načítám data...

Autíčkář se ptá: Zábava za volantem?

Mantrou dnešního automobilového nadšence je, aby jeho auto bylo ‚zábavné‘. Ale co to vlastně je? Jak poznáme zábavné auto od nudného? Je zábavnost univerzální kritérium, nebo ji každý vnímá jinak? Co na autech baví vás, čtenáře?

Zobrazit galerii

Kdysi dávno byl automobilový svět jednoduchý. Většina lidí s mohla dovolit jen malé, nepohodlné a pomalé auto, takže kdo chtěl nějaké ‚lepší‘, hledal takové, které bude větší, pohodlnější nebo rychlejší. Ideálně všechno zároveň, ale to mohlo nabídnout jen pár drahých sedanů nebo ještě dražších GT. Takže volba závisela jednoduše na tom, co v autě člověk preferoval. Ten, který často spěchal nebo prostě rád jezdil rychle, chtěl rychlé auto. Ten, kdo potřeboval vozit hodně věcí, chtěl velké auto. A ten, kdo se rád hýčkal, preferoval zase to pohodlné. Téměř nikdo nemluvil o tom, že by chtěl auto ‚zábavné‘. Málokteré auto si mohlo dovolit být tak luxusní a natolik izolovat řidiče od děje, aby mohlo být považováno za nedostatečně zábavné. Sportovní auta se kupovala jednoduše kvůli tomu, že byla rychlá, zábava se tedy skrývala právě v rychlosti.

S tím, jak auta začala být stále rychlejší, se přišlo na to, že o rychlosti to vlastně není…

Jenomže dnes už to tak nefunguje. Na trhu jsou tucty aut, která jsou zároveň rychlá a dostatečně pohodlná. Leckdy i prostorná. I s relativně skromnými prostředky si můžete pořídit vůz, který bude rychlejší, než kdy můžete potřebovat, a přitom v naprostém komfortu přepraví nejen vás, ale i vaši rodinu včetně dvou psů.

Lidé, kteří rádi mají rychlou jízdu, však už přišli na to, že jen o rychlosti to není. Mnoho aut je dnes rychlejších, než umíme využít, a často dokáží své tempo maskovat tak, že si ho vlastně ani neužijeme. Takže přichází hledání zábavného auta. Za takové je dnes nejčastěji považováno auto, které vás ‚vtáhne do děje‘, jeho podvozek a řízení vám dovolí vnímat chování auta, místo aby vás izolovaly od dění mezi koly a silnicí. Případně takové, které vám umožní jezdit blízko limitu schopností auta, aniž by to představovalo hrátky se smrtí. Příkladem obou vlastností budiž naše oblíbená Miata.

Tak vidí ‚zábavnost‘ většina motoristických novinářů a nejspíš i podstatná část nadšených motoristů. Ale opravdu je to jediná cesta k zábavnosti? Existuje spousta lidí, které auta očividně baví, které baví je řídit, a přitom vyhledávají něco úplně jiného. Pro někoho je největší zábava kormidlovat starý americký parník nebo si užívat rachotu a gumování silného muscle caru, který je rychlý jen při jízdě rovně. Pro někoho zase k zábavě stačí, že sedí v něčem výjimečném a zvláštním, ať už je to ‚pětistovka‘ bez střechy nebo třeba Toyota FJ Cruiser. Existují dokonce lidé, pro které je skvělá zábava jezdit v Priusu či jiném hybridu a místo desetinek vteřiny lovit desetiny litru…

Jak to máte vy? Co pro vás znamená ‚zábavné auto‘? Dejte nám vědět v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

bu
bucek
27. listopadu 2015, 18:09
0

Dejte mě předokolku kde motor poněkud předbíha schopnosti podvozku.Vzpurný a neurotický auto,kterým je rychlá jízda bojem o tom kdo z koho,kde celý auto vlaje za motorem. Nejspíš nebudu nejrychlejší a jízdní styl bude všechno jenom ne čistá stopa,ale až z něj vylezu s tím,že jsem vyhrál tak se budu blbě křenit ještě za týden. Vím,že je to na hlavu postavený,ale............prostě si nějak nemůžu pomoct,asi jsem blázen.

reagovat
M P
27. listopadu 2015, 18:51
0

'Dejte mě předokolku kde motor poněkud předbíha schopnosti podvozku.Vzpurný a neurotický auto,kterým je rychlá jízda bojem o tom kdo z koho,kde celý auto vlaje za motorem.'

Tak tohle by ovsem splnila i cipnuta OI kombi se spatnyma zadnima tlumicema:D Ale tak boj s autem je taky forma zabavy, rozhodne ti to nebudu rozmlouvat.

bu
bucek
27. listopadu 2015, 19:09
0

Myslím tím dobrý auto s dobrým podvozkem a brzdama,ale s výkonem o kousek větším než je záhodno.

fr
fri
28. listopadu 2015, 21:50
0

Takový pocit jsem si po dlouhé době zažil nedávno, když jsem C5 nechal v servisu a dostal náhradní C-elysee 1,6. Ne že by bylo řízení extra komunikativní, ale úplně od děje taky neizoluje. A překvapením byl motor - opravdu pěkně se dal vytáčet a v kombinaci s lehkým autem byla jízda docela dynamická. Podvozek byl příjemně kompromisní, ale pořád pomalejší než motor, prostě vy vyšších rychlostech trochu příjemně nervozní. - a ta kombinace mě docela dostala...

bu
bucek
29. listopadu 2015, 10:15
0

A ještě jsem zapoměl na svůj pracovní nástroj. 6 válců,skoro 8 litrů objemu,240 koní,1000Nm,8 kvaltů,5 tun prázdný,11 metrů dlouhý,zadní náhon se špérou. Když zaprší tak je to kopec srandy,že se I Miata může jít zahrabat.

Mo
Monty_CZ
27. listopadu 2015, 20:40
0

Když bych si měl namíchat koktejl vlastností zábavného auta, tak si tam dám velký podíl dobře vyváženého podvozku. Ale takového, který bude umět zatáčet i když ho člověk začne brát pod krkem. Potom bych přidal díl dobré zpětné vazby skrz volant, a dochutil to adekvátními brzdami s dobrým feelem. Jako olivu nakonec jen přidal dobrý zvuku motoru. Všechno tohle naservírované na gumách, kde platí, že někdy méně je více. Výkon motoru není tolik potřeba. To je totiž takové univerzální dochucovadlo. Někdy se tím dokonce maskuje i to, že se šetřilo na těch ostatních ingrediencích.
Každý bude mít to složení jiné, ale jedno musí mít nakonec společné. Když si ho člověk po nějaké době dá znovu, tak si musí řict: "Jo sakra, tohle je fakt vono. To mi fakt chutná."

reagovat
CerVus
28. listopadu 2015, 14:17
0

Z toho mi vychází trojkové bmw s šestiválcem. Jinak máme na věc stejný pohled. Tohle jsou přesně ty správné ingredience.

ff
fff
27. listopadu 2015, 22:18
0

SAAB 9000 turbo ?

reagovat
Irwinek
27. listopadu 2015, 22:43
0

Na banán v obličeji mi stačila původní pětistovka s maximálkou 95 :-D

reagovat
Vavris Vavrisovic
28. listopadu 2015, 00:14
0

Dejte mi hravost Mazdy MX-5, hardcore feeling Hondy S2000 a teskné kňučení boxeru od Porsche a budu spokojený nadosmrti :) I když pravda, po chuligánském F-Type, Cobře nebo Sagarisu bych stále koukal...

reagovat
Adam
29. listopadu 2015, 01:53
0

Amen :D

M P
29. listopadu 2015, 14:00
0

A co Boxster?

PepaSFI
28. listopadu 2015, 11:39
0

a pro někoho je zas zábava šinout se zvolna parkovištěm a ve chvíli kdy si myslí že to někoho bude zajímat, dupnout na plyn. Auto udělá chrochrochrogrrrrr a vydáví lopatu sazí s mrakem smradu. Někteří to mají napsané na nárazníku, NO SMOKE, NO FUN. Holt každej se bavíme nějak.
Asi by se to mělo ještě rozdělit na daily a víkendovky. Protože víkendovka se kterou se dá blbnout někde v kopečkách nebo na okruhu nemusí být moc použitelná a vůbec zábavná na každodenní použití. A zas celkem běžné auto se kterým by nikoho ani nenapadlo kroužit po autodromu může z každé cesty do práce dělat svátek.

reagovat
Pe
Petr
28. listopadu 2015, 11:42
0

Kdyz to auto milujes, tak neni co resit, proste jezdis vikendovkou i do prace a nad pohodlim nepremyslis :-)

Vt
Vtec
30. listopadu 2015, 09:04
0

Díky za ranní pobavení :).. Popis chrochtáků sedí naprosto přesně, sám jich několik znám .

Co se týče pobavení za volantem, od začátku jsem věděl po čem jdu. Pořídil jsem si Hondu Civic VTi a nezklamala. Božský zvuk vytočené atmosféry, když se sepne "ostrá" vačka, přesný podvozek a řízení, citlivé, ale zároveň velmi účinné brzdy.
Zároveň dobrý pocit, když si každý dieslový Passat nebo Golf chce na vás nahonit ego, ale vy mu to prostě nedovolíte.
Na druhou stranu je pro mě zábavou i pomalé korzování městem, vystavování se a dopřávání si toho, že řídíte "zmenšenou JDM legendu" :)

Pe
Petr
28. listopadu 2015, 11:39
0

Za me jednoznacne caterham a bohate mi staci zakladni atmosfericka 1.6. Nikdy nezapomenu na 24 hodin co jsem stravil s timto autem.

reagovat
Ma
Matt
28. listopadu 2015, 13:39
1

Pro mě když má aspoň k metru brodivost, žádný kameny a kořeny mu na podvozku nic neudělají, s drapákama vyjede bahnitej kopec a les, kdyby nejhůř tak se vytáhnout navijákem a samozrejmě si odvézt spousty věcí v expediční zahrádce a na cestu si do bahna v noci posvítit přídavnou světelnost rampou. A rádio mi stačí když přehraje buranský country rock :-) A cestu ať si prorazím pořádným rámem.

reagovat
martin_100
28. listopadu 2015, 15:33
0

Mě hrozně baví jezdit s mojí plechovkou VW T3 ... výkon malej takže žádný blbnutí ale styl jakym seto auto pohybuje provozem mě prostě baví.
Ale co mě taky velice bavilo byli trabanti.... měl sem jich několik. Ano možná se teď někdo soucitně usmívá. Jenže má to jedno velký ale!
Trabant váží 630kg má sice slabej ale dost živej dvoutakt kterýmu když dopřejete otáčky umí lehoučkou malou kastli rozpohybovat až překvapivě. Přidejte fakt hodně nedokonalej podvozek. Který auto umí jezdit po třech kolech do každý zatáčky aniž by vás přitom chtělo zabít?
Nebo když je sníh to se dá trabík vodit krásně bokem v rychlostech už kolem 20km/h takže ikdyž do něčeho vrazíte tak to nepoškodíte. A to nemyslim nějaký občasný zatažení ručky. Prostě když se naučíte pracovat s plynem volantem a zatáčecí pákou tak můžete opravdu dlouho sledovat cestu před sebou bočnim oknem. atd atd...

reagovat
bobo23
28. listopadu 2015, 17:05
0

Já mám prostě řízení v krvi. Takže mě baví téměř vždy a za každých okolností (vyjímkou snad tvoří jen courání se v kolonách). A tak je mi jedno, do čeho sednu. Když do něčeho "nudného" (třeba jako Golf IV), tak prostě jen tak jedu a nemyslím na nic. Když do svojeho obstarožního Suzuki, tak to střídám. Sem schopný jet nocí a jen tak se courat a "kochat se" a někdy za to prostě vezmu. Neříkám, že je to nějaký závoďák, ale zábavy se dá užít i tak spousta. A až snad konečně v blízké budoucnosti přibude něco na zábavu, tak už budu asi spokojený (i když, i já občas zatoužím po prachprostém pálení gum za řevu pořádného osmiválce). :-)

reagovat
bi
bitner
28. listopadu 2015, 22:52
0

Dacia Logan II 1,2 16V LPG sedan. To auto ma nekolik nej:
Nejlevnejsi auto na LPG z tovarny (v zakladu je nejlevnejsi vubec).
Nejlevnejsi provoz (1,1 Kc za palivo (LPG+benzin), nejjednodussi motor, nejjednodussi 20 let stara technika).
Nejmensi 4valec na trhu (1149 ccm).
Jezdit v tom je proste prdel, naklony to ma jako mala jachta, motor se tvari smrtelne vazne a zvuk to ma kulervouci uz od nejakych 3000 rpm. Samozrejmosti je plynova vzpera kapoty :-)
A na rozdil od krabicovite jednicky je to auto i hezke.

reagovat
Adam
29. listopadu 2015, 01:56
0

Z mé dosavadní zkušenosti s řízenim je pro mě etalonem zábavy za volantem moje E36. Dá se s tim jezdit relativně pohodlně, na okrskách se neztratí a když mám náladu, projedu si něco bokem....

reagovat
Adam
29. listopadu 2015, 01:57
0

A Alex z Carthrottle se mnou souhlasí, akorát jí má "nepatrně" svižnější.

peca
30. listopadu 2015, 17:30
0

Vetsinou se na vecech snazim najit to dobre a aut tomu neni jinak. Jsou pro me zabavne, ikdyz kazde z jineho duvodu. Doma jezdim Golfem IV (ikdyz jsem s nim skoro dva mesice nejel) a dela mi neskutecnou radost pokazde, kdyz nastartuje a v poradku dojede do cile :-D. Z aut, co jsem ridil, za posledni dobu melo kazde neco. Na Challenger byla zabava se jen tak divat. To auto je proste krasne. Camaro je zase strasne osklive, hlavne interier, ale pohodova jizda se strechou dole byla zabava sama o sobe. S Chryslerem 300 byla zase zabava jen tak jezdit krajinou a uzivat si, jak se to auto nenucene zene dal a dal a pritom je krasne pohodlne. Taky jsem s nim jen tak za vikend ujel pres 1500 km. Podobne to mam ted s Durangem. Konecne jsem zjistil, co lidi vidi na SUV. VW Beetle byl srandovni sam o sobe. Pripadal mi jako maly vztekly pejsek, ktery steka na vse kolem, ale kdyz o neco jde, schova se za majitelovu nohu. Nejvetsi zabava, ale byla pokazde, kdyz jsem z neho vylezl. Vetsina lidi ocekavala nejakou krehkou pani a misto toho se z roztomileho auta vysoukal hromotluk. Proste si myslim, ze s kazdym autem muze byt zabava, jen je potreba u nekterych vic hledat.

reagovat
Mi
Michal
16. prosince 2015, 09:03
0

Při první příležitosti si někde půjčte Caterham. Aspoň na ty dvě hoďky, nejlépe na den. A pak sem znovu napište :-D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8 1977
Pontiac Firebird Trans Am 6,6 V8

1977 rok výroby
240 koní výkon
6 600 ccm objem

Pontiac Solstice cabrio 2008
Pontiac Solstice cabrio

2008 rok výroby
175 koní výkon
2 400 ccm objem

Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT 2003
Ford F350 7.3 Powerstroke V8 Diesel MT

2003 rok výroby
275 koní výkon
7 300 ccm objem

Oldsmobile Cutlass Supreme  1992
Oldsmobile Cutlass Supreme

1992 rok výroby
191 koní výkon
3 130 ccm objem