načítám data...

Jaguar X-Type: Co se za rok povedlo ?

29. srpna 2019, 14:25 19 komentářů JirkaŘ

Jaguar X-type je přesně rok v našem společném vlastnictví se synem. Co se povedlo za rok ? Jak dnes vypadá ? Dozvíte se více v článku.

zobrazit celou galeriiJiří Římánek: Jaguar X-Type: Co se za rok povedlo ?

Je to právě rok, co jsme se synem společně koupili naše společné auto – Jaguar X-Type. Plán na začátku byl prostý…. Čerstvý majitel řidičského průkazu a k tomu stále ještě student, měl získat své první řidičské zkušenosti.  Také se chtěl naučit něco o tom, jak se starat o své auto. A nemohli jsme si vybrat lépe, než auto dost hodně ojeté, ale za rozumnou cenu. Aby v případě, že se poškodí nebo dokonce zničí, to nebyla až tak citelná ztráta.

Jak už jsem se rozepsal dříve, koupili jsme auto s chybami, ale ty jsme postupně začali opravovat. Šli jsme od těch podstatných (chlazení motoru, brzdy) až pak k těm, které tak nutné nebyly (třeba stahovačka zadního okna).

Po roce průběžných oprav by se dalo už říci, že je HOTOVO ! 

Jestli jsem naposledy referoval o tom, že jsme v motoru měnili svíčky, těsnění sání + vstřikování a sbírali odvahu na výměnu těsnění olejové vany, tak to je už vyřešeno také. Jen to nebylo těsněním olejové vany, ale únik oleje byl z kompresoru klimatizace, který jsem vyměnil za jiný, systém se přetěsnil, naplnil chladivem a jedeme dále – bez olejových a mastných stop.

Na jaře nám Jaguar začal hučet více, než je zdrávo. Hledali jsme dost dlouho příčinu zvuku, až se jej nakonec podařilo najít v obou zadních ložiscích kol. Hukot to byl pořádný…při jízdě nad 50 km/h byl zvuk v kabině jako v hodně starém opotřebeném letadle. Po výměně je konečně ticho. Kdo má chuť a chvíli čas se podívat, jak vypadala výměna ložiska, může se podívat na video v odkazu:     

   

Přicházelo pomalu léto a syn začal uvažovat, že si z letní brigády Jaguara dokončí do podoby, která se nám líbila od začátku… ARDEN. Na stránkách této společnosti je stále možnost objednat si na X-type jejich originální doplňky, ale dát 50.000 kč za to syn fakt nechtěl. Takže jsme oba koukali do inzerce u nás i v Polsku a hlídali, až se někde objeví něco, co by nás zaujalo.

A tak se postupně podařilo sehnat prahové nádstavce a přídavný podspoiler předního nárazníku, opět jsme vše nechali v lakovně dát do našeho odstínu „Pacific Blue“ (kód barvy Jaguar JHM). Dále pak nerezová ručně vyráběná mřížka ve spodní části nárazníku a taky se nám líbil volant v kombinaci světlé kůže (jako je náš interiér) a imitace výdřevy. Kůži na volantu jsme nechali zrenovovat a pak jsme jej přehodili s původním ošoupaným. Výsledek se nám líbí.

V motoru jsme už žádné úpravy nedělali – kromě záměny vzduchového filtru za bavlněný, který dodává KN. Ten totiž také dávají u úpravce Arden místo původního papírového. odkaz na video: 

Jsme téměř u konce… Jaguar je hotový a je to (pro nás) kousek k pohledání! Ještě před rokem bych vůbec neřekl, že na něm uděláme tolik společné a dobré práce. Cíl se splnil a plní stále. Syn se naučil jezdit odpovědně v různých podmínkách provozu a naučil se (a stále učí) udržovat a starat se o auto. Bonusem je společně strávený čas, který je pro mě jako tátu určitě hodně důležitý. A pokračovat v údržbě budeme dále… v plánu je měnit kompletně celou sadu zadních ramen. Tak třeba časem bude opět o čem psát…

Tak mě napadá (a možná některé z Vás také). Proč mám v profilu  Citroën C5 Break, když píšu zatím jen o Jaguaru X-type ??? Asi bych už o tomhle našem rodinném Nezmarovi, který mi před dvěma roky zabavila manželka a jezdí s ním do práce každý den, mohl konečně taky něco napsat. Věřte nebo nevěřte… ale tohle auto oslaví s námi v rodině už neuvěřitelných 10 let!  Že by to byl fakt ten neskutečný DRŽÁK, o kterých občas se píšou zkušenosti a recenze???  Zkusím se příště rozepsat…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
29. srpna 2019, 14:56
0

Pekny, neska sem zrovna projizdel x-type inzerci, ze bych to poridil na zimu, precejen ty ceny uz olizuji dno :)

reagovat
Skipper
29. srpna 2019, 17:37
1

Super práce pánové! A gratulace ke koťátku! Jen bych ještě doporučil nechat ve firmě, kde renovovali kůži, nechat stříknout i ten kryt airbagu. Pak to bude ještě o level výš.

reagovat
JirkaŘ
30. srpna 2019, 10:55
0

ano, airbag je původní. Když jsem se díval na barvy, tak obvod volantu sedí barevně se sedačkami a plasty interiéru, airbag je v odstínu barvy vrchní části palubní desky a plastů kryjící sloupek volantu s ovládači páček. Asi ano.... srovnal by se se vzhled. Tak to vypadá, že auto bylo bouchnuté a vyměnil se "pytel" ve volantu.

Skipper
30. srpna 2019, 12:30
0

Přesně! Investice pár korun a výsledek bude propastný. Jinou barvu krytu airbagu na volantu má spousta levných koček prodávaných v bazarech. A tam je to jasné. U mě po renovaci kůže na volantu byl taky trochu rozdíl, naprostocminimálni, ale vadilo mi to. Stříklo de pak obojí a bylo vyřešeno.

Beny
29. srpna 2019, 19:09
0

Koukal jsem na videjko, příjemná práce na sobotní dopoledne. :-) Ale zaujala mě vybavenost, ten stahovák je pecka, taky bych takovej potřeboval. Škoda že je to pro mě za nesmysl když si dělám jen svoje auta a ne komerčně. Palec nahoru.

reagovat
Rush
30. srpna 2019, 10:30
1

Pěkná práce... po X-typech jsem na jaře pokukoval, svezl se v bazaru, nebýt tristního stavu mnou zkoušeného konkrétního kusu, tak je to fajn povoz. Já nakonec shodou náhod jako denní bitevník koupil S-type, protože byla zajímavá nabídka co by kamenem dohodil. Asi to taky někdy sepíšu. :-D Ty stahovačky jsou taková klasika, na zadní se taky chystám, zatím je okno zajištěno klínkem. :-)

Tak kočkám zdar a ať V6 hezky vrní! ;-)

reagovat
JirkaŘ
30. srpna 2019, 10:59
0

S-Type je taky pěkný kočár... navíc zadokolka (ostatně jako všechny poctivé Jaguáry). Pokud máš zkušenosti se svým vozem šup s tím na Autíčkáře! Moc rád čtu právě tyhle zkušenosti z provozování neobvyklých aut. A u mě byla stahovačka původně zajištěna kusem dřeva a zastlána množstvím papíru (výkazy z cest po Holandsku). Taky se tam držela proto vlhkost, která poškodila jednotku centrálu a ta se pak musela měnit (zablokované dveře).

sheogh
30. srpna 2019, 11:02
0

Ja ho mel taky, akorat social edition bez navi a bez kuze, ale hral jsem si taky :-) Uz jste menili lambda sondy? To je pomerne vyzivna cast :-)

reagovat
JirkaŘ
30. srpna 2019, 12:58
0

zatím ještě neměnili... a vím že je to tak nejlépe na vytažení motoru ven. Ale je možné, že už jsou vyměněné, protože auto má najeto přes 350 000 km. A je jisté, že pokud by byla vadná jen jedna, je lepší pro jistotu vyměnit všechny 4 (staré už bývají opotřebené). No raději nepřivolávat...

sheogh
30. srpna 2019, 13:32
1

Da se i bez vytazeni motoru , dostal jsem to ven pomoci 1 rovne, 2 kloubovych racen a cca 2h nadavani :-)

Jinak vypada dost dobre i vzhledem k najezdu, ocividne mel dobrou peci

krab
30. srpna 2019, 21:33
1

Fandím vám! Já si teď takhle hraju s MGB, mám ho u táty v garáži, kde je lepší dílenský zázemí než u mě doma a spolu opravujem. A je to moc fajn. MGB bude asi hotový rychle, tam není tolik práce, ale máme rozdělanej ještě Saab 96 2 takt, tak s tím bych mu měl taky občas zajít pomoct. To bude parádní auto, až bude hotové. Karoserie už je, motor po GO a připravený taky, tak teď už je potřeba skládat, ale je okolo toho spousta drobností, co zaberou hodně času.

reagovat
Nimrod
31. srpna 2019, 06:03
0

ten overdrive máš vyřešený? jinak sic píšeš, že mgb bude rychle, ale tak nějak to o tom servise na něm čtu asi rok :-D

krab
31. srpna 2019, 07:58
0

Už je konečně venku, teď zkoumám co je vlastně špatně a jak to opravit nebo zda to poslat do tý anglie a objednat výměnou repasovanej.
Já vim, mluvim o tom hrozně dlouho, prostě jsem si na to nenašel letos pořádně vůbec čas...

Ronoath
31. srpna 2019, 20:13
0

Krásné auto! A už se těším na článek o C5, pro tyhle auta mám slabost...

reagovat
Bavoraczech
03. září 2019, 10:17
0

Jagouš krásnej, měl bych ale dvě otázky:
Má ten KN vzduchový filtr nějaký smysl nebo je to jen frajeřinka? Známý (automechanik) na ně celkem nadává, protože do motoru propustí víc nečistot než třeba správně fungující filtry od Mahle/Mann a na chodu motoru nebo jeho výkonu to prakticky není poznat.
Otázka č. 2 - Jsi si jist, že je na tom volantu náhražka dřeva? Já mám třeba v Alfě středový panel jen fake dřevo, ale hlavice řadičky a volant jsou ze dřeva pravého.

reagovat
JirkaŘ
03. září 2019, 10:55
0

ahoj, zkusím odpovědět:
1) filtr chtěl kluk - je to hlavně jeho auto, tak si jej tam koupil a vyměnil to. Bavlněný filtr má větší propustnost než papírový, takže ano - mechanik má pravdu, že tam mohou jít asi i drobné prachové částice. Nicméně nějaký kladný rozdíl jsme fakt hned poznali. Motor jde lépe do otáček, shodli jsme se na tom, že i při jízdě reaguje motor pružněji... a plus nějaká ta "zvuková kulisa". (u původního filtru - i když byl starý jen 3-4 měsíce byl zvuk sání motoru utlumen). S autem jsme za rok najezdili 8500 km, uvidíme jak se ten filtr bude chovat k sání a ke klapce - není problém to opět vyměnit. Samozřejmě si hlídáme stav auta. (celkově má nyní najeto 357 000 km)
2) Tady v Jaguaru X-Type jsou všechny díly tvářící se jako "dřevěné" pouhou imitací, které měly navodit pocit luxusu za patřičný obnos peněz... neměly to všechny X-type a nám se ta kombinace materiálu a barvy líbí, tak proto jsme ten díl vyhlíželi a vzali z bouračky. Ono vůbec když se podívám do dobového ceníku příplatků tak ty ceny byly dost šokující... například 17" kola byly za příplatek tuším že 70 000 kč a 18" kola za 120 000 kč. Šílenost..to bych za to nedal. Naštěstí po dlouhých letech jdou díly a příslušenství sehnat za rozumnou cenu. Volant jsme sehnali za 1500kč, oprava kůže vyšla tuším že 700kč... BBS Monaco 18" kola jsem sehnal z jiného Jaguara u Břeclavi za 4000kč s tím, že jsem si pro ně osobně přijel a ještě jsme si dobře povykládali o našich autech s původním majitelem. Kola jsem pak nechal oficiální cestou zapsat do velkého TP.

Tade
25. června 2020, 13:48
0

Ahoj, četl jsem Vaše články a koukám, že jste také velký fanda do X-type, vlastním toto auto pouze několik měsíců. Pokud by to nevadilo, měl bych pár dotazů. Mám 3.0 r.v. 2006 v manuálu. Najeto mám 130tisíc. První dotaz by byl, zda máte zkušenost s vyjmutím olejové vany z důvodu přetěsnění a vyčištění? Největší problém tam je s jedním šroubem, ke kterému se prakticky nedá dostat...Dále zda byste mi doporučil měnit olej i v manuální převodovce? A pak mám dotaz ohledně škrtící klapky, která mi svítí na diagnostice, ale na jízdu to nemá žádný vliv. Bylo by lepší jí vyměnit? Moc Vám děkuji za odpověď, mám toto auto krátce a každá rada pro mě bude dobrá. Tadeáš

reagovat
JirkaŘ
25. června 2020, 19:47
1

Ahoj Tadeáši, těsnění olejové vany jsem dělal kamarádovi na Mondeu ST200, která má totožný díl těsnění. Pár zvláštností tam je mezi oběma auty - hlavně už zmíněný šroub, který je schován pod rozdělovací převodovkou (Transfer Case). Časově je to náročnější, protože se musí odfrézovat přístup k tomu schovanému šroubu (po demontáži jiného šroubu z transferu), musí se sundat částečně výfukové potrubí, které vaně překáží, dva šrouby které upevňují klima kompresor... no je toho více, ale vím, že mě to časem stejně čeká i na našem voze. (Jinak Mondeo jsem dělal asi 5-6 hodin práce/dělám sice pomaleji, ale o to pečlivěji. Než se do něčeho pustím, hledám informace, nejlépe ze servisních manuálů a dodržuji postupy a utahovací momenty)

Oleje: Náš X-Type má najeto přes 360 000 km a proto jsem neváhal a vyměnil všechny náplně. Použil jsem oleje, které jsou doporučeny výrobcem. Jak u mého, tak i kolegova X-typu jsme při kontrole zjistili nižší hladiny oleje v Transfer case a diferenciálu, než by měly být. (I kolegovi jsem tedy všechny náplně vyměnil na jeho přání.) Náplně by měly být kontrolovány při každé servisní prohlídce, tedy 1x za 10 000 mil = 16 000 km. A zřejmě to málokdo dělá...

Jinak to,že svítí "pečené kuře" nemusí být nutně škrtící klapka. To si myslel i JIrkaBruss (je tady taky na autíčkáři, potvrdí ti to), jemu jsem nedávno měnil svíčky, těsnění sání a vstřikování a druhé odpoledne pak homokinetický kloub poloosy s ABS kroužkem+obroušené čidlo a nejprve mu zhasla chyba ABS a pak o pár jízd později i chyba motoru! Dost zkušeností je právě s tím, že chyba motoru vyskočí díky netěsnému sání motoru. To by ti potvrdili i na Jaguár clubu. Takže možná bych začal právě výměnou svíček a těch těsnění sání a pod vstřikováním...

Přeji ti mnoho spokojených kilometrů s Jaguarem! Ten náš se opět trochu změnil... takže za nedlouho budu muset napsat další pokračování naší story .
Jirka

Tade
25. června 2020, 21:05
0

Děkuji moc za informace, zrovna na výměnu svíček a všech 12-ti kusů těsnění se chystám zítra...! Třeba mi pak ta kontrolka motoru také zhasne... :)