Po téměř deseti letech práce jako OSVČ, které je dnes zjednodušeně nazýváno jako Ojebávání Sociálních Výhod Čechů, se po dvou letech v zaměstnání vesmír dostal do bodu, kdy moje místo bude označeno za nadbytečné a v horoskopu v kolonce finance se objeví slovo $odstupné$. Zatím jsem tedy v pracovním poměru, ale od 1 května jsem posledním členem pražské pobočky, kde dělalo přes 100 lidí. Projekt, který vedla tato pobočka končí v červnu a pak budu mít buď práci a nebo odstupné… Win-win situace, to nemá kam uhnout. Je tedy čas na rozšíření vozového parku.
Vozový park, který čítá japonský červený roadster s výklopnými světlomety, legendární prémiové mnichovské coupe vyrobené na konci 80 let minulého století, velký americký kabriolet z 90 let a auto, které toho za poslední rok najelo bezkonkurenčně nejvíc i z důvodu nepropadlé technické a roku výroby začínajícího dvojkou. Po intenzivním úklidu na dvorku se objevil kout, kam by se při trošce dobré vůle jedno džigadlo ještě vešlo.
Rodina čítající 2 dospělé genderově vyvážené partnery, černého více jak třiceti kilového psa a malého několika týdenního křiklouna, který kromě vlastní sedačky potřebuje ještě monstrózní kočárek od Thule, se do Mazdy 3 při vypětí všech sil vejde. Takže není potřeba pořídit větší vůz ať už vysněné švédské XC, většího sourozence trojky, či nedostižný mladoboleslavský etalon v kombíku a ERESU.
Nic takového. Potřebuji se výrazně posunout v řidičských schopnostech a navštívit jiné než malé okruhy, na které stačí dvoustupňová převodovka. Je tedy nutné zvolit vůz, který přepraví řidiče na okruh v Mostě nebo v Brně bez větší spotřeby ibalginu, na okruhu při nehodě nezpůsobí při líbačce se svodidly vážné následky řidiči, bude rozumně výkonné, nebude nutné bojovat s rzí a v rámci možností spolehlivé. Tyto požadavky vyplivnou celkem nepřeberné množství aut, je tedy potřeba to trošičku ořezat. RWD a manuál. Well co tu zbylo?
Mazda MX-5 ND G184
Volba srdce, 4 generace vozu, který by čistě matematicky měl být 4x lepší než moje první generace. Minulý rok jsem měl půjčené RF G160 a bože to je zdaleka nejlepší auto, co jsem v životě řídil. Měl jsem tu čest s násobně výkonnějšími, násobně dražšími auty, ale moje oblíbená kombinace nízké váhy, manuálu, RWD, atmosféry a nestřechy z tohoto dělá skutečně můj ideální vůz. Chtěl bych ještě těch 24PS navíc ve verzi G184. V podstatě nová auta na mobile/autoscoutu začínající na 20-22k€, určitě bych si dokázal vybrat hezký kousek s recaro sedačkami za cenovku kolem 25k€. Verzím G184 už údajně nepadají převodovky jako u dřívějších modelů. Ale 600k je docela zásadní show stopper.
Toyobaru GTRZ
Modla, ježiši jak je možné, že jsem tohle auto ještě nikdy neřídil? Zboží ceněné a stejně dobře sehnatelné, jako kdyby ho pěstovali v Kolumbii. Jak je možné, že auto, které začínalo na zhruba 30k€ stojí po 10 letech půlku. Rád bych se vyhnul kusům z prvního/druhého roku výroby. Množství kusů s K.O. motorem nebo po znatelné bouračce je v inzercích až podezřele moc na celkový počet inzerátů. A najednou už jsme na opět kolem 20k€. Nedokážu si vysvětlit, že jsem takový srábek, že si tu vyidolizovanou japonskou vavříny a cenami ohodnocenou hračku nechám v této situaci ujít.
BMW E82 125i
Pravděpodobně i díky geopolitické situaci naší republiky se není možné vyhnout Němcům a konkrétně mnichovské prémii. Jediný nakynutý šestiválec ve výběru trošku vybočuje. Rozměry připomínají legendary E30, je jen o maličko větší konkrétně D+1,5cm, Š+7cm, V+5cm. I zajímavá pověst 1M mluví ve prospěch E82. Prověřený a spolehlivý řadový šestiválec N52 s potenciálem kolem 200kw. Bohužel největší problém této volby je, že je sakra levná oproti dvou výše zmíněným a za 10k€ by mohl být ideální kousek.
Je čas nažhavit všechny sportovnívozy, bazože, mobily a autoscouty….
11. května 2023, 10:59
0
Podle mě se držíš celkem při zemi a žádný z tebou jmenovaných kandidátů není vyloženě "to pravé" na větší okruh, který zmiňuješ. Vůbec netvrdím, že jsou to špatná auta, i ten větší okruh určitě zvládnou, jenže ty už más aut několik, takže s primárním, rozumně výkonným, zaměřením na větší okruh - 335i? (karoserii si vyber dle sebe)
výkonu dost už v sérii, solidní aftermarket a prostor pro úpravy - jen tou spolehlivostí asi nebude válcovat japonce (doporučuju Streetpro-ův obsáhlý blog, který tu lze najít)
U E82 se příplácí docela zbytečně (a hodně) za ten roztomilej baby-sedánek-look. E87 130i jde sehnat i za poloviční cenu.
A mezi řádky tak nějak cítím lehké opovržení vrtulí ... tak co třeba 350/370z?
11. května 2023, 11:51
0
Záleží ako na to autor pozerá. Ak je mu jedno výsledný čas, nepotrebuje drtiť 10 kôl v kuse, tak fakt stačí aby sa to neprehrialo. Všetky tie autá jedno - dve kolá pred dochladením zvládnu. Ak to myslí vážne, tak všetky budú chcieť celkom závažné úpravy a bude to drahé. Z výberu autora by som sa stránil BMW, mám Z4 s N52, netrvá tomu dlho naraziť na možnosti odvodu tepla, dá sa to, ale vidno že na to nebolo stavané. Ak sú doma na bežné víkendy iné hračky a myslel by som to vážne, šiel by som cestou ako Caterham, Elise alebo prenájom auta vlastníkom okruhu čo je vôbec najdostupnejšia cesta ako si zajazdiť za normálny peniaz bez rizika.
11. května 2023, 13:34
0
David: Já také nejsem "to pravé" na okruhy :D Většinou jezdím s nějakou rezervou, takže nehledám absolutní hardcode oholený auto, slicky, 5 boďák, rám, nutnost podvalu apod. Vrtulí určitě nepohrdám, i když chápu že to tak vyznívá. V 18 mě poprvé kámoš svezl v 328i E36 a doteď na to vzpomínám, jak jsem z toho byl hotový. Jezdil v 318i E30 coupe a jednu zimu jsem měl 36ku. Dál strejda měl vždy BMW a loni jsme dali s kamarádem Švýcarsko v E93, a také s Z4 mám něco odjeto, z 640i jsem byl také odvařený, vlastně to bylo první V8 auto, kterým jsem jel. Tu 350Z jsem vlastně ani nezvažoval, přišlo mi, že ten all time low už měli. Schválně kouknu
11. května 2023, 13:48
1
Smoker: Právě ty hardcore auta jako caterham a elise mě odrazují v tom "hardcoru" a hlavně přesunech na okruh. Já jsem kousek od Plzně a třebas těch 200km do mýta a 200km zpátky v NA miatě + půl dne na okruhu mě vždy dobře rozbije.
11. května 2023, 14:00
0
vidím spoustu obhajování, jak BMW nevadí, ale hledat jdeš stejně Nissan ... :D
Já to chápu, snažil jsem se tak nějak zohlednit ty nejdůležitější požadavky (rwd, cena, i ten snesitelný přesun)
jinak tím pravým - u většího okruhu - jsem měl na mysli o stupínek vyšší výkon
Ty hardcore hračky jsou taky dost drahé .
https://auto.bazos.cz/inzerat/167557466/bmw-e92-335i-manual-samosvor-n54.php
(ano, je to dost peněz za "dost starej a olítanej werk", ale ... když zatoužíš po tom samosvoru až později, tak varuju, že dost zdražily a pro E9X to dnes znamená náklad 2-3k euro)
11. května 2023, 14:23
1
Hookec: Tomu rozumiem, je to o kompromise. Veľké auto ako E92 bude pohodlné, ale je to zároveň je to ťažká krava ktorá bude žrať spotrebný materiál a nebude to tak bezprostredný zážitok. Caterham je cool, ale radšej by som tlačil močový kameň než v tom sedel na diaľnici. Vo finále ale o nič nejde, možno vystriedaš pár áut než nájdeš to pravé. Ja som divný, asi by som radšej kúpil dobré pohodlné Recaro sedadlá a vatu do uší pre Miatu NA, to na únavu pomáha dosť a neriešil (pokiaľ si inak s autom spokojný). Alebo Miata NC ak človek chce prežiť stret s niečím iným než strateným čmeliakom. Je na to kopec dielov a 2.0L nie je úplne beznádejné. Nie je tam navyše taký finančný hype ako okolo BRZ, práve naopak. Každopádne šťastnú ruku s výberom.
12. května 2023, 14:11
3
Bych se tu do toho s dovolením vložil. BRZ i Miata zvládnou okruh s minimem úprav (geo, desky, brzdovka, u Miaty se bude navíc hodit stabík/tužší pružiny). Nebudou kdo ví jak rychlé, ale určitě to s nima nebude nuda (krom kopce v Brně ) a půjde s nima v zatáčkách a při deceleraci škádlit nové hot hatche... Jakš takš se uchladí, s přehledem se ubrzdí, prostě vyžadují minimální investice, aby uspokojivě fungovaly.
To E92, E87, E82 i 350Z jsou těžší a více cestovnější. Budou tedy těch úprav vyžadovat mnohem víc, aby je šlo vůbec drtit podobným stylem jako ty podměrečné sporťáky. Chybí svor (virtuální svor u Z mezi svory počítat nebudeme), brzdy BMW jsou v sérii tradičně tragické a základní léčba pomocí desek a brzdovky je často nedostatečná. Více hmoty, větší setrvačnost a pomalejší řízení znamená, že pro dosažení uspokojivých výsledků v zatáčkách to chce více zásahů do podvozku. A ve výsledku zjistíš, že 350Z nebo 130i v nějakém basic setupu vůbec neumí svou výkonovu převahu přetavit v lepší časy oproti Miatě. Až když to vezmeš z gruntu, tak pak to trať ukrajuje znatelně rychleji. 335i sice bude rychlá díky výkonové převaze už v sérii, ale hádám, že její provoz bude proti zbytku o řád jinde.
Moje volba:
1. G184 - nejlepší poměr cena/stáří/výkon, po aplikaci basic úprav velmi schopná na okruhu (můj odhad cca 2:35 Brno, under 2:00 Most), jako bonus minimální provozní náklady
nebo
2. BMW 130i + investovat do úprav: lamela, coilovery, stabíky, uložení, brzdy, chlazení a udělat z toho ultimátní trackday sleeper se super zvukem.
11. května 2023, 14:38
0
Z4 Coupe. Parádní vzhled i dnes. Je to překapotovaná e46, takže plno dílů. Hezky tuhá kastle. Pár úprav (LSD, opleteny hadice a lepší brzdovka) a je to super auto :-) Má to hodně gripu, vzadu 255 gumy.
12. května 2023, 15:55
1
To jsem chtěl také navrhnout... akorát je tam na ho... to elektrické servo (pokud se nebavíme o Z4M:-D) - z vlastní zkušenosti z E85.
13. května 2023, 20:49
0
A čo tak napríklad toto ? https://m.mobile.de/auto-inserat/porsche-porsche-boxster-987-vohwinkel/367191034.html?searchId=b02a3146-a6a0-1e98-f8b1-2dead06148b3&ref=srp&type=ad
14. května 2023, 13:21
1
Jestli se bavíme o autě spíš do půl milionu v nákupu (co jsem z toho vyčetl) tak bych viděl jako ideální sehnat slušnou NC 2.0 se samosvorem a verzi po faceliftu. To je pohodlný auto jak na cestování, tak s tím jde i ten hobby okruh. Cenově se tomu nic neumí přiblížit, protože buď to sice jde koupit za podobný peníze (např 986 S - Boxster anebo i ten Nissan 350Z), ale má výrazně dražší údržbu než NC FL, Ta druhá varianta je, že jsou ty auta potom zas opravdu drahý, když jsou ve stavu že to za něco stojí, to jsou emkový bavoráky, Honda S2000, Lotusy atd... Tyhle auta jsou už dneska prostě drahý. Trojku , Z4 atd.. nad tím nemá smysl uvažovat, když chceš s tím jezdit trackdays, to jsou fakt spíš cestovní auta a na malým okruhu teda nevím, muselo by se to upravovat, pak další věc, že ta technika nevydrží, opravy budou drahý atd.. ty motory řady Nxx u BMW to už není žádný jednoduchý železo jak ty starý ..
Pak by byla ještě fajn varianta si postavit auto přímo na track days. A tady by vůbec nebyl blbej nápad si postavit z nějaký už prostě neperspektivní 325i E36 takovej track day fun car. To půjde relativně levně, kamarád s tím zkušenosti má, já jsem se s podobným autem párkrát povozil a byla to fakt velká řidičská zábava. A holt ale zas je potřeba mít k tomu ještě tažný auto a plaťák. No a pak je varianta se toto vypdnout a na track day si prostě auto pronajmout, takový možnosti taky jsou. Ono to působí že je to drahý, ale vzhledem k tomu, že je to zas bez těch dalších starostí, tak si myslím, že se to možná fakt vyplatí zkusit , aspoň třeba jednu sezonu. Jeden kamarád si takto auto na okruhový svezení a akce pronajímá a pochvaluje si to.
15. května 2023, 12:14
0
S ohledem na schopnosti a možnosti je bez SPZtková stavba pro mě aktuálně nereálná...
Hm, je pravda, že NCčko jsem uplně vychladil a ani nad ním moc nepřemýšlel. Myslím, že jsou teď na super poměru cena/výkon/value, přijde mi, že šli v posledních letech docela cenově dolů. Boxter a cokoli většího než E82 je pro mě už velká kráva, přesně která bude žrát spotřební materiál (né že by ta e82 na tom byla nějak výtečně).
A i jak tady někdo psal, určitě je možnost to auto po sezoně prodat a zkusit něco jiného, i kdybych měl jít třebas z toho RWD do nějakého hot hatche.
15. května 2023, 15:30
0
Krabe, prd sa do toho vyznám tak sa spýtam, taký boxster 2.7 bude fakt až taký problém uservisovať? Oproti mazde to bude mať trochu toho výkonu a charakteru naviac a hlavne pocit, že sa mení auto, nie len upgraduje.
Napr: https://auto.bazos.cz/inzerat/168221518/porsche-986-boxster-27.php
15. května 2023, 15:55
0
Sato: Boxster stojí na údržbu rovnako ako 911 rovnakej generácie (996). Po 20 rokoch aby také auto jazdilo, potrebuješ spraviť podvozok, brzdy, chladiacu sústavu, motor von a aspoň pretesniť a poriešiť pár drobností. A to niečo stojí (cca. 200 tisíc). Potom to bude fajn, a je to v zásade robustná platforma, ale na track použitie mi to príde trochu nezmyselne drahé na spotrebku a ak sa pri vysokom zaťažení niečo poserie, človeku to spraví škrt cez rozpočet. NCčko je v rizikovosti pri track použití na presne opačnom konci spektra. Na crusing a víkendové jazdenie po okreske je Boxster stále fajn voľba, hlavne potom netreba riešiť drahú údržbu naraz a hneď a menej to bolí.
15. května 2023, 20:18
0
HeavySmoker: tak to neznie tak strasne a asi to ani extra nevybocuje z toho co zahucis za nejaku casovu periodu do bmwcka, alfy atd..
15. května 2023, 22:05
0
On to píše Heavy Smoker ... ještě bych doplnil, že je ale fakt dobrý hledat 986 S (jiná a výrazně lepší převodovka a motor, který má fakt daleko lepší průběh krouťáku než základní 2,7) cenově se tyhle Boxstery dají koupit od těch 300 tisíc cca , musí se fakt hodně vybírat. Co ta auta netrápí je koroze ... NC je v tomhle docela průser a zase se musí vybírat opatrně, aby nebyla rezavá. Ale všechno co se týče mechaniky je daleko levnější. Jako 986 S Boxsteru bych se nebál, ale počítej s tím, že aby to fakt všechno fungovalo spolehlivě a správně, tak se okolo toho půl milionu v nákladech už bavíme. Za to jsou ty NCčka skoro dvě ...
Ještě pak je možnost si koupit nějaký takový R53 Mini jak mám já , tam jsem za rok a půl ježdění s tím autem někde na 170 tisíc (nákup) + 60 tisíc opravy/servis/ úpravy-vylepšení. Ale ještě určitě časem mrknu na to jaký nový tlumiče tam dát + určitě přijdou na řadu i brzdy. Ale kdybych to auto vzal pravidelně na okruh v sezoně a zkoušel s ním něco pojezdit i v tom track day režimu, možná se leccos vysype, v tom okreskovým provozu je to v pohodě, samozřejmě se to správně uchladí , brzdy stačí atd... ale vzít to na den do Mostu , myslim, že minimálně brzdy odtavím komplet ... Anebo je ještě varianta (co jsem původně chtěl než jsem koupil Mini) sehnat Clio RS F1 teams nebo Cup , aby mělo ty skevělý Recara , ale to je teda fakt náročný najít něco co je ve slušným stavu .. To auto je jinak totiž boží úplně. To by pak taky splňovalo ty kritéria výběru. Teda až na jízdu po dálnici, kdybys jezdil Cliem často po dálnici, tak je to prostě hodně krátce odstupňovaný a ne moc odhlučněný, ostatně ale ten Miník tak trochu taky :-D Výbornej univerzál je v tomhle směru Fiesta ST nějaká novější , klidně i ta tříválcová, ta je prej ještě lepší než ta předchozí, ale nejezdil jsem s ní, jen s tou co má čtyřválec Ecoboost 1,6 ...
19. května 2023, 15:40
1
Krabe, po Boxsterech furt sem tam koukám, a 300 za 3.2S je unreal... Současně je startovací cena tak 400. Hezké kousky spíš 450+, spíše 500+
Vlastně mi přijde, že je mnohem rozumnější se na celou 986 vykašlat a za relativně malý doplatek koukat po novější 987 S nebo rovnou 987.2, která už má i v non S verzi vyšší výkon než 986 S, velké brzdy a 6kvalt, a nad to ji netrápí IMS = novější, vybavenější a spolehlivější auto
24. května 2023, 21:05
1
987.2 nekoupíš v dobrém stavu pod 800. Já jsem svou 987.1 S prodal bez potíží za 850, protože výbornej stav...
14. května 2023, 19:21
-1
Prodej Mazdu, přidej to k budgetu a kup m135i
15. května 2023, 12:02
1
Nah, mazda zůstane tam kde je :D
15. května 2023, 13:27
0
m135i sa dá kúpiť aj v tom budgete, ja som svoju kupoval za +- uvedenú cenu, samosvor už bol nainštalovaný :)
S okruhmi skúsenosti nemám žiadne, takže to viem max porovnať s NCčkom na okreske. A je to úplne iný štýl zvezenia. NCčko je taký ten "momentum car", človek si potrebuje tú rýchlosť zobrať so sebou do zákruty a čo najmenej z nej stratiť. Jednička citelne tažšia, tažkopádnejšia, a hlavne teda ovela ovela rýchlejšia, takže do zárkut sa brzdí z ovela vyššých rýchlostí :) Na okruhy sa to určite upraviť dá, m235i v US sa tunia celkom bežne na také použitie.
A aj keď je asi ešte skoro na zhodnotenie, predbežne by som povedal, že ani prevádzkové náklady na m135i nie sú také strašné ako by sa mohlo zdať.
17. května 2023, 12:05
0
Kup aktuální Fiestu ST, co tu byla nedávno v testu a budeš spokojený.
02. července 2023, 15:48
0
Ak uvažuješ o e82, tak doporučujem ísť rovno do 135i pofafacelift, čiže motor n55, problematickú vodnú pumpu a termostat už bude mať pravdepodobne upgradnuté, ostatné problémy postihujúce n54 sú už vyriešené. Ak chceš okruhy, zvážil by som vyskúšať DCT prevodovku. V porovnaní so slabšími motorizáciami je už vyriešených veľa veci:. Brzdy vpredu 6piest, vzadu 2piest, kotúče dvojkovové, čiže lepší odvod tepla. Riadenie je na rozdiel od 4valcov hydraulické, lebo elektro nevošlo super nastavené, takže krásne cítiš čo robí predok. Motoricky má už v sérii prídavný olejový chladič, ktorý dosť dlho drží teplotu oleja v unosnych hodnotách, pripadné rozšírenie je záležitosťou pár eur a vieš ho dať a ľavú stranu, to ale budeš potrebovať až keď pôjdeš cez 400ps, navyše máš na palubke sériovo teplomer oleja! Sériových 306ps a 450Nm je na posúvanie dovedností dosť, za malý peniaz (cca 300€) bez problémov ideš iba softvérovo na 350ps a 590NM, čo nemá na životnosť komponentov nejaky záväzný vplyv (mám na tejto konfigurácii Stage1+ od MHD) najazdených cez 150000km). Dá sa ísť cez 400, ale tam už potrebuješ decat.....Jedine čo potrebuješ vymeniť je plastový chargepipe, prípadne blowoff ventil. Rozloženie hmotnosti je cca ideálne a sedíš v strede auta, ktoré je celkom zaujímavo kratke. Podvozok je v sérii (kupuj M Performance) veľmi dobrý, pýta iba do zadu vymeniť silenty pomocného rámu nápravy a v predu hore prehodiť uloženia za camber plate a trochu poštelovať odklony, ostatné hodnoty náprav sú nastaviteľné. V sérii to má vzadu E-dif, ktorý funguje veľmi dobre, ak by si chcel pechanicky, tak za cca 1500€ vieš aj s montážou šnekový trochu drahšia aj panelák. Inak iba dobrý olej a 100oktan a nemáš ani problém s toľko opakovanou karbonizaciou priamovstrekov.
02. července 2023, 15:54
0
Lamelák nie panelák, autokorekt 😁