načítám data...

Thesis: zúčtování

10. prosince 2017, 17:17 18 komentářů liška

Po roce vlastnictví a 20 tisících ujetých kilometrech je na čase zjistit, zda je opravdu nutné do téhle "exotiky" házet prachy lopatou jak uhlí do lokomotivy.

zobrazit celou galeriiJ L: Thesis: zúčtování

Není to tak dávno, co se kolega Franz ve svém blogu zamýšlel nad finanční (ne)únosností provozu postaršího skorosportu. Desetitisíce a statisíce lítaly komínem twinturbem a spolehlivě tak odradily i ten zlomek potencionálních zájemců, kteří se místo bazarového snění nad zajímavou ojetinou rychle otočili na podpatku a raději běželi pro nové Hjondé za tři kila vod Houmkreditu. Podobně byl před časem v komentářích sepsut i jistý Dušan, dotazující se redakce na ojeté AMG za kilo. Na druhou stranu tu dnes už právoplatný člen Autíčkářské redakce Krab recenzuje ojetou Eskládu z pochybného autobazaru, přičemž jeden celý odstavec věnuje tomu, že si takové  auto může dovolit kde kdo, s čímž vlastně souhlasí po vlastní zkušenosti i někteří z diskutujících. Vstřícná předposranost však v podobných otázkách na těch dnešních internetech převažuje daleko více a názory ve stylu jedna paní povídala se nekontrolovaně šíří, takže se pak člověk nesmí podivovat nad krásnou rozmanitostí našich silnic, kde ho denně míjí armáda Oktávek, Hnůjdajů, zase Oktávek, Fóbií, Prasáků, Golfů či Fokusů.

Samozřejmě netvrdím, že provozovat cokoliv nestandardního je možné za podobné peníze jako zemědělskou techniku od fauvé či korejské zázraky se sedmiletou zárukou. Na to mám ostatně pramalé zkušenosti a až tolik jsem toho zatím vystřídat nestihl. Jde mi však o to, že peníze mají pro každého z nás rozdílnou hodnotu a i ta se v různých životních etapách mění, takže co Vám přišlo drahé včera, může se zdát dnes jakou pouhý plivanec. Z tohoto důvodu mi ve výše zmíněných článcích chybí konkrétní částky, údaje o ujetých kilometrech a další věci, aby si zkrátka každý mohl udělat názor sám, zda by konkrétně pro něj byl provoz něčeho popisovaného drahý, či ne. Třeba by pak majitel vylítané Ofce s půlmíčem na hrbu zjistil, že za obdobné servisní náklady, jakými udržuje při životě ten svůj naftu vyrábějící zázrak, si může vozit zadnici právě třeba v S-klasse s polovičním nájezdem, jehož pořízení by jinak považoval za finanční harakiri. Podobným způsobem jako šel před půlrokem s kůží na trh Goldies, jsem se tedy rozhodl svoje náklady rozpoložkovat i já. Thesis sice není ani supersport, ani skorosport o kterých se zmiňoval ve svém blogu Franz, přesto se ho dnes spousta lidí bojí z důvodu jisté exotičnosti a z ní vyplývajících zvýšených servisních nákladů, horší dostupnosti dílů, pověstné italské nespolehlivosti či nezkušených mechaniků, kteří by mu auto následně servisovali. No a v neposlední řadě je tohle auto pro většinu lidí nestravitelně ošklivé. Dost bylo omáčky, jdeme na věc.

Kupní cena mého auta byla po dohodě s prodávajícím 110 000 Kč, což před rokem odpovídalo Thesisům spíše z horního cenového spektra. Lovit jsem sice začínal ve vodách o cca 30 tisíc níže, ale většinou vše už při prvotních obhlídkách naznačovalo investice o řád vyšší, než zmíněný rozdíl. V kupní ceně byla zahrnuta sada rozvodů včetně kladek, nový termostat, repasované CR čerpadlo, spodní silentblok motoru, zánovní baterka, převodový olej, kufrové vzpěry, pylový filtr a druhá sada litých kol. Auto bylo po výměně spojky, setrváku, motorového oleje a dalších několika drobností, tudíž ponákupní servis v mém případě zahrnoval pouze sehnání páru silentbloků předního stabilizátoru za 839,- a jejich výměnu spolu s rozvody, termostatem a čerpadlem, což byla práce dohromady za 3000 Kč. Přičteme-li k tomu evidenčku, přepis, POVko a zimní obutí celkem za cca 8 tisíc, vychází nám za 122 tisíc relativně spolehlivě pojízdné auto, jenž by se bazarník neostýchal označit termínem po "mega servisu".

Následné období spokojeného užívání bych nazval laděním detailů, kdy jsem nejprve nechal vyměnit audio za verzi Bose z vyšších výbav. Aparatura vykuchaná z jiného Thesisu vyšla na 3000,- a další trojku si vzal výlet do Bratislavy za specialistou Vladem, který s neuvěřitelnou pečlivostí vše přeskládal, přepájel a pořešil i další interiérové chybky. Rozleštění předních světel (600,-), kompletní vyleštění letních sedmnáctek (5200,-) a další desetikorunové až stovkové položky tedy postupně navýšily hodnotu auta o dalších 12 tisíc.

Jakmile se trošku oteplilo a naše skvělé silnice po zimě ukázaly všechny své nové díry, bylo načase vyřešit i občasné pazvuky linoucí se z podběhů. Protože mi už od koupě auta vrtala hlavou poměrně nízká světlá výška přední nápravy, objednal jsem nové přední pružiny, páč za dva tisíce nemělo moc cenu nadále dumat, zda je to tak správně či ne. Přes desítku pak z účtu vysála jejich výměna spolu s kompletním přelisováním všech tuším deseti silentbloků na přední nápravě. Servisováno opět u východních bratrů. Tady jsem se nicméně možná trošku unáhlil, protože subjektivně se mi zdá, že se toho až tolik nezměnilo a z oněch silentbloků byla silněji opotřebená jen cca polovina. Znáte to, pro dobrý pocit… Nicméně alespoň ty pružiny měly efekt, protože tam kde jsem do té doby škrtal prahem, už je nyní klid. Ve třetím dějství tedy Tuleň spolykal další dvanáctku.

Začátkem letošního podzimu po ujetí 15 tisíc kilometrů bylo na čase opět vyměnit olej, a protože se cestou do servisu roztrhla hadice od intercooleru, musel jsem auto na pár dní odstavit, jelikož tahle věc se jen tak někde skladem neválí. Účet za poslední servis (Selenia WR Diesel, filtr, hadice, silentbloky zadního stabilizátoru a práce) tedy činil 3210 Kč.

Před několika dny jsem zaplatil POVko na další rok a po přičtení i dalších prkotin jako myček, náplní ostřikovačů, žárovek, stěračů nebo třeba dálničních známek pak činí aktuální účet 156 937,78 Kč, což při zmiňovaných 20tkm vychází na 7,85 korun za kilák. S průměrnou spotřebou těsně pod sedmi litry držím výdaje za pohonné hmoty pod 2 korunami na kilák, čímž mi TCO zatím vychází na necelých 10 korun za každý ujetý kilometr, přičemž pokud by mi za auto dnes někdo dal zůstatkovou hodnotu, zprůměrovanou před časem z inzerátů všech pojízdných Thesisů v ČR (95 000,-), byli bychom s TCO pod pětikačkou.

Po prvním roce provozu tedy musím říct, že to zase tak dramatické, jak jsem se obával a jak se traduje, není. Žádné velké problémy s elektronikou, žádné cesty domů na laně či nenadálé investice. Jistě, stále nade mnou visí Damoklův meč v podobě již nesehnatelných nových dílů a servisovat složitější věci jezdím 200 kilometrů do tramtárie, ale s tím jsem při koupi tak nějak počítal. Na druhou stranu je Thesis s desetiventilovým JTDčkem asi ta nejvíce spolehlivá verze, jakou můžete mít. V automatu se nedělala (nejspíš) a DPF oproti silnějšímu multijetu též chybí, takže tu máte hned o dvě náchylná a drahá kurvítka míň. Abychom ale neskončili úplně pozitivně, onen rok a půl starý značkový setrvák od Valea, který mi zdánlivě také ušetřil velké investice a starosti, začal postupně nehezky rachtat, takže v dohledné době půjdou TCO zase o něco nahoru. Uvidíme, co přinese další rok provozu, kdy už Tuleňovi na hrbu začne svítit více jak šestkrát objetá planeta. Případně se hlásím jako další do redakce, abych se mohl sem tam povozit i něčím jiným a neměl občas myšlenky posílat auto do světa a zkoušet zase něco nového :)

A jak jste na tom s provozem Vašich plechových miláčků vy? Hádám, že pan Bitner s armádou Dáčií už mě se svou korunou na kilák běží rozcupovat.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bigg.I
10. prosince 2017, 19:45
0

Pěkný čtení, popravdě já aj nějakou chvilku přemýšlel nad Lybrou. Hrozně rád vidím kolem sebe "neobyčejný" auta a přítelkyně je ze mě uplně na větvi, když obcházím na parkovišti nějaký auto, co se nevidí každý den (naposled Opel Kadett). Ta tvoje částka mi přijde naprosto v pohodě, pokud autu dopřáváš takové "oživení".
Celkem jsem se pousmál nad tvým strachem z nedostupností nových dílů. Vzpomněl jsem si jak se shání díly na skoro 30 let starou Sierru. Něco je horší už, ale stále to jde.
Mimochodem, já jsem u svýho povozu i s nákupní cenou auta asi na 30 000kč. Čekám, že s tím co se teď dělá a příhlášením se dostanu tak k 50 000 kč a pak přijde další ozdravná kůra ve formě vyvaření a ochrany podvozku a vyleštění laku. Zatím je odhad asi že se zastavím v prvním roce na 80 000 kč.

reagovat
Bavoraczech
14. prosince 2017, 13:41
0

Lybra je oproti Thesisu těžce v pohodě. Pohodlné a odolné auto s díly za hubičku a solidními jízdními vlastnostmi. V kombiku je i celkem praktická. Jen horší kusy začítá trápit koroze zadních lemů. Ideální kombinace je s benzínovým pětiválcem, který není až tak užraný, ale nabídne dostatečnou dynamiku a moc příjemný zvuk. Na delší cesty bych volil 2.4 JTD 10V :)

liška
14. prosince 2017, 14:23
0

Lybru s popsanou motorizací mám doma též, ale koroze v mém případě trápí spíš prahy, kvůli čemuž asi půjde na jaře z domu, páč není ochotnej klempíra, co by se do toho pustil. Jinak i u ní mám rozpoložkovaný provoz, 2,5 roku a nějakých 40tkm, kdyby to někoho zajímalo.

Bavoraczech
14. prosince 2017, 21:57
0

No určitě by mě to alespoň zhruba zajímalo...

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
11. prosince 2017, 15:26
0

Ono je to s těma nákladama strašně individuální. Co jednomu připadá jako "ještě dobrý", jinej už nechá vyměnit. U mýho auta už to taková hitparáda není. Za čtyři roky používání, při nájezdu 3-5 tisíc km ročně jsem tam cca za 400 tisíc. A to je jen údržba a opravy. Nebavím se o tom, že auto dostalo novej celolak, bylo odtuzený od neoriginálních dílů, který byly nahrazený originálem a podobně. To by pak ta částka byla téměř dvojnásobná. Takže je to furt v pohodě? Asi jak pro koho. Já z toho moc odvázanej nejsem. On je taky rozdíl jezdit s autem rok a pak ho poslat do světa a nebo si ho nechat pět let a víc a pak si udělat soupis toho, co bylo potřeba a za kolik. Pokud si ho hodláš nechat několik let, tak ty investice do oprav budou zákonitě vyšší, než pokud budeš chtít jen pojezdit a zbavit se toho, protože si ho budeš chtít udělat pro sebe, pořádně.

reagovat
liška
11. prosince 2017, 19:56
0

Rozumím a chtěl jsem původně ještě dopsat odstavec o celkovým stavu auta, aby to zase nevypadalo, že akorát udržuju při životě nějakej vrak, ale moc nebylo co napsat. Z elektriky nefunguje jen vyhřívání el. sedačky spolujezdce (který snad vyřeším až se toho zase nakupí víc) a jinak je o těch občas úsměvných kontrolkách minulý blog. Kosmetika na 15 letým autě pro daily ježdění není špatná, ale je mi jasný že třeba ty bys na to celolak klidně prdnul :) Na druhou stranu je potřeba k tomu přistupovat jako k autu pro všednodenní ježdění, kterýmu ale i přesto věnuju lehce nadstandardní péči.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
11. prosince 2017, 21:10
0

Tak samozrejme. Ke kazdodennimu vehiklu clovek pristupuje jinak. Nase auto na denni jezdeni je toho zářným prikladem taky.

Bavoraczech
14. prosince 2017, 13:46
0

Podle mě je to i otázka štěstí. Ani tak nezáleží na kupní ceně. Můžu koupit zalevno vrak a nebo naopak auto s pár malými muškami a naopak můžu koupit drahé auto, kde jsou vyřešené detaily, ale strádá technicky. Jsou totiž majitelé, které zajímá auto komplexně a jsou i tací, které zajímá jen kosmetika...

krab
11. prosince 2017, 16:16
0

Dík, fajn blog! Fakt je ten, že náklady na provoz ojetýho auta jsou vždycky individuální. Někdo líp vybere, jiný hůř, ale samozřejmě typický vady se vysledovat dají a opakují se. Na druhou stranu asi nemá cenu se znepokojovat všemi moudry na internetech, to bys snad potom radši jako Bitner šupajdil rovnou pro novou Dacii do salůnu :)

A jak to má Krab:
1. Porsche 911 - nevim jestli budu dávat přesná čísla, ale článek (chtěl jsem napsat blog) o tom co se ní všechno děje už je ve výrobě
2. BMW Z3 Coupe - vše jsem zatím opravil svépomocí a za 2 roky provozu a (přiznám to - pouhých 6tis km) mě stála na servisu ca. 10000kč. / práci si sám sobě neúčtuju :) Mimochodem, ale její hodnota stoupla o ca. 50 :-D ( i když termínem finančníků nelikvidních - kupec by se hledal déle)
3. MGB - zatím stálo nulu, nebo dejme tomu 1500 za čerstvý olej, ale přijde na řadu repase overdrivu a to bude něco stát ...
4. Toyota GT86 - zatím stála nulu , jelikož jsem jí koupil akorát po posledním Toyota dealer servisu a čili jen zdarma rozdala úsměvy po cca 4tisíce km, které jsem s ní najel. ( stála teda roční pojistku, ale komplexní s plnými bonusy vyjde na 12 ročně pro mě, takže to považuju za velmi příjemnou částku) Jinak ale na jaře musím koupit dozadu brzd. destičky a uvažoval jsem o chladiči oleje, což by vyšlo ca. na 15-20tisíc. Ale to uvidíme, jestli bude GT86 se mnou v garáži stále celý příští rok.
5. Yaris 1.33 Multidrive - ten stál asi 2500 za olej a filtry, vyměnil jsem si sám, protože už akorát nění v záruce. A najeto za rok asi 15tis spolehlivých, ovšem nudných kilometrů.

Takže takhle nějak je to u mě. Logicky účet za Porsche , to je tady ta signifikantní věc, nic méně došlo k tomu nezaviněným způsobem a doufám, že vás zaujme článek, který připravuju, aby vyšel relativně brzy ještě před vánoci.

reagovat
liška
11. prosince 2017, 18:03
0

Krabe jak říkáš, kdyby měl člověk řešit co všechno se o jakým autě na netu píše a kupovalo by se opravdu jen rozumem, weby jako Autíčkář by nemusely existovat :)
Ad 1) Já jsem si zrovna nedávno říkal, zda se s tou Sally rozhoupeš, jaks kdesi psal. Škoda, že to bude bez čísel.
Ad 2) Vidíš, tohle je zrovna ukázkovej příklad toho, o čem je tenhle blog. Málokdo by tipl, že takovýhle auto může vyjít za dva roky vlastnictví jen na desítku (pokud ses tedy nesekl o jednu nulu:).

krab
11. prosince 2017, 20:56
0

Dík za odpověď...
Ad1) úplně bez čísel asi ne, ale nějak to promyslím, asi to bude stejně na pokračování :)
Ad2) hele, ona Z3 Coupe 2.8 je auto na kterým ani není co by se mohlo "draze" rozbít. Spíš postupně přijdou další výdaje tu a tam + asi časem půjdu do GO podvozku částečnou GO karoserie , aby byla perfektní - jako opravdu 1A v evropských měřítkách. A to pak tomu číslu co jsem uvedl vážně budu muset přidat nulu :)

Jenže jak vidíš, já fixluju. Na denní používání mám 4 letý Yaris 1.33, vlastně ho jako kukačka kradu mojí paní a tím pádem je to no stress když se na něčem něco vysere, tak to nemusím mít hned opravené, abych měl čím jezdit. Právě, že když se chlapácky rozhodneš provozovat a spolehnout se na 1 třeba 20let + starý charakterní auto, tak ty náklady v nájezdu +-25tis ročně můžou šeredně lítat a drahé opravy přicházet krajně nevhod, typicky tejden před výplatou :)

liška
11. prosince 2017, 22:56
0

Pokud máš na daily poskakování Yarise, tak toho asi moc nenajezdíš. Já být v tvojí situaci, asi bych taky fixloval s nějakým nenáročným otloukánkem a v garáži si pucoval něco na víkendy, zábavu, možná i jako investici. Jenže dojížděním do práce strávím denně asi hodinu a půl a pak už skrz domek, dítě a další koníčky není nějak na "víkendový auto" čas, takže jsem se vydal cestou něčeho aspoň trošku zajímavýho, co mě baví i při tom denním poskakování do práce a rovně po dálnici. Jenže i to se po čase zají a člověk pak vymejšlí, co dál...

beastar
14. prosince 2017, 14:35
0

Nedávno sem tohle auto potkal na silnici. A jelo! Jelo i v dešti. Vypadá to pořád dobře. A pokud to má takový náklady na provoz pořád se to může vyplatit.

reagovat
liška
14. prosince 2017, 21:32
0

Vyplatit nevyplatit, pro tohle si to asi málokdo kupuje, páč najdeš stovky míň rizikovejch aut. Já se akorát snažím poukázat na to, že to nemusí být tak hrozný, jak se traduje, resp. ať si dle těch částek udělají lidi názor sami zda je to moc nebo málo.

beastar
15. prosince 2017, 13:21
0

Mě to přijde normální. Odpovídající kategorii auta. Za řekněme pěknou pětku by se pravděpodobně utratilo totéž. Za c5 pravděpodobně trojnásobek a za mb e amg pětinásobek.

Irwinek
16. prosince 2017, 13:13
0

Tak jsem to tak nějak koukal a tady jsou moje čísla :
Koupě auta Volvo 960 ( 964 ) r. v. 95; 2,5 l s manuálem 1.10.2006 - 46 000 Kč
Kompletní peníze k 16.12.2017 ( tedy bez benzínu ) - 160 800 Kč
V částce jsou zahrnuty pneumatiky ( vždy nové, zimní i letní Good Year, Dunlop, Nokian ), stk, kompletní brzdy - kotouče přední, zadní 2x , destičky, obložení ruční brzdy 2x, lanovody, výfuky ( 2x koncový díl, 1x střední ), náplně, oprava po pádu sněhu ze střechy ( nová kapota, čidla) čelní sklo, několikerá oprava kondensoru klimy ústící v zakoupení originálu v akci ( sleva z 11000 na 3800 ), nová přední světla s blikači ( jedno mi někdo ukradl dva dny před dovolenou a rozlámal uchycení ), 1x rozvody i s vodní pumpou, autorádio Panasonic, žárovky ( 2 x H1 Night Breaker, 2x H3 do mlhovek a 1x 2Ow do brzdového světla)
Práce byly prováděny v servisech Auto Hase, AZ servis a T6R a jen drobnosti bývalý kolega s garáží.
Auto je po technické stránce v pořádku ( ještě mne tedy čekají před stk nové přední kotouče a destičky a na jaře rozvody ), ale karoserie má špatný lak - loupe se v šupinách a třeba na blatnících je už venku pozink. Stojí na ulici, garáž zná pouze ze servisů. Nefunguje tempomat - na opravě pohořel i značkový servis ( no on by to asi dohromady dal, ale navržená částka - byť by se to k ní nemuselo vyšplhat - byla prostě neakceptovatelná ).
Nikdy jsem nikde nezůstal viset - několikrát Chorvatsko, Francie, Německo, Švýcarsko, Polsko
Auto bylo koupeno po havárii, ale při opravě použity majitelem z volvo servisu originální díly - cena opravy není v mých účtech, protože jsem ji neplatil.
Největší problém - stříkající benzín z lišty , unikající olej z netěsnící tlakové zátky - obojí vyřešeno v servise.
Největší pitomost - po umytí motoru za účelem zjištění úniku oleje jsem po dolití zapomněl zavřít zátku otvoru a ujel cca 5 km - olej byl úplně všude :-( , no a pak ještě manželčiných 7 km se zataženou ruční brzdou :-D
Nízký nájezd - cca 120 000 km za 11 let odpovídá služebáku k dispozici.
Celkově najeto 270 000. Průměrná spotřeba za těch mých 120 k je 9,1 l/100 km - v posledních 5 letech klesá úměrně tomu, jak poklesl počet kilometrů naježděných po Praze.

reagovat
liška
17. prosince 2017, 16:25
0

To je hodně slušný na takovej letitej koráb a při té pořizovací ceně, řekl bych. Podle mně další ukázkovej příklad ojetiny, který se většina lidí bude raději v bazaru vyhýbat obloukem právě kvůli těm nákladům a hle...

Standa
18. prosince 2017, 14:08
0

Já jsem 10let provozoval Legacy '97 kombika. Nákupka 85 000,- v lednu 2008, údržba včetně pneu dalších 90 000,- při nájezdu asi 120 000km. Auto si odpracovalo svý i při rekonstrukci baráku. Teď v lednu bohužel skončí kvůli korozi. Nepříjemné problémy za tu dobu byly: koroze brzdového potrubí, prorezlá trubka z hrdla do nádrže, prožraný radiátor topení.
Firebirda nebudu rozebírat, protože mám malý nájezd, ale moc peněz mě provoz nestál.

reagovat