načítám data...

Máme na provoz starého skorosportu?

25. září 2017, 19:19 27 komentářů Franz Kafka

Inspirováno skutečnými údálostmi. Na základě původního dotazu jestli se vyplatí staré AMG, jsem došel k závěru, že starší obdoba od Audi totiž RS6 se normálním lidem určitě nevyplatí. Jste normální? Já zřejmě ne.

zobrazit celou galeriiFranz Miláček davů: Máme na provoz starého skorosportu?

Po všech těch dotazech a článcích nejen zde na Autíčkáři o tom jak moc drahé je vlastnit a zajišťovat plnohodnotný servis autům jako je staré AMG, nebo snad Bmw M3 se nabízí možnost přidat svůj vlastní pohled na věc. Ne nebude to S4 generace s interním označením B5 tady se sice jedná o auto zvláštní nad rámec běžných čtyrek od Audi nicméně je to už dnes opravdu staré auto. Prostě takové, u kterého člověk moudrý již automaticky počítá s potřebou investic a nějakého toho servisu. O tom jak je na tom Sally alias Krabova 996 od Porsche víme. V tomto čase zřejmě odpočívá někde v dílně a čeká zejména na to, až Krab rozbije prasátko a oznámí paní Krabové, že letos to Val di Fiemme  zase neklapne a ty Maledivy na Silvestra také ne.

Zásluhy na tom má Renault Clio. Kde mě osobně překvapilo s jakou nebývalou razancí tento malý v biologické hantýrce řečeno obtížný hmyz, pocuchal tak kvalitně postavený vůz jakým je bezesporu každá 911. Možná ten motor vzadu není vždy nejlepší nápad. I bez takto tragických událostí údržba a servis Porsche nepatří mezi nejlevnější kratochvíle běžných lidí. O tom nás ostatně Krab zcela oprávněně poučil již mnohokrát. Staré Porsche je prostě pořád to luxusní sportovní auto a i s věkem jím zůstává. Nepochybujte o tom, že se starším Mercedesem upraveným od AMG je tomu jinak. Rozdíly i v této kategorii aut jsou jistě ve spolehlivosti a samotné dostupnosti servisu, ale cena a složitost některých operací bohužel zůstává vysoká.

Výrobky koncernu VW, mezi které se částečně řadí i Porsche i když ne tak docela často reprezentují cestu toho levnějšího, co lze pořídit. Takový Golf GTi, nebo třeba starší Leon Cupra s šestiválcem jsou servisně docela blízko svým běžným sourozencům. Dokonce i Scirocco, nebo běžné Audi TT nejsou vyloženě složitá a na servis náročná a nesmyslně drahá auta. O spolehlivosti bychom mohli polemizovat, ale o tom to dnes není. U Audi začíná legrace pro lidi, co mají dostatek peněz a rádi je utrácí, až s vozidly označenými písmenem S. Při denním používání se dokážou servisní náročností rovnat i autům opravdu sportovním. Takzvaným pravákům. A nebylo by to Audi, kdyby nedokázalo vymyslet něco, co ze zákazníků dostane opravdu každou korunu. Jsou to Audi označené písmeny RS která za odměnu nabídnou hromadu komfortu a nevšední jízdní zážitek.

Servisní náročnost aut s označením RS si totiž vskutku nezadá s ničím, než jsou právě věci, jako vyrábí Porsche. Tak jak to je s takovým starším kombi které má na zádi tato dvě písmena a část ďáblova čísla? Když máme ty peníze a nebojíme se je použít, jako vhodný příklad pro demonstraci odhodlání bude auto z roku 2008 naprosto ideální. Taková relativně pohledná Audi RS6 vyjde v nákupu na onen pověstný milion korun českých (intervenovaných ČNB). Což uznejte sami na docela obyčejný kombík pro dělníky, tak jak to vnímají Rusové je dost. Navíc devět let je stáří, které vám nebude vadit nejspíše u rumu Ron Mocambo avšak u auta za dost peněz které není veterán je potřeba být na pozoru. Vlastně to by platilo i v případě že by to veterán už byl.

U běžných Audi z té doby máme různé vrtochy, ale podstatně méně věcí se může pokazit. Začínáme výbavou uvnitř. Zatímco běžná verze má takzvaně něco. RS6 je pravý opak a nabízí všechno! Tím samozřejmě nemyslím digitální hodiny. Přestože tohle auto na nějaké dysfunkce v oblasti elektroniky netrpí, více prvků znamená větší pravděpodobnost závady. Závady co se mohou objevit, auto nezastaví, jen jsou otravné a jejich odstranění stojí peníze. Například nefunkční posuv sedadla řidiče. Sem tam se vyskytne i závada na stahování oken mimochodem stejně jako u běžnějších sourozenců. Tady jde ale vždy teprve o rozcvičku, kterou mnozí zažíváme u naprosto běžných aut. Včetně mě.

Pod kapotou Audi RS6 v generaci druhé vycházející ale z A6/interně C6. Což je naše auto se nachází motor vskutku majestátní. Je to V10 o objemu pěti litrů a výkonu 579 koní a točivým momentem 650 Nm, který je dostupný pěkně zdola až kousek přes 6000 otáček za minutu. Je to velmi blízký rodinný příbuzný s motorem použitým v Audi R8 a Lamborghini Gallardo. Samozřejmě pro potřeby RennSportu 6 byl motor trochu upraven a bylo údajně provedeno na 400 úprav tak aby se dosáhlo optimálního využití přesně na míru tohoto vozu. Vzhledem k tomu, že pro překonání M5 a éčka od AMG bylo potřeba tehdy mnohem více než jen deset válců, pomohla instalace dvou turbodmychadel. Servisní práce na této dvojici nejsou nic příjemného a dokážou spolknout v případě výměny poměrně zásadních 100,000 korun. A ano doma v garáži se to dělá vážně špatně. Běžná cena těchto prací na tomto typu auta se pohybuje kolem 1,500 korun za skutečnou hodinu plus samozřejmě cena páru turbíček od krásných 80,000 korun. Do tohoto motoru můžete při výměně oleje použít Granville 5W30, nebo Castrol OEM Audi. Přičemž oba stojí zhruba stejně přes 1000 korun za pět litrů. Zabývat se tím doma na koleni bych amatérům také nedoporučoval. Pravda je že práci zvládne asi běžný mechanik kdekoliv.

Plnohodnotný je také pohon všech kol tradiční Quattro. Ten se ovšem prakticky neliší od běžných Audi. Funguje skvěle, když funguje. U staršího vozu, který urazil přes 60,000 kilometrů, se mohou první problémy objevit. Nedělejme si iluze, naše auto nejezdilo jen o Nedělích do kostela. Naopak naše auto disponuje vysokým výkonem a je držitelem nejvyšší rychlosti dosažené při jízdě na ledě. Janne Laitinen dosáhl s RS6 této generace na ledě rychlosti 335 km/h. Věřme tedy tomu, že většina majitelů chtěla být minimálně jako Janne jen se asi obešla bez toho ledu.

Rozjezdy pro hvězdy dokážou totiž rozsvítit očka každému správnému fandovy do aut. Bohužel už méně rozveselí šestistupňový Tiptronic. Repase této části vozu sice vaši peněženku nezruinuje, ale zcela určitě nepotěší. Sehnat kvalitní servis automatických převodovek v Čechách je sice možné nicméně výběr je velice omezený. Opět mluvíme o legraci asi za 20,000 korun pokud máte štěstí.

 Podvozek je sice co do životnosti značně naddimenzovaný, ale horší cesty snáší trochu hůře. Za jízdy podvozek drží pod kontrolou DRC (Dynamic Ride Control) Omezuje náklony dvoutunového cvalíka v zatáčkách a tlumí efekt noření a zdvihání přídě. Je to elektronicky řízený systém fungující na mechanickém základu. Tedy další věc co je skvělá pokud funguje jak má. Často se nestává, že DRC nefunguje, avšak když ta doba přijde starost je na světě. Pravděpodobně se bez specialisty neobejdete. O nápravě v podobě značkového servisu se většinou nevyplatí ani přemýšlet. Majitelé Allroadu asi vědí. Za návštěvu takového místa se běžně platí částky v řádech desetitisíců korun.

 Velký problém může být také stádo řídících jednotek a asistentů pod kapotou. Jasně to je obecně bolest všech modernějších aut. Tady je to však extrém. Není nic otravnějšího než jeden den řešit světlomety. Banalitu jako že nesvítí a hned druhý den třeba čidla abs. Brzdová soustava odolává hmotnosti a dynamickým schopnostem vozu velmi dobře. Kotouče jsou obrovské větrané a brzdové destičky určitě nekoupíte v levných autodílech na rohu. Možno narazit i na auta kde jsou použity příplatkové keramické brzdy v originále u nového vozu příplatek za bezmála 289 000 Kč. Na přední brzdové destičky je třeba si připravit alespoň 220 euro a na dvojici předních brzdových kotoučů celých 1100 euro. Schopnější možná vymění svépomocí, ale to asi nebudeme všichni.

 Rozměr pneumatik je krásných 255/40 s průměrem 19. Tady to nebude tak hrozné a jedna pneumatika jde pořídit zhruba od 3,000 korun. Pokud budete chtít značku Nokian, na které Janne pokořil ledový rekord, připravíte si 4,500 korun. To se dostáváme pomalu k závěru. Zrovna těchto vozidel bylo vyrobeno pouhých 8,000 kusů. Z toho asi 70% v karosářské variantě kombi. Jakákoliv nehoda, která by neblaze poškodila karosářské díly, také nepřijde levně. V případě individuálního lakování se většina dílů špatně shání a k ceně dílu je tedy nutné počítat ještě s cenou práce v lakovně. Přední kapota a blatníky jsou z hliníku. Všechny díly včetně drobností začínají na cenách od stovek eur. Přední maska s mřížkami a chromovou linkou vyjde zhruba na 25,000 korun za sadu i se znáčkem RS6.Občas se někde objeví zrcátka, anebo světla, ale i tak nejde o věci za pár stovek korun spíše tisíc. Jde o různé akce a každého nebaví sledovat denně internet, aby sehnal, co hledá.

Vzhledem k počtu vyrobených vozidel nelze počítat s tím, že se něco někde najde třeba na vrakovišti. Navíc v těchto místech skončili většinou jen RS6 z kterých si opravdu nikdo už nevezme nic. S krvavými fleky na sedadlech. Další speciální disciplína je výfukové potrubí. Speciálně vyvinutý složitý systém má hodnotu jako celek v tisících euro a od toho se odvíjí také cena jakéhokoliv servisního úkonu. Typicky v dnešních dobách výměna. Zatímco u běžné A cokoliv si vystačíte s počty v tisících korun u RS6 to budou desetitisíce.

Velmi nekonvenční je i spotřeba benzínu s oktanovým číslem 98. V oficiálních zdrojích je sice uvedena poměrně snesitelná spotřeba zhruba 14l/100 km. Bohužel, realita je taková že pokud si řidič dopřeje plné spektrum otáček a příval výkonu je to zhruba 20 litrů a to považte v kombinaci, už nepůsobí tak lákavě. Spotřebu paliva ve městě nemá asi cenu příliš řešit pravděpodobně, nebudeme jezdit někam do centra. Při služební cestě však mnohdy není zbytí a tak nás překvapí i číslo 25l. Gallardo kombi prostě do ranní špičky nepatří.

Pokud tohle všechno ustojíte, potom můžete začít investovat do úprav a užít si po několika málo zásazích až výkon 700 koní. A ten pocit že prostě můžete. Tím nepopírám, že naše auto zdolává s grácií spíše dálnice, než klikaté okresky. Zábava za volantem má mnoho podob. V kostce platí, že tyto vozy od těchto speciálních divizí automobilek ať je to Quattro GmbH, nebo Mercedes-AMG a další jsou vždy skvělé a žádoucí. Jejich servis a údržba však koresponduje s jejich výjimečností. Nic na tom nezmění fakt, že uplynulo trochu času od doby jejich vzniku. Druhovýroba takřka neexistuje a jedná se o výkladní skříně pokroku a technologií. Vždyť cena tohoto modelového roku Audi RS6 v roce 2008 byla 2,7 milionu korun. Bylo to auto jen pro velmi bohaté lidi. Dnes zůstává autem pro bohaté lidi a nadšence, kteří se třeba trochu obětují, ale mají se nadprůměrně dobře.

Není tedy na místě očekávat stejné servisní náklady jako u běžných modelů. Celé jsem to pojal ve smyslu, že s autem jezdím a nemám ho jen na okrasu v garáži. Pokud vyrazím dvakrát za rok na sraz, samozřejmě mě dost pravděpodobně fatální závada nebo velký servis nepotká. Respektive ne tak brzo jestli vůbec. Poslední věcí je okruhové ježdění. Hodně majitelů jistě i s dvoutunovým kombi mělo tyto ambice, protože výkon jim to dovolil. Určitě to jde praktikovat, ale stojí to nemalé prostředky a samozřejmě je zde vyšší riziko nehody. Tudíž se vystavujete mnohem většímu riziku než s běžnějším autem že něco nevyjde a bude to drahé. To odsouvá pro běžného člověka takovou zábavu pro jistotu na druhou ne li třetí kolej. Trochu se to týká i starších Porsche v rukou nadšenců. Lehký cruise po okresce takovým autům sedí přece jen lépe.

Jenže takové Porsche kupujeme už jen proto, že je to Porsche. Zejména potom legendu typu 911 máme prostě proto. Asi těžko do stejné kategorie můžu zahrnout auto typu RS6 či Mercedes-Benz E55AMG. Takové auto chcete většinou proto, aby jezdilo pokud možno častěji a bavilo vás i třeba na delší a takzvaně běžné ježdění. K občasnému blbnutí takový stroj potom přímo vybízí. Vždyť kdo by nechtěl s na oko obyčejným rodinným vozem občas naklepat nějakému sportovnímu autu.

Máte ale svá úskalí a opravdu nemůžeme uvažovat ve smyslu, že to bude stejné jako řadové typy, z kterých tato auta vychází. Jasně s vrcholnými variantami běžných modelů to lze srovnat, ale ani tak to nemusí být přesné. Nejlepší lék na vystřízlivění jsou zkušenosti majitelů konkrétního auta. A hlavně nepřemýšlet ve smyslu tohle se mi nestane. Audi RS ve všech provedeních nejsou statisíce a tak je zkušeností s provozem jako šafránu, ale i tak se vyplatí na ně dát. I ve srovnání s eskovou linií je RS prostě docela jinde. Je to supersport v jiném těle. Je to Serena Williams dálničního cestování ve sportovním hávu. Chce to od člověka velkou dávku zejména peněz, aby se s touhle výzvou popral úspěšně a s úsměvem na rtech.            

      

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
25. září 2017, 21:41
0

Čau Franzi, koupil si RS6 s V10? :) Jestli jo, jseš dobrej blázen ....

Je to jak to píšeš. Vlastně poslední dobou mám ale dojem, že lidi okolo už trochu vědí co jaké auto obnáší. Už víc lidí ví, že starší "legenda" není ideální track day car a na to je lepší si koupit za "pár korun" třeba skoro nové Suzuki Swift Sport a neřešit nic. A nebo něco podobného.. příkladů pár najít jde.

Neboj, 911 "Sally" se dává do pořádku, naštěstí jí karosářsky nic moc není. Logicky opravit to všechno z fungl nových dílů nejde. Naštěstí na 996 seženeš dobré nárazníky, kapotu, světlo atd. ještě snadno. O to hůř mě překvpapil motor, kde po rozebrání je evidentní, že GO mu prospěje. A to bych býval byl přísahal, že motor byl opravdu dobrý. Zvuk v pohodě, olej nežral, tlak oleje v pořádku atd. Tady další náš kolega na tom je ještě hůř. Tomu něco zarachtalo a ... konec. Je to Porsche a je to teda hodně choulostivé. Kdyby to byl motor VW/Škoda napsal bych : "je to šmejd" . Ale je to Porsche a já s říkám, že to je asi klasický obraz toho, že nikdy nevíš už jak se k motoru choval někdo z předchozích majitelů. Nedodastatečný zahřívání a brzo "plnej" a po čase je na problém zaděláno. A je už jedno jak se k tomu chováš ty. Ale až to doděláme , bude to prakticky nový auto, tak se na něj děsně těším. Docela by mě bavilo umět něco z té motorařiny sám.

Jinak: AMG , RS Audi bych si nekoupil ani náhodou. Jsou to úžasná auta, ale upřímně a zcela bez dalšího okecávání jsem prostě na tyhle auta moc chudej. Ten servis může stát vážně hrozně moc. Nešel bych do toho.

reagovat
liška
25. září 2017, 23:47
0

Tyhle články o obavách z drahejch servisů sportovních verzí běžnejch aut mě upřímně začínají trošku nudit. Každej jen připosraně plaší, že se vysere to tamto a desetitisíce či statisíce se do toho hážou, jak uhlí do lokomotivy. Určitě si nemyslím, že něco takovýho jako RS6 bude mít provozní náklady korunu pade na kilák, ale už mi probůh někdo ukažte aspoň tři majitele a jejich investice v průběhu řekněme roku nebo 20tkm, ať se můžeme bavit o realitě. To, cos v článku vyjmenoval zní sice hrozivě, ale sme přece u dokonalejch němců, tak mi neříkej, že tam v průběhu prvních 100tkm vyměníš půlku auta. Máš pokud vím RS4, krab měl nějakou dobu 911, proč to tady kluci nevypíšete černý na bílým?

reagovat
beastar
26. září 2017, 00:12
0

No já si popravdě myslím proto, že jsem prostě v Čechách. Ono když to napíšou otevřeně, tak najednou by bylo jasný kolik to vlastně celý stojí. Někdo by to nemusel rozdýchat. Jinak statisíce do toho podle mě nelítají, ale prostě to není pro každého. Měl sem chvilku právě amg a bylo to prostě drahý. Už jenom údržba, spotřebák jak řešíš něco fatálního tak normální smrtelník končí. Ono se stačí podívat jaký lidi takový auto kupují. To nemyslím jako špatně, ale Venca z fabriky nebo Lojza z banky od přepážky si to asi nepořídí. Od toho ti potom plyne i ta údržba ojetiny. Má to tak stejně běžná produkce BMW a tak dále a tyhle věci jsou podle mě tak ještě krát 1.5.

krab
26. září 2017, 06:33
0

Liško, je to spíš jak to Franz píše. On to nerozepisuje jako konkrétní případ a konkrétní auto, tak nevíme jak to přesně myslel, ale rozhodně počítej s tím, že když si koupíš starší Audi (RS) model, BMW M model, Porsche ( v podstatě jakékoli) , Alpinu nebo M-B (AMG model) potřebuješ jinej rozpočet na údržbu než u Lancie. A věřím i tam tě dovedou problémy potrápit.

Ale u těch "top" Němců musíš mít další min. 1/2 pořizovací ceny auta v rezervách na účtě , aby si se nedostal do neřešitelný situace. Jedna věc je, koupit takový auto na pár výletů ročně ( což dneska udělá větší část zájemců) a druhá jezdit s ním denně. V tom prvním případě to tak hrozný není, protože na případnou opravu něčeho hodně drahýho můžeš počkat a mezitím jezdit jiným normálním autem.

V cenách oprav a úskalí V10 RS6 se nevyznám, ale myslím si, že proti tomu je provozování starší 911 řady 996 či 997 ještě levná záležitost.

PS: seriál o renovaci toho mého kusu 911 bude. Ceny nevím jak a jestli uvedu, to asi by chtělo, že.. a popíšu nejčastější slabiny dle zkušeností servisu Porsche Flat Six. Možná mi k tomu když bude mít čas poradí něco i Franz , jelikož má v příbuzenstvu také přímo nezávislého renovátora Porsche. Takže nějakou kombinací od těch nejzkušenějších dám něco dohromady, co by mohlo pomoct v orientaci i pro nové zájemce o 911 řady 996 a možná i 997 ( protože ta technika není až tak jiná)

liška
26. září 2017, 14:08
0

beastar: no a to je právě to - proč by to nemohlo bejt jasný a proč by to někdo nemohl rozdejchat? Že to není pro každýho je přece jasný, ale kolik to konzumuje peněz, je člověk od člověk dost relativní. I ten tvůj Venca z fabriky, pokud dělá ve škodovce si (podle toho co píšou na hovinky.cz) vydělá ke 40 tisícům, pokud je to navíc starej mládenec bez rodiny a jeho jediným koníčkem jsou auta, tak mu klidně 20+t měsíčně zůstane, tak proč by si tu svou jedinou radost v životě nevyšperkoval? Naopak menežr se 100t, rodinkou a domkem na hypotéku musí pumpovat peníze někam jinám a na podobný koníčky mu už nemusí zbývat. Přesto bys řekl, že z takovejchhle řad by se potencionální kupec rekrutoval spíš. Každej si to zkrátka přebere po svým, proto si myslím, že je lepší nechodit okolo horký kaše a uvést vše na pravou míru.

Krab: jak říkáš, rozpočet bude určitě násobně větší než u nějaký Lancie, přesto se ale o Thesisu dočteš kamkoliv zabrousíš, že uservisovat tohle auto, tak by člověk musel bejt mechanik, autoelektrikář a ještě vydělávat majlant. No, nejsem ani jedno z toho, auto mám na denní ježdění a existuju bez větších omezení. (3xklep) Blíží se mi první rok vlastnictví a 20tkm, proto v jednom z dalších blogů hezky rozpoložkuju náklady a jsem zvědavej, kolika lidem budou připadat velký a kolika běžný. Jinak samozřejmě auta o kterých se tady mluví (RS6, 911) automaticky považuju za něco s čím nejezdíš denně a v případě problémů skočíš do nějakýho dělňasa, resp. můžeš klidně jezdit denně, ale pokud se něco posere, tak si můžeš dovolit auto na nějakou dobu odstavit.

beastar
26. září 2017, 14:19
0

Liška: Jo to máš asi pravdu. Nebo Venca na starý kolena prodá dům zbude mu nějaký milion potom, co koupí garsonku na stáří a může do toho jít. Takový případy určitě jsou a docela často. Dobře no mě je jasný že to není pro každýho třeba já bych to nechtěl. Neměl bych na to aby to jezdilo denně. Na výlety je to moc velké a náročné. Zase o to víc mě zajímá, kdo to má a kolik to stojí. Uvidíme každopádně jak vidno Porsche bude.

Velký rozdíl tvoří potom způsob využití auta. Jenže ona už ta pořizovačka plus první servis je v těchto případech rána. Lancii neznám jen vím, že to všichni popisují jako servisní past. Bude to o kuse. Taky nemám úplně běžný auta a už vůbec ne takový kterých jezdí stovky tisíc a servis mi nedělá problém. Jsou to ale pořád plebsový značky. Podívej se jak má tahle rakev v kombíku řešeny brzdy. Když má tu keramiku tak je to v podstatě jak to dělat na Gallardu a to teda neni pro 90 procent z nás.

krab
26. září 2017, 14:31
0

Je to složitý. I když budeš mít znalosti jako Martin Vaculík :) , tak budou lidi se smolným kusem a lidi s bezproblémovým. Tady nešlo o to odradit lidi od koupě ojetých původně extrémně drahých aut. Jde o to, zmírnit trochu ty řeči : AMG za 250 = skvělý kup. Protože totiž není. U tebe Liško strach nemám, ty si to snadno sám ohodnotíš. Další věc je, že zkušenost si musí udělat každý sám. Já jsem prostě chtěl Porsche 911. Tak jsem si ho koupil a vlastně pořád je to jako sen. I když je to auto teď celý rozebraný, furt je to moje auto a bude zase asi na jaře, možná i dřív krásné a jako nové. Ale co se týká nákladů , který to auto za poslední 3 roky do kterých vidím kompletně stálo a bude stát ( když nechám tu drobnější klempířinu stranou) , tak je to nechutná suma, který bych býval nikdy nevěřil.

Problém opravdu je, když koupíš něco jako E211 55 AMG , kde sice vstupní náklady na koupi nebudou nic zásadního, ale dalších 300 do toho nasypeš za první rok provozu. A rázem je to místo "investice" k uchování hodnoty totální kasička. Takovejch aut je vážně hodně. A podlě mně ten blog je o tom jak se nenechat zblbnout a nekoupit si prostě velkou "kasičku". :)

liška
26. září 2017, 14:43
0

No a už sme zase u toho - "koupíš si AMG a 300 do toho nasypeš první rok provozu". Zase sme v nějaký relativní rovině - kolik byla pořizovací cena? Co konkrétně se za těch 300 dělalo? Kolik díly, kolik práce? Jsou to běžný věci nebo měl kupec "štěstí" na blbej kus? Já si počkám pokud teda aspoň ty rozepíšeš náklady na 911.

krab
26. září 2017, 15:18
0

Dobře, opusťme AMG, o tom já vím hovno, zcela upřímně. Ale u Porsche. Dám ti konkrétní scénář:
911, 996 Carrera 2 (předfacelift manuál) : trend na trhu je lehce vzestupný, ale nic dramatickýho. Ceny : 18-35tis Euro. U nás se spíš vyskytují ty u spodku cenovýho spektra. Je pár kousků na prodej od 500-650tisíc. Aktuálně.
1. kupní cena : 550 ( ať vezmeme střed) auto bude tzv. ( nebo i doopravdy) po velkém servisu
2. varianta A: koupíš, přihlásíš a pokud všechno bude znít jak má asi jen jezdíš : velký otazník visí nad tím jak dlouho...
3. varianta B: koupíš a odvezeš ke specialistovi ( u nás asi 4 firmy +-) a budeš chtít preventivní servis IMS ložiska , protože to je klasika co chce každý ( často úplně zbytečně) a rovnou se dá spojka, případně setrvačník. - 100litrů
3. Varianta C: jdeš na to hodně zodpovědně, chceš to mít perfektní. Rozhodneš se i podívat do motoru. Automaticky = GO v rozsahu 150-250tisíc , vyjímečně víc.

Převodovky netrpí problémy často a vadný synchron se odhalí jízdou, diferenciály OK, spotřební díly jako brzdy , tlumiče jsou taky OK, kupodivu vlastně docela levné.

Takže v tomto případě je ve hře motor. A zjišťuju že ať koupíš, jak koupíš , více méně ten náklad 150-300K tě nemine. Což je podstatná věc, u auta v pořízovací hodnotě do 600 tisíc. Ani u nejlepších kousků za 800-900 si jistej být nemůžeš. Detaily rozepíšu samostatně.

No a analogii se snažím uvést i u AMG, RS6, kde sice neznám detaily, ale myslím správně předpokládám, že navíc tu bude víc dílů, který v druhovýrobě nebudou a bude to ještě horší. Ale můžeš mít štěstí a třeba 3 roky i dýl a spousty km dáš bez jakýchkoli závad. A to je ta věc. Mě postupně přechází chuť na to vlastnit nějaký auto, kde vím, že je reálná šance že se posere něčím hooodně draho řešitelným. Což teda mimochodem může přijít nakonec i u lecjakýho dieselu vyšší střední, který se koupil "z rozumu". A tam to teprv asi zabolí.

Franz Kafka
26. září 2017, 16:53
1

Blog měl být primárně o tom abych opravdu lidi upozornil na to, že například to AMG za lákavé ceny někde v bazaru či u prodejce prostě není taková paráda. Platí to samozřejmě i pro všechny Audi RS, možná první S3 se trochu vymyká svou relativní jednoduchostí a docela běžným posíleným motorem. To je spíše, ale docela běžné auto včetně karosářských dílů a prvků interiéru. Jak popisuje Krab ta prvotní investice je jen začátek. Je třeba si uvědomit že taková sportovní alternativa má mnohem těžší život, než normální auto. Lidé, co si to koupí jako první majitelé to kupují právě pro ten výkon a že je to zvláštní. Mají ale ještě poodporu automobilky a netrápí je další osud auta.

Když úplně pominu variantu denního ježdění, což pro takhle staré RS6 (08 z blogu) není problém a jde to. Problém je to pro majitele pokud není právě připraven na obrovské provozní náklady a nárust nájezdu taky jednomu na hodnotě nepřidá. Zůstane nám varianta hobby car to znamená jezdíme občas a netrápíme auto někde po okruzích a ve sněhu a tak podobně. Úplně vynechám že kupuji zánovní auto co stálo skoro 3 miliony korun za třetinu původní ceny. Tedy asi milion korun. To je začátek a s tím počítá každý o tom víte.

První věcí je ojedinělost těchto aut. Druhovýroba není, když už je něco tak performance díly a ty jsou mnohem dražší, než originál. Karosařina je dostupná, ale ne levná. Raději tedy nebourat ani si to nenechat někde oparkovat. Pokud se o auto bojím což bych asi měl v případě hodnoty kolem milionu, která je konstantní, nebo roste je třeba pojištění. Už povinné ručení není malá částka když k tomu připočteme havárii je to neskutečná částka. Tohle auto je pojištěné ve Švýcarsku u pojišťovny AXA, která byla ochotná to pojistit a za roční pojistné lze koupit velmi pěknou zajetou Fabii. Jasně to je dobrovolné lze jezdit bez havarijní pojistky.

První kroky každého nového majitele tedy směřují do servisu. Samozřejmě auto po 60.000 km není zničené. Co ale dříve nebo později přijde je spotřební materiál. Jedním slovem je drahý. Od zmiňovaných kotoučů po cokoliv v brzdové soustavě až třeba po tlumiče. Vlastně nakonec ta závada na tiptronicu je na tomhle autě to nejmenší(to čeho se na obyčejném autě mnoho lidí bojí) Složitost vnitřní výbavy a systému DRC. Do toho nevidí nikdo. Pokud se něco stane člověka čeká nepříjemné kolečko mezi odborníky. V Čechách asi tři lidi víc ne. S tím že záměrně vynechám autorizované servisy Audi. I tak je třeba počítat s tím, že jakýkoliv servisní zásah odborníka nestojí 300 korun za hodinu, jako v případě A6/C5 (taky jsem měl 4x4, 2.8, Avant, středně pokročilá výbava) což je běžný VW Passat.

Finálně tedy když mám štěstí takzvaně na kus je třeba počítat s provozem. Lidi jako třeba tady Mr.Krab či Knightrider vědí, co stojí povození řekněme v Porsche či Vette. To jsem pořád u toho hobby ježdění. Je to násobně víc, než povození třeba v Golfu Gti libovolné generace. Ostatně proto se ty hothatche dělají. Zpět k Audi agresivní geometrie, čtyřkolka a drc plus výkony z kolonky supersport dávají gumám zabrat. A obout na to levné pneumatiky prostě nejde. Není ani taková alternativa. Běžná výměna oleje je asi dvojnásobně drahá(jen) Navíc to že máme pod kapotou desetiválec taky něco znamená ten motor je složitý a i spousta sakra zkušených mechaniků ho možná uvidí úplně poprvé v životě. Bi-turbo je problém vždy. Tedy samozřejmě hypotetický. Už po těch 60,000 je ale žádoucí podrobná kontrola znamená rozebrat to. A jaké jsou ceny jsem psal. A co bývá obvykle chyták nejsou varianty. Levná cesta neexistuje.

Samozřejmě každý kdo toho jde bude nejspíše mít náhradní auto a nebo tak něco. To ale potom není moc radost mít v garáži mrzáka jen proto, že zrovna šetřím na servis. Není potom lepší vykašlat se na takovou limitní edici a koupit si vrchol běžné nabídky? Nebo třeba alespoň auto, kterých vznikalo alespoň desítky tisíc. Tohle je vždy strašně nevděčné ten pohled CO STOJÍ ty peníze se totiž vyloženě nabízí.

Je to dané také tím v jakých cifrách se kdo pohybujeme. Řeknu vám, ale že pro mě je třeba za komplet brzdy vyndat desítky tisíc docela hodně a nestydím se to říct. Vzhledem k tomu, že u běžné A6 v naftě(navíc!!!) za to dám do pořádku půlku auta a ještě zbude na dovolenou. Takže můžu udělat blog o životě téhle RS6 (2008, Avant, V10) s tím, že se zaměříme přesně na to kolik a kdy se platilo. Jaký typ dílu byl použit a tak podobně. Projdeme to od nákupu auta v Audi doteď, co se alespoň podaří zpětně zjistit. Sice to tady asi nebude mít úplně masovou čtenost, ale tak alespoň pro nás.

Potom se můžeme bavit dál. Bohužel ty vyšší náklady tam prostě jsou. V kontrastu s vývojem kolem Porsche Petra to bude zajímavé sledovat. Obsahově nevím jak se s tím poperu nikdy jsem nic podobného neřešil, ale mohlo by to být zajímavé.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
26. září 2017, 18:58
0

Mne na tom nejvic udivuje, ze tolik lidi nechce pochopit, ze servisni narocnost exotickych aut je vyrazne (a leckdy nekolikanasobne) vyssi, nez u normalnich aut. Ale jak uz jsem tu psal, zkusenost je neprenositelna a je potreba, aby si kazdej nabil hubu sam.

JLK
26. září 2017, 20:58
0

Knightrider: tak spousta lidi nechape i mnohem jednodussi veci. treba ze i spolehlive auto po 10-15 letech provozu bude chtit nektere veci vymenit. kolikrat jsem uz slysel veci typu "koupil jsem ojetinu ale je to nespolehliva mrdka!", kdyz se ho zeptas co se mu stalo tak se dozvis ze menil spojku (poprve za zivot toho auta), nejake cepy a silentbloky (ktere by po 10 letech popraskaly i kdyby to auto nejezdilo), apod. A kdyz nekdo takovy v nadseni z tretinove/desetinove ceny oproti novemu koupi neco narocnejsiho ve stylu s/rs/m/amg tak to pak zacina to prave divadlo.

Vavris Vavrisovic
26. září 2017, 22:50
0

Ono to je složitější.

problém 1 - každý považuje za provozuschopný stav něco jiného. Někdo musí mít vše funkční, jako u nového auta. Někdo se spokojí s tím, že mu klima jede na půl, někde něco lupe, něco nefunguje vůbec, a auto má patinu nejen vizuální, ale také technickou... mě by to třeba sralo... Ale konfrontace perfekcionista vs. smířlivý uživatel = rozdíl desítek možní i stovek tisíc...

problém 2 - někdo jezdí pár tisíc ročně a piánko, jiný autu dá pořádnou porci kilometrů nebo od něho chce pořádné výkony a drtí ho. V prvním případě se dá přežívat za relativně rozumné cifry. V tom druhém se jako na běžícím páse projevují všechny neduhy a jsou nutné mnohem větší investice do servisu...

Do blbého Z3 Coupe 2.8, které je vlastně relativně obyčejným lidovým vozem, jsem za rok a 10 tkm vyblil asi 80 a stejně to bylo málo. Pro mé velké jízdní nároky by to chtělo ještě jednou, možná dvakrát tolik... A právě proto jsem se opět vrátil víte k čemu. Velmi dobře si dokážu představit, kolik by mě asi stálo nějkaé RS nebo AMG... stejně jako si dokážu představit, že s oním RS nebo Amg se dá v případě nenáročného uživatele fungovat za zlomkové částky oproti perfekcionistovi. Jenže proč si pak takové uato kupovat....

krab
26. září 2017, 23:08
0

to čučim Vavrisi, co jsi do Z3 Coupe 2.8 nacpal tedy... já zaklepat všechno na ní za 2 roky nebo jak dlouho jí mám funkční. Měnil jsem jen pár drobností. Ale vždycky jsem opravil sám. Tekl trochu termostat okolo jeho uložení a rozbil se mi centrál zámek u spolujezdcově dveří. Jinak jsem jen vyměnil oleje a filtry, palivovej filtr atd. Ještě mi teda nefunguje ostřik zadního skla s stěračem, to chci nějak rozchodit, uvídíme jestli zvládnu. Jinak nic. časem ale taky přijde na dražší akci. Prahy v růžcích mají drobný puchýřky koroze a výfuk , hlavně střed za svodama nic moc. Takže bych chtěl zrenovovat tím že dám nové prahy , + opravit veškerou drobnou korozi i na dolním ruůžku zadních blatníků , nalakovat zadní nárazník, přední nárazník, prahy, resp. možná když dopadne lakýrnická práce na Porsche skvěle, asi by se Z3 pak mohla nechat udělat celá taky jen bez střechy. Tím by to bylo najednou úplně jako nový. Ale na to není spěch. Zatim je to OK. Právě, těch 80 mi přijde moc. Ale naživo jsem tvojí Z3 neviděl.

bitner
26. září 2017, 20:51
0

Super blog. Snad bych jenom podotknul, ze tahle auta se temer bez vyjimky jako nova porizuji na firmu. Bezny Franta odborar od lisu tak uplne nepozna, cim ze to pan majitel jezdi a vsichni jsou spokojeni. A nebo tim pan majitel do prace radsi vubec nejezdi.
Uz jenom blbou Octavku RS si na vlastni triko koupi minimum lidi.
Vidim to na brachovi - ten si svoje sluzebni Rychle Saze od firmy odkoupil, kdyz se sluzebaky u nich plosne rusily, a okamzite se zacal skrabat na hlave, kolik stoji vymena oleje v automatu, brzdy a to je teprve zacatek.

reagovat
ToMyx
31. října 2017, 14:59
0

Blog super! Předpokládám, že má sloužit jako varování pro chtivé srdcaře, naivní snílky. Ono to ani není o tom, že někde jde něco sehnat lépe nebo, že se to auto v horizontu 3 let podělá nebo ne (to je jen otázka pravděpodobnosti). Spíše je fajn si uvědomit, že tenhle typ aut má některé díly, které se jinak než za ranec pořídit nedají (např. keramické brzdy, části karoserie apod.).




reagovat
Tk
Tkaisr@seznam.cz
04. srpna 2018, 19:48
0

Narazil jsem na toto vlakno, kdyz jsem hledal info o provoznich nakladech RS4 a M3. V diskuzi je dost komenaru mimo, ale par dobrych.

Pridam mou zkusenost s Audi S4 - 2007. Koupil jsem 6 let starou (66tkm), mel jsem ji 4 roky a najel 30tkm (jo, jezdim malo - hodne letam :-)). Nemel jsem zadnou nehodu ani zasadni servisni ukon (jen drobnosti, oleje, prohlidky, pneu ... proste normal jako kazda jina ojetina).

Po celkovem secteni nakladu me auto me stalo 9000 czk / mesic (bez benzinu). Z toho bylo 2000 / mes All-risk pojisteni, a 3000 / mes ztrata hodnoty pri naslednem prodeji - takze servis / udrzba vychazel na 4000 / mes.

Snad to jeste nekomu pomuze.

reagovat