načítám data...

Saab 9000 Aero - Bouře ze severu

21. března 2021, 10:32 24 komentářů Perníček

Dojmy zpoza volantu dnes již dost vyhledávaného youngtimeru jedné mrtvé značky.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Saab 9000 Aero - Bouře ze severu

O samotném vývoji Saabu 9000 jsem psal již v prvním díle mého "seriálu" Historie Sobů. Přesto si dovolím zopakovat pár vět. Na modelu se začalo pracovat v roce 1977, ale na trh byl uveden až o 7 let později. Že vůz stojí na platformě Tipo 4, je mezi autičkářskou komunitou dosti profláknutá věc. Nicméně skoro od začátku se vývoj švédského vozu, vyšší střední třídy, lišil od svých italských sourozenců (Fiat Croma, Lancie Thema a později Alfa Romeo 164). Krom bezpečnostních prvků, tu byla na příklad jiná (tuhá) zadní náprava a hlavně motory skoro čistě vlastní produkce. Konečné číslo 503 087 vyrobených vozů z něj dělá jeden z nejlépe prodávaných Saabů vůbec.

Přede mnou stojí 9000 z roku 1996, čili po druhé vzhledové modernizaci. Jedná se o verzi Aero, takže je tu komplet bodykit, v podobě jiných nárazníků, prahů a křídla, který se pak montoval ještě na verzi Anniversary. To celé zabalené do barvy Imola Red. Dílo šéfdesignéra karosárny Italdesign, Giorgetta Giugiara, se dle mě nadmíru povedlo – přední nízké lampy a maska, vystouplé blatníky, zadní panel, který opticky vytváří s koncovými světly jeden celek, výdechy vedle zadního okna… Vydržel bych na to koukat snad celý den, má to svoje zvláštní kouzlo, charisma…

Jenomže by to byla škoda nechytnout za kliku dveří a po mechanickém cvaknutí vklouznout do celokožených sedaček s mohutným bočním vedením. Nasávám aroma starého interiéru a pravé kůže, tohle dnes už jen tak nezažijete. Přiznávám, začínám být nervózní.

I když nové vozy s každou generací rostou, tak mi vnitřní prostor uvnitř 9000 nepřijde nijak titěrný nebo stísněný. Ba právě naopak. Mám pocit, že do stran mám prostoru víc než obvykle. Když se člověk, co je Saaby tzv. nepolíben, rozhlédne po palubní desce, tak mu nejspíš spadne brada. Všude tlačítka a hejblátka, přitom vše má svůj účel, vše je nasměrováno k řidiči a vše je na svém místě. V noci je to o to větší zážitek, když jednotlivé prvky jsou zeleně podsvícené. Skoro jako v letadle… Náhoda? Co je tu však oproti jiným Saabu jinak, tak zapalování. Člověk by zde marně zrakem pátral po středové konzoly mezi sedadly řidiče a spolujezdce. Ne ne, tady je spínačka klasicky pod volantem. Asi pozůstatek po kooperaci s Italy.

Otáčím klíčkem a po zatočení startérem se ozve dosti nápadný rachot, který se okamžitě zklidní v jemné dunění. Teď je ten okamžik, kdy je načase přiznat barvu. Tohle není obyčejná Aerovka, ale  kousek co prodělal pár úprav. Krom velkého turbodmychadla od Volva, je tu vyladěná mapa a hromada dalších věcí, které zvedly výkon z původních 224 koní, dle slov majitele, na nějakých 310 koní. Krom toho tu je i keramická spojka a velké brzdy od Bremba, což je důvod, proč na autě nejsou originál kola, ale aftermarketové 17-tky. Menší průměr se tam prostě nevleze. Nervozita roste…

Řadím jedničku a cítím se jak amatér, protože nezahřáté auto v kombinaci s keramickou spojkou se mnou škube, jako kdybych dělal právě první jízdu v autoškole. Dvojka a to stejný… Po plném zahřátí se jede o dost líp, ale stejně musí člověk vychytat ten správný grif a řadit co nejrychleji, aby zamezil co nejmenšímu kopnutí. Nicméně je čas se podívat, co se stane, když ten pedál vpravo pořádně sešlápnete.

Podřazuji ze 4 na 2, přichází razantní kopanec. Auto si hrábne a z výfuku, který je od katalyzátoru holá trubka se dere opojný rachot oturbeného saabackého čtyřválce B234R. Možná i vyletěla z koncovky ohnivá liška. Na kožené sedačce skluzují víc dovnitř a začíná mě šimrat v břiše. Přeřazuji na 3, přitom si auto mocně odfoukne, načež v zápětí opět hrábne přední nápravou do asfaltu a znova se ručička ukazatele tlaku turba zastavuje někde na hodnotě 1,5 baru, přičemž otáčkoměr neúnavně letí až do nějakých 4,5 tisíce otáček. Rychloměr přelétává čísla tak rychle, že se na něj raději nedívám. Řadím 4, opět hlasité "pssst" a raději na plynu zvolňuji, lechtání v břiše pokračuje, mísí se ve mě nervozita a obrovská radost, směju se nahlas jako šílený vědec. Po chvilce, co se uklidňuji, spouštím tento pekelný kolotoč ze Švédska znovu a znovu se směju jak šílenec. Bože, tohle je peklo!

Ale abych jenom nehnali ukazatele otáček, rychlosti a okamžité spotřeby k maximu… Ono se to jinak dokáže chovat jako naprosto civilizované pohodlné přemistňovadlo. Pravda, na dnešní poměry jsou některé defekty vozovky přes podvozek o něco více cítit, kabina taky není tak skvěle odhlučněna a sem tam si tu i něco uvnitř vrzne, ale jinak je tu parádně. Sedačky mají sice dost tvrdou kůži, ale jsou pohodlné, plus jsou osazené výhřev. Je tu i automatická klima a dokonce palubní počítač. Oproti novodobému autu vám tady tak nic neschází. Naopak, hodnotou navíc je ten pocit z 80-tkového, respektive 90-tkového interiéru a to, že řídíte nevšední auto nevšední značky.

Co se podvozku týče, tak konkrétně zde moc objektivní člověk být nemůže. Bohužel, na autě byly už dosti staré a tím pádem ztvrdlé gumy, navíc semislicky, takže už jenom při ostřejším průjezdu na vlhké silnici zakusujete jízdu 3R - Rovnou Rovně do Rakve. Ale přes to se vůz chová stabilně a to s minimem náklonu. A pak jsou tu ty brzdy. Ona sama o sobě 9000 brzdí dost bídně a po implantaci kitu od Bremba se to o moc nezlepšilo. Náběh je tupý a chce to tím pádem o něco víc předvídat nebo si držet větší rezervu. Možná, že by pomohl jiný posilovač.

Co se servisovatelnosti týče, tak tomuhle kousku zatím nic moc nechybí. Snad taky proto, že nájezd je tu necelých 140 tisíc kilometrů. Po čase však můžou odcházet některé gumové hadice nebo těsnění, které logicky zubem času ztrácejí na své pružnosti. Všeobecně je třeba dbát na údržbu motorových jednotek od Saabu (nepočítám teď V6-tku od GM, respektive od Opelu), čili nechat motor řádně zahřát a pak také dochladit, stejně tak neoddalovat výměny oleje a občas se podívat do olejové vany. Motor se pak dokáže odvděčit vysokým nájezdem. Docela častou vadou bývá prasklý zadní panel mezi světly. Není to nic, co by bránilo provozu, ale člověku to vadí a sehnat ho je taky docela umění.
Co je pak úplnou specialitou u těchto ročníků, tak jsou to přední blatníky. Hnijou a to ve velkým. A co hůř, nedají se prakticky sehnat. První, co z inzerátu mizí, kde je 9000 na díly po faceliftu, jsou právě přední blatníky, pokud jsou ovšem zdravé. Mám dokonce takový pocit, že vůbec poslední dostupný pár náhradních originálů se prodal v loňském roce a to u nás v ČR.

Když nebudu brát v potaz tu nadopovanou šílenost pod kapotou, tak i základní výkonnostní parametry Aerovky, 165 kW a 342 Nm, jsou na dnešní poměry víc než slušné. Jinak se jedná o dost příjemné a pohodlné auto, které je schopné plnit svoji roli na bázi každodenního provozu. Na to je ho už ale škoda. 9000 se už přehoupla přes svoje cenové dno a pokud nekupujete vyloženě vrak, tak její cenovka (obyčejné verze) začíná někde zhruba na 60 tisících s tím, že se zastavuje na hranici za dvěma sty tisíci, ty poladěné nebo vzácné verze můžou jít ještě dál. Holt šílenství kolem youngtimerů se projevuje všude, alespoň zde je to oprávněné. Tak snad se mi časem poštěstí koupit něco takového, nejlépe taky v červené barvě, než to dojde do nějakého toho cenového extrému.

Saab 9000 Aero, byla to pro mě čest!

Technická specifikace:

Motor: B234R – přeplňovaný řadový čtyřválec o obsahu 2,3 litru
Výkon: 165 kW (224 koní) série -> 231 kW (310 koní)
Točivý moment: 342+ Nm 
Převodovka: manuální 5 st.
Maximální rychlost: 240+ km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 6,9 s (a méně) 
Provozní hmotnost: 1435 kg 
Tabulková spotřeba: 10 l/ 100 km
Reálná spotřeba (upraveného vozu): 15 l/100 km
Pořizovací cena v roce 1996: 1 543 000 Kč
Cena v současnosti: v rozmezí 60 000 až 200 000 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Bigg.I
21. března 2021, 11:44
1

Krásnej vůzi barva, říkám to furt, neskončit u Fordu tak jsem u Saabu.

reagovat
Ba
Bazi
21. března 2021, 14:00
2

Až jsem zamáčknul slzu při vzpomínce :-)
Už se musím dokopat k tomu sepsat život s cabrii od Saabu ;-)

reagovat
beastar
21. března 2021, 14:27
2

Já vím že to k tomu patří jak baroka k alfe ale nemám rád ty jejich disky:D

Perníček
21. března 2021, 18:49
2

beastar: Já ty tříparský taky dřív nesnášel, ale nějak s odstupem času člověk tomu přišel na chuť. :D

ji
jirkased11@seznam.cz
30. srpna 2021, 07:16
0

Přesně takovou Aerovku jsem měl,ale odešla řídící jednotka a velmi dlouho to stálo.Jinak to nemělo chybu.

beastar
21. března 2021, 14:26
0

Krásně poladěný auto. 9000 se mi líbí možná právě proto, že na něm fakticky nejde prodělat. Nedávno sem koukal na jednu obyčejnou za 65,000. Jako daily už spíše nesmysl. Jako kasička a auto třeba pro takové jemné pohlazení bombice. Jak zvládá ten podvozek těch 300 koní a převodovka? V základu mi ta auta přijdou spíše měkká pohodlná. Mohl sem se svézt v 9-5 á 460hp ale kvůli covidu už sem se k tomu nedostal.

reagovat
Perníček
21. března 2021, 19:00
0

Převodovka to zvláda dost obstojně. Ona spíš nedává až ty šílené výkony, jako jeden místní Saabista, který to postupně zvedal a až na nějaké hodnotě 550 nebo 600 koní se s ním rozloučila. Co se týče podvozku, tak ono už to moc schopné přenášet není. Těch 300-350 koní je strop, pak už je třeba si hrát s diferenciálem. Co se samotných jízdních vlastností týče, tak to taky už není moc optimální. Přeci jenom auto váží 1,5 tuny a je to spíš limuzína, než sporťák. Dá se to ale o něco zlepšit skrze odpružení, brzdy, apod.
460 koní? Tak to už musí být dobrá šílenost. Tak snad se poštěstí a svezení se uskuteční. :)

beastar
21. března 2021, 19:52
0

No já sem kolem těch aut úplně nepochybuju ale vím že teoreticky do těch 500 koní to ještě umí. Respektive jsou auta která s tím umí jezdit. Ty podvozky obecně mi přijdou právě do měkka. 460 koni to sem zvědav a asi sem se i trochu bál... Prostě nevěřím že výkonu odpovídá zbytek 17 let starého vozu. Uvidíme snad. Váhu to má vyšší no jako všechna tahle auta. Asi nikdo by od toho nechtěl nějaké sekání okresek. Spíš svižně jezdit. Každopádně při těch navysenych výkonech si to vybere vždy daň..

Perníček
21. března 2021, 20:13
0

Tak pokud to někdo zvedal na 460, tak si už i nejspíš hrál se zbytkem. Ono je to tak, že potom se skládá motor od základu a používají se na to ty lepší komponenty, jako hlava z B234R (9000), blok z B234I (900 ng), klika z B235 (9-5) - házím od oka z hlavy, ale ukázka principu + kovaný písty a ojnice. Jak je motor venku, tak se vezme celá nápravnice, narvou se do ni powerflexy, apod. Já to pozoruji na těch našich skupinách, že kdo zvedá výkon, tak většinou myslí i na to jak to udržet na silnici a hlavně jak to ubrzdit.

beastar
22. března 2021, 12:45
0

Jasně no. Já koukal teď nedávno na YouTube abych věděl co čekat. Na tyhle stavby. Moudrý sem z toho nebyl. Brzdy ale dělal fakt každý. Na 9-5 ty 9000 tj ještě o kus dál. Jinak jak to popisuješ tak super tyhle stavby mám rád. Jenže o původním autě to už pak neříká nic. Akorát ti zůstane tvar kastle a možná interiér než se pustíš do práce i tam. I když dávat Recara do 9000 asi nehrozí :))

Opelfahrt
21. března 2021, 14:40
2

Krása, navíc to auto nejspíš skoro celý život prožilo tady v Česku, což znamená, že mělo štěstí, že se o něho někdo tak dlouho staral – taky jsem totiž dostal na úřadě registrační značku začínající na BZH a bylo to v roce 1997.

reagovat
krab
21. března 2021, 14:56
0

Nádhera, krásnej článek na neděli a máš u něj vážně i parádní fotky!

Jo, tak na tuhle červenou 9000 bych se postavil do fronty, kdyby se náhodou dílem pošetilosti majitele nabízel :)

reagovat
Ba
Bazi
21. března 2021, 16:51
0

Ale chtělo by to poladit... výkonově naladěno ale majiteli se nezdá spodek, tže otevřít a vyřešit... stavěl si ho soused ;-)

Ba
Bazi
21. března 2021, 17:04
3

90´ a ABBA a Roxette z repráků ????

Perníček
21. března 2021, 19:03
0

krab: Díky :)
Kdyby majitel z pošetilosti nabízel, tak okamžitě si běžím sjednat uvěr a následně začnu schízovat, páč na to nemám garáž. :D
Bazi: Jedna z tvých, nebo všechno tvoje? :)

Ba
Bazi
21. března 2021, 20:05
1

Černá byla moje, ve finàle něco jen přes 250 koní jednotkou a nerez ferritou.. červenou stavěl velmi dobrý kamarád, pak šla dál a je teď k dispozici za těch pět... nové cákače, turbo, cooler, hadice, jednotka...výfuk, podvozek, keramická spojka, atd... s nákupem cca 350 tis Kč... introš v super kondici...komplet stavba na 400 hp asi... ale reálně je to rychle letící kostka dle mého názoru... je to čitelné, ale na honění po okruhu už mi pak toho bylo líto a v Mostě kde bydlím, by mě v kombinaci za cílovku vypráskla kdejaká lehčí nákupní taška, ostřejší vršky v Krušných byly taky těžkopádné... ale prdel s tím byla :-)

Ba
Bazi
21. března 2021, 16:59
0

Na 900 všemi hanobené a nenáviděné superincy... :-) dost hmoty to mělo :-)

reagovat
liška
22. března 2021, 10:21
0

Krasavec. Já měl asi půl roku 9000 2.0t a moc rád na něj vzpomínám.

reagovat
beastar
22. března 2021, 12:41
2

Prodal si ho. To mluví za vše :D

liška
22. března 2021, 14:57
0

No hele, to bylo v době kdy jsem to dost točil, protože existoval polopřevod. Chtěl jsem tenkrát dost zkoušet a nebyl prostor to moc skladovat. Po něm přišla AR164 na 3 měsíce a pak jsem pátral po Cromě :)

Vojta
24. března 2021, 11:40
0

To úplně moc nechápu, proč jít ze 164 do Cromy :) Jinak jak to Tipo 4 mělo být ze začátku projekt pro tři stejná auta různých značek, tak nakonec z toho vznikla dost zajímavá sestava. Saab je hodně jinej, Thema a Croma jsou prakticky stejný, jen ta Croma je prostě míň luxusní. No a 164 se do projektu přidala až rozhodnutím strany a vlády v době, kdy už byl kompletní design auta schválen, takže je vlastně jiná skoro úplně :D

Ronoath
22. března 2021, 19:10
1

Krásné auto, ale speciálně chválím parádní fotky!

reagovat
Perníček
23. března 2021, 20:08
0

Děkuji. :)

beastar
24. března 2021, 18:55
0

Pravda fotky jsou pěkný. Ono hezké věci se fotí líp. Mě seto auto fakt líbí. Mám starý sedany rád.