načítám data...

Rumunsko křížem krážem... jedině v MX-5!

30. srpna 2018, 15:00 39 komentářů froxic

Aneb za vše můžeme vinit období zimy a plkání dvou kadeřníků, kteří si chtěli splnit sen a konečně navštívit onu "nejlepší cestu světa". Je opravdu o co stát?

Aleš Kaňák: Rumunsko křížem krážem... jedině v MX-5!

Jistě mnozí z vás znáte ten čas, kdy slunce zapadá ještě dříve než se vrátíte z práce a na ježdění víkendovkou jsou už cesty příliš nasolené. V tomto období temna začínají být mé ruce čím dál více levé, i když se snažím drtit simracing po večerech, pokud to čas dovolí.

V hlavě se pak hromadí plno otázek, myšlenek, ale i plánu do budoucna. Jedním z nich bylo vytáhnout MX-5 na nějaké pořádné cesty, ideálně to spojit s dovolenou a prostě vypadnout z ČR. Předchozí rok jsem takto chtěl vyjet do alpských průsmyků, ale nakonec to skončilo pouze lehčí dovolenou na Moravských vinicích. Tento rok jsem si říkal, že to musí být lepší, větší, a tak jsem kompletně vytěsnil i samotné Alpy. Chtělo to zkrátka nějaké dobrodružství. V tom jsem si vzpomněl na Top Gear: Romania Special a bylo jasno.

 

Určitě mi dáte za pravdu, že pouštět se do nějaké one man show by bylo značně lehkovážné, a tak jsem oslovil pár kamarádů. Nakonec se přidala ještě jedna MX-5 NBFL 1.8 a BMW E46 325i touring, který mohl naložit naši těžkou batožinu (rozuměj – byl donucen). V miatách nás rozveselovali naše polovičky, zatímco v bavoráku byl schopný navigátor Břéťa.

Z počátku to vypadalo, že harmonogram nikdy nedáme dohromady. Každý měl zkrátka jiné preference. Nakonec z toho však vypadl velmi solidní mix, který byl v realitě snad ještě o fous lepší než na papíře. V plánu bylo ujet okolo 4000-4500 km za 14 dnů. Kromě toho, že samotná cesta byla cíl, jsme viděli i plno pěkných historických měst, budov, zámků, hradů, památek, jezer a jedno moře (viz fotky). Snažili jsme se i konzumovat lokální pokrmy a možná i díky tomu druhý pilot MX-5 měl menší gastro-problémek (rozuměj – teklo to vrchem i spodem). Proto jsme jednu etapu museli zkrátit a nedostali jsme se na Transalpinu.

Finální itinerář vypadal následovně: 

Ostrava – Olomouc – Brno – Bratislava – Gyor – Balaton – Budapest – Kecskemet – Szeged – Arad – Timisoara – Moravita – Oravita – Pojejena – Sfánta Elena – Orsova – Craiova – Pitesti – Bucharest – Constanta – Bucharest – Ploiesti – Brasov – Campulung – Curtea de Arges – 7C - Sibiu – Sebes – Hunedoara – Deva – Oradea – Debrecen – Miskolc – Košice – Prešov – Poprad – Žilina – Ostrava

Vzhledem k tomu, že jsme spali 4 noci u moře v Constantě a pak ještě 2 noci v Brašově, tak jsme měli na samotné přesuny pouhých 10 dní. Snadnou matematikou se tak dostanete na  v průměru 400 km, co musíte ujet děnně, protože už máte zarezervované ubytování a vše na sebe navazuje. Přidejme k tomu, že ani jedna MX-5 nebyla vybavena klimatizací a teploty se pohybovaly okolo 30-35° stupnů ve stínu. Zpět do komfortní zóny nás dostával opalovací krém, pokrývka hlavy, rozprašovač s vodou a důkladný pitný režim (hlavně večer nesměl chybět tekutý chléb). Ale i tak toho někdy bylo až příliš, že jsme na dálnici natáhli střechu, vložili špunty do uší a nechali pootevřené okna. Pak se dalo v MX-5 relativně dobře vydržet i když dialog lehce vázl.

Pojďme zpět k tomu hlavnímu – jaké že byly cesty? Česko a Slovensko asi netřeba představovat. Část Maďarska, kde jsme projížděli byla více méně také v klidu, ale už šlo vidět, že místy to není to pravé ořechové. Například na cestě zpět, těsně před hranicemi, jsem najel na solidní vyjeté koleje a balancoval nahoře jak horská koza. Ani si raději nepředstavuji, co by se stalo, kdybych z té cca 20 cm vysoké terénní vlny sjel (MX-5 mám cca 7 cm nad zemí). Pořád se však jezdilo hodně podobně jak u nás. O to větší překvapení bylo, když jsme překročili jednu z menších hranic, kde se nám ukázalo Rumunsko v tom právem slova smyslu. Spartánská vozovka, polorozpadlá stavení, všudepřítomní volně pobíhající psi a zvěrstvo obecně a semtam nějaký ten koňský povoz převážející nadrozměrný náklad. Zkrátka jiný mrav, jiný kraj. 

Dostávajíc se hlouběji do civilizace se ovšem situace opět zlepšovala a jelo se až na pár (možná více) vyjímek dobře. Co je však zajímavé, tak čím menší vesnicí jsme projížděli, tak tím větší rychlostí nás předjížděla místní auta a dokonce i jeden autobus. Párkát nás i místní policie popoháněla ať jedeme v padesátce aspoň těch sedmdesát, kvůli zvýšení plynulosti dopravy. Toto v našem policejním státě fakt nehrozí. A to víte, že skoro každý radar na který narazíte není aktivní? Rumuni to odmítli platit s tím, že to nepřináší užitek a na druhou stranu pro externí firmu by byla i samotná deinstalace nákladná.

Kapitou samo o sobě bylo noční hledání ubytování v Bukurešti. Místní provoz člověk musí zažít. Každý kruháč fungoval úplně jinak, včetně předností, topologie pruhů, jednou byly pruhy pro výjezd 3, na další odobče klidně jeden, přitom jste se s ostatními učastníky provozu museli o váš flek doslova poprat. Každý proto troubí jak v Indii a dává o sobě vědět. A to nemluvím o chybějících návěštích, což při dopravní špiče moc nepomáhá. Perličkou bylo i pár křižovatek s odbočením doleva, kde jste museli dávat přednost jak protijedoucím, pak tramvaji a ještě vlaku, jo docela jsem čumel co tam dělá, zatímco mi protijedoucí dodávka (odbočující také doleva) komletně kryla výhled.

Ale pak se člověk opět dostane z města, najede na poměrně dobrou dalniční sít a může hltat kilometry, pak následují pěkné okresky a nezbývá než se jenom debilně tlemit…. a netrvá to dlouhou dobu a přichází pro změnu další špatné úseky a člověk začíná být lehce nasranej. Značku s výmoly na cestě po délce 20 km jsme viděli nespočetněkrát. To pak nějaký desátý den si myslíte, že už to horší být nemůže, a ano vskutu je. Řidič musí mít pořád oči na stopkách a výhýbat se všudy přítomným výmolům a terenním vlnám, které snížené MX-5 zrovna moc v lásce nemají. Nejednou se tak stalo, že jsem si vzpomněl na mocné grindy z Tonyho Hawka, jak jsem viděl kamarádovu MX-5 dřít (při propružení nebo přejezdu zlomů ve vozovce) frame raily – bez nich bych se do Rumunska s nízkou Miatou fakt nepouštěl. Může to tak vyznít, že je to zkrátka na prd, ale příroda okolo hned vše vyresetuje a jede se dál. Asi největší řidičský wow moment bylo stoupání po ceště DN7C (ano to je ONA!) k přehradě Vidraru a přejezd na druhou stranu skrz tunel, který odkývá to velmi známé panorama. Downhill pak neměl chybu a koní bylo konečně dostatek, zatáčky perfektní, co si budeme povídat. Byl zde i o chlup lepší asfalt a směr cesty jsme dle mě zvolili správně. Toto každý petrol head musí začít. Priceless!

Když už jsem nakousl ceny, tak je na tom Rumunsko podobně jako u nás. Doporučuji ubytování řešit přes Booking nebo Airbnb a podobné. Dá se pak sehnat plně rekonstruovaný apartmán / případně celý dům za pár korun. Cena jídla se klasicky odvíjí, jak moc blízko centra máte v úmyslu stolovat. Další variantou je nákup v supermarketu, kde doporučuji alespoň kupovat balenou vodu. Ono obecně není úplně od věci se osadit probiotiky před cestou. Určitě si ale dejte pár rumunských nebo i srbských specialit. Pohoné hmoty jsou stejně drahé jak u nás, nebylo problém koupit 100 oktan do 35 Kč / l. Brali jsme hlavně na Rompetrolkách a bez problémů.

Letmá sumarizace:

  • Celková ujetá vzdálenost: 3600 km
  • Životní funkce: V MX-5 jsme se neroztekli za živa, takže asi úspěch.
  • Průměrná spotřeba: 7,83 l/100 km
  • Spotřeba oleje: 0,4 l 5W-50 a to jsem měl připravené raději 3 l na dolití :-(

Takže pokud bych to nějak měl sesumarizovat, tak setsakra velká spokojenost. Na to, že se jednalo o pvní větší road trip, tak se vše obešlo bez nějakých větších obtíží. A to je podle mě na skoro 20 let starou japonku skvělý výsledek. 

PS: Tedy až na to, že po týdnu, co jsem ji umyl a odstavil, nechtěla ani na 3 natočení chytnout. Pak si to po 10 sekundovém kuckání rozmyslela, a opět vše bez problémů. Možná, nějaká připomínka k dovolené?

 

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

sp
spooon
30. srpna 2018, 16:28
1

hodně podobný itinerář sme měli s bráchou před 3 léty. Já jel v MX5 (taky NB 1.8) a on S13, každý sám. Naprosto parádní výlet.

A jak píšeš, taky mě pobavilo, když přes vesnici jedu 70 a začne mě předjíždět kamion :-D

A bájný transfagarasan sme si dali hned dvakrát, když už sme tam byli...

reagovat
sumy
30. srpna 2018, 17:12
0

Tak tomu říkám nerozum. S břichoplazem vyrazit do romále :-) Víc je snad už jen Ukrajina. Tam jsou ale výmoly, že by v nich Miata zmizela celá :-) Příroda je tam nádherná, to jo. Jezdím tam, nebo alespoň přes něj každý rok a zcela upřímně, není jediný důvod mít obavy z cesty v jednom, jedním autem. Rumunsko je spolehlivě kryté všelijakými pojištěními a tak na silnici není trabl. Jezdil jsem X let jedním autem s rodinkou nahoru do hor (Bihor, Apuseni, Retezat, Rodna atd) a taky 20 let starým japončíkem, který už 10x obkroužil zěmkouli. Ale tu klimu tam mám, to zas jo :-P Navíc má zkušenost je ta, že města jsou příšerná. Jako nejodpudivější vede hraniční Oradea- to je normální Mordor. Je pravda, že rychlosti nikdo neřeší a vždy se těším až sjedu ze silnice do hor. S naloženým autem na 33¨pneu s kamioném na kufru jsem se při 100km/h v obci opravdu necítil komfortně.

reagovat
froxic
30. srpna 2018, 22:10
0

No jak píšeš, Ukrajina nás napadla jako další možná štace, ale to už nevím nevím jestli bude to pravé ořechové v MX-5. Musím o tom něco načíst. Jinak bez pořádného pojištění, jak cestovního, tak i pro auto bych do Rumunska nejel. Každopádně i tak se další auta hodí, jak na řešení případných problémů, tak je i větší zábava.

Oradeou jsme pouze projížděli, ale například kousek vzdálená Deva byla celkem pěkná. Jinak většinu měst jsme procházeli, jak večer, tak často i během dne, takže jsme viděli obě tváře.

sumy
31. srpna 2018, 10:02
1

Ukrajina, po silnici? Narovinu... To nechceš. Na policajty musíš být sporstý(ale jako hodně-kur.., čúr.., píč..)až pak pochopí že jim nic nedáš. A že jich tam je. Celníkům úplatek, jinak vyskládat auto ven. Silnice tragický, že jsme tam zlomili tlumič na offu a na druhým narthli roh karoseríe nad spojem s rámem. Co jsme tam i potkávali čechy na motorkách, všichni do jednoho znechucený z policajtů a ze stavu silnic. 300km po silnici je klidně na 8hodin jízdy. Ale je tam krásně, jen ne dole na silnicích, ale v horách. Jinak teď už taky jezdímě dvě auta, ale manželka ve svém a já ve svém. Naše 4 robátka si vždy nějak podělíme. Už jsme na to zvykli. Žádné debaty kdy, kam, jak a proč. Prostě tak jak nám to vyhovuje. Hlavně, tak jak uznávám a ctím 100% přípravu trasy v létání, tak při ježdění do zahraničí máme jen mlhavou představu +/- oblastí které chceme vidět a prostě se jen tak touláme a díky tomu objevujeme místa, kam nepáchne lidská noha a tam je nám nejlíp :-)

sumy
31. srpna 2018, 10:09
0

A ještě doplním, oproti Rumunsku jezdí Ukrajinci naprosto ukázkově. Až se mi tomu nechtělo věřit, jak jsou slušný :-O Teda, tam ani nejde jezdit nad rychlostní limity. Stav silnic je takový, že občas se z asfaltu sjíždí mimo silnici a díry se objíždí přes pole, páč je to k autu šetrnější :-) V púodstatě si vybavuju i místa, který by byly pro mx-5 nesjízdný, páč by tam zústala uvízlá na břiše :-/

Inženýr
21. září 2018, 13:25
0

Sumy: Já byl na Ukrajině naposledy v roce 2005. Debilní celníky a absenci cest v centrech menších ale i větších měst si dobře pamatuji, ale opravdu se od té doby nic nezměnilo? V jednom mě dobře známém městě (Chust) před pár lety udělali "nové centrum", a alespoň na fotkách to vypadá komplet sjízdně. :) Ale s těmi celníky jsi mě dost překvapil. Já myslel že ty časy jsou už dávno pryč..

Fr
Frankierl
21. září 2018, 17:04
0

Ukrajina co se tyce cest fakt ne. Letos Uzgorod a Mukacevo, zpet oklikou pres hory, cesty des, hlavne mimo prvni tridu. Byl zazrak, ze to Z4 prezilo. A cekani na hranicich nic moc.

sumy
25. září 2018, 11:00
0

Celnici hruza a silnice jeste vetsi. Ono pretrhnout horni ulozeni pistnice na odfroadu na asfaltce uz o necem vypovida. Co je ale nejhorsi, policajti. Trda ja je pri prvnim setkani drze a sproste poslal do pr... patricnych mist a uz nas nikde nikde a nestaveli. Asi si dali echo a zluty a stribrny pajero bylo vizovano jako nevydelecny zdroj a tak nam dali ostatni pokoj. Co jsem se tam bavil s mistnimi a i s cechy, ktere jsme tam potkali-klidne 5 kontrol za den a kazda neco stala.

Df
Dfcoc
25. září 2018, 21:18
0

Asi před týdnem jsme se s kamarády vrátili z Ukrajiny. Jeli jsme Krakov - Lvov - Kyjev - Oděsa - Kišiněv - a pak přes Rumunsko a přes Maďarsko zpět. Já jel v českém snu (jedničková ofce v dehtu, 66 kW 4x4, 380 000 km) hlavní tahy jsou OK, jakože člověk se musí připravit, že sem tam nějaká díra v cestě je, a že za tmy prostě jezdit nejde, ale jinak se to dá. Jen člověk nesmí vyjet mimo, po jedné "dálnici" jsme jeli 30 km na dvojku a vyhýbali se dírám, kde bychom nechali nápravu (v mapě Pervomalsk - Vradivka (počítám, že takhle vypadá až do Tiraspolu)) . Předjížděli nás jen maníci v Landcruisrech a Žigulíkách (to auto je snad nezničitelné). Celnice všechny bez problému. PL-UK (fronta na 2 hodiny, pak už jen formality tak na hodinu), UK - MLD (45 min se vším všudy), MLD - RO (30 min komplet). Cesty jsou v Moldavsku lepší a Rumunsko bylo přes hory jak samet. Naštěstí jsme jeli v tom správném autě, takže jsme si ve 30 stupních bez klimy užili tu správnou řidičskou nirvánu.

5ti_valec
16. května 2019, 16:09
0

Tak mě omluvte že reaguji na starší komentáře a zároveň i tu češtinu, prostě jsem neodolal okomentovat tohle: "To nechceš. Na policajty musíš být sporstý(ale jako hodně-kur.., čúr.., píč..) až pak pochopí že jim nic nedáš. A že jich tam je. Celníkům úplatek, jinak vyskládat auto ven." - máš (Internet je velký demokrat, snad si nemusíme vykat) sice pravdu ohledně spatných silnic ale o tom níže. Tak aby bylo jasné od začátku: jsem z Ukrajiny, a bývám tam poměrně často - několikrát do roka a to na delší dobu, obvykle měsíc nebo trošku miň, hlavně cesty na Zakarpattya ale někdy i na Kyjiv (pzn.: spravně Kyjiv, a ne Kyjev - Kyjev je překlad z ruštiny, v podstatě pochází od jména jednoho se zakladatelů který se jmenoval Kyj) a tímto chci naznačit že o tamní situaci znám docela dobře a musím ti říct že to, co píšeš ohledně policistu a celníků asi platilo ještě před Revoluci v roce 2014 resp. nějakou dobu po ní a také pochopitelně před ní :) Teď tím, že si lidi zvolili klauna-placeného blázně jednoho z oligarchu (televize a šířeni fejků bez následků jsou vážně nebezpečné věci), doufám že se situace nezhorši a že maximálně co se stane je o něco se zpomalí integrace do EU. V žádném případě se tady nesnažím reklamovat Ukrajinu pro turisty a tak, takže všechno co píšu je spíše proto aby lidi neměli dojem, že je to pořad něco co má výhradně špatné silnice, příšerné pivo, krasné ženy a podobné stereotypy :) Takže policie: po Revoluci proběhla reforma a místo sovětské milicie je tam obyčejná statní policie (o speciálních jednotkách se bavit tady nebudeme, není to zajímavé pro autičkaře) a tzv. Hlídková policie, která existuje buď ve větších městech jako třeba Mukačevo či Užhorod (město s populaci vice než 40 tis.) anebo na silnicích první třídy a na mezinárodních tratích. Asi vás jakožto autičkaře bude více zajímat pravě Hlídková policie nebo Patrol police resp. Патрульна поліція - jezdi převážně na Toyota Prius hybrid (pouze město) nebo také Mitsubishi Outlander PHEV (tato auta má také statní policie), které se nakupují za ušetřené kvóty za emise dle Kyotského protokolu, mají také Hyundai Sonata, občas uvidíte i Rapida nebo Oktavku; k měření používají hlavně TruCam, do +20km/hod je zatím zcela zdarma, více nedoporučuji a to hlavně kvůli cestám a pozor v obcích: od minulého roku platí totéž co v EU - 50km/hod. Za posledních 5 let co tam bývám asi mě zastavila hlídka jenom jednou a šlo jim čistě o kontrolu dokladu, nic víc po mě nechtěli a to bylo nedaleko statní hranice s Maďarskem - podotýkám, že tam jezdím na autě s českýma SPZ. Samozřejmě některé berou úplatky, stejně jako tady v ČR nebo v jakémkoliv státu bývalé Varšavské smlouvy, ale řekl bych že ve většině případů řidiče je provokuji na to samy - hlavně opilce, které mohou dostat i zákaz řízeni i tučnou pokutu - spíše ale jde o výjimku než o pravidlo. A nevím odkud bereš informace že je tady spousta těch hlídek - de fakto je jích docela málo, zvlášť na silnicích (ovšem tam občas narazíte na něco co v EU neexistuje a mě osobně taky moc smysl nedává - tzv. stacionární hlídkový post což je taková budka před kterou je zpomalení na 70, dál na 50, možná i radar, a pak zase frčíte 110 nebo 90 - může u onej budky stát policejní auto a policista ale nemusí. Dle zákona každý policista hlídky má takovou menší kameru, která trvalé natáčí jeho nebo její jednaní s občanem, takže vážně nedoporučují být sprostý tedy pokud Vás zastavili za nějaký přestupek - slušné jednaní nemusí skončit pokutou, není to žádná městská policie která vám skoro nikdy nic neodpustí. Provokovat na úplatek taky bych nedoporučoval, protože za a.) nikdy nevíte jestli jste narazili na nečistého na ruku fízla nebo na poctivého policistu, kterých je více - a tak Vás klidně mohou obvinit s úplatku policisty a to už je trestní čin a za b.) pokuty nejsou příliš velké, kromě jízdy v opilosti
Teď další kapitola - celníci: tohle se může lišit dle konkretního hraničního přechodu samozřejmě, ale obvykle neotravují vůbec a taky nikdo po mě nikdy nic nechtěl a nic jsem ani nenabízel :) To, že vám řeknou vybalit všechno z kufru je jejích práce - občas tohle udělají, občas ne, na druhou stranu to jisté platí na straně EU - slovaci, polaci a maďaři taký z největší pravděpodobností vás poprosí vyndat vše tašky z kufru, zvlášť to platí když jedete přes tento hraniční přechod poprvé.

Dfcoc, příště doporučuji použit M-05 Kyjiv-Odesa (opravuje se, ale vcelku není tam až taková bída) a následně M-15 Odesa-Reni směrem na Bucharest, tahle silnice je komplet opravená i když teoretický můžeš tam narazit na kamionové peklo, protože není to dálnice. Bohužel silnice na jihu Ukrajiny jako zmíněná Pervomajs'k-Vradijivka jsou momentálně spíše směrem než cestou - jsou úplně zničené kvůli kamionům co převáži pšenice k přístavům a ignoruji právní předpisy, teprve se to začalo nějak řešit přes namátkovou kontrolu zatíženi náprav u náklaďaků a zakoupením automatických kamer a zařízení pro fixace nadměrné váhy + samozřejmě oprava tamních silnic, ale bude to ještě minimálně 5 let trvat než to bude relativně v pohodě kdekoliv. Vcelku od doby, kdy začala platit novela zákona o financovaní silnic a dálnic od 1.1.2018 se zde staví a opravuje (většinou generální oprava nebo jestli chcete tak stavba znova) spousta silnic a vůbec se to nedá porovnat s situaci do 1.1.2018 - v podstatě se všechno tohle teprve rozjíždí s tím garantovaným financováním ze státního rozpočtu.


Asi jsem toho napsal docela dost :), pokud by ještě někoho něco zajímalo tak se ozvete - můžu se podělit s ostatními jaké cesty v jakém stavu jsou (pochopitelně nevím všechno, ale něco jsem tam najezdil a slyšel od známých nebo příbuzných), nebo klidně se také můžeme pobavit o jiných věcech co stojí tam za zkoušení.

beastar
16. května 2019, 16:41
0

V Rumunsku sem byl asi tak 5x za posledních 10 let. Na Ukrajině jednou čistě na západě. O UA nevím v podstatě nic, jen to co se dovíš jako turista. Rumunsko mi přijde dneska celkově jako naprosto pohodová země, kde fakt není moc čeho se obávat. Silnice jsou špatný místama, ale na to jsme z Čech uvyklí. A policajti jsou všude na světě stejný. Jen někde je třeba mít u sebe víc Eur. Například v BIH, kde bych se značkama "CZ" jezdit pravidelně nechtěl. V RO asi v pohodě. Krásná příroda, pohodový lidi. Místy sice na EU taková řekněme vyšší bída, ale to je východě SR sem tam dodnes též. Jinak obecně s tim co si popsal souhlasím a není důvod tomu nevěřit.

5ti_valec
16. května 2019, 17:08
0

Asi by to chtělo napsat nějak v blogu o tom cestovaní Ukrajinou, vypadá to že lidi o tom mají představu přibližně jako já třeba o operaci na hypofyzu :) Paradoxně ale až tak moc zajímavými místy moc nejezdím momentálně, ale teď se na to zkusím vice zaměřit a třeba popsat cestu do Kyjiva včetně nějakých těch fotek centra města a nejen toho :)

sumy
17. května 2019, 12:44
0

Za tím co jsem napsal si stojím. Policajti v Dusteru se mi na nahrávce na mobilu(kde samozřejmě nebylo nic videt) snažili "naparit" nedání znamení o změně smeru jízdy. Žádný osobní kamery neměli. Varovali mě před nimi místní, varovali mne lidé co tam jezdí několikrát ročně. Varoval mě známý, kterému celníci nastrcili do auta pytlík s nějakým práškem=zabavení auta, vyhoštění. Dohra po 2 měsících. 2.000€ šéfovi celníků na ruku a auto měl u sebe na zahradě. Češi, které jsme tam potkali, kteří nasrane odjížděli, že 5 kontrol a 4 pokuty denně je moc. Mám tu pod sebou 7 svářečů z Iršavy - všichni mi tento stav jen potvrdili.
Nic to ale nemění na faktu, že je to krásná země a že tam za 2 měsíce jedeme znovu. Lidé jsou milí a ochotní a až policii a celníky jsem neměl nejmenší problém.

sumy
17. května 2019, 12:55
0

http://zakarpatska.blogspot.com/p/ukrajinska-policie.html?m=1
Asi tak. Opravdu, zkušenosti všech co znám... hrůza.

beastar
17. května 2019, 13:30
0

sumy: Nezpochybňuju tvou zkušenost. Nicméně pravdou je, že na UA/RO hranici se pohybuje dost aut s CZ spz. A to že policajti zkusí štěstí a kecají aby si jim nasypal. To se děje všude na Balkáně. Včetně zemí EU snad vyjma Chorvatska. Nevím jak to funguje ve zbytku UA. Vím ale jak to funguje občas v Rusku:))

A prostě hlídka zaměřená na turisty? Wtf co to je za blábol. Jasně fízl pod kopcem si tě nechá ujet k fízlovy na kopec. Jako sorry. Netvrdím že se tam jede rovina. Jsou to korupčníci jak prase. A tady kolega nahoře má výhodu, že je Ukrajinec. Přestože je jeden z těch co užívají spz cz. Ale ten článek z odkazu je přestřelený. Stalo se mi v Bosně že chtěli peníze na rovinu. Tak dostali každej 10e bez odporu. Pak se mi stalo, že dali přenosný značky zakázkový před zaparkovaný auta. A pak čekali aby tě za to mohli zkásnout. Měření bez radaru mě taky potkalo. Kdy ti tvrdí že si jel xy... No celkově sem tam nechal asi 50. Drobný. Na Ukrajině sem byl jednou jak sem psal. Těžko mužu hodnotit. Nicméně z vlastní zkušenosti.... Lidi vždycky jak na netu tak osobně hrozně rádi přehání.

!!Pověry z poslední doby:
V Rumunsku tě okradou všude
V Rumunsku jsou všude žebráci
Všude v Rumunsku jsou hrozné silnice
V Makedonii vás unesou na orgány
Bosna je ma úrovni Afriky
Albánci jsou mafiáni a vrazi
Srbové neumí anglicky
Všude chtějí za všechno obrovský úplatky. Realita je taková ze s 10e si král. A ze 100e si bůh.
V Rusku jsou všichni chudý a nic tam není
Ruská policie chlastá
V Rusku se všude chlastá
A podobnej další bullshit

Tím neříkám že jsou úplatky v pohodě. Neni to tak dávno kdy naše policie jednavala dost podobně.

Ju
Junior
17. května 2019, 13:45
0

Obchodní partner mi nedávno vykládal super příhodu. Že prej na Ukrajině armagedon jak svině, taky, furt problém, furt tohle a tamto. Měl 7er s českýma RZ. Má asi půl rok GLS63, černý, obří kola, machomobil. A co je na tom nejlepčí? Narozdíl od tý 7er, si ho koupil v Rusku. Na svojí ruskou firmu. Takže má ruský RZ. A už prej nic :)

beastar
17. května 2019, 13:52
0

Tak to měl kliku. Ehm k Rusku moc přátelský vztah na západě nemaji i kdyby si měl tank:)) Hlavně Ukrajina je obrovská. Nejde to brát jako danou věc z našich pár zážitků. Každá část funguje jinak. Ekonomicky tj všude asi stejně v prdeli. Nicméně lidi i fízlové budou různý. Ruský značky asi přitáhnou míň pozornosti jak ten modrej proužek Eu.

5ti_valec
17. května 2019, 15:28
0

"Obchodní partner mi nedávno vykládal super příhodu. Že prej na Ukrajině armagedon jak svině, taky, furt problém, furt tohle a tamto. Měl 7er s českýma RZ. Má asi půl rok GLS63, černý, obří kola, machomobil. A co je na tom nejlepčí? Narozdíl od tý 7er, si ho koupil v Rusku. Na svojí ruskou firmu. Takže má ruský RZ. A už prej nic :)" - tohle je jeho subjektivní vnímaní - nic víc, nic míň. Pravě opak platí - ať zkusí dat ruskou vlajku anebo ten jejích symbol se zdechlým dvojím kuře na karu a docela brzo uvidí na kolik se mýlil - teda pokud ji neparkuje na nějakém hlídaném parkovišti :) Ale budiž, jestli věří že korumpované policisty oceňuji auta podle SPZ nikoliv podle značky to je jeho věc. A teď zpátky k diskuze:


Tak já také za tím co jsem napsal si stojím a tento blog nahoře o policistech na Ukrajině a včetně toho, co píšeš a co ti tam místní vyprávěli bys měl minimálně brát s rezervou. Tímto neříkám že lidi lžou nebo že tu země pomlouvají a spíš to, že každý má názor dle vlastních zkušenosti a existuje tam i taková říkanka že "nechci aby byla korupce ale pokud mě policisty chytí opilého za volantem tak aby mohl kmotr všechno vyřešit". A proto ještě jednou: nechci se tady hádat ale objektivně řečeno po Revoluci v roce 2014 se změnila spousta věci a i ta proslula korupce už není systémová jak to bylo před tím a bojuje se proti ní - a tak to má být. Doposud jsem-tam vidím videa a čtu jak někoho chytila policie (většinou se jedna o opilce) a jak se snaží dat úplatek a hlavně že ta kamera na policistovi to stále natáčí, ještě že několikrát dostane upozornění na to, že je to trestní čin ale furt se snaží dat ten úplatek - pak se přivolá kriminálka a začíná se to řešit: prostě někdo asi se zastavil mentálně v 90. letech nebo někde před 5-6 lety. Co se týká být sprostý nebo nebýt: nevím kdo ti to radil, ale teď bych to osobně použil možná jen v případě kdyby se fakt jednalo o nějaký pokus něco napařit, protože jak jsem už říkal, ne po každém zastavení i když k onemu přestupku vskutku došlo dojde k pokutě - závisí na závažnosti přestupku a asi i na naladě policisty. Svá pravá musíš znát včetně toho jak se má provádět zkouška na alkohol (jako že ten Drager má být nový a rozbalený před tebou, ten protokol se má vyplnit PŘED zkouškou atd.) - a vždy to můžeš odmítnout a udělat zkoušku v nejbližší nemocnice. Pokud se ti zdá, že tě chtějí natáhnout, tak bys měl mít zavřené auto a mluvit přes tak trošku stažené okýnko a okamžitě zapnout mobil a natáčet video a nebát se nic ani nenabízet žádné "odkupné" - prostě jím dáš najevo že nebudeš platit jenom proto že to po tobě chtějí. Klidně v krizové situace volej na český konzulát - takové mrdky korumpované se boji když o nich začínají mluvit protože mají také vnitřní bezpečnostní jednotky které na tohle určitě zareaguji a nejspíše se raději sbalí a jedou pryč. O celnicích a "prášku": promiň ale tohle už je vážně divočina a fakt nevím co se stalo tvému známému, ale jen takhle "někdo něco říkal" - tomu nevěřím. Najezdil jsem tam za posledních 10 let asi tak 50-60 tis. km. a v posledních 5 let mě nikdo vůbec neotravoval na cestě - máš pravdu ohledně toho že spousta silnic je v příšerném stavu ale na opravu prostě nebyli peníze (valka, okupace Krymu - přece tohle vyjebané Rusko se nějak nesklidní s myšlenkou že Ukrajina jí nepatři a nikdy nepatřila) až do minulého roku. Také máš pravdu ohledně front na hraničních přechodech - je jich prostě vskutku nedostatek - 8 (Rumunsko, Maďarsko a Slovensko) na celou Zakarpatskou oblast + 6 Lvivská a Volyňská oblasti (pouze Polsko), když třeba Polsko mělo asi 50 přechodu s SRN před Šengenem. Mohu jen doporučit malé hraničné přechody a určitě raději se vyhnout velkým jako třeba V.Německe-Užhorod a také tam nejet těsně před velké svátky (nejlíp minimálně 2 týdny před a po Velikonocích a Vánocích) a okamžitě po nich.

Mimochodem jestli chceš tak napíš kam se chystáte jet na Ukrajinu - možná budu schopen něco říct jak se tam nejlépe dostat :)

5ti_valec
17. května 2019, 15:35
0

"Ruský značky asi přitáhnou míň pozornosti jak ten modrej proužek Eu." - v tomhle se pěkně mýlíš, možná jenom někde blíž k Vychodu, určitě ne na zbytku státu poněvadž na začátku valky v 2014-2015 byli rusové tak zastrašené že jakmile jeli na Ukrajinu tak dávali si na auto bud ukrajinskou vlajku nebo symbol - třizubec. Teď už to takhle není, ale kdyby na tom autě měli něco šovinistického tak hodně štěstí s tím - dřív nebo podějí za to určitě zaplatí.

beastar
17. května 2019, 16:13
2

Souhlasím s tim co tady píšeš a je vidět, že se tam pohybuješ. Jen vysvětlení k těm značkám. Myslel sem to tak, že když je někdo vyloženě zkorumpovaný hovado. Je pro něj snažší zastavit někoho kdo pravděpodobně neumí ukrajinsky ani rusky a bude mít euráče. Než se hádat z Ivanem z Krasnodaru kterej má bez tak hovno, nebo ruble a ono to vyjde na stejno. Jinak že je nemáte rádi vím:D Oni vás taky ne takže je svět v pořádku.

5ti_valec
17. května 2019, 16:56
0

Občas čumím jak je tady tolerujete a poněkud mi připadá jako kdyby číslo 1968 neznamená vůbec nic, a ruské svině nás nemají rádi protože doposud jsme jim odolali a úspěšně proti ním bojujeme - samozřejmě i díky partnerem se Zapadu. Hele stručně řečeno - pokud svá pravá neznáš ani nechceš pokusit se bránit tak tě klidně mohou ojebat kdekoliv, důležitá myšlenka kterou se snažím vyjádřit je to, že momentálně na Ukrajině systémová korupce není a to co tady psali kolegové výše vůbec nemohu potvrdit.

sumy:
Jenom ještě ohledně toho Dusteru a chlupatých co vás chtěli natahnout - v Dusteru se obvyklé pohybuje pouze statní police (Hlídková policie takové auta - čti "šrot" - vůbec nepoužívá), která je zatím hůře reformovaná (reforma ještě není zdaleka nedokončená) a dokážu si představit že jsi mohl potkat "staré kádry" - recept na něj je výše v mé odpovědi, však dle mého názoru potkat něco takového je docela vzácnost. Jde o to, že dokaž si představit, že za cestu v délce cca 840 km z Vynohradova do Kyjiva jsem viděl asi 3 nebo možná 4 policejní hlídky a to vedle tzv. stacionárních budek, nikdo mě na této tratí nezastavoval v posledních asi 4 roky - a to brzdou provozu nejsem, snažím se ale držet maximálně do +20 nad povolený limit no a na cestě zpět jsem viděl jak chytli nějakého borce na bavoraku 7. novém (místní, kyjivská SPZ) ale ten si jako docela pospíchal tak asi kolem 160-170 - TruCam, hlídka Hlídkové policie :) (vím, to asi neznělo až tak dobře, ach ta moje čeština...) na Hyundai Sonata. I tak ta pokuta je relativně směšná a proto spousta lidi co mají drahé auta tak se chová často jako hovado. V podstatě kvůli nebezpečí na rychlostních silnicích doporučuji nepřekračovat +20 limit, možná v noci někde i pomaleji než předpisy dovoluji - holt život máme pouze jeden!!!

Ju
Junior
17. května 2019, 17:02
0

add těch 1968 -> si občas pročti diskuse nějakýho mainstream média. Většině lidí se po té době reálně stýská.

5ti_valec
17. května 2019, 17:21
0

"add těch 1968 -> si občas pročti diskuse nějakýho mainstream média. Většině lidí se po té době reálně stýská." - možná i proto skoro nikdy takové diskuse nečtu - prostě mě to mrzí a děsí. Ale máme si uvědomit fakt, že hybridní valka sponzorovaná rusakama probíhá i tady v EU, to jen k tomu že ne každý co píše pičoviny na které se odkazuješ je píše od duši a zdarma. Dějiny učí jen to, že v podstatě neučí nic. A když lidi nechtějí pamatovat co se stalo v minulosti a proč zrovna, tak se to může zopakovat.

sumy
17. května 2019, 20:05
0

5ti_valec Ano, musím s tebou v podstatě souhlasit. Na Ukrajinu jezdí možná az moc vyznavačů offroadu. S tím pytlickem se to nestalo "známému známého " Stalo se to člověku, kterého osobně znám. "Solventní mladý muz" kde už jen jeho vymazleny patrol hovoří o stavu jeho konta.
Přesně jak uvadis, mě stavěli přesně ty statnaci ci co v Dusteru a chtěli mi naparit za něco co jsem neudělal a to krát 2, protože prý ani manželka v druhém pajeru nehodila blinkr. Máchal u toho telefonem s videem, jak asi 3-4 auta před nimi dojizdime ke křižovatce. Pak nebe, stromy, palubka, tma a pak jak jedem už po silnici. Bylo to cca 3 minuty po té, co jsme si vybrali hrivny v jedinem bankomatu široko, daleko. A já, ač klidný člověk, těžko nesu když mě někdo chce vojet... Prostě jsem je poslal tam, kam ty vořežpruti patřili. S jinou hlídkou jsem pak již za 5 dní neměl tu čest. Naopak, lidé všude vřelí a v naší poměrně komplikované situaci: 2 dospělí, 4 děti, 2 auta, 1 spojka v říti... A chabé lano jako jediná možnost pohybu... I nás nechali třeba přespat u sebe na zahradě, uvarili nám čaj, doporučili kam jet, kde je zámečník který mi může vyrobit taznou tyč, která pro nás byla rázem životní nutností.
Opravdu, i přes trochu nepříjemností tam chceme se ženou a dětmi znovu.
Jinak Rumunsko je v pohodě. Tedy třeba taková Oradea je síla, nebo minimálně cca 5 let zpátky to byl masakr. Takovej větší Chanov...

5ti_valec
18. května 2019, 00:57
0

Tak jako první věc: dle zákona vůbec nemůžou používat své telefony k natáčení nějakých přestupků - výhradně nějaké zařízeni, které je k tomu určeno a má také platný certifikát způsobilosti. Mohl bys se podělit kde se to stalo a kdy? Jestli budu někde blízko tak bych tam schválně zajel si s nimi "pokecat". Ohledně toho Patrola známého: kdy se to stalo? Naposledy co jsem něco podobného slyšel bylo asi v roce 2012 na hranice s Polskem. A ještě k tomu Patrolu: můžeš mi klidně věřit že ten Patrol i kdyby byl super vymazlený nebo i zcela nový ani zdaleka není to auto které by potenciálně mohlo na hranice někoho ohromit - občas tam vidím nové Panamery, školní busy v podobě nové Q7, nově koncernové vozy ne z segmentu "social", nějaké té nové Volva a spoustu jiných zajímavějších a hlavně podstatně dražších aut než ten Patrol (proti kterému osobně nic nemám).

"A já, ač klidný člověk, těžko nesu když mě někdo chce vojet... Prostě jsem je poslal tam, kam ty vořežpruti patřili." - s tím nemám
sebemenší problém, naprosto to chápu a udělal bych to jisté jen bych se ještě z něj pořádně vysmál a bez trollingu by se to taky neobešlo :)
Všeobecné pravidlo jak se chovat v podobném případě již jsem zmínil: "tak bys měl mít zavřené auto a mluvit přes tak trošku stažené okýnko a okamžitě zapnout mobil a natáčet video a nebát se nic ani nenabízet žádné "odkupné" - prostě jím dáš najevo že nebudeš platit jenom proto že to po tobě chtějí. Klidně v krizové situace volej na český konzulát - takové mrdky korumpované se boji když o nich začínají mluvit protože mají také vnitřní bezpečnostní jednotky které na tohle určitě zareaguji a nejspíše se raději sbalí a jedou pryč."

"Opravdu, i přes trochu nepříjemností tam chceme se ženou a dětmi znovu." - tak aspoň napiš kam přibližně jedeš, možná budu schopen doporučit tu lepší silnice nebo nějaké jiné zajímavé věci :) Soused z Prahy taky tam někde jezdi a také Patrolem, jen starším - hmm, v tom případě proč sakra řešíte kvalitu silnic? Dělám si srandu, neber to vážně :) Můžeš zkusit servis navizor.com - jako žádná záruka ale celkem to +/- odpovídá stavu silnic, mezi věsnicemi pokud to není nějaká mezinárodní silnice nebo aspoň nacionální/statní silnice tak cesty jsou špatné i když jsou příjemné výjimky.

P.S. Blinkry...to už měli být fakt hladové nebo zoufalé :) Takový přestupek se velmi špatně prokazuje a obvyklé i kdyby to někdo viděl tak je to sračka zadarmo (pokud tedy ne došlo k nějaké havarijní situace), resp. za upozornění že bys tak dělat neměl a že to není slušné chovaní :) maximálně však 425 UAH (v případě havarijní situace pak 680 UAH), ale určitě by to mělo se stát přímo před policistou a ne něco natáčené ne jeho mobil - ten si může klidně strčit přímo do své korumpované piče :D Třeba pak za nepřipoutaní se pasem - 51 UAH, neoprávněné použiti majáku a speciálních zvukových přístrojů (sireny atd.) - 8500 UAH + zabavení přístrojů, rychlá jízda vice než +20 km/hod - 255 UAH, +50 km/hod - 510-680 UAH, parkovaní v místech pro postižené - 1020-1700 UAH, jízda pod vlivem návykových latek / alkoholu - 10200 UAH nebo 20400, 40800 to jisté podruhé a potřetí v období 1 roku + zabavení řidičáku.

sumy
18. května 2019, 07:10
0

Právě že od začátku bylo jasný, že na mě hrajou levou. Holt jsem jako dobrák vylezl jsem z auta.
Patrola mu zabavili v červenci 2017. To že to pro ně není nic extra, budiž. Ale očividně majetny turista. Dobrý cíl. Jelo jich 5 aut. A on nedal těch pár € vsimneho. Tak ho sebfali.
Na přechodu v Solotvinu i mistnaci měli nastrkany bankovky v pasech. Tak nevím. Na obrázku jsem i naznačil bankomat a křižovatku, za kterou nás sebrali.
Jinak plán je pokračovat tam, kde jsme loni skončili s jedním nepojizdny autem. Tedy Chorna Tysa a pak se dal toulat po horách.
A proč si stezuju na kvalitu silnic? Přeci jen když si tam na silnici zlobíš tlumič a natrhnes karosérii v uložení na upraveným autě, tak už je to moc :-)

5ti_valec
19. května 2019, 00:43
0

Ach jo, tak to pak dává smysl - jezdíte na hory offroadem...Solotvyno taky znám i když tím směrem skoro nejezdím nikdy. V tomhle směru bohužel stejně P-31 tak i H-09 kterou jsi tam asi jel (jiná cesta tam v podstatě není, teoreticky jen přes Rumunsko) jsou ve špatném stavu. Tento rok ale by měli určitě kompletně opravit kousek od Mukačeva do Silce, pak od Širokého (kousek od Silce) do Chusta včetně jeho okruhu silnice je opravená, jen od Chusta asi do Rachova je ta silnice ve stavu, který spíše vyhovuje pro pojem "směr". Když už jsme u toho: jestli budete tam v letě zkuste navštívit (jestli jste tam ještě nebyli): 1.) "Údolí narcisů" - asi 4 km od Chusta - https://www.google.com/maps/place/Dolyna+Nartsysiv/@48.1838881,23.3478905,15z/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x47382a2e8e858679:0xb534122cd2d9c98d!8m2!3d48.1838889!4d23.3566667 2.) zajet na minerální vodu přímo k pramenu "Šajan" - https://www.google.com/maps/place/Shayanska+mineral+water/@48.0593346,23.3565654,335m/data=!3m1!1e3!4m13!1m7!3m6!1s0x4737884e5bd15fc3:0x739ec43a6c4a96f4!2sShayan,+Zakarpatsk%C3%A1,+Ukrajina,+90457!3b1!8m2!3d48.0585741!4d23.3471102!3m4!1s0x47378850574681f3:0x606ab49c379d7a8b!8m2!3d48.0592802!4d23.3559325 - tam je takové parkoviště zdarma a budka s kohoutkami, vezmete s sebou nějaké prázdné lahve, třeba PET nebo jakékoliv s dobrými poklice, v přepočtu 1 litr stojí asi 0.50 Kč, cesta tam je celkem v pořádku - povolených 90 km/hod můžeš tam klidně jet mimo obce, je to kousek od Chusta - normálně po okruhu nebo přes město, tam cesty jsou podlé toho co vím v pořádku, Waze ti poradí líp :) 3.) Chustský hrad - https://www.google.com/maps/place/Huszt+V%C3%A1ra/@48.1678672,23.2990914,16.73z/data=!4m5!3m4!1s0x4738296aa5b48d61:0x62fdd06992d412e0!8m2!3d48.1681199!4d23.3015258 - také kousek od Chusta 4.) pak přímo v Solotvyno je takové slané jezero "Kunigunda" - v letě za horkého počasí se tam můžete skvělé vykoupat, voda je tam prý slanější než na moře a tak hezké drží

Nevím jak tam jedete ale každopádně doporučil bych se vyhnout H-09 na úseku mezi Mukačevem a Silcem, raději to vem po M-23 buď přes hraniční přechod "Vylok" (obce Vylok) nebo přes "Lužanka" (obce Astej) směrem na Vynohradiv a odtud dal M-23 na Chust a Rachiv - v tomu Vylku je kousek neopravené silnice ale pak to pokračuje prakticky do města Vynohradiv opravenou silnici, momentalně se tam opravuje kousek přes město ale jinak tahle cesta aspoň do toho Chusta ti nebude připadat jako peklo - jediný menší problém je že v souvislostí s pokračujícími opravami této silnice zatím tam ještě není označeni pruhů a tak a že občas můžeš narazit na kolonu. V Černé Tyse jsem nikdy nebyl i když máme rodiče v Jasiňa a je to v podstatě kousek od Černé Tysy. Minulý rok se tam generálně opravovala silnice v Jasiňa a v okolí, také jsem četl že se opravuji silnice k turistickým objektům - tam je toho v okolí relativně dost na co se podívat, ale skoro všechno spojeno s hory (no, kdo by to byl věděl, že?). Zkuste koupit v Jasiňa nebo v Rachově pravou brynzu - to není nic jako sračka, kterou občas prodávají zde v Lidlu :) V zimě se dá pěkně zalyžovat na Drahobratě, tam se ale dostane pouze pravý offroad - docela hluboké koleje tam jsou, normální cesta zatím bohužel není. Pokud pojedete přes M-23 jak jsem doporučil tak zajeďte na Buvoli farmu "Karpatský buvol", kde ochutnáte pravou buvoli mozarellu, mléko, ovčí brynzu a také mají tam menši obchod kde jsi můžeš koupit třeba klobásu z buvolího masa nebo další spíše exotické potraviny - https://www.google.com/maps/place/%D0%A4%D0%B5%D1%80%D0%BC%D0%B0+%C2%AB%D0%9A%D0%B0%D1%80%D0%BF%D0%B0%D1%82%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9+%D0%B1%D1%83%D0%B9%D0%B2%D1%96%D0%BB%C2%BB/@48.173597,22.9899335,15.38z/data=!4m12!1m6!3m5!1s0x473783adcba8a91f:0x449306dcc7535623!2sBuyvolyna+Ferma!8m2!3d48.1546241!4d23.5428337!3m4!1s0x4738375b671123bb:0xe6f4584d9f22bb50!8m2!3d48.1784385!4d22.9946798 - kousek od Vynohradova, jeď po M-23, pak najeď na T-0719, pak odboč na ulice Ivana Franka a tak se tam dostaneš, zpátky pojedeš cestou kterou jsi přijel, odbočíš na ulici Komunalná, dojedeš do konce ulice a pak zase doleva a jsi zpět na M-23 směrem na Chust. V letě vřele doporučuji zajet na jezero "Mořské oko" - je tam i hotel "Černá hora" - https://www.google.com/maps/place/%D0%A0%D0%93%D0%9A+%22%D0%A7%D0%BE%D1%80%D0%BD%D0%B0+%D0%93%D0%BE%D1%80%D0%B0%22/@48.1434208,23.0831877,17.17z/data=!4m12!1m6!3m5!1s0x473783adcba8a91f:0x449306dcc7535623!2sBuyvolyna+Ferma!8m2!3d48.1546241!4d23.5428337!3m4!1s0x47383aa202052549:0x8a47473102a101a4!8m2!3d48.1438832!4d23.0857153 - vstup jestli nejsi hostem hotelu stoji 80-100 UAH (sobota, neděle a asi statní svátky bude 100, jinak tuším 80), parkoviště zdarma, posledních několik kilometru momentálně jsou v příšerném stavu, ale už se to začalo opravovat. Da se tam projet, ale pomalu - třeba já tam občas jezdím na Audi A6, ale pomalu :)

Ještě zpátky k těm fízlům v Solotvyně - upřimně se ti omlouvám za takový fakt ostudný zážitek i když pochopitelně za to nemůžu. Očividně si mysli že turisty vůbec neznají zákony a proto si podobné věci dovoluji. Příště pokud by nedejbože něco podobného se zopakovalo, postupuj takhle: z auta zásadně nevystupuješ, auto máš uzamčené, kameru na telefonu máš zapnutou, požádáš od chlupatého o jeho doklady a číslo žetonu "či možna pobačyty vaše posvidčenňa? - ukr. "můžu vidět váš průkaz?"" - měl by ti ukázat svůj průkaz a ty si sepíšeš jeho jméno, příjmení, číslo a série žetonu / průkazu a to nespěchej, tak aby si ten buzerant dobře rozmyslel zda chce v tom pokračovat nebo raději táhne. Číslo na český konzulát a také čísla na linky krajského ředitelství policie by se také hodili - linka oddělení vnitřní bezpečnosti policie Zakarpatské oblasti 0-24 - +380 50 944-01-10, +380 68-644-01-10, dal pak "linka důvěry" Služby bezpečností Ukrajiny: 0 800 501 482, kancelář Generální prokuratury: 0 800 507 001, "horká linka" Statní policie 0-24: 0 800 500 202. Asi jediný důvod proč by mohl podobný idiot tě požádat vystoupit z auta je kontrola VIN a výrobního čísla motoru, ale můžeš mu otevřít kapotu a ať se tam podívá sám. Jak jsem již zmínil, používat nějaké telefony, GoPro a podobné věci nemá policie právo - výhradně nějaké zařízeni, které je k tomu určeno a má také platný certifikát způsobilosti.

K tomu tvému kamarádu, kterému zabavili Patrola - v podobném případě zase natáčení videa + maximálně řvát, udělat skandál, volat na konzulát a / nebo na čísla co mají na budkách - obecně tam jsou čísla na linky důvěry. To je hnus velebnosti a upřimně se mi chce jít blít z toho! Podobné mrdky mají žrát hovna v base!

P.S. Čerpací stanice - OKKO se raději vyhni - jsou to predražené sračky, které si za kvalitou nestojí, doporučil bych "Ukrnafta" - "УКРНАФТА" (jo, ukrajinský "nafta" neznamená diesel, ale "ropa"), tankoval jsem tam naftu asi 10 let na různých místech a žádný problém. Mobilní operátor - v podstatě to je jedno, jsou levné ale kvalita nebo pokryti 3G/4G závisí od místnosti - dá se zkontrolovat na jejich stránkách jestli mají pokryti 3G/4G tam, kam jedeš, třeba lifecell: https://www.lifecell.ua/en/mobile-internet/coverage/ Rouming je na sračku - příliš drahý, prostě si kup SIM kartu bez smlouvy a máš to vyřešené. Žrádlo - všeobecně kvalitní, pokud není úplně nejlevnější, takže v supermarketu i malých obchodech klidně můžeš nakupovat, také můžeš se podívat na tržnice - dá se tam koupit nějaké potraviny z domácností jako třeba brynza. Zdravotní peče - doufám...

5ti_valec
19. května 2019, 00:52
0

... že tohle potřebovat nebudeš, ale kdyby náhodou: lékáren je spousta a na recepty *zatím* přehlíží takže nějaké léky bez receptu by mělo jít koupit, ošetření v nějaké ordinace buď tohle bude soukromá ordinace nebo prostě obecní lékař - bude to za prachy, ale nepředpokládám že by to bylo příliš drahé každopádně dá se to zjistit předem.

Přejí hodně štěstí na cestách a ať nepotkáváš vice takovýchto šmejdu! :)

sumy
19. května 2019, 09:58
0

Klobouk dolů, děkuji.
Spousta dej informací. Právě kousek od Jasñije jsme upekli spojku na manželky autě když zapadla do hlubokého bahna, že i navijakem jsem ji druhým autem asi 2 hodiny. Nakonec nám v Mikulychinu udělali taznou tyč a jezdili jsme dal až za Hoverlu atd. Letos bych chtěl k Hoverle dojet po hřebenech. Trefil jsi i nás příjezd z Rumunska, kde jsmepřed tím jezdili celý tyden. Tak se při brodeni ve Vasseru nacal ta spojka.
Cílem našich cest je stoupání se po zapadlych místech dřív, než z nich turismu udělá disnyland, jak se tomu treba v Rumunsku deje. I to jak třeba v Mikulychinu všude stojí uazy a podobný střepy, ve kterých vozí turisty na poloviny. Ještě se mě tam snažili ohromit viděl i, jak na podmínkách prasý... smutný. Máme to tak, že po nás nesmí zůstat nic než uvalené tráva. Tedy předání, vyjizdeni nových kolejí. Prostě spíš motorizované turistika, než off road.
Jestli mohu, poptal bych se přes SZ na nějaký zajímavý mista, přírodní zajímavosti atd. To cca už se blíží a já se tam těším jak malej kluk.
Ještě jednou díky.

sumy
19. května 2019, 09:59
0

Pardon, ty automaticky korekce na telefonu jsou peklo.

5ti_valec
19. května 2019, 12:22
0

Však nemusíme tohle řešit přes SZ - ono to bude zajímavé i pro další lidi co tam chtějí zajet a poprosil bych pokud máš nějaké známé co chtějí jet na Ukrajinu abys je nasměroval na tuto diskuse - myslím si že tohle by mohlo se jim hodit. Nezapomeň také na ten servis NAVIZOR.COM - je to projekt který dělají lidi pro lidi, něco jako Waze s účelem označit kvalitu silnic, také můžeš tam přispět jestli označíš kvalitu nějaké silnice :)

Takže z toho co jsem akorát našel na webu (Rachivský rajon) a ve většině míst jsem nikdy ani nebyl - a je to trochu smutné...připomíná mi to jak třeba rezidenti Odesy mohou nevidět a nekoupat se v moři několik let, protože "ono je přece blízko, kdykoliv tam můžeme zajet" :)

- Observatoř na hoře Pip Ivan - offroadem asi tam se nedostaneš, jde o pěší turistiku
- Hora Hoverla - neslyšel jsem aby tam někdo jel autem přímo na vrchol (může tam výt i zákaz nebo omezení - je to čast Karpatské biosférické rezervace), ono to také jde o pěší turistiku a opatrně s tím protože ačkoliv to nejsou žádné Alpy nebo Pirenei ale jsou to poměrně vysoké hory nad 2000 m a počasí se tam může měnit velmi rychlé, v letě pozor na bouřky a blesky. Jestli chcete tohle absolvovat tak rozhodně nedoporučuji bez instruktora. Dal pak stojí za zmínku fakt, že ze strany Zakarpatské oblasti to stoupání je docela strmé a relativně náročné, třeba ze sousední Ivano-Frankivské oblasti je to prý jednodušší
- Festival Brynzy v Rakhovi, začátek září
- Karpatská biosférická rezervace (bukové pralesy chráněné UNESCO), https://tourinform.org.ua/karpatskyj-biosfernyj-zapovidnyk/ - zkus Google translate ale jestli umíš kyrilice tak to myslím zvládneš i tak - až tak velký rozdíl mezi jazyky není, asi dokážeš pochopit o co jde
- Geografické centrum Evropy (obec Dilove), tam je taková značka kde se dá vyfotit a udělat check-in na Facebooku :)
- Vodopád Trufanets - https://tourinform.org.ua/karpati-vodopad-trufanets/
- Hory Blyznyťsa a Drahobrat
- Jezera na Svydovce - https://tourinform.org.ua/po-ozeram-chornohory-2/
- Hora Pip Ivan Marmorosský
- Muzeum ekologie hor, Rakhiv
- městečko Rachiv všeobecně
- Hora Petros (východní stoupání)
- Dřevěný chrám Mykolajiv, postavený v roce 1428 (vesnice Seredně Voďané)
- Festival Banoše (takové klasické huculské jídlo) v obci Kostylivka, probíhá pravě někde teď v květnu
- Dřevěný chrám (1750) Narození Panny Marie (obec Dilove)
- Jezero Brebeneskul
- Dřevěný kostel Nanebevstoupení Páně (Strukovska církev, 1824, dědictví UNESCO) - Jasiňa
- Řeka Tysa (ve městě Rakhiv)
- Jablunický průsmyk - hranice mezi Zakarpatskou a Ivano-Frankivskou oblastmi
- Festival závinů (takové zakarpatské a maďarské jídlo - závin se zeli plněný rýže s masem nebo houbami) - obce Velyký Byčkiv
- Turistická báze/hotel "Edelweiss" - postavená z dřeva v 30. letech 20. století, Jasiňa
- Počátky Černé a Bílé Tisy - tam možná dojedete offroadem...do určité míry
- Útesy v obce Kostylivka a Pidklyfa
- Hora Terentyn
- Hora Kobyla (Kobylecká Poľana, ale hezčí a zajímavější stoupání z Kosivské Poľany)
- Festival "Dovbuševá jíška", Jasiňa
- Trať "Kuzij" mezi obcemi Luh a Dilové (les, důly atd.)
- Hora Stig (1704 m), přes něj prochází populární turistická trať "Vrcholama Svidovce" - od Jasiňa do obce Usť-Čorna (resp. naopak)
- Muzeum místní historie - Jasiňa
- Jalyňský vodopád
- Experimentální pstruhova farma - obce Dilové
- Mamutí strom, Lugské lesnictví - https://tourinform.org.ua/listings/exkursiya-do-mamontovogo-dereva-b-karpatach/
- Tohle už není super zajímavé, prostě bazén - https://tourinform.org.ua/vidpocynok-v-rachovi-basejn-ta-akvapark/ - Rachiv

Jako většina toho pro offroad je asi nezajímavé, ale třeba něco z tohoto seznamu navštívíte a bude se vám líbit.

P.S. Nenechal jsi předělat spojku na kevlarové obložení? Nebo jsi upekl kevlar? :)
P.P.S. Tady se napsalo opravdu hodně věci, dalo by se z toho založit nějaký menši článek-blog pravě o tom cestovaní Ukrajinou.

liška
31. srpna 2018, 08:29
0

parádní výlet i fotky

reagovat
kuc_t
31. srpna 2018, 10:26
0

Super popis a nádherné fotky ! Taky se příští rok chystám buď do Alp (Stelvio atd.) nebo právě Rumunsko. Takže díky za motivaci :D

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
02. září 2018, 18:32
0

Nádhera. Muselo to být úžasný. A fotkami Branu a zámku Peles jste mi udělali radost a připomněli můj rumunský výlet někdy před 10-ti lety. Je tam spousta nádherných míst, ale v horách jsem byl hodně zklamaný tím, kolik mají všude odpadků. Jsou to prasata. Třeba v norských horách se člověk s něčím takovým nesetká.
Já tyhle výlety miluju. S paní Knightriderovou už jsme takhle projeli hromadu zemí západní Evropy. V tom kabrioletu je to prostě pecka. Podíval bych se rád i na ten východ, ale s naším autem se mi tamní silnice nechce riskovat.

reagovat
froxic
02. září 2018, 20:14
0

Jo, ty památky mě mile překvapily. Původně to mělo být jenom o ježdění, ale takto to bylo minimálně o level výš. Hlavně jenom jezdit, by byla ve výsledku nuda a ochudili bychom se o mnoho.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
03. září 2018, 08:10
0

Přesně tak. Ono ani s tím ježděním se to nesmí přehánět. My jsme takhle byli sami v Itálii na dovolené a naplánovali jsme cestu tam i zpátky úplně mimo dálnice, což byla fakt pecka. A před dvěma lety s cabrio clubem napříč jižní Evropou. Před měsícem jeli kabrioleťáci Slovinsko, Chorvatsko, ale my furt stavíme barák a nějak to nebere konce, tak jsme nejeli. Ale štve mně to. Jel bych hned. Ale už plánujeme, že bysme se k nim zase přidali příští rok. Tyhle výlety nemají chybu. :-)

Fr
Frankierl
21. září 2018, 17:01
0

Nas uchvatila Salina Turda, solny dul, Brasov a pohori Bucegi s prirodnima sfingama. Nejmin se nam libila Constanca. Hezke bylo i mesto Alba Iulia. Jo a na pravy hrad Draculy nas nepustila medvedi s medvidaty

Fr
Frankierl
21. září 2018, 16:48
0

Ahoj,ja s partnerkou, jsme z Vratimova, jsme to letos taky absolvovali, 14 dni a az k Cernemu Mori. Vse parada, ubytko stan nebo cestou nebo booking v dany den. Bez planu. A to jsme davali i tury po horach. No a nase Z4 to dala v poho, i s bagazi pro nas oba. A prumer tak 7,8l. Transfagaras jsme jeli 2x, supr. A i Transalpinu jsme dali. Priste Srbsko, Bulharsko, uvidime.

reagovat
M P
21. září 2018, 17:57
0

Ty fotky jsou úplně úžasný!!! :)

reagovat