načítám data...

R8 - držte si klobouky

20. února 2023, 16:58 35 komentářů Radim Nemec

minule se někteří pohoršovali nad servisními náklady. Tak si povíme jak to může vypadat, když se daří trochu méně.

zobrazit celou galeriiRadim Nemec: R8 - držte si klobouky

(Re)kapitulace

Minule jsme skončili relativně pozitivnim souhrnem – klimakompresor přežil, karbonizace je pod kontrolou, brzdy drží, olej zůstává v motoru… Jediné co jsem měl naplánováno byla výměna pneumatik, jinak pohodovy podzimní výlet do servisu. Jak se člověk někdy zmýlí. Už mi chybí jenom problémy se startérem… ne. Nic jsem neřekl. 

Klimakompresor – pokračování & rozuzlení

Stejně jako tlumiče, i problémy s klimakompresorem jsou velice dobře známé a otázka není jestli, ale kdy. Po znovunaplnění tlak držel, ale zběžná kontrola UV ukázala jak úniky na vedení, tak na kompresoru samotném a to neznamená nic jiného než výměnu za nové díly. Samozřejmě s trochou zpoždění, protože supply chain issues. 
Pozitivní zpráva je, že kompresor je “obyčejný” od Denso, takže pokud se do toho člověk chce pustit, jde na tom ušetřit. Jediné, co je trochu složitější je dobře odhadnout kolik oleje je potřeba naplnit. Co bylo ještě pozitivní v mém případě je, že nikde nebyly piliny ze starého kompresoru – pokud se zadře a hodí do okruhu piliny, tak je to samozřejmě daleko horší. 

Drobné úniky oleje 

Tentokrát u olejového čerpadla – opět s drobnými rozdíly je to problém s náhonem – osa, která jde od olejového čerpadla na druhou stranu motoru k právě ke kompresoru klimatizace začne korodovat a vydře těsnění a výsledek toho je asi jasný každému. Takže když už jsme tam…

Drobná spotřeba oleje a dekarbonizace

Karbonizace u V10 není tak hrozná jako u V8, ale vzhledem k nájezdu a drobné spotřebě oleje jsem se rozhodl toto podstoupit. Karbonizace je způsobená vnitřní recirkulací spalin (tzn – variabilní časování otevře sací ventily dříve a do sání tím proudí trocha spalin) a absencí nepřímého vstřiku, který by omýval sací ventily. Na těch se postupem času začne usazovat směs oleje a sazí, což samozřejmě není dlouhodobě zdravé. U V8 jsou horší první ročníky, nicméně update SW ECU by to měl dostat na stejnou úroveň jako pozdější V8. Druhá generace s tím má daleko menší problém, jelikož dostala sadu dalších 10 nepřímých vstřiků. Retrofit na gen 1 je možný, ale vyžaduje poměrně rozsáhlé změny. Nevím o tom, že by to někdo v Evropě zatím podniknul. 
Je samozřejmě několik způsobů jak na to od různých zázračných vodiček přes různé  neinvazivní chemické procedury po poměrně otravné mechanické čistění. Osobně bych doporučil přeskočit všechny zkratky a udělat to pořádně. 

Experimentální třítakt

Dekarbonizace dopadla úspěšně, ted si vyzkoušíme jak to vypadá, když na 300 km spotřebujete 1.5 l oleje. Překvapivě to nekouřilo a diky tomu, že únik byl na sací straně (vzdaly to gufera ventilů – valve stem seals), tak jsem ani neměl mastný výfuk, ani jsem nezaolejoval nejakých 500 km dálnice. 
Řešení je jednoduché – když už, tak hlavy dolů, všechno vyčistit, zkontrolovat, zabrousit sedla, nové těsnění a pro klid duše nová sada pístních kroužků. 
Tahle chyba není uplně typická, ale objeví se jednou za čas. 

Nastavovače vaček

To byla posledni závada minulého roku, bohužel mi není vůbec jasné proč přesně – variabilní časování na R8 je obecně docela spolehlivá věc, je daleko robustnější než jak je to řešené “postaru”. V každém případě – dva ze čtyř vadné. Deal with it. 

Epilog

Taže jsme si zase jednou vyzkoušeli, jak vypadá R8 bez motoru a jak dlouho se na některé díly čeká. Celá tahle sranda vyšla na nějakých bratru 350k Kč, pokud budete hodní a mít zájem, můžu to zkusit někdy rozepsat na položky. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
20. února 2023, 19:34
3

Držím palce, aby dál už R8 nezlobila a dlouho jen rozdávala úsměvy a brala jen benzin..
Je super, že to veřejně píšeš, protože si člověk znovu uvědomí, že musí stát nohama pevně na zemi než se rozhodne udělat nějakou takovou pitomost a zkusit ojetý supersport :-D Stojí to mraky peněz a ještě musíš mít velký štěstí na kvalitní zkušený servis, což je asi to nejtěžší, najít ideální zázemí, kam to auto můžeš dát a vědět, že ty peníze nepůjdou do kanálu, ale vše se povede jak mělo hned napoprvé

reagovat
Radim Nemec
20. února 2023, 19:59
2

Presne tak, jak rikas. :) Diky.
Jeste si rikam, ze z toho muzu vytezit nejake doporuceni pro kupujici, ale ... kolik lidi se zblazni a bude si kupovat patnact let stare auta tohoto kalibru... No - kdyby to nahodou melo nekomu pomoct.

krab
20. února 2023, 21:18
1

Já to hlavně nemyslím vůbec nijak negativně, spíš je to fakt poučný, že od určitý úrovně aut už je údržba skutečně drahá sranda a jen tak to v domácím prostředí opravovat nejde. Svým způsobem je to vlastně podobný asi i kdybys měl něco jinýho , Lambo, Ferrari , Maserati (nejspíš ještě dražší) ... V tomhle ohledu je bych řekl údržba aut Porsche celkem milosrdná. Ale teda taky ne všech ... co jsem jednou dělal recenzi a hledal informace o Panamerách, tak taky žádná sláva a člověka může čekat sakra drahej problém, ať s podvozkem nebo s motory

Radim Nemec
20. února 2023, 21:32
0

Jo, chapu a neberu to vubec negativne. Ja to zase nepisu jako flex "kouknete, kolik jde vyhodit za starou plecku", ale spis tim smerem, jak jsi to okomentoval.
Co se servisu tyce, tak Ferka - nakonec to psal beastar - to je az na vyjimky uplne jiny vesmir. Lambo... jak co. Stare jsou silene fiddly, obcas maji vazne zajimave uvazovani a specialni tooling. Pozdejsi V10 jsou sice narocne, ale je to vic z duvodu, ze je tech veci proste vic. 40 ventilu, 40 tesneni, 40 pruzin... ale treba co se toolingu tyce, tak R8/Gallardo/Huracan jsou jine jenom "na povrchu". Jo, treba stara 5.0 je jina, ale 5.2 se lisi jenom v drobnostech.
Kdyz se zminujes o podvozku - v polsku je firma co dela repase aktivnich tlumicu a ted jsem na ne slysel VELICE dobrou recenzi, pry jsou jejich repase trvanlivejsi nez OEM. Delaji i Panamery (to je podle me hodne podhodnocene auto, ale jasne, servisne, kdyz se neco nepovede...).

HeavySmoker
21. února 2023, 09:35
2

Podobnou anabázou (guferá ventilov, piestne krúžky) som si prešiel u BMW, keďže sa jednalo iba o 6 valcov, skončil som s úmerne nižšou čiastkou 200k. U Porsche som skončil s identickou čiastkou s tým že auto nie je ani z polovice tak špeciálne ako to Audi, takže vlastne dobré ratio náklady vs. zaujímavé auto :) Naväčší malér je vždy nájsť vôbec niekoho kto je ochotný sa takej opravy chytiť. V autorizáku sa so mnou ani nebavili. Aké to je hľadať servisné zázemie pre takýto stroj?

reagovat
Radim Nemec
21. února 2023, 10:44
4

Ja zase ocenuju, ze nekdo takovy servis vubec dela a ne ze to hodi nekde ze skaly. Pekne, dobre.
Co se hledani tyce - ja jsem na servis mel asi stesti od zacatku. Uz jsem nekde zminil, ze jezdim do Top Centrum car do Kyjova - jsou certifikovani na Audi Sport a R8, takze to pokrylo aspekt, ze se na me nemusi nic ucit.
Puvodne jsem na ne prisel jenom s malym pruzkumem trhu, kdyz jsem kdysi kupoval svoji prvni Audi - C6 sedan. No a od te doby se ty vztahy lepsily. Vzdycky jsem prisel s nejakym "blbym" napadem (treba prave S6 plus, kde je spousta veci jeste z doby, kdy se zkousely ruzne pristupy - treba prave posilovace rizeni a brzd, taky elektronika tam ma svoje zajimave reseni...) a vzdycky byli ochotni sehnat dokumentaci (prave u "pluska" to byl tehdy snad i trochu orisek) a nakonec odvest dobrou praci. A hlavne kdyz uz se neco nekdy nepovedlo, vzdycky se k tomu postavili celem a obe strany odchazely spokojene. U vymeny tech gufer - pred par lety jsem na to videl tooling a to byl hrozny odrb, za poslednich par let se objevilo par firem ktere se nad tim zamyslely a ... je to porad hodne prace (kdyz to ma clovek delat 40x), ale od "rozumnych" tool-u na kompresi pruziny, po "aplikatory" collet-u, ... proste s dobrym naradim je to daleko lepsi nez driv. No a nejsem sam, kdo tam jezdi se "specialitami" - RS6, R8, ... uz jsem tam videl hodne zajimavych veci (zatim nejzajimavejsi byl ten tribute Skody 110R na chassis R8 s prednimi svetly z Bentley), znacky pokryvajici celou CR (i v dobe, kdy to jeste neco znamenalo), i zahranici (rakusaci, etc). Takze za me - nastesti jsem hledat nemusel, uz jsem je mel.

fortress
21. února 2023, 19:07
1

Já se zatím osměluju fakturama z I.S.R. na výměnu oleje a přezutí - 40k a doufám že mě ještě pár let nic velkého nečeká. Na ten Kyjov jsem slyšel dobré reference a i to občas u ojetých kusů zmiňují v inzerátech. Každopádně přeju at je vše ok a auto je připravené rozdávat radost v další sezóně.

reagovat
je
jenda200
23. února 2023, 17:24
0

To fortress: Doufám že v té ceně 40 k jsou alespon " super gumy ,neco jako "Continental 255/35 R20 :-)

Radim Nemec
23. února 2023, 18:31
0

ty by byly moc uzke, eRka maji 305 vzadu.

Riccardo Martora
22. února 2023, 09:00
-2

Hmmm pověstná německá kvalita a spolehlivost. Takže kasička jak každé druhé Audi :)

reagovat
Sa
Sato
23. února 2023, 09:11
0

Takáto údržba bola potreba hneď prvý rok? alebo si si stihol pred tým užiť nejaký čas s menšími nákladmi?

reagovat
Radim Nemec
23. února 2023, 09:50
0

Tohle je ctvrty/paty rok, cca 50k km. Uzil jsem si dost rek bych. Naklady jsem rozebiral uz par blogu zpatky, ale vesmes veci o kterych se vi, ze jsou slabsi a je na ne treba davat pozor. Obcas se clovek dozvi neco noveho (viz. reference na repasovane tlumice v komentari vyse), ale jinak je to business as usual.

Sa
Sato
23. února 2023, 11:01
1

tak to je potom super :) Diky za blog, taketo info z realneho pouzivania su najlepsie.

Stanley
23. února 2023, 09:40
2

Já jsem určitě pro další blog. Je škoda, že málokdo zveřejňuje ceny servisů těchto snových aut. Člověk si občas říká, že by si za pár let mohl splnit sen, ale takový seznam ho naštěstí vrátí zpátky na zem. Rozumnější (v mém případě) je zůstat třeba u dvou tří obyčejnějších povozů, ale zato jim dát stopro péči bez stresu. U tebe to ale vypadá, že se to co nevidět zlomí, a budeš už jen jezdit a lít benzín.

Každopádně určitě piš dál, autíčkářské auta tady na webu už jsou docela výjimka.

reagovat
Radim Nemec
23. února 2023, 10:23
5

Presne nad tim jsem uvazoval a uplne nevim proc o tom nikdo nepise. Na jednu stranu to muze byt ze “takovym lidem” uz je to potom uplne jedno, neresi sdruzovani, nebo se nafouknou a uz nechteji mit s plebsem nic spolecneho… nebo naopak nejsou zvedavi na reakce typu “burzoust”, “je to sracka, muj Fiat je lepsi” a tak… mimochodem jednoho fiata mam tez. To jenom aby to nebylo ze jsem zaujaty.
I me trvalo zatracene dlouhou dobu, nez jsem se do tohohle rozhoupal, hodne jsem resil, jestli me to sezere uplne, nebo jenom nohy a ja to nejak preziju - mozna to je muj duvod, proc to pisu. Aby si to pripadne precetl nekdo jiny kdo uvazuje jestli a zjistil, jestli tomu chce ty finance obetovat, nebo jestli rozum zvitezi. Jak jsem psal v prvnim blogu - daleko rozumnejsi a prakticky pouzitelnejsi, na okreskach skoro jiste rychlejsi by byla ta RS3, ale tohle byl proste sen a RS3 muze vzdycky byt rodinny wagen, zejo… :D Speaking of - prakticnost - tu rychlost si clovek na “normalni” okresce nemuze vyuzit. Chce to kvalitni povrch a idealne byt na ceste sam. Ono tahle vec najede potom do zatacky nemeckou dalnicni rychlosti, pod plnym plynem a stejne se zadne drama nekona. Proste ty limity chteji zavrenou cestu, varlata velikosti dodavky a mozek horcicneho zrna, protoze v tech rychlostech uz sebemensi chyba boli. Ale jenom chvili. No a pokud ma clovek mozek vetsi, tak to nedela kdyz ta cesta zavrena neni, protoze ne vsichni v okoli jsou pripraveni na veci, co se hybou tak rychle, navic kdyz se clovek schova za kdejakou terenni vlnu. Takze tak. Pridej do toho, ze vetsina vyjetych koleji ma jine rozmery nez pneu, takze treba za deste clovek zaziva vyuku jak funguje camber cesty casteji, nez by bylo nezbytne nutne. Zase - chce to proste dobrou cestu. Obcas se mi pak ale stane, ze mi lidi vylozene uhnou. Jestli jim to v zrcatkach vypada tak hrozive, nebo se chteji pokochat trochou zavrceni, to nevim, ale bylo to pro me prijemne prekvapeni. Nakonec ale uprimne - pokud cloveka bavi “prasit”, tak takove auta jsou podle me uplna pitomost. Zatim to mam tak, ze cim silnejsi to je, tim klidneji ridim. Pockame, jestli se to zlomi s nejakym dalsim vozem. Nemyslim si.

sheogh
23. února 2023, 15:21
1

To s tim vykonem je fakt, s Corollou je klasicka cesta po okresce mnohem intenzivnejsi, stejnym tempem v S8 se slovek spis jen veze. Kdyz bych chtel nejak vic zvednout tep, tak je to minimalne o papiry.
Jak rikas, lidi s delovou kouli na silnici nepocitaji a driv nebo pozdeji ti nekdo proste neda prednost apod... Taky (tady v CR) ty okresky casto vypadaji tak, ze misto apexu resis slalom mezi dirama.

krab
25. února 2023, 14:02
1

Stanley, ono s tím servisem a sdílením cen je to takový někdy složitý jak to pojmout. Protože každý má jiný možnosti, každý servis trošku účtuje jiným způsobem, někdo počítá peníze za práci podle úkonu co se dělá, jiný má třeba slušně nízkou hodinovou sazbu, ale zas poctivě počítá všechen čas co kolem toho strávil, ty autorizáky mívají často ty sazebníky vysloveně přepálený, ale taky to není vždy pravidlem a občas některý umí překvapit příjemně i negativně. Takže já třeba, když jsem sdílel nějaký ceny v minulosti třeba za generálku motoru na 996 3.4 litru motoru , taky jsem trošku zobecňoval, protože ono to nefunguje tak, že jeden motor se opraví za řeknu 200 tisíc, tak se logicky dostaneš na stejnou cenu i s jiným motorem. Ono to je pokaždý všechno individuální podle nálezu. Ale společný věci se opakujou, to zobecnit a popsat jde. U té R8 mě ty cifry fakt trošku překvapily , protože se nedělalo vlastně nic ještě úplně zásadního a už ty prachy lítaly ..

Co třeba můžu (jestli o to bude vůbec zájem tady) popsat v detailech je život tý mojí modrý 911 3.2 Carrera od koupě a kolik peněz auto nakonec spolykalo než se dostalo (pořád je to v procesu) do stavu, kdy jsme já i mechanik spokojeni. A je to i zkušenost pro mě, kdy si dělám lepší a lepší obrázek o tom, kolik peněz nakonec starý Porsche stojí, pochopit proč některý dokážeš stále koupit klidně ještě od 1,2 milionu, kolik do toho následně vrazíš, pak uvidím nějaký auto za 1,5 nebo za 2 a docela už se mi dobře odhadne jestli je to nebo není předražený. Ale to je starý mechanický auto, velmi primitivní oproti třeba něčemu jako R8, což je 10 let - 15 let starý v podstatě už supersport..

Taky bych se tu v blogu rád dočetl od lidí ještě víc o autech co mě zajímají, třeba popsat třeba dlouhodobý život s já nevím M3 E90 nebo nějakým novějších Porsche , který už ale není v Porsche approved záruce, nějaký AMG od Mercedesu atd.. ale málokdo se prostě asi osmělí nám to v detailech popsat. Beastar teda popsal dost , třeba o těch Maserati, tady si člověk z toho co píše docela hezky umí udělat

Sa
Sato
01. března 2023, 22:11
3

Radim: nebude to co pises mat suvis aj so samotnou sirkou R8? Mne teda vzdy pride ze cim sirsie auto tak tym je to na okreske take neistejsie, kazdych 10cm je percentualne fakt vela z priestoru na chybu

krab: bol by zaujem aj o m135i? nie je to prave Mko ale tak aspon neco

Radim Nemec
02. března 2023, 11:10
0

Krab: ad to "nedelalo se nic moc zasadniho" - tenhle servis byl motor rozhozeny prakticky do te miry jak to jenom jde (s tim, ze teda ano, klikovka ven nesla, ale pisty zase jo takze i loziska jsou v pohode), takze pokud vynecham varianty jako vydreny blok, nebo podobne katastroficke scenare, tak na tom vlastne dost delane bylo. Mozna jsem to jenom malo zduraznoval. Jako sada krouzku stoji "par korun", ale nez se k nim pres to vsechno dostanes, tak to trva a nektere ty operace maji ne uplne trivialni postup - jestli si to dobre pamatuju, je tam pomerne specificky postup kontroly utazeni roztahovacich sroubu na ojnici a tak. Proste par dni prace na tom bylo urcite.
No a v te 135i bych to i podporoval - imho docela dobre auto. Byvala sousedka ho mela / ma a vypadala jako clovek, co se obcas jede projet "jen tak".

Sato: taky, asi to bude kombinace. Ono je to asi jasne, kdyz si clovek uvedomi, kde jsou prirozena loviste. Na okresku proste nejaky rally/hillclimb special, placku na nejake silky-smooth trati (nebo dobre, pred hotelem, kasinem, nebo co-ja-vim; to neni muj salek caje). Ja mam pomerne silny nazor ohledne pouzivani "right tool for the job", takze na sotoline (super-vymlacene okresce, etc) me s tim proste nepotkate, to bych si urcite neuzil. :)

pi
pickozudovozu
03. března 2023, 02:00
2

M135i mě zajímá.

krab
03. března 2023, 10:57
1

Jo, M135i mě taky zajímá, takovej blog si hrozně rád přečtu .. Radime : sorry, já jsem to asi nepochopil úplně přesně, co vše se muselo rozebrat a teď když to čtu znovu, tak už se ničemu nedivím. Je fakt, že dekarbonizace, čili fakt rozebírání a náročný čištění to je bohužel u těch modernějších motorů s přímým vstřikem realita, se kterou se budeme asi víc a víc setkávat. U té V10 to musí být vážně hromada času a práce.

sheogh
03. března 2023, 21:52
0

Radime, ty tam mas taky v sani virivy klapky?

Radim Nemec
03. března 2023, 22:00
0

sheogh: jo, ale nerozpadaji se tak jako na S6 a S8. U R8 vetsinou odchazi bud ventil co ten podtlak ridi, nebo to vedeni, takze se potom neotevrou a clovek ma tak snizeny vykon.
-
Komentář upraven 3. 3. 2023, 22:01:18

sheogh
03. března 2023, 22:47
0

Ja to asi odmontuju, rozdil je pri uplne minimalni. Rovnou by se u toho vycistilo i sani.
Na druhou stranu jsem cetl, ze pry v autorizaku ty klapky meni za cenu prace (chtelo by to zavolat a overit)

Radim Nemec
03. března 2023, 23:08
0

do that. U S6&8 je to smrt motoru, ktere jde lehce predejit, takze jestli Ti to rachta, nebo to ma vuli, nebo cokoliv jineho, tak s tim moc neotalej, to je jak rachtajici rozvody na 4.2 - neni moc na co cekat.

sheogh
08. března 2023, 19:49
1

Jasne no. Ted se menil olej v automatu a diffech a s praci necelych 14k korun, celkem pohoda. Puvodni oleje byly uplne cisty, takze spokojenost :-)

krab
09. března 2023, 16:20
1

No jo no, ty auta pořád něco stojí ... ale už mám hotovou převodovku na Porsche, spojenou s motorem, tak snad se brzy dočkám ... už jsem měsíc a půl nevyjel, tak je to absťák.

sheogh
10. března 2023, 21:23
2

Me uz zbyvaji jen svice a brzdovy desky, pak uz bude urcite fajn :-)))

Sa
Sato
11. března 2023, 07:04
0

sheogh: ty si tusim Brnak, nemas tip na bmw servis? Idealne taky kde uz videli aj potunene kusky.

sheogh
11. března 2023, 14:24
0

Ty jo BMW jsem nikdy nemel, to bohuzel neporadim

Opelfahrt
11. března 2023, 17:37
0

Sato: Taky nemám BMW, ale pokud vím, tak vždycky se doporučoval servis v Blažovicích, podle všeho se přestěhovali a jsou teď na katastru Brna v polích u Tuřan. Mělo by to být toto:
https://www.kpmotors.cz/

Sa
Sato
11. března 2023, 18:40
0

opelfahrt: diky za tip

Stanley
26. března 2023, 10:56
1

Radim Nemec: závist a blbé kecy chápu, to člověka prostě znechutí. Já mám několikanásobně levnější skoroplacku a i ta provokuje až nezdrávo. Časem jsem dokonce pochopil, že okolí netankuje ani to, že na sportovní auto máš finančně - oni by často měli taky, ale dráždí je samotný fakt, že máš "drzost" si takové auto vůbec koupit. To mi přijde o dost smutnější, než kdyby záviděli ty peníze.
Jo, R8 a RS3 jsou kompletně rozdílné cílovky. Co jsem tak za ty roky mezi autama pochopil, RS3 je pro ty, co potřebují být především všude první, takové egíčko. Kdežto R8 je pro požitkáře, co umí ocenit krásné křivky kapoty, zvuk motoru, jemnou práci s plynem atd. RS3 je diskotéka a levné panáky, R8 je vířivá symfonie a dobrý rum.
Máš super, že ti lidi na cestě i uhnou. Tady u nás v Horním Sandálově a okolí, když chceš předjet, najedou na prostřední pruh a vrátí se, až je předjedeš. Já to mám přesně jak píšeš, když potkám supersport, nechám ho předjet, ať se můžu kochat zadkem a zvukem. A taky bych ho brzdil při rozjezdech :-)

krab: jasně, chápu, že ty opravy nebudou vždycky za stejno. Ale nějak se od té zveřejněné ceny odrazit jde, aby právě člověk věděl. Samozřejmě kdo k tomu bude přistupovat stylem "To je drahé, ale to se mně nestane", tak zapláče. Ale to už je ta životní zkušenost.
Já jsem přemýšlel, že bych popsal svůj servisně-finanční život s pežotem, ale na něm se zatím nic moc nestalo a vlastně by to bylo nudné čtení, tak čekám na něco většího (klep klep).

sheogh
23. února 2023, 15:27
2

No jo, zase to ber tak, ze jsi za to dal porad mnohem min, nez co by stala nova a ted to mas ve stavu zanovni, vsechno vymeny a uz se jen vozit. Jakoze je to randal, ale vzhledem k tomu autu tak nejak ok.
Ja delal podobny servis na Phaetonu tenkrat (chtel jsem, aby na to byl spoleh) vicemene svepomoci a dily za vyborny ceny (kamos ma vyhodnejsi tier u stahlgruebera) a bylo to za cca 100k jen material.

reagovat
je
jerry
05. března 2023, 11:54
1

Gratulace, že jsi dokázal jít za svým snem. Supersport máš, to už ti nikdo nikdy nevezme. Většina z nás o tom jen sní, ale nenajde odvahu. Ale na druhou stranu skočit do toho bezhlavě bez finanční rezervy je druhem sebevraždy. Tak ať už konečně slouží.

reagovat