logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo

Pozvolná změna trhu

Existuje rozdíl mezi bazaristou a prodejcem ojetých vozidel? Ano. A Nikdy to nebylo tolik vidět jako dnes.

 Dnes je tady taková menší dávka filozofie. Kdo tyhle věci nemá rád, ať se obrní trpělivostí. Anebo to nečte. Poslední dobou v našem regionu postupně mizí malé autobazary. Mnoho ploch, které pamatuji dlouhá léta plné nějakých skvostů. Povětšinou stočených škodovek v naftě zejí teď prázdnotou. Obchod se zaručeně nebouranými škodovkami z Itálie už prostě tolik nesype. Ba ani o staré umělecky opravené bouračky už není takový zájem. Obchod s hodně starými auty na dojetí převzali soukromníci na různých serverech. Navíc v odvětví začínají zákazníci přitvrzovat. Chtějí záruky, a co je největší pokrok, oni konečně chtějí službu! Už nejde mnohdy ani tak o to jaká hodnota svítí na počítadle kilometrů. Ani o to jestli máte na skle napsanou tu nejlepší cenu. Lidé chtějí servis a téměř shodné prostředí a služby jaké nabízí prodejce v případě nových vozů. Začíná se čím dál více projevovat to, co já vnímám už deset let. Mizí lidé, které familiérně komunita kolem aut na netu a v putykách označuje bazárník. A přibývá tak lidí, které lze nazvat prodejce ojetých vozidel. Ano možná ojetých vozidel, ale je to člověk, co prodává věci, které ho baví a má to rád. Hlavním motorem pro něj není dát si deset piv v non-stopu a koupit žluté Camaro. Je to člověk, co chce zákazníka vidět znovu. Pravý opak bazárníka.

Obchod s těmi nejlevnějšími obskurními vehikly už dnes nezajišťují malé bazary na písku, ale soukromníci na Bazoši. Stočené škodovky si můžete prohlédnout na plochách velkých bazarů. Oba velké hráče a dva menší všichni známe. To je specifický způsob obchodu, který má své výhody i nevýhody. Velké prodeje přináší velké problémy, ale lidé stále chodí. Je to byznys sám pro sebe a nelze srovnávat hypermarket v nějaké zóně a oblíbenou večerku na rohu. Kdo nechytil před deseti lety laso a nepochopil, že se musí nějak vymezit, dnes pomalu končí. Nebo existence jeho plácku stojí na nekonečných půjčkách. Určující faktor změn jsou samozřejmě peníze. Lidé jich mají mnohem více. A možnosti jsou dnes takřka nekonečné. Dojet si pro zánovní auto do vedlejšího Německa to je dnes naprosto běžná věc i mezi lidmi z naprosto odlišných oblastí lidského konání. Chtějí za svoje peníze službu. Dokonce si troufám říct, že u určitého typu ojetin si chtějí trochu připadat jako by kupovali auto nové.

A je to tak dobře. Doufám, že ty doby kdy jediné na čem šlo vydělat. Byla ta 5 až 10 let stará stočená škodovka z Itálie, jsou dávno pryč. Jasně tahle auta tu jsou pořád a kupce si vždy najdou. Důležité ale je, že vyvstala i nová sorta a skupina zákazníků. Je početnější a má větší přehled. Jsou to lidé, kteří kupují srdcem a přemýšlí jinak, než jak udává soused. Nejen ten z  Boleslavi. Nehledá se už svatý grál v nájezdu 150 000 km a nejnižší cena. Nakonec je to vidět i na tom jak roste kategorie prodejů zánovních vozidel. Lidé mají tendenci si za ojeté auto připlatit. Dokoupit si záruky a tak dále. Věci do nedávné doby vídané jen ve Švýcarsku a částečně v Německu. To je vše co hází takzvaným bazaristům klacky pod nohy. Malé špinavé plochy s třásněmi nad auty pomalu mizí. A s nimi i večerní auta a lauriny postavené za noc v chlívku. Dnes se začíná dařit i menšinovým věcem. Jako je obchod se zvláštními a neobyčejnými auty. Těchto firem za poslední roky vznikla celá řada. Většinou je sice mají přesně ti prodejci, co dříve stáli na tom štěrkovém plácku, ale jsou to ti, kteří to pochopili.

Každý z nás si totiž dobou divokých dovozů a opravených bouraček se zaručeně pravými kilometry musel projít. Částečně to dělalo tehdejší prostředí a zákaznický zájem jen o jeden typ vozidel. Na ničem jiném se nedalo vydělat. A tak se začalo zhusta podvádět. Ta doba dnes už naštěstí minula a na skutečně stočené auto lze sice narazit, ale už to není zdaleka každé. Já osobně mám tolik historek, že psát to tady by nebylo úplně dobré. Prošel jsem si to takzvaně od začátku. A dnes bych se na štěrkový plácek a do dřevěné budky mezi importované skvosty asi těžko vracel. Co tedy odlišuje bazárníka od seriózního prodejce vozidel? Jsou to služby a prostředí. A samozřejmě alespoň elementární odbornost. Tím nemyslím, rady typu že jako pane tyhle Mercedesy hnijou. A tohle to je super nebouraný po farářovi z Darmstadtu. Myslím skutečně platné rady například při výběru vozu. Poslední dobou přibývá k mé radosti spoustu ojetin pod střechou, nebo dokonce v hale. Jen v Praze vím minimálně o deseti případech, kde lze koupit ojeté auto takzvaně pod střechou. Jsou to místa slibně imitující showroom. Jasně není to stále pro všechny. A to asi ani nikdy nebude. Zájemce o doježděné auto za pár korun bude muset asi pořád na ten štěrk. Nebo vytáčet čísla na mobil z Bazoše a potom smlouvat kdesi v Mostě. Nakonec i v tom Německu obchod s podobnými vozy v těchto cenách převzali naši drazí inženýři a doktoři z Malé Asie. Úplný zánik levných špinavých bazarů nehrozí. To by jedině musel přijít ten pravý komunismus a všichni bychom měli konečně tu výplatu jako předseda vlády. Nicméně je tady konečně možnost volby. A i v tomto segmentu podnikání konečně začalo vznikat něco jako kategorie. Ke cti současným zákazníkům čistě u nás v Čechách je i další věc. Konečně se najdou dostatečně movití, nebo odvážní lidé, kteří si koupí auto čistě pro potěšení. Věc kdysi téměř nemyslitelná. A takový zákazník dost často nemíří do některé obrovské prodejny s modrými vlajkami a Vencou Vydrů na plakátě. I když Vencovy věřím, že ho tam nikdy nezklamali, tak osobně bych tam pro ojetou 911 nešel. Naštěstí nejsem jediný.

To co v současnosti část bazarů nové doby nabízí, nejsou auta. Jsou to splněné dětské sny na kolech. Bez lidí, kteří si takovou věc koupí by to ale nemohlo fungovat. Jasně pořád to je o penězích a servisních knížkách a doložitelné historii, ale tak nějak jinak. Jde více o auto a méně o to někoho natáhnout. A ono to ve finále na autech tohoto typu vlastně ani není potřeba. Dělá mi radost, když vidím v Čechách na jedné ploše stát vedle sebe Aston Martin Vantage a vette C6. Tihle dva se krčí sice ve stínu armády bavoráků a range roverů. I tak je to ale úspěch a lidé to chtějí. Všechno a všichni se určitě nezměnili, ale základ je že se najde vůbec někdo.

A věřím, že i ta tolik diskutovaná Audi S6 si nakonec svou garáž najde. A o tom to je. Takové auto by před pár lety nemělo šanci na to se do téhle země ani dostat. Nikdo by ho totiž jen tak nepřivezl, aby si ho dal do nabídky. Dnes je to naprosto běžná věc. Opět příklad toho že nejde jen o nabídku, ale také o poptávku. Trh totiž dělají zejména zákazníci. To by si v první řadě měli uvědomit hospodští ekonomové a automechanici v jednom až budou zase vyprávět své tklivé příběhy o bazárnících a stočených kilometrech. Uvádět někoho v omyl je samozřejmě trestné a nechystám se obhajovat podvodníky. Nicméně jak krásně ilustruje poslední doba, bez zájmu zákazníka nakonec skončí i ten nejlepší stáčeč a opravář z okolí. Mně osobně dělá větší radost zákazník, který dorazí s diagnostikou a znalostí konkrétní značky vozu. Než ten který neví nic a první jeho rádoby odborná otázka směřuje na kilometry na počítadle. Tuto směšnou otázku doprovodí znalým pohledem na opotřebení čalounění a volantu. Naštěstí jich je čím dál méně.

Co napsat závěrem. Přestože tady jsem inkognito, tak chci poděkovat všem, co si připlatili a nejen u nás si koupili auto pro radost. Auto, které má své kvality a na silnici není nebezpečné. Pokračujte v tom a podporujte kvalitní prodejce. Ano stále jich není mnoho, ale vy to máte v rukou. Vy můžete změnit trh. A počítadlo kilometrů stále ukazuje jen čísla. Důležitý je stav celé věci. Někdy je dobré přirozeně zariskovat a nejít stejnou cestou jako soused. V každé cenové kategorii je dnes obrovský výběr tak se nedržte jen toho jednoho. Podporujte prodejce ne bazaristy.            

      

                                        

 

 

 

                     

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Další blogy autora

Komentáře

4 reagovat
BigBen
17. 9. 2018, 13:52

Spousta prodávajících stále nepochopilo, že správný obchod se dělá tak aby zákazník přišel i příště. A netýká se to jen prodeje aut. Ti kteří to pochopili přežijou, ty kteří zamrzli v 90-tých letech minulého století snad už konečně končí. Myslím, že typický případ bazaristy tady popsal "Stal123" když kupoval Probe...

0 reagovat
martinw
17. 9. 2018, 14:12

Netušil jsem že se situace změnila až tak - jediný čeho jsem si v inzerci všimnul je nárůst počtu naftových ojetin. Několik firem které prezentovaly vozy v krytých prostorech jsem navštívil, ale z pohledu 'ostražitého' kupce mi je jedno jestli to je hala nebo venkonvní prostor.

A ještě bych poradil, aby si lidi předem vyžádali text smlouvy - třeba mailem a pak před podpisem si zkontrolujte zda se text nezměnil - to je základ v každé době.

0
beastar
17. 9. 2018, 15:03

Tak ty možnosti dnes jsou. Před pár lety by se s tím nikdo neobtěžoval. Dávat něco někam do haly. Pod střechu a tak podobně. Jinak přiznávám, že se pohybuju někde 500,000+. To znamená že vím a chápu že u těch úplně levných aut se toho moc nemění. A samozřejmě se to dlouho měnit nebude, protože ten zákazník to nezaplatí.

0 reagovat
Skipper
17. 9. 2018, 14:38

Zajímavý pohled zevnitř. Díky za néj a držím pěsti, ať se daří!

2 reagovat
KS
17. 9. 2018, 14:50

Taky se řadím k zákazníkům tohoto trendu a radši za solidní produkt/službu připlatím, než si pak drbat hlavu.

Úplně na pěst jsou týpci, kteří zavolají a řeknou: Dám vám za to půlku. Než pod cenou, tak radši neprodám vůbec, kdyby to tak dělal každý (kartel :-) ) časem by tohle zmizlo.

0 reagovat
GanGreen
17. 9. 2018, 18:59

Zajímavý počtení hele! Tak ať ti kšefty kvetou, prodejče ojetých vozů ;))

0
beastar
17. 9. 2018, 20:24

Tak o mě nejde. Jde o to že alespoň část lidí umí rozlisit typ služby případně si připlatit. Jinak dík:)

5 reagovat
Stanley
17. 9. 2018, 20:01

Jsem rád, že už si zákazníci nekupují jen auto, ale splněný sen na kolech. Už delší dobu mám totiž pocit, že si lidi utrácení peněz za čistou radost obecně nedovolují. Je to snad i společensky nevhodné. Když někomu ukážu sportovní kupé, obvykle se suše dozvím, že v tom přece nic neodvezu a má to zbytečně velký motor. Když moje drahá ukáže kamarádkám naši krásnou sedací soupravu, na které se navíc skvěle sedí, vrátí se ji zpět dotazy, kde to má úložné prostory a kam jako budeme dávat věci.
Estetika, krása, potěšení? Ne, nezájem. Do všech těch věcí musím narvat další věci, jinak ty věci nemají smysl :-D Z lidí se stali tetrisoví roboti.
A abych nějak ukončil svůj bezvýchodný příspěvek - byl bych rád, kdyby byla pravda, že si lidstvo začíná kupovat auta coby plnění snů, ale trochu se bojím, že je to jen proto, že doufají v jejich zhodnocení. Tedy ne emoční, ale bohužel finanční. A jsme zase z oblasti radosti dole, v přízemí, v pustém užitku. Nebo ne?

0
beastar
17. 9. 2018, 21:03

Částečně máš pravdu. Část lidí skutečně řeší zhodnocení. A větší část lidí hledá všude praktičnost. Proto přiznám že část prodejů tvoří bmw a audi v naftě. Případně nějaká variace na silný suv. Každopádně jsou za námi prodeje pěkných 911, firebirda, vetty, z4, několika astonů i jaguárů. Aut čistě pro potěchu smyslů.

0
Jimi
17. 9. 2018, 21:40

Tetrisový roboti- to je dobrý. Problém je, že na to emoční zhodnocení za rozumný peníz už toho na výběr moc není. Když už něco praktického, tak max. lovecký kombik... :D

1
martinw
17. 9. 2018, 22:09

Když se řekne estetika, krása, potěšení vybavím si pár filmů s bezstarostným Belmondem jak veze milenku někde na riviéře v nějakým parádním kabriu - to je pro mě ztělesnění tý doby, kdy čas plynul pomaleji a auta tý doby jsou pro nás teď zajímavý. A nebo nějakej britskej aristokrat - z rodiny která neřeší peníze už pět generací - jak se veze prdel někde po venkově ve svým Rolls Royce.

Jenže takových lidí je sakra málo co si chtějí říct, že chtějí estetický auto a nebude je zajímat nic jinýho. A hlavně málokterou samičku dneska v době konzumu nalákáte na STARÝ auto, to bude jistější nějaká ta nová premiová megasíla žee... :))

0
krab
17. 9. 2018, 22:19

Je v tom hodně pravdy. A je dobře, že se ta situace obecně lepší. Hele i u toho Vaška Vydry :-D
Pořád si myslím, že platí to stejné jak u bazárníka tak u prodejce ojetých vozů.
1. nenech se někým oblbnout, že potřebuješ zrovna to konkrétní auto co ti ukazují
2. prohlídni si to v klidu a pořádně
3. vem si s sebou kamaráda
4. vem si s sebou někoho kdo tomu fakt rozumí ( nepřepínej síly vlastních znalostí - prostě i Autíčkář neví všechno)
5. Prachy s sebou možná sundají pár tisíc na místě, ale uspěchanej nákup stojí víc
6. Přijď se na auto podívat ještě druhý den. A když to bude i druhý den dobrý, kup si ho

Je super, když se úroveň služeb zvedá, protože já zatím kupoval auto vždycky nějak svépomocí a ne u specialisty. Míra těch podfuků obecně asi klesá, u mnoha aut se habaďůry alá 90. léta prodejci i bazárníkovi už nevyplatí. Ale neměl bych přehnané iluze. Prázdná serviska a razítka se určitě ještě válejí v každém lepším tureckém plácku s budkou alá Monte Karlo. Počítal bych zkrátka s tím, že u čerstvých dovozů se pořád málo ví o historii toho konkrétního auta ( kór u levnějších a starších) a u někdejších dovozů se zná spíš jen tak česká historie toho posledního majitele.

A to co píše Stanley - no je v tom pravda určitě taky. Lidi jsou trochu zblbnutí těmi "investicemi" do veteránů a klasiků. Proto já říkám, kupte si hlavně to auto co vás baví a budete ho chtít řídit a taky hlavně budete mít na jeho provoz. To, že je v oblibě 911 a podobná auta, která si už cenu drží to bych asi nezazlíval nikomu, většina majitelů je kupuje fakt kvůli radosti z jízdy. A navíc se u nás prodá slušné číslo třeba nových a zánovních Mustangů. Takže lidi si pořád kupují hračky... :)

0
beastar
18. 9. 2018, 11:13

Ano. Přistupovat k nákupu auta odpovědně a nikomu moc nevěřit. Jen svému úsudku. Abych potom nedával vinnu prodejci toho vozu. A taky jinak se kupuje dva roky stará A6 a jinak 16 let starý Porsche.

Názor na místě od kamaráda a prohlídka mechanikem je fajn. Jde pak diskutovat objektivně i o ceně. Pokud není něco výrazně v pořádku. Já mám pocit, že tohle je od určité ceny i nutnost. Prázdné servisky už dneska nejsou taková legrace jako 10 let zpět. A u auta za vyšší stovky tisíc sem falešný knížky zatím neviděl. Nebo nepoznal:)) Často vidím servisku na oko vedenou první 3 roky.... Potom konec.

Ty investice jsou potřeba jinak by se část aut ani nezachovala. Zase lidi jsou zblbly z těch článků. Je toho plnej nejen Cz inet. 5 aut která jsou zaručená investice. Jestli chce někdo zaručenou investici ať si koupí 3+1 na Vinohradech. Tím neříkám že nezhodnotíš Ferrari. Je to ale už trochu otrávný. Auto má jezdit alespoň víkendy. I pokud se jedná o investiční kus. Až fakt na výjimečný supersporty co mají v garáži miliardáři. To už je ale nový typ umění. S auty to nesouvisí.

0
Bavoraczech
19. 9. 2018, 07:36

Já se nějakou dobu vezl na vlně aut, která neztrácela hodnotu. Člověk si řekne "blbá Alfa", ale koupil jsem kus v horším stavu, dal za pár peněz do stavu "velmi pěkné" a za 2-3 roky prodal za cenu = kupní cena + náklady na opravy. Zatímco Fordy, Pežoti a Seati padali s Cenami, Alfy si ceny nějakou dobu držely. A i ty naftové. Bohužel tohle už dnes zase začíná být utopie, protože jak pomalu mizí ty špinavé bazárky se svými špinavými praktikami, začínají je dnes nahrazovat nepoctiví servisáci. Ti, u kterých auto stojí rozebrané neúměrně dlouho, oprava odfláknutá a naúčtováno neúměrné množství hodin. Před 5-10 lety se vyplatilo koupit horší kus a ten "zrestaurovat" do pěkného stavu, dnes už se vyplatí spíš auto v pěkném stavu rovnou koupit. Investiční hledisko se řeší hlavně u aut dražších, ale samozřejmě by každý majitel ojetinky byl rád, kdyby zažil to co já... 5 let se vozil jen za nafty, oleje a gum...

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte