načítám data...

Porsche 968 - černobílé časy!

05. října 2018, 13:25 24 komentářů beastar

Rozpolcená osobnost tohoto auta člověka může uhranout. A nebo také ne. Vše je o přístupu k dané věci. A u modelu 968 to platí dvojnásob.

zobrazit celou galeriiLe patron des patrons Beastar!!: Porsche 968 - černobílé časy!

Velmi často oslavujeme staré dobré časy. Naposledy včera jsem vedl s jedním člověkem debatu na téma, jak tehdy byla auta lepší. Do té tehdejší doby si každý dosadí svou oblíbenou éru automobilismu a svět se zdá hned být lepším místem k životu. Různé otřesy a změny v celém dění okolo aut se dotýkají i tak věhlasných výrobců jako je Porsche.  Automobilka známá díky modelu 911. Dnes taky velký akcionář koncernu VW. Porsche zná asi každý, kdo měl někdy angličáky. Často ve zmíněných debatách jeho modely vystupují, jako rytíři chránící čest starých časů kdy to všechno jezdilo tak nějak jinak. Lépe a zábavněji. Jenže ani u Porsche vždy nebylo vše tak růžové a kromě aut s motorem uprostřed a 911 vyrábělo i auta s motorem vpředu. To ještě v těch lepších časech nevěděli, že jednou udělají SUV takové, jaké svět neviděl no nic. Dnes se do popředí zájmu kromě klasiky v podobě 911 drápou například i 944. Nedávno všemi zavrhované dnes vyzdvihované a ceněné lidové Porsche. Mnou jako bývalým majitelem nepochopené a nějak ho prostě nemám rád. Celkově z produkce Porsche mám rád 911 a doslova miluji obskurnosti typu Panamera a nebo 914. Jenomže i tahle mnou nepochopená 944 měla nástupce. V pořadech typu Top Gear také často zesměšňovaného.

Když jsem tedy viděl na přívěsu Porsche 968, v jakési zvláštní černomodré metalíze, trochu sem doufal, že to nejede k nám. Vždy zdůrazňuji, že takové staré nesportovní placaté obskurnosti tady nechci vidět. Později odpoledne se ukázalo, že moje příkazy nikdo nerespektuje a lehce mechanicky poškozená 968 tady zůstala. Porsche 968 přišlo na trh v roce 1992. Jako nástupce modelu 944, který po deseti letech ve výrobě pomalu ztrácel dech. Tehdejší Porsche nebylo to dnešní a tak jak už to tak bývá, peněz na vývoj zcela nového modelu se nedostávalo. Přesto se podařilo z nuly vykřesat design, který zraje jako víno. Auto, které možná někdy v roce 1993 působilo, skoro až nepatřičně dnes působí příjemně. Zejména díky vykuleným světlům a poměrně velkému výskytu oblin působí prostě mile. Světlomety a přepracovaný přední nárazník sjednotili tehdejší design modelů a 968 se tak alespoň vzdáleně podobala, tehdy prodávané 911. Porsche 968 rozhodně není to Porsche, které by chtěli doma všichni fanoušci s hrníčkem Porsche a kšiltovkou. Ještě dnes je to spíše ta levnější cesta ke klasickému autu z těch tehdejších dob. Těch lepších. I když ve verzích Clubsport, nebo RS už tak levné není.

Máme před sebou auto ze začátku výroby. Z roku 1993. Prodané a ježděné v Německu. Sběratelé a fanoušci by tento stav rozhodně nepovažovali za vhodný k jízdě. Oni ale spíše diskutují u aut, než aby v nich jezdili. Trocha toho opotřebení a z dnešního pohledu neskutečně spartánský interiér ještě nikoho nezabili. Porsche 968 působí na první pohled levně. Ano je to tak. Vůbec si nedovedu představit, že za takové auto byl někdo ochoten zaplatit přes dva miliony. Pod kapotou běžných verzí se vždy nachází čtyřválec. To by samo o sobě ve světle dneška nebylo nic hrozného. Jenže tenhle motor nemá přeplňování. Zase se ale pyšní solidním třílitrovým obsahem. Ve mně to vyvolalo vnitřní debatu. Kdo proboha koupil Porsche s motorem vpředu s něčím tak obskurním pod kapotou. Nutno dodat že motor to byl na svou dobu výborný a 240 koní rozhodně není málo ani dnes. Současně na tehdejší měřítka s podivným vzhledem a interiérem z v podstatě 25 let starého předchozího modelu. Pohled do originálních dokladů dává hned znát, že se toho dodnes také moc nezměnilo. První majitel je firma. Dle názvu bych to tipoval na obchod, se vším s čím lze pololegálně obchodovat. Podobnost s prvními majiteli u dnešních SUV Porsche čistě náhodná. Zvenčí dnes auto potěší zejména tím, že prostě není olezlé rzí. Antikorozní ochrana u 968 byla údajně posílena a bývala dobrá už u předchozích modelů. Po tolika letech potěší si sáhnout na původní manuál a podobné drobnosti. To ale může nabídnout kdejaké auto z těchto let výroby.

První problém pro mě představuje interiér. Řekl bych, že byl poměrně hnusný i v době vzniku. Dnes to působí tragicky, a jak jsem psal i levně. Kdyby na volantu bylo logo Proton bylo by to v pořádku. Jenže on je tam obrovský nápis Porsche. Všechny přístroje a nejspíše i plasty jsou stejné jako v 944. V tomhle případě je nutné sednou si dovnitř. Pohodlná akorát tvarovaná sedadla a vše na dosah. Je to prostě účelné. Dobře. Správné je podotknout že tehdejší běžná auta měla uvnitř také jednolitý plast a téměř žádnou komfortní výbavu. Ovšem tohle nebylo obyčejné auto. Však co lze i dnes pořídit za cenovku tři a půl milionu že? Prostě se člověk musí povznést nad vzhled a ocenit i po letech to že nic nikde nevrže a vše lze otevřít s citem bez bouchnutí. Zdravím do Audi. Foršprunk durch techník.

Sedadla jsou fajn. A tuším, že mají původ v tehdejší 911. Ne zcela původní rádio hraje. A vůbec tak nějak vše funguje a má své tlačítko. Po mnoha letech je to prostě ok. Jsem zvědav na dnešní dotekové displeje, jak budou fungovat po pětadvaceti letech. Zrcátka jsou malá a celkově se autu daří prostě navodit dojem té spartánské sportovnosti. Přestože to sportovní auto rozhodně není.

Pod kapotou je čtyřválec s prehistorickým původem ale poměrně oslnivými parametry. Respektive na 1350 kg jeho výkon opravdu stačí. Vše je doprovázeno příjemným zvukem. Šestistupňový manuál dovoluje řadit plynule a přesně. Dráhy jsou krátké. Šestka je k ničemu ale kdysi se mohla hodit. Totiž dnes si nedovedu představit, že by někdo tímhle jezdil pro potěšení po dálnici. Řízení s posilovačem mi připomnělo VW Passat třetí generace. Celé to vypadalo asi jako točit kormidlem v moři po ropné katastrofě. Zpětná vazba existuje v nějaké omezené míře. Ví se, kam to pojede ale o nějakém citlivém pitralonheadském koncertě se nedá mluvit. Je to zábavné? Překvapivě je to droga. Ten čtyřválec se totiž nechá vytáčet, aniž by u toho zněl jak autíčko na tužkové baterky. Gradace výkonu za doprovodu tlumeného hučení (ne nebylo to ložisko) je parádní. Lidi na chodníku kroutí hlavami a přemýšlí o tom, proč to ošklivé Daewoo jezdí tak rychle. Za volantem je to najednou úplně jedno.

Jako celek jsou jízdní vlastnosti u 968 horší jak u předchůdce. V pasážích plných zatáček se snadno dostanete do situace, kdy zadní partie nepěkně vybočí. Kdo by čekal, nějakou řiditelnost plynem ten by byl zklamán. Lze to ale v omezené míře a hlavně rychlostech. Při šílenějších nájezdech a chybě řidiče se snadno můžete ocitnout v náručí přilehlého lesa. Účinnost brzd mi přišla vzhledem k výkonu poměrně nízká. Už chápu, proč je část majitelů nahrazuje sety z 911. Bude to ale dáno i jejich ne zrovna dobrým stavem. Podvozek funguje, pokud je povrch silnice západní. Když dojedete do Čech je to trochu problém. O nějakém komfortu se nedá příliš mluvit. O to by u takového auta nešlo, ale i když se jedete někam bavit starým autem, musíte tam dojet. Prostě kostky to je no way. Pražské tankodromy nabádají k nasazení suspenzoru a ochrany chrupu.

Na parádních silničkách kousek za Prahou směrem na Brno jede auto skvěle. Boční náklony jsou minimální a stopa je jistější, než kuponová privatizace s Vaškem K. Koukal jsem, že to má i kufr. A určitě větší jak Krabův Lotus. Kdo by tohle auto nebral jako investici ale jako auto pro pobavení na trhu je k dispozici spousta setů stavitelných podvozků za lákavé ceny. 968 tedy hravosti a ovladatelnosti svého předchůdce nedosahuje. Jenže mně se paradoxně líbí víc. 944 je spíše taková Miata od Porsche. Pokud se bavíme o základních motorizacích a ne speciálních verzích. Je hodné ovladatelné a vlastně není ani příliš rychlé. 968 člověka navnadí, ale pořád si nechá něco pro sebe. Rozhodně to není auto, s kterým budete kolem Boleslavi lítat po okreskách dvě kila. S vysmátou spolujezdkyní. A to je další věc. Ženským se tohle auto vážně hodně nelíbí.

Ta moje na to koukla a zhnuseně se zeptala co to je za korejskej sporťák. Joo kdyby věděla, co tehdy dělali v Koreji opravdu. Přes to všechno negativní je to pořád poršák. Dnešní ceny jsou ještě pořád příjemné. Myšleno tak že na takový vůz dosáhne i naprosto běžný občan. Běžný motorista. Vlastně to auto je dostupnější, než bývalo tehdy v těch krásných dobách. Kdy auto vyvinuté a postavené na třicet let staré myšlence a technickém základu. Stálo jako dva domy kousek od Prahy a nějaká ta socialistická manufaktura k tomu. Dnes za pár tisíc Euro dostanete stále schopný a zábavný vůz. Navíc u základního čtyřválce ani servisní náročnost není nijak vysoká. Díly jsou stále poměrně dobře dostupné a vůbec je to Porsche. Značka, ke které já hledám cestu už několik let a pořád ji nenacházím. Přestože vyrábí a vyráběla tak skvělá auta. Její volks modely strčí do kapsy mnohdy i tehdejší prémii. Silueta je dnes zajímavá a kapota pořádně dlouhá. Pohled zpoza volantu (hnusného) impozantní. Jisté je jedno. Takové Porsche už dnes bohužel nemůže vzniknout. Paradoxně bych za ideového nástupce modelu 968 dnes vybral Cayenne Turbo. Ano je to divné, ale jak jde doba, nároky se mění. Lidé jsou stejní. Rozhodně tohle auto není vhodné pro fanoušky malých roadsterů jakékoliv značky.                                     

           

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
05. října 2018, 13:44
1

Vidíš, a mě se zrovna 968 moc líbíla. s kostkovanejma sedačkama poměrně slušnou užitkovostí v modré či červené a raději verzi clubsport, ale ani základem bych nepohrdl, ovšem vzhledem k bohatému prosklení příplatkovou klimatizaci považuji za nutnost

reagovat
ToMyx
05. října 2018, 13:58
0

Není nad to si takhle v pátek protáhnout oběd a přečíst si k tomu něco od klasika Bísta:-)
Moc fajn zamyšlení a ve finále takový malý vnitřní boj. Byla doba, kdy jsem o 968 přemýšlel, dokonce jsem jí za cca 120 našel ve Švajcu, ale nakonec jsem na to neměl koule a pak ani garáž. Tyhle tvary jsou pro mě stále tak nějak divně přitažlivé...

reagovat
bkralik
05. října 2018, 15:43
0

Parádní článek!
Mimochodem, teprve teď mi došlo, jak moc ta 968 vypadá jako 928. Spousta designových prvků je neskutečně stejná. Divím se, že Porsche něco takového udělalo, zvlášť když 928 je auto z roku 1977...

reagovat
beastar
05. října 2018, 16:05
0

Přesně tak. Na těchto modelech je vidět za jak složitých podmínek to celé vznikalo. Nebyla jistota že to někdo bude chtít a hlavně nebyli peníze na vývoj. Vlastně se tam toho taky dotýkám z toho auta poznáš na jak staré platformě a koncepci, materiálech to celé stojí. Více méně dostaneš skoro 60 let staré auto s ročníkem 1992+. Vlastně udělali to samé co dělají s 911 tradičně už od začátku. Sjednotili tvary. Trochu to připomene i 959. Z dnešního pohledu to bylo spíš jako velký facelift.

KS
05. října 2018, 16:36
0

Pěkně sepsaný dojmy. Jízda na čtvrtstoletou káru asi fakt obstojná, nicméně je to málo, protože Porsche bylo finančně na dně a na tom autě to je znát. Třeba o nějaké výbavě se snad ani nedá mluvit, má tohle aspoň klimu? Ale nechci být na skoro vetrána zlej. Rozmach výbavy je víceméně záležitostí posledních 20, spíš 15 let.

beastar
05. října 2018, 17:05
0

Klimu to má, dokonce i nějaký další drobnosti jako elektricky nastavitelný sedadla, okna. A samozřejmě jak tam i píšu. To auto je poplatný době ve který vznikalo. Tehdejší cenovka rozhodně nebyla opodstatněná, ale prostě byla nutná:) Jako jasně jezdí fakt dobře to jako čestný junácký. Jenže pak se člověk zamyslí a řekne si... dal by si dneska za BRZ přes tři miloše. Asi ne. Proto se jich prodalo taky o dost méně jak hbitější 944. Dneska je to klasika a roste jak na ceně, tak celkově lidi to chtějí.

Nimrod
05. října 2018, 18:00
0

bíste, prosím tě, co bys z výbavy ještě chtěl na ten rok, když to má klimu a okna se sedačkama (a nejspíš i zpětná zrcátka?) v elektrice? 12" tablet a adaptivní tempomat? přece jen to nikdy neměla být luxusní limuzína a i kdyby, bmw 7 či mercedes s v tý době také nic extra převratnýho v základu neměly

beastar
05. října 2018, 19:02
0

No já nic jenom to konstatuju. Mohli mít i bc. Klima je samozřejmě manuální. Tempomat některé mají. To co se vyvezlo za oceán je v tehdejší plný. Posilovač, okna a zrcátka plus kazeťák byl základ.

KS
05. října 2018, 16:22
0

Tohle auto mi fakt nic neříká - jo píšu to jen tak od stolu, aniž bych se s tím kdykoliv svezl - to ale ani nepotřebuju. Protože bych se nepřenesl přes to, že 968 má diskutabilní ext., ošklivý int. a nudný zvuk. Taky jsem si, jako Beast, zatím k Porsche cestu nešel... Nicméně na vzduchem chlazenou 911 bych neřekl ne (bez turba, žádný widowmaker :D ).

Z nových Porsche je fajn skoro vše, hlavně se mi zamlouvají interiéry a PDK, méně už jen čtyřválcové Boxstery/718. A ještě mi schází Panamera TDI, přecijen to byla levnější cesta k V8 a jakože výrazně...

reagovat
beastar
05. října 2018, 17:08
0

911 je tak trochu jinde. Jinak dneska se fakt shodneme. Vidim to tak nějak podobně. Jak sem psal duchovní nástupce těhle věcí kolem 924 a dál je prostě dneska to jejich SUV buď to nebo ono. Auta takový jakože na stylíček který s původní myšlenkou Porsche moc nesouvisí. Panamera je docela dobrá a vůbec ty stávájící modelové řady tam se těžko hledá nějaké to vyložené negativum. I ty ceny dneska docela srovnali vzhledem k tomu jaký auta a pro koho vyrábí primárně.

KS
05. října 2018, 19:02
0

Teď je dobrý, že vlastně všechny značky vyrábějí velmi solidní vozy, což ještě před pár roky nebylo. Chceš anglii - bereš Jaga (Land R.), chceš itálii - bereš Maserati, japka - Lexus, němce - Porsche. Deska se skoro nedá koupit vyloženě špatně. Je super, jak auta typu 968 nastavují zrcadlo a minimálně co se týká téhle třídy aut, nikdy líp nebylo a jak bude je otázka (plánované šílené limity CO2).

beastar
05. října 2018, 19:11
0

Jo, jo ona ta tehdejší doba taky nebyla zase tak zlatá. A to Porsche patří k tomu lepšímu. Koupit tehdy normální auto tak na tom taky nic nebylo. Psal tady kdysi Vojta o tom článek. Vytáhl obyčejná stará auta z nějakých 60, 70, 80s a nastavil zrcadlo. Stejná nuda jako dneska jen bez tabletů a turba.

Nimrod
05. října 2018, 18:38
0

ještě si dovolím lehce rýpnout s tou cenou. fakt stálo tři míče? http://www.autoforum.cz/tmp/magazin/c3/Ceny_aut_CR_1993_vse_27_800_600.jpg

reagovat
beastar
05. října 2018, 19:03
0

Tisková chyba. Taky mi to přišlo dost. Nicméně ani tak žádná láce.

BubaaCZek
05. října 2018, 19:55
0

Kolik chces za tuto 968?

beastar
05. října 2018, 20:11
0

Ještě nevíme jsou na tom potřeba nějaké věci. Drobnosti. Plus záleží co se bude řešit za spz. Nebude to určitě za nízkou cenu, ale určitě to není top kus jestli ti to pomůže.

BubaaCZek
06. října 2018, 19:56
0

Ptam se jen orientacne

beastar
06. října 2018, 20:13
0

Asi tak 13.000 euro zhruba.

Skipper
05. října 2018, 19:51
0

Hezké počtení, díky! Ale 944 se mi prostě líbí víc. Jízda to může být opravdu zajímavá.

reagovat
beastar
05. října 2018, 20:13
0

Vzhledově mi 944 přijde vyváženější. Je i obratnější. Tohle je takový kočkopes. Zase je to podstatně bezpečnější a modernější auto.

krab
07. října 2018, 19:18
0

Já se loni docela hezky povozil v 944 S2 z roku 1991. 968 je vážně spíš z technickýho pohledu facelift, nicméně ten motor už měl proměnné časování vaček variocam. S2 to ještě neměla, proto ca. 211 koní výkonu.

U auta, který funguje jsem naopak vyzdvihnul ovládání a řízení. Celkově to auto je velmi dobře sladěné pro řidiče a nabídne ti svižnou jízdu, která se dá připodobnít někam k BRZ, když si představíš současná auta. Není to jen tak ledabyle vymyšlené auto, ale s koncepcí transaxle velmi vychytané. Jako každé Porsche.

Nicméně ten problém 968 byl v tom, že už byla v době vzniku zastaralá. Porsche to v těch letech lehký nemělo. Nakonec 993 v posledním roce prodeje, tedy 1997 už působila proti konkurenci taky anachronicky. I když .. zrovna v tom roce působilo výrazně moderněji maximálně tak Ferrari F355 a Honda NS-X. I když i ta už se vyráběla leta.. A jako konkurence k Porsche 968 tu mohl zafungovat Nissan 300 ZX twinturbo nebo BMW Z3 Coupe M. Jo, asi v kontextu doby bylo spíš už předurčený k neúspěchu.

Ale to je jedno. Myslim, že dneska je to cesta k pořád relativně levnému hodně nevšednímu Porsche a zájemci budou :)

reagovat
beastar
07. října 2018, 22:47
0

To sem tak nějak psal potom do komentáře výš. Mě to moc neoslovilo jak 944 tak ani teď ten variocam po modernizaci. To auto je na jednu stranu fajn. Jenže stejný zážitek nabídne e36, nebo b3 alpa. S tim že neurozený bmw jsou levnější. Jako cesta k prvnímu Porsche je to ale schůdný. Lidi po tom dnes docela jdou. Obchodovatelné je to nakonec dobře. Už i tady se našel jeden možná zájemce:))

Breakthru
07. října 2018, 22:12
0

Každý auto má svýho kupce.....jinak by to u Porsche tehdá zůstalo jen na papíře.
Taky patřím mezi ty, kterým se tohle nelíbí, nemluvě o interieru....Já na tom oceňuju jedině to, že to je transaxle a šlo to tehdá proti proudu.Já totiž strašně nemám rád páprdy.Jsem taky staromilec spíš, ale proč občas neročeřit nudnej rybníček...a nic ve zlým, kdyby Porsche vyrábělo furt tu stejnou siluetu a jen vybočilo svou 914, tak by to asi byla kurevská nuda.Takže jo, raději bych se třeba viděl v 924 popř. 944, ale ta už je příliš Porsche.Kdežto ta 924 je lidovější a ta myšlenka dostupnýho sporťáku se mi pořádně líbí...
Nicméně tahleta 968 vznikla v době, kdy...no, viděli jste někdo tuningový časáky z ty doby?Máte doma někdo starý Auto Bild, Auto, Motor und Sport apod.?Viděli jste někdo film Manta Manta?......Meisterstuck seiner Zeit.....
No, ale furt mám pocit, že do tohodle se sedá v drahým obleku nebo aspoň roláku....

reagovat
Da
David944s
10. března 2019, 23:18
0

Dobrý den, je stále na prodej?

reagovat