načítám data...

Neviditelný muž

22. prosince 2020, 14:19 23 komentářů Michal88

Už je to nějaký pátek, co jsem nic nenapsal o Citroënu a tak bych chtěl představit nový rodinný kočár.

zobrazit celou galeriiMichal 88: Neviditelný muž

 Vzhledem k tomu, že se nám tak trochu rozrůstá rodina a XMko začíná býti škoda na běžné ježdění a zvlášť v zimě,  je na čase trochu pozměnit vozový park. Bohužel volba padla na prodej C4 B7 a místo toho je C5 X7 (kdo od nás čekal něco jiného, než Citroën? :D). Ovšem ne jen tak nějakou…

V době, kdy jsme se tak rozhodovali a co místo toho koupíme, kamarád si chtěl dopřát a místo své C5 X7 si objednal fungl novou C5 Aircross a svou C5 se rozhodl prodat. No a to byla šance pro nás. Koupili jsme C5 X7 Tourer 2009 s motorem 3.0HDi/177kW. Vzhledem k tomu, že umí být tenhle motor celkem slušná bezedná díra na peníze bych si netroufnul ji koupit od neznámého člověka nebo nedej Bože z bazaru. Jde o to, že tahle motorizace je jen v podstatě upravená 2,7HDi, která je známá svou ochotou vyběhnutí ojnice skrz blok zvlášť u zadních válců. To se u 3.0 již nestává, ale má zas problém v tom, že pokud někdo jezdí hodně ostře nebo často po městě, tak se umí protočit šály na klice. Důvod pro to je ale trochu složitější, není na vině vysloveně olejové čerpadlo, ale samozřejmě longlife s nevhodným stylem používání, kdy se pak hodně ředí motorový olej naftou a po velké ztrátě mazací schopnosti se protočí šály na klice (i protože nemají zámky).

Plus převodovka. Tento motor je spojen s Aisin Warner AW-1 Gen2. Jedná se o šestistupňovou HDM převodovku. Převodovka je to dobrá, ale dost háklivá na údržbu. Jak se nejpozději po 60 000 km nemění olej v ní, tak hrozí vysypání… A k tomu trochu změna, do Gen-2 už nestačí norma JWS 3309, ale zas musí být novější JWS 3324. Minimálně o sobě převodovka dává vědět kopáním. Naše ovšem řadí pěkně, celkem intuitivně a nemám pocit, že by nevěděla, co má dělat.

Co se týče jízdních vlastností, je to samozřejmě Citroën, tzn. žádný polykač zatáček s megafun factorem. Ač motor tahá velmi pěkně a i když si převodovka podkopne o kvalt dolů při kickdownu, není to brzda provozu, ale zatáčky má C5 raději hlavně ty táhlé. V ostrých zatáčkách je cítit, že má auto skoro 2 tuny a přehoupává se do nich dost neochotně. Ale dálnice… Jak se C5 dostane na dálnici, tak je jak ryba ve vodě. Při 130km/h si jen tak lehce ševelí na 2100ot/min. Jakmile je potřeba, zrychlí velmi ochotně a cestování rychlostí kolem 170 – 180 km/h je pro něj zcela samozřejmé, jako že zítra bude zase den. Není to teda žádný rváč asfaltu a že by člověka poslalo těch 450 Nm až do zadních sedaček s šimráním v žaludku, je to takové samozřejmé, bez emocí, ale rychlé. Tohle auto umí maskovat celkově rychlost velmi dobře. Ať se s ním jede 110 nebo 180 km/h, furt má člověk pocit, že se nic neděje a že jede své pohodové tempo. V pravém pruhu se míhá jedno auto za druhým a pirát v Citroënu si to maže, jako kdyby se nechumelilo.

Jinak, C5 s touhle motorizací obouvá pouze 18 a 19 palcové ráfky. Menší se nevejdou kvůli brzdám. Na 19” diskách jsou 245/40 R19 a 18” obouvají 245/45 R18. Máme auto s obojími koly (19 na léto, 18 na zimu). Na 19” kolech to už ale není s pohodlím ono. Vypadají pěkně, to jo, ale je cítit, že nerovnosti na 19” kolech už nestíhá filtrovat pořádně ani hydropneumatika. Na 18” kolech je komfort o poznání lepší, ale člověk přijde o dávku jistoty v zatáčkách. Je ale pravda, že aspoň snáz člověk pozná limit. Řízení s degresivním účinkem je pak samozřejmě dobré, ale zase odpovídá zaměření auta. Je super, že řízení tuhne ve vyšších rychlostech a zkracuje se převod, ale pro sportomily si nebude moc povídat o silnici pod koly. Dá vědět, že se kola utrhla od silnice a že člověk projel velkou dírou, na druhou stranu, dle zaměření auta to stačí. Podvozek je oproti předchozí generaci ale podstatně složitější. Tahle C5 už si nevystačí s jednoduchým McPhersonem v předu a vlečenými rameny vzadu. Tady už je v předu i vzadu multilink ze 407, ve verzi s hydractive samozřejmě bez pružin a tlumičů, ovšem s pístnicemi a zásobníky tlaku. Krom těchto specialit jsou pak díly záměnné.

Ale trochu k vnějšímu designu. Ač je zvykem jej probírat jako první, nechám si jej skoro na konec. Z venku to již není ten správný Citroën. Design nenadchne, ani neurazí. Je znát, že se Citroën snaží cílit na víc potenciálních zákazníků a uzmout klienty hlavně Passatu nebo C-classe. Design není ošklivý, ale taky to není takové to, že by si z designu člověk sednul na prdel nebo řekl “fuj". Auto působí z venku velmi bytelně a určitě ne lacině. A jediné, co prozrazuje, že pod kapotou není obyčejný dvoulitr jsou dva chromované rámečky evokující výfuky v zadním nárazníku, který ale měly ještě 2,2HDi/150 kW a úplně poslední 2.0HDi/133kW. Co ale musím zkritizovat, tak jsou to světla. Natáčecí bixenony. To auto svítí zvlášť za deště na prd. Je fakt, že mám podezření na horší paraboly ( v létě půjdou na rozebrání a renovaci) a své dělají i výbojky s barvou světla 6000K. Ale chybí ty přídavné H1 k bixenonům z předchozí c5.

Teď k interiéru. To je bohužel nejslabší místo této C5. Design si myslím, že se velmi povedl, volant s pevným středem je pecka a i kdy0ž je tam díky autorádiu s navigací NG4 a další hromadou výbavy celkem dost tlačítek, všechna mají své předvídavé místo. Co může působit trochu schizofrenním dojmem, tak že je tu poměrně dost displejů, které se mají své menu a ovládací prvky a v každém najdeme něco jiného. Ve staré C4 se nadávalo taky na hodně displejů, ale tam se dal ovládat akorát středový a případně digiklima. Tady to je krom digiklimy (dvouzóny) a (naštěstí) nedotykové obrazovky pro navi, i displej v budíkách, kde jsou funkce ppc a omezená konfigurace auta. Co je ovšem v interiéru blbě, tak až neuvěřitelně málo místa. Jestli jsem si stěžoval, že v předchozí C5 bylo málo místa, tak v téhle je ještě méně. Tak málo, že se nikam nevešel ani držák na kafe (resp. jeden jediný sklápěcí je v loketce, ale to znamená ji mít otevřenou a bez věcí) a o to horší je, že se kamkoli blbě dává i nějaký dodatečný. To naštěstí vyřešil 3D tisk, kdy se vytiskl držák zaháklý za kapsu do dveří, ale takové dost polovičaté řešení a pak se mi i stalo, že při nalézání/vylézání v užším místě (příčně zaparkovaná auta) jsem jej ukopl. Jinam ale nejde ani vymyslet, protože na něj není nikde místo. Nepotřebuji jich milion, stačil by jeden pro řidiče a druhý pro spolujezdce tam, kde by nevadil (a to má auto ještě elektronickou ručku, takže zas jen čudlítko místo páky). Druhá věc je nedostatek odkládacích prostor. Vem čert, že se někam nevejde 1,5L flaška, ale tady si není pořádně ani kam odložit mobil, cigára nebo klíče. Resp. Aspoň ta cigára se dají vedle řadičky, ale ta imitace hliníku za chvilku nebude moc hezká a nedej Bože, když se mobil šprajcne mezi bokem a fofrklackem.
Co naopak musím pochválit, tak jsou sedačky. Ty se povedly.  Žádné trestné lavice jako v předchozích C5, ale pohodlná křesla, ze kterých záda nebolí. A kdo přece jen potřebuje trochu promnout, sedačka řidiče ve vyšších výbavách umí promnout bedra masážní funkcí. Ta naše to má a je to celkem bomba. Co se hodilo ženě v těhotenství, tak při vytažení klíčku a otevření dveří odjede sedačka do nejzadnější polohy a při nastartování se vrátí do uložené pozice.

Co do servisu, je vidět, že se jedná o vrcholnou motorizaci. Motorem by pětikoruna nepropadla. A třeba naftový filtr je pěkně zašitý pod autem za nádrží. Naštěstí je obal plastový, naneštěstí jsou šrouby ocelové v ocelových zalisovaných vložkách, takže za 3 hodiny komplet udělaný servis včetně výměny oleje v automatu (bez rozvodů zatím) a dvě hodiny jsem se pekloval s filtrem paliva, než se mi povedlo nedestruktivně vyndat zarezlé šrouby. To samé akumulátor, který je v kufru, do motoru už se nic nevejde. Zatím se dělal jen první servis (a nějaký drobnosti jako kabelsvazek v pátých dveřích, třetí brzdové světlo atd.) takže až čas ukáže, jak to bude fungovat a jak budu při opravách nadávat. Každopádně, jedná se o poslední plnotučné auto od Citroënu. Ten ožužlaný bonbón alias C5 Aircross nepovažuji za plnohodnotného nástupce. Pohodlné to sice je i na Advanced Comfort technologii, jakž takž to jede, ale na to, jak je obrovský zvenku, tak je uvnitř strašně malý (ještě menší, než tato C5). A ten dotykáč v přístrojovce nějak nemůžu překousnout a to je asi ta hlavní věc, co mi na Aircrossu vadí.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Zd
Zdeny60
22. prosince 2020, 14:47
0

C5 se mi vždy líbila, ať byla v jakékoliv karosářské verzi a typu. Já jsem dlouhá léta jezdil jen na pežotech a vystřídal jsem snad všechny, od 306 po 607 vč. autobusu 807. Dnes mě poněkud překvapilo, že francouzský konstruktér nedokázal umístit baterii pod přední okno! To se podařilo japončíkům i v Infiniti G37 a kdo viděl otevřený motorový prostor, tak musel uznat, že tam toho je fakt daleko víc, než v C5. A šlo to! Nevím, jestli za tím nestála snaha aspoň trochu vyvážit těžký motor, ale neumím si představiot ten úbytek na kabelech, když je venku -20 a startuje se zmrzlý naftvý šestiválec. To musí být lahůdka :-) Jiank ano, C5 100x radši, než pasáta...

reagovat
Michal88
22. prosince 2020, 21:53
0

C5 není ale jediná s baterkou v kufru. Je fakt, že bych taky byl raději pro baterku v motorovém prostoru, ale zas se aspoň z toho kufru dobře vyndavá. Když si vezmu, že jako u ostatních Citroënů je pod čelním sklem a pro její vyndání se musí rozebrat půl auta...

Frankie
25. prosince 2020, 13:23
1

Taky mám v kufru... Vejde se k ní pár blbosti z povinné výbavy. A šlo díky tomu dobře udělat druhou zásuvku pro chladící box.
Jinak fajn uživatelské počtení o C5

Bigg.I
22. prosince 2020, 15:23
1

ac jsem Fordak, tak Citroeny se mi vzdy tak nejak libily...kdyz projede C5, rikam si.. to je ale hezky auto. Nicmene predchozi Generace C5 se mi libi vic.. a uplne nejvic se mi libi C6 :))

Z teho co bylo psano, jsem fakt prekvapenej, jak nedotazeny to je a jak stisnenej ten interier je. To jsem nechapal.

reagovat
Sob95
22. prosince 2020, 15:56
0

Je C5 na zvlněné silnici také tak houpavá? Občas když jedu s otcovou C6, tak mi není moc příjemné, jak se to auto rozhoupá.. Mám naježděnou jen C5 na pružinách.

reagovat
Michal88
22. prosince 2020, 21:59
0

Nene, C5 s hydractive není skoro vůbec uhoupaná, spíš velmi dobře filtruje nerovnosti, ale je pravda, že jsem zvyklý na XM bez hydractive, které uhoupané celkem je. Jinak, jestli má táta jakoukoli motorizaci kromě 2,2HDi, tak tam má AMVAR a ten je takový kolíbavější. To C5 nikdy nedostala a právě ani C6 2,2HDi. Kamarád mi půjčil C6 s 2,7HDi a AMVAR a to auto se podvozkově celkem blíží CX a mě se to naopak hodně líbilo.

Sob95
22. prosince 2020, 23:09
0

Má 2012 3.0Hdi. Jako pohodlné to je neskutečně, ale tohle houpání mi docela vadí. Hledám náhradu za Saaba, a C5 mi příjde jako nejrozumnější volba komfortu x náklady. Jen bych volil 2.0 / 2.2Hdi, ten třílitr ve mě nebudí moc důvěry.

Michal88
23. prosince 2020, 05:42
0

Kdyby ten třílitr nebyl od známého, tak bych do něj taky nešel. Nejezdil na tom právě longlife, měnil olej v převodovce atd. a rok před prodejem na tom nechal dělat komplet rozvody a čistit FAP. Jinak bychom taky koukali po 2.0 či 2.2 s hydropneumatikou. Chtělo by si to ale projet. Jinak se to dá ovlivnit celkem hodně i těmi koly, ale na 19 už to i trošku skáče, jak kdyby byly horší koule. Tam je znát, že je to spíš na pěkný silnice.

Csaba
22. prosince 2020, 20:33
1

"Není to teda žádný rváč asfaltu a že by člověka poslalo těch 240 Nm až do zadních sedaček s šimráním v žaludku, je to takové samozřejmé, bez emocí, ale rychlé."

240 koní, ne Nm - těch to má 450 :)

Jinak palec vzhůru od ex majitele XM V6.

...

reagovat
Michal88
22. prosince 2020, 21:47
0

Jaj chybička se vloudila. :) Opravím, děkuji. :)

beastar
24. prosince 2020, 01:29
0

Vypada to pekne tenhle konkretni. Ten interier to bylo prvni, co mi vytanulo na mysli. Jeste nez sem to precetl. Opravdu slabina. Clovek si ale nakonec stejne zvykne. Tak snad jen at slouzi:)

reagovat
Michal88
24. prosince 2020, 11:01
0

Což to zvykne, o tom žádná, jen škoda, že se tím prostorem a jeho využitím trochu zabilo jinak dobré auto. Je teda fakt, že nebýt tam 2din rádio, bude aspoň odkládací kastlík pod rádiem a nebýt obří obrazovky, tak i pod malým displejem, ale jinak bída... Jinak jsem aspoň našel místo pro telefon, resp. držák. Nemám moc rád telefony uprostřed čelního okna a z XMa jsem zvyklý mít držák na trojúhelníkovém okénku ve dveřích řidiče a tady je naštěstí minitrojúhelník taky.
Druhá věc pak je, že na to, že je to kombik, tak kufr je dost malý. Hodím tam malou basu s nářadím, kočár a nic moc jinýho se tam nedá. A na zadních sedačkách to taky není žádná hitparáda...

beastar
24. prosince 2020, 14:54
0

No jo jako zrovna u kombíku je ten kufr poměrně zásadní většinou pokud to nejsou nějaký stylovky. Zase na druhou stranu je to prostě Citroen. Pokud chce člověk obří kufr a místo na nohy jako přednostně může si koupit Superba. Nebo tak něco. Zvenčí je to auto udělaný pěkně. Bohužel tyhle typický Francé nedomyšlenosti zabíjí ten vnitřek. Jako sám vím jak dokáže člověka nasrat když si ani nemá kam odložit telefon. To zase jako proti tomu narvanej kufr po střechu snesu líp.

Michal88
24. prosince 2020, 18:51
0

Právě Citroën vždycky jel na obří kufry, minimálně u střední a vyšší střední třídy. XMo byla bezedná díra, Xantie taky šla a C5 a C5R byly taky celkem stěhováky. Zas na druhou stranu zase designy u kombiků krom té Xantie byly typicky Citroënovsky divné a ne každému se líbily. Tahle C5 je zas i u kombiku designově vyladěná, ale holt je to něčím vykoupené.

beastar
25. prosince 2020, 14:52
0

Hale vsechny ty nevyhody na tom aute jsou zjevny. Nicmeme libivy konvencnejsi design urcite prihral nejaky kladny body. Jasne uz to neni takovy odvaz. Zase na druhou stranu na rodinnym kombiku v nafte asi nikdo nebude hledat exotiku a fun faktor. Jako celek se mi to auto libi. Vic nez predesla generace. Ta byla sice obri, ale takova neforemna. Pravda ze auta jsou to v Cr a okoli nepravem prehlizena. Funguji totiz docela dobre. Respektive ne vyrazne hur jak konkurenti.

Uznavam ze ten kufr muze byt pro nektere lidi problem. Asi je to trochu dan za ty peknejsi krivky.

Ha
Havrla
24. prosince 2020, 11:12
-8

Ahoj.
Nemusim vsechny vozy ktere zacinaji na F. Tj. Fiat, Ford a vsechny Francouzske vozy. :D

reagovat
Michal88
24. prosince 2020, 11:55
1

A co s tím? Si kup třeba Tatu nebo Dongfeng, to ti nikdo nebere.

Ronoath
26. prosince 2020, 19:31
0

Moc pěkný článek! Zvažoval jsem v době koupě Tipa ojetou C5, ale neobjevil se nějaký fajný kus. Gratuluji ke krásnému kousku:-)

reagovat
liška
02. ledna 2021, 20:56
0

Pěkný, tohle jsem kdysi chtěl jako nástupce za tehdy dosluhující Lybru. Nakonec to neklaplo, protože byl poměrně nedostatek benzínových motorizací.

reagovat
Michal88
03. ledna 2021, 22:53
0

Což nedostatek, ale ani z toho mála si nelze moc vybrat. 2.0 dobrá, ale je jich málo, 3.0 dobrá, ale je jich málo (obojí jen do 2011). 1,6THP je relativně dost, ale taky je to tragedie motor co do spolehlivosti...

James
05. ledna 2021, 20:13
0

Kolik je průměrná reálná spotřeba?

Jaké to je uživatelsky v porovnání s XM V6? Jasně já vím že je tam rozdíl cca 15-20 let, ale právě proto. Jedna z věcí co mi na novějších autech hodně vadí je přesně jak píšeš pidi prostor uvnitř vzhledem k vnějším rozměrům.

Jinak ještě jaké dostupnější ojeté Citroeny řekněme nižších řad (tj. mimo C5, C6 a C8) po roce cca 2004 považuješ za nejpovedenější a pořád ještě aspoň trochu Citroenovsky divné? Byl by to Cactus a možná Picasso?

reagovat
Michal88
08. ledna 2021, 22:16
1

Reálná spotřeba kolem 8-8,5L/100km. Jízdy hlavně dálky s tím, že jezdím v klidu, ale umím využít potenciál motoru. Když jsem zkoušel economy run, dostal jsem se na nádrži k 7 litrům. Beru podle aplikace, kam dávám tankování. PPC trochu kecá, i když jsem zapnul funkci, aby to bralo v potaz zvýšenou spotřebu kvůli regeneraci (cca o 0,4L ve prospěch ppc). Před tím tam lítaly šílené hodnoty jako že to jezdí za 6,5L i když skutečná byla 8. Zapínal jsem to hlavně kvůli okamžité spotřebě, protože je za těžko poznat, že probíhá regenerace a takhle to aspoň ukazuje nenulovou spotřebu, když pustím nohu a při částečném plynu to ukazuje třeba 17L/100km i když by tam bylo bez regenerace třeba 12.

Uživatelsky se to nedá úplně porovnat... Jede to na plný sešlápnutí v nižších rychlostech plus mínus stejně (porovnávám se 123kW variantou v automatu), holt tam je znát, že xmo má 1450kg a C5 1950kg), ale u xma trvá, než si automat podkopne o dva kvalty, u c5 stačí o jeden a C5 dostane velkou výhodu nad 150km/h kvůli šestikvaltu (v xmu 4kvalt - XMo umí taky letět 200, ale nad 150km/h mu C5 ujede na zrychlení, jak nic). Vnitřek je větší v XM, ač je auto menší zvenku, u XMa je i podstatně víc místa na zadních sedačkách, hlavně pro nohy. Co do odkládacích prostor je na tom XM a C5 podobně, u XMa to ale jde všechno vyřešit aftermarketem (což u C5 dost blbě), například držáky na nápoje jsem si vytiskl v pohodě na 3D tiskárně a nepřekáží, u C5 popsané v článku. Telefon mám na držáku na trojúhelníkovém okně a místa je dost i na velký telefon, u C5 musíš hodně vybírat, jaký držák si tam dáš, abys tam dal alespoň malý telefon. Velká výhoda u XMa, nemá lesklé plochy na exponovaných místech, tak se snadněji udržuje čisté. Ale zas interiér v C5 vypadá honosněji, tam je znát 20 let rozdílu v konstrukci a materiálech. Velká výhoda, když bylo XM v kombiku, tak jsi do něj naložil slona, v C5 mám basu s nářadím a kočárek a kufr je plnej. Podvozkově je XM pohodlnější, ale taky hůř dává rychlý změny směrů, i s DIRAVI řízení při rychlé změně směru umí klást odpor. To u C5 není a se i C5 méně naklání. Jenže u C5 hodně komfortu uberou i ty 18" a 19" kola. Být to na 16 či 17", bude to zas o fous lepší, jenže se tam nedají kvůli obřím brzdám.

Co do povedených modelů po 2004, tak je to těžký... Designově určitě Cactus před faceliftem (po fl je to hnus), kdybych vzal v potaz i motorovou stránku, tak C4 první generace s obyčejnými 16V motory (tedy ne VTi) a nebo druhá generace s 2.0HDi (bez AdBlue). VTI jsou super uživatelsky (hlavně 1,6/88kW), ale je průser si koupit kus, který jezdil servis dle doporučení výrobce. Jak se jezdí 30t na olej a dává se tam 0w-30 a nemění nemrzka, je na průser zaděláno. A 1,2 Puretech bych nebral už vůbec. Zase, uživatelsky sice příjemný, mohl dostat i 6q převodovku, ale rozvodový řemen v oleji mě z dlouhodobýho hlediska dost děsí i při brzkých výměnách oleje.

Ale to jen takový drobný výčet dojmů u té c5 vs xm, nedá se to na přímo moc porovnat, je tam hodně znát 20 let rozdílu v konstrukci.

James
09. ledna 2021, 21:31
0

Zajímavé. Díky.