načítám data...

Mr. Dark Night

02. září 2018, 21:55 18 komentářů Vojta

V závěru loňského roku se mi dostalo příležitosti nějakou dobu provozovat reinkarnaci původního Brouka z přelomu milénia. Konkrétně se jedná o VW New Beetle 1.9TDI. Je to zajímavá stylovka, volba rozumu anebo otřesný krám?

zobrazit celou galeriiVojtěch O: Mr. Dark Night

Když jsem poprvé někdy v roce 1998, možná 1999, viděl naživo novodobého Brouka, bylo to jako zjevení. Mezi záplavou šedivých a nudných krabic, většinou starých škodovek, ve vybledlých barvách, působil jako z jiného světa. Tedy abych byl přesnější, jako z dětského, protože vypadal naprosto šíleně, ujetě a v křiklavých pastelových barvách jakoby na silnici vypadl z výlohy hračkářství. Považoval jsem jej tehdy za cool auto a doma jej měl alespoň v podobě modelu Bburago 1:24. A i reklamy na Brouka byly veselé… hodně veselé!



Od té doby uplynulo už poměrně dost let a vlasů, prakticky jsem zapomněl na to, že vůbec existuje a protože jsem se začal o auta zajímat víc, šel brouk stranou jako nezajímavá předokolka na podvozku Golfa. Asi tomu chtěl osud, ale začátkem zimy služební pOpel vydechl z posledního, bylo potřeba rychle náhradního vozu a tak nám šéf přidělil svého brouka, kterého vlastní prakticky od začátku. Za těch nějakých dvanáct let brouk zvládl urazit 240 tisíc kilometrů, prožít dvě výměny nesmrtelného TDI, nespočet vah vzduchu, turbohadic a dalších spotřebních drobností. Ale nechtěl bych tady hodnotit spolehlivost, ta se vždy odvíjí od konkrétního majitele a kusu. Jsou Alfy, které najely půl milionu prakticky bez závad a jsou TDIčka, která se mění častěji než prvogenerační Renesis. Daleko víc bych se chtěl zaměřit na pocity a dojmy z měsíčního užívání tohoto vozu, takže pojďme na to.
Na první pohled brouk stále upoutá pozornost, ale ten retro design už nevypadá tak ujetě, protože za ty roky se objevily další retro kusy, jako Mini nebo Fiat 500, takže je to vlastně celkem normální. Na ten druhý začne v člověku vzbuzovat vzpomínky na starý Kdf-wagen. Černý lak, černé plechové kola bez poklic obuty v říšské protektory. Celé to působí tak trochu smutně, byť elegantně a tu atmosféru dotváří uvadlá květina v palubní váze. Váza, to je asi největší rozdíl proti původnímu lidovému vozu. Dodávala se v základní výbavě, kdyžto u toho původního nebyla, pokud vím, ani za příplatek.
Interiér je na dnešní poměry sice stále designově zajímavý a nenachází se v něm žádné výrazné ergonomické nedostatky s výjimkou nesmyslně umístěných spínačů oken. Navíc je skutečně velmi prostorný. Dvoumetroví lidé celého světa radujte se! Sem vlezete i s beranicí. Jen to zpracování nám malinko pokulhává. Plasty palubní desky i dveří působí vyloženě nevábně, asi jako z těch dětských hraček. Vlastně ten modýlek Bburago jej má velmi autentický. Za jízdy to celé vrže a skřípe, nelícuje prakticky vůbec nic a korunu tomu nasazují stejné levné páčky blinkrů, jaké měla například první Fábie. Tady se prostě šetření nezapře. Na druhou stranu, oproti japonským vozům si sedadla i po sklopení pro nástup zadních pasažérů pamatují svou polohu a zapadnou zase tak, jak byly. Neznat například osmou generaci Hondy Civic, bral bych to jako samozřejmost, ale takto musím ocenit, že tady někdo přemýšlel. Samotná sedadla sice postrádají jakékoliv boční vedení a člověk v nich dost plave, ale po stránce komfortu jim nemohu nic moc vytknout, k celkovému zaměření auta asi naprosto sedí.
Pocit za volantem je poněkud nezvyklý. Člověk sedí za půlkou auta a před ním se rozléhá palubní deska, kam až oko dohlédne. Pak tam snad někde je i čelní sklo a přední část vozu. Zato za zády už mnoho místa není, jen skromná zadní lavice, kufr o velikosti přihrádky v palubní desce a pak celé auto končí. Parkování je proto v prvních chvílích trochu oříšek, protože kvůli tomu dlouhému předku a krátkému zadku má většina lidí trochu problém to auto vnímat a nasměrovat, kam je třeba. Bachratý zadní nárazník, tomu zrovna moc nepomáhá a tak dodávané parkovací senzory opravdu bodnou. Tedy… bodly by, ale bohužel nefungují a jejich zmatené pípání vyvolává dojem, že se snaží o meziplanetární komunikaci nebo morseovku.
Po nastartování motoru se celým interiérem i exteriérem rozezní mohutný lomoz agregátu, který připomíná spíše zemědělský stroj než auto. O kultivovanosti se nedá mluvit ani v nejmenším a při dálniční rychlosti je hluk motoru vytočeného přes 3000 otáček již opravdu otravný. Samotný jízdní projev motoru je v nízkých rychlostech a po městě kupodivu příjemný. Mohutný zátah od spodu, následuje další, zhruba v rozsahu 2-3000 otáček a pak už motor umře a nemá smysl jej nadále otáčkami trápit. Díky tomuto naladění působí mnohem silněji, než jakým ve skutečnosti je. Hádal jsem mu přes 100kW, ale pohled do techničáku a na tachometr odhaluje, že taková sláva to nebude. Jeho dobře maskovaných 74 kW může nezkušeného řidiče nabudit k předjížděcímu manévru, který ale nestihne, protože se motor nechová přirozeně a prostě přestane nad 3000 otáček táhnout. Nicméně chápu oblíbenost tohoto motoru, protože jízdy po městě jsou s ním příjemné, na okreskách nenáročnému taky postačí. Spotřeba kolem sedmi litrů na sto kilometrů je rovněž příznivá a to jsem ho rozhodně nešetřil. Už asi rozumím tomu, proč to někdo bez vztahu k řízení chce do auta.
Podvozek je v přímém souladu s motorem, také tak trochu slibuje víc, než reálně nabízí. Ze začátku má člověk pocit stability a pohody, který ale střídají momenty destilované hrůzy. Řízení je absolutně tupé, od dorazu k dorazu má nespočet otáček a navíc volant má rozměry spíše mlýnského kola. Jízda na limitu je tedy lidově řečeno o hubu, protože když ten zadek ustřelí, a ono se to stane překvapivě snadno, tak si člověk z rukou uplete vánočku, aby to chytil. Ale nu což, není to žádný sporťák, takže ta tupost a neohrabanost nevadí. Co ale vadí, je takřka nulová úroveň komfortu srovnatelná tak s celou na hradě Colditz. Auto je neuvěřitelně tvrdé a příčné nerovnosti snad ještě místo tlumení zesiluje, což při obutých 195/65 R15 je skutečně mrzuté. Pád ze schodů je příjemnější než jízda po typické české okresce v tomhle peklostroji. Musím také zmínit, že brzdy sice brzdí, ale jejich dávkovatelnost je mírně problematická, protože brzdový pedál funguje značně nelineárně. Centimetr hluchého chodu následuje milimetr, kde se děje naprosto všechno. Po prvních pár zastaveních si ale člověk zvykne, a dokud nepřesedne do jiného auta, tak mu to už ani nepřijde.
Cestovní komfort nadále také zhoršuje strašný hluk v kabině a to nejen ten od motoru, který jak už jsem psal, je díky pětikvaltové převodovce značný, ale i aerodynamický svist a hluk od kol jsou při rychlostech nad 90km/h již velmi nepříjemné. Rádio se v meziměstských rychlostech prakticky nedá poslouchat, hlučností je to podobné Favoritu. Celé to chvílemi působí, jakoby vás někdo zavřel do plechové krabice s hromadou lega a začal s ní chrastit.
Když to celé shrnu, brouk vlastně slibuje mnohé, ale nic moc neplní. Není praktický jako Golf, ale přesto jezdí hůř. Není ani tichý a pohodlný, ani luxusně zpracovaný. Skoro si ale říkám, jestli to celé není důsledkem snahy výrobce být za každou cenu co nejvíce autentický. Totiž původní brouk vlastně také nebyl dobré, pohodlné ani praktické auto a také sliboval mnohé a většině pak přinesl jen zklamání a ztrátu ideálů. Když si vzpomenu na ty tisíce lidí, kteří podlehli líbivé, ale lživé propagandě svého vůdce, který hlásal „Fünf Mark die Woche musst Du sparen – willst Du im eignen Wagen fahren.“, tak pocity těch, kteří si koupili tento nový, musely být rovněž velmi autentické.
Chudák Bill z reklamy, chtěl svůj život trochu rozveselit, ale následovat mohlo jedině zklamání. A zklamaný jsem i já. Doufal jsem ve stylové a pohodlné auto s milým vzhledem a projevem, místo toho tady vzpomínám na Adola. Ikdyž… asi lepší, než na hippies. Nicméně na všem zlém je i něco dobrého a nejinak tomu je u brouka. Vždyť kolik petrolheadů si zoufá, že nové Mini už není jako to staré, že nový Fiat 500 už není jako ten starý, že tráva už dneska není tak zelená? Narážím na ně stále a tihle všichni by se teď měli chytnout za nos a mazat si koupit New Beetle! 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BigBen
03. září 2018, 09:04
1

Reinkarnace se zřejmě povedla, je to stejný křáp jako tenkrát. Jsem rád, že me srdce táhlo k MINI, na to si nemůžu stěžovat :-) Protože tahle hračka navzdory očekávání funguje...

;t=47s

reagovat
Vojta
03. září 2018, 17:45
0

Shodou okolností, nástupcem tohohle pekáče se stal Mini Cooper R56 (majitel na to retro letí) a ten je výrazně lepší :)

KS
03. září 2018, 09:06
0

Když vidím New Beetle, ihned mi naskočí asociace na "Za 5 minut u Tesca"
Jinak taky jsem něco najel s obdobnýma TDI wagenama a nechápu, co na tom lidi vidí. Moje Elantra je tichá, pohodlná, spolehlivá, brzdí lineálně a spotřeba může být při stejném jízdním stylu max. o 1-2l vyšší - "sranda" je, že by za ni málokdo dal polovinu toho, co za tento werk... Tím nechci velebit Háčko, ale fakt nemusím tyhle chrochtadla, v zatáčce to masivně táhne ven po tečně a úplně nesnáším ten tupý projev těžkého setrváku, a i přesto umí TDI při rozjezdu chcípnout jak nic (v tomhle vyniká Transporter 1,9 ale to je daný spojkou, že v ní není cítit postupný záběr). Tak jsem se vyčmáral :-D Benzínu zdar!

reagovat
beastar
14. září 2018, 18:16
0

Elantra? Jako tohle je podle tebe tichý a spolehlivý auto? Žere to přes 7 při klidný jízdě. Projev to má děsivej asi jako to tdi. Jízdní vlastnosti jsou ještě horší jak u O1. To auto neskutečně plave. Tim neobhajuju "kvality" TDi ani tohoto pokusu o retro. Napsat ale o Háčku jako je Elantra že je to v naftě tichý a pohodlný to máš hodně pocuchaný vnímáný těhle dvou pojmů v souvislosti s autama:D

beastar
14. září 2018, 18:16
0

jestli je to tahle 2.0 crdi z let 2004 až snad 2006 tak to je strašnej šrot

KS
15. září 2018, 21:20
0

Né, mám základ 1.6 benzín. Spotřebu kombinovaně pod 7, někdy taky pospíchám a i při těžký noze spotřeba moc nahoru nejde. Jo plave to (190 na tacháči neni prča) , ale třeba oproti Roomsteru 1.9 TDi se s tím zatáčky projíždí tak 3x líp. No takový BMW E90 je stabilitou o parník jinde. Je to divný, ale fakt se mi po tom autě bude stýskat, protože splňuje mé představy - nekrade se (skoro bych nechával klíčky uvnitř :-) ) je to liftback - docela pohledný a přitom praktický. Ale už morálně starý a slabý, proto mi pořád nejlíp vychází trojkovej Fíkus v kombajnu se snad ucházející 1.5EB - naštěstí ještě čtyřválec.

beastar
15. září 2018, 21:56
0

Na dobu vzniku ujde i ta 1.6. Já myslel naftu. Tvarově je to originální. Hezký jak pro koho. Líbí se mi zadní lampy podobný měl tehdy passat. Jasně s e90 nesrovnávám, ale zrovna ten focus je jízdně taky jinde. Podle nicku a ikonky bych tě fakt na elantrovce netypoval.
Je fakt že je to obyčejné auto a svůj účel splní. Nemusíš se o to bát. Plecharina ale docela drahá. A některé spotřební věci budou i na toho fokuse levnější.

KS
15. září 2018, 22:49
0

Plechařina mě nezajímá, auto má jen 2 mini "kvítky" a ty jsou od předminulé zimy furt stejný, jinak spodek auta je velmi zdravý (vč. výfuku - Subaru by se mohlo učit) navíc je to poslední ročník výroby a taky se to prodávalo třeba v Rusku, takže to musí něco vydržet. Předek je samozřejmě asie jak vyšitá (nicmoc) ale záď je fajn, barva vínová "polometalíza" - ta se mi fakt líbí. Má poctivých 153tkm a kromě startéru (oprava do 2 litrů) jen neúnavně slouží, i ta klima furt jede na 1* :-) bez jakýhokoliv doplňování chladiva. Kromě chudého stáda pod kapotou mi nejvíc vadí slabší brzdy a spousta točení volantem.

Italove mi nemají co nabídnout - Giulia kombi není a nebude, SUV (Stelvio) nechci, pokud Tipo dostane 1.3T tak asi jen s dvouspojkou (jako Renegád a 500X), ať se jdou vycpat. 1.4T se 120 koni je málo a 159SW je za zenitem.

Auto NECHCI kupovat za hotové = splácet 5-6 let = novější auto, kam by se časem měl vejít kočár a bude s tím jezdit i mladá = ne moc dlouhý a drahý kombi/lift. Ale měl by to být i trochu sleeper, což vše nejlíp splňuje Focus (motory mají při overboostu 270 Nm, takže převodovka by snad měla snést 300 Nm a při 5500 ot/min je tam 230 koní, což stačí na skoro všechny 2.0D....) + to bude mít solidní podvozek. Trochu ve hře je ještě Leon Cupra ST, kde mínusem bude cena (vč. POV, HAV), hodně aut po nehodě a nízký podvozek (zvýšit jej by mi bylo proti srsti). Ale takhle přemýšlí strašně málo lidí, většinou to je: Voe chci voktáfku - málo žere a sousedi mi ji budou závidět... :-D

beastar
16. září 2018, 12:14
0

Tak ono to má volant o průměru kormidla galeony. A taky hodně lehkej chod posilovače. A ještě ten vnitřek není moc vábný a to sem měl tu čest vidět full. Kůže, falešný dřevo, elektrický věci a nějaká šedá kůže s odporně černou palubkou. Zase na to to samozřejmě nejezdí a v hůř vybaveným fordu či škodné to taky není nic moc.

Italové jsou dneska buď docela drahý. Nebo trochu za zenitem. I když Giulia má slušnej kufr. Záleží jak moc velká je potřeba kombíku. A Tipo jede zase slušně i v naftě. A žere málo:)) Ale jo ten Focus je dobrej v tyhle ceně a jako rodinný auto pro normální ježdění.

KS
17. září 2018, 14:22
0

Naštěstí ji ve fullu nemám, koukat na nějaký hnusný dřevo dobrý leda pro důchodce, to bych fakt nechtěl :-D Že to má lehkou spojku a volant se na ježdění po Praze hodilo, v autě nemusím mít posilovnu. "Vyrostl" jsem na Puntu a tam jde volant extrémně lehce - zatáčení malíčkem a ve městě s tím byl kopec srandy.
Nemám dlouhé nohy, takže palubka Focusu 3.g ujde, ale třeba to bude Cupra, je to otevřené. Kdybys z jara měl něco takovýho na place s odpočtem DPH, tak bych to omrknul :-)

beastar
17. září 2018, 15:09
0

Cupru máme, ale je to hatchback. Jinak jo to falešný dřevo je děsný a navíc to celý k sobě jakoby moc neladí. Velkej volant je v pohodě ve městě na okreskách si člověk přijde jak v busu. Pravda ale je že na to kolik to stojí a stálo je to jedno s korejských aut které není úplně k zahození. Prostě dotahovali ve všech směrech konkurenci. Tak Focus by byl taková racionální volba ta Cupra ač je to VW koncern je řidičsky povedený auto a není jich zase až tolik. A přece jen ten Seat si pořád drží takovou relativně svou tvář ve smyslu toho, že se snaží alespoň jezdit jinak a být skutečně levnější jak zbytek portfolia.

Jimi
03. září 2018, 10:02
0

Bral jsem to auto vždy jako jen designérské cvičení. Myšlenka na reinkarnaci se mi líbila, ale proporce a technika z golfu IV. to zabily. Další pokus se o hodně víc poved, ale už mi to bohužel nic neříká...(Mini a 500 taky)

reagovat
Perníček
04. září 2018, 00:24
1

Když tuhle hříčku "přírody" přivezli k nám na dílnu, tak jsem měl docela silné nutkání se v tom svézt, vyzkoušet si to... Otec mě zarazil, ať se na to raději vykašlu, že to je hrůza. Asi už vím proč :-D Díky, pěkný článek. :)

reagovat
Skipper
04. září 2018, 20:23
1

Díky za článek! A v té barevné kombinaci to opravdu vypadá jako jeden z prvních Kdf Wagenů...

reagovat
ToMyx
05. září 2018, 09:39
0

Hezky napsáno. Vzdycky jsem si říkal, že je to ideální vozejk pro bárbí, ale teď vidím, že i tahle holka umí zatnout zuby, aby vydržela život s takovým peklostrojem. Ale tak známe to všichni, za krásu se musí přeci něco vytrpět :-D

reagovat
Bavoraczech
05. září 2018, 15:23
0

Takhle negativní recenzi jsem ještě nečetl. Já bych si chtěl přečíst recenzi na Oktávu 1 a Audi TT 1, což jsou další klony všemi vyzdvihovaného Golfu, které se asi nepovedly tolik jako originál. Brouk tedy vypadá jako totální odpad...

reagovat
ra
ravac
14. září 2018, 08:45
0

Mě by spíš zajímalo,jak vypadá soužití této kastle a podvozku (je-li stejný) s 1,8turbínou, která tam tuším také zavítala. Několik nářků z recenze by to vyřešilo,ale ne ten nejdůležitější....na limitu by to bylo nad 2tis.ot.prakticky pořád :-) Já v tom ale nejel.Jediné co mohu posoudit je palubka.Takovou jsem nikde neviděl.Tam můžete vozit rozloženou papírovou mapu Evropy.

reagovat
Vojta
14. září 2018, 17:43
1

Kombinací tohohle hitlerwagenu se silnějším motorem by byla za určitých okolností smrtící. Tenhle kus už byl lehce omšelý, takže podvozek by fungoval v novém lépe... ale furt to prostě byla těžká mizérie :) Jezdil jsem s tím v rámci možností opatrně... ale stejně jsem to párkrát poslal v zimě do hodin :) Navíc ESP, které tenhle brouk měl je fakt naprostá tragédie a je lepší žádné.