načítám data...

Krasavec, 1. část

20. září 2018, 21:34 18 komentářů Bulldog

V životě se opírám o tři pilíře. Rodinu, práci a koníček. Mým koníčkem jsou auta. Každý z pilířů je třeba podporovat. Proto jsem se rozhodl pořídit si Krasavce...

zobrazit celou galeriiMartin Mlčoch: Krasavec, 1. část

Po nové hračce – autě – jsem pokukoval od začátku letošního roku, kdy mi z garáže ukradli Vy-víte-co.

NA, v limitované edici Cosmo. Obrečel jsem ji. No co. Co dál?

Na podobné nebyly peníze. Chystala se svatba, koupě bytu a samé ty nepodstatné dospělácké věci. Závodnické chutě jsem od té doby zaháněl na 13" (i v pidizatáčkách) pískajících kolech v autě, které mi nepatřilo. Byť pěkném, stále pouze Hyundai Getz. Ještě dodám, že jakákoli snaha o ostřejší průjezd zatáčkou se u mé polovičky pravidelně setkává s podobným pochopením, jako je večerní nahaté koupání ve fontáně Di Trevi.

Bývalá přítelkyně, nyní už paní Buldoková mě však jednoho dne překvapila. Prý od té doby, co nemám Mazdičku, jsem trochu smutný a jako by mi něco chybělo. Prý bych to měl změnit a něco na ježdění si pořídit.

Taková manželka! To se hned kouká na inzerci jinak, když se člověk nebojí, že bude doma při příjezdu s nějakým krasavcem skalpován. Tedy s Krasavcem… Pro teď stačí, když si to jméno zapamatujete.

Uplynul nějaký čas a já se myšlenky nevzdával, nicméně povinnosti všedního dne mi nedovolovaly ji ihned realizovat. Avšak jednou, když jsem otevřel autíčkáře a našel tento článek (https://www.autickar.cz/clanek/bazarovy-snilek-2v1---plechcupovy-special-a-zimni-auto/), věděl jsem, že to je to, co jsem hledal. Auto do 15 tisíc, se kterým bude legrace!

Mno, do 15 tisíc… Jak taková mašina bude jenom vypadat? Dám vám jednu radu. Když hledíte na cenu, nehleďte na vzhled. Nebo jinak – vybírejte to nejošklivější auto. Ušetříte čas. A bude fungovat nejlíp. 

Já si vybral Fiata Bravo. 1.8, 16V. Tvářil se dobře a byl k vyzvednutí při pracovní cestě v Brně. Totiž, rozhodl jsem se, že při pracovní cestě z Prahy do Košic je dobrý nápad dojet do Brna vlakem, tam auto koupit a pokračovat v něm. S malou odbočkou do Vsetína pro pneu, abych ho vyzkoušel ve vlásenkách našich východních hor…

Ve zkratce, ráno před odjezdem při mně musel stát strážný anděl. Totiž, V 7:00 jsem změnil názor, do vlaku nenastoupil a místo toho sedl do našeho Getze. Prostě jen tak, pro jistotu. Fiata jsem jel do Brna přece koupit a pokračovat v něm. Chyba lávky. Po příjezdu jsem Fiata prohlédl. Žádná extra rez, interiér celkem zachovalý, dokonce elektronika fungovala! Zbývala testovací jízda. Po nastartování bylo jasno – v tomhle si Slovensko užiju! Trochu gumová řadička byla vyvážená fantastickou, tvrdou spojkou a příjemným zvukem a tahem motoru. Auto pěkně drželo (zimáky, použitelné). Teď jen meziplyn, za dvě, plnej knedlik do 5 tis a zkusit brzdy a …..! Auto vesele jede dál. No tak podřadit, ručka a potupně čekat na zpomalení. To bychom měli. Prasklá hadička s brzdovou kapalinou. Jet s tim na Slovensko? Občas jsem trochu naivní. Ale taky budu táta od rodiny. Nene, s ručkou 1500 km nepojedu. Opravit? No jo, ale není čas to vyzvednout. A navíc hlodá nedůvěra. 100x mě mechanik odrazoval od itala. Co bude příště? Co kdyby se to stalo na plechkupu, nebo z kopce při 120 km/h???

Ne, Fiat to nebude, jdu hledat grál jinde. Za 15 tisíc. Nádhera.

Totiž, proč do 15 tisíc? No na Vysoké Mýto ne asi :) Jo, a taky to má dojet někam dál než z Prahy na trať a zpět. Jo a mít STK.

Po příjezdu do Bratislavy a ubytování otevírám inzerci. Něco se pro mě najde. První mě napadá sauto.cz a hledat co se dá pořídit za 15 tisíc. Za 5 minut zavírám. Shity.

Další na řadu přicházejí sportovnivozy.cz. Taková poslední záchrana. Otevírám a co tu dnes máme:

Asi 7 aut. Z toho 4 za 0 Kč. Zužujeme výběr. A hle! Růžový hatchback. Počkat, to je japonec, olalá :)

Otevírám inzerát na fialový (v TP zapsáno, je to taková nádhera, něco mezi růžovou BubleRuble a Deep Purple – vzhledem i zvukem). Na fotkách je starý Colt s odchlipujícím se nárazníkem a celkem pěknýma kolama se širokými pneu. Popis zní nadějně:

Jede jako pila
Vhodne pro amaterske zavody, rallycross, autokros apod
STK do 1/20
KOROZE MINIMALNI

Cena 16 tisíc. No, neberte tu nádheru za takový peníz. Hned volám. Na druhé straně se ozývá dle hlasu sympaťák . Sice se moc neslyšíme, tak dávám najevo svůj zájem a kdy že se budu moci stavit. Po pár hodinách a 3 hovorech později jsme domluveni, že na cestě nazpátek ze Slovenska v pátek, den před odletem na svatební cestu, bude můj :)

Manželka to zatím neví. Tedy, ví co si chci koupit. Vyjádřila se takto:

To auto prosim neee :(

Bylo rozhodnuto, jdu ho koupit (moje žena má dvě skvělé vlastnosti. Předvídatelnost a pochopení. Tohle je mírné odmítnutí, takové to, kdy mě čeká maximálně jeden naštvaný večer, pár hodin a je to pryč).

V pátek jsem pro auto dle domluvy dojel. Chlapík byl velmi sympatický, milovník Mitsubishi (zdravím Martina do Blatné). Nabídl mi náhradní díly, ochotně slevil 1000 Kč abych mohl na závody a ještě se nabídl že přihodí náhradní díly. Pro ty si dojedu příště, teď je čas projet se, podepsat smlouvu a vzhůru zpět do Podolí, do lékárny. Teda vlastně do Nuslí do sklepa…

Něco k autu: oči máte. Ten dojem je v realitě odpovídající fotografiím. Jedna starší návštěvnice Prahy nejspíše japonského původu mi na přechodě ukázala palec hoře. Když s tím člověk jede…jede to jak ďas. Táhne to, tahá to za volant, protáčí to přední. To auto se chová jak malé štěně, co dostane hadrového panáka do huby a snaží se mu urvat hlavičku. Chvíli jej jen tak klidně žvýká a ukusuje, aby ve správnou chvíli trhlo. Že si u toho vylomí zub? Ale děte, dyť doroste a ještě má 3 další.

Bez obav, kolo jsem nikde nenechal. Auto drží na silnici skvěle a prostě za ty peníze jede pilu. Jo, spojka zabírá vysoko. Plyn má jen dvě polohy a s autem škube. Zrcátko na straně řidiče se při 100 km/h třese jak ratlik. Zadní nárazník drží silou vůle. Ale jak to auto jede, uff…

Nehádal bych ani omylem ten výkon.

Auto jsem už dal i jméno. Krasavec. Na pumpě si nemusim pamatovat číslo stojanu. Stačí že přijdu zaplatit a řeknu: platim za támhletoho krasavce. Všichni hned vědí. Smějí se, baví se.

Jaká je druhá strana mince? Krom zmíněných chybiček jsou tu vážnější nedostatky. Kromě spojky a vyviklané řadičky jsem objevil jednu kritickou. Kompatibilitu pneu s mokrem. Ta neexistuje.

To si tak na druhý den, pár hodin před odletem na novomanželskou cestu spokojeně užívám rachotu z výfuku (trochu jednolitý zvuk, ale zato nahlas! ), když se přede mnou otevře Radlická, dvouproudá silnice, 90 stupňů vlevo, dolů z kopce a před kolejemi 90 vpravo. Znám to tu, s Miatou se tu efektně dalo jet bokem. Levotočivá, podřadit za dvě, plnej, hurá dolů… Řikám si, nebudu kravit, do té pravotočivé si přibrzdím dopředu, však to auto ani neznám. Brzda stlačit a… nic. Sáňky. Průser.

Co teď? Pravotočivá se blíží, v opačném pruhu Fabka kombi. Už hledám místo, kam to pošlu v plný bokem, když se gumy chytí. Vyhodí mě to na tramvajovém ostrůvku, naštěstí vybetonovaném. Odmávám konec hnědého poplachu. Štěně si pokračuje, jak kdyby se nechumelilo. Hmm, tak to ne, ani omylem. Takhle by to nešlo. Nadávám si do blbů, přijdu si jak kdybych se o řízení nic za posledních deset let nenaučil.

Proč se to stalo? Bylo mokro a pneu jsou skutečně velmi opotřebované. Tak, že ta trocha vody znamenala absolutní ztrátu trakce. Co pomohlo? Přestat brzdit, srovnat volant a čekat na trakci. Naštěstí přišla. Bude to chtít nové gumy :)

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

BubaaCZek
21. září 2018, 09:36
9

Dobra storka. Kdyz s tim litas jak blazen, nebylo by od veci nechat to cele checknout? At neskoncis jak s tou Bravou...

reagovat
Martin Mlčoch
21. září 2018, 09:53
0

Jojo. Tak za poslednich pul roku se s Krasavcem jezdilo dost, udelaly se rozvody, brzdy jdou krasne. Vubec Colt ma obrovskou vydrz, meni se olej a auto jezdi.
Na “hulvata” s tim nemuzu jet driv nez na zavodni trati. Jednorazove me nejvic ridicsky posunula prave akce ve Vysokem Myte, kdyz jsem tam byl loni s Miatou. Doslo mi, jak malo toho vim o jezdeni na limitu a jak snadny je limit podcenit nebo prehlednout.
Jestli se do toho muj mechanik pusti, to je vec druha. Asi by to stalo za to.

reagovat
ToMyx
21. září 2018, 10:53
0

Super blog a jen dobře za pozitivní ohlas na blbnutí na okruhu. Každý by si to měl se svým autem zkusit aspoň jednou, aby věděl jaké limity jeho auto má. Často jsou ty limity mnohem dále než řidičské schopnosti hrdého majitele :-)

reagovat
Letis
21. září 2018, 11:28
0

Po posledním (a mým prvním trackdayi) můžu rovněž potvrdit. A jelikož jsem to nechtěl rozbít, tak ani tam nedošlo k úplnému přetočení nebo návštěvě trávníku. :D Přesto jsem se dostal mnohem dál než na běžných silnicích a zjistil jsem, že jsem teprve na začátku a mám se ještě hodně co učit.

Beny
21. září 2018, 13:29
0

Taky bych chtěl umět bejt takhle opatrnej. Na silnici to nepřeháním do extrému, ale na prvním trackdayi 3x trávník a 2x přetočení. 66kw hairdresser kchár. :-D Jako výmluvu použiju gumy - starý T1R, bylo to jak na ledě. A podvozek obrubníky taky nebral... Taky potvrdím předchozí, až na tom okruhu člověk pozná schopnosti auta a hlavně svoje.

ToMyx
24. září 2018, 11:58
0

Mně se začátkem okružení hodně pomohl Autíčkář jak informacemi na co si dát bacha a také místní vyklidněnou základnou. Na akcích se nic extra neřeší. Nejde o cenu aut, jde o zážitky a každý rád pomůže.
Poprvé jsem byl na akcii Autičkáře před dvěma lety v Sosnové, od té doby se snažím jet na jakoukoli akci, kdykoli můžu já i ta moje plechovka. Výrazně to pomáhá nejen nemít choutky na blbnutí na okresce, ale také zachovat klid v případných krizovkách a mimo jiné taky trochu lépe pochopit fungování auta někomu kdo tomu fakt nehoví.
Opatrnost se na začátku hodně vyplácí, protože je člověk plný adrenalinu a zapomíná na důležité věci jako že vlastně únikové zóny nejsou všude dostatečné a že ty brzdy a olej potřebujou taky někdy chladit... :-)
-
Komentář upraven 24. 9. 2018, 12:00:25

Paul.Try
21. září 2018, 11:06
0

Ahoj
Jaká jsou pravidla pro PlechCup? Auto do 15K? Koupím auto do 15k a pak tam můžu narvat co chci? Nebo se musí vejít do 15k i s "úpravama" ? Třeba se taky jednou zúčastním :D

reagovat
BubaaCZek
21. září 2018, 11:56
3

Pravidla | Plech Cup 2018
1.Všichni zájemci o účast v závodu Plech Cup se přihlásí organizátorům u pokladny okruhu do 10:00.

2. V 10:30 provede hlavní Autíčkářův sportovní komisař inspekci všech závodních vozů přihlášených do závodu v prostoru depa Plech Cupu. Vozům, které nebudou přistaveny k inspekci, nebude účast na závodu umožněna.

3.Pro automobily, které se účastní závodu, bude na ploše vyhrazeno depo Plech Cupu

4.Podmínky pro účast vozu v sérii Plech Cup

a) Automobil musí být pořízen za částku nižší nebo rovnou 15 000 Kč. Do této částky se nepočítají náklady na dopravu a základní servis.

b) Automobil musí splňovat základní bezpečnostní požadavky.

c) Pneumatiky typu slick nejsou povoleny.

d) O konečném schválení automobilu pro závod rozhoduje hlavní Autíčkářův sportovní komisař.

e) Hlavní Autíčkářův sportovní komisař může nechat hlasovat o vyřazení automobilu ze startovní listiny.

5.Průběh závodu

a) Závod začíná ve 13:00. Závodníci, kteří nebudou v době začátku závodu přítomní v prostorách depa Plech Cupu, mohou být diskvalifikováni.

b) Závod se jede na tři měřená kola, počítá se čas nejlepšího z nich.

c) Pořadí závodníků určuje hlavní Autíčkářův sportovní komisař.

d) Hlavní Autíčkářův sportovní komisař má právo měnit parametry závodu, časový rozvrh i podmínky účasti.

e) Je povoleno sdílení závodního vozu, jeden automobil mohou k závodu použít až tři závodníci.

6.Všichni účastníci jsou povinni dbát bezpečnosti a chovat se v duchu fair play. Za porušení těchto zásad může hlavní Autíčkářův sportovní komisař v krajním případě udělit až zákaz účasti v celém ročníku série Plech Cup.

7.Redakce Autíčkáře si vyhrazuje právo před začátkem závodu ve 13:00 odkoupit kterýkoli z přihlášených automobilů za cenu 20 000 Kč. Kupní cena bude uhrazena na místě a v hotovosti.

8.Vyhlášení výsledků a ceremoniál předání cen proběhne v 16:00 v depu Plech Cupu.

Zdroj: https://www.autickar.cz/clanek/prvni-letosni-autickaruv-track-day-se-blizi/

Martin Mlčoch
21. září 2018, 12:18
0

Mam dojem ze do ceny se jeste nepocitaji zakoupene pneu.

beastar
21. září 2018, 12:18
0

Autíčkářův sportovní komisař ke bůh a může vše. Taky má právo první noci a když se mu líbí tvoje kára, tak ji za dvacku cash koupí. Když je hnusný počasí Autíčkářův sportovní komisař přímo nad okruh zařídí v duchu fair play lepší. Oficiální sponzor časomíry je jak jinak Autíčkářův sportovní komisař.

Pokud se ti pravidla nelíbí obrať se na Autíčkářova sportovního komisaře. On tě pošle... do depa kam ani slunce nedosáhne.

beastar
21. září 2018, 12:20
0

Pneu bych viděl jako přínos pro bezpečnost tu základní. I když sjetý vraniky taky umí podržet... V kačírku.

Fa
Fandatik
25. září 2018, 15:53
1

Pravidlo 7. Je dost drsný. Koupíš auto za 500e v Deutsc. Přivezeš na podválu, uděláš rozvody, olej, atd. Koupíš gumy. Jsi klidně výrazně přes 30k. A to nemluvím o spoustě investovanýho času.

Bulldog: na kolik si reálně ceníš Krasavce teď?

BubaaCZek
25. září 2018, 16:56
0

Nez jim to odevzdas tak sundas kola a jsi 5k v plusu :)
Bezne je na plechcupovkach videt pneu v hodnote zbytku auta.
Navic redakce nevypadala zrovna zapalena do vykupu srotu...

Martin Mlčoch
25. září 2018, 20:06
1

Už jsem 14 dní bez auta v Itálii, takže odpověď by nebyla rozumem ale něčim jinym :D Těším se až to projedu víc. To auto pro nefandu cenu nemá, vypadá hrozně a musí se do něj něco dát aby se dostalo do laku. Pro fandu je to jiný...

Adam Forman
26. září 2018, 12:25
1

Veřejné tajemství je, že redakce utrácí veškeré peníze za benzín, automechaniky a chlebíčky, takže jsou všichni švorc a na výkup nemají, ale pššš...

beastar
21. září 2018, 11:44
0

Fajm kárka. Vzhledem k tomu že sem taky trochu extrovertní magor koupil bych to už jenom kvůli té barvě:))

reagovat
Woyta
22. září 2018, 18:55
1

Taky jsem na tenhle inzerat koukal kdyz mi zacal chybet Modrej Skrcek. Ale pak jsem potkal inzerat na vykuchaneho Colta s V6.Tak jsem se zacal zajimat o swap. Zacal jsem zjistovat potrebnou kombinaci dilu a behem par dni jsme s podvalem mazali pro FTO. :D

reagovat
Lo
Lolla
28. září 2019, 05:11
0

A co se s Coltem deje dal? Napsal bys mi do soukrome zpravy? Tyto auta miluji!

reagovat