načítám data...

Jaguar S-Type R V8 4,2 Supercharged

14. ledna 2021, 11:34 20 komentářů Pkr

Recenze toho do čeho jsem měl tu čest vrážet peníze

zobrazit celou galeriiPavel PKR: Jaguar S-Type R V8 4,2 Supercharged

 

Cesta „ I Found Someone“:

Červen 2019, podél Ohře uhání rychlík. Venku se míjí scenérie typického letního dne s troškou oblačnosti. Všude svítí svěží zelená, lehce našedlá obloha dává tušit možný slabý deštík a první vodáci sjíždí řeku doufajíc v hospodu za další zatáčkou. Já sedím v překvapivě moderním vagónu, v překvapivě čistém kupé na překvapivě nepohodlné sedačce a napojen na CD wifi po dlouhé době „nemedím“ nad inzeráty na bazoši, ale zavírám postupně všechna otevřená okna v prohlížeči. Auto už nehledám, už sem našel. Jedu pro něj.

Vlak dál uhání monotónním, kovovým a sílu evokujícím tudu-tudu, a za 3 hodiny ve stejném údolí řeky, ale v opačném směru, už bude slyšet nemonotónní , zvířecí, ale stejnou sílu evokující vytí a burácení divoké kočky.

Koupil jsem si Jaguar S-Type R.

Jo a abych nezapomněl, v CD přehrávači zůstalo CD Barry White Best off…od té doby už vzpomínku na jaga při poslechu Barryho a při poslechu jaga vzpomínku na Barryho neodpářu z hlavy.

Seznámení "Just the Way You Are":

Docela rozporuplné auto. Lidem, kteří tak nějak vidí přes les strom se nelíbí. Možná mají v paměti nižší verze S-Type, nebo se příliš zaměřují na jednotlivé těžko stravitelné detaily. Pro mě nižší verze vždy vypadaly trochu lacině. Jako by to auto někdo ztloukl v Indii v nějaké car tv show.

Co si budeme, předek je hodně divnej. Když si prstem zakryju gril a vnější světla tak je to super. Trochu to připomíná MB R230 SL.  Ale jak do toho přijde gril je to vizuálně trochu náročnější čtení.

Dlouho jsem nevěděl zda se mi vlastně líbí, a nechtěl si to přiznat. Jednoho dne jsem odcházel od auta a musel sem ho obejít abych si ho znovu prohlédl a líbilo se mi, asi jsem začal auto vnímat jako celek a to jakou vyzařuje sílu a hladkost. A bylo po problému. Zvlášť se mi líbí když někde z řady aut vykukuje jen jedno vnější světlo.

Celkové tvary jsou vyvážené a maskují rozměry auta. Vypadá menší než je, a přitom je delší (Skorem 4,9m) než současná generace Volkswagen Finance Luxemburg Superba. Tak nějak to ale není vidět, asi jako když si Barry vezme lesklý černý oblek.

Interiér "Your Sweetness Is My Weakness":

Co nechápu, je jak z tak velkého auta dokázali vytřískat tak málo místa vevnitř. Nebo vlastně chápu, protože je to daň za křivky střechy a zadního okna spolu s masivním polstrováním a obložením dveří.

Díky jagu jsem si uvědomil jak flexibilní zpěvák vlastně Sting je, když se dokázal při svém 1,8 m tak v pohodě rozvalovat na zadní sedačce. Je to jogín.

Já se snažil na zadní sedačku umístit podnapilého kolegu Martina v kožené bundě a takové vrzání snad nezažil ani bílý casting gauč.

Jinak není co vytknout, mě se interiér líbí. Kůže je příjemná, tvary dávají smysl a celé to muselo v roce 2000 působit úžasně. Jsem trochu od fochu a oceňuji netradiční obšití kolem středového panelu. Hezký detail. Celkově jsou materiály v interiéru poplatné době, ale i po 16 letech se drží dost dobře. Žádné známky UV poškození, ani propadu PU pěny pod kůží, dokonce ani smazané PVC povrchy ovládacích tlačítek ( you listening VW group?).

Na mém jagu vše fungovalo, čemuž sem do poslední chvíle nevěřil a hledal sem ten prvek výbavy o kterém nevím, že nefunguje. Až sem nalezl dokonce prvek navíc. Při zapnutí vyhřívání čelního okna byla tato funkce signalizována kouřovým signálem z paty A sloupku a olfaktoricky spáleninou.

Motor "I've Got So Much to Give":

Jestli mi ještě někdo řekne, že motor je od Fordu tak ho přejedu novou Kugou. Motor je jaguáří AJ-V8 a je to rozhodně (oproti zbytku auta? Nevím) výhodou. Je to první produkční V8 od Jaguáru a mělo se jednat a spoluvývoj tří motorů AJ6 AJ8 a AJ12. Což bylo po koupi Fordem zavrhnuto a pokračovalo se jen s V8.

Nebudu tu psát technikálie a zaměřím se spíš na pocity a reálné chování auta. Má to mít skoro 400 koní (290kW) a 541 Nm. Což asi i má, ale není to znát. Vinu na tom určitě bude mít i převodovka a asi i stav mého vozu, ale o tom až dále.

Co však motor má, je charakter a zvuk. A těchto dvou věcí má hodně. Jen si představuju jaké by to bylo kdyby v autě byl manuál.

Motor má opravdu zvuk jak jaguár. Vepředu syčí a vzadu řve. Myslel sem že vytí kompresoru se člověk nabaží, ale ne. Spíš na něj jen zapomenete na nějaký čas a o to hezčí je pak když se vám připomene.

Dobrý den a máte zátah od nejnižších otáček? Ano, ale ne opravdu to není zas taková prda. Působí lehkonoze a jakoby samozřejmě. Atmosférické V8 dávají často pocit takové rozředěnosti v nižších otáčkách a váhy ležící na tom výkonu, na který si musí člověk počkat. Tady je to tak nějak hned. 

Jízda "Let the Music Play":

Jízda samotná je jedním slovem snadná. Rozdělil bych jí na tři skupiny dle ovládacích prvků.

Plyn: zrychlení a navyšování rychlosti je tak nějak samozřejmé. Nemám srovnání s autem s vyšší hodnotou udávaného výkonu, ale jaguár zrychluje přesvědčivě a okamžitě. Chce to zažít. Rozhodně to není nášup jak od turbomotoru, nebo čekání  na vyvrcholení po ruční práci jak u vysokootáčkových motorů. Je to opravdu další způsob jak děli dávkování výkonu na smysly řidiče – supercharged V8.

Zadek: Jag má kočky. A to na každém kole. Jde o systém CATS, který by měl přizpůsobovat nastavení tlumení dle stylu a okolností jízdy a tak dopřát klidné a pohodlné nastavení, nebo tvrdé a sportovní když je potřeba. Vím co si myslíte, že to v současné době nefunguje ani na octávii, tak jak to asi fungovalo u Jaguáru v době kdy se přepsaly dějiny hokeje a nebo válčilo v Kososvu. Je to neuvěřitelné, ale ono to funguje. Jen tak nějak jedním směrem. Jag je pořád příjemně měkký, ale zároveň jistý. Dřív byly i „sportovní“ sedany (nebo spíše powersedany) pohodlné. A není to o kolech.

Volant: Slabina, i když jak se to vezme. Opravdu málo zpětné vazby, těžké dávkování, hodně malý odpor. Ale opět, na to co jag je, tak bylo zadání splněno. Za mě by mohlo řízení být méně odizolované.

A pak je tu ještě převodovka. Velký špatný. V té době

Závěr "Never, Never Gonna Give Ya Up":

No prodal sem ho. Já prodám, ale všechno takže se to nepočítá. Co se počítá je zda toho pak lituju. A lituju. Je v mém vraním nebi po boku ostatních aut, které sem teda rozhodně neměl prodávat. A měl sem se potácet na hraně výčitek, že s nimi jezdím a challenguju jejich křehkost a tím, že usínám s výpočty kolik do nich musím nasypat abych neměl zkažený zážitek.

A to je asi ten rozpor u jagu. Pro mě by mělo smysl ho mít jen ve dvou případech. Buď mám dost volných peněz na to abych s ním opravdu jezdil a opravdu ho servisoval, a nebo ho budu držet v garáži a těšit se z něj čas od času a říkat si jak se takový auta už nedělají. Ani jedno sem nechtěl, nebo neměl peníze. Jag je Jag a bude zlobit. Grilované kuře je nesmrtelné a uši stále čekají na další divný zvuk .

Ale je možné koupit něco víc cool s větším výkonem a příjemnější jízdou za cca 150 až 200k Kč? Podle mě není. Možná 5,7 HEMI. Když sem ho hledal před 3 roky bylo jich 5 na prodej za průměrně 200k. V roce 2019, než sem koupil toho svého, jsem během půl roku objel všechny 3 kusy v té době na prodej v ČR ale za moc nestály. Popravdě ani ten můj za moc nestál ????. Od doby co sem ho prodal (2020) jsem na bazoši viděl jen jednoho…. A to je ta realita.

Tohle auto bude víc a víc cool.

S úctou Barry White

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

liška
14. ledna 2021, 13:47
0

Pěknej blog, díky. A toho velkýho černýho pána jsem jednu dobu furt poslouchal dokola :). Já před časem hledal něco na zimu a nižší verze S-typu byla jedna ze zvažovanejch možností, tohle černý Rko jsem snad i zahlídl v inzerci, bylo to ono? Teď na podzim, cca 280t? Jinak jak se s tím jezdí v zimě, resp. takový ty elektroberličky jsou na tom vypínatelný?

reagovat
Pkr
15. ledna 2021, 11:25
0

Ahoj a díky, nn to moje bylo na prodej v létě a za cca 200k. ESP se nedá úplně vypnout, drift s tím jde, stejně jako nějaký ty donuty. Ale myslím, že to nejde úplně vypnout. A Hlavně není samosvor.

Rush
14. ledna 2021, 14:04
0

Hezký počtení o kočce, teda on je to spíš kocouR. :-) V podstatě se plně ztotožňuji, ten můj standartní šestivál oproti eRku nabídne interiér celkem v bídě (tvrdý plasty, sedáky ošoupatelná koženka, fejkové dřevo). Navíc mám kousek z itálie, takže neplatí ani to o křehnutí plastů a pur lepidlech, u mě zdegradovaly fest. V létě na slunku se umí Jag rozpálit i se světlým vnitřkem tak, že se mi zvlnily skla na brýlích schovaných v loketce. :-D Zvuk je návykový už u třílitru, tady u eRka je to ještě o pár levelů výše, odzkoušeno naživo. :-) Místa uvnitř moc není, zvláště vzadu, s přihlédnutím že se to stěží vejde na parkovací místo. Ale žádná tragédie to zase taky není. K převodovkám : Shodou okolností můžu říct, že ten manuál u V6 není nic moc, zpřevodování je tak nějak zvláštní a na žádné divočiny se nehodí. :-) Navíc na rozjezdech je ta hmotnost prostě znát, ale to u tebe řešila V8.

Jinak se plně ztotožňují s tím, že "uši čekají na další divný zvuk"... :-) Naštěstí obvykle jde o prkotiny, nebo sporadické záležitosti. Prodej zvažuju už dávno, ale s vědomím, že bych za něj nedostal stejně nic, si ho snad radši nechám. Zase tolik toho po mě ročně zatím nechce.

Liška: Běžný eSka, po kterých jsi koukal, mají vypínatelnou kontrolu trakce, víc berliček tam nemám. V zimě se s tím dá docela pohodově, samozřejmě že na náledí při prudším přidání se to umí roztancovat. :) Horší je tu váhu ubrzdit, brzdy nejsou nic úžasného a když namrzne, tak ta masa plechu v krizi má nepěknou vlastnost jet jako sáňky. :)

reagovat
Pkr
15. ledna 2021, 11:29
0

Tak asi to bylo tím, že jsem měl kousek z ČR po nějakým právníkovi. Asi i proto ten interiér byl tak zachovalý. Myslím, že s tím pan JuDr najel asi 15k za 5 let :-D
To jsi mě překvapil s tím manuálem, je to zpřevodovaný na dálnici, nebo jsou blbě odstupňovaný rychlosti?

Rush
15. ledna 2021, 12:33
0

Hele, může to bejt stavem kusu, navíc je to jen třílitr s neznámým nájezdem, dvaceti lety na hrbu, z toho čtyřmi s LPG. S jiným kusem jsem nejel, ale subjektivně je ta jednička kratší, mezi ní a dvojkou je prapodivná mezera kdy to moc nejede, pak už je to docela ok, ale i tak je tam ta spojka taková humpolácká a rozjezd z nuly ti připomíná tanker, nebo spíše tahač. Kvalty jsou jinak dost dlouhý, takže na trojku za městem moc nevystřelíš. Je to asi o zvyku. Ale na okresce vlastně potřebuješ pro nějakou dynamiku jen 2 - 3, to auto začíná něco zajímavějšího dělat stejně až někde nad 4500 ot/min, do té doby sice nějak jede, ale na žádnou akceleraci se necítí. U V8 se tohle asi neřeší, tam bude výkonu dostatek. No, ale zase tam nejsou manuály. :-D Prostě třílitr v serii je relativně důstojný přibližovalo, ale bylo asi fakt míněno na dlouhé dálniční přesuny. Navíc dneska tomu dá na prdel kde co menšího a novějšího. :-)

lu
lumix
14. ledna 2021, 16:58
0

Jo dva roky zpátky jsem mel S-Type taky v merku, narazil jsem na jeden úžasně zachovaly, dovezený z Itálie, bez koroze, jenže mel pistaciove zelenou metalizu a to jsem nějak nezkousl i přes ten paradne zachovaly stav. Dva týdny jsem s tom bojoval jestli takovou barvu zvládnu. S odstupem času si myslím, ze jsem Jo mel koupit.

reagovat
Pkr
15. ledna 2021, 11:30
0

V pistáciový?....rozhodně měl! :-D Podívej se na pistáciový fábie, jak jsou IN.

Ronoath
14. ledna 2021, 18:21
1

Parádní článek! Odkazy na hudbu jsou skvělý nápad!

reagovat
So
Solii
15. ledna 2021, 07:52
0

Pkr. Nechtěl by ses ještě trochu víc rozepsat jak se to servisovalo, resp. obecně tyhle moderní Jaguary? Vlastně nikdy jsem se nad tím nezamyslel (a nikdy ani pořádně nikde nečetl) a asi ne jen pro mě by to mohlo být zajímavý. Jestli to napojíš na normální diagnostiku, kde se kupujou díly, jestli jsou opravdu některý díly od Fordu, jestli jde šroubovat normálním metrickým nářadím :-) atd.

reagovat
Pkr
15. ledna 2021, 11:37
1

No když ho rozložíš na větší celky, tak motor je docela rozšířený (atmo 4,2 v jag + lincoln a ford) a převodovka od ZF byla snad ve všem v té době. CATS jsou trochu oříšek a elektrika to je časovaná bomba.
Podle mě mechaniku vyřešíš rozumně, běžnou údržbu taky. Třeba váha vzduchu mě přišla na 2000 Kč. Jen nevím jak bych si poradil a kolik by stály věci na podvozek.
Metrika ano. Diagnostika obyčejná od sixtol + apka.
Díly od fordu co sem koukal tak ani ne (aspoň podle viditelných znaků).

Celkově sem na tom toho moc řešit nemusel. Jak jsem psal: Váha vzduchu, vacuum leak, svíčky, olej motor, olej převodovka, přední spodní ramena (už nevím cenu).

Rush
15. ledna 2021, 12:55
1

Já toho taky neřešil moc. Ale holt je to dvacetiletá věc. Stahovačka okna (repasní set z ebaye za pár liber, bohužel nepasoval ideálně, ale aspoň není okno padlý ve dveřích :-) ), těsnění IMT ventilů na sání ( dva o-kroužky za pár šušňů, ovšem výměna zejména toho zadního je bez demontáže sání docela gynekologie. :-D ), lanko kapoty (originál nový díl někde z hlubin ebaye z Litvy... :D ), chystám se na unavené vzpěry kapoty, jinak klasika gumy, olej, spotřebák.

Diagnostiku jsem zatím svoji nezkoušel, nebyl důvod. Podle jaguar fora není tuším problém načíst chyby přímo jednotky motoru, ale už je problém s komunikací s dalšími ŘJ jednotlivých prvků výbavy, takže chyby v elektru se asi loví hůře.

Vavris Vavrisovic
17. ledna 2021, 16:49
0

Moc hezky se to četlo. A rok s eRkem musel být výživný. Nejvíc mě ale překvapilo, že to jde prodat... Nebo, že se to neprodává třeba 2 roky. S-Type R mám (asi špatně) zařazen v podobné kolonce jako dvacetiletý Hyundai - zůstane ti do smrti...

reagovat
Pkr
18. ledna 2021, 08:14
-1

Díky.
Byl to problém koupit a vůbec to nebyl problém prodat. Čeká to sice na specifické kupce, ale pán věděl co chce a pro co jede. Trvalo to asi 3 týdny. Když vidím S500, GS430, 750i a podobné jak měsíce tráví v inzerci tak to asi bude tím, že STR je málo, nejsou okoukané a 400k se jinak těžko shání.

beastar
18. ledna 2021, 10:28
0

On hlavně člověk musí být soudný a vědět kolik si za to reálně jde říct aby se to prodalo. Což často právě u těch 750 a S500 a tak bývá docela problém. Jinak erkovýho Stýpka mám taky rád a taky sem měl tu čest že je jich málo je právě hodně super. Chtěl sem to shánět, ale nakonec sem v aukci koupil úplně jinou blbost která je mi ještě trochu blíž. Každopádně tyhle nákupy a prodeje jsou dobrý když to umíš.

Pkr
18. ledna 2021, 10:35
2

Mě to hrozně baví :-D je to trochu jak americký horror film :-D začíná to špatným rozhodnutím, nadšením, zábavou, naivitou, pak pokračuje šokem, ztrátami a masakrem, ale většinou je tam zvrat a dobrý konec :-D A v druhým díle už hraje někdo jiný

beastar
18. ledna 2021, 11:27
0

Jo jo to je přesně pravda:D Já už sem se teď do xtého dějství musel trochu přemlouvat. Naštěstí mám kolem sebe hodné lidi kteří mi vždycky řeknou že dělám fakt dobře, že to bude švanda. Jako je to švanda já sem teď ve fázi kdy čekám, co se po prvním supershow svezení posere. Kdy a hlavně kde. Stárnu dřív mi to bylo jedno hlavně že to jelo (nějak)

sheogh
19. ledna 2021, 15:57
0

Paradni cteni! Ja dodnes lituji prodeje prvni A8, to byl taky paradni sedan... nj, co uz :-)

Cim byl kocour nahrazen? :-)

reagovat
Pkr
22. ledna 2021, 13:04
0

...tím jejíž jméno se nevyslovuje
...tím co jset odpoveď na všechny otázky
...tím co na jaře zameteme z garáže
...tím co kompenzuje jen do mínusu

Perníček
24. ledna 2021, 12:11
0

Pěkné počtení o charisamtickém voze. Máme tu čest u nás doma, akorat to je polotučná verze - 4,0 V8 209kW, zvuk vydává úplně stejný, jenom ten tvůj dvakrát hlasitěji. A pravda, čumák zprvu není člověku moc po chutí, ale časem se pak nachytá, že se mu vlastně libí.

reagovat