načítám data...

Třicítka na krku

19. dubna 2023, 17:26 10 komentářů Pkr

V tomto blogu se nic moc nedozvíte, ale můžete do komentářů napsat něco chytrého a pak se cítit lépe.

zobrazit celou galeriiPavel PKR: Třicítka na krku

Sám jsem se přistihl. To si tak bezmyšlenkovitě scrolluji na sítích, zahlédnu příspěvek někoho s názory mně blízkými, na téma se kterým dotyčný nesouhlasí. Přečtu pár komentářů, zakroutím hlavou a jedu dál. No, myslím, že už nastal čas v jednom z těchto případů opravdu pochopit „vo co jako de (zkr. VCJD – snad se to uchytí :-D)“ a udělat si názor vlastní, a i když to občas moc dobře nejde a bolí to, tak se nad tím zamyslet.

Přátelé, spolek 30 pro Prahu.

Na první pohled je to pochod milých lidí po silnici ve výstražných vestách a v pletených čepicích s transparenty a asi nějakou agendou.

Na druhý pohled už to může být parta zoufalců, co chce změnit něco, co vlastně ani pořádně nepoužívají a čemu nerozumí.

Na třetí pohled to může už být parta bláznivých ekoteroristů co nám, automobilovému národu, chce vnutit další stupidní agendu z cyklistických zemí EU. A to vše za cenu omezování účastníků silničního provozu a s placenou ochrankou PČR.

No a co teď? No přece si o tom udělat nějakej ten názor ne Halík kua!

Nalijme si čistého vína. Jezdím rád rychle, věřím, že umím vyhodnotit riziko, nebojím se rozhodnout co je správné a co není a nemám rád omezování schopných pro ochranu neschopných. A hlavně mám rád auta. A vy asi taky že jo. Však také každý Čech je instruktor sportovní jízdy, hokejový analytik, profesionální milovník a neohrožený hrdina dobrovolně nevyužívající svůj potenciál.

Ale to je ošklivá generalizace Clarku! Fuj! Vynadejte mi v komentářích.

Tak ten názor teda. Můj. Ne váš. Na ten čekám v komentářích. Prosím.

 

Jezdím všude tak o 10% rychleji, protože limity jsou poplatné výkonnosti vozového parku 70 let. Na druhou stranu hustota provozu je mnohem vyšší, než když se vymýšlely limity a nebo urbanistické studie a budovaly ulice.

Že zavedení 30tky pomůže splnit předem vydefinované cíle a zlepšit specifické parametry je jasné. Tak se agendy dělají. Méně nehod, méně závažné nehody, nejspíše i nižší hluk, menší strach z provozu.

Ale myslíte, že bude pro mnoho lidí ta zlomová hranice kdy namísto jízdy autem, půjdou spíše pěšky, pojedou na kole, nebo na zvířeti? Nemyslím si.

Bude na ulici pro všechny ostatní, než řidiče aut lépe a příjemněji? Asi ano.

Bude doprava plynulejší? Nebude.

Ale neházel bych to do koše. Jen si nemyslím, že pár motivovaných lidí s nápadem sledující vznešené cíle, ví o dopravě více než lidi kteří tento obor studují, praktikují, vyhodnocují reálná data a hlavně pracují se zpětnou vazbou a musí čelit reálným problémům v dopravě. Ano otázka je, zda agenda těchto lidí sleduji i jiné, než cíle spojené s efektivitou a cenou dopravy.

Pokud má být cílem agendy aby městem projelo potřebné množství aut s co nejmenším rizikem pro všechny ve městě a za co nejmenší náklady tak to už děláme, umíme, občas kazíme, ale spíš to jde.

Pokud má být cílem agendy ale snížení emisí, motivace lidí cestovat jinak než autem, maximální snížení zranění v provozu a zatraktivnění dopravou znehodnocených lokalit. Pak o tom musí být konsensus a musí na to být budget. A plošné 30tky to nevyřeší. Je to jak řešit kriminalitu tím, že zakážete lidem vycházet o víkendu po 22 hodině.

Shrnu-li neuspořádaný tok mých myšlenek, tak vynucené 30tky ve městech opravdu povrchně splní kolektivně neschválené cíle. Uznáme-li tyto cíle jako to co chceme, pak jsou zde podle mého lepší a cílené nástroje. I když opravdu jedním z nich je snižování max. rychlosti.

čau

 

Kdyby někdo byl líný hledat a vůbec nevěděl o co jde: Je to hnutí převážně posledních 3 let. Což je trošku ouvej, protože poslední dobou není nouze o skvělé nápady posouvající většinovou společnost dále v evoluci. PS.: doporučuji se seznámit s tímto principem (Overtonovo okno – Wikipedie (wikipedia.org)).

Cílem je snížení nebezpečnosti, hluku, emisí a zlepšení dopravy ve městech. A nástrojem je zavedení maximální dovolené rychlosti ve městech na 30km/hod.

Spousta měst, v západní Evropě, již toto zavedla. A popravdě dá celkem práci najít nějaké negativní ohlasy. Pozor to nemusí znamenat, že jich je o tolik méně než pozitivních.

Každé město k tomu přistoupilo trochu jinak. Nějaká města razantně a plošně, jiná se zas snažila o určité trial fáze a další zas o zavedení zas jen v určitých rizikových oblastech. A pak tu jsou Francouzi.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Ho
Honza123
19. dubna 2023, 19:04
4

Jakekoliv seriozni zamysleni nad timto nesmyslnym tematem je je prave posun overtonova okna nespravnym smerem. Obzvlast, kdyz autor nesmyslne prejima extremisticke zavery, ze plosne snizeni rychlosti snizi emise, nebo nehodovost. Oboje je nesmyslna lez.

reagovat
S.
S.h.I.t.
19. dubna 2023, 19:47
2

Jsem toho nazoru, ze aktiviste na silnici jsou soucasti vozovky a mohou tedy byt prejeti. Nic jinyho si ta pakaz nezaslouzi.

reagovat
Jakub Pospíšil
19. dubna 2023, 21:29
9

Parta lidí dělá užitečné idioty profesionálnímu rozvraceči společnosti (tak se sám při jedné příležitosti tituloval), němci jménem Kai Arne Springorum, který přes pochybné neziskovky vydělává docela zajímavé prachy, plus je navázán směrem na východ. Doporučuji si ho vygooglit a počíst si. Dost to vysvětlí některé jinak nelogické rozpory. Devadesát procent lidí v tom pochodu nejsou idioti, jen prostě nedomýšlejí věci a líbí se jim zdánlivě jednoduché řešení. Je to lautr to samé jako demonstrovat na Václaváku proti bídě.
To že lidem vadí tranzitní provoz skrze rezidenční čtvrtě a chtějí ho v maximální míře omezit chápu, mi by to vadilo taky protože NIMBY.
To že je magistrála špatně si jsou vědomí asi všichni, ale bohužel nemáme lepší alternativu.
Čekání na dokončení okruhu je blbost. Nedokončí se nikdy. Tak to prostě je. Máme extrémně neefektivní státní zřízení a permanentně přednasranou společnost, liniové infrastrukturní stavby měly šanci v devadesátkách, možná do roku 2010. Teď se tak nějak z principu demonstruje i kvůli pitomému příhradovému mostu, místo kterého by se postavil skoro stejný most, stát není developer, takže neumí jít proti veřejnému mínění, čili nakonec vždy couvne a i když to někdo myslí dobře, dopadne to jako vždycky.
Plošná 30 v rámci třeba Prahy 1 by mi dávala v pohodě smysl, ale ne prosazená takhle.

-
Komentář upraven 19. 4. 2023, 21:40:59

reagovat
StreetPro
21. dubna 2023, 10:37
0

Něco jako když se Rusové pozvou na návštěvu: "We wanted it as good as possible, but it turned out as always"
(RU min předseda Viktor Chernomyrdin)

briza
25. dubna 2023, 15:16
2

Fantastická je ta jejich demagogie. Naposled jsem se třeba dozvěděl, že za minulý rok zabil provoz v Praze 17 lidí. Tak jsem se v tom trochu pošťoural a nakonec jsem jim k tomu udělal i graf, z nějž je jasně patrné, že největší počet úmtí šel na vrub usmrcených a nebyl zaviněn řidičem. Hrozná a odporná rychlost naopak zabíjela nejméně. Odpovědí bylo to, že mě zablokovali :)

Sa
Sato
21. dubna 2023, 10:37
1

Neviem no, v meste v v blízkostí obytných častí je 130 už celkom dost. Trocha empatie treba, pri 130ke už vzniká celkom vela hluku...
W8 what? 30? wtf?

reagovat
martin_100
22. dubna 2023, 05:24
3

30 proti 50v danym úseku znamená vyšší emise. Auta v tom úseku straví víc času, pojedou na nižší rychlostní stupeň tim pádem ve vyšších otáčkách. Inu samá pozitiva.

reagovat
PepaSFI
23. dubna 2023, 09:21
2

ale samozřejmě, to je jasné každému kdo má o autech aspoň o málo větší znalosti než je základní ovládání. Ale ty jsi zásadně nepochopil princip věci. Vůbec nejde o emise a bezpečnost. Tyhle aktivity mají za hlavní cíl prudit a škodit. Dnes se řeší třicítka, zítra to bude zákaz vjezdu, pozítří zákaz vlastnit auto, potom daň na klobásy a špek, pak daň z otevřeného oka, ze zavřeného okna, jak praxe ukazuje, nic není nemožné. Kdyby šlo skutečně o emise a bezpečí, řešily by se dopravní úpravy pro plynulost a ne paušální omezení. Jenže to už je složitá věda a na to ti co mají v hlavě zelený ho... nestačí. Je přivede do eztáze když můžou uškodit těm co mají jiný názor a ideálně všem. Fér by bylo, na protest proti aktivistům, škodit aktivistům. Jenže na to jsou slušní lidi moc slušní.

David Střítežský
25. dubna 2023, 11:41
3

Jen si tu něco odložím ...

reagovat
S.
S.h.I.t.
25. dubna 2023, 15:27
0

Kez by to fakt byla "posledni generace" tehlech zdegenerovanych aktivistu. Snad se, v ramci zachovani planety, dal nemnozi.