Jaké vozy se člověku vybaví, když se řekne dnes velmi oblíbené slovo Youngtimer? Vsadím se, že kromě BMW E30, Porsche 911 (964), Mercedesem W124 nebo Golfem MK1 se řadě lidí vybaví i Saab 900 – s nápisem TURBO a velkým křídlem vzadu.
A není to náhoda. Model 900 první generace se nesmazatelně zapsal nejen do historie automobilky, ale také do historie motorismu samotného. Ne, že by automobilka s daným modelem vyhrála nějaký slavný závod, jako je třeba LeMans nebo Monte Carlo, ale Saab nepřímo posouval automobilové standardy k tomu, co máme dnes. Turbodmychadlo v obyčejném rodinném voze už na konci 80. let? Vždyť to měla jenom závodní nebo sportovní auta. Přičtěte k tomu bohatou výbavu, hromadu bezpečnostních prvků, to vše zabalené do nezaměnitelného designu a máte vůz, co vyčnívá z řady, seč fyzicky stojí spořádaně mezi ostatními. Ale hezky pěkně od začátku.
Projekt X36, jak bylo auto pro potřeby inženýrů označeno, se dostal do vývoje už na začátku 70. let. V Americe, kde měla značka velké odbytiště vozů, se co chvíli zpřísňovaly emisní a bezpečnostní normy a Saabu bylo jasné, že než aby neustále vylepšovali stávající model 99 , bude lepší, když postaví nový.
No, ne zcela tak nový. Model 900 stojí na základech právě onoho modelu 99. Byl prodloužen rozvor a příď vozu, která byla ještě k tomu snížena, aby bylo dosaženo požadovaných bezpečnostních norem. Ale nešlo jenom o natažení auta. Zvýšila se i tuhost karoserie, stejně tak automobilka přidala na bezpečnosti, komfortu, výkonu a ovladatelnosti. Vývojáři si dali záležet opravdu na každém detailu.
Nová palubovka byla orientovaná na řidiče. Nejčastěji používané ovládací prvky byly co nejblíže k pilotovi, aby nemusel spouštět oči z vozovky na dobu delší, než je nezbytně nutné. Proto i bylo například rádio usazeno v horní části palubní desky.
Krom toho vůz prošel i důkladným testováním, aby vydržel ve všech klimatických pásmech. Testy probíhaly jak v mrazivých podmínkách na severu Skandinávie, tak zároveň i v suchém a horkém prostředí americké Kalifornie. Saab také získal prvenství v jedné z inovací, která je dnes součástí snad každého auta a to je zavedení kabinového filtru.
12. května roku 1978 se světu ukazuje výsledek práce, nový Saab 900, který si okamžitě získává sympatie novinářů i potenciálních kupců. V listopadu téhož roku se pak rozbíhá výroba prvních kusů pro modelový rok 1979. A opět začínají roky vylepšování, ladění a vytváření speciálních edic těchto specifických vozů. Saab tak hned ze startu přichází s upgradem systému vytápění a ventilace.
O rok později dochází na dvojité zadní lampy, které více odlišují vůz od svého předchůdce, modelu 99. Co do vybavenosti jsou přidány vertikálně nastavitelné opěrky hlavy a pětistupňová manuální převodovka. Následuje doplnění dosavadní tří a pětidveřové karosářské varianty o čtyřdveřový sedan. Rezerva se přesunula pod podlahu kufru a došlo na úpravu náprav – vepředu jsou nyní dvojité lichoběžníky, vzadu tuhá vlečka s Panhardskou tyčí. Za příplatek mohl člověk dostat elektricky ovládaná okýnka a všechny verze Turbo mají přední gumový spoiler.
Co je však zajímavější je fakt, že v roce 1982 je model 900 vybaven systémem APC (zkr. Automatic Performance Control). Jedná se o ventil, který dokáže u přeplňovaných Saabů upravovat plnící tlak turbodmychadla a dostat tak motor na hranici klepání. To celé umožňovalo vozu jezdit na benzín s různým oktanovým číslem, aniž by hrozilo poškození motoru.
Do výbavy následně přichází volitelné centrální zamykání. V dalším roce příplatkové střešní okno, nebo tzv. Leather packet, což byla kůže v interiéru. Vozy ročníků 1983 až 1986 mají na americkém trhu pozměněná přední světla, kde jsou parkovačky oddělené od prostoru pro hlavní svítilny (to je ta část, co připomíná slzní hrbolek oka). Po technické stránce jsou zavedené bezazbestové brzdové destičky, které jsou dnešním jazykem víc "eko friendly", plus se přidávají zadní mlhovky, které jsou později omezeny na jednu svítilnu, aby nedocházelo k záměně za brzdové světlo. Člověku tohle celé možná přijde úsměvné, ale v té době prostě legislativa řadu prvků, které jsou v dnešní době vesměs standardem nebo dokonce i povinné, nevyžadovala.
V roce 1984 přichází automobilka s inovovaným motorem. Dosavadní osmiventilovou jednotku, která si nesla označení H, doplňuje její šestnáctiventilový ekvivalent, který dostává označení B, respektive B202, čímž je pak osmiventil zpětně označen jako B201. S motorem B202 pak může mít nejostřejší Saab 900 až 175 koní.
Na tu dobu je to opravdu něco extra, proto i přichází extra označení. Tímto se dostáváme k historicky prvnímu Saabu, který má přízvisko Aero. Poprvé se Saab 900 T16(S) Aero ukazuje světu na Ženevském autosalónu již v roce 1983. Ale pozor! Aero nebylo pro všechny. V některých zemích měl tehdy Opel licenční práva na používání slova Aero v názvech automobilů, takže díky tomu nesl jinak nejsilnější Saab i označení SPG (Super Performance Group) pro USA, jinde zase jenom T16S.
A u motoru ještě chvíli zůstaneme. Možná si někdo všiml už toho, že motory jsou u těchto vozů uložený podélně. Přitom Saab byl známý produkcí pouze předokolek (systém 4x4 přišel až v roce 2008). Převodovka by tak v tomto případě byla někde pod kabinou.
Není tomu tak a sám za sebe jsem zatím toto řešení nikde jinde neviděl. Převodovka je zde uložena pod motorem a vlastně její horní část je olejová vana pohonné jednotky. K přenosu sil pak dochází skrze spojku, která je na straně u přídě vozu a skrze ozubená kola je pak síla přenášena na převodovku.
Každopádně krom nové pohonné jednotky, která dokázala vůz rozpohybovat až na 210 km/h, přišel i sportovně laděný podvozek a z pravidla bohatší výbava. Co je zajímavé, tak Saab počítal s výrobou své nejostřejší verze pouze v omezené paletě barev. Prvotní bílá perleť byla pro potenciální nákladnou opravu zavrhnuta. Zůstala tak šedostříbrná a černá, později se přidala červená s tmavě zelenou. Trošku alegorie na počátek výroby, kdy první roky sjížděly z linky všechny vozy této značky pouze zelené.…
Postupem času přibývají další inovace, ať už je to hydropneumatický silentblok motoru, nebo dosazení intercooleru pro osmiventilovou variaci motoru.
Vraťme se k verzi Aero. Aerovky mohou mít tzv. Airflow bodykit, který nebyl jenom designově přitažlivý, ale údajně i funkční – snížený odpor vzduchu o 5%. Celkově prý vzniklo přes 10 000 sad tohoto kitu, navíc ním pak byly i osazeny speciální edice, jako byla například Red Arrow nebo Carlsson, ale k tomu se ještě dostaneme.
Další novinkou, co Saab vypouští do světa, je představení verze kabrio. Zatím se však jedná pouze o čtyřistakusovou předprodukci, která měla jenom jednu adresu a to Spojené státy americké. Každý z dealerů dostal po jednom z kabrioletů, aby se zjistilo, zda je o vozy zájem. Byl a to enormní. A tak v roce 1987 se výroba kabrioletů ze Švédska rozbíhá naplno. Saab bez střechy byl natolik žádaný, že v USA byl jednu dobu i na dva roky předem vyprodaný a to i přes svoji znatelně vyšší cenu.
S rokem 1987 ale i končí dosavadní tvář vozu, které se přezdívalo "Flat Nose", u nás známá také jako "Kolmáč" a přichází facelift v podobě komplet přepracované přídě. Nejvýraznější změnou vzadu je nový nárazník, který jde ruku v ruce s tím předním. Nově jsou také všechna vozidla osazena katalyzátorem (v USA ho mají všechny vozy povinně již od roku 1976).
Ke skutečnosti, že právě v tomto roce začíná i velkokapacitní produkce kabrioletu, musím říct fakt, že předprodukční série 400 kusů je jediná várka Saabu 900 bez střechy s předfaceliftovým vizorem. Tím se z auta stal docela raritní sběratelský artikl.
Ale zpět k celkovému vývoji modelu. Saab neúnavně pokračuje s inovacemi dál a tak v roce 1988 přichází s turbem, které je chlazené vodou. To by mělo zvýšit jeho odolnost a životnost. Kromě toho se přidávají přední brzdové kotouče s odvětráváním, práce ruční brzdy je přesunuta z přední na zadní nápravu. Vozy dostávají nízkotlaké turbodmychadlo, které je známe pod zkratkou LPT. To je pro Saab kompromisem mezi výkonem (145 koní) a spotřebou. Nejsilnější verze mají turbo Mitsubishi TE-05, které dostává auto na hranici 175 koní, někdy i na 185 jednotek koňských sil.
Příkladem nejsilnější variace může být i oslavná edice 900 Carlsson na počest legendárního továrního jezdce značky. Tato edice se prodávala v letech 1990 až 1992 a byla výhradně pro Velkou Británii, přičemž čítala 600 kusů těchto speciálů v bílé, červené nebo černé barvě s Airflow Bodykitem.
Mezitím výrobní kapacity v Trollhatanu přestávají stačit a tak se výroba populárního kabria přesouvá do finského Nystadu. I přes to se už ale blížíme ke konci.
V roce 1991 ještě přichází pro některé trhy motor o objemu 2,1 litru s výkonem 140 koní. Kromě toho se opět posouvá výbava – elektrické sedačky z 9000 nebo Aero paket pro kabriolety.
Saab 900 OG (Old Generation), nebo taky Saab 900 Classic, jak je první generace někdy označována, se pomalu klidí z pole a přenechává místo novému nastupujícímu modelu 900 NG , který už ale nevznikl čistě pod taktovkou Saabu, ale ve spolupráci s General Motors. Poslední stará devítistovka (Aero v barvě Imola Red) sjela z výrobního pásu 26. března roku 1993 a zamířila tradičně rovnou do muzea Saab v Trollhatanu. Doprodej populárních kabrioletů probíhal ještě v roce následujícím.
Saab se ještě stihl na závěr rozloučit s několika edicemi. V Nizozemí například vznikl Saab 900 Red Arrow, což bylo vlastně Aero ve speciálním červeném laku a s nelakovaným Airflow bodykitem. Nebo rozlučková Commerative Edition zase měla čítat 325 kusů černých Aerovek s hnědým interiérem a speciálně lakovanými koly, ale vyrobit se jich povedlo jenom 314. Nicméně se podařilo ještě vyprodukovat v duchu stejné edice 500 obdobných kabrioletů, které měly hnědou střechu. Celkově se za 15 let produkce podařilo zkompletovat a dostat na silnice 908 817 Saabů 900 první generace, z čehož 48 888 kusů bylo s otevřenou střechou.
Ve výsledku si vůz našel cestu ne jenom ke svým klasickým zákazníkům, jako jsou doktoři, umělci nebo architekti. Model 900 OG se například dostal do služeb švédské policie nebo ve Sovětském svazu jako vozidlo pro testování tření vozovky. Auto se stalo vskutku oblíbené.
Není pak divu, že vzniklo přes 30 různých edic, ať už od samotné automobilky nebo od lokálních dealerů. Krom výše zmiňovaných tu bylo 900 Turbo 25th Anniversary, Turbo Anniversary, Ruby Edition, Monte Carlo Convertible, Commander, The Last Run Edition, CD/ Finlandia (prodloužená limuzína), Forty, Lux, Silver Arrow, Tjugofen, SiS – Summer in Sweden a další. Myslím, že vypisovat detaily ke každé speciální variaci by bylo zbytečné a zdlouhavé, avšak musím zmínit pár vskutku zajímavých variací.
Tou první je Saab 900 Enduro. Jestli šlo o počin přímo továrny nebo někoho ze subdodavatelů se mi nepodařilo dopátrat. Nicméně je tu řeč o jedenáct, respektive dvanáct speciálů určených pro australský trh. V informacích o dvanáctém kuse se zdroje liší, ale buď se jednalo čistě o náhradní karosérii nebo můžeme hovořit o plnohodnotném autě, který byl krátce po zkompletování zničen při nehodě.
Co to ale bylo zač? Od pohledu je vidět, že auto dostalo speciální rozšířené blatníky a spoilery. Vše bylo z laminátu. Navíc byl vůz osazen sportovním podvozkem, širokými disky a motor tlačený turbodmychadlem, které dávalo 1,2 baru tlaku. Taková správná 80tková hardcore verze už tak docela hardcorového osobního automobilu. Nikde nejsou záznamy, že by se jakýkoliv kus dostal někdy za hranice australského kontinentu. Nicméně dochovaná data z roku 2011 hovoří o celkově zmonitorovaných šesti kusech a dnes je potvrzena existence pouze u tří kusů. Navíc dokumentace, ať už vizuální nebo textové, je celkově k dostání velice málo.
Pokud si někdo myslí, že tímto klasická devítistovka končí, tak se plete. Krom speciálních edic je tu i hromada přestaveb. Tou asi nejznámější a dnes asi i nejvyhledávanější je Topolla. Což je originální nástavba karavanu, která se systémem "plug and play" instalovala na Saaby 900 se splývavou zádí po odmontování třetích respektive pátých dveří.
Dále málokdo ví, že kdyby na to tehdy výrobní kapacity stačily, tak má model 900 možná šest karosářských variant. Tou mohl být Saab 900 Safari, což byl vlastně kombík. Jeden kus švédská továrna dokonce vyprodukovala a dodnes stojí v tamním muzeu, ale navíc už nedošlo.
To ale neodradilo nizozemského zástupce Saabu, BV Auto Import Maatschappij, který měl v návaznosti na studii automobilky v plánu produkci Wagonů 900 – 5 dveřová varianta překopaná za pomocí dílů ze sedanu. Kolik vozů se dokázalo vyrobit není známo, nicméně minimálně jeden takový červený kombík dodnes brázdí silnice v rukou nizozemského soukromého vlastníka.
Tímto se plynule dostáváme k přestavbě, která není nijak závislá přímo na automobilce. I když Saab 906 Turbo má na svědomí člověk, který pro automobilku dělal. Byl to jistý Leif Mellberg, který mimo jiné patřil ke klíčovým postavám u vzniku prototypu Saabu EV-1. Ten z vlastní iniciativy vzal čtyřdveřový sedan modelu 900 a udělal z něj šestikolové kombi. Nešlo ale jenom o prodloužení do délky, ale i do šířky, aby byly zachovány proporce vozu. Pod kapotou se skrývala "obyčejná" 2.0 Turbo, která poháněla klasicky přední nápravu. Motor byl jediná obyčejná věc. Uvnitř disponoval "six-wheeler", krom zvětšeného zavazadlového prostoru, i palubním počítačem, lednicí, televizí, nezávislým topením, antiradarem a policejním rádiem.
Bohužel, cesty osudu zajímavých automobilů nemají vždy růžový konec. Podle všeho vůz během let změnil své zbarvení okrasných hnědých pruhů na modré, což nezní nijak tragicky. Jenomže poslední záznamy poukazují na informaci, kde šestikolový Saab skončil ve zbídačeném stavu na vrakovišti kdesi ve švédském Varbergu. O tom, jestli vozidlo skončilo v hutích, nebo se jej nějaký nadšenec blázen ujal, není známo.
Pojďme na závěr na veselejší notu a to od největšího Saabu po ten nejmenší. Saab 006 Junior, nebo taky celým názvem Lokari Saab Turbo Convertible Junior 006 byla licenční motokára vyráběná firmou Lokari ve finském Rauma.
Firma se zabývá zpracováním plastů. Nicméně v roce 1986 dala vzniknout těmto vozítkům pro děti od 8 let (mělo by ale uvézt i dospělého). Autíčko má údajně 55 kg váhy, které se rozprostírají na půdorysu 2,1 x 1,16 metru (což investigativně dosvědčil můj dvoumetrový kamarád Lukáš, který si vedle něj lehnul na srazu). O pohon se stará maličký motor od Hondy, který přenáší přes řetěz na zadní osu 3,5 koně. To stačí, aby se tato hračka mohla pohybovat rychlostí 35 km/h.
Celá tato edice byla dostupná v již zmiňovaném roce 1986 a to u vybraných dealerů Saabu za cenu okolo tehdejších 1900 dolarů (dnešních našich 123 tisíc). Pokud se náhodou objeví nějaký na prodej, tak si připravte zhruba 4000 euro, což je +- 100 000 korun českých (za co už koupíte dost solidního normálního Saaba). Nicméně hodně zdaru při hledání. Údajně vzniklo pouze 75 kusů.
A tímto končíme. Saab 900 první generace je, jak už jsem výše zmiňoval, ikona a legenda. Nejenom značky, ale celého automobilismu. Vůz v mnoha ohledech určoval trendy a směry, kam se pak posléze ubíral celý automobilový průmysl. Myslím, že i tenkrát se za ním musel otočit na ulici snad každý a tento stav setrvává dodnes. Což jsou jedny ze skutečností, díky nimž se dnes jedná o ceněnou klasiku, která je vyhledávána nejen nadšenci značky.
Zdroje:
www.saabmuseum.com
www.saabplanet.com
www.saabnet.com
www.en.wikipedia.org/wiki/Saab_900
www.saabklubdanmark.dk
www. newoldcars.com
www.hotcars.com/saab-900-facts/
www.autoevolution.com/saab/900-cabrio/
www.hotcars.com/1978-1993-saab-900-costs-facts-and-figures/
07. července 2024, 07:21
7
Nádherný článek k nedělnímu ránu a šálku čaje. Díky
07. července 2024, 16:38
1
Jednu 900 OG jsem měl a až dostanu chuť utrácet, koupím si ji opět :-)
Škoda že tenhle nemá klimu, to by ta chuť přišla okamžitě :-) :
https://auto.bazos.cz/inzerat/186766271/saab-900-turbo.php
Zrovna včera dopoledne mě u brněnského Globusu předjela tmavě zelená 99 Turbo, byl to skvostný pohled, vidět jak se mu práší za kočárem :-)
08. července 2024, 13:35
0
Jako obvykle "poděkujme" Oplu, tady tentokrát za to že značku tak sofistikovaně postupně popravil.
Kdybych neměl XM, starší Saab 9xxxněco s turbem by byl slušný aspirant na youngtimer náhradníka
08. července 2024, 16:08
0
Opel jako takový za krach Saabu nemůže, ale General Motors. Opel i Saab byly stejnou součástí tohoto koncernu, kde se jenom mezi sebou propůjčovali různé platformy, technologie, motory, apod.
Problém byl v tom, že Saab, narozdíl od Opelu, odmítal na danou platformu namontovat jenom "svůj obal". Místo toho se náklady na výrobu ve Švédsku zvyšovaly, protože si zde zakládali především na bezpečnosti, ale i na komfortu a trvanlivosti.
Takže když přišla v roce 2008 finanční krize a šlo se škrtat, tak to samozřejmě schytal Saab, který stál na vývoji apod. víc než Opel, který šoupal nožičkama a dělal to, co se mu řekne. Díky tomu vydržel v koncernu do roku 2017, kdy si to pak vzalo PSA, dnešní Stelantis.
Pak už to šlo ráz naráz. Jediný, kdo měl o značku zájem, byli Číňani. To se ale General Motors nelíbilo a tak přišlo na výhrožování se zatržením patentů na novou 9-5 a 9-4x. V pozůstalosti pak zůstal jenom model 9-3, který stál na 10 let staré platformě.
V tomhle krátkém slohu jenom dodám, že Saab není jediná značka, kterou GM pohřbilo. Došlo i k ukončení činosti legendárních značek jako je Hummer, Oldsmobil, Saturn nebo Plymouth...
08. července 2024, 21:45
0
OK, já to mám v hlavě nastaveno tak, že Opel = GM. Technicky vzato to asi správně není.
Jaká to náhoda, že jedno auto zrovna z roku 2008 mám, není to Opel, a jediný větší problém v něm byl jen s manuální převodovkou, která je... od Opla
V USA spoustu zajímavých a luxusních značek zemřelo zhruba mezi 30.-60. léty (viz. např. Detroit), zbyla jen velká trojka. A vlastně nejen v USA.
Je to ale už dost dávno, dnes to jsou dost vzácná obskurní auta s tomu odpovídajícími cenovkami a ještě na úplně jiném kontinentu.
Jinak jsem zapomněl a samozřejmě musím pochválit pěkný a podrobný článek o pro mě dost zajímavé značce a jejich modelech. Bohužel jsem tedy v žádném Saabu nikdy nejel.
Doufám že podobných článků o podobně zajímavých značkách a modelech napíšeš víc :)
Buď máš velmi nadprůměrně znalosti ze světa automotive, a/nebo umíš dobře a trpělivě hledat a baví Tě to
08. července 2024, 22:51
1
Právě že není no... :D Ale pravda, že to, co bylo od Opelu v Saabech nestálo za moc. Ku příkladu jsou to zrovna ty nejdůležitější věci na autě, motory.:
1.8i Z18XE - vydíraly se na vačce a odcházely řídící jednotky.
2.2 TiD (CDTi u Opelu) - neslaná nemastná jednotka, která ráda odcházela na jednotce, která je umístněna přímo v palivovém čerpadle, kde jsou keramické spoje...
3.0 V6 - tohle už byl spíš globální koncernový motor, ale byl hlavně v Opelech. Trpěl na přehřívání, foukání těsnění pod hlavou a rozpadem výměníku oleje, který je mistrně schovaný mezi hlavamy. Saab si jej sice lehce modifikoval - přidal například turbo (které ale bylo poháněné jenom jednou stranou svodů) nebo vyměnil plastové ventil dekly za hliníkové, ale žádný převrat v trvanlivosti se nekonal.
Bohužel, je to tak. Viz. můj oblíbený Tucker...
Děkuji. :-) Jízdu v Saabu doporučuji. Aji snad v 9-3 ng, která je tzv. nejmíň saabovitá, ale má svoje kouzlo. Nevím odkud jsi, ale když přijedeš do Brna na Kafe a Káry, mohu tě svézt. ;-)
Když mrkneš tady na můj profil, tak vlastně jsem už tak nějak splácal články o všech modelech Saabu. Akorát ten časový rozptyl se mi roky pauz a proluk natáhl... :D Takže ty první nemusejí být zas tolik poutavé nebo z podstaty dobré. (Snad to nezní egoistický, že teď si snad připadám jako pan spisovatel).
Je to kombinace obojího. Auta mě baví od mala, takže za těch skoro 30 let života mi něco utkvělo v hlavě a samotná skladba takových textů je o tom, že člověk fakt musí být zainteresovaný pro věc, aby měl dostatek trpělivosti s hledáním informací. Nejčastější zdroje jsou anglicky, něco švédsky, něco německy a tím pak člověk naráží na překladatelské oříšky nebo samo z podstaty na chybné informace, kdy pak hledá ještě víc a snaží se separovat ty správné.
10. července 2024, 19:38
0
Ta V6 byla myslím i později v Alfách (159, Brera), po tom co zařízli Busso. Nikdo to nechce ani zadarmo, narozdíl od těch starších s Bussem. To že se Saab aspoň snažil jednotku v rámci svých možností povylepšit je zajímavé, ale ten základ byl prostě evidentně špatný. Turbo jen na půlce válců je zajímavé :)
Já jsem od Prahy, tak na KaK do Brna přijedu těžko, ale děkuji
Já přijíždím nějak těžko i na ty Pražské, místní Irwinek by mohl vyprávět :)
Přemýšlím, jaký z těch "klasických" Saabů +/- 90. let je takový nejsaabovější, kvalitně postavený, jede, má povedený interiér?
Evidentně asi ta první generace 900 s turbem, těsně do toho roku 93? Motor podélně, spojka pěkně vepředu, ...
Nebo na 9000 jsem taky četl celkem chválu na solidnost? Úplně to není ono na první pohled, ale na druhý už to má něco do sebe. Je to ale společná platforma s Fiatem, Alfou 164, Lancií Themou...
Ale netuším, které motorizace a edice jsou dlouhodobě ty zajímavější a co tak reálně stojí ve slušném stavu? Co díly?
11. července 2024, 01:46
0
Pokud je něco nejsaabovitější Saab, tak je to právě, jak říkáš, 900 první generace (čili do roku 93'), to auto je prostě definicí značky. Nicméně aby člověk zažil a pochopil, tak nemusí zrovna hledat staré "devítikilo". 9000 má rovněž charakteru a duchu značky na rozdávání, ale ono i klidně stačí sednout do první generace 9-5 (97'-09'), což je asi nejdostupnější možnost, jak se moci v něčem takovém svézt.
Motorizace všeobecně nejlíp turbobenzín a edice, respektive varianta Aero je výkonnostně nejvyšší specka, takže bývá nejžádanější. Teď nevím, jestli se otázka týkala přímo 9000 nebo všeobecně Saabů... Cenově to líta. Právě záleží jaký model, jaký stav a jaká varianta.
Díly na ty novější jsou, na 900 a 9000 je to takový na hraně. Zase dost všeobecně, ale podvozkové věci, nebo nějaké běžné věci motorařiny se dají a nejsou to ani rakety. Poměrně dost věcí se dá sehnat ještě v originále. Na druhou stranu karosařina je občas boj a někdy nezbývá nic jiného než lovit po vrakovištích, respektive inzerátech, kde někdo tyhle auta kuchá na díly.
11. července 2024, 06:15
1
Když už k textu se dá těžko něco zásadního dodat, rejpnu si aspoň do komentáře :-)
"Saab není jediná značka, kterou GM pohřbilo. Došlo i k ukončení činosti legendárních značek jako je Hummer, Oldsmobil, Saturn nebo Plymouth... "
- určitě do toho výčtu nepatří Plymouth. Ten pohřbil Chrysler. A je taky třeba říct, že Plymouth nebyl nikdy samostatný, založil ho Chrysler jako svoji dceřinku, takže je-li jméno Plymouth legendární, o tu legendu se zasloužil zase jenom ten Chrysler, což docela vyrovnáva jeho "provinění" s ukončením značky
- a nezařadil bych sem ani Saturn. Zaprvé ho tady nezná ani polovina automobilových fandů (o nezainteresovaných nemluvě), zadruhé ho analogicky k tomu Plymouthu založil sám GM jako svoji dceřinku a zatřetí je teda třeba říct, že to už od začátku nějakej obchodní megaúspěch nebyl, jakkoliv auta samotná byla zajímavá. Dokud do značky GM pumpovalo peníze, tak Saturn nějak prospíval. V okamžiku, kdy se rozhodli, že by dcera mohla fungovat finančně pokud možno nezávisle, tak se ukázalo, že je to neživotaschopný projekt.
Ve výčtu zařízlých legend, které mi budou chybět, by se dal zmínit ještě Pontiac a Holden. Na obranu GM - Pontiac by bez GM nikdy neexistoval (dceřinka od začátku do konce) a Holden by pravděpodobně zkrachoval za velké hospodářské krize v 30. letech, takže GM mu de facto o 90 let prodloužil existenci.
11. července 2024, 10:09
0
Já vůl... :D Píšu Plymouth a přitom myslím na Pontiac. A pak si to ani po sobě pořádně nepřečtu. Máš pravdu a děkuji za korekci. :)
11. července 2024, 11:28
0
9-5 vůbec nevypadá špatně, ale už je celý značně prodchnutý tím GMstvím, ne? Sorry, já k tomuto už mám averzi od Alf
Z doslechu znám taky cosi o kroucení bloku motoru a problematických zapalovacích kazetách? To mě všechno dost odrazuje (a navíc se mj. dva luxusní 90s youngtimery s podobně problematickými náhradními díly už víceméně úspěšně provozovat snažím, takže kapacity mám v tuhle chvíli víc než naplněné)
No, řekněme tedy že takový optimální model by tedy byl 900 Aero první generace před ukončením výroby.
Vyježděné zruinované kusy obecně nemá smysl křísit, kolik tak reálně koštuje ne dokonalý, ale víceméně slušný udržovaný kus? Nejlepší bude asi poptávat přímo v klubu, tam to které konkrétní auto budou znát. Ale výběr bude hodně omezený
Třeba to někdy nějak vyměním za něco z toho co už mám, až mě to omrzí.
Mně osobně se teda ty jejich 3paprskové disky líbí (narozdíl od vytuněných 90tkových Mercedesů), prostě to k nim neodmyslitelně patří :)
11. července 2024, 19:36
0
"No, řekněme tedy že takový optimální model by tedy byl 900 Aero první generace před ukončením výroby."
No, tak to jsi řekl naprosto přesně a postavil ses na konec hooooodně dlouhé fronty zájemců o takové auto, hned za mě :-)
Tady je Turbo s aero plasty, klimou a kůží za dvě kila, historie a stav neznámý. Zhruba od té hranice nahoru (až ke hvězdám) se bude pohybovat cena koupitelných kusů. Nicméně český trh je extrémně omezený, převis poptávky nad nabídkou je už desítky let obrovský :-)
http://www.sauto.cz/osobni/detail/saab/900/18038914
13. července 2024, 11:43
0
James: Je to jak se o to kdo staral a ano, tento problém může nastat. Kazeta se dá koupit nová, což je záležitost v řádu tisíců. Mám pocit, že se dá ještě i sehnat originál, což je ta nejlepší možnost (nebo alespoň NGK). Druhá věc nastane potom, co se to zadře na klice. V motoru vzniká karbon, hlavně když se kašle na pravidelné výměny oleje (max. 10k km) a ten ucpe sací koš. Nejlíp po koupi sundat vanu, vyčistit ji a rovnou zkontrolovat šálky na klice. Jinak jsou ty motory schopny najet 400k km...
A jak říká rivka, na tohle se stojí dlouhá fronta. Pokud na to ten budget máš, tak bych klidně šel do toho. Ale chybu neuděláš ani s obyčejnější verzí. Jel jsem ve vícero starých 900, charakter měly všechny a bavilo mě to. :)
Rivka: Špatný není ani ten kus, co jsi posílal inzerát výše. Tam dokonce znám majitele, o kterém všeobecně vím, že ty auta mívá v topu a tohle je za dost slušnou cenu, kór když je to v turbu. Bohužel není klima, ale co možná někdo ocení, tak bílé značky bez pruhu a šíbr.
09. července 2024, 11:15
1
Já teda nesouhlasím s tím kabiňákem, to přišlo o pár desítek let dřív, jen to byla teda příplatkovka. :-) Nash 1940, později pak Studebakery.
09. července 2024, 15:04
0
A to jsou ty překladatelské oříšky, viz. koment výše. :-D Takže je to dost možná myšleno tak, že ho zavedli jako standard...
10. července 2024, 11:52
0
Nejspíš to tak bude, ono s těma prvenstvíma je to těžký. Každej si chce nějaký někde přivlastnit. :D
10. července 2024, 19:25
0
To jsou ty, co se v reklamě chlubily tím, že se v nich složily sedačky do letiště, aby v nich obchodní cestující v tvídovém obleku mohl na své cestě přes USA přespávat jako v posteli? :)
12. července 2024, 09:08
0
Moc hezkej článek. Já zrovna dávám dohromady letos na jaře koupenou 1989 T8 Special, kterých se prý vyrobilo jenom 300 kusů. Zatím je na tom teda víc klempířiny než radosti, přesto doufám že snad příští rok vyjedu. Je to parádní auto i když zatím spíš připomíná ementál :)
17. července 2024, 20:29
0
Skoda, ze neurobili aj nejaky pekny shooting brake ;)
19. července 2024, 15:44
0
Ad Moses: jasně že udělali... ;-) https://www.saabplanet.com/saab-900-combi/
19. července 2024, 16:59
0
Sakra, jsem si to S. B. tak nějak automaticky "překarosil" na kombi... Souhlasím tedy s Mosesem, ano, je škoda že neudělali nějaký pěkný shooting brake. Nebo že by jo? :-) Perníčku, zvedneš hozenou rukavici a najdeš nějaký? ;-)
19. července 2024, 20:32
0
Obrázek je bohužel photoshop, žádný takový shooting brake nikdy nevznikl. Nepočítám tady to doho takový home made přestavby, kdy někdo napasoval na záď třídveřového devítikila kufr z Volva 245 apod.
20. července 2024, 05:55
0
Jo, to mi je jasný ;-) Jen jsem si říkal že mohli zkusit i pokus o S. Brake, když spáchali ty kombíky...