načítám data...

Historie Sobů: Saab 99

22. října 2018, 22:00 5 komentářů Perníček

Když se řekne název automobilky Saab, nejspíš se každému vybaví švédská zkrachovalá firma, která vyráběla pohodlné a hlavně bezpečné vozy, většinou vybavené turbodmychadly. A dnes si povíme o autě, které celou "turbománii" v obyčejných autech, začalo. Je to Saab 99.

zobrazit celou galeriiTomáš Strach: Historie Sobů: Saab 99

Začátek vývoje prototypu se datuje více než tři roky před představením automobilu světu, přesněji na 2. dubna roku 1964. Díky tomuto datu, kdy se ve Švédsku slaví den svatého Gundmunda, dostal celý projekt právě interní označení Gundmund. Celý výrobní program od začátku vedli pánové Ljungström (konstuktér), Mellde (závodník a vývojář pohonných jednotek) Sason (designér), který si později přizval na pomoc svého učně, Björna Envalla. Dosavadní Saab 96, který byl vlastně stále původní model 92, protažený mnoha inovacemi, měl být nahrazen zcela novým vozidlem.

Seč byla automobilka v té době vyhlášena svými dvoutaktními motory, vedení a hlavně vývojáři si byli vědomi toho, že budoucnost mají 4-taktní pohonné jednotky. Proto taky už v roce 1962 byla dohodnuta spolupráce se společností Triumph, která již dodávala motory o objemu 1,5 litru pro dosavadní model 96 a nově taky 1,7-čku pro právě chystaný model 99. Pro ten si Saab sám vyvinul vlastní karburátor a chladicí systém vybavil, na tu dobu málo vídaným, elektrickým ventilátorem pro chladič.

Na světě byly první prototypy, který používal karosérii z předešlé 96 V4, s tím, rozdílem, že karosérie byla nejprve rozříznuta na dvě osově souměrné části a mezi tyto dva díly bylo vloženo 200 mm materiálu, díky čemuž si stroj vysloužil přezdívku "Ropucha". Další prototypy už měli téměř finální podobu produkčního modelu. Jak to u Saabu bývalo dobrým zvykem, vše bylo podrobeno důkladnými zkouškami, které měli otestovat především bezpečnost a výdrž vozu. Pro tyto účely také vznikly dvě nulté série modelu 99 o počtu 40 a pak 100 kusů.

V listopadu, roku 1967 byl slavnostně představen světu nový Saab 99. Vadou na kráse této události byl ten fakt, že šéfdesigner projektu, Sixten Sason, se uvedení modelu nedožil, neboť krátce před touto událostí zemřel. Avšak z designu, co vdechl modelu 99 se v automobilce vycházelo až do 90-tých let u všech modelů. Auto opět dokázalo zapůsobit, zejména inovacemi. Ku příkladu, zapalovací skříňka už byla na vždy, kromě modelu 9000, přesunuta do středového tunelu mezi řidiče a spolujezdce, doplněna o zamykání zpátečky, při vytažení klíče. Drobnou zajímavostí je, že pro americký trh, se model dodával výhradně s kulatými světly, což bylo na popud tehdejším předpisům ve spojených státech, pro Evropu zůstávala světla obdélníková (samozřejmě nastal ten jev, kdy Evropané dováželi z Ameriky vozidla s kulatými světli a naopak).

V roce 1971 přišli první úpravy. Dosavadní jednotka z Triumphu 1,7 byla nahrazena větší, o objemu 1,85 litru, rovněž od britské společnosti. Ta se však osvědčila jako nespolehlivá, takže byla krátce na to nahrazena motorem již vlastní konstrukce společnosti Saab. Jednalo se o motor s označením Saab B o objemu 2.0 litru, který dával v karburátorové verzi 95 koní, se vstřikováním pak 110 (nejvýkonnější verze dokázal uhánět rychlostí až 170 km/h). Stejně tak přišly, v rámci změn, pětimílové plastové nárazníky, které dokázali absorbovat náraz do 8 km/h, bez jakýkoliv škod na vozidle. Následovali další roky, které přinesly nové typy karosérií, kdy postupně přibyla třídveřová verze Coupe-Combi (CC), za ní následovala 5-ti dveřová a 4-dveřový sedan. Krom toho došlo na řadu vylepšením na voze, ať už se jednalo o bezpečnost, pohodlí nebo samotné hnací ústrojí. Mezi výčtem změn lze ku příkladu zmínit samočinnou spojku, vyhřívané zadní okno, dvojtý karburátor, vyhřívaná přední sedadla, nebo i drobnost jako středová loketní opěrka pro cestující vzadu.

Během produkce Saabu 99 vzniklo víc jak deset různých verzí tohoto modelu. Nabídková paleta zahrnovala vše od "sociální" verze X7 až po takové rarity, jako byla Finlandia (limuzína určená pouze pro Finsko) nebo Petro (motor upravený tak, aby byl schopen jezdit jak na benzín, tak na petrolej, opět jenom pro Finsko). Každopádně v roce 1977 přišla na svět verze modelu 99, ta nejprůlomovější, TURBO!

Důvodem implantace turbodmychadla do Saabu 99, byl prostý, auto s přibývající hmotností, kterou postupně získávalo, už výkonnostně nestačilo. Ve hře byla ještě druhá varianta, použití motoru V8 od Triumphu, to však bylo zavrženo ve prospěch turba (vytvořeno ve spolupráci s firmou Garrett). Opět přišly na řadu důkladné testy, zejména motoru, jestli vše zvládne, a znovu se udělala před-produkční testovací série o 100 kusech, které se rozesely po celém světě.

První oficiální představení veřejnosti přišlo  na  frankfurtském autosalonu roku 1977 a novinka to musela být úžasná. Bílé třídveřové Combi-Coupé s nápisy "TURBO" na bocích kapoty, s nevšedními koly z lehkých slitin, tvarově připomínající lopatky turbíny, s předním a zadním spoilerem, se pyšnilo dvoulitrovým motorem o výkonu 107 kW (čili 145 koní) s točivým momentem 240 Nm a maximálkou rovných 200 km/h. Z klidu na 100 se pak auto dostalo za zhruba 9 sekund. Na tu dobu něco nevídaného, protože tenkrát motory s turbodmychadly byly ještě takříkajíc v plenkách. Do té doby jimi disponovali pouze vozidla automobilek Porsche a BMW ve sportovních autech. Saab se tímto stal prvním, kdo začal instalovat do rodinných vozů pohonné jednotky s přeplňováním.

Každopádně i modelu 99 musel přijít konec a po roce, od představení verze Turbo, vyšla na svět novinka v podání ikonického Saabu 900. Odchod do důchodu se ale nekonal hned, trval ještě dalších 5 let, než se úplně zastavila výroba. Mezitím stihla "devadesátdevítka" ještě prodělat další řadu inovací, které sdílela s novopečenou "devítistovkou". Dokonce pak i vznikl model 90, který by se dal popsat jako mezityp pro Saab 99 a 900, kde kombinoval prvky obou jmenovaných modelu. Velmi zjednodušeně předek byl Saab 99, zbytek auta pak 900. Dohromady se prodalo 588 643 Saabu 99, než se výroba v roce 1984 zcela zastavila.


Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Nimrod
23. října 2018, 16:25
0

supr, dík

reagovat
Ronoath
25. října 2018, 08:42
0

Jednu šedivou 99 jsem potkával v Praze v Karlíně, ale je to už páru let. Oblíbil jsem si ty jednoduché tvary, dělající krásné auto.

Díky za super článek.

reagovat
JK
JK
29. října 2018, 13:57
2

jenom bych doplnil a upřesnil, že 4t motory pro 96 po konci 2t éry - emise v USA - (v konfiguraci V4) dodával Ford. S Triumphem se dali dohromady až kvůli motorisaci pro 99. Byla to de facto převrtaná a přezvihovaná podélná půlka z V8 pro Triumph Stag. Proto je taky ukloněný o 45°. Švédi jej hodili spojkou kupředu, od ní následuje primární převod (jak u motorky :) ) na převodovku pod motorem, první verze měli ještě i jako relikt z dvoutaktů volnoběžku.

reagovat
Perníček
29. října 2018, 18:49
0

Díky za upřesnění, :) ono jak člověk překládá z x anglických zdrojů, tak se občas stane, že vznikne nepřesnost...

Breakthru
19. listopadu 2018, 21:15
0

škoda, že tenhle SAAB neměl motor ještě od Fordu....líbí se mi, za mě nejhezčí sob...bohužel to V4 nemá, tak si ho nikdy nepořídím :(

reagovat