načítám data...

Happy to be alive – část druhá...a poslední?

01. června 2020, 10:00 24 komentářů PlusOne

I´m still standing….yeah, yeah, yeah!

Vysvětlení perexu ZDE :-)

minulé části jsem popsal, za co jsem vyměnil své rodinné auto, a jak dlouho přesně mi radost z nové káry vydržela. Musím podotknout, že moje myšlení ohledně druhého auta v rodině bylo nesprávné – a já dostal druhou šanci si to uvědomit (ne, že bych o ni stál, ale nakonec ta zkušenost byla ještě relativně lacino získaná…). Vycházel jsem z nesprávného předpokladu, že naše rodinné kombi má namísto klíčových komponent zabudované perpeetum mobile, tudíž se nikdy neporouchá, a nebude potřebovat výměnu žádné součásti. Prostě že s náma bude furt. Což je, kulantně řečeno, naprosto naivní. Je pravda, že když některé z našich aut potřebuje opravu, dostaneme od Pavla výměnou něco jiného na ježdění, typicky staršího Fiata (Bravo, Croma), Felicii, něco v podobné velikosti… na denní dojíždění OK, na nějaký větší výlet někam dál v plném obsazení rozhodně KO. Tenhle aspekt jsem jednou podcenil, a byl jsem rozhodnutý podruhé tu stejnou chybu neudělat. Takže namísto původního rodinného MPV koupíme……nějaké jiné rodinné MPV. Jestli si teď klepete na čelo, nejste sami. Kdyby Twingo vydrželo, vždycky bychom vzniklou situaci nějak vyřešili, přizpůsobili se, ale takhle byl čas všechno ještě jednou promyslet, uvědomit si, že malé auto byla potenciálně slepá ulička, byť s dobrou původní myšlenkou, a že situaci vyřešíme nějakým větším autem. MPV nebo kombi. Do padesáti tisíc. Do padesáti kilometrů od baráku. Bez nějaké typové vyhraněnosti, v tom finančním limitu si luxus výběru značky prostě nemůžeme dovolit – vezmeme první auto, které bude plusmínus odpovídat našim požadavkům, stav je to nejpodstatnější. Jediný požadavek – spotřeba do osmi litrů paliva. Nehodlám pořizovat a vydržovat dalšího Otesánka, když už mám jezdit prázdným autem, ať je to za co nejmíň.

Bazos.cz je kouzelný portál. Inzeruje se tam všelijaký více či méně cenově nadsazený šrot, prodávají bazary, soukromníci, překupníci, zkušenost s ním asi není nutné popisovat, každý z nás ji minimálně jednou v životě udělal. Všechna auta, na která jsem se během cca tří týdnů jel podívat, měla společnou jednu věc – na fotkách vypadala DALEKO líp, než ve skutečnosti – sice jsem s tím i tak počítal, ale přesto si člověk, nota bene po rozhovoru s majitelem, udělá chtě nechtě nějaké očekávání. I jal jsem se hledat náš budoucí vůz, nastavil jsem parametry cena, vzdálenost, a pak už jen zbývalo se probrat nespočtem nezajímavých inzerátů. První do oka mě udeřil Peugeot 307 SW, prodávaný asi deset kilometrů ode mě. Soukromý inzerát, majitel dal dost fotek, píše o nějakých nedostatcích, OK, zvedám telefon, a volám. Ano, auto ještě je. Ano, je to diesel. Ano, kosmetika je, učil se na tom jezdit syn i dcera. Ano, nájezd kilometrů garantuju. Ano, servisní historie je taky. OK, jedu se na to podívat, koneckonců, vidět na vlastní oči je k nezaplacení, a co mě napadne u auta, se uvidí. Dojíždím na smluvené místo, po cestě telefonicky instruován Pavlem, na co si u třistasedmičky dát pozor. Pán už na mě čeká, po mém příjezdu odemyká garáž, a my se společně jdeme podívat na tu ná….nááá……náááádheru. Auto je zvenku obité jak cikánské hračky, přední nárazník je odřený na obou stranách (mladej se asi učil parkovat do garáže..), odřenina se táhne i po předním blatníku, který je lehce promáčklý. Podobná boule je na pravé straně vzadu, lemy jsou lehce chycené kovomorkou, ale žádné díry skrz. Semtam chybí nějaká záslepka. Říkám si OK, na vzhled to nejezdí, ale kontrolka v hlavě už bliká. Shýbám se, abych se na auto podíval zespod. Prahy jsou před zadním kolem rozšklebené, a vůbec je celý podvozek plný povrchové rzi. Silentbloky na zadních ramenech jsou ztvrdlé a popraskané, k jednomu zadnímu tlumiči strkám prst k hornímu uložení (je to práce pro gynekologa, prostoru je tam docela málo, ještě, že mám relativně malé ruce….na chlapa…), a když ho vytáhnu, je vlhký (haha), a pokrytý oranžovým práškem. No, tohle nevypadá dobře….ale pořád mám za to, že by to mohlo být zachránitelné, pokud se domluvíme na ceně. Počáteční investice odhaduju na nějakých 15-20, pokud bude pán ochotný se domluvit napůl cesty, budu o tom uvažovat. Jdeme se projet. Interiér je celkem pěkný, zachovalý, sedačky nepotrhané, deklarovaný nájezd asi odpovídá. Pán má auto osm let (dle TP odpovídá), a protokoly z STK dokládá kilometry. Na to, že je to nafta, se s tím moc nejezdilo, na což se ho taky hned ptám….v podstatě jen a pouze kolem komína, s manželkou pracují oba v místě, a občas na větší nákup. Což může být, a nemusí. Nicméně prodejce působí celkem solidním, důvěryhodným dojmem, a na základě toho, co jsem doteď viděl a zjistil, nemám důvod mu nevěřit. Auto moc nejede, je to nejslabší diesel v nabídce, tzn. 66kW, a je vidět, že má s autem co dělat. Odpovídá tomu i dlouhodobá spotřeba, ke které se v infotainmentu proklikám, sedm litrů, to jako vážně? Možná je to částečně dané krátkými jízdami, ale stejně se mi to zdá docela dost. Spojka je na hraně, sice ještě zabírá, ale její životnost odhaduju v jednotkách tisíců kilometrů. Po pár kilometrech na mě něco zapípá, teploměr vody spadne na nulu, a rozsvítí se chybová hláška, spolu s nápisem STOP. Ptám se, co to má znamenat, pán říká, že to nic není, že auto normálně funguje, že asi jenom někde nějaké čidlo….že to za chvíli zhasne. Nekomentuju to, ale začíná mi být jasné, proč se pán auta zbavuje, a že už se mu do něj nechtělo dál investovat je nabíledni. Vracíme se zpět odkud jsme vyjeli, loučím se s pánem, že to promyslím, a dám mu vědět. Po cestě zpátky volám Pavlovi, co jsem pozjišťoval, nabízí mi, že se zkusí s pánem spojit, a auto by napíchl na diagnostiku, pokud nebude pán protestovat. Předávám mu číslo, a nechávám to na něm. Druhý den mi volá, že našel nějaké závady na chladicím okruhu (což může být ona chybová hláška), a potvrzuje mi můj prvotní dojem ohledně spojky. Informuje, že při tom nájezdu se pravděpodobně bude muset dělat i dvouhmota, s rozvody mám počítat taky. Suma sumárum investice blížící se hodnotě auta. Pánovi volám, omlouvám se mu, že za těchhle podmínek prostě nadále zájem nemám, protože nečekám, že bude ochotný jít s cenou razantně dolů, a příliš nízkou nabídkou ho nechci urazit.

Další na řadě je naftové Mondeo kombi. Klučina ho má asi měsíc, tudíž o autě nic vědět nebude, a co si nezjistím sám…..no, pojďme na to. Opět patřičně instruován Pavlem vyjíždím na místo schůzky. Auto vypadá na první pohled dobře, znatelně lépe, než v předchozím případě. Nějaký puchýřek se semtam najde, ale nic strašného, prahy a podběhy jsou zdravé, podlaha taky, celkově stav spíš příjemné překvapení. Motor běží celkem klidně, po startu lehce zakouří, ale jinak dobrý. Jdeme se projet, zdá se mi to nějaké líné, ale dobře, není to nejsilnější dvoulitr, co byl v nabídce. Prodejce je ochotný nechat mě auto prohlédnout mechanikem, nevadí mu ani, že bychom si kousek zajeli, volám Pavlovi, a domlouvám se, jestli má čas a kde se sejdeme. Pavel auto prohlédne, se stavem kastle je spokojený, co se mu nepozdává, je motor – sundává krycí plast, a nachází tu ulomený držák, tu zaslepenou hadičku…napichuje auto na diagnostiku, která potvrdí vyřazený EGR, a k tomu vyplivuje nějaké další závady. Ještě se autem projede, můj dojem, že je to líné, byl správný, ten motor má prostě problém. Na základě zjištěných indicií to může být prakticky cokoliv, a i když prodejce nabízí slevu, neodhodlám se do toho jít, kdybych chtěl donekonečna řešit problémy se starým dieselem, nechal bych si Passata…přesto, musím ocenit přístup prodávajícího, neměl problém v podstatě s ničím, strávil se mnou skoro dvě hodiny vlastního času, byl ochotný a domluva s ním bezvadná. Pokud to tady čte, a pozná se, ještě jednou moc děkuju.

Nějak jsem se v té 307mičce shlédl, takže ve verzi SW jsou teď mým hlavním cílem. Volám na jednu celkem slušně nafocenou 1.6ku, dozvím se od pána, že auto prodává své známé, a že mi na ni pošle číslo, abych se s ní domluvil přímo. Nestane se, a pánovi se marně pokouším dovolat. Takže zase nic, asi to tak má být…

..a do třetice 307, opět SW (variabilnější interiér a to střešní okno je prostě…boží! Klasické kombi nemělo ani tři samostatné sedačky vzadu, ani prosklenou střechu, ani možnost dvou sedaček v kufru, takže 7 míst…), a opět benzín, tentokrát dvoulitr. Panu majiteli volám, dozvídám se, že auto je momentálně v bazaru v Ostravě u známého, ale že není problém mu zavolat a domluvit se s ním, že nám normálně otevře….po telefonu z pána ještě mámím informace o autě, první majitel firma – jezdila s tím dcera majitele, druhý majitel on, kdy to od firmy odkoupil, OK, jasný původ je plus. Auto je po výměně náplní a provozních kapalin, nová spojka, nové rozvody, stav slušný. Dobrá, domlouvám se s bazarníkem, kdy se na auto můžeme dojet podívat, a ukecávám Pavla, ať vezme auto, diagnostiku, a doprovodí mě tam. Což se mi podaří, jednoho krásného poledne vyrážíme směr Ostrava, po dálnici je to asi hodina jízdy. Bazarník nám otevře, předá klíčky od auta, a máme naprosto volné ruce. Z dálky to nevypadá špatně, ale s každým krokem, kterým se blížíme k autu, je to větší a větší tragedie. Auto obité, světla vysleplé, prahy KO, lemy KO, gumy jedenáct let staré (!!!!), motor sice nastartuje, a běží klidně, ale spojka rozhodně není po výměně, a řemen k alternátoru je vytahaná okousaná kšanda. Interiér vybydlený, špinavý, ulomená loketka, zborcená sedačka řidiče od častého nastupování/vystupování, na zadních sedadlech fleky, pravděpodobně způsobené snahou (neúspěšnou) z nich ten bordel dostat, páté dveře prorezlé. Kašleme na to, mrzí mě, že jsem Pavla zbytečně táhl sebou, mám z toho špatný pocit. Vracím bazarníkovi klíče, odjíždíme, a mě začíná popadat beznaděj….fakt není možné najít slušné auto za jedenapůl průměrného platu? Na dálnici mě napadá se Pavla zeptat, jestli auto, kterým jedeme, náhodou není na prodej…….

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Vojta
01. června 2020, 11:16
2

Bohužel, taková je i moje většinová zkušenost. Auta v cenách pod nějakých zhruba 100kkč jsou velice často totální vraky, tím spíš, jedná-li se o postarší auta. Někdy člověk má kliku, když v bazaru vyloví fakt pěkný auto za 30k, po prvním majiteli s jasnou historií a jen deset let staré s nízkým nájezdem. Jindy projezdí půlku republiky a nenajde nic, co by za to stálo. Kolikrát pak lidi koupí vrak o kterém jim řeknu, že to je vrak prostě jen proto, že už je unavuje jezdit od čerta k ďáblu a prohlížet dvacáté auto v tomto týdnu.
Paradoxně poslední dobou se osvědčuje kupovat nepojízdná auta. Většinou totiž mají jen tu jednu závadu, kvůli které nejezdí a jsou v inzerci a právě často ten zbytek auta pak na tom vlastně není tak špatně. A ono vyměnit motor, převodovku nebo nějakou jinou vyměnitelnou součást (tzn. ne karoserii), to téměř nikdy není problém, pokud ten zbytek je slušný.

reagovat
So
Solii
01. června 2020, 13:19
-6

Tak to se na mě nezlobte, ale nevidím důvod, proč by někdo prodával cizímu solidní auto za 50 tis. Kč. Taková auta se okamžitě prodají po známých nehledě na věk. Do té hodnoty to musí být logicky jebky, nebo zachovalé auto po důchodci bez výbavy, ale to nikdo nechce že.... Dyť je to opravdu 1,5 platu, to není moc.

reagovat
PlusOne
01. června 2020, 13:25
4

Asi jsem naivní, ale pokud jsem já schopný nabídnout, jak říkáš, jebku do padesáti, přičemž jsem si jistý stavem a bezproblémovostí, proč bych neměl mít nárok totéž očekávat? Jakože když neseženu auto od kámoše, tak mám prostě smůlu, nebo že "dobrá" auta musejí být drahá, nebo jak to myslíš?
A ne, nezlobím se ;-)
-
Komentář upraven 1. 6. 2020, 13:26:17

So
Solii
01. června 2020, 13:33
-2

No, realita prostě taková je. Já bych raději vozil vzduch a jezdil s vyšší spotřebou (to že auto žere 7 nebo 10 litrů/ 100 km je podle mě v rámci provozu auta zanedbatelná částka) než zkoušet najít pěkný auto za 50 tis. Kč. Mimochodem loni jsem kupoval auto z roku 93 a chtěl jsem opravdu pěkný a byl ochotný za to zaplatit a stálo 75 tis. Kč, a to nemá klimošku. Jak říká klasik u nás na maloměstě - "To tak prostě je" :-)

Jakub Pospíšil
01. června 2020, 13:44
3

Myslím, že ten limit "přátelsky" prodaných aut je níž. Už kolem 40 tisíc se dají pořídit v pohodě auta. Klíč je v tom mít co nejméně požadavků, které by zúžovaly výběr. Značka, palivo, karoserie, barva...to všechno v těhle cenových relacích strašně oklešťuje nabídku.

So
Solii
01. června 2020, 14:00
0

To uznávám, ale zrovna "vhodné rodinné auto" je úplně nejžádánější kategorie, tam jsem opravdu přesvědčený, že najít do padesáti tisíc solidní kus je zázrak. Může být, ale moc jich nebude.

So
Solii
01. června 2020, 14:08
1

Ale jinak je mi to vlastně šumák, jen mi ten požadavek přišel upřímně fakt nelogickej, mám štěstí, že auto za pade řešit nemusím a půjdu už radši něco dělat, než zbytečně a nepopulárně někoho poučovat, protože patent na rozum bohužel nemám :-)

PlusOne
02. června 2020, 09:17
1

Já bych v podstatě auto do padesáti taky řešit nemusel, zvládl bych si půjčit, nebo i nalízat, ale prostě....nechci.

Sa
Sato
01. června 2020, 20:20
0

Ze sa tak blbo spytam, nebude lacnejsie v celkovych nakladoch na prevadzku kupit proste auto drahsie? A to hovorim ako clovek co mal jedno auto za 50 a jedno za 65.

reagovat
Kuře
01. června 2020, 23:38
3

Prostě se vyser na velký auta a kup od Kubajze Zlokoččinu Pumičku:)))

reagovat
PlusOne
02. června 2020, 09:16
1

Být to auto na prodej o nějaké dva měsíce dřív, tak bych o tom vážně přemýšlel :-) Puma se mi vždycky líbila, byť jsem ji zatím neměl tu čest kočírovat. Ale řidičsky to musí být super auto, když si ho vybral i Tiff Needell do svého filmu Burning rubber....

Kuře
02. června 2020, 09:37
0

No tak vidíš, tak tomu už skutečně nic nebrání:))

PlusOne
02. června 2020, 10:55
0

Teď už je to zbytečné ;-)

PB
02. června 2020, 08:11
1

Tak nejak nechapu, o co jde. Chcete dobre auto za v podstate desetinu puvodni hodnoty, v lati, a ktere vypada jako nove... Vase ocekavani nejsou zasazena do realneho ramce. Ja naopak zjistil, ze lepsi si auto nechat do mrte a pak ho hodit ze skaly, bo ztracet cas se zastupy blbu, co by chteli nove auto zadarmo me fakt nebavi....a ve vysledku to prijde podstatne draz. Kdyz uz musim prodavat, prvni bazar a cau, na cikany co mi za to nabizeji bednu ukradenejch mandarinek nejsem zvedavej. Naposledy u Subaru Outback. Dva pokusy, pak jsem se na to vykaslal, bo tretiho cloveka bych zabil.

reagovat
PlusOne
02. června 2020, 08:51
2

Omlouvám se, jestli to z textu není jasné - rozhodně nečekám auto ve stavu nového za pár korun. Je mi jasné, že v dané cenové relaci to nebude žádná "voňavka", drobné šrámy na karoserii mě nevadí, shnilá a rezavá místa ano. S novými rozvody a náplněmi se počítá, pokud majitel nedokáže doložit, kdy byly naposled dělané. Někdy je dělám i tak, pro svůj lepší pocit. Nechci orezliny a díry v podlaze. Nechci auto s víc, než jednou větší závadou (spojka, brzdy, karosařina, atd.). Domnívám se, že v tomto budgetu takové auto najít lze. A o tom to je....o tom hledání.
Jo, a mimochodem, s poždavkem na slušné auto do padesáti se ve svém okolí setkávám celkem často, nedávno řešila kolegyně, když jí kleklo auto, a ona potřebovala akutně řešit mobilitu...

PB
03. června 2020, 10:43
1

No je to cenova kategorie, ktera je bohuzel nejcasteji vyhledavana (obligatni auto "za dva platy"), prave proto je prebrano. Ja sem to vzdal uplne a posledni auto jsem si nechal dovezt z nemecka "na klic", se zarukou - sice trosku drazsi, ale taky zadny cenovy zazrak. Za cca 10-20 tisic jezdi bez potizi dodnes. Vim, ze jsem si usetril spoustu nervu, a rozhodne nekolik cest... a s pristim autem to udelam naprosto stejne.

lu
lucnikonik
03. června 2020, 01:42
0

PlusOne: jestli přemýšlíš o větším autě a pažout se líbí, tak do 50ti se dají sehnat slušné kusy P406 kombi a i základní 2.0HDi 66kw jede velmi slušně a servisní náklady zhruba odpovídají Felicii/Fabii - vlastní zkušenost - 406ku mám (P406 Break, 2.0HDi 66kw, 5kv. manuál, rv 2001) a ceny dílů jsou vyloženě směšný (spojka cca 2500, nemá dvouhmotu, 80kw verze už dvouhm. má, rozvody asi 2300), pokud je známá servisní historie, tak ani větší nájezd není na překážku (svoje auto jsem kupoval od kamaráda s cca 350 tisícema na tacho, aktuálně mám necelých 430t od 9/2017). Nákladově (koupě+servis) jsem stále hluboko pod 50 tisíc

reagovat
PB
03. června 2020, 10:45
0

Citroen C5 - nekollik znamych poridilo jako delnicko/rodinne/stavebni stroje a vseobecne predcily ocekavani. Je to veliky, krasne se to houpa, kdyz se to umeje, vetsinou to vypada k svetu a za par korun jsou jich mraky

PlusOne
03. června 2020, 11:37
0

Pánové, moc děkuju za doporučení, ale auto už je doma :-) Bude třetí díl, až se to odhodlám sepsat :-) Nicméně propříště, a nebo se třeba někdo inspiruje....děkuju ;-) 406ku jsem žádnou tady v okolí nenašel, určitě bych se jí nebránil, a u C5 mě právě straší ten hydropneumatický podvozek. Nikdy jsem auto s ním neměl, a netuším, na co všechno si dát bacha.

lu
lucnikonik
04. června 2020, 02:45
0

Co jsem slyšel od lidí, co hydropneu mají, tak největší problém je, že pokud se v tom člověk nechce vrtat sám/neumí, tak sehnat někoho, kdo to opravdu umí servisovat není úplně jednoduchý :-( - ten podvozek je dle nich dlouhověký, pokud se v tom nevrtal neumětel,
díly nejsou nic extrémního (údajně koule kolem 400Kč/ks)

U P406/C5 je ale jeden jedinej zásadní megaprůser - když už auto doslouží, máš hodně velký problém vybrat náhradu, protože tak pohodlné auto už u aut od cca 2014 neexistuje :-( (zdroj: několik současných a bývalých majitelů P406/C5)

PB
04. června 2020, 05:33
0

No nahradu za C5...jedine C6 :D

Jo
José Jiménez
04. června 2020, 07:19
0

Za 50 se dá koupit slušné auto ,ale budeš muset zamířit mimo mainstream a najít něco o co nemá "normální" kupující zájem.

reagovat
ho
hondzik
05. června 2020, 12:12
0

Nedávno jsem si 307 SW pořídil :-) Nechtěl jsem jít cestou nejlevnějšího kusu, takže jsem prošel inzerci, zjistil co dle fotek vypadá v okolí rozumně a se jel podívat na první eswéčko. Stálo 65k a byla k tomu druhá sada kol. Nějaké šrámy to mělo, ale nic hrozného, interiér zachovalý, nikde nic orvaného, běžné opotřebení. Nechal jsem si ho dovést ke známému do servisu, kde jsme zjistili, že v blízké době by něměla hrozin nějaká investice a od října jsem maximálně spokojený :-) Zatím se dělal jen běžný servis po nákupu. SW doporučuju, moc příjemné svezení. Sice není tak pohodlné jako Volvo co jsem měl před ním, ale ten servis se stal neúnosný...
Takže se dá sehnat za relativně málo peněz i slušné auto :-)

reagovat