načítám data...

Gumy na předokolce

15. listopadu 2019, 00:03 24 komentářů SpeedyRex

Celé tohle povídání by se dalo vystihnout jedinou větou: Veškerá zábava u předokolky začíná a končí s tím, jak se vnější přední kolo dokáže zahryznout do asfaltu a vykouzlí potřebný géčka...

zobrazit celou galeriiTomáš Lustyk: Gumy na předokolce

Gumy na předokolce


Dneska se mrkneme na často propírané a mezi autíčkáři velice ožehavé téma. Jasně, gumy!
Pokud se budeme bavit o předokolce, jedná se o zcela zásadní část vozu, určující, jestli nás auto
bude bavit, nebo ho pošleme ze skály (obrazně i doslova).
Nejčastější chybou je auto na kvalitním podvozku a ráfcích, ale s průměrnou gumou.


A aby nedošlo k nějakému nedorozumění:
Za prvé: Příkladem si dáme Clio Sport 172 z minulého článku, to znamená rozměr 195/50 R15.
Za druhé: V různých rozměrech a na různých autech se pneu mohou chovat jinak.
Za třetí: Tenhle blog je o recenzi při ostrém používání, pokud auto nejste schopni či ochotni vodit
na hraně jeho jízdních vlastností, nemá cenu abyste četli dál. Vyberte něco s líbivým vzorkem a 
budete naprosto spokojeni.
Za čtvrté: V provozu se jezdí podle předpisů, jasný?


Jdeme na to!


Sportovně cestovní pneu
Na jakési stlačené tmě, jejíž název si už nepamatuju, jsem auto kdysi koupil. Bylo to fajn řešení
na takové to seznámení s autem, ale to je tak všechno. Pneu nedržely, ždímala se bočnice a jednou
mě na mokru málem zabily. Popravdě, takto obuté auto bylo o ničem, a kdybych ho měl v té
podobě hodnotit jako celek, popsal bych ho jako solidně jedoucí káru s podprůměrnými jízdními
vlastnostmi.
Tudy cesta nevede! Na dojíždění do práce možná, ale na auto pro zábavu? Ani náhodou!


Veškerá zábava u předokolky začíná a končí s tím, jak se vnější přední kolo dokáže
zahryznout do asfaltu a vykouzlí potřebný géčka.
Je čas na lepší papuče…


UHP: Toyo proxes R1R
Někdo jim říká semislick, ale bavíme se pouze o sportovních gumách té vyšší kategorie: Toyo
proxes R1R (pozor, neplést s obyčejnou T1R!!!).
V té době jsem již “začínal mít autíčko v rukách” a tyhle bačkůrky mu náramně sedli! Tuhá
bočnice zpřesnila řízení a auto najednou šlo přesně, kam ho člověk poslal. Přilnavost byla solidní
a fungovali v zimě i největším pařáku, prostě paráda.
Jedinou slabinou bylo okruhové nasazení. Guma držela jak blázen, ale po dvou až třech kolech se 
přehřála a ztratila grip. Pokud ale budete jezdit pouze okresky, bude naprosto dostačující volbou!


Plusy: tuhá bočnice, přesné řízení, slušná přilnavost, je tichá, na mokru nemá problém, není
potřeba zahřívat
Mínusy: na okruhu ji utavíte


Tuhle pneu bych s klidným svědomím doporučil, bohužel se už asi nevyrábí…


SEMISLICK: Toyo R888
Samozřejmě v hlavě hlodá červíček, a člověk si říká, jak by to asi fungovalo na opravdových
lepidlech? Na řadu tedy přišly legendární Toya R888, což je už pravý nefalšovaný semislick s 
tredwérem 100…
Mno, z počátku přišlo trochu zklamání, ta přilnavost není zase tak moc výraznější oproti R1R,
navíc jako by měly R888 měkčí bočnice a řízení nebylo tak přesný a do třetice přibyl šílený hluk!
A ještě jedna nepříjemnost, podélný nerovnosti (i naproti pocitově měkčí bočnici) začaly strašně
tahat za volant. Co teď?
Zajetí, laborace s tlaky a trocha zvyku, a nakonec se to tak nějak poddalo! Při opravdové palbě ty 
gumy fungují, a to že nehorázně! Spoleh vždy a všude. A když se urvou, není to tak kousavý, jak 
by člověk od skorozávodní gumy čekal (stále mluvíme o rozměru 195/50 R15).
Čitelnost, jo to je to slovo! Nikdy ničím nečekaným nepřekvapily. Člověk se mohl spolehnout na 
naprosto konzistentní vlastnosti.
V diskuzích se člověk dočte, že je musí zahřívat a za studena nedrží, ale já tvrdím pravý opak, 5 
až 10 stupňů nad nulou? Není problém…
Trochu zklamání na okruhu, kde proti R1R uberou nějakou tu vteřinku a zvadnou o kolo později.
Ve finale je to správná volba pro notorické střelce, kterým nevadí trocha toho hluku a tahání za 
volant.


Plusy: “racingový chování” a “pocit”, přilnavost, není potřeba zahřívat, to nej co se dá na Clio
pořídit
Mínusy: hluk, tahání za volant, přehřívání na okruhu, nejistota na vodě


Opět doporučení. Kdo to myslí se sportovním ježděním vážně, ten potřebuje semislicky!
Pokud si nyní vyráběná R888R zachovala podobné vlastnosti, není co řešit.


UHP: Yokohama Advan AD08R
Člověk tak čte po těch internetech a říká si, že musí zkusit zase něco nového. A prej že ty 
Yokohamy Advan AD08R jsou lékem na všechno. Supersportovni gumy, co snesou největší palbu
na silnici a neztratěj se ani na dromu! Hmm, našel jsem svatej grál! Nebo ne???
Popořadě… Už na omak je bočnice jak papír (stále se bavíme o rozměru 195/50 R15). To 
nevypadá dobře. No nic, nazouvám a jdeme na to!
První pocity? Já ti nevím… Řízení je takový gumový a o ničem, ta Toyácká chirurgická přesnost
šla do háje. Přilnavost jakž takž, ale taky žádnej zázrak… Dost zklamání, ale to je hlavně o tom,
že předtím tam byly opravdový lepidla!
Co mne štve ještě víc, je chování za teplot pod 10 stupňů. Zatímco Toya držely bez jakéhokoli
zahřívání, je Yoko docela zrádná. Nejen, že to nedrží celkově, ale udržet u předokolky zadní
Advany v provozní teplotě je docela kumšt a nedávno mi utekl zadek takovým stylem, že jsem
málem musel zapínat pračku…
Jinak co je k dobru. Pneu je krásně komfortní, tichá, netahá za ruce v kolejích, sedí na mokru…
Do háje zelenýho, tohle fakt píšu jako plus u sportovních gum??? Mi hrabe???
Ale jedno pozitivum tady mám! Okruh! Je to zvláštní, ale čas se pohybuje někde mezi R1R a 
R888! A co je nejdůležitější, nebylo sice vedro, ale nepodařilo se mi je přehřát a nejlepší čas jsem
zajel v posledním kole, takže tady palec nahoru. A to je možná i důvod solidního času, člověk
může celý stint věnovat pilování jízdy a ne každá dvě kola ubírat a chladit!
Bejt na Advanech tvrdá bočnice jako je na R1R, dalo by se s nima žít, ale…
Celkově tedy krok zpátky a příště zase ty ervosmičky, nedá se nic dělat.


Plusy: komfort, ticho, klid a sociální jistoty, nepřehřívá se na okruhu
Mínusy: horší grip, měkká bočnice a vše z toho vyplývající, nefungují za nižších teplot


Opravdu jsem zklamanej, hodně! Nepřesvědčila mne v podstatě ničím. Pro mé auto a použití
naprosto nevhodná. Pneu jako Advan AD08R si dovedu živě představit na hravé zadokolce jako je 
MX-5, tam by sedli dokonale, ale to už je jiný příběh… A když tak čtu na webu výrobce u nástupce
AD08RS slova jako: ekologie, valivý odpor, hluk a nízká spotřeba, mám dojem, že to bude fakt
bída…


Závěrem si dovolím takové to malé shrnutí:
Pokud si chcete užít předokolku, musíte mít ty nejlepší gumy, vše ostatní je kompromis kazící
zážitek za volantem.
A v čem že jako ty lepidla typu R888 vynikají?
Dáme si modelovou situaci:
Člověk přiletí před zatáčku a jde tvrdě na brzdy! Předek auta se zapíchne do silnice a člověka to 
hodí do pásů. Místo toho se u horších gum ozve ABS a musíte povolit pedál. Následuje oblouk
auto se doslova opře o vnější přední kolo, naprostá jistota a přetížení, pecka. Je to jak horská
dráha! Mozek určí potřebnou trajektorii, volant doporučí směr a auto jede, kam ho přesně pošleš!
Co navíc? Potřebuješ ještě trochu utáhnout oblouk? Jasně, vem za volant, synku, a je to tam!
Horší guma ten opojnej zákus neboli opření se do zatáčky prostě nemá a za potupnýho kňučení se 
pouští stopy, takže musíš ubrat a prostě tě to s… Třetí oblastí, která tě u semislicku nadchne, je 
výjezd z pomalejších zatáček. Na konci oblouku zatopíš pod kotlem a předek tě vytáhne, kam 
máš namířený kola, bez samosvoru! Chápeš? Žádný protáčení vnitřního kola a odskakování ze 
stopy jako na kompromisních gumách!


Dobrý gumy ti prostě káru posunou o level vejš!


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ReVolte
15. listopadu 2019, 09:43
0

Docela by mě zajímalo porovnání s vyšší třídou obyčejných gum -> Michelin Super Sport atp. Ale tvůj rozměr už je bohužel mimo...

reagovat
BigBen
15. listopadu 2019, 09:58
0

Já ti to řeknu, na okruhu budou o pár vteřin pomalejší :-) V Mýtě jsme porovnávali 4 stejný MINI. Jasně, mohl tam být drobný rozdíl ve výkonech motorů a jezdců, ale rozhodly gumy. Naše časy se seřadily podle toho kdo jaký měl gumy. Semislicky první, Michelin a Dunlop 1-2 vteřiny pozadu, low cost gumy propastně vzadu.

krab
15. listopadu 2019, 09:46
0

Suprovej blog!
Jezdím R888R v rozměru 195/50R16 a 225/45R17 a dobrý. Popisuješ to správně, na Lotus působí podobně. Ale! Bacha na stojatou vodu, tu tyhle gumy neumí. Na mokru jsou lepší Yokohamy advan a to bych řekl že výrazně.

reagovat
BubaaCZek
15. listopadu 2019, 11:29
1

Fajn.
Zkus priste Federaly 596 RS-R, k doplneni sbirky low-mid cost semislicku. Ty budou v 7-10° tvrdsi, ale po zahrati by nemely zklamat. Cetl jsem, ze maji mekkou bocnici, ale neni to uplne pravda. Oproti civilni pneu je bocnice tvrda, snad mekci tak oproti competition konkurenci. Me prisla citelna a neurve se najednou, ale pekne pozvolna.
A k formatu clanku. Bodlo by mit u kazdeho odstavce vlozeny obrazek se vzorkem. Nevedel jsem hned presne ktera je ktera.

reagovat
SpeedyRex
15. listopadu 2019, 12:37
0

Federaly rozhodně zkoušet nebudu. Víš jak, kompromis jsem teď udělal s Yokohamama a nikdy víc. Ne na tohle auto. Druhou sezónu “trpím“ na gumách, co nefungujou podle mých představ, a to mi za to nestojí. Takže příště osvědčenou klasiku.
Jak říkám, život je příliš krátkej na to, ztrácet čas kompromisem.

K těm fotkám, já to tak chtěl udělat, ale jde mi nahrát pouze galerku pod článek…

BubaaCZek
15. listopadu 2019, 12:54
0

Zas takovy kompromis to neni :)

Kliknes v editaci blogu do textu, kam chces vlozit fotku, zascrollujes dolu na seznam fotek a kliknes na ikonu vlozit do clanku.

FamArt
15. listopadu 2019, 12:55
0

Jazdil som sezónu na RS-R. Zmes je dosť tvrdá oproti konkurencii. Čo by mohlo mať výhodu vo výdrži, no nemá. Behúň sa veľmi rád trhá. Stalo sa to mne aj mnohým ďalším. Takisto má väčšie odvody na vodu a z toho plynúcu menšiu priľnavosť. Ale na vode som z nich tiež nemal sebaistý pocit. Možno skôr skúsiť Zestino. Chalani s nimi na okruhu robili veľmi slušné časy (na menších autách)

Tomáš Vavrečka
15. listopadu 2019, 12:45
1

Jsem překvapený z hodnocení AD08. Měkká bočnice? Vůbec Měl jsem 3 sady a na Miatě mi jako pneu pro kombinaci rychlé okresky a občasného okruhu přišly boží. Celkově bych řekl o chlup lepší než R1R, krom chování na vodě a taky toho chování za nízkých teplot - ale z osobní zkušenosti v tomhle nejsou bůhvíjak dobré ani ty R1R...

Co se týče přehřívání, kolik jsi upouštěl? Opět jsem překvapen zkušenostmi. Toya i Yoka mi přišly s přehříváním zhruba podobně...
-
Komentář upraven 15. 11. 2019, 12:46:46

reagovat
SpeedyRex
15. listopadu 2019, 13:05
0

Opravdu, bočnice je jak říkám. Hned po vybalení z igelitu mě to trklo, a když byly sundaný Toya a mohl jsem to porovnat vedle sebe, byl rozdíl extrémní...
Právě v článku píšu, že na Miatě si je dovedu představit, to vyvážení aut je úplně jinde.
R1R je podobná kategorie, ale přesnost řízení a pocit na volantu byl ohodně lepší.

To přehřívání je jak popisuju, tlaky jsem zkoušel různý (to už mám nacvičeno z motorek) a nic moc se nezměnilo.

Ale jak říkám, zkušenosti mohou být různý a jsem rád, že se rozjela diskuse.

Tomáš Vavrečka
15. listopadu 2019, 17:04
1

To je zvláštní. U ex auta jsem přezouval přímo z AD08 na R1R a vedení i odezvu do volantu (= důsledky pevné bočnice) jsem pociťoval lepší u Yokoham. Jsi úplně první koho slyším stěžovat si u AD08 na měkkou bočnici.

Jinak ještě doplním k těm semislickum typu R888, FZ-201, Direzza, že pro většinu aut na okresku nejsou vhodné. Jednak z hlediska životnosti, ale také kvůli hmotnosti a nekomfortu - semáče obecně bývají znatelně těžší než obyčejné gumy, takže z toho plynou známé důsledky větší neodpružené a ještě k tomu rotační hmoty.

SpeedyRex
15. listopadu 2019, 23:34
0

Safra, je to zvláštní… Napadá mě ještě jedna věc, a to, jestli oba mluvíme o opravdu stejných pneu.
Já ty R1R kupoval cca před 11 lety a za tu dobu se konstrukce mohla změnit. Advany za tu dobu taky prošly vývojem… (AD07, AD08, AD08R a AD08RS teď)
A určitě nejsem první, kdo o té bočnici AD08R mluví, než jsem je kupoval, docela jsem študoval zahraniční fóra a na pár stejných názorů narazil. Říkám si, zas nějakej pitomec, co jen prudí, protože 99% referencí bylo super. Jenže jak jsem je vzal do ruky, bylo mi jasno…
Opravdu, přesnost řízení R1R byla lepší než u R888. A když jsem pak R888 přezul na Advany, tak jsem byl z řízení doslova znechucenej…
A nebo jsem koupil nějakej čínskej fejk... :-)

A naprosto souhlasím co o semi píšeš, tyhle pneu jsou pro lidi, co přesně ví, proč je pořizují.

FamArt
15. listopadu 2019, 12:47
0

R888 som mal tiež na Cliu a musím povedať, že zahriať rozhodne potrebujú. Studené fungujú asi lepšie ako väčšina bežných pneu, dokonca som sa s nimi vozil po snehu :)) ale na svoj plný výkon rozhodne odporúčam trochu potočiť volantom, zabrzdiť pár krát. Aj keď pravda, možno u mňa na brzdách robili skôr problém studené ds3000 ako samotné triple eight

reagovat
BigBen
15. listopadu 2019, 12:49
0

Jakou z těch pneu by jsi doporučil na běžné ježdění. S tím, že na okruhu se svezeš občas, takže nemusíš honit každou vteřinu.

reagovat
FamArt
15. listopadu 2019, 12:58
0

Na bežné jazdenie by som skôr asi ostal pri civilných performance pneumatikách aka Pilot sport 4. Prípadne AD08

SpeedyRex
15. listopadu 2019, 13:12
0

Jo, za mně taky AD08, pokud to nehodláš hrotit. Gumy jsou to příjemný, nebude tě štvát hluk a příležitostně okruh taky zvládnou.

BigBen
15. listopadu 2019, 14:07
0

Díky, ten hluk by mi na běžný ježdění vadil.

Letis
19. listopadu 2019, 18:00
0

No akorát, že už se tuším od jara nevyráběj. Chtěl jsem je koupit a nakonec jsem vzal Pilot Sport 3.

Beny
15. listopadu 2019, 13:03
0

Zkoušel někdo Avon ZZR?

reagovat
krab
15. listopadu 2019, 14:03
1

Kamarádi na nich závodi na caterhamech. Tam je to optimální pneu. Řídil jsem na nich cata a fungují tak, že limit přilnavosti po zahřátí skoro nenajdeš, skvělá pneu. Ale mění je často, na silnici je to overkill.

Já jsem byl potěšenej s hodnocením R888R, já na Elise koupím na jaře další sadu... teď jsem na rally revivalu valpantena a koukám co kdo obouvá. Je mokro. A zdaleka ne každej jede mokrý pirelli p7 corsa, ale pár borců ve starých poršácích to valí právě i na toyo r888r. Zajímavý... nakonec všechno je to stejně o řidiči :) Posílám aspoň fotku, ať vidíte s čim se v Itálii jezdí i když leje ....

Vojta Nekvapil
15. listopadu 2019, 22:50
0

Ja na autě zatím ozkoušel Nankang NS2R a Toyo R1R. NS2R mam rad, poprve byli na Modrem Skrckovi a pak i na Compactu. Když byli levné, tak to byla must have volba. Sice potřebovali trochu zahřát, jinak byli tvrdé a klouzali ale pak fungovali pěkně. Akorát potoky vody nemuseli. R1R se mi váleli v garáži a teď je obouvá FTO. Fungují celkem pěkně. Pokud si ches ale auto užít opravdu na limitu, tak si sežeň razovou utahovačku na baterky, druhou sadu disků a použité závodní slicky.(mě stál pár měkých slicku i s disky 800kč) Než nám je zakázali, tak byli na Modrém Skrčkovi. První 3 kola klouzali a nechtěli držet. Ale jak se zahřáli a nafoukli na pracovní tlak tak fungovali neskutečně. Nikdy bych nevěřil, že guma bez vzorku dokáže držet na mokré trati víc, než normální guma. Fakt jsem si to užíval.

reagovat
Co
Core
16. listopadu 2019, 16:18
0

Ahoj,dokaze nekdo doporucit pneu na 70%okresky a 30%okruh ktere se nepotrebuji moc zahrivat?Je to na lehky roadster o kterem se nemluvi...Jezdil jsem seriove bridgestony a ty naprosto nevyhovuji a ted federaly ktere jsou ok ale potrebuji teplo,dekuji m.

Vojta Nekvapil
17. listopadu 2019, 14:09
0

S tim zahrivanim UHP toneni zase tak hrozny. Jsou nevrzene na silnici. Jedny UHP meli dokonce problem, ze se na okruhu prehrivali a vzorek prasknul v miste spoje. Jak jsem psal. Mel jsem NS-2R threadwear 180 na Compactu 316i a Protonu 316i coz vykonove zhruba odpovida roadsteru o kterem se nemluvi. Ja ty gumy zahral zhruba behem 2 kol v Myte. Vydrzeli mi asi 3 roky, 15 trackdayu a 20 000km. Par starych kol z Protona s letitymi NS2R vozi Fernie na trackdaye a pujcuje snad na vse co ma roztec 4x100. Ale zase na druhou stanu kluci se Sierou maji novou sadu a asi maji problem je zahrat. A mekci threadwear 120 jsem v prodeji snad nevidel. Zkus kouknout sem: http://jdm-meeting.cz/forum/viewtopic.php?f=8&t=910&start=825

zimbic
30. listopadu 2019, 12:37
0

Koupil jsem nové ns2r na sirku podle tp má 1140kg, takžě o něco víc jak roaster. Za letních pařáků a na masarykáči lepily a fungovaly fakt dobře, ale za chladnějších dní se nedokázaly ohřát a nebylo to zrovna nic moc. Jezdil jsem na nich daily, trošku hučí, studené na mokru to chce rychlé ruce(každý semislick není nic moc na mokru takže za mě nic překvapivého) a na dělší výletění bych je asi nedoporučil, jako levnou okruhovou gumu docela jo.

Vojta Nekvapil
01. prosince 2019, 19:48
0

Jak jsem psal. Vypada to na zmenu slozeni. Mel jsem sirku 185 na Protonovi co vazi 980kg a fungovali vyborne. Stejne jako 205 na Compactu 1200kg. A uz ani nejsou nejlevnejsi. Nemel jsem problem ani na podzim za sychrava. Za 5 min byly na provozni teplote a drzeli.