načítám data...

Giorgetto Giugiaro, největší automobilový designér

12. března 2017, 15:36 14 komentářů whitenight

Jeho práci zná snad každý, i když o tom možná neví. Ale co jeho život? Jak se zakladatel ItalDesignu stal z kluka, co si kreslil autíčka, největším žijícím automobilovým designérem?

zobrazit celou galeriiŠtěpán   : Giorgetto Giugiaro, největší automobilový designér

Možná největší žijící automobilový designér se narodil v malé vesničce v Itálii roku 1938. Stejně jako později on byl i jeho otec malířem. Zatímco Giugiaro senior byl zahleděn do klasických mistrů jako Michelangelo nebo Rafael, Giorgetto nezůstával tak moc v minulosti, více se zajímal o díla Picassa či Burriho. Takže ano, pokud vás to zajímá, i o tom se lidé hádají. Nicméně dětství v malé vesničce bylo vcelku harmonické (teda krom té války, co se odehrávala okolo).

Začátky

Ve svých 14 letech odešel Giorgetto k rodákovi ze stejné vesnice, karikaturistovi s pseudonymem Golia. To se ukázalo jako šťastné rozhodnutí, Giugiaro zde mohl rozvíjet svůj talent, ale hlavně v Turíně jeho kresby uviděl jakýsi Dante Giacosa, o kterém jste možná slyšeli. Pán, který byl šéfinženýrem Fiatu skoro čtvrt století a který vymyslel například model 500, nabídl Giorgettovi místo. 

Budoucí automobilový designér století práci samozřejmě vzal, ale žádný úspěch u “Italské továrny na automobily, Turín”neslavil. Pochopitelně zklamaný nabídl přes kamaráda své kresby jinému velkému jménu, Bertonemu. Tomu se návrhy pochopitelně líbily a zadal Giugiarovi zkušební práci. Patrně byla úspěšná, neboť šla do výroby jako Alfa Romeo 2000. Jednadvacetiletý Jiříček, jak by se dalo Giorgetto přeložit, tak získal novou a lepší práci, kde se mu téměr zdvojnásobila výplata.

Dalších pár let tvořil u věhlasné karosárny. Vytvořil několik produkčních aut a také dle mého skromného názoru překrásné Nucciovo osobní Ferrari. Mimochodem Bertone Giugiarovi nechal pro čas, kdy byl Giorgetto na vojně, pronajmout hotelový pokoj. Ne pro zábavu s dívkami mravů lehkých jako lineární rovnice, nýbrž pro kreslení autíček. A jakých, abyste věděli. Na rýsovacím prkně se tam zrodila například Alfa Giulia GT .

Převrat

Roku 1966 ovšem přichází od velkého šéfa zrada a Giugiaro se dozvídá, že Nuccio chce najmout jiné známé jméno italského designu, Marceella Gandiniho. Z těchto pochopitelných důvodů proto odešel tehdy už známý designér do Ghii, což tehdy ještě bylo studio a ne výbava fordů. Tam chvíli pracoval, nakreslil Mangustu a pak se rozhodl, že je čas na změnu.

S pánem jménem Aldo Mantovani, se kterým se za celou existenci firmy nepohádal a měl s ním harmoničtější vztah než má s vlastní ženou, založil Italdesign. A právě v Italdesignu vykrystalizoval jeho nový styl, který definoval vzhled aut na další minimálně dekádu. Místo křivek přišly hrany a plochy.

Rodina

V první polovině desetiletí Beatles se také oženil. S Mariou Teresou je patrně dodnes. Narodil se mu syn Fabrizio. Zajímavým faktem je, že v tu dobu probíhal Ženevský autosalon, kde byl mimo jiné představen právě Giugiarem nakreslený Fiat 850 Spider. Po založení Italdesignu se Giugiarům narodila dcera Laura, rodina se stala kompletní. Mimochodem Fabrizio následoval kariérně svého otce, dlouho pracoval pro Italdesign, kde působil už od svých mladých let. Byl k tomu vlastně vychován svým otcem, který čas od času přijel domů nějakým prototypem, ve kterém si pak Fabrizio hrál. Skvělé dětství, ne? 

A tohle by byl vlastně konec jeho životopisu, protože Giugiaro pracoval pro Italdesign, který se za tu dobu přejmenoval na Italdesign Giugiaro, až do roku 2015. U šestasedmdesátiletého člověka se dá pochopit, že je čas si odpočinout. Jinak pokud by vás to zajímalo, Italdesign patří od roku 2010 z devadesáti procent automobilce Lamborghini, zbytek byl prodán právě v roce 2015, kdy Giorgetto odešel. Dle něj (a i dle mě) se jednalo o promyšlené rozhodnutí, které „zajistilo tisíci rodinám živobytí”. Ze jména nelze žít věčně, o tom své ví právě Bertone či Ghia.

Perlička na závěr téhle části? Giugiaro má rád Asii, pro japonské automobilky kreslil už v začátcích svých či Italdesignu. Dle něj je totiž u nich možné i to nemožné. 

A protože nechci článek ještě ukončit a o člověku nejlépe vypovídá jeho práce, chtělo by to žebříček jeho TOP aut. Giorgettovi je 78, tak co třeba 7 nejdůležitějších a 8 mých oblíbených (nejen) autíček?

Jde se na to.

Nejdůležitější auta

Volkswagen Golf

Tohle není číslování podle toho, jak bylo které auto podstatné či úspěšné, nicméně kdyby byl, právě tohle by byla zářící jednička, sedící na piedestalu vysoko a vysoko nad ostatními. Na začátku sedmdesátek nebyl Volkswagen nijak úspěšnou nebo významnou automobilkou. Nad vodou ho držel (velice zastaralý) Typ 1 , zvaný též Brouk. Prodávala se ještě „Hippie dodávka” Typ 2  a nakonec tu byl Typ 3 , zajímavý asi jako bramborová kaše.

Giugiaro plánované předokolce nakreslil mohutný C sloupek lámající se u horní hrany světel směrem k blatníku a sympatický kukuč s kulatými světly a přestože chystanému modelu nikdo v automobilce nevěřil, byl to bombastický úspěch.

A ten C sloupek je tam vidět dodnes.

Fiat Panda

Auto jednoduché jako jeho vlastní design. Tak by se dala panda shrnout jednou větou. Vznikla jako duchovní nástupce Citroenu 2CV nebo Renaultu 4. Byla zastaralá už v době vzniku, technika byla z modelu 127. Prvky v interiéru byly dobře omyvatelné, všechny skleněné plochy rovné, což bylo levnější na výrobu. Jak řekl James May „pokud pijete italské víno, na jeho výrobě nejspíš pracovala Panda 4x4”. 

Výroba skončila až po 23 letech roku 2003 a dnes ceny některých kusů přesahují 5000 europeněz.

 Lancia Delta

Delta se představila roku 1979 na Frankfurtském autosalonu a šlo o povedený počin, neboť byla zvolena evropským autem roku 1980. Docela povedený hranatý kabát od Giugiara tomu určitě pomohl. My všichni si ji ale pamatujeme z jiného důvodu. Je to jedna z největších legend rallye a možná poslední výkřik Lancie. Pro ilustraci šílenosti verze S4 -vážila 890 kilogramů a při použití maximálního plnicího tlaku 5 barů dokázal její řadový čtyřválec o objemu 1,8 litru vyprodukovat šílených 1000 koní.

BMW M1 

Říká se, že to je první použitelné superauto, bylo kvalitně postavené, dobře se řídilo a nechtělo vás neustále zabít. Po stránce designu je to prostě pecka. Když tohle auto představené roku 1978 slavilo třicátiny, BMW společně s Giugiarem představilo „koncept” M1 Hommage. A když se na něj podíváte, pochopíte, odkud se vzaly tvary a některé vzhledové prvky i8 . To má sice jen poloviční počet válců a vzhledem k dnešku i stojí polovinu (M1 stála tehdy na dnešní peníze asi 200 000 dolarů), ale ta idea každodenní použitelnosti je stejná.

Lancia Megagamma

Nikdy nerealizovaný koncept dnes už skoro mrtvé automobilky byl vskutku novátorský počin. Přišel roku 1978 a patrně to bylo moc brzo, protože o nejakých 10 let později začala MPV slavit nesmírný úspěch. Měla součinitel aerodynamického odporu 0,34, což je stejná hodnota jako u GT-R R34 (ale zdejší experti přes aerodynamiku vám vysvětlí, že je to složitější). Motor byla plochá čtyřválcová dva-pětka o výkonu 140 koní, váha auta byla něco přes tunu. Koncepce „vše vpředu”. Prostě mechanicky i dnes moderní auto. Takový je a byl Giorgetto vizionářem.

http://bit.ly/2niLg01

Subaru SVX

V tomhle poněkud eurocentrickém žebříčku se nakonec našlo místo pro zástupce automobilky z dalekého dálného východu. Fuji Heavy Industries se rozhodly naskočit do kategorie GT  a docela se jim to povedlo. Teda takhle, to auto bylo slušný kus techniky, šestiválec, automat, pohon všech kol, nicméně nakonec veliký neúspěch. Na každém kusu Subaru tratilo 3 000 dolarů. Celkem to nakonec bylo asi 75 milionů, z toho si vypočítejte, kolik jich vyrobili.

Lamborghini Gallardo

„Auto, které se stalo ikonou za velmi krátký čas.” Tak je uvedeno Gallardo na webu Italdesignu. A je to pravda pravdoucí, protože jde se svými 14 022 kusy o nejprodávanější Lambo v historii. A já ho nemám rád. Možná to je tím, že bylo moderní, když jsem byl dítě a k těmhle autům mám zvláštní vztah, možná proto, že jde o superautovou konfekci, těžko říct.

Ve verzi Balboni se ale stalo Top Gear autem roku a objevilo se v Simpsonech.

Druhý seznam bude delší na počet položek, ale kratší na vysvětlivky, které budou nejspíš poněkud infantilní, protože jde čistě o můj názor.

ID Cinquecento

Mám rád příběh tohohle „bobíku”. Jak jméno nasvědčuje, měl se narodit jako nová pětistovka od Fiatu, osud ale rozhodl svým řízením jinak a po nějakých letech se z něj stal Daewoo Matiz, což je auto, které byste koupili své babičce.

DeLorean DMC-12

Kdysi žill pán jménem John DeLorean a ten pracoval u General Motors. Zde vymyslel třeba první muscle car, Pontiac GTO. A v roce 75 se rozhodl, že si založí vlastní automobilku, co bude dělat superauta. Půjčil si hodně peněz, Giugiaro mu nakreslil úžasně vypadající auto, co stálo 70 000 dolarů na dnešní peníze, a byl z toho propadák. John se snažil automobilku zachránit prodejem kokainu, u čehož ho chytila FBI (pozn. šéfredaktora: FBI se mu pokusila ten kokain prodat a nachytat ho na to, že ho koupí. A protože je něco takového nelegální, byl osvobozen, ale mezitím stihla automobilka zkrachovat).

Nicméně my všichni „delorejn” známe z Návratu do budoucnosti, pročež ho milujeme. Už jen ty dveře jsou pořád jako z budoucnosti.

Maserati 3200 GT 

Už jen ty zadní banány místo světel. Na dobu vzniku vypadá úžasně, na jeho prezentaci tisku byl údajně i Stirling Moss. A hlavně, hlavně vypadá jako dokonalá autíčkářská verze italského obleku.

Maserati MC12

Hezčí Enzo, navíc s odnímatelnými střešními panely. Má karbonový monokok a na okruhu v Dunsfoldu porazilo Enzo a přitom celou dobu lépe vypadalo (už ta barva). Navíc jeden kus byl a nejspíš i je v Česku (pořád je a třeba se někdy i ukáže na K&K – pozn. šéfredaktora).

http://bit.ly/2niVaic

Alfa Romeo Giulia GT/GTV

Tenhle stroj je tak moc krásný, že bych z toho brečel. Vlastně jsem ani neviděl moc hezčích věcí než je tahle alfa. Nekřičí z ní výkon, její design nemá evokovat skákajícího tygra ani létající veverku. Na rozdíl od Maserati o kousek výš ani nevypadá jako oblek. Je tak charakterní, že vypadá skoro lidsky. A popravdě, kolik hezčích lidí znáte? A kolik z nich uveze 4 lidi?

Shoei Z-100

Shoei je možná nejznámější značka motorkářských helem. Nejen za renomé, ale i za vysokou úroveň bezpečnosti si nechají patřičně zaplatit. Ta helma vypadá skvěle i dnes, já bych v ní určitě jezdil, jednoduše jde o příklad velice nadčasového designu. Navíc spodní lem údajně funguje jako aerodynamická ochrana krku. Kdo dostal ránu čmelákem, ví, že se takové věci hodí.

Molten GL7

Kdo z vás hraje basket? Kolik z vás vidělo míč, co vypadá takhle? GL7 je vrcholný model, nižší řady jsou ovšem tímto vzhledem dodnes inspirovány. Je to prostě číslo jedna mezi basketbalovými míči na světě.

http://bit.ly/2mPGmKa

Tomos Colibri

Skoro každý byl na dovolené v Jugošce Chorvatsku. Jestli jste si toho nevšimli, všude tam krom Renaultů 4 jezdí slovinské mopedy firmy Tomos. A právě jeden z nich, ten nejhezčí, vytvořil v osmdesátkách Giorgio.

Snad se vám ten poněkud netradičně zpracovaný životopis líbil, mé  zdroje (pokud jsou fotky odjinud než z webu ID, odkaz na zdroj je přímo u fotky). Příští blog bude možná nějaký nadávání na motorky nebo techniku nebo tak, protože nám pomalu začíná sezona a já už životopis dělat nechci, protože je to hrozně práce. 

Při psaní jsem si vlastně vzpomněl, že Vojta psal před lety TOPX právě o GG, jeho výběr je tu.

A závěrečný důkaz, že Giorgetto je Ital? Vymyslel vlastní tvar těstovin jménem Marille.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Chosé
12. března 2017, 21:39
2

Velká paráda! Já chci blog o dalších automobilových designérech i když vím, že to dá strašně moc práce. Mimochodem nemohu opomenout, že navrhl i Proton Prevé, které mám na diplomku. :)

reagovat
whitenight
12. března 2017, 21:47
1

:) díky. Já se tomu do budoucna nebránim, že bych se zabejčil a nic životopisnýho nepsal, ale v současnosti to je tak, že tenhle článek jsem psal prakticky den a půl, ale trvalo to celkem měsíc.
Nicméně v létě tu bude něco o autoškole a do tý doby to vakuum nějak vyplnit musim.

Chosé
12. března 2017, 21:49
0

To zní skvěle, těším se. :)

krab
12. března 2017, 21:55
1

Moc hezký a díky za to! Ty životopisné články nejsou jednoduché a na slovo "vojna" mě pobavil na krásnou čtvrthoďku co ten úryvek z Baronů běžel :)

reagovat
whitenight
12. března 2017, 22:07
0

:) to mě těší, zábava mi přijde jako to hlavní, fakta jsou jenom taková ta omáčka okolo, ale bez nich by to v případě životopisu nešlo

PeterLuk
12. března 2017, 22:01
0

Dizajn je moja obľúbená téma, takže som za každý článok o dizajne rád. ;)

reagovat
Chosé
13. března 2017, 22:07
0

Jsem na tom úplně stejně. :)

ho
honzarov
12. března 2017, 23:19
0

Asi bych jedno auto vyndal a místo něj dopsal práci na Fiatu Ducato.

reagovat
whitenight
13. března 2017, 20:44
0

no jediný auto, který nemá nijak velkej dopad a který by šlo vyškrtnout, je subaru svx, ale to by byl žebříček jen evropskejch aut, což by bylo hloupý, navíc když jsem napsal, že má rád asii

Boris
13. března 2017, 07:57
0

Skvělý článek. Výborně napsané. Těším se na víc takových.

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
13. března 2017, 08:44
1

Pěkně napsaný. U některých aut jsem ani nevěděl, že je dělal Giugiaro. :-)

reagovat
CerVus
13. března 2017, 08:44
1

To Masserati se mu povedlo. I dnes, když ho potkám ta na něj mlsně koukám. Facelift to kouzlo pokazil. Naštěstí je pořízení toho auta servisní sebevražda, takže většina existujících je v dobrých a zajištěných rukou.

reagovat
ToMyx
13. března 2017, 19:37
0

Tak to byla bomba! Tolik infa a k tomu v takovém jazykoobalu a včetně vymakaných fotek a odkazů. Řekl bych, a věřím, že redakce mi dá za pravdu, že tohle je profi výkon. Ty hodiny práce na mě z tohoto počinu normálně stříkají. Bravo!

reagovat
Al
Alan Ulrich
11. listopadu 2017, 20:18
1

Za připomenutí stojí, že designoval také fotoaparát Nikon F3 a jeho motorový pohon MD-4. Byl to první Nikon s černým tělem a dnes již klasickým červeným proužkem, který v různých variacích Nikon používá dodnes.

reagovat