V rubrice Ptejte se Vojty se nedávno jeden čtenář ptal, která koncepce pohonu je pro něj jako pro začátečníka ta nejlepší. Jako teméř pod každým článkem jsme mohli být svědky situace, kdy mají dva řidiči různé názory ohledně řízení. Jednalo se konkrétně o volbu převodovky a tím pádem taky vyšlo najevo, že zábava je pro jednoho z nich přímé řazení, zatímco ten druhý bere manuál jako přežitek doby. Kdo z nich má pravdu?
A proč musí být fráze zábavní auto tak často spojována s nejmenovaným roadsterem?
Podle mého názoru nemá manuální převodovka nic společného se zábavou. Já beru příme řazení jako naprosto přirozenou věc, která mě nikdy neobtěžovala a neodváděla mou pozornost od řízení. Až bych se však vydal na okruh, je pravdou, že pokud by to řadilo za mně, asi bych se opravdu nudil. Jak to ale
vysvětlit příznivcům například velkých amerik? Nijak.
Jak si představujete auto pro zábavu vy? Je to Mazda MX-5? Co když rád jezdím v terénu? Miata to sice jednou zvládne, ale co dál? Není to trochu drahá zábava?
Pamatuji si na mou první zkušenost s Lexusem GS 300 druhé generace, jednalo se o ročník 1998. Bylo to něco úplně jiného, než Escort, kterým jsem jezdil v té době. Interiér toho auta voněl kvalitní kůží, vůz byl dokonale tichý a pohodlný. Převodovka byla automatická typu P-R-D bez jakéhokoliv manuálního módu. Prostě sednete, jedete a nemáte žádnou možnost řazení ovlivnit. Převodovka řadila tak, že to absolutně nebylo poznat. Bylo to auto, které jste neřídili, nýbrž jste se vezli. Hned jsem si vzpomněl na ódy o pohodlí velkých Mercedesů a pytlových Citroenů. Já měl svůj názor – nevěřil jsem tomu, že něco pohodlnějšího než ten Lexus může existovat. Tím autem bych snad projel celý svět na jeden zátah a dokonce mi přestali vadit ty každodenní dopravní zácpy. Nicméně jsem se setkal s názory řidičů sedlajících dobové pětky a dokonce éčka, kteří Lexus vysloveně hejtovali jako to nejnudnější a nejnezábavnější auto na světě. Já měl v té době ohledně radosti za volantem zcela jiný názor. Cokoliv jiného než GS mi připadalo jako nepohodlný a hlučný veterán a já si pokaždé do Lexusu sedal s převelikou radostí. Nedávno jsem měl možnost projet se téměř novým Mercedesem W212, a to auto ani zdaleka nedosahovalo pohodlí ani pohody na palubě spomínaného GS druhé generace. Opravdu. V porovnání s Lexusem to byl méně pohodlný sporťák s ne tak kvalitním interiérem, kde jsem se taky cítil víc stísněně. Za tím si stojím, i když o kvalitách třídy E nepochybuji.
Změnilo se od té doby to, jak vnímám radost za volantem? Rozhodně.
Když si chci zajezdit, musím to auto cítit. Automobil má přinášet zábavu s trochou adrenalinu i v přiměřených rychlostech a nesmí nutit řidiče tyto rychlosti překračovat. Řazení jenom s plnou kontrolou, případně s okamžitě reagujícími pádly/tlačítky nebo jinými hejblátky. V případě manuálu je však samozřejmostí poctivá mechanická páka s precizním chodem, žádné míchání guláše, kvaltové bludiště ani gumové řazení nepřichází v úvahu.
Tato otázka už tady zřejmě zazněla, ale zeptám se znovu. Co pro vás znamená zábava za volantem?
Je to mrštný roadster typu Miaty nebo MR2?
Je to starší sedan od BMW?
Co pohodlný Lexus, kde máte pocit, že se jen vezete a to auto by to snad zvládlo i samo?
Co rozhoupané full-size SUV s plnotučným motorem a zátahem (i setrvačností) lokomotivy?
Je to cokoliv se zabudovaným audio Zdeňkem Izerem, nebo snad silikonovým překvapením kde si radost uregulujete stylem plyn-brzda-plyn? Nebyla by to zábava?
V budoucnu by jsme se mohli dočkat infotainmentu, který bude zobrazovat novinky a zajímavé komentáře z Autíčkáře jakožto největšího českého webu o autech. :)
Pilně jsem pracoval na prototypu, který máte možnost vidět na přiložené fotografii! V zájmu bezpečnosti provozu by však takový systém pochopitelně nefungoval za jízdy.
Ale vůbec, dá se něco takového jako zábava za volantem objektivně posoudit?
Jak jsem napsal na začátku tohoto prakticky zbytečného blogu, asi nemá smysl něco takového řešit. Chtěl jsem jenom přispět svou troškou do blogového mlýna, tak prosím o pochopení. :) Každý se za volantem baví jinak, ale divím se když někdo pokládá svoje požadavky na zábavní auto za ty jediné správné. Tím nemyslím nikoho konkrétního, ale setkáváme se s tím často, všude a ve velkém.
Na závěr bych se chtěl obrátit na redakci s otázkou ohledně čtenářských profilů na Autíčkáři. Bylo by možné někdy v budoucnu přidat do profilů víc možností individualizace? Netvrdím, že se má tento web změnit na sociální síť benzínových hlav, ale co tak přidat nějaké možnosti zobrazení aut, se kterými čtenář jezdil, preferovaného paliva a převodovky, nejhezčího designu podle čtenáře a podobné informace? Bylo by to podle mně zajímavé, a člověk by měl stále co číst, než publikujete další článek.
Pokud se najde někdo, kdo tohle bude komentovat, tak prosím o pochopení mého nepříliš originálního textu a předem se omlouvám za případné chyby v mém češtinu, na které není potřeba upozorňovat. Mějte se a příště možná o něčem jiném.


krab
9. 4. 2017, 22:15Flanker : náhodou, je to dobrý. Já jsem měl docela štěstí, že jsem jezdil ledacšíms a taky mě v různejch letech připadaly různá auta jako ta jediná zábavná. Vlastně tak typicky jsem si myslel, že to zaručeně zábavné auto je přesně to, které nemám v garáži. Teď aktuálně je takovým Caterham Roadsport :)
Užíval jsem si neskutečně starý 60końový Ford z 60tých let, bavil mě velký nudný sedan Nissan Maxima QX, připadalo mi atraktivní Audi 100 Quattro a měl jsem moc rád Mazdu 2. A dneska, když napadne sníh a jedu do práce, tak mě pobaví ve třech zátáčkách I automatový nový Yaris a to v jiných hezčích dnech jedu v Porsche 911 a to mě baví taky.
Termín zábavné auto je fakt asi nesmysl. Jsou auta co chytí víc lidí obecně a ty co jich chytí za srdce míň, ale zábavnej je třeba I Trabant. Prostě je to o lidech.
Franz Kafka
9. 4. 2017, 23:00Diplomat jako vždy. Máš ale pravdu :)
Flanker
10. 4. 2017, 13:04Mně termín zábávní auto dříve vysloveně štval. Hned bych doporučoval něco s vestavěným klaunem.. Teď to síce vidím trochu jinak, ale stále mám zato, že zábavní auto je příliš široký pojem.
Je to přesně tak, jak jsi napsal v posledních dvou větách. Jednoznačný recept na zábavní auto prostě neexistuje, ale některá auta asi mají předpoklady na to být autem pro radost pro více lidí, než ta ostatní.
Franz Kafka
9. 4. 2017, 22:58Psal jsem o něčem podobném v blogu o tom co he vlastně sportovní auto. S tím co popisuješ se setkávám velmi často nejen zde na webu. Je třeba rozlišovat 1000 lidí 1000 chutí. Můj kamarád má Hummer H2 a sportovní auta nebo roadstery jako Miata považuje za odpad pro puberťáky. Nemusí mít pravdu, ale vidí to takhle. Já zase nemusím věci co se tváří jako že jedou, ale nejedou třeba Tiburon, nebo Calibra. Odpověď universal neexistuje. Tvé zamyšlení a pocity chápu. Jediné co to chce je tolerance a průsečíky. Jinak jezdím manuálem i automaty už dlouho a manuál špatné auto nezachrání nicméně automat může zabít i dobrý pocit z kvalitního vozu.
Flanker
10. 4. 2017, 13:19Přesně tak. Je to o lidech. Proto jsem se naschvál zmínil o offroadovém ježdění, kde by Miata jako (podle některých) univerzální auto pro radost opravdu nepochodila.
Můj osobní názor na Miatu a podobná auta je ten, že jako daily auto pro trochu adrenalinu je to vlastně ideál! :) Jak jsem napsal, ani mi tak nejde o rychlost a výkon, pokud nejezdím někde na okruhu. Miata má tu výhodu, že potěší na běžných okreskách v cestovních rychlostech, a tím pádem ji řadím do kategorie bezpečná radost. O to mi jde především.
Ale jak bylo řečeno, univerzální auto pro zábavu neexistuje. Jsem rád, že jste mě s Krabem pochopili. Ostatně cílem blogu bylo jenom vyjádřit můj názor ohledně toho, jak někteří mají recept na fun car, a přitom je to nesmysl. Když se zeptáš některých rádoby odborníku (kterých hodně lidí považuje div ne za odborníky na všechno) na auto pro radost, tak vždy mluví o sportovních autech, rychlosti atd. Pak jim řekneš, že bys rád jezdil v terénu a oni si v tom údivu nevzpomenou na jediný offroad. :)
Letis
10. 4. 2017, 19:08Na offroad je miata taky vhodná :D
Pólin
10. 4. 2017, 13:59Je to jako vždycky. Nic není černobílé. Já třeba obdivuju ty Miaty atd, ale třeba pro mého strejce je nejzábavnější fungl nový renault Mégane ve skoro základní výbavě, jen si tam připlatil za nějakou pěknou červenou barvu. Já se bavím, když sedím nízko, řadím dobrým manuálem atd.. pro něj je největší zábava, když auto voní novotou a může si ho(to auto :D) naleštit lépe, než na autosalonu... prostě něco se jednomu líbí, druhý z toho může zvracet...
Krocan
10. 4. 2017, 17:52S tím leštěním mi to připomnělo, jak doktor říká pacientovi: "pane Novák, měl byste přestat onanovat! ". "Ale pane doktore, na tom přeci není nic škodlivého", říká pacient. "To sice ne, ale já bych Vás teď potřeboval vyšetřit!"
A z toho vyplývá, že nejzábavnější je auto, ve kterém Krocan vypráví fórky; třeba jak se chlap po luxusní bodačce odkoulí na druhý konec postele a labužnicky konstatuje: "Ježíš, to byla nebeská paráda. To by snad měli radši zakázat". A holka mu na to říká: "ale ono to zakázaný je, tati...".
Chosé
11. 4. 2017, 12:17Já s tebou vlastně souhlasím. Ačkoliv si nedokážu představit větší zábavu než manuální převodovku a pohon zadních kol, ale tak o to až tak nejde. Lidé jsou neskutečně individuální stvoření a proto existují i lidé, kteří mají jako modlu obrovské SUV nebo přeplňovanou naftu v předokolce. Jinak docela ti rozumím s Lexusem. To je prostě něco naprosto jiného. Když jsem přesedlal z rozhrkaného Civica do ISka, tak jsem si myslel, že sedím pomalu v nějaké hyper raketě. Neskutečný posun vpřed od "obyčejného auto".
Jako největší univerzální zábavu za volantem vidím autíčka na pouti (viz tvůj úvodní obrázek) nebo motokáry. V nižších letech převažují pouťové autíčka, ale jakmile člověk trochu vyroste, tak pochopí, že benzín smrdí lépe než elektrika a na motokárách je více zábavy. Tím samosebou nechci nějak shodit Teslu apod., elektroauta s neskutečným krouťákem od 0 km/h jsou parádní.
Flanker
12. 4. 2017, 13:07Mohu se zeptat, o které generace Civicu a Lexusu IS se jednalo?
Ty autíčka jsou tam trochu z recese. To je to, co se mi vybaví (kromě Miaty :D), když slyším termín zábavní auto. Může to prostě znamenat cokoliv.
Chosé
12. 4. 2017, 14:27Páté a prvné. Pro více info mrkni do mého blogu. :)
Matúš
12. 4. 2017, 18:34Veľmi rád čítam Autíčkára, doslova hltám každý článok, ale jednu vec už nezmením... Mazdu MX-5 som vďaka redakcií autickar.cz doslova znenávidel a mám voči tomu autu silnú averziu...
Franz Kafka
12. 4. 2017, 19:18Tak to jsme dva s úplně stejnými pocity. Přitom mx5 skutečně není špatné auto, ale všeho moc škodí.
M P
12. 4. 2017, 19:26To mám taky stejně ... ale je to jen můj názor, a ten nevyjadřuje všeobecné stanovisko redakce :D
Vavris Vavrisovic
12. 4. 2017, 20:25To berete všichni moc vážně. Dyť ji tam dáváme kolikrát jen tak pro prdel :D
krab
12. 4. 2017, 21:14Víte co, to nejste jediní. A jinde v evropě je to na webech o autech podobný. Hlavně v Anglii. Když mě bylo 18-25 cca a četl jsem každý týden Autocar, tak tam to bylo pořád. No jasně, že jsem pak po MX5 nesmírně toužil. taky jsem si mrkačku v krásným stavu koupil, ale to až vlastně skoro ve 30ti. A jak jsem byl s ní šťastnej! V té době jsem napsal o ní i na blog na jeden konkurenční web, který v té době byl docela interaktivní jako se stal v podstatě nedávno Autíčkář. ( dokonce podezírám, že někdejší čtenáři Driverswebu, jsou dneska docela tady na Autíčkáři - toho bychom si měli vážit)
http://www.driversweb.cz/clanky/Blog/Youngtimery_na_Driverswebu_Lady_M
Dneska to vidím vlastně asi i podobně jak jsem to napsal tenkrát. Ono je důležitý to poslední v tom tehdejším textu ( stojí osminu ceny nové Toyoty GT86!) Má to svoje chyby, není to za co se to často vydává, jenže za ty peníze? Musí se to brát v kontextu...
Trinom
13. 4. 2017, 19:19Ono s tím Driverswebem to je takové všelijaké. Pokud si vzpomínám, tak jim byl propůjčen engine Autíčkáře pro jejich vlastní web a celkově probíhala nějaká širší spolupráce včetně přebírání článků.
Jinak zábavných aut za osminu ceny nové GT86 je víc, než by se mohlo na první pohled zdát :)
Flanker
13. 4. 2017, 19:53Je to nějaká psychologie a někdy to opravdu funguje.
Pokud hodně lidí opěvuje něco, k čemu má nějaký člověk neutrální nebo spíše negativnější vztah, tak časem to opravdu může přerůst v silnou averzi až nenávist.
Rovněž naopak, když se vám něco líbí nebo alespoň proti tomu nic nemáte, a všude vidíte hromadu hejtů (z vašeho úhlu pohledu bezdůvodných), tak se nad tím zamyslíte a ten vztah se stane spíše pozitivním. :)
Toto ovšem nemusí fungovat vždy a já mluvím jen za sebe. Možná nemám pravdu a je to kvůli něčemu jinému, kdo ví.
Trinom
13. 4. 2017, 20:18Jo, s tím by se dalo souhlasit. Osobně škodovky nevyhledávám (Felicii mojí máti nechme stranou), novou bych si nejspíš nekoupil, ani kdybych na ni měl, ale musím uznat, že to je dobré auto. Co si budem povídat, asi žádná z dnešních automobilek nevyrábí vyloženě krám.
MartinCoupe
13. 4. 2017, 21:56Ahoj. Pro me to je neco s dvema dverma, silnym motorem a hlavne 100% analogove. Proste nejaky oldtimer (rozumej starej kram) idealne asi z 90-tych let.
Irwinek
13. 4. 2017, 23:33Zábavní auto? ale jo, jeden tip bych měl :-D
už mne nebaví nekonečné drifty a pálení pneumatik? chtěl bych metrové skoky a bláto stříkající přes čelní sklo? stačí pár minut a můžem vyrazit :-D
problém je jen jeden - volant má v prúměru 5 cm a je jaksi mimo auto :-D
až si přestanete ťukat na čelo, běžte si zkusit současný rc model nějaké vyšší třídy :-D
můžete mít FWD, RWD, AWD, motor vepředu, vzadu, uprostřed, kastli supersportu, náklaďáku, tereního speciálu a dokonce nemusite být ochuzeni ani o zvuk motoru, a to buď z opravdového výfuku u benzíňáku, nebo z malého repra pod kastlí ( na výběr je vše, co si dokážete vymyslet ), můžete tunit všechno, na co si vzpomenete, můžete jezdit na elektriku, benzín, plyn ( vodík ), jen tu naftu si tady zatím musíte odpustit, ale kdo by taky lil do zábavního auta naftu :-D
a kdyby si snad někdo mysle něco o hračce, pak vězte, že ve zrychlení rc model ujede v podstatě čemukoli a maximální oficiálně změřená rychlost přesahuje 200 km/h