načítám data...

Chuck Yeager, příběh nejrychlejšího muže světa

12. února 2017, 07:46 26 komentářů whitenight

Příběh Chucka Yeagera je úžasným ztělesněním amerického snu. Také je to ovšem příběh muže, o kterém Jeremy Clarkson prohlásil, že je to ten největší *dosaďte si přirovnání ke genitáliím* na světě. A protože na autíčkáři nemají ani letadla dveře zavřené, napsal jsem o něm blogísek.

zobrazit celou galeriiŠtěpán   : Chuck Yeager, příběh nejrychlejšího muže světa

Skromný start

Chuck se narodil roku 1923 dvěma dvacátníkům v Západní Virginii. To nebylo úplně nejlepší místo, kde a kdy byste se chtěli narodit. Narodil se však správným lidem, jeho otec byl velmi pracovitý a snažil se svou rodinu (Chuck měl staršího bratra a 3 mladší sourozence) uživit, jak nejlépe mohl. Kdybyste nevěděli, Západní Virginie je dost zalesněná a jednoduše řečeno, je to vidlákov vidlákovů (něco jako Bruntál). A protože žil v kraji razovitem, v šesti už chodil do lesa lovit veverky malorážkou. Z veverek je očividně skvělý vývar. Taky měl mimochodem brutální přízvuk, něco jako Aldo Raine.

Chuckův táta celý život pracoval rukama, nebyl to žádný inženýr, ale prostě kutil. Chuck po něm tohle zdědil, ve škole mu šl matematika, uměl opravovat věci, pro techniku měl cit. Dokonce mu i šla hra na trombón, ta šla ale po nástupu puberty stranou. Ve své autobiografii napsal, že “by byl sakra dobrej hráč na trombón,” holky ale prostě byly přednější. Ano, každý by se rozhodl stejně.

Začátky kariéry

Osud nedal budoucímu rekordmanovi moc na výběr, po vleklé hospodářské krizi, která zasáhla celý svět, se Chuck radši přidal k letectvu, nejdříve jako mechanik, později se stal pilotem. Na vysokou jít nemohl, stejně jako každý, kdo zabijí veverky k večeři

Při tréninku ve státech se mu přihodily dvě zajímavé věci. Jednou si vypůjčil stíhačku a proletěl se s ní nad domovským městem tak strašně nízko, že ubozí Virgiňané padali k zemi zasaženi infarktem (to lžu). Přestože hořely osady (to taky lžu) a rekrut Yeager z toho pomalu vyšel jako kdyby domorodcům znásilnil dobytek a rozehnal ženy, odsouzen nebyl (ne nějak vážně).

Mnohem důležitější událostí před tím, než byl odeslán osvobozovat Evropu, bylo to, že potkal Glennis. Pokud jste viděli jeho nejslavnější fotku, to jméno se vám vybaví. Glamorous Glennis se jmenovalo letadlo, které Chucka proslavilo, ale o něm až později.

Zmíněný Bell umístěný v muzeu v D. C. byl pojmenován po tehdejší paní Yeagerové, se kterou se Chuck seznámil právě před převelením do Anglie. 

Glennis

Musíme se u ní zastavit? Rozhodně. Fascinuje mě už totiž způsob, jak ji Chuck dostal. Nechám o tom vyprávět jeho (v mém překladu, bohužel pro vás):

„Zeptal jsem se jí, jestli by mohla zorganizovat taneční večer toho dne pro třicet chlapů. Podívala se na mě tak otráveně, že vypadala, že mě vykopne ven. ,Očekáváte, že seženu třicet holek za tři hodiny?’ ”

Teď ale přichází začátek příběhu, který trval od roku 43 do roku 90, kdy Glennis skonala. Chuck vybalil ultimátní hlášku…

„Ne, stačí, když jich seženeš jen dvacet devět, protože já chci jít s tebou.” A jak jste asi pochopili, vyšlo mu to.

Vzali se roku 1945, celou válku si psali. Glennis kvůli Chuckovi roky žila v Mohavské poušti, kilometry a kilometry od civilizace jen s dětmi, trpěla s ním, když se zranil. (to se stávalo docela často) Bála se o něj, když odletěl bojovat do Vietnamu (s ním tam bojoval i jejich syn). Dokonce se kvůli manželovi přestěhovala do Německa či Pákistánu

Pěkný příběh, že? Chuck měl na lidi čuch. (pokus o slovní hříčku)

Vlevo nejlepší přítel, vpravo Chuck, když se stal esem.

2. světová

Yeager byl vládou odeslán do Anglie za kniplem jednoho z nejslavnějších letadel historie, P-51 Mustangu. Kdybyste to nevěděli, ten Ford se jmenuje podle letadla, ne koně. (vedou se o tom ale spory)

A co byste čekali, že se stalo? Ne, nestal se nejúspěšnějším pilotem války. Sestřelili ho. 

Ukryli ho partyzáni ze země Asterixe a Obelixe a sýra. Nakonec našel cestu, jak se dostat domů, přes Pyreneje a Španělsko. Držte si příčesky, je tu další příběh. 

Pyreneje museli přejít sami, on a další piloti. Šli po menších skupinkách. Chuckův parťák byl ovšem při přechodu zraněn. Yeager táhnul toho umírajícího vojáka přes Pyreneje, nechal ho, až když to jinak nešlo. Jednoduše řečeno si myslel, že jeho živá zátěž už není živá. Ten chlapík mimochodem ve skutečnosti přežil a vrátil se později domů.

Budoucí brigádní generál si zatím ve Španělsku užíval klid a pohodu, nabíral kila (tak, že se skoro nevešel do kokpitu) a opálil se. Po téhle dovolené se vrátil do Anglie, pořád přeci zuřila válka. Nesměl se ovšem vrátit k tomu, co mu šlo nejlépe, sestřelování Hermannů z oblohy. Šlo totiž o to, že kdyby ho sestřelili znovu, mohl prozradit nepříteli partyzány, kterří mu předtím pomohli. 

Zasáhl ovšem velitel. Ten nejvyšší z nejvyšších, pětihvězdičkový generál Dwight Eisenhower, velitel spojeneckých vojsk v Evropě. Díky této intervenci budoucího prezidenta USA se Chuck vrátil za knipl a nad Evropou se stal dvojnásobným leteckým esem (celkem 11,5 sestřelu). Byl jedním z prvních pilotů, kteří sestřelili proudovou stíhačku. A mimochodem, esem, na které je potřeba 5 sestřelů, se stal za jeden jediný den. (foto nad odstavcem)

Přebírání ceny od Trumana.

Vstup do dějin

Stal se testovacím pilotem, cesta to byla složitá, díky své houževnatosti to ale zvládl. Dostal za úkol pokožit rychlost zvuku, nutno dodat, že řiditelně (někteří piloti se k ní dostali už za války, ale letadla se jim poněkud…rozpadla za letu).

Bell X-1 byla, i když tak nevypadá, pro tehdejší piloty bestie. Křídla jako žiletky, vysoce hořlavé palivo. Pilot nemohl za letu vyskočit, křídlo, směrovka nebo výškovka by z něj udělala flank steak. Iksjednička nevzlétala sama, bombardér B-29 (ten typ, co shazoval jaderné pumy na zemi divné pornografie) ji vynesl do určitě výšky a vyhodil jako bombu. Vtipný fakt-rychlost, kterou byl při vypouštěcím manévru schopný tento bombardér vyvinout, byla nižší než pádová rychlost Bellu. To všechno musel Chuck před svým rekordním letem vychytat. Pomáhali mu přátelé, například Jack Ridley, génius, bez kterého by se projekt X-1 nedostal tam, kam se dostal. 

Ridley, později plukovník, Chuckovi zachránil zadek. Pamatujete na veverky? Chuck rád lovil, málem ho to stálo život (to o něco později, jednou spadnul s vrtulníkem). V lovu byl mimochodem výborný díky svému zraku. Dle wikipedie jednou zabil jelena na 550 metrů, za letu se dokázal trefit do lidské postavy na zemi. (v testu zraku, co znáte od obvoďáka, dokázal přečíst to označené 20/10)

Nicméně zpět k příběhu, při jednom lovu si Chuck zlomil dvě žebra a nemohl se dostat pořádně do kokpitu. Jakto? No, do X-1 se lezlo až za letu v bombardéru, což je samo o sobě náročná věc, představte si to se zlomenými žebry. Ridley mu z koštěte vyrobil mechanismus, který mu pomohl uzavřít dvířka.

Díky tomu všemu (a dalším věcem, které jsem ani nezmínil) 14. října 1947 (rok před začátkem produkce Škody VOS) překonal kapitán Chuck Yeager rychlost zvuku. V letadle pojmenovaném po jeho ženě -Glamorous Glennis- dosáhl rychlosti Mach 1,06.

S inženýrem Jackem Ridleyem

Roky poté

Byl převelen do Německa, kde velel stíhačkám, život tam si s Glennis docela užívali. Poté se stal šéfem výcviku astronautů a nejspíš by jím byl sám, kdyby měl vyšší než středoškolské vzdělání. V té době už byl plukovníkem.

Jestli jste si náhodou mysleli, že v životě měl pan Yeager štěstí málo, názor změníte po dalším příběhu.

Testoval F-104, respektive nějakou její verzi. Dostal se do problémů a začal padat, přestože byl vynikajícím pilotem a znalcem techniky, nepodařilo se mu problém vyřešit. Vystřelil se na raketovém křesle. Ta hrozivá část začíná teprve teď, nebojte. Do křesla se mu nějak povedlo zamotat a obličej mu popálil pořád hořící raketový motor prostředku, který ho měl původně zachránit.

Měl zničený obličej, poškozené plíce. Viděli jste film Rivalové? Scény s léčením Nikyho Laudy jsou podobné těm, které musel prožívat Chuck.

On přežil i tohle. Ve čtyřiceti letech přežil skoro upálení, přesto pokračoval v letecké kariéře.

Prošel válkou ve Vietnamu, učil Pákistánce létat.

Pak pro něj přišla rána, rok 1975. Musel odejít do důchodu, sloužil v armádě tak strašně dlouho, že dál už prostě nesměl. Ve 180 různých strojích nalétal 10 000 hodin a odešel z letectva jako brigádní generál. Umíte si představit to utrpení pro někoho, kdo prožil tak bouřlivý život? Jen sedět a nic nedělat? Nad tím se ještě zasmějete.

Konec(?)

V dalších letech začali umírat jeho přátelé, o kterých jsem vám vlastně ani nepověděl, protože by to vydalo na knihu. Glennis zemřela v roce 1990 na rakovinu vaječníků. Chuck se později znovu oženil, to ale není nic, o čem byste chtěli slyšet.

Vyšetřoval havárii Challengeru, hrál barmana ve filmu o sobě. V roce 86 řídil Corvettu na zahájení sedmdesátého ročníku Indy 500. O dva roky na tom samém místě jel Oltsmobilem (byl fanouškem rychlosti, jedno pomocí jakého dopravního prostředku jí dosáhl)

Přebírání cen od Eisenhowera. Vlevo Jackie Cochrane, Chuckova kamarádka.

Závěr

Yeager šel do důchodu v roce 1975 a jak jsem řekl, byl z toho nešťastný a nedokázal si představit, co bude dělat. Doma se prostě nudil. Že jste tu o jeho smrti nic nenašli?

On ještě žije. Je v důchodu vlastně déle než byl u letectva. Přežil dvě války, mnohé pády letadel, zranění při lovu a pořád je tu. Snad už si na tu nudu zvykl.

A proč vznikl tenhle článek? Je to pocta velkému člověku, který se v pondělí 13. února dožije 94 let.

(Autíčkářská hluboká myšlenka na závěr? Starý pan Yeager předal Chuckovi jedno velké moudro-vždycky si kupuj truck od Chevroletu)

-fotky dodány, jak jsem slíbil-

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

jc
12. února 2017, 13:39
0

Super, jsem pobaven i poucen :-)

reagovat
whitenight
12. února 2017, 13:57
0

:) to mě těsí

krab
12. února 2017, 14:48
1

Vidím, život neobyčejného letce Chucka Yeagera je už na světě!
Whitenight: udělal si to výborně! Máš vynikající talent na to, jak vytvořit tak akorát krátkou esej o extra obsáhlým tématu a podáváš to s humorem mě blízkým.
Takže za mě i do školy je to jednička :) Jo, možná se najde zapšklá češtinářka co ti dá trojku s výstrahou za nemístnou nekonvenci, ale tím se nenech rozhodit. ( tak to bylo u nás na gymplu často - ale taky to bylo na konci 90tých let ještě..)

reagovat
whitenight
12. února 2017, 15:19
0

:) díky, musel jsem to stihnout hlavně kvůli těm jeho zítřejším narozeninám
za nekonvenci jsem dostával dřív dvojky, po těch letech na gymplu mě to nadšení přešlo, píšu to podle šablony, stačí splnit kritéria :) (navíc naše učitelka si mě stejně pořád nepamatuje, takže by tu trojku dostal někdo jinej)

PeterLuk
12. února 2017, 22:00
0

Som veľmi rád, že tu sú takéto články (blogy). Je to týpek, jeden z pravých mužov, hrdinov.

Btw, ako to bolo s tým Jeremym?

reagovat
whitenight
12. února 2017, 22:21
1

Na nějaký akci o něm Clarkson mluvil, že byl prostě Yeager jeho dětskej hrdina a tak (což je pochopitelný, vzhledem k jeho životním osudům) a že pak ho jednou potkal a ukázalo se, že je to jeden z největších pitomců, který kdy viděl.
Já to chápu a jsem na Jeremyho straně. Yeager je velká postava, ale zároveň musí bejt neskutečně tvrdohlavej a nepříjemnej. Navíc měl podle tý knihy vysoký ego asi vždycky a teď si vem, co s tim muselo udělat, když 70 let poslouchá, jakej je borec.

PeterLuk
12. února 2017, 22:32
1

Tak to potom hej, to dokážem pochopiť. Ako sa to vraví? Nikdy nestretávaj svojich hrdinov? Žial, niekedy to je asi lepšie. Ale ono to svedčí o jednej veci, že napriek tomu čo prežili a dosiahli sú to stále len ľudia ako my...

whitenight
12. února 2017, 22:36
0

Přesně tak

ToMyx
12. února 2017, 22:11
0

Smekám, moc pěkně napsáno. Papričky přimíchány mistrovsky a to tak, že i přes to kvantum informací se to čte skoro samo. Fajn dárek k narozkám pro Chucka:-)

reagovat
Franz Kafka
12. února 2017, 22:52
0

Toho člověka jsem po pravdě neznal. Profesionálně napsané, zábavné. Vždycky to začíná pro mě nezáživně až to nakonec celé přečtu a trochu mě mrzí že jsem na konci. Graduje to:)

reagovat
Adam Forman
15. února 2017, 06:22
0

To není fér, když takhle píšeš, musíme se my víc snažit ;-)

reagovat
whitenight
15. února 2017, 16:48
0

Zrovna člověka, jako jsem já, co je schopnej se ztratit při jízdě autobusem, bych jako konkurenci nebral ;)

H_F
15. února 2017, 07:37
1
reagovat
Skipper
15. února 2017, 19:01
0

Super članek, ale nemůžu si pomoct. Jedna drobná rada autorovi. Desítky závorek to hrozně, ale hrozné moc shazují. Já vím, byla to trochu snaha být cool, ale ve skutečnosti jsou závorky jenom o nízké úrovni slohu. Příště se toho vyvarovat a bude to perfektní ;)

reagovat
Franz Kafka
15. února 2017, 19:14
0

Sorry jako :D Vím, že to myslíš dobře... Nicméně tohle mi připomíná jak mi někdo pod blog psal že používám moc dlouhá souvětí což byla a je pravda.... Stejně nejsme profesionálové a píšeme pro radost,)

whitenight
15. února 2017, 19:22
0

Já vím, že to nemyslíš zle, ale mohl bys to prosím trochu rozvést? Protože ty závorky mi přijdou asi stejně cool jako moje boty. Dost málo.

Skipper
15. února 2017, 19:35
0

Mě právě taky. Pokud chceš néco říct, tak to řekni. Jako bys to říkal komukoliv, kdo stojí před tebou. Prostě to okecej. Závorky jsou takové ulehčování si práce a celkové to moc povedený text sráží.

whitenight
15. února 2017, 20:42
0

Dám na tvou radu a svoje osobní poznámky příště zakomponuju do vět, ale ty faktický, třeba že celkem měl 11,5 sestřelu, nechám v závorkách.
Protože kdybych je psal v těch souvětích, úplně by to rozrušilo jejich stavbu. Případně by byl každej odstavec dvakrát delší při stejnym obsahu, což je něco, čeho bych se rád vyvaroval.
Jinak dík za pochvalu v tom prvnim komentáři. :)

ToMyx
15. února 2017, 22:03
2

Každý autor blogu má svůj specifický přístup, chcete-li jazyk. A je na tom super, že s množstvím se každý autor zlepšuje, ale ten 'rukopis' tam pořád zůstává a to je asi to hlavní. Ten radil ohledně dlouhých souvětí jsem byl já, dokonce jsem radil pokračovat v tom dál, protože to zajímavě a pro mě pozitivně dotváří celek ;-) Hlavně pište dál, je to radost číst!!!

krab
15. února 2017, 22:33
2

To jsem chtěl taky poznamenat. Whitenightův rukopis a smysl pro humor je charakteristický. Nesedne to každému. Když v tom co tu píše potlačí sám sebe, dopadne to jako u slohovky podle šablony. Takhle často píšou opravdový novináři. Stačí si přečíst libovolný věci na mainstreamových webech a zpravodajstvích. A to není určitě účelem blogů na autíčkáři.

Mě se whitenightovi texty hrozně líbí, psal jsem to už víckrát. On totiž zaujme I recenzí na záchodové prkénko. to neumí každý :)

whitenight
16. února 2017, 19:52
0

No zas se nebojte, že se moje psaní nějak moc změní, já bych to ani nezvlád, protože psát jinym stylem mě stojí obrovský přemáhání. Ona by opravdu velká spousta těch závorek šla nahradit větama vedlejšíma, případně dalším souvětím. Uvidim, jak to příště půjde.

Skipper
16. února 2017, 19:57
1

Ber to prosim z mé strany jen jako názor a ne rýpání za každou cenu ;) Já bych podobný text nesplodil ani náhodou. Ale občas je fajn mít motivaci se posunout dál. Každopádné děkuji za zajímavý text.

Franz Kafka
16. února 2017, 20:21
0

krab: Tak nějak bych to viděl také.

Ostatně chápu že držet nějaký rozumný čitelný jazyk je důležité, ale nemyslím si že by blogeři kdekoliv nutně museli dodržovat nějaká pravidla (samozřejmě pravopis je fajn, ale já osobně to zase až tak neřeším) Vtipné je že nejvíc gramatiku a vůbec nějakou formu řeší hlavně Češi,protože čeština je otravně složitá. Zkuste mrknout někde pod německy nebo anglicky psaný blog. Ok bude tam hromada "rad" ale dost pochybuji, že někdo bude řešit y/i,čárky nebo závorky. Nic proti tvému názoru Skipper je jasné,že když chceš něco veřejně napsat a máš pod tím diskuze tak ne všichni tě budou plácat po ramínku ale....

Nemyslím si že by se nutně potřeboval někam posouvat když by někam psal "za peníze" tak ho to tak možná zkazí,protože najednou bude muset právě tyhle věci dodržovat. Ne náhodou jsou všechny testy na auto.cz, autorevue.cz, autoforum.cz a tak dále jako podle kopíráku a nuda k umření.

Adam Forman
16. února 2017, 21:06
2

Ad závorky: https://www.autickar.cz/clanek/lada-niva-autenticky-analogovy-zazitek/
Do některých textů se to hodí, do některých ne. Tady to nijak hrozné není. Obecně nám tu blogy moc pěkně bují :-)

sk
skodafil
15. února 2017, 19:48
2

Kdysi za totáče vyšla ročenka Letectví a kosmonautika. Byla tam fůra úžasných článků (třeba o XB-70 Valkyrie), ale také myslím tam byl článek o překonávání rychlosti zvuku raketoplány Bell X1 až X15. To jsou úžasné příběhy, dnes už dost zapadané prachem. Yeager byl jedním z hlavních hrdinů..

reagovat
whitenight
15. února 2017, 20:47
1

Byla to doba úžasnýho vývoje. Valkyrie měla třikrát vyšší cestovní rychlost než byla ta rekordní Chucka Yeagera. A to jen 20 let potom. Navíc při třicetkrát vyšší prázdný hmotnosti.
Na pilotování něčeho takovýho jsou potřeba cojones větší než moje hlava.