Hit me, baby one more time
Bylo, nebylo, za sedmero řekami a sedmero horami, v roce, kdy 19 ještě nebylo nešťastné číslo, ale začátek letopočtu, v době, kdy se společnost obávala tak maximálně Y2K, Britney Spears z nějakého důvodu ve všech rádiích žádala,aby jí dítě ještě jednou fláklo, kluci ze zadní ulice v hitparádách chtěli, aby bylo po jejich a Lou Bega se celému světu zpovídal z chronické promiskuity ve svém Mambo No.5. Psal se únor roku 1999 a v Musée du Louvre se objevil záhadný exponát. Je z vesmíru? Z ateliéru Pabla Picassa? Opil se zase Patrick s Philippem do němoty, svařili pár plechů a pak je prohlásili za moderní umění? Zapomněla ho tam civilizace z budoucnosti? Je to znamení?
That don´t impress me much
Na konci března zase pospíme o hodinu méně. Nevím jak u Vás, ale u mně to probíhá tak, že si naplánuju, že ten den si přeřídím mechanické hodinky už večer a pobyt na bazoši ve světle krbu ukončím o něco dřív. Nikdy se to samozřejmě nestane a tak zkrátka opravdu ten den spím méně. Ale příště už to určitě vyjde. Možná. Tentokrát jsem si naprosto jistý tak na 40%.
Naštěstí nedělám třeba ve vývoji aut..
Bailamos
Spánkovou deprivaci wikipedia popisuje jako “nedostatek normálního množství spánku” a mezi její důsledky zahrnuje halucinace, paranoiu, zanedbávání životních potřeb a ztrátu myšlenkové kontinuity (vím, z té mně právě podezíráte taky..)
Představte si ale situaci, kdy se vyčerpaně probudíte z mikrospánku uprostřed klíčové porady a slyšíte jen konec věty: “…a na jedné platformě vyrobíme hatchback, GT, SUV, Shooting brake, MPV a cabrio!” Jmenujete se Patrick Le Quément, píše se rok 199x a mikrospánek v důsledku spánkové deprivace vás právě připravil o zásadní informaci. Vlasy vám vstanou hrůzou na hlavě, v duchu proklínáte své šéfy, přejete jim, aby jejich bagety navždy ztratily křupavost a víno okusili už jedině z druhořadých vinic. Po kapsách ve slabé chvíli hledáte národní zbraň v podobě bílého praporu a polohlasem zvažujete vyhlášení stávky. Nakonec ale přeci jen porada skončí, zavelí se k odchodu na oběd a tím je vyhlášeno křehké příměří. Nad miskou cibulové polévky vám v hlavě stále zní ta děsivá věta.. “na jedné platformě vyrobíme..” Mon dieu..
I want it that way!
Zasednete k rýsovacímu prknu, vybaveni zásobou kávy, sirkami na podložení víček a pustíte se do práce. Kreslíte, rýsujete, klejete, pijete kávu, propadáte beznaději, jste v kávovém rauši, poléváte si zátylek vodou, proléváte si hrdlo chardonnay, pokouší se o vás mánie i deprese současně. Neustále, dnem i nocí konzultujete projekt s nadřízenými. A protože se díky vám nikdo z nich nevyspí, povede se vám vyprodukovat funkční prototyp aniž by to někdo považoval za něco více než halucinaci z nedostatku spánku.
Píše se únor roku 1999 a v Musée du Louvre se objevil záhadný exponát.
V tu chvíli nastalo v manažerských kruzích zděšení. TO nebyla halucinace.. Oh mérde..
Believe
Na autosalonu v Ženevě, který se konal o měsíc později, byl ohromenému publiku představen Renault Avantime.
Název, složený z francouzského “Avant” čili kupředu, a anglického “time” naznačoval, že se jedná o projekt budoucnosti. Veřejnost si oddechla.
Ne tak messieur Le Quément. “Jak jako, budoucnosti..?! Jasně si pamatuji větu: “…a na jedné platformě vyrobíme hatchback, GT, SUV, Shooting brake, MPV a cabrio!”
V tu chvíli se roztřesou prsty celému vedení firmy a Patrick, zhroucený na židli s hlavou v dlaních hlesne: “Vždyť já už to zadal do výroby, sami jste mi to tehdy v noci odsouhlasili..”
Pružné a vždycky velice kreativní PR oddělení Renaultu vymyslí nejen cílovou skupinu, ale oslaví bezbřehý futurizmus konceptu, a zatímco účetní společnosti hromadně opouštějí svá dobře placená místa, a radši odchází na zasloužený 5hodinový oběd, než aby se podepsali pod náklady na projekt Avantime, management usilovně přemýšlí, kterou z továren obětovat.
Se sebevědomím sice mluví o 60-80tis.ks prodaných ročně, zapomenou však dodat, že v tomhle případě se spíše jedná o počty prodaných poukazů na psychoterapii mechaniků, jež budou tohle zjevení servisovat..
Fly away
Černý petr (ve Francii spíše Pierre Noir) nakonec navštíví továrnu Matra v Romorantinu. Fabrika s bohatou historií nakonec výrobou Renaultu Avantime píše svou labutí píseň a po 8083 kusech vyrobených v průběhu let 2001 – 2004 nadobro tak ukončí svoji činnost.
V době vzniku téhle ikony jsem ještě úplně nechápal, co se tehdy Phillipu Guédonovi a Patricku Le Quémentovi vlastně povedlo. Po 22 letech strávených kolem autoprůmyslu ale žasnu, že tohle vážně někdo dokázal. Stvořit auto tak avantgardní, futuristické, komplikované, univerzální a zároveň úzkoprofilové. Tohle ve střízlivém stavu mysli nemohlo mít šanci na úspěch. Ani internet si vlastně stále nedokáže se zařazením Avantimu poradit, když ho v jediném článku zároveň označuje za Grand Tourer, MPV, Shooting brake i 2+2 Coupé s prvky Cabrio..
All star
Nejsem autorasista a nemám vyhraněný vkus na zemi původu auta které chci, nebo mám. Zažil jsem dobrá auta z Francie, i špatná auta z Německa, nespolehlivá ze Švédska či Japonska a tak beru auta podle toho, jestli se mi líbí, či ne. Snažím se zároveň držet při zemi a zbytečně si nekomplikovat život servisně náročným kusem. Proč tohle píšu? Postupem času jsem dospěl k tomu, že vlastně Avantime hrozně chci.
Chci ho, protože je to celá sbírka několika aut komprimovaná do jednoho, taková carcollection.rar . Nebo taky introvertní kafe a káry ve vlastní garáži. Ale i účet za několik obyčejných aut psaný na jedno VIN. Je to komplikovaná inovace, youngtimer, perspektivní veterán, daily, stará plečka a zároveň fun car. Je to všechno a nic zároveň. A to mi nedá spát..
Naštěstí je jedna kategorie, kterou nepokrývá.. Nedá se s ním pracovat v lese..
Pěkný týden všem !
PS: kdo najde spojitost mezi podnadpisy, nic nevyhrává, ale může si pogratulovat a otevřít pivo na vlastní náklady..






BigBen
22. 3. 2021, 08:50Já myslím, že opravdu předběhl dobu. Na takový design nikdo nebyl připravený. Být to dneska, a pod kapotou elektromotor, možná by to dopadlo jinak.
C70C
22. 3. 2021, 10:43Parádní na tom právě bylo, s jakými motory se dělal. Kombo 3.0 V6 s manuálem je taky unikát sám o sobě. Ještě že nebyl v 4x4 a s redukcí..
Csaba
22. 3. 2021, 20:34Proč myslíš že je to "unikát sám o sobě"? V těch letech (01-03, ne 01-04) byl atmosférický zážehový třílitr s manuální převodovkou naprosto běžná věc, z žabožroutů viděná i v "obyčejných/tuctových křápech" typu P406, Laguna, Xantia...
V Německu jsou na prodej většinou právě verze 3.0+manuál, zrovna teď na mobile.de přibyly dva kousky do 4000 € které vůbec (vzhledem k ceně) nevypadají zle, ačkoli ten první nemá origo disky a na ten druhý hodili dozadu tlumiče/pružiny bůh ví z čeho...
Nicméně i "uchopení za pačesy" stylem "koupit za 100t. a dalších 100t. do toho obratem vrazit" má smysl, bude to v 100% stavu, bude se na dát to spolehnout, bude díky tomu super svezení a i případný další prodej bude jednodušší. Obecně je ale hranice 10 000 €/ 250 000 Kč takovou tou "kde se odděluje zrno od plev" :-) Znám člověka který má tři kusy a ten zase zná paní která jich má dvanáct, prostě fandové :-)
Ještě mě napadlo žes' to mohl myslet jinak, ve smyslu že k tomu autu/motoru V6 by mnohem víc pasoval automat, potom s Tebou absolutně souhlasím, kvedlání nějakou tyčkou k důstojnosti a vznešenosti toho auta vůbec nepatří :) Bohužel, na 10 třílitrů s manuálem připadá jeden s automatem a to ještě situaci podcěňuji.
Už jsem to tu možná někdy psal, nepamatuju se, já tomu (teď si zalichotím, pardon) snad výstižně a ve zkratce říkám "architektura na kolech".
A tuším už jsem to tady taky psal, sice je fajn že tohle vyrobil Renault, ale dle mého soukromého a laického názoru by k tomu mnohem víc pasoval znak Citroenu a hydropneu, potom by AVANTgardní AVANTime dostál významům svého jména nejenom co do dizajnu, ale i co do techniky, protože, nalijme si smutného a/ale čistého vína, pod futuristickou karosérií se schovává motor/podvozek a přístrojovka z Espacu 2 s nemalým podílem elektroniky později použité v E3 což někdy činí problémy při servisu. :)
C70C
22. 3. 2021, 20:46Máš pravdu, tehdy ještě byla možnost volby úplně běžná. Myslel jsem to tak, že zjednodušeně vzato ti pak Avantime zapadá i do kolonky/kolonek 3dv. FWD hatchback s 3.0 V6 a manuálem. A to je zase jak popiska tři aut současně.
Je to architektura na kolech a to já rád. Beru to jako ultimátní cruiser. V6 by mohla slibovat i kultivovaný zvuk, a preferoval bych právě manuál. A v létě by se okna, ani střecha prakticky nezavíraly. (Částečně spíš kvůli závadě v elektronice, ale to je detail.. ) Na místních cestách jsme automat vydrželi provozovat ani ne půl roku a tady se to nehodí. Ale kdybych to bral jako GT, pak asi bez debat..
Csaba
22. 3. 2021, 21:37Ještě se opravím, Espace 3 a 4, ne 2 a 3.
Jinak, zrovna dnes se za mnou stavil kamarád co má asi pátého rencka a smutně jsme zavzpomínaly na časy kdy jedničková laguna měla taky 3.0 V6, v kontrastu s 1.6 v talismanu. :( Taky si na Ava brousí drápky, má Mégane 2 CC a Mégane 3 kombi (plus asi 10 motorek) a něco tak "úchylného" nutně potřebuje :-)
Určitě GT, do kufru košík s bagetami, sýry a šampaňským, x set km na Rivieru, udělat si piknik, pojíst, popít, popovídat si (mladší to nahradí jinou činností na "p" :-) ) a pak si zase stylově odfrčet domů...
Csaba
22. 3. 2021, 21:39Zase se musím opravit, dnes zjevně nejsem v kondici :(, "zavzpomínali".
beastar
22. 3. 2021, 12:39Taky po něm občas koukám. Teď naposled asi dva měsíce zpátky. Zůstalo jen o prohlížení inzerátu naštěstí.
Pobavilo mě.. Pružné a vždy kreativní pr oddělení Renaultu:D Geniél... 4 sure.
eLzyx
22. 3. 2021, 14:35jsem nedávno taky koukal, že se to dá pořídit docela "zadarmo", ale naštěstí zůstalo jen u "stejně to nemám kam dát". Ale jinak si myslím, že to má šanci se stát perspektivním youngtimerem.
C70C
22. 3. 2021, 15:51Tak ale uznej, že vysypat pár set milionů na vývoj a výrobu auta, které následně chceš zacílit na ,,bývalé majitele Renaultu Espace, kterým už děti odrostly a nechtějí opustit Espace" je stejně kreativní jako kdybych tvrdil, že to auto bude kupovat jen člověk, co se jmenuje Jean-Luc, ve čtvrtek chodí ve žlutém kabátu a nesmí nosit brýle. Výmysly PR oddělení Renaultu byly mocny towar..
Ale i tak, stejně předpokládám, že jakmile Avantime prolomí ten US limit 25let stáří, zmizí většina do sbírek za oceán. Takže máme ještě zhruba 4 roky, kdy nás bude vábit jako siréna..
Csaba
22. 3. 2021, 21:00Pro beastara: řekl bych (aniž bych jiné místní přispěvatele podceňoval) že právě Ty a například i Krab si Avantima můžete dovolit asi bez problému a tak je "škoda" že jsi jenom "pokukoval". Čím víc takhle zajímavých aut v Česku bude, tím líp pro všechny, myslím si.
krab
22. 3. 2021, 22:35Ty jo, Avantime se mi teda taky líbí ... a co teprv ten Espace jak udělali s motorem z F1 Williams :-D Ale ten asi na bazoši nikdo tuplem prodávat nebude
C70C
22. 3. 2021, 23:03Krab: to se nějak nabastlí :) když ne v ČR, tak Poláci seženou všechno.. :))
afro-r1
22. 3. 2021, 21:21V tech letech jej kolega z prace mel jako daily. Prijemne auto, jen ten rozdil mezi podobne vybavenou dvou a ctyrdverovou verzi byl pro nezaujateho pozorovatele takrka neznatelny.
Jinak roky 2001-2005 beru asi za nejzajimavejsi a asi posledni s opravdu volnou a neregulovanou soutezi vyrobcu a naslouchanim prani zakazniku. A kdyz zbyly v podnikove kase nejake drobne, udelala se kravinka v podobe Avantime, Passat V8 nebo Clio V6
gramo
22. 3. 2021, 21:22Moc pěkné čtení, netradiční forma skvěle koresponduje s netradičním autem.
C70C
22. 3. 2021, 22:06Díky. Přijde mi, že o tomhle autě se nedá seriózně tabulkově informovat..
Evlo
23. 3. 2021, 00:45Avantime rozhodne předběhl dobu :(
HeavySmoker
23. 3. 2021, 13:18Veľmi pekný kočiar, už to bude pár rokov čo som ho videl naživo. Automobilky sa dnes oháňajú s tým ako ich platformy tlačia ceny vývoja nových modelov nadol, tak verím že podobne úzko zamerané kreácie sa niekedy zas vrátia aj z dieľní veľkých automobiliek, aj keby mali byť na baterky.