načítám data...

BMW i3

24. února 2020, 20:31 21 komentářů AnGeor

Blog o tom jak jsem si koupil první BMW a rovnou elektromobil...

zobrazit celou galeriiGeor An: BMW i3

Rok 2019, září, mobile.de a s rozpočtem schváleným manželkou koukam na „nové“ auto, které bude sloužit na denní jízdy kolem komína. Schváleno jsem měl 300k, koukal jsem na pár let staré hatchbacky, něco s malým benzínem. Podmínkou byl alespoň nějaký výkon, rozumná spotřeba, ISOfix a rozumné náklady na provoz. Auto mělo na pozici daily nahradit Imprezu, která se přesune do pozice auta na víkend a doplnit Outback. Jelikož denní nájezd neměl přesáhnout 100km, zkusil jsem hledat i mezi EV. V té době se na trhu za tu cenu nabízely pouze starší EV první generace, Zoe bez baterií, Leaf, Fiat 500 atd. Po propočítání nákladů na provoz, jsem si dovolil zvýšit rozpočet na 400k a to už výběr bylo podstatně zajímavější.

  Říjen, už jsem byl víceméně rozhodnutý, že auto bude na baterky. Prozkloumal jsem nabídky, vyřadil auta, která bych si nekoupil, ať kvůli interiéru, nebo kvůli výkonu/dojezdu. Mezitím se začaly v zahraničí objevovat i3ky, které už měly pro mě zajímavou cenu. V té době byly u nás v nabídce auta z operáků, ve výbavě, kterou jsem nepotřeboval a stály přez 500k. V Holandsku jsem našel auto, které mělo výbavu, kterou jsem v elektromobilu prostě potřeboval a to rychlé nabíjení a tepelné čerpadlo. Full LED světla nebo velká navigace by byly příjemné, ale dávat navíc 25% se mi prostě zdálo příliš. Koncem října jsem už pro auto jel.

 Teď něco k autu. Jedná se o první generaci i3, s baterií o kapacitě 22kWh. Z této kapacity je dostupných necelých 19kWh, zbytek kapacity se používá jako buffer, aby nedocházelo k nabíjení do 100% kapacity. Auto má slušný výkon 125 kW a 250 Nm a pocitově je o něco rychlejší, než tyhle čísla napovídají. Zrychlení na 100 je otázkou asi 7mi sekund, ale to je dáno celkem pomalým rozjezdem, daným šířkou zadních pneu. Auto totiž obouvá, sice 19“ kola, ale na ultra úzkých pneu. Přední jsou 155 a zadní 175, je to z důvodu nízkého valivého odporu, kdy grip by i na těchto úzkých pneu, v porovnání s normálním rozměrem, měl zůstat zachován díky tomu, že styčná plocha je teoreticky stejná, pouze otočená o 90°. Zatím se mi zdá, že jim to celkem funguje, podvozek je pevný a celkem tvrdý, byť je auto díky použití karbonu a hliníku celkem lehké, výrobce udává 1200kg s plnou nádrží ;) Na kvalitních cestách je v autě opravdu ticho, jenom při potřebě akcelerace je slyšet měnič, který se ozývá z kufru. Bohužel na cestách Středočeského kraje je podvozek docela hlučný. Když jsme u té akcelerace, výjezdy z vedlejší, kruháče, konce obce jsou „královskou“ disciplínou i3ky. Reakce na plyn je prostě okamžitá, ale v jiném levelu než když to někdo napíše o benzínovém autě. Zároveň mě baví řízení jedním pedálem, kdy akceleraci i rekuperaci ovládám pravou nohou. BMW však zároveň před úplným zastavením trošku přibrzdí použitím brzd.

 Jak se s ním žije? Jedním slovem parádně. Auto je rychlé, interiér se nepodobá ničemu z produkce BMW, místa pro dva dospělé a jednu dětskou sedačku je také dost. Náklady na kilometr jsou v porovnání s benzínovým autem cca na 1/6 až 1/8. Při zimní spotřebě kolem 16 kW se i v zimě dostanu na požadovaných 100 km denně. Na podzim byla průměrná spotřeba 14kW, kdy manželka je schopná jezdit za cca 11kW. Auto nabíjím doma, v garáži mám wallbox a ten auto nabije během noci za sníženou sazbu 2Kc/kW. Mám také kartu od EONu, která je bez paušálu a umožní mi nabíjet auto v Praze, když to občas potřebuju. Obvykle ho nechám nabíjet na cca 20 minut, nebo než nakoupím.

 Ekologie je také zajímavé téma, které se v poslední době řeší i u nás. Můj pohled na věc je následující, koupil jsem ojeté EV, ekologická zátěž je z mého pohledu nulová. Auto bude mít brzo najeto 100k km a tím pádem už je jeho výroba „vykoupena“ jeho provozem. Také se řesí čistota elektřiny, kterou se auto nabíjí. Tuším, že situace v ČR nebude díky uhelným elektrárnám uplně růžová, ale stejná elektřina se pouzívá na výrobu a distribuci benzínu/nafty a není to zrovna málo. Chci tím říct, že tohle není problém EV, ale přístupu politků. Koupím si velké EV? V současné chvíli určitě ne, musí se trošku posunout technologie baterií. Až bude energetická hustota taková, že normálně vážící auto ujede v zimě po dálnici alespoň 400km, pak o tom budu uvažovat. V současné chvíli se tomu blíží pouze Tesla, ale to pouze v případě velice rozvážné jízdy hluboko pod normální cestovní rychlostí. Takže, do města a okolí určitě EV má smysl, na delší trasy mi Outback bude muset vydržet dalsích 5 let.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

krab
24. února 2020, 20:54
1

A hle... i3. Díky za ten blog, protože jsem ho hned se zájmem přečetl. Na nějaký vyzkoušení BMW i3 se právě těším. Jednu mi "vyfoukli" před nosem, tak jsem si půjčil Leafa a jsem zvědavý to pak někdy zas časem srovnat. Tuším, že i3 se mi bude líbit o moc víc. Mě se líbí jak k tomu autu konstrukčně přistoupili a jaký materiály použili. Klobouk dolů.

Aktuálně používáme do toho města a na ty pojížďky benzinovou Alfu Romeo 3dv. s výkonem 135 koní a je to fajn. Ale právě výhledově bych do EV šel taky. Než nějaké EV vyrobí Alfa a ono se pak stane ojetinou za rozumnou cenu, to už asi budu buď v důchodu nebo se svět převrátí vzhůru nohama anebo už tu tahle skvělá italská značka možná ani nebude ...

Takže bych inklinoval taky ke staršímu BMW i3. Ale řekl jsem si, že tomu dám ještě tak rok maximálně 2 roky a pak ... :-D (jako tomu bolševikovi) A asi bych intuitivně chtěl tu verzi s větší kapacitou. Dojezd 100 by mi nejspíš stačil, ale na spoustu jízd zase ne. Chtělo by to dojezd 200 , možná je ten REX dobrej nápad. Uvažoval si nad ním třeba?

reagovat
Kuře
25. února 2020, 05:31
0

Já jak jsem ten blog četl, hned sem si vzpoměl na tebe, že tě tohle bude zajímat:)

Je to pěkný auto, ta i3. Zajímavě řešený a třeba ta váha mě dost překvapila, ta je většinou u elektroaut docela problém a 1200 je vážně celkem málo...
Jen by mě zajímalo, jak jsi přišel na to že po ujetí sto tisíc už je výroba auta vykoupena jeho provozem...

krab
25. února 2020, 13:26
0

Jo, Kuře, i když ten zájem tak trochu spíš jen předstírám. Líbí se mi to jako nový typ hraček, tohle elektro, ale kdyby došlo na to vytáhnout peněženku a koupit to, pořád bych silně váhal. Respektive jak jsem psal tuhle do blogu - šetří se na staré porsche :-D

AnGeor
25. února 2020, 14:11
0

Krabe, vetsi baterie urcite neni na skodu, ale to by bylo o cca 200k vice v porizovaci cene. Realne s tim autem tech 200km udelas, ale musis nekde proste pul hodiny "tankovat". Je spousta mist, kde to jde zdarma a nejsou jenom v Praze. Nad REXem jsem taky uvazoval, ale nevim jestli by mi to stalo za pripadne problemy. S tim jak auto pouzivame by byl v provozu asi jednou nebo dvakrat rocne a to nevim, jestli je zrovna dobre. Taky, nevim jak dnes, ale pred facelift auta nemohla mit REX a tepelne cerpadlo zaroven, bud nadrz na benzin nebo cerpadlo.

Kure, na to jsem neprisel ja :) to je podle nejakych studii co jsem cetl. Tady je to v kostce:


Daniel Borský
25. února 2020, 18:55
0

Krab: zrovna včera jsem vracel i3, takže dočkej času a zanedlouho se tu objeví i recenze :) každopádně musím přiznat, že se mi to fakt líbilo a jistě víš, jak jsem na tom zrovna já s elektromobilitou. IMHO s REXem to nemá moc smysl, bral bych čistý elektro.

krab
25. února 2020, 19:47
0

Vidíš, tak na to se těším, zajímavý sledovat jak se ten model vyvíjí. S tím REXem to je jen v podstatě otázka, jestli to spíš je dobrej nápad anebo není, zdá se, že spíš teda není

Lukáš Naske
25. února 2020, 09:11
3

Taky díky za tento blog. Jsem rád, že konečně už i zde na Autíčkáři se elektrika začíná objevovat.

BMW i3 je v tuto chvíli podle mě nejlepší volba za danou cenu, pokud máš doma v záloze i druhé auto na delší cesty. Vždycky jsem se v něm chtěl projet, ale zatím se mi nepoštěstilo. Ve stejném období jako ty jsem koupil plug in hybrid. Zjistil jsem, že 50 elektrických kW stačí pro slušné rozpohybování dvoutunového auta, takže výkon v lehkém BMW musí být moc fajn. Nejsem si plně jistý, jestli jsi tedy musel kvůli nabíjení auta kupovat wallbox. Já nabiju 9,5 kw za 3,5 hodiny, takže cca dvojnásobná baterie by se přes noc bez problémů nabila taky.

Kolik procent kapacity má ještě baterie a z jakého roku vlastně auto je?

reagovat
AnGeor
25. února 2020, 14:13
0

ten wallbox jsem koupil, protoze se mi naskypla moznost ho koupit za 50% :) jinak bych ho zatim nekupoval

baterie hlasi dostupnou kapacitu 18.8 a je z roku 2015.. nevim jak se tam v te kapacite schova tech 20% bufferu

PepaSFI
25. února 2020, 17:17
0

Luki.xy elektrika na Autíčkáři? podívej se do minulosti, někde tady najdeš obsáhlý test Tesly S, zřejmě jeden z prvních které se na automobilních webech objevily.

Ten wallbox je vlastně jen taková hezčí, předražená zásuvka, obvykle s extra přívodem ale když je za dobrou cenu tak je to uživatelsky určitě přítulnější než pořád tahat z kufru kabel.

Lukáš Naske
26. února 2020, 07:29
0

Dík za odpověď, pokud byla možnost výhodně koupit, tak je to samozřejmě fajn. I do budoucna, třeba jako další auto bude větší elektromobil, že jo :)

PepaSFI:
Pokud máš v garáži alespoň klasický pětikolík 400V 16A, tak je to vlastně takový tvůj wallbox - umí 11 kW třífázově, což je občas víc, než některé základní levné wallboxy (které dávají 7,4 kW). Pokud máš jen klasické zásuvky, tak by se nad wallboxem dalo uvažovat (u větších baterií). Jinak kabel necháváš samozřejmě v 90 % jízd doma, protože víš, že ten den zvládneš bez nabíjení. Kabel si vyloženě vezmeš jen když jedeš dál.

Test Tesly jsem přehlídnul (taky už je z roku 2014), jdu na něj, dík za tip.

Lukáš Naske
26. února 2020, 07:49
0

AnGeor:
Jestli baterie hlásí dostupnou kapacitu po pěti letech 18.8 kWh, tak je to vynikající výsledek. BMW v propagačních materiálech uvádí u 22 kWh verze (nový vůz) dostupnou kapacitu 18.7 kWh. Takže buď se o baterie předchozí majitel velmi dobře staral nebo baterie samy o sobě drží až neskuteně dobře.

Koukal jsem na video o zjištění kapacity přes palubní PC a dost majitelů tam hlásí pokles po 50.000 km na cca 17,5 kWh což není vůbec špatné, pokles jen o cca 7 %.

AnGeor
26. února 2020, 10:03
1

Mě to hlásí tohle, tak 5k km zpět

Lukáš Naske
26. února 2020, 13:10
1

Tak v tom případě je to velká paráda (Y)

Jimi
25. února 2020, 12:04
1

Asi ideální kombinace povozů pro ty, kdo má barák s místem na parkování s nabíječkou. Na krátký občasný jízdy EV funguje. Tímhle způsobem to jde řešit. Chce to zajímavé ceny ojetých EV a dá se o tom uvažovat...

reagovat
Pochtli
25. února 2020, 13:14
1

Evidentně dobře vymyšlený a udělaný auto do města, jen ten boční design (zadní okýnko, mizící prahy za předními koly) nějak nemůžu překousnout.

reagovat
AnGeor
25. února 2020, 14:15
2

jo ten design, na ten jsem si musel taky zvyknout :) ale moje 4 leta dcera to snizene zadni okno miluje!

ro
rock
25. února 2020, 18:41
0

Asi dobře víš, proč zrovna tohle, sedlo si to s tvými prioritami... Dynamika a tichost vlastní EV, neokoukanost, moderní pojetí interiéru, parkování v Praze.
Čistě pragmatickým pohledem vesničana (Praha daleko, pánbůh vysoko) v tom vidím auto za 400t. (+ wallbox), o velikosti a proporcích řekněme Hyundai ix20, s nájezdem řekněme 80-90t v době koupě, rok výroby kolik? 2014?
Finančně to začne dávat smysl tak po 10 letech provozu.
Ale proč ne, finance nejsou všechno a jak píšu na začátku, priority a požadavky jsou různé...

reagovat
AnGeor
26. února 2020, 17:13
0

spise tak za 4ri roky, ted s tim jezdim v podstate za naklady na vymenu oleje u obou Subaru, 4k CZK co 10k km
a opravdu s tim jezdim denne temer 100km, kde u obou aut mam se spotrebou 9l kilometr za 3 kacky :)

ro
rock
26. února 2020, 17:57
1

No, neporovnával jsem to s tvými Subaru, ale s hypotetickou benzínovou alternativou podobné velikosti a zaměření. Tam jsem si tipl cenu auta podobného věku a nájezdu okolo 250 t, se spotřebou 6-7 l, takže cca 2 Kč/km, max 2,5 Kč s nějakým udržovacím servisem. Při odhadovaným nájezdu 15 tis ročně a rozdílu nákladů 1,5-2 Kč/km mně to vyšlo, jak mně to vyšlo :-)

Jan Machač
27. února 2020, 18:11
0

Gratuluju k i3! Je to jedno z nejzajímavějších a nejvíc opomíjených aut minulosti. A ten podvozek by neměl mlátit, koukni na čepy. Já s tím jel liberec -> Roztoky u Prahy zadem a bylo to v pohodě, ani to nežralo.

reagovat
AnGeor
28. února 2020, 16:33
0

Diky! Ja jsem projel 3 kusy a vsechny se mi zdaly +- stejne. Nevim, mozna jsem jenom zvykly z Outbacku? Kazdopadne ty cepy necham zkontrolovat.



Poslední blogy autora

Nejčtenější blogy autora