načítám data...

Báječný svět Nordschleife

23. března 2020, 01:53 20 komentářů beastar

Aneb jak využít slávu místa k propagaci značky. Proč se stal z poměrně nebezpečného závodního okruhu fenomén větší jak Sparta Praha? Severní smyčka Nürburgringu láká ke svezení nadšence z celého světa. A stává se zároveň továrnou na rekordy. Proč?

zobrazit celou galeriiLe patron des patrons Beastar!!: Báječný svět Nordschleife

Tohle místo pravděpodobně tady na Autíčkáři není třeba dalece představovat. Obecně v komunitě lidí kolem aut je to vcelku dobře známý pojem. Okruh zasazený v krásné přírodě. Ano řeč bude zase jednou a pravděpodobně ne naposled o Severní smyčce okruhu Nürburgring. V originále Nordschleife. Místo o kterém často tak nějak familiérně mluvíme, jako o ringu v poslední době se v textu chytla i zkratka “NS“. Říká se tomu také Zelené peklo a je to přes 20 kilometrů jízdy a 73 zatáček nasáklých potem, benzínem a sem, tam adrenalinem. A pro automobilky to zejména v posledních letech představuje skvělý marketingový nástroj. Ne že by tahle skutečnost bylo něco nového. Už v minulosti nějaký solidní zajetý čas na tomhle okruhu něco znamenal. Byla to dobrá vizitka. Jenže ukazuje to něco zákazníkům? Je auto, které udělá skvělý čas v tomhle místě nějak výjimečně dobré? Lepší než jiná auta ve stejné třídě? Lepší jak konkurence? Mnoho otázek a poměrně zajímavé odpovědi. V momentě kdy člověk není naivní a má představu jak takový rekordní čas vzniká. Samozřejmě je to prostě reklama a ta nesmí lhát, ale je to taková pohádka pro dospěláky. V dobách kdy se tady ukazovali v nejlepším světle sportovní auta, v běžně známých kategoriích, to vlastně kromě pár nadšenců nikoho moc nezajímalo.      

Jenže pak se z Nordschleife stalo něco jako popkulturní fenomén. Takové Camp Nou světa závodů a rychlých kol. Ty tam jsou doby, kdy tady parkoviště většinu roku bylo prázdné a i naprosté kopyto se svezlo dokola za už tehdy směšných 120,-. Na prázdném okruhu kroužilo při jízdách pro veřejnost pár bláznů v upravených autech, recesistů a lidí se sportovními vozy. To bylo ovšem ještě před dobou, kdy naplno propukla sláva videí na Youtube a fotek na Instagramu. Tyhle dvě platformy v té době prodělávali teprve svůj nástup a na slávu čekali. Takže co? O nějakých rekordech či testování vědělo jen pár lidí ochotných si koupit ten hezký časopis na lesklém papíře s autem na titulní straně. Zbytek lidí si myslelo že Nordschleife je německý výraz pro pěnu na holení. Dnes je vše jinak a okruh začíná být pro skutečné nadšence nuda. Už jen proto, že je často přeplněný. Jenže co naplat je z něj fenomén. A tak si chytří pánové v automobilkách velmi rychle uvědomili, že stejně jako účast v rally, nebo F1 se i tahle součást světa aut musí obratně využít k propagaci.

Začnu nejdříve smířlivě. Rychlostní rekordy ve zdolávání Nordschleife pro potencionální zákazníky jsou k ničemu. V tom smyslu když si vybíráte vůz. Samozřejmě 99% z nás se času z rekordní jízdy ani náhodou nepřiblíží. Určitě nám to neříká, že dané auto je pro nás to nejlepší z námi zvažované kategorie. Protože a teď se dostávám k jádru věci. Hlavní je tady pořád řidič a jeho schopnosti. A z vlastní zkušenosti mohu napsat, že je to tady sakra těžké. I v případě že přijedete za skvělého počasí v perfektním voze, který má obrovský výkon. Počasí se často mění stejně jako povrch a místy je i v silném autě znát docela velké převýšení. Pokud navíc neznáte trať a máte pocit, že přezdívka Zelené peklo je zbytečně přehnaná. Máte poměrně dobrou vyhlídku svézt se pravděpodobně nejdražší odtahovou službou světa. Tak teď konečně to pozitivní. Je to něco jako závody do vesmíru. Když se soutěžilo v tom, kdo bude první na měsíci, obě strany to posouvalo vpřed. Přineslo to zrychlení celého procesu a i výzkum okolo toho celého pomohl spoustě jiných věcí. Tady nám to přináší stálou práci a pokrok na sportovních modelech všech významných značek. Kdykoliv někdo posune hranice možného je to pro ostatní známka toho, že to jde udělat líp a zajet rychleji.

Celou věc samozřejmě deklasují pokusy jako je ten se Škodou Kodiaq. Jistě na laickou veřejnost to nakonec zafungovalo. My víme jak to je s vytvářením vlastních pravidel ve stylu náš rekord naše pravidla. Sám přiznávám, že v první chvíli než mi to došlo, tak jsem přemýšlel, jak to mohli dokázat. O tom jak to bylo, nemá cenu víc psát. Najmout Sabine skvělou pilotku nalepit pár nálepek. Trošičku poladit píárko a bylo to. Budiž Schmitzové ke cti že to s tou krabicí od bot zajela skutečně parádně. A teď přichází důležitý bod číslo dvě. V dnešní době je velmi snadné si takový rekord téměř objednat na míru. Samozřejmě že lidé jako František Drábek, který seděl v inkriminovaný moment na místě spolujezdce vedle Sabine, to naplno neřekne. Naopak používá oficiálně slova jako sériové auto, a jakou skvělou práci odvedli inženýři a další podobné věci. Realita je mnohdy o poznání jiná a mnohem temnější. Téměř jako náhodou v den kdy škodovka naplánovala rekordní pokus, bylo až překvapivě krásně. Což nebývá často. Jasně nedávalo by smysl jet za bouře. Ale stejně ty náhody. Nakonec se z celé té šaškárny podařilo vykřesat necelých 9:30m. Ve speciální kategorii sedmimístných suv. Ono totiž v kategorii SUV by takový čas nebyl absolutně zajímavý. Mimochodem Audi Q8RS poměrně nedávno udělalo 7:42 a to je hodně zajímavé. Za volantem seděl Frank Stippler zkušený závodník, který má zasebou pestrou kariéru a 9 podií na Nürburgringu. Určitě neumíte řídit jako on. Jenže i tak to pořád nic neznamená. Ano týmu Audi se povedlo dosáhnout naprosto famózního času, který je skoro až k neuvěření. V rámci kategorie SUV by se před pár lety něco takového nemohlo stát.

Znamená to že Q8RS je lepší auto než rychlé Stelvio od Alfy, nebo třeba Porsche Macan. To asi sotva. Vyrobené rekordy. A to doslova zajišťuje totiž celá armáda lidí. Pilot, který autem objede okruh a s velkou slávou zapíše ten který čas je vlastně jen další vděčný nástroj propagace. Nutno dodat že dnes je jasné, že pokud to dělá jeden, dělají to všichni. Pokud chcete uspět ve výrobě rekordu a mít prostě ten svůj nejrychlejší stroj na ringu. Musíte do toho dát maximum. Takže můžeme rovnou zapomenout na to, že rekord vytvoří auto, které je sériové. Tak jak nám to tvrdil pan Drábek ale i mnozí jiní s jinými logy na kombinéze případně na košili. Není vůbec neobvyklé použít jiné pneumatiky případně upravit auto softwarově. Prostě se to celé doladí, tak aby to odpovídalo profilu trati ale i jízdnímu stylu vybraného pilota. Takže pokud si sebou čistě náhodou na trackdaye nevozíte vlastní motorhome a armádu inženýrů asi na tom pak ve skutečnosti budete o dost hůř. Málo kdy se povede zajet rekord na poprvé. Auto je mnohdy odlehčené a i s bezpečnostní klecí se dá kouzlit. A jak jinak málokdo to sdělí. Navíc velká většina aut jede dělat ten správný rekord až potom co se otestuje jinde. Na jiných méně známých okruzích a méně viditelně. Bez humbuku se celé aranžmá vymyslí tak aby se na ringu nenechalo nic náhodě. Jak má celá tahle show potom blízko ke skutečnosti? Asi tak jako Octavia RS ke sportovnímu autu.

Třetí skutečnost je taková, že většina lidí vidí rekord. Nicméně nemá srovnání. O kolik je ten který čas rychlejší, než jiný a proč. V závodech i laik vidí, že když první dojede o dvacet sekund dříve, než druhý dojel prostě výrazně lépe. V rekordech ze Zeleného pekla už má trochu zmatek i nadšený fanda do aut. Kromě autobusu snad neexistuje kategorie, která by neměla svého krále Nordschleife. Téměř každý rok máme rekordy. Přiznávám já už nevím kdo a s čím byl nejrychlejší. Jisté je, že při délce trati a vysoké obtížnosti jsou čísla velmi zavádějící i pro zkušené řidiče amatéry. Mě osobně se sice podařilo dostat hodně pod rekord vyslance zeleného domku. Nicméně nutno dodat, že se zcela jinou technikou. Vhodnější na takovou trať. Stejně by se můj personální nejlepší nevešel ani do první desítky časů obyčejných hothatchů. Nic jsem si o tom nehledal, ale opravdu mi hlava nebere, jak někdo dokázal s Focusem RS mk.2 zajet něco jako 8:26m. Takhle napsané to vypadá zvláštně, ale zkuste do takového auta sednout a tomuto času se přiblížit. Ne to rozhodně nedáte. Pokud nemáte nakrouženo 100 kol po smyčce a další stovky okruhových kilometrů prostě se tomu nepřiblížíte. Je to asi jako když si obyčejná holka oblékne ty super šaty z té módní show. Jasně bude to zajímavé, ale modelku to z ní neudělá.

Má celá ta honba za časem nějaký smysl? Pro nás jako pro zákazníky už dávno ne. Pro automobilky je to alespoň takový lakmusový papírek. Ukazatel toho, co mohou udělat se svým rychlým vozem lépe. Tak aby dohnali nebo pokořili konkurenci. Je to stejná písnička jako s používáním speciálních plaket. Když už nevíme kudy, vytvoříme nějakou závodní edici. Prostě se to na míru vymyslí. Monte Carlo, M-paket, RS, GT cokoliv třeba. Lepšího řidiče to z vás určitě neudělá. Stejně jako ho z vás neudělá řídit auto, co drží obskurní rekord na Nordschleife. Aby ta čísla měla nějakou reálnou hodnotu. Musela by existovat nějaká pevně daná a závazná pravidla. Třeba by potom dávali smysl i kategorie. Auto by muselo být dovezeno přímo z výrobní linky v sériovém stavu. Například udělat až pod dohledem komisařů nějaká tréninková kola. Vždy se stejným ideálně stálým pilotem určeným pro tento projekt. Bylo by také vhodné stanovit roční období a například podnebí, v kterém je nutné rekordní jízdu realizovat, aby se rekordní čas započítal. Provozní kapaliny a tlaky v sériových pneumatikách by museli odpovídat tomu, jak se bude vůz pohybovat ve skutečnosti na silnici. A tak dále a tak dále. Jenže to se v současnosti nikomu nehodí a tak jsme svědky stále nových a nových rekordů, z nichž některé jsou i tak báječné. Jen je to prostě taková pohádka pro dospělé petrolheady. Časy jsou tak hlavně ukazatelem dnešních možností závodních týmů a pilotů a ukázka té nejlepší závodní techniky v akci.

To že je to celé divadlo samozřejmě nijak nesnižuje to, že udělat takový čas je těžké. Pravděpodobně kdyby například Sabine za volantem Kodiaqu vystřídal někdo z nás, zajel by takovou tužku, že by se asi i divil. Já měl možnost si v tomhle místě sednout za volant auta se 640 koňmi. Což je jistě více, než kolik měl pod kapotou Kodiaq v době rekordního dne. A i tak jsem skončil s časem ne až tolik pod rekordem sedmimístné škodovky. Prostě nevyšlo počasí a skutečně jsem se docela bál. Směs toho že tenhle výkon je znát opravdu v každé setině a sešlápnutí plynu znamená zatmění před očima. Odpovědnosti za auto za sedm a půl milionu korun a pudu sebezáchovy způsobila hrubě nerekordní jízdní projev. Přitom je to tak snadné, když člověk kouká na videa z paluby rekordních strojů. Je to taková továrna na sny jako Hollywood. Vzpomeňte si na mě, až si zase budete číst o dalším báječném rekordu na slavné Severní smyčce okruhu Nürburgring.  

A vzhledem k tomu, že vládní opatření boje proti covidu i mě přinesla nemalé problémy již brzy skrze zdejší blog vytvořím taky takové malé selfpromo. Už kdysi dávno jsem předesílal, že hodlám točit taková kratší videa se zajímavými vozy. Samozřejmě ne sám a ne primárně pro domácí publikum. Jenže situace, která teď panuje po celé Evropě, celý projekt komplikuje zejména i protože tým lidí kolem toho je právě v jiném státě než já a další člověk. To je jedno. Asi se ptáte, jak to souvisí s Nordschleife. Souvisí to tak že to měla být lokace prvního dílu. Nürburgring a jeho přilehlé okolí a rozkvetlé jarní louky. Za volantem jednoho z rekordních vozů obyčejný expert z lidu. Ne z Lidlu. Chtěli jsme to navléknout tak, jak moc daleko budeme od času, který oficiálně vytvořil výrobce v rámci propagace. Snad i přes značné zpoždění na tuhle srandu dojde. Vzhledem k tomu že až do Listopadu máme představu, co, kde a o jakých autech budeme točit tak to tady zkusím příště uveřejnit.  Vzhledem k tomu, že se mi rýsuje jedna spolupráce s jedním místním panem redaktorem, mohli bychom z toho vykřesat sérii zajímavých článků i tady. Vše je v rámci příprav, ale bude fajn, když třeba zdejší komunita bude náš seznam sportovních aut připomínkovat.

Všem vám přeji ať vás a vaše rodiny tohle šílenství kolem pandemie postihne co nejméně. A doufejme, že za volant pro zábavu už zase budeme smět co nejdříve. Budeme zdolávat denně opět naše soukromé rekordy obhajovat pole position na semaforech u Kauflandu a sbírat četná vítězství v boji o parkovací místa na přecpaných sídlištích. Život přece není jen o rekordech a platí to i pro nejtěžší ale také nejkrásnější závodní okruh světa.         

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám blogy?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Irwinek
23. března 2020, 07:32
2

WOW - dneska jsem první :-D

Tak to jsem zvědav, jestli se Ti to fakt povede. NS jsem nikdy nejel, a to ani na pc, a přiznám že to vůbec není můj šálek čaje, ale dobře se o tom čte a některá videa jsou úžasná.
Na moje závodní ambice asi bude stačit pár kol v Mostě, což bych rád podnikl v tomto/příštím roce.
Držím palce

reagovat
krab
23. března 2020, 08:05
1

No, tak na projekt se tedy těším...

S těmi časy, ty ses mě na to ptal ve zprávě, ale já vím jen, že Saage to loni nějak měřil jak jezdil v Catu, ale to budou časy BTG a ne za celou NS, protože při touristenfahrten není otevřená celá rovinka. Ta je otevřená jen o trackdays, když si zaplatíš.

No, i když jsme nejeli možná úplně pomalu ( tedy ne na poměry místních diktátorů) , tak Sabine (místní) by to s tím Kodiaqem zajela asi vždycky rychleji než já nebo možná většina z nás i když bychom měli libovolný výběr auta z parkoviště.

Co jsem o NS psal jako v reportážích a tak, je více méně co jsem odkoukal od instruktorů nebo zkušených lidí co o ježdění při TF říkají. A sleduju občas taky Mishu Charoudina z Apexu. V zásadě se vážně nemá smysl vůbec rozptylovat nějakými časy. To je úplně vedlejší. Chce to nejprve poznávat trať, jet vždy tak, abys stíhal i vnímat provoz okolo, nejprv se fakt svézt stylem jako na neznámé okresce a pak postupně trať poznával a zrychloval se. Ideální je i mít možnost instruktážní projížďky po okruhu, kde instruktor vysvětluje základní důležité body a těch se držet. Tu trať budeš stejně znát tak po 100 kol (nejméně) , říkají ti zkušení...

reagovat
beastar
23. března 2020, 10:54
0

Snad bude na co. Zatim penize i lidi jsou otazka jak to bude dal. Jinak 100 kol je takova obecne pouzivana poucka. A asi na tom neco bude. Je to fakt hodne tezky a dlouhy svezeni. Saagovy sem psal o cas a jeste dalsim nekolika lidem jak z tf tak z td. Jasne mas pravdu je to asi 3 km rozdilu v tom, co je otevrene. Nicmene o to mi vylozene neslo.Souhlasim s tim ze cas je az druhotny. Hlavni je to projet v nejakym ostrejsim tempu a dojet.

saage
23. března 2020, 14:30
2

Hele já ty časy, co zajížděj s Kodiakem nezajedu s M3 ani na playstationu v obýváku ... Natož v reálu. :-)
No na jaře se tam asi nedostanem, snad v létě ANO bude líp, jak říká jedno hezké české přísloví z plakátu.

beastar
23. března 2020, 16:42
1

Počkej ty se nedostaneš pod 9:30 s M3? To i takovej nedouk jako já dojel s Huracánem hluboko pod 9:) A to sem štípal prdelí dráty a měl sem celý ten čas sucho v hubě a tep asi tak 250 jak jsem se bál, že to někde biť jen škrábnu. To kecáš to je nějakej debilní simulátor....

saage
23. března 2020, 17:00
0

Ale ty myslíš BTG ne? S tim Kodijakem jeli celý kolo. No každopádně jak si psal, k těm časům se v reálu nikdo z amatérů se stejným autem ani nepřiblíží.

krab
23. března 2020, 20:51
0

Musíte to jezdit žlutým Lotusem a ne na playstationu ... všechno na hraně a otáčkoměr div ne v červeným :-D
A Sabine může jít leda klohnit steaky na lávovým kameni za svou ségrou do Pistenklause... za volantem totiž kraluje Il Krabattore :-D

Snad nám to letos otevřou a pojedeme se tam projet...

Za
Zazaa
23. března 2020, 21:12
0

kdyby nekdo planoval vejlet (jestli nas tu nebudou fakt chtit drzet roky odriznuty) tak dejte vedet ... me to nejak nikdy nevyslo se tam podivat :-/

beastar
23. března 2020, 23:49
0

Saage: Já myslím celých 24, xxx Km s dlouhou rovinkou jak tady správně podotkl Krab. Ale to je úplně jedno. Nakonec je vlastně i v kontextu toho blogu, kdo tam zajel co. Já se sice dostal pod čas Kodiaqu, ale se sportovním autem za sedm a 3x takovým výkonem takže to taky jako nic neříká o tom, že sem nějaký profi pilot s tim Kodiaqem bych to jel za 12 a byl bych rád:D

krab
24. března 2020, 08:42
0

Zazaa: dám vědět, kdy bychom jeli. Uvidíme, zatím je celej svět poněkud "cancelled" , tak uvidíme co v létě. Jinak mě by se líbilo jet tam v červnu, ale uvidíme...

beastar
24. března 2020, 10:10
0

Všichni víme, že až nadnárodní korporace jako VW začně tento "cancelled" stav srát, tak se za pár dní vše změní. A celý ten jejich super krizový štáb se může rozpustit. Hláška včerejška já nemůžu za to, že tam bylo 10,000 respirátorů, však proč jich tam někdo nedal 2,000,000 kusů? Asi mu to Láďa neřek. Ach jo.

Já se na NS když bůh dá budu vyskytovat v průběhu Července. Možná přelom Srpna. Zatím to tak vypadá záleží jak nám vyjde počasí a auto.

bu
buteo
24. března 2020, 10:25
0

Info ze stránek NS včera: na základě nařízení tamní zemské vlády nejsou povoleny akce do 19.dubna. Ergo v tuto chvíli doufá vedení NS, že 20.dubna se rozjede normální provoz vč. turistických jízd, s výjimkou na podzim přesunuté 24hodinovky. Ale jak se to bude vyvíjet ve skutečnosti, to ví samozřejmě jen Bůh.
Pečlivě sleduju, protože naše partička tam chtěla vyrazit 31.května. Můžu sem házet info o vývoji.

beastar
24. března 2020, 10:27
0

Jo jo mám to podobně taky jsme na to koukal. Proto jsme se rozhodli, že počkáme s nějakým termínem do půlky Léta. Každopádně nějaký aktualizace stavu si tady klidně sdělovat můžeme. Evidentně jsme tam všichni chtěli v různou dobu vyrazit:)

Beny
23. března 2020, 10:24
0

Beastar nám zjevně chce sdělit něco dalšího...

reagovat
beastar
23. března 2020, 10:50
0

To si dobrej ze sis toho vsiml. Ja o tom vubec nevim:D Sdelit vam toho chci dost, ale takhle podprahove.To neni muj styl.

Vavris Vavrisovic
23. března 2020, 21:10
0

Ale, ale, ale... Tak to jsem velmi zvědavý. Na NS i na projekt 8-) Čuju, že by v tom mohly figurovat zajímavé vozidla.

reagovat
beastar
23. března 2020, 23:53
1

Ono je to tak že ty přípravy probíhají intenzívně skoro rok. A když už se mělo příští týden fakt konečně něco dít. Tak ejhle koronová krize a po piči špatné. A jak jsem chtěl trochu zhjetit ty jejich nahraný rekordy, tak mi došlo že na NS jsme prostě měli bejt... protože kde jinde natočit pilot, než tam že... A z toho vzešlo to, že tam je dopsaná ta věc tou kurzívou. Která se vlastně týká až dalšího blogu... Kde mimo jiné vypíšu i vozidla, která se postupně celé té hurá akce budou účastnit. Nějaký lokace a o co prostě vůbec půjde... Nechceme s tím jezdit jako pan Janda s Rapidem a podobně. Spíš právě vybrat hezký lokace a udělat pěkný záběry v pohybu. Nějaký detaily spíš prostě chceme ukázat, že i drahý auto za raketu je prostě furt jenom auto, který přináší radosti i starosti. Plány jsou velký bavit dál se můžem po prvních dvou, třech dílech ... :D

wdave_t
23. března 2020, 23:48
1

Bezva zápisek a na projekt se těším!

reagovat
GanGreen
24. března 2020, 02:02
1

Humbuk kolem NS už mi pije krev ale i tak jsem si rád početl.
S projektem držím palce a fakt se těším!!!

reagovat
Perníček
28. března 2020, 00:42
0

Musím s tebou souhlasit, defacto jsi zhrnul velkou část útržků mých myšlenek, když někde na mě vybafně něco o nějakém rekordu, nebo velmi rychlém čase na Nürburgring.
NS je pro mě dost fascinuící okruh, asi jediný tak dlouhý, o kterém mám ponětí. Stal se z něho dost mainstream a liskal bych každýho, kdo si jako největší frajer lepí k dalším stupidním nálepkám na prdeli auta i tu se siluletou tohoto okruhu, přitom tam byl maximálně jednou a byl rád, že se doplahočil se svým polorozpaldým BMW od tama zpátky na rodnou hroudu nebo tam vůbec nebyl. Přes tady to všechno otravné halo, které ještě je vystupňované oceánem videí z jedné zatáčky, je stále pro mě fascinující tratí. Nejsem traťoví znalec, ale řekl bych, že se jedná o dost komplexní trať plnou rychlých krásných zatáček, které jdou naproti těm zrádným a záludným, protkané ruznýma délkama rovinek a člověk už musí vážně umět, seč jsem měl tu čest jenom ve hrách a na pár videích. Proto všechna čest a klobouk dolů každému, kdo tohle zvládne projet za solidní čas a přitom ještě sebe, nebo někoho kolem nerozsekat o nejbližší svodidla.
Přeji hodně zdaru při tvém snažení, snad to dopadne, budu se, jako všichni ostatní, těšit. :-) Moc dobře vím, jak tady tahle sra*ka kazí plány. Všechno, co bylo skvěle nalajnovaný se mi posouvá o 3 měsíce a ještě dál, docela z toho začínám chytat schízy... :D

reagovat