načítám data...

#4 Ford Orion - auto co jsem (ne)chtěl - RS kit, kola a hrad

23. ledna 2021, 22:25 25 komentářů Bigg.I

Pořízení dalšího 30 let starého Forda a s tím spojené radosti. Specifikace: Ford Orion 1991 1.6i CVH Ghia, RS paket

zobrazit celou galeriiJiří Petera: #4 Ford Orion - auto co jsem (ne)chtěl - RS kit, kola a hrad

Časově se pohybujeme v půlce června 2020. Pomalu jsem se rozhodl připravit auto do karosárny, ať se konečně zbavím rzi. Podařilo se mi po haluzi přes inzerát na bazoši koupit za směšnou částku zadní vnější lemy blatníků, shánění dalších dílů bylo už náročnější. Po několikadenním studování nabídek různých e-shopů s autodíly se mi konečně podařilo najít jeden, kde mají v nabídce všecky další opravné plechy pro mého Oriona. Brněnský https://autodily.mjauto.cz/ má sice webové stránky asi tak ze začátku tisíciletí, ale našel jsem všecko, co jsem potřeboval a za přijatelné ceny (držák baterky, prahy, vnitřní zadní lemy a zadní nosníky).
Vyložený náklad
Bohužel COVID období zapříčinilo, že se dodávka některých komponentů z Dánska zpozdila. Nicméně, uběhly skoro 3 týdny a přišla mi SMS, že díly jsou na prodejně. Ráno před prací jsem se vydal svojí Corollou díly vyzvednout. Google mapy ukazovaly cestu i s návratem cca na hodinku. Obyvatelé moravské metropole však ví, že při ranní špičce a se všema uzavírkama je toto naprosto nereálný údaj. Zkurvený Brno. Po více jak dvou hodinách jsem byl zpět na bytě a z Corolly se stalo dočasné skladiště plechařiny – nezapomenutelné momenty, jezdit po Brně na nákup s takto naloženým autem. O víkendu se mi podařilo dostat všecky plechy do Kroměříže k Orionu.

Aby karosář mohl na Orionu pracovat, chtěl jsem si sundat nárazníky sám, a hlavně RS plastové prahy. Demontáž nárazníků je sranda, to je pár šroubků, ale těch RS prahů jsem se děsil. Nevěděl jsem, jak je to přidělaný, nechtěl jsem nic zničit, zvlášť protože tyhle věci jsou už nesehnatelný. Nějaký sondování na fórech mě dostalo k temu, že na Sierrách je v prahu našroubovaná hliníková lišta a plastový RS práh je jen nasazený seshora a případně zespod přišroubovaný. Snad to mají na Orionu vymyšlený stejně… Šroubky jsem dostal pryč, ale když jsem se snažil práh vysunout směrem nahoru, tak se to ani nehnulo. Nojo, on je ještě pro jistotu přilepený, nejspíš lepidlem na okna. Stav ideál. Demontoval jsem tedy přední plastové podběhy, přizvednul si auto heverem a zkoušel jsem to nahřívat, použít nějaká ředidla, ale tudy cesta nevedla, akorát bych ničil ten plastovej RS práh. Jako poslední možnost mě napadlo to zkusit nějakým způsobem odřezat. Jediný nástroj, který je dostatečně vhodný byl zalamovací nožík menšího rozměru. 
Šlo to asi tak rychlostí 2 cm za 20 minut úmorné práce – vrstva teho lepidla je dost silná a nožík je svírán tím prahem ke karoserii. Musel jsem zabírat obouma rukama, aby se to vůbec pohlo, nožík jsem několikrát zalomil. Rozhodl jsem se pro radikální řešení, tam kde se mi podařilo vrstvu lepidla naříznout jsem vrazil špachtle a šroubováky, kladívkem je nabouchal hlouběji a pokračoval v prořezávání. Jak jsem postupoval, tak se práh postupně víc a víc drolil a pod autem se objevovaly hromádky bordelu a rzi. Ford no. Pokračoval jsem pomalu, ale hlavně že to šlo. Co práh, to asi 8 hodin práce. Prahy sundané a vcelku. Tyvole, že mi to za to stojí.
Ale jo, stojí!
Už je dole, teď ještě to samé podstoupit na druhé straně
RS nástavec ze zadního nárazníku mám sundaný už delší dobu (stačilo ho vycvaknout – je tam taková lišta z plastovýma cuplíkama a takhle to je nacvaklý v původním nárazníku). Dle knížky jsem demontoval zadní narazník, který držel jen na několika šroubcích. Stejným způsobem jsem sundal i nárazník přední, ale tady zůstával RS nástavec stále nacvaknutý. Chtělo to hodně jemné síly a odvahy to dostat od sebe, protože nárazník se různě ohýbal, navíc je to 30 let starej plast a člověk to nechtěl zlomit. Úspěch, ale upevňovací mechanismus je zničený, protože mi ty cuplíky zůstaly v nárazníku.
Jsem vítěz, mám všecky plastové části dole!
Tento problém však přenechám mému budoucímu já. Ještě jsem vysunul stříbrné lišty z nárazníků, a protože jsem toho pořád neměl dost, zkoumal jsem další oblasti auta, které zasáhla rez. Dříve jsem ukazoval oblast kufru a zadního čela, že tam je nějaká povrchová rez. Chyba lávky, tohle je prohnilý naskrz.
Radši jsem se znechuceně přesunul dál a všimnul jsem si několika puchýřků okolo zadního skla. Ach bože, to sklo se bude muset vyndat. Abych to vysvětlil – tohle je zadní vyhřívaný sklo na Oriona s dírou pro stěrač. Ten stěrač se dodával jen do nejvyšších Ghia verzí a nedělám si iluze, že by tohle sklo bylo ještě někde k sehnání. To budou nervy až se to bude vyřezávat.
Tohle jsem si myslel, že je povrchovka
Fakt jsem nečekal, že budu muset sundávat zadní sklo skrz tohle
Pokračujeme dále k předku auta. Z odhalených částí auta mě zaujal držák chladiče, který je prorezlý a navíc prasklý. Sundal jsem ho, že se na to podívám, protože tady byl samo-domo vyrobený nějaký krycí plech z lepenky a hliníkových plátů, radši tam nebudu mít žádnej, než takovou hrůzu. To je zas výmysl. Bastl odstraněn. Zoufale jsem rozpadající se držák radši namontoval zpátky, tohle přenechám s radostí karosářovi. Jelikož mělo pršet, ještě jsem si udělal zlepšovák, abych v autě zase neměl rybníček. Ono prorezlé místo pod baterkou jsem přikryl igelitem a dovnitř auta si dal kyblíček, kam voda kapala. Kyblíček jsem pak periodicky vylíval!
 
Máme srpen a já měl tak nějak v plánu okolo září kontaktovat karosáře, zda bych mu Oriona mohl dovézt. Na autě je tolik karosařiny, že jsem se rozhodl pro celolak, který bude následovat po opravě plechů. Bylo na čase se věnovat nárazníkům a RS kitu. RS kit z Polska (červený) je střiknutý barvou přímo na plast, bez plniče, takže se červená barva dost loupe, kit je pěkný, neponičený. Původní kit co byl na Orionu je celkově v dobrém stavu, ale zadní RS nástavec je kaše. Na hovado vyříznutý otvor pro tažný, popraskaný na několika místech a taky má v sobě nějaký ty samořezky. Taky prahy nejsou top, mají na sobě slušnou vrstvu sračky na ochranu podvozku. Plán je takový, že když už auto půjde do laku, chtěl bych si nachystat oba RS kity + origo nárazníky, aby se rovnou nalakovaly. Jeden kit by zůstal do náhrady, kdyby se náhodou mělo cokoliv stát.

Jako první jsme zkusili u kamaráda poléčit ten zadní RS nástavec. Bohužel tak jako všecky tyhle dobové RS kity jsou vyrobený německým Zenderem a ty svařovat nejdou, jen se ten plast taví. Já s tímto trochu počítal a objednal jsem si z anglického ebaye Tiger Seal (made in Germany), taková obdoba Mamutu, ale o fous lepší, navíc drží skvěle pružnost. Co šlo, tak jsme slepili, zakitovali a zabrousili. Bohužel vyříznutý kus se bude muset nahradit laminátem. To si necháme až na jindy. Při této příležitosti jsme ještě zjistili, že ty aftermarket mlhovky, co jsem sehnal z Německa se nebudou kamarádit s tím RS kitem. Achjo, taková škoda. Musel bych si vybrat – mlhovky nebo RS kit. V tomto případě oželím mlhovky a auto bude mít RS kit.
Uff
Dalším krokem bylo odstranění té odlupující se barvy z polského RS kitu. Kamarád doporučil Odstraňovač starých nátěru P7 od Colorlaku. Nejdřív jsem nanesl trochu, abych se ujistil, že mi to neponičí samotnej nástavec. Barva zkrabatěla a dala se odloupnout. Někde to šlo jako po másle, někde to nešlo vůbec. Silnější vrstva odstraňovače laku určitě vedla k lepšímu výsledku, ale už bylo někde vidět, že to vyžralo i do teho plastu lehce. Hranice teho, kde to vezme jen barvu byla tenká. Zjistil jsem, že jsou 2 možnosti, jak s tím pracovat.

1. Natřít odstraňovačem, počkat až barva popraská a kompletně to vyschne. Pak zalamovacím nožem a špachtlí zkusit odškrábat.
2. Natřít odstraňovačem, v momentě, kdy barva popraská vzít špachtlu a hned zkusit setřít. 
Tyhle 2 metody jsem kombinoval podle teho jak bylo potřeba. Jenže proces to byl pomalý, spotřeboval jsem 3 plechovky odstraňovače a plast byl místy lehce narušený na jednom nástavci. Broušení navíc. Ani nebudu počítat těch hodin a večerů co jsem strávil s brýlema a kousek po kousku odškrábával barvu zalamovacím nožem. V momentě, kdy jsem měl nachystaný polský RS kit, bylo potřeba ještě obrousit (zmatnit) zbytek dílů – černé origo nárazníky a RS kit. Nemám doma excentr brusku, takže všecko ručně. Fuj, už nikdy víc. To zas bylo hodin. Je ale fakt, že všude bych se asi s tou bruskou nedostal, díky tvarům těch nárazníků. Navíc jsem ještě musel odřezávat tu ochranu podvozku z těch prahů. Čas běžel a já nestihl vyřešit přípravu toho zadního RS nástavce, k laminátu jsem se nedostal. Nu což, prostě nachystám jednu sadu RS kitu a origo nárazníky. Horší sadu RS kitu pak opravím časem, když je jen do náhrady. Na auto tedy použiju následující: Origo přední a zadní nárazník, origo přední RS nástavec, origo RS prahy i křídlo a z polského RS kitu použiju jen zadní RS nástavec, který je v top stavu.
Potřebuje tohle komentář?
Pozorné oko čtenářovo si všimne i Sierra nárazníku, který také leží v garáži, ten tam není náhodou. Opět příhoda, která se datuje do doby před pár měsíci, kdy jsem se poznal se svojí novou přítelkyní.

Blíží se konec srpna a já samozřejmě už nějakou dobu přemýšlel, jaké ALU kola na Oriona sehnat. Říkal jsem si, že bych chtěl origo kola z RS brožury příslušenství. Rozměr byl daný, chcu jen 15“.
Tak jaká kola si budete přát pane?
Když to vezmu popořadě, tak první typ s odkrytýma matkama se mi nelíbí.
Další v pořadí se mi líbí hodně, tyhle pavučiny jsou ale hodně těžko k sehnání.
Klasický pětipaprsky jsou fajn, nějaké sady na renovaci jsem viděl, ale nemají žádný wow efekt.
Jeden z těch volantů napravo budu shánět
Sedmipaprsky s logem RS vypadají většinou dobře, ale na Orionu jsou nic moc. Svědčí o tom i fakt, že v brožuře auto na nich není vyobrazeno ani jednou. Naopak Sierra s nima vypadá skvěle.
Další sedmipaprsky, tentokrát design Ford Motorsport, které se poprvé objevily na Escortu RS Turbo či Escortu RS1600i mají dost střídmý design, neurazí ani nenadchne. Nejhezčí je na nich snad ten název Ford Motorsport.
Poslední z nabídky jsou opět sedmipaprsky, tentokrát design Diamond Cut, nikdy jsem nebyl velký fanoušek těchto kol, takže tyhle rozhodně ne.
Nástřel možných kol - pavučinyMé rozhodování bylo napůl mezi pětipaprsky a pavučinami. Zkusil jsem si ještě virtuálně nasadit kola co mám pro Sierru (Cosworth design), na Orionu vypadají skvěle, ale už to není oficiální RS příslušenství, a navíc mám jen jednu sadu. Bylo mi asi jedno, které bych sehnal, ale nedařilo se najít v patnáctipalcovém rozměru ani jednu z výše zmíněných sad. Na nějakou dobu jsem to pustil k ledu, když mi náhodou kamarád poslal RS třípaprsky Ford, jako inspiraci. Tyhle samozřejmě nepochází z brožury příslušenství pro Oriona/Escorta. Byly v nabídce pro mk3 Fiestu, jako oficiální příslušenství. Ty kola jsou tak ošklivý a dobový, až jsem se do nich zamiloval. Fiesta mk3 se vyráběla 1989–1997, tudíž si troufám tvrdit, že je to dobový doplněk i pro Oriona z roku 1991. Tímhle jsem si své OCD vyřešil a dovolil si chtít tyhle kola. Avšak, zmíněná kola asi skoro nikdo nechtěl a je sakra těžký najít sadu vůbec na prodej i v zahraničí. Kamarádův známej s nima jezdil na mk4 Escortu, ale odmítal je prodat, smolík. Náhodného večera jsem v jedné z mnoha fordích bazar skupin uviděl příspěvek s třípaprskama na prodej. Příspěvek několik týdnů starý a žádná reakce. Obratem jsem psal a kola byla stále na prodej. Letovice u Brna byly z Kroměříže sice kus, ale napadlo mě, jak toho využít. Navrhl jsem přítelkyni výlet, že potřebujeme jet do Letovic a že se můžeme v okolí někde podívat. Navrhla hrad Boskovice. Za necelé 2 hodiny jsem měl kola i naložené. Majitel ještě pochválil Sierru, že on si renovuje Mondeo mk1 2.5 V6 sedan, v RS kitu. Já byl nadšenej, že mám kola i s pokličkama. Sierrou bych jel kamkoliv daleko, takže zajížďka na hrad mi byla už jedno.
  
Jak už to tak bývá, bylo v srpnu teplo a hrad byl na kopečku. Přítelkyně dost nadávala, že se v horku škrábe kamsi na hrad celá zpocená. Já byl z obliga, byl to přece její nápad. Když jsme konečně došly až k hradu, zjistili jsme, že je hrad uzavřen, skrz nějakej místní festival. Ten pohled bych vám přál vidět – přítelkyně dost mrzutá, mně to bylo stále celkem jedno, já měl kola. Teď už potřebuju jen RS volant z teho RS příslušenství. Další část blogu mám už napsanou, ale bylo by to šíleně dlouhý, kdybych vydal dohromady. Tak zkuste napsat kdy to mám zveřejnit.


Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

ra
rainero
23. ledna 2021, 22:56
5

Obdivujem tvoj entuziazmus. Tú hrdzu by som už nevydýchal. Kolesá z brožúry o Fieste (úplne dole) nedávali sa na náhodou aj na RS 2000?

reagovat
lu
lumix
24. ledna 2021, 10:52
1

Té koroze už je tam dost, ale stále nic co by bylo neřešitelné, zprvu to nasere, ale naštěstí je dost lidí co to vyvaří za rozumný peníz. nejhorší je to překvapení když se do něčeho hrábne a najednou se musí udělat neplánovaná oprava. Nejhorší je ta příprava, vše odstrojit, nic nepolámat a nachystat to klempířovi a pak už je to zase radost.

bkralik
24. ledna 2021, 11:57
2

Já bych se jen bál, že když to někdo vyvaří za "rozumný peníz", tak to bude pouze zflikované a brzo to skončí ve stejném stavu. Bohužel jako u všeho, ani u karosařiny se kombinace "kvalitně" a "levně" nevyskytuje dohromady příliš často...

Bigg.I
24. ledna 2021, 12:01
1

Jak říká Lumix, ta koroze spíš nasere. Nejvíc práce pro mě je ta příprava okolo. Vyvaření má na starost stejný člověk co Sierru. Navíc to nebude jezdit v zimě, tudíž by to mohlo vydržet.
Rainero - jsou to RS kola byly na Escortu mk7 gti a RS2000. Objevovaly se i na Mondeu mk1.

lu
lumix
24. ledna 2021, 13:30
0

když jsem si nechal vyvařit část na autě, tak byla domluva, nachystám to, dovezu to, vyřeže se bolavé místo pořádně až ke zdravému, to jsem si zkontroloval, pak se navařily nové části, já jsem si to odvezl a ošetřil jsem si to už sám (nátěry a vosk). Co je rozumný peníz pro jednoho nemusí být pro jiného.

Perníček
24. ledna 2021, 11:26
2

Hledat to v prvních dílech nebudu, ale neměl ten Orion náhodou být jenom jako daily vůz? :D
Každopádně obdivuji tvůj zápal pro věc a hlavně tu práci s karosařinou, kterou moc dobře znám a nenávidím ji, tolik nervů už bych neměl...
Jinak jako Saabista chválím výběr tříparskových kol, je to ujetý, ale má to své kouzlo! :D

reagovat
Bigg.I
24. ledna 2021, 11:57
1

Ano, mělo to být daily, jen sednout a jezdit :D.
Karosařinu bude mit na starost karosář. Já se se svářečkou nekamarádím. Já když vybíral první auto, tak byl i Saab mezi kandidáty, takže já tyhle roztodivnosti vždy rád.

GanGreen
24. ledna 2021, 11:59
1

Závidím ti to odhodlání :) a přeju ať ti to vydrží.
Ty kola jsi sehnal parádní, sem zvedavej jak budou vypadat na autě.

reagovat
jendaaa
24. ledna 2021, 16:48
0

Chlape ty seš hovado! Klobouk dolů. To je odhodlání :)
Podobné zážitky mám u svého kadeřnického náčiní, kdy to začalo jako nejlevnšějsí 1.8 na vyzkoušení, jestli mě baví jízda nahoře bez... skončilo u postupné renovace celého vozu :) občas si říkám, že by toho taky bylo dost na nějaký blogísek, ale nemám na to koule a nikdo by to nečetl :)

reagovat
Slower
25. ledna 2021, 11:58
1

Ja uprimne obdivuji tvoji snahu a usili.

Chapu, ze to mas jako konicka a prepocitavat straveny cas na to, kolik bych si za ten cas vydelal penez, je trochu mimo. Ale i tak mi neda - nemel jsi nekdy nutkani venovat svuj cas, schopnosti a usili do zachrany neceho hodnotnejsiho a s vic wow faktorem? Takhle budes mit auto za nejakych 20k a k tomu opravu v cene 100-200 (hruby odhad).

reagovat
Bigg.I
25. ledna 2021, 12:30
0

1. Pro kazdeho ma jine auto wow faktor
2. Tohle auto rozhodne nema cenovku 20 000 kc, kdyz bude hotove. Staci se podivat na inzertni servery. Mam dojem, ze jediny Orion v cesku na prodej je kolem 50 000 Kc a to je se slabsim motorem a nema RS kit.
3. Cena opravy by nemela presahnout 100 000 Kc a jsem si jisty, ze budu mit naprosto jedinecne auto, ktere v teto kombinaci minimalne v cesku neexistuje

Slower
25. ledna 2021, 12:36
0

1. rozhodne, to nepopiram. A i ja jako neznalec vzdy ocenim starsi auto v super stavu.
2. to taky sohlasim, temi 20k jsem myslel kupni cenu, hotovy to bude znatelne vi. Ale tady si netroufam tvrdit kolik, pac nemam odhad, za kolik by to byl ochotny nekdo koupit.
3. Za 100k i s cenou tveho casu co tomu venujes? To je pak super a cekal jsem to mnohem horsi :)

Bigg.I
25. ledna 2021, 12:38
0

Kupni cena byla 8000 kc. Nedavno byl v Rakousku podobnej, ale uz se Zetec motorem, RS kitem a taky nejakou rzi na prodej, za 70 000 kc, zmizel asi za tyden. Cenu sveho casu tam nepocitam. Pracuju v IT, celej den u pocitace a beru manualni cinnost jako ventil, jinak bych se z teho zblaznil.

liška
25. ledna 2021, 14:03
0

Kurňa, tak koukám, že moje víkendová výměna stropnice na kočičce je oproti tomuhle procházka růžovým sadem :)

reagovat
Bavoraczech
27. ledna 2021, 12:22
1

Předem se omlouvám, ale můj názor na Frod Orion, potažmo Escort je z vlastních zkušeností silně negativní. Auto s na svou dobu zajímavým designem... a tím pozitiva končí... nevalnou spolehlivostí, mdlými jízdními vlastnostmi a velkou snahou korodovat. To auto v téhle motorizaci by pro mě nemělo pražádný smysl tohle renovovat. To už raději i starou Alfu.

reagovat
Bigg.I
27. ledna 2021, 12:52
0

Bohuzel mam k Fordum vztah. Je to kus historie a bavi me to. Bohuzel od Fordu po uvedeni Mk4 Escortu odeslo hodne lidi a na kvalite vozu se to projevilo. Projev motoru se mi libi (nejsilnejsi CVH co se delalo, kdyz pominu specialni verze s Turbem).
Spolehlivost je otazka na povazenou, rekne cas. Jizdni vlastnosti vim, ze maji byt nevalne (zvlast oproti Mk3 a Mk4).
Rezave to bylo dost... asi stejne jako Sierra. V zime to jezdit nebude, takze si myslim, ze to nejakou dobu prezije.

Bavoraczech
27. ledna 2021, 13:11
1

Njn, Sierra je zadohrab. S 1.8+ motorem to může mít jako fun kára smysl. Orion mně moc smysl nedává. Focus 1 byl proti tomu jak z jiného světa... teda kromě té koroze, ta je podobná.

Bigg.I
27. ledna 2021, 13:28
1

Focuse mk1 doma mame. Nebavi me, tvrdy sedacky, vysokej posaz, zadna exkluzivita. Dokonce jsem se i nějakou dobu vozil v Mk7 Escortu a ten mi byl prijemnejsi.

martin_100
27. ledna 2021, 15:06
1

Jo jo mk1 fofo jsem taky měl. 1,8 benzín. Hele to auto sice tehdy umělo neskutečný věci dkyž se člověk nebál za něj vzít na okresce. Alr jak píšeš. To auto mě prostě nebavilo. Nebavilo mě v něm sedět a čumět na ten hnusnej interier (měl jsem bohužel ten šedej). nNebavilo mě se za nim otočit a podívat se na něj na parkovišti. Jako jo zahovadit si na okresce bylo občas fajn ale na normální ježdění to byla vopruz kára.

Bigg.I
27. ledna 2021, 15:16
1

My mame 1.6 kombi. Na tom aute je nejlepsi akorat to, ze to je kombi a mozu v tom vozit dily :D. Vic me i bavi moje Corolla.