reklama
načítám data...

Za závody klasiků nemusíte do Goodwoodu!

01. července 2018, 08:32 15 komentářů Matěj Podhorský Editorial

Kdo by neměl rád závody historiků! Pokud patříte mezi jejich příznivce, určitě vás potěší, že i u nás se dá leccos zajímavého videt.

zobrazit celou galeriiEditorial: Za závody klasiků nemusíte do Goodwoodu!

Zase píšu o závodech, až se tomu sám divím. Ostatně, v redakci jsem považován za milovníka nových SUV a veškerých vpravdě neřidičských aut, hlavně aby to bylo pohodlné, výkonné a člověka co nejvíce izolovalo od světa. A nové. Stará auta jsou podle mě nespolehlivá, náročná na péči, a pokud už mají být spolehlivá, jsou neskutečně drahá. Tak proč sakra nemůžu z hlavy dostat představy o závodění s klasickým Mini Cooperem?

Věc se má totiž tak… po návštěvě závodů ADAC GT Masters v Mostě jsme se s kolegou domluvili, že zajedeme do Mostu ještě jednou, tentokráte na závody historiků, tentokrát posvěcené organizací FIA. A do toho byl ještě v Brně pořádán HistoCup. Vyrazili jsme tedy nejprve do Brna, a pak do Mostu. Zjistili jsme, že aby člověk viděl krásné historické závodní vozy, nemusí nutně do zahraničí, například do Goodwoodu nebo podobně. Stačí totiž, aby zahraničí přijelo sem.

Ano, obě akce měly jednu věc společnou. Jak brněnský HistoCup, tak mostecký The Most Historic Grand Prix byly akce zahraničního původu. HistoCup pořádají a jezdí naši jižní sousedé z Rakouska, FIA Historic je podnikem německým. Takže se opět opakovala bizarní situace, kdy téměř po každém závodě zněla na počest vítěze sudetským Mostem německá hymna.

reklama

Co vlastně od takové akce, kde se jezdí převážně historickými vozidly může nováček čekat a proč byste se na podobný podnik měli vypravit také?

První věcí je, že všechno je malinko pomalejší, než jste zvyklí z moderních závodů. Přeci jen, maličký Mini Cooper se skromným výkonem na kolečkách z hračkářství prostě nebude jezdit tak rychle jako speciály kategorie GT3. To samé platí o atmosféře v boxech a celkové organizaci akce. Všechno probíhá uvolněně, v klidu, vládne přátelská atmosféra a nikdo se nevzteká a nemlátí dveřmi jako na Octavia Cupu. I když, jeden závodník s žigulíkem také neunesl selhání vozu a vyřídil si to s ním po chlapsku, třísknutím dveří.

Pomalejší tempo však rozhodně neznamená, že se nezávodí naplno. Jistě, auta jsou většinou drahá a vzácná, proto bývají závodníci opatrnější, navíc také často jezdí za své. Nasazení je však vysoké a pozorovat souboje, ve kterých se nahání malé Mini Coopery, bokem lítají Lotusy Cortina a vše z povzdálí za hromového burácení sleduje divoká AC Cobra, to jsou momenty k nezaplacení. Auta také velmi často jezdí bokem, protože auta často ani nepoužívají slicky. Ve výsledku vás čeká nádherná podívaná, kterou navíc máte čas sledovat a opravdu si užít.

Ještě jedna věc, a to, že výše uvedené neplatí, když dojde na jakékoli formule. V Mostě jsme měli štěstí na formule 1 70. a 80. let a nebyli jsme zklamáni. Mně osobně tahle éra formule nic neříká, nicméně bylo zajímavé sledovat závodní speciály let dávno minulých prohánět se po okruhu kde formule nikdy nezávodily, takové monoposty Lotus v barvách John Player Special pak potěší úplně každého. Při bližším pohledu na konstrukci těchto vozů pak musíte uznat, že to tenkrát chtělo opravdu odvahu, prohánět se takovým tempem v podobně "bezpečných" vozech.

Závody historiků mají také tu výhodu, že i opravdu zapálený fanoušek často poprvé uvidí naživo vozy, o kterých si doposud jen četl. Nebo zjistí, s čím vším že se v minulosti závodilo. Takový závod seriálu HAIGO Touring Cars byl pro mne velmi objevným momentem. Najednou jsem na trati pohromadě viděl žigulíky, Zastavy, Lady Samary a podobné sofistikované závodní náčiní. Holt nesmíme zapomínat, že východní Německo, ač stále Německo, bylo prostě východní se vším všudy. Popravdě uvedené vozy nemám příliš v lásce a tak mi radost snad udělalo jen to, že přemotivovaný řidič Zastavy přecenil brzdný účinek svého stroje a prostřílel se startovním polem až do kačírku, přičemž udělal z nebohého vozu tříkolku. Na některé retro je snad lepší prostě zapomenout a dělat, že nebylo.

reklama

Musím se ale ještě jednou vrátit k vozům šedesátých a sedmdesátých let. Ať už to byly Alfy a Escorty v Brně, nebo Cortiny, Mini a Ginetty v Mostě, tohle je pro mě osobně to pravé závodění. Jasně, chyběly tam zběsilé E Typy, známé z Goodwoodu, ani tam nikdo neproháněl Ferrari 250 GTO, stejně to byl vždy vrchol akce. Popravdě si vždy říkám, že je vlastně dobře, jak jsou tahle auta dnes drahá. Sehnat závodní Escort RS2000 Mk2, nebo Mini Cooper S a ještě s nimi závodit, to je opravdu drahá záležitost. Současně mě vždycky mrzí, že jsou tak drahá a nedostupná, zbývá je leda obdivovat z tribun.

Jaký je tedy závěr? Určitě pozitivní, je přece skvělé, že i u nás můžeme vidět na okruzích zajímavá historická auta, a vždy s radostí sleduju, jak někdo se svým veteránem skutečně závodí. Auto má jezdit, má žít, má se radovat, jedině tak je to dobře. Jste-li fanoušky podobných akcí, určitě se na nějakou další vypravte. A rozhodně se s námi a s ostatními podělte o tipy, kam a kdy zajít, budeme jen rádi.

Za fotky z obou akcí opět děkuju Lubošovi


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Kuře
01. července 2018, 12:40
0

Na podobné akci sem byl před pár lety v rakousku, to bylo fakt parádní:)

reagovat
Be
Beaumont
01. července 2018, 14:21
1

Jeste bych dodal, ze v Brne se nezavodi jen na okruhu, nybrz posledni roky take na Vystavisti (BVV) v ramci tzv. Revivalu. A podivana je to taky paradni, srovnatelna s okruhy.
A pokud chcete vyrazit do ciziny, ale Francie nebo Anglie jsou moc daleko, tak skvele zavody se jezdi i na Salzburgringu a zejmen tzv. AVD Oldtimer Grand Prix na Nürburgringu (prevazne na nove GP trati).

reagovat
Rien
02. července 2018, 01:36
0

To mini s tou velkou veci za sebou (sorry, nevim co to presne je), mi pripomnelo tenhle vtipek:))

reagovat
Matěj Podhorský
02. července 2018, 09:29
0

:D
Dodám, že to je Ford Falcon :)

Sedrik
02. července 2018, 09:02
0

V Mostě jsme se byli také podívat a souhlasím s článkem - super atmosféra, krásná auta a monoposty ze 70. a 80. let - nádhera.

Pro mě bylo ale největším překvapením právě HAIGO TC - závod, od kterého jsem nic nečekal mě hrozně bavil! Právě asi díky relativně malé hodnotě závodních "speciálů" jeli všichni hodně na krev a mělo to super atmosféru - takový německý Plech Cup :)

Utržené kolo Zástavy a prásknutí dveřmi Žiguli jsme taky viděli a pro mě právě tento závod byl jasnou pozvánkou na příští ročník.

reagovat
Matěj Podhorský
02. července 2018, 09:29
0

Tak to jsme museli stát někde kousek od sebe na tribuně u retardéru :) jako nakonec co chlapíci s těma popelnicema smažili celkem solidně, což o to :)

Sedrik
02. července 2018, 09:34
0

Asi ano - na ten závod jsme seděli u stolečku u toho stánku, kde vařili mátovej čaj :) V sobotu byla kosa jak v ruským filmu.

Fakt mě to překvapilo, jak tomu dávali :p A ta první pětice (později už jen trojice) jela fakt výborně.

Za
Zazaa
02. července 2018, 16:48
0

Nemci to HAIGO strasne prozivaj ... snad kazde zavody co sme videli tak byla spousta adrenalinovejch situaci ....
ale i ti anglicani s formulema junior atd se nezdaji ... vloni se v Moste strhnul slusnej slejvak tak sme si rikali, ze to uklidej hned do depa, ale odjezdili celou rozjizdku a vubec to nesetrili

Sedrik
03. července 2018, 07:48
0

Na ty junior formule jsem se taky těšil, ale seděli jsme na tribuně u cílové čáry, takže tu hromadnou v první zatáčce jsme pořádně neviděli - ale vypadalo to, že tam jeden monopost letěl slušně vzduchem. Pak 3 kola za SC a po restartu už nic moc závod...

Matěj Podhorský
03. července 2018, 08:57
0

Jo, letěla vzduchem a skončily hezky na sobě :)

Sedrik
03. července 2018, 10:14
0

Whow - díky za fotku :p Ta první šikana je zrádná.

This is a rule of racing: No race has ever been won in the first corner; many have been lost there.

Krank
04. července 2018, 12:37
1

Zvuk a zase zvuk přátelé. To je to uplně nejpodstatnější na retro závodění. Nic takového už jinde neuslyšíte. Byl jsem v Mostě i na GT Masters a bylo to krásné, přesto je zvuk formulí a prototypů ze 60s - 70s uplně jinde. Až vám naskočí husí kůže když to nakopnou během Pitwalku.

reagovat
Petr 'Krab' Jeřábek
04. července 2018, 13:22
0

To je přesný! Proto taky moc rád na závody historiků jezdím, je to svátek.

Za
Zazaa
04. července 2018, 14:06
0

Jj driv to bylo opravdove zavodeni, ten zvuk motoru, smrad nespaleneho benzinu ... a proto za chvili odjezd smer LeMans :-)))

Petr 'Krab' Jeřábek
04. července 2018, 15:34
0

šťastnou cestu a užij si to! Já byl asi už 4x snad ... nádherná akce, škoda že letos to nevychází, jel bych logicky zas!



reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Cheyenne extended cab 1991
Chevrolet Cheyenne extended cab

1991 rok výroby
176 koní výkon
6 200 ccm objem

Hyundai Santa Fe Santa Fe 2,2 CRDI TECHNOLOGY 2016
Hyundai Santa Fe Santa Fe 2,2 CRDI TECHNOLOGY

2016 rok výroby
147 koní výkon
2 200 ccm objem

Peugeot 206  1999
Peugeot 206

1999 rok výroby
65 koní výkon
1 587 ccm objem

Jeep Comanche  1987
Jeep Comanche

1987 rok výroby
125 koní výkon
4 000 ccm objem

Chevrolet Camaro 5.7L V8 TOP stav 1975
Chevrolet Camaro 5.7L V8 TOP stav

1975 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem