logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Volvo XC90 T8 eAWD: Ať žije král

Volvo představilo modernizovanou vlajkovou loď značky, model XC90. Jak se stalo, že je tohle SUV i po deseti letech stále tak oblíbené?

Psal se rok 2002, když se na trhu objevila první generace SUV Volvo XC90. A tím dnem se začal zánik automobilky Volvo. Celý svět predikoval odklonu od tradičních hranatých kombi ke kulatému SUV jepičí život. A výsledek? První generace XC90 se prodalo přes 620 tisíc kusů, to auto představovalo totální úspěch a dodnes je mezi ojetinami žádaným zbožím, které jeho majitelé odmítají dát z ruky. 

A potom přišel rok 2015 a druhá generace tohoto bestselleru. Teď už byla katastrofa nevyhnutelná. Volvo vyřadilo všechny velké motory (první generaci XC90 jste mohli mít i s osmiválcem), ponechalo jen dvoulitrové čtyřválce s různou úrovní přeplňování a elektrifikace. To bylo ve velkém prémiovém SUV do té doby něco naprosto nemyslitelného. Zásadní revoluce přišla i v interiéru, kde výpoveď dostala téměř všechna fyzická tlačítka a ovládání většiny funkcí se přesunulo na displej radiomapy. Kdo by něco takového chtěl?

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Uběhlo deset let a Volvo nezkrachovalo. Nezkrachoval ani projekt XC90. To auto je tu s námi dodnes, celková produkce se blíží hranici jednoho milionu prodaných kusů. A zdaleka nekončí. Vždyť jen na našem relativně malém českém trhu se jich každý den prodá pět, XC90 tu tak není jen největším (a nejdražším), ale také s přehledem tím nejprodávanějším modelem značky a výrazně se podílí na bezprecedentním růstu Volva na našem trhu. Volvo si zároveň buduje mimořádně loajální klientelu, takže není výjimkou, že si jeden zákazník z showroomu za ta léta odváží už pátou XC90 druhé generace.

Po přečtení těchto řádků asi mnohým z vás vyvstává v hlavě jednoduchá otázka. Co na tom autě ti lidé vlastně vidí? A to se dnes pokusíme zjistit. Ostatně právě je ten nejlepší čas. Model XC90 se ani po celé dekádě nechystá do důchodu. Právě naopak, pro letošní modelový rok výrobce připravil jeho zatím nejvýraznější modernizaci, aby vedle elektrické novinky EX90 nepůsobil jako nějaký výprodejový kus. Ostatně souběh těchto dvou modelů Volvo oznámilo už při prvním (z mnoha) představení EX90, týmy pracující na obou autech od sebe proto často záměrně opisovaly.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

A tohle je tedy ono. Volvo XC90 v modernizovaném provedení pro rok 2025. K dispozici jsou dvě provedení pohonu – mild hybrid a plug-in hybrid. Pro test jsme si vybrali rovnou to nejlepší, tedy plug-in hybridní verzi T8 eAWD v provedení Ultra a s nějakými těmi hračkami z poličky s volitelnou výbavou navíc. Volvo si tak bude muset v tomto testu obhájit své místo nejen z hlediska věku, ale i ceny, která u tohoto konkrétního kusu překročila 2,7 milionu korun.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Volvo XC90 dostalo novou příď. Zbytek vozu zůstal víceméně beze změn, znalci si povšimnou zatmavených koncových svítilen a několika dalších detailů, ale to jedinou podstatnou úpravou je právě ona příď. Volvo má nyní zcela nový design masky chladiče, která kromě jiného rastrování dostala i jiný tvar. V kombinaci s úzkými světlomety je celá příď najednou dynamičtější, více rozkročená. XC90 najednou působí možná méně majestátně, o to ale svěžejším dojmem. Pamatuji si na svůj první dojem ze statické prezentace, kde mi inovovaná XC90 přišla prostě menší. Zajímavý je i nový odstín laku Mulberry Red.

Foto: Volvo

 

Zatímco exteriér kromě oné dynamičtější přídě (která dokonale ladí s dalšími úpravami, o kterých bude řeč) vlastně žádnou modernizaci neprodělal, v kabině je to docela něco jiného. Ono je to logické, zvenku XC90 působí stále moderně a soudobě, kabina za těch deset let už skutečně zestárla. Já vím, že mnozí tradicionalisté se s velkými obrazovkami trčícími z palubních desek moderních vozů smiřují jen těžce, onen maličký displej zasazený do středové konzole XC90 už začínal vypadat vážně jako trochu retro.

Teď je ale pryč a na jeho místě je moderní palubní deska s velkým ostrým displejem radiomapy. A ta je taky zbrusu nová. Modernizovaná XC90 dostává hned z výroby nový systém, dosud známý jen z elektromobilu EX30. Třikrát sláva, protože tento upgrade byl potřeba snad ještě více, než výměna onoho maličkého displeje. Nový systém běží stejně jako ten předchozí na základech operačního systému Android, už se ale nesnaží tvářit jako předchozí radiomapy Volvo a rovnou nabízí intuitivní ovládání velmi podobné tomu, jaké znáte ze svých telefonů nebo tabletů. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Systém je přehledný, jednoduchý na ovládání a díky integraci aplikací z androidího Google Play máte své oblíbené aplikace přímo v systému auta, nemusíte je krkolomně zrcadlit z mobilního telefonu. Spotify tak začíná hrát okamžikem oživení vozu, Goolge mapy znají vaše oblíbené cíle i historii vyhledávání, zároveň jsou ale integrované i do displeje před řidičem. Ano, mnoho z toho dokáže i zrcadlení telefonu pomocí Apple Car Play nebo Android Auto, tady je ale integrace aplikací přecijen na jiné úrovni. 

Abych jen nechválil, ve dne v testovaném autě nereagovalo nastavení jasu obrazovky a v oněch šedivých dnech minulého týdne tak někdy mapa zářila možná až trochu moc. Jakmile se ale sešeřilo a vůz se přepnul do nočního režimu, onen nastavovací slider ožil a všechno už pracovalo, jak má. Předpokládám, že se tedy jedná o chybku, kterou odstraní některá z aktualizací – to je bohužel něco, na co si v nových autech už pomalu zvykáme.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Nechme už ale radiomapu být a pojďme se rozhlédnout po interiéru XC90. A začnu trochu netradičně ambientním osvětlením. Víte, v recenzích vozů Volvo a obzvláště v rámci našeho českého písečku autoři pravidelně zmiňují čínského vlastníka švédské značky. Fajn, chápu to, ale podívejte se pořádně. Když si rozkliknete nabídku ambientního osvětlení v mnohých prémiových vozech, pestrostí si nezadá s lunaparkem uprostřed asijské tržnice. V některých vozech umí ostré barevné tóny i pulzovat. A Volvo? Ambientní osvětlení tu je, má lehounký hřejivý bílý barevný tón a toť vše. Žádný lunapark, žádná plameňáková růžová, nic takového. A tak to má být. Tohle je prostě švédské minimalistické Volvo.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

A samozřejmě to není jen o nějakém osvětlení. Celá kabina je zkrátka moc příjemné místo k životu. Tady jste na palubě vlajkové lodi značky. Mladistvá a rošťácká EX30 si může experimentovat s materiály vyrobenými na první pohled z recyklátů, tady je to něco docela jiného. Textilie inspirované kryty prémiových soundsystémů, jemná kůže nappa, vybledlé dřevo v provedení evokující větrem ošlehané větve stromů na pobřeží, hliníkový dekor nebo křišťálový volič převodovky – to je svět, ve kterém se ocitnete na palubě XC90. Ze všeho tu je cítit kvalita i cit pro detail, zároveň to ale není v žádném ohledu přehnané. Kabina zůstává decentní, elegantní a klidná.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

A taky prostorná. XC90 původně vznikla jako vůz pro americký trh, to auto je vážně velké. Místa je tu dost naprosto všemi směry, i třetí řada sedadel pojme dospělého a za ní stále zůstává i nějaký ten prostor pro zavazadla. Škoda, že třetí řadu sedadel nelze ovládat elektricky. Naopak pochválit musím přístup na zadní sedadla. Ani tady vám nepomůžou elektromotorky, ale kdo už někdy čekal, až sedadlo dobzučí do své krajní polohy, ten to jistě stejně jako já bude chápat jako pozitivum. Ve Volvu stačí uchopit příslušné madlo a celé sedadlo se poslušně uhne z cesty během okamžiku a uvolní velkorysý prostor pro nasoukání se dovnitř.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Když už jsme všichni uvnitř a užíváme si první tóny naprosto fantastické audioaparatury Bowers & Wilkins o výkonu 1410 W, můžeme konečně vyrazit na cestu. Po otočení spínače se zdánlině nestane vůbec nic. Pochopitelně. Sedíme v plug-in hybridu, který prvních 60 kilometrů zvládne zcela v elektrickém režimu. Dle standardů WLTP výrobce udává až 70 kilometrů, v městském provozu dokonce 89 kilometrů, ale je zima, vyhřívání sedadel v první i druhé řadě jede naplno a rozhodně se nechceme loudat, však i oněch 60 kilometrů je v tak velkém hybridu slušná porce. A především – dojezd nás nemusí vůbec trápit, kromě elektromotorů tu máme i zážehový dvoulitr, dohromady tak žene vůz dopředu 455 koňských sil. A to je na klidné rodinné SUV víc než dost.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Teď ale přichází na řadu asi největší překvapení modernizace XC90 – podvozek. Vlajková loď Volva je v současnosti k dispozici se dvěma provedeními podvozku. Už v základu tu je aktivní tlumení FSD, které má vozu propůjčovat mimořádný komfort a zároveň jisté jízdní vlastnosti. Jak to funguje v praxi? Nemám tušení. V testovaném autě totiž máme příplatkové vzduchové odpružení. To kromě party tricků v podobě změny světlé výšky nabízí aktivní odpružení FOUR-C. Pro modernizovaný vůz byl systém přepracován a tady je tedy změna rozhodně znát. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Nečekejte jízdu jako na obláčku podobnou té ve starých Citroënech, tu Volvo ani na vzduchovém podvozku nikdy nepředvádělo. Jízda je ale komfortní a plavná, jak se od velkého SUV očekává. Potud žádné překvapení. To přichází až v zatáčkách. XC90 je klidné, elegantní, rodinné auto, žádný sporťák, o to nečekanější chování předvádí, když trochu přeženete nájezdovou rychlost do zatáčky. Namísto neochotného přešlapování se novinka zapře vnějšími koly a vykrouží oblouk jistě bez náklonu a bez náznaku nervozity. 

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Sametově odladěný pohon zaujme rychlostí reakce. Elektromotory zabírají okamžitě a tak se tu můžete cítit trochu jako v elektromobilu. Potřebujete se rychle zařadit či předjet? Sešlápněte pedál a výkon je tu okamžitě. Tahle bezprostřednost v kombinaci s aktivním podvozkem dokonce umožňuje v zatáčkách krásně jemné korekce směru plynem – ve Volvu XC90! K zážitku z elektromobility se blíží i režim B voliče převodovky, který zde představuje možnost ovládání vozu jedním pedálem. U plug-in hybridu je to ojedinělá a příjemná věc.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

Jakmile vás ale nějaké dovádění omrzí, můžete zapnout plejádu asistenčních systémů, relaxovat ve svém klidném světě a nechat vůz plout krajinou. I tady došlo ke zjevným vylepšením. Pilot Assist, systém semiautonomního řízení Volvo, sice stále umí aktivně udržovat vůz uprostřed jízdního pruhu jen do tachometrové rychlosti 139 km/h (proč ne aspoň 140, když nastavení tempomatu skáče po pěti km/h?), celý systém je ale nyní mnohem bezprostřednější, nechává si menší odstupy a mnohem rychleji reaguje, pokud se před vámi objeví volná dráha. 

A právě tohle je mistrovská disciplína Volva XC90. Je jedno odkud jedete, je jedno, kam míříte, tady uvnitř panuje vždy klid a pohoda. To auto působí až terapeuticky. A kdyby se přecijen něco pokazilo, je XC90 stále na špičce v oblasti pasivní bezpečnosti a v nárazových zkoušek si i dnes odnáší jedno ocenění za druhým – na deset let starou konstrukci myslím hodně dobrý výsledek.

 

Verdikt

Volvo XC90 zůstává i po deseti letech na trhu jedním z nejúspěšnějších modelů ve své kategorii. A já už teď docela rozumím každému, kdo se pro něj rozhodne. Tohle auto není extravagantní, není to SUV, se kterým se stanete králem ulice, nezvedne vám street cred, ale ani krevní tlak. Volvo je spolehlivý parťák pro každý den, jeho ovládání je snadné, atmosféra na jeho palubě povznášející a uklidňujícím způsobem bezpečná.

Foto: Honza Křeček, Autíčkář.cz

S modernizací dostalo velké Volvo nejen dynamičtější příď, ale především přístrojovou desku a radiomapu hodnou prémiového vozu z roku 2025. Velkým překvapením je inovovaný podvozek, díky kterému je toto konzervativní a klidné auto schopné skutečně nečekaných výkonů, aniž by jakkoli utrpěl komfort na palubě. Za testovaný kus si Volvo účtuje dva a tři čtvrtě milionu korun. To není málo, zároveň ale naprosto chápu každého, kdo podepíše objednávku.

 

Technické údaje

Motor: Přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0l, plug-in hybrid
Výkon: 335 kW (455 k) 
Točivý moment: 400 Nm 
Převodovka: osmistupňová automatická
Pohon: pohon všech kol eAWD (zadní náprava hnaná pouze elektromotorem)
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,4 s 
Provozní hmotnost: 2297 kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,6 l/100 km kombinovaná WTLP
Průměrná spotřeba v testu: 8,6 l/100 km kombinovaná
Cena (XC90 T8 eAWD Ultra): 2 452 400 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

eLzyx
23. 1. 2025, 11:18 0 reagovat

Jak velká je ta hybridní baterie a jak rychle se nabíjí? To jsou docela podstatné údaje k použitelnosti hybridního systému. Pokud se nabíjí pomalu a jen na AC, málokdo bude ochotný tahat kabel an auto nabíjet.

Honza Hamster Křeček
23. 1. 2025, 12:25 5

Baterie je 19 kWh a nabíjí se jen AC, u plug-in hybridů se s nějakým dobíjením na superchargerech příliš nepočítá, nedává to smysl a není to ani ekonomické. Dobíjí se většinou doma přes noc, z domácí nabíječky se XC90 nabije z nuly na 100% za tři hodiny. Na delší cesty je tam spalovací motor.

eLzyx
23. 1. 2025, 12:41 -3

čekal bych, že se pokusí dohnat Mercedes, který má ty hybridní dojezdy delší. A hlavně je možné je dobíjet DC až 60kW (třeba u GLE 400e). A to je sakra důležité. A to ve dvou rovinách. První - reálně využívání PHEV systému na maximum. Stlačení spotřeby a produkce škodlivin na minimum. A druhá rovina je použitelnost. S AC se pojí nepříjemné tahání vlastního kabelu z auta, který navíc může být znečištěný, protože je dlouhý a válí se po zemi. Opruz. Po chvíli to lidi přestane bavit. DC je pevně na stojanu. Jdu na oběd, hodím to na 50DC nabíječku a za 45 minut mám plnou. Čisté ruce.

Honza Hamster Křeček
23. 1. 2025, 12:55 3

Věřím, že se najde někdo, kdo to využije, je to u toho Mercedesu příjemný bonus, jako "sakra důležité" bych to ale určitě neoznačil. Většina PHEV aut nikdy na veřejnou nabíječku nezamíří, těch pár desítek kilometrů dojezdu na městské poskakování stačí. A kdyby ne, je tu pořád ještě 70 litrů benzinu, takže proč řešit veřejné nabíječky...

eLzyx
23. 1. 2025, 13:42 -2

Maximalizace doby komfortní jízdy na elektriku? Náklady na kilometr? Já vím služebák, kdy je každému šumafuk, co to žere. Ovšem pak lze pochybovat o účelnosti systémů "malého" PHEV. V režimu "je mi to jedno" jej využíváš málokdy. Taháš zbytečnou zátěž, řešíš zbytečný servis. Auto o hnědém točeném. Lepší když to bude jen mildhybrid, nebo úplně holý benzin.
A ono i z pohledu dojezdu je to o ničem. "Bydlím" v nějakém pražském satelitu jako je Brandýs, Kralupy, Kladno atp. a makám třeba v Michli. Nebo třeba z Loun do Mostu. 32km tam, a zpátky se mi 5km před barákem už sepne motor a to jen na chviličku, takže se ani neohřeje.
Pokud by to mělo DC jako Mercedes nebo nová VW, tak se stavím před dojezdem do práce v Lidlu pro koblihu a za 10 minut tam naloupu 8kWh na 50DC. A nebo kdyby to mělo 100km dojezd, stejně jako zmíněné automobilky, tak neřeším vůbec a tu denní agendu zvládnu jen na elektriku z domácí FVE.

Honza Hamster Křeček
23. 1. 2025, 14:15 2

Náklady na kilometr s veřejnou DC nabíječkou budou někde kolem 2,75 CZK/km, na benzín to budou tři koruny. Tedy pokud bys měl dojíždět posledních deset kilometrů na benzín, připlatíš si za ten den dvě koruny a padesát halířů. Jestli to je částka, která majitele auta za 2,75 milionu zajímá ponechám otevřené...

Ano, vždycky bude někdo, kdo to má do práce a zpět o tři kilometry dál, než dojede PHEV. Pro většinu lidí (statistika říká, že průměrné auto v EU nenajede za den víc než 60 km) to stačí. Já to mám do práce 12 kilometrů a nabíječku mám jak doma, tak u kanceláře, tedy já jsem třeba přesně ten případ, který PHEV na veřejnou nabíječku nepoveze asi nikdy, vlastně ani nemusím nabíjet každý den.....

A btw. pokud chci zvládat celý den jen na elektřinu, je tu teď i EX90..........
-
Komentář upraven 23. 1. 2025, 14:17:36

Marek Brunner
23. 1. 2025, 14:29 2

Já bych chtěl vidět toho člověka, který si koupí PHEV a když zjistí, že mu nevystačí dojezd na cestu z práce domů, zastaví na nabíječce. :)
use case pro PHEV je prostě jasně daný - nabíjím doma/v práci/ideálně obojí, a cokoliv dál jedu na PHM. Abych se otravoval s tím, že musím cestou zastavovat a nabíjet, na to si člověk kupuje čisté EV. PHEV je zkrátka komfortní mezistupeň - vím, že jezdím většinou jen okolo komína, nechci kvůli tomu startovat spalovák, ale taky potřebuju tu jistotu a komfort normálního spalováku na delší cestu. S plug-inem se naučím strkat do auta kabel při každé možné příležitosti a doma kabel nemusím štrachat z kufru, takže tam komfort prostě je. Navíc se v případě těchto větších SUV ani veřejné nabíjení příliš nevyplatí, jak zmiňuje Honza.

MBMB
23. 1. 2025, 14:53 0

Určitě jsou scénáře, kdy se hodí DC nabíjení i u PHEV. Například na delších trasách člověk přeci jen občas zastaví, a tam se hodí to na tu nabíječku na chvíli píchnout, když má člověk tu možnost. Nebo jak už tu padlo, pokud člověk potřebuje za den ujet víc, než je elektrický dojezd auta, tak se opět hodí mít možnost něco nabít například během krátké návštěvy supermarketu. Stejně tak na nějakých vícedenních výletech, kdy člověk nemá k dispozici tu domácí nabíječku.
Je to zkrátka flexibilnější a umožňuje to v některých případech jezdit víc na elektřinu. Ale obecně souhlas, to těžiště nabíjení je z principu u PHEV jinde, a evidentně se to kvůli takovým případům nevyplatí do těch aut přidávat.
S velkými baterkami jako u toho GLE to má větší opodstatnění a tam to asi budeme vídat běžně.

Marek Brunner
23. 1. 2025, 16:55 2

MBMB: ano, teoreticky to smysl dává. Praxe mluví bohužel jinak ze dvou důvodů:
1) Efektivita PHEV vs EV: ještě jsem nepotkal PHEV, který by byl stejně nebo aspoň jen o trochu méně efektivnější než EV. Může za to celá řada faktorů, absencí tepelného čerpadla v chladnějším počasí počínaje, přes zabudované elektromotory v převodovkách (čím víc koleček, tím víc to bude papat, že jo..) až po slabší rekuperaci kvůli slabším elektromotorům. Průměrný PHEV prostě spotřebuje řádově o 5-10 kWh/100 km více než srovnatelný EV ekvivalent - čest výjimkám, bohužel jsem žádnou zatím nepotkal.
2) Cena nabíjení: Průměrně u nabíječky v Česku zaplatíš nějakých 12-15 Kč/dodanou kWh. To je zhruba dvojnásobek co doma při použitelném tarifu, a to už se vůbec nebavím o FVE, které to aspoň virtuálně stáhne na nulu.
U XC90 se sice spotřeba neukazuje, vezměme si tedy X5 50e - https://www.autickar.cz/clanek/2024-03-30-bmw-x5-50e-plug-in-hybrid-recenze-test-phev/ - které se dá označit za konkurenta. Během testu se mi nepovedlo dostat spotřebu pod 30, spíše tam svítilo něco mezi 30-35 kWh. To by tedy odpovídalo, pokud bych ho nabíjel na DC nabíječce za 12 Kč/kWh, na cenu za km okolo 4 Kč. Pokud jsem jezdil jen na benzín, šestiváleček si vzal mezi osmi a deseti litry (zhruba tedy jako tohle Volvo), při dnešních cenách benzínu okolo 35 Kč/l to tedy odpovídá na 2,8-3,5 Kč/km. K tomu si přidej opruz s čipy jednotlivých poskytovatelů, nedejbože v zahraničí ještě na dovolené kvůli těm pár desítkám km studovat, zda se mi to vůbec vyplatí.

VK
23. 1. 2025, 14:13 -1 reagovat

Připomíná mi dřevák na kolečkách.

Sato
23. 1. 2025, 16:46 2 reagovat

Casty use case pro PHEV je splneni ESG pre firmu a stale poskytnutie zamestancovi plnohodnotne auto. Bouzel. V nasom korporate sa tento rok okrem EV nakoniec s milosrdnym zvolenim zelenych bohov moze objednavat aj zopar vybranych HEV/PHEV. benzin na ccsku, doma elektrika za vlastne, co sa mi viacej oplati nabijat alebo celorocne jazdit s praznou ak v praci nebude pri nabijacke miesto? (len recnicka otazka, asi pojdem do EV)
Nevraviac o ludoch bez domu, ty ked nechytia nabijacku v praci tak urcite nebudu nabijat. A ze takych je.

rivka
23. 1. 2025, 19:42 1 reagovat

Na celém tom článku se mi nejvíc líbí čas jeho zveřejnění, 22:22 :-) A k tomu kralování - po ex V8 4.4 král s dvoulitrem? Kulový Jasánek, kulový. Možná tak jednooký mezi slepými králem, víc ani ťuk.

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte