načítám data...

Volvo V90 T8 Recharge: Dokonalý sleeper bez sportovních ambicí

Rychlé kombíky nenápadného, elegantního zevnějšku se objevují v nabídce Volva po desetiletí. I dneska dokáží udělat dojem.

zobrazit celou galeriiFoto:   Viola Procházková

Poslední dobou jsou to spíš plně elektrické modely, jimž se v článcích a následných diskuzích dostává pozornosti vrchovatou měrou. Plug-in hybridy jako by ustoupily do pozadí, protože co nevidět bude stejně všechno elektro a spalovací motory zmizí v propadlišti dějin. Ale já vám nevím… I kdyby byla budoucnost skutečně elektrická (co si budeme povídat, argumenty zatím zcela přesvědčivé nejsou), těžko si umím představit, že by byla řeč o tak blízké budoucnosti, jako je často zmiňovaný rok 2030. Na to si počkám. Na každý pád mi dobře postavený a maximálně efektivní hybrid dává mnohem víc smyslu. Už dnes se dokáží některá plně hybridní auta pohybovat světem se spotřebou benzínu začínající trojkou a s odpovídajícím množstvím emisí. Zároveň se dost výrazně zlepšuje i poměr výkonu a spotřeby. Když jsme poprvé testovali pohon T8, ani sama automobilka se netajila faktem, že jeho hlavním benefitem je zrychlení a jízdní projev, nikoli úspora paliva. Po čtyřech letech evoluce už to vypadá maličko jinak…

Foto: autickar.cz

Co tu vlastně máme za auto? Facelift? Novou generaci? Ani jedno. Tahle V90 nám hezky ukazuje, že v době rychlých updatů systému, které ovládají všechno od ladění rádiových stanic až po nastavení tlumičů, má tří až čtyřleté fázování modernizací spíš symbolický než reálný smysl. Facelift modelu V90 proběhl v roce 2020 a už tehdy přinesl spíš kosmetické úpravy designu a některých funkcí. Na první pohled se auto nijak nezměnilo ani teď, pod kapotou (a hlavně pod podlahou) najdeme novou generaci plug-in hybridního pohonu, konkrétně T8. 

Foto: autickar.cz

Pojďme se podívat, co se změnilo. V první řadě narostla baterie, která dostala třetí ‚patro‘ a navýšila kapacitu z 11,6 na 18,8 kWh. Dojezd čistě na elektřinu se tak natáhl téměř na dvojnásobek, skoro 90 km. (Výhodou je skutečnost, že baterie nezasahuje do zavazadlového prostoru, neboť je uložena podélně uprostřed pod podlahou kabiny. Má to ale i své nevýhody – v úložných prostor ve středovém tunelu nezbylo téměř nic a vyklidit pole musela i bezdrátová nabíječka.) Zadní elektromotor je o něco silnější a celkový výkon stoupl na 455 koní, přestože ze spalovacího motoru zmizel kompresor a zůstalo pouze turbo. Co je ale důležitější, celý systém teď umí s elektrickou energií lépe hospodařit. V zájmu rekuperace se auto naučilo používat funkci One Pedal Drive, což dosud není plošným standardem ani u čistých elektromobilů. A necháte-li systém, aby si poměr využití elektřiny a benzínu řídil sám, dostanete se na vskutku zajímavé hodnoty spotřeby.

Foto: autickar.cz

Na chvíli předám slovo Honzovi, který se do sledování číslíček palubního počítače ponořil důkladněji než já:

Takže přichází okénko nudy. V rámci poslední modernizace přidalo Volvo do svého hybridu více… hybridu. Je tu větší baterka, silnější elektromotor, prostě všeho víc. To má za následek větší elektrický dojezd (90 km WLTP, reálně spíše 70 km, což je pořád výborná hodnota na hybrid) a také vyšší výkon, konkrétně 455 koní. Jsou tu ale další hračky a jedna z nic je skutečně zajímavá. Kdo zná hybridy, ten už se jistě setkal s režimy provozu, které ty lepší hybridy (resp. abych byl přesný – plug-in hybridy) nabízí. Bývá tu režim, který preferuje elektrický pohon, potom režim udržující stálou úroveň nabití baterie (co si vezme, to tam zase vrátí) a nakonec dobíjecí režim, který umožní baterii pozvolna dobíjet (auto vrací do baterie víc, než si z ní bere). Tyhle věci jsou venkoncem praktické, elektrický pohon si chcete šetřit do města, takže je protivné, když vám auto baterii vytříská na dálnici a ve městě už potom funguje jen jako hybrid.

Foto: autickar.cz

Volvo jde ale ještě dál a celý tento proces automatizuje. Stačí zadat cíl do navigace a ponechat auto v základním režimu Hybrid. Auto si načte profil trasy a informace o provozu a dle toho si připraví nejlepší strategii, jak využít svou baterii. A funguje to. Cestu z letiště do pražských Petrovic zvládlo Volvo s průměrem 3,2 litru na 100 kilometrů a to měl mozek vozu na startu k dispozici jen 18% energie v baterii. Přitom to nebyla žádná ekojízda, auto se podívalo na dálnici do vyšších pater rychloměru a užilo si i nějaké ty kolony v okolí Kunratic. Příjemná potom byla možnost řídit auto jedním pedálem, to jsem v hybridu zažil asi vůbec poprvé a vůbec nechápu jak to konstruktéři odladili, nicméně funguje to báječně, klobouk dolů. Tolik tedy nudné okénko a předávám slovo zpět do studia. 

Foto: autickar.cz

Za pár let tedy urazil nabíjecí hybrid hezký kus cesty, přesto si myslím, že pro V90 si případný zájemce půjde z jiných důvodů. Klidně budu znít jako blondýna, ale jeden z nich je bezpochyby image a vzhled. Značka Volvo měla karoserie kombi vždycky skvěle zmáknuté a nezlomila nad nimi hůl ani s rozmachem SUV. Auto s protáhlou, štíhlou siluetou má v sobě to nejhezčí z klasických kombíků, přitom nepůsobí ani trochu zastarale. Když si dneska pořídíte obří kombi Volvo, dáváte najevo svůj nezájem o konvence hned několika způsoby, protože trend diktuje crossovery, tradice zase mnohoválce, a to ještě nikdo nevytáhl argument čínského kapitálu.  Veřejně se přihlásit k plebejskému čtyřválci, výrobku z Číny a nedostatku smyslu pro dobrodružství – míněno ve smyslu zažitých stereotypů – si žádá celého muže (nebo celou ženu), který má buď dokonale uklizeno v hlavě, nebo je trochu mimo. 

Foto: autickar.cz

Druhým důvodem, proč bych V90 doporučila, je komfort cestování, který můžu popsat jen jako zcela nekompromisní. Ať už mluvíme o rychlosti, odtlumení podvozku, vibracích z motoru nebo akustice na palubě, v tomto ohledu je Volvo důstojným konkurentem tradičních velkých ryb v prémiovém rybníčku. Ano, i se čtyřválcem. Schopnost dokonalé izolace posádky od okolního světa samozřejmě můžete vnímat i jako negativum. O řidičském zážitku, jak jsme ho zvyklí vnímat, tu samozřejmě nemůže být řeč, protože řízení je odtažité, o povrchu vozovky nemáte ánung, nevnímáte rychlost a málem ani zatáčky. Jenže světe, div se, existuje spousta lidí, kteří to přesně takhle chtějí. Čím jsem starší, tím víc je chápu, přinejmenším u auta na denní dojíždění. Volvo je luxusní čekárna a nijak se nesnaží maskovat se za sportovní náčiní. Přitom máte pod pravou nohou porci výkonu, jakou vám kdejaké kombi nenabídne.

Foto: autickar.cz

Na závěr jsem si nechala novinky, které mě zas tolik nenadchly. Vlastně to nejsou úplné novinky – už jsme se s nimi setkali třeba v elektrické XC40 nebo CX4 a všechny souvisejí s infotainmentem. Přístrojovka je plně digitální a má na výběr pouze ze dvou způsobů zobrazení – s mapou a bez mapy. I kdybych přijala argument, že více možností není vždycky lepší, režim bez mapy vypadá prapodivně. Uprostřed displeje totiž není nic, prostě jen prázdné místo. Snad si sem při další aktualizaci najde cestu aspoň rostlinný motiv nebo obrázek autíčka. Dotyková tlačítka pro ovládání klimatizace se oproti dřívějšku zmenšila a teď jsou i pro moje ruce na hranici ovladatelnosti.

Foto: autickar.cz

Do hlubin radiomapy se teď musí i pro funkce, které měly ještě před rokem vlastní tlačítko či točítko, třeba jízdní režimy nebo aktivace funkce Pilot Assist. A nakonec musím přiznat, že mě neuchvátil ani operační systém Google. Ano, vím, že jde o novinku, která je zatím v plenkách a určitě má potenciál, jenže jsem už prostě starší dáma a nehodlám se přeučovat z iOS na Android. Chci dál jezdit podle Waze a pouštět si Apple Music, Google mapy a Spotify mě nelákají. Naštěstí s další aktualizací (v době testu prý za 2 týdny) už bude funkce Car Play normálně dostupná, zaplaťpánbůh. Výhody přechodu na Google mi zkrátka zatím unikají, zvlášť když předchozí systém neměl z mého pohledu moc vad. 

Foto: autickar.cz

Verdikt

Vylepšený plug-in hybrid zase trochu mění pohled na možnosti svého využití. Při ‚běžném‘ dojíždění do práce máte šanci zvládnout cestu tam i zpět čistě na elektřinu. Jasně, pořád potřebujete domácí wallbox, jinak celá ta legrace pozbývá smyslu, ale tak to holt je. Při splnění této podmínky můžete celý pracovní týden fungovat v elektrickém režimu, samozřejmě pokud dojíždíte na stálé pracoviště, pro obchodní cestující to platit nebude. O víkendu pak přepnete na automatický hybridní režim a pořád si vystačíte s minimem paliva. A abychom neřešili jen šetření – pořád máte k dispozici 450 koní.

Auto, které se kolem nové hnací soustavy nachází, je stále stejně příkladné – komfortní a konejšivé. Upřímně doufám, že takové zůstane, ať už ho bude pohánět cokoliv, nafta, benzín, baterie nebo jaderný reaktor.

 

Technické údaje

Motor: 2,0 l řadový čtyřválec s plug-in hybridní technologií, benzínový s přeplňováním 
Výkon: 228+107 kW (310+145 koní)
Točivý moment: 400 + 309 Nm 
Převodovka: automatická osmistupňová
Maximální rychlost: 180 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 4,8 s 
Průměrná spotřeba udávaná : 0,8–1,1 l /100 km 
Cena testovaného vozu s příplatky: 2 278 814 Kč

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

riderhenry
23. března 2022, 16:17
1

Přiznám se, že po delší době test, který mě potěšil, takže děkuji! V90 je určitě zajímavá, osobně mě oslovuje o dost víc, než SUV se stejnou technikou, byť jsem v ní jel jen poměrně krátce. Přechod na Google software je asi logický z hlediska nákladů. Chápu, že to je věc preferencí každého, ale mně třeba ovládání Volva zase nikdy moc nesedělo. Třeba vypínaní start-stop systému, ale i další věci. Takže i když to nemusí každému vyhovovat, minimálně to bude levnější pro automobilku, která nemusí od podlahy dělat celý vlastní software.

Jo a ta věta: I kdyby byla budoucnost skutečně elektrická (co si budeme povídat, argumenty zatím zcela přesvědčivé nejsou) - cením!

reagovat
MB
MBMB
24. března 2022, 09:38
-2

Android Automotive je ještě v začátcích. Má normálně Google Play a lze si instalovat aplikace. Momentálně jich ještě pro Android Automotive ještě moc není, ale jsem si celkem jist, že časem tam bude i ten Waze a Apple Music.

Univerzální OS aplikovaný napříč různými auty a značkami je nová věc a bude zajímavé to sledovat.

reagovat
Jakub Pospíšil
24. března 2022, 10:29
4

Je v takových začátcích, že by zatím v produkčním autě neměl co dělat. Škodovku jsme roastovali za nehotové infotainmenty, tohle je ale mnohem horší, nepřijde mi fér nad tím přivírat oči jen proto, že to je Volvo.

MB
MBMB
24. března 2022, 11:51
0

Tak u VW byl infotainment především vadný, spíš než jen nehotový ve smyslu funkcí. V testu zazněla jen výtka na ten chybějící Waze a Apple Music, tak vycházím z toho. Sám jsem to nezkoušel. Škoda, že tedy nepadlo, co dál na tom má být nehotové, pokud to má být tak zásadní.

Apple music si lze určitě pustit i klasicky přes bluetooth. Může být samozřejmě nepříjemné, že kdo trvá na využívání nějaké konkrétní mapové aplikace, tak momentálně nemůže jinak než s mobilem na palubce, jak ještě donedávna bylo standardem. Koneckonců i v rámci Android Auto a Apple Carplay dlouho nešlo široce využívat aplikace třetích stran a člověk měl jen Google, nebo Apple mapy. Konkrétně Waze je v Apple Carplay jen 3,5 roku. Zajímavé, jak rychle jsme si zvykli.
Jestli tam má teď být Carplay, tak toto by mělo být vyřešeno. Zajímalo by mě, jestli na tom jde pustit i Android Auto (což do budoucna úplně ztratí smysl, ale teď by se to kvůli těm chybějícím aplikacím mohlo hodit).

Ha
Habakukk
24. března 2022, 13:52
1

Tak u auta za 2,2 míče je nemožnost Apple Carplay je tedy hrubý faul. Nota bene když je v autě pro neřidiče.

Jakub Pospíšil
24. března 2022, 14:40
2

Nefunguje tam mnohem víc. Doporučuji vyzoušet osobně, zvlášť pokud máte srovnání se předchozím systémem Sensus.

MB
MBMB
24. března 2022, 14:42
-1

To je otázka. Služby jako Android Auto a Apple CarPlay vznikly v reakci na zaostalé infotainmenty v autech bez moderních funkcí ze smartphonů a internetového připojení. A dost možná budou zase na ústupu. Jakmile mám totiž takový OS přímo v autě, tak potřeba takového řešení, které je z principu poněkud těžkopádné, padá.
Uznal jsem, že to mohlo být teď prvních pár měsíců, co Volvo Android Automotive nasazuje, nepříjemné, pokud si člověk zvykl na nějaké konkrétní aplikace, které tam teď ještě nejsou. Ale z dlouhodobého hlediska vlastnictví auta bych to považoval spíše za pozitivum, že tam je tohle. Ale uvidíme až časem, jak se to opravdu vyvine.

riderhenry
24. března 2022, 15:18
2

Smysl Android Auto a Apple CarPlay vidím v tom, že právě stačí sednou do auta, připojit telefon a jet. Není třeba instalovat, nastavovat atd. aplikace přímo v autě. Takže když se třeba v autě střídá víc lidí, nebo je půjčené... Osobně je mi bližší mít relativně hloupý systém v autě, který zrcadlí telefon, než mít dva vychytané systémy (telefon i ten v autě) a řešit oba. Ale to už je spíš o preferencích každého.

MB
MBMB
24. března 2022, 15:28
0

Určitě jsou use casy pro oboje. Z hlediska střídání lidí autě by mě například zajímalo, jestli tam jsou uživatelské profily, se kterými je asociované právě nastavení auta, aplikace nebo třeba i nastavení sedaček, zrcátek a volantu. Zatím jsem se o to vůbec nezajímal, zjistím si.

HeavySmoker
24. března 2022, 15:48
5

Osobne ma totálne desí že by mi v aute mal bežať Android na ktorý sa dajú voľne nainštalovať nové aplikácie. V nových autách je aj brzdový pedál len elektronicky spojený cez ten istý CAN bus ku ktorému má infotainment plný prístup a Android nie je práve výkladná skrina bezpečnosti. Viem že je to pohodlné a dáva to zmysel z užívateľského pohľadu, ale po dekáde v IT bezpečnosti si hovorím, že nie som na túto budúcnosť psychycky pripravený :)

Mi
Michal Lenc
24. března 2022, 18:15
1

Máte nějaké bližší info o tom, že by v nových autech byl pouze elektronický brzdový pedál? Jaké auto to podle vás používá? Podle mě je to blbost.

HeavySmoker
24. března 2022, 18:44
0

Michal: Brake by wire je hojne používaná vec a smer ktorým ide celé odvetvie. Nájdete to napr. v Alfa Romeo Guilia, C8 Corvette, MB SL, Toyota Prius... samozrejme v prípade závady by sa mal otvoriť ventil a prepnúť brzdy na bežný hydraulický princíp, ale za normálnych okolností je to čisto elektronický spínač bez mechanickej väzby

MB
MBMB
24. března 2022, 22:35
-1

Čistě brake-by-wire auto, pokud vím, alespoň zatím neexistuje, vždy tam je záložní hydraulika. Jinak na hecknutí vůbec není potřeba Android, jak lze ilustrovat na známém případu https://www.kaspersky.com/blog/blackhat-jeep-cherokee-hack-explained/9493/

Jinak s Android Automotive je to tak, jak jsem předpokládal. Jsou tam uživatelské účty, ke kterým je navázáno veškeré nastavení včetně té polohy sedaček. Aspoň tedy u Volva/Polestaru. Na jednorázovou jízdu nějakým autem je asi praktičtější Android Auto, jinak v principu spíš toto.

beastar
24. března 2022, 22:52
1

Jak napsat to stejné jinými slovy. Typický MbMb, začínám mít pocit, že si byl stvořen redakcí. Nebo někým. Skutečný člověk nemůže být jako Wikipedia:D Brake by wire je úplně běžná věc. U různých modelů řešena různě a ano součástí systému dosud bývá hydraulika ať sem třetí kdo to sem plácne.. Omg jak hluboko...

Mi
Michal Lenc
27. března 2022, 12:04
1

HeavySmoker:
Koukal jsem třeba na ten Braky by wire system u Alfy, což je toto: https://www.whichcar.com.au/features/explained-continental-mk-c1-brake-by-wire

A tam je napsáno, že Fail-safe mechanismus je ten, že pedál je mechanicky spojený s tou jednotkou a i kdyby vám vypadla elektrika, podá můžete brzdu prošlápnout a zabrzdit.
To samé u té C8, pořád je tam i v případě výpadku energie možnost mechanicky zabrzdit.

Mimochodem, CAN bus se nepovažuje za dostatečně bezpečnou sběrnici, aby přes ní běžel třeba Brake by wire. Pro tyto potřeby byl vyvinut třeba protokol FlexRay. Neříkám, že ten systém nebude nenapadnutelný, ale bude to něco chytrého s čím my v této diskuzi nepřijdeme.

Fr
Frodo
24. března 2022, 20:08
1

Android Automotive a debata o něm mi spojil to, co mi na možná nastupující elektromobilitě vadí. Je to uniformita. Pamatuji si, jak jsem hltal časopisy o autech a tam se dlouze rozebíral motor, podvozek. To se v testech elektro aut neděje. Tam se shrne že to jede jako kráva, případně že to jede méně jako kráva, že to má okamžité reakce na plyn, nadváhu a díky baterkám nízké těžiště. To je vše. Je tam hrozná uniformita a to mi dává souvislost i s uniformním OS pro auta.

Tento týden se mi v servisu v Citroenu dostal do rukou časopis z roku 2019 o historii Citroenu, speciál Evo magazínu. A to bylo počtení. Úplně jsem hltal to, jak probíhal vývoj, kolik úspěchů i slepých uliček přinesl. Opravdu doporučuji, i když jde o historii takové ,,plebejské´´ automobilky jako je Citroen. A pak tu čtu jásání nad uniformním systémem pro všechny a je mi smutno. Tohle je fakt to, co chceme? Sednout do auta a nevědět v čem jedu? Přitom právě vnímání interiéru, ovládání funkcí auta, jeho motor, podvozek jsem vnímal jako to důležité, jedinečné pro automobilku, model....
No tak jsem si pobrečel a svět se točí dál :)

reagovat
Mi
Milan7
25. března 2022, 09:48
4

Přesně v tomto autě (akorát ve variant T6 recharge) už 3 měsíce jezdím a nikdy bych si jej znovu nekoupil. Auto je v mnoha ohledech nedotažené, infotainment prostě nefunguje a to ani v tak bazálních věcěch jako je přepínání rádiových stanic nebo jiných médií. Nemohu souhlasit ani s tím, že je auto tiché. Pravda je to pouze ve městě, na dálnicích a lehce nad dálničním limitem je auto prostě hlučné od kol i aerodynamicky navzdory laminovaným sklům. V autě existuje naprosto nulová možnost individualizace - adaptivní podvozek nelze adaptovat, nevidíte rychlostní stupeň, teplotu motoru ani to zda máte v automatickém režimu zapnutá potkávací světla. Car play není, ve všem se čeká na aktualizaci a prodejce pouze krčí rameny nad všemi problémy a nedokáže říci co a kdy je vyřeší. Auto se celkově cítí nejlépe v hybridním režimu ve městě, kam ovšem není se svými rozměry 5 x 2 metry určeno. Kdyby auto stálo cca 1,3 - 1,5 mil. Kč, prohlásil bych ho za dobré. Cenovka mého auta atakovala hranici 2,2 mil a je to propadák. Někdo konečně musí říci o nových Volvech pravdu!

reagovat
riderhenry
25. března 2022, 13:52
0

Nevím, jestli se v BMW už taky nějak "nepokazili" díky nedostatku čipů, nebo co já vím... Ale v pětkové řadě člověk takovéto věci prostě a jednoduše nějak nezažije, zdá se mi. A za 2,2 m už se dá bavit s "slušně vybaveném" kusu, který určitě nebude muset mít dvoulitr...



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Saturn Ostatní  2024
Saturn Ostatní

2024 rok výroby
200 koní výkon
0 ccm objem

Overland Redbird  2024
Overland Redbird

2024 rok výroby
200 koní výkon
300 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem