načítám data...

Volkswagen Golf 2.0 TDI: Před branou luxusu

Zrodil se jako veskrze praktické řešení otázky ‚lidového vozu‘. Teď ale výbavou i cenou pozvolna sahá do vod luxusních značek. Obstojí?

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Na obrazovce před sebou sleduji ubíhající mapu cesty a simulaci dvou analogových přístrojů. Silnici zalévá záře LED světlometů. Adaptivní podvozek je nastaven v komfortním režimu, na obrovském skleněném displeji, který rozlišením i reakcemi připomíná přerostlý iPhone, jsem si pro dnešní cestování zvolil poklidné písně Leonarda Cohena. Zkrátka poklid, který se k cestování luxusním vozem tak nějak hodí.

Jenomže já nejedu luxusním autem. Sedím za volantem Volkswagenu Golf, jehož sedmá generace nedávno prošla faceliftem a dostala další porci novinek a elektronických hraček. Ještě před pár lety by takový seznam výbavy jasně ukazoval na prémiový sedan. Dnes si to všechno můžete koupit v hatchbacku nižší střední třídy.

Má to ale i svou stinnou stránku. Auto, ve kterém sedím, je sice na první pohled vcelku obyčejný Golf – žádné GTI, GTD či R, žádná čtyřkolka, jen výbava Comfortline, dvoulitr tédéíčko o sto padesáti koních a převodovka DSG. Ale jeho cenovka sebevědomě míří do segmentu prémiových značek. Za testovaný kus byste zaplatili necelý milion, a to pořád ještě zbývá pár drobností, které by k němu šly objednat navíc. Takže ‚Golf za milion‘ je skutečně existující věc. Kompaktní hatchback za cenu převyšující základní BMW řady 3, Jaguar XE nebo Mercedes třídy C. Ještě před lety by myšlenka ‚Golf za cenu Jaguaru‘ zněla naprosto absurdně. Ale dnes?

O tom, že dříve bývalo v Evropě zvykem, že drahá auta jsou velká a silná, zatímco levná auta jsou malá a slabá, už jsem psal nedávno. A popravdě řečeno to byl právě tento Golf, který mě k napsání onoho článku inspiroval. On totiž i jako auto za milion dává smysl.

Když si odvyknete dívat se na automobilový svět prizmatem předsudků a tradičního řazení aut do škatulek, ale budete hledět na to, co vám mohou nabídnout, zjistíte, že existuje hromada otázek, na které právě tohle auto v této konfiguraci může být odpovědí. Je pravda, že za stejné peníze pořídíte auta větší, auta výkonnější a také auta od prestižnějších značek. Stále však platí to, co kdysi řekl Jeremy Clarkson (a z čeho se mezitím stalo tak trochu klišé). Jediné auto, které každý člověk doopravdy potřebuje, je Golf. Je tak akorát velký, aby bez diskomfortu odvezl čtveřici dospělých a pojal jejich zavazadla, zároveň dost malý, aby se víceméně všude vešel. Je přiměřeně rychlý, přiměřeně pohodlný a chladně německy precizní.

Samozřejmě je spousta důvodů, proč můžete chtít něco jiného. Můžete chtít větší auto, můžete chtít rychlejší auto, můžete chtít auto prestižní značky. Ale to všechno vás bude stát peníze a viděno chladně racionálně vám to nemusí přinést hmatatelné výhody. Pokud náhodou nepotřebujete přepravovat spoustu velkých věcí, přinese vám větší auto především pocit prostoru. Auto luxusní značky vám přinese pocit bohatství a výjimečnosti a silné auto zase pocit, že někam dojedete dřív.

Golf za milion vám nedá nic z toho. Je to pořád obyčejný Golf. Jen umí nějaké věci navíc. Když si projdete seznam položek výbavy, kterými se testovaný kus liší od běžného Golfu za půl milionu, dokážete si u víceméně každé z nich vysvětlit, proč za tu cenu stojí. Má smysl zaplatit nějakých 25 tisíc za adaptivní podvozek? Určitě. Dát 16 tisíc za plně digitální palubku? Jasně, to zní jako dobrý nápad. Necelých 40 tisíc za LED adaptivní světla, která umí svítit ‚dálkovkami‘ i kolem aut v protisměru a před vámi? Zvláště pokud hůře vidíte v noci, je to naprosto jasná volba. A bezklíčový vstup, velká navigace nebo třeba kožený interiér a střešní okno? To všechno jsou věci, které přinášejí poměrně jasně popsatelný benefit.

A když je všechny sečtete, je výsledkem Golf se stopadesátikoňovým naftovým motorem, který stojí milion. Na první pohled šílená myšlenka – na ten druhý vlastně rozumná volba. Třeba zrovna netoužíte po luxusní značce, nepotřebujete více místa ani vás neláká rychlé auto či sportovní auto. Koupíte si zkrátka auto, které v primárních ohledech ‚stačí‘ a doplníte ho hračkami navíc.

Zároveň je Golf dostatečně dobře vymyšlený a solidně vyrobený na to, abyste neměli pocit, že jste měli chytrá světla a velkou navigaci obětovat a koupit si raději ‚značkové‘ auto. Oproti luxusním značkám tu samozřejmě chybí nóbl znáčky, drahé materiály a okázalé detaily, ale nemáte pocit, že se šetřilo na něčem podstatném.

Jak bývá u Volkswagenů zvykem, jsou všechny ovládací prvky tam, kde je chcete mít, pohybují se takovým způsobem a s takovým odporem, jaký byste si představovali, cvakátka hezky cvakají, přepínače přepínají a kolečka kolečkují. I ve srovnání se sesterskými modely od Škodovky máte pocit, že se tady investovalo do těch posledních pěti procent, které dotvářejí výsledný dojem. Převodovka DSG tu řadí lépe než ve většině aut, ve kterých jsem se s ní poslední dobou potkal – bez záškubů a zaváhání, kterými má občas sklony trpět. Podvozek je tuhý, ale přiměřeně poddajný a nejsilnějším dojmem, který ve vás zanechá, je jistota a solidnost. I v kabině je vidět, že se tu zkrátka utratilo o kousek víc peněz, než je možné v Mladé Boleslavi.

Samozřejmě, mladoboleslavští vám za zhruba stejné peníze prodají podobně vybavený Superb. Ale co doopravdy dostanete navíc? V podstatě pár set kilo železa a trochu plastů – veškeré technologie jsou v Golfu stejné nebo pokročilejší (LED světla, digitální palubka, modernější navigace) a jak zjistil Vavris porovnáním se služebním vozem své manželky, Golf dokáže být dokonce jízdně pohodlnější než některé verze Superbu.

Nicméně samotný fakt, že tu s vážnou tváří uvažuju nad smysluplností ‚milionového Golfu‘ znamená i další věc – Volkswagen totiž v rámci koncernu očividně přestává být onou typickou mainstreamovou značkou, kterou vždycky býval. Dokázali bychom si stejným způsobem představit milionovou třistaosmičku? Nebo milionovou Astru? Jen těžko. Těmto značkám dnes již očividně nemá konkurovat ani tolik Volkswagen, ale spíše Škoda, která se z ‚budgetové značky‘ stala typickým mainstreamem, zatímco Volkswagen se začíná sápat po kotnících toho, co z odporu k termínu ‚prémiový‘ nazýváme luxusními značkami.

Verdikt

Golf je ve většině ohledů stále stejný, jako býval. Tak trochu německy chladný, ale také německy precizní. Navržený tak, aby byl téměř vším, co většina lidí potřebuje. Dobře vymyšlený, dobře postavený a trochu postrádající emoce, které by vám umožnily ho milovat – nebo nenávidět. Jen k tomu přidal ještě více vychytávek a technologií než dřív a udělal další krok k tomu, aby se stal ‚značkovým autem‘. Už si nemusíte připadat jako výstřední šílenec, pokud si namísto sedanu od Mercedesu objednáte kompaktní hatchback se značkou Lidového vozu, který bude sice stejně drahý, ale pro vás je v danou chvíli zrovna důležitější mít chytrá světla či chytrý podvozek než prestižní znáček na kapotě. A to je pro VW opravdový úspěch.

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Štěpán
02. července 2017, 09:49
1

Moc se mi líbí, jak se tady na Autíčkáři nebojíte zamýšlet nad auty i filozofičtějšího hlediska, jít víc do hloubky. A pro psaní pana šéfredaktora to platí obzvlášť. Nadhled a souvislosti.
Díky, jen tak dál.

reagovat
Automobilový Typ
02. července 2017, 10:51
0

Osobně nemám s Golfem za milión žádný problém. Jde ovšem o to, aby to auto bylo adekvátně zpracované a svou cenovku si dokázalo obhájit né jen nadbytečnou výbavou.

Líbí se mi možnost výběru mezi analogovým a digitálním přístrojovým štítem. V některých autech bych klidně přivítal možnost připlatit si za ten analogový. Bezklíčový vstup je pro mně taky k ničemu a opět chválím možnost výběru.

Jak jsem pochopil, máte odpor k termínu prémiový. Co však máte na mysli pod pojmem luxusní značka? Bentley? Rolls-Royce?

reagovat
VK
VK
02. července 2017, 20:28
0

A takovýhle článek, s takovýmhle závěrem, napíše bývalý milovník amerik. No jo, komerce je neúprosná.

reagovat
BobAsh
02. července 2017, 21:33
1

Příznivce amerik jsem pořád a za ty peníze bych si koupil Mustang Ecoboost. Ale chápu, proč si někdo koupí za milion Golfa, místo aby si koupil méně vybaveného Passata, stejně vybaveného Superba nebo BMW 3 v základu.

VK
VK
02. července 2017, 22:13
0

Od kdy je krabička od sardinek pohodlné auto, které bez diskomfortu odveze čtveřici dospělých (sic!) kamkoli?

Ale jo, pochopit se to (proč chce někdo Golfa za milion) dá. Prostě vítězství marketingu na celé čáře. Zásah, potopeno. Že i vám - ausgerechnet vám, který amerikou jezdil a historické pozadí vzniku a vývoje pidiaut v Evropě znáte - není blbý se k té marketingové palbě připojit...

Vavris Vavrisovic
02. července 2017, 22:51
1

Já to taky nechápu. Každý milovník amerik, sporťáků, youngtimerů, prostě každý petrolhead přece ví, že Golf je to nudné, celkově průměrné a ničím zajímavé německé auto pro vohnouty, kteří neznají nic lepšího...

Kdybych psal test já, asi bych byl poněkud mírnější v obhajování jeho ceny (je to prostě nesmyslná novinářská specifikace), nicméně to nic nemění na tom, že na testovaném Golfu se stěží hledaly chyby... Tak a teď je ze mě asi bývalý milovník ryzích řidičských aut :-)

BobAsh
02. července 2017, 23:42
0

Psal jsem "bez diskomfortu", nikoliv "v dokonalém komfortu". A jinak ano, do té věci se vejdou čtyři dospělí, aniž by měli někde problém s místem (třeba oproti mému bývalému Chevy Caprice je vzadu víc místa na nohy :)), dobře to jede, má to dost výkonu, prostě všechno to dělá "dostatečně dobře".

A pokud bych si měl vybrat, jestli si koupím Passata s horší výbavou, BMW 3 se žádnou výbavou nebo tohle, tak si klidně koupím toho Golfa, pokud bych nutně nepotřeboval rodinné auto. Pokud bych navíc bydlel ve velkém městě nebo v centru stávajícího města (Pardubice), tak si jednoznačně radši koupím Golfa nacpaného výbavou než Passata, protože to větší auto prostě nic navíc nepřináší.

Že bych si ve výsledku radši koupil Mustang Ecoboost, který je snad z každého myslitelného racionálního hlediska horší, to už je věc jiná a nejde moc racionálně obhájit :)

M P
03. července 2017, 09:03
3

Nerad se odvolávám na Clarksona, nebo jej někde cituju, protože jeho slova jsou dnes často špatně interpretována naprosto kýmkoli, kdo má řidičák, ale jedna věc mi přichází na mysl v souvislosti s touto debatou, a to je toto:
Pomineme-li, zda má smysl Golf za milion nebo ne, chtěl bych vědět, jestli se na světě najde někdo, kdo si jej takhle naspecifikuje, objedná, podepíše smlouvu a pak se bude těšit (ano, správně, bude se těšit) na den, až mu jeho vysněný Golf za mega přijde k dealerovi. Takhle jak je, s naftou, která se za spalované palivo nestydí, a za mega. Já tomu nevěřím, a pomiňme pro účely udržení se v mezích pravděpodobného, že existují lidé, kteří se těší na jakékoli nové auto.
A to by se dalo brát jako další ze sady měřidel, zda dotčené auto za to stojí, či nikoli. První otázka je, jestli se po zaparkování při odchodu od auta ještě jednou ohlédneš. Druhá otázka tedy může být: Objednal by sis to takhle, a TĚŠIL se na to?

krab
03. července 2017, 09:15
0

Kluci, jak píšu pár informací k sedmičkovému Golfu dole, přidám k této diskuzi jednu poznámku. Statistiky prodejů nemám, ale můj odhad bude, že velmi málo Golfů se prodá za ten milion cash někomu konkrétnímu z masa a kostí, co si ho pak doma bude oprašovat v garáži a těšit se každý den až ho nastartuje. :) Drtivá většina Golfů se prodá ve fleetových verzích pro operativní leasingy a další produkty finanacování. Otázka není : Golf za milion .. Ale Golf za 12tis měsíčně s DPH / 20tis rok na dva roky , například...

Ten Golf je dobrý. Verzi kterou má takto můj táta je ceníkově za 637tisíc, jsem koukal. Ale je to verze co se nabízí pro operativní leasingy. Nemůžeš si příliš vybírat výbavu, atd.. 1.4 TSI DSG, R-line highline. A má analogový přístrojový štít.

Je to skvělý auto se slabinami jak jsem popsal dole. ( respektive, mnou subjektivně hodnocenejma slabinama)

Je jasný, že přesně to, čím Vojta jezdil bude představovat okrajovou konfiguraci. VW takové auto dá novinářům proto, aby otestovali výbavu a technologie, které si můžete (teoreticky) objednat. V ČR si tak vybavený Golf objedná málokdo, možná v Lichtenštejnsku jich prodají víc :-D

M P
03. července 2017, 09:28
0

Mně je samozřejmě jasné, že novinářská auta slouží jako výkladní skříň techniky a tak je tam všechno a z toho pak plynou ty ceny, ostatně sám jsem se ve svých testech zatím snažil najít i řešení běžného člověka, teda nějakou rozumnou konfiguraci se všim potřebným. Jen prostě nesdílím, a to tady klidně napíšu, potřebu takovou konfiguraci obhajovat, že vlastně dává smysl. Ale nevím, možná dává, já se Golfa kupovat nechystám, o to méně Vojta.

Pokud se budem bavit o autě podobné velikosti, a musí-li to být koncern, možná bych se díval po Leonu. 1.4TSI byla příjemná, a ačkoli nebyla nijak natřískaná výbavou, měla vše potřebné. Mám dokonce dojem, že na Seat se vždycky dá sehnat o něco lepší nabídka. Nebýt teda toho, že auto bylo z půjčovny rozbité a mělo celkem problémy se držet v přímém směru (francouzské půjčovny se s tim moc neserou), tak to auto bylo velice přijemným společníkem. Ostatně Dan minulý týden testoval Leona naftového, tak uvidíme, co o něm soudí.

XT
XTad
04. července 2017, 15:30
2

"Priznivce amerik a obhajuje golfa za milion?!"
"Neboj, ja bych si misto toho koupil Mustang EcoBoost"
No tos tomu teda nasadil korunu :D

krab
02. července 2017, 21:23
0

Já se vám klidně přiznám, jsem příznivce Golfu. Vojta to vystihl dobře. VW group má svoji jasně ohraničenou hierarchii a mají v tom důmyslný systém. Aspoň mám ten pocit, někdy se směju, jelikož korporáty se rády takto tváří, ale realita když v tom pracujete je často daleko víc legrační...

Zrovna dneska jsem si jeden Golf 1.4 TSI R-Line TSI DSG zařídil. Je to auto v rodině. Není to "milionový" Golf, je to Golf za 640 ticíc cca. a smysl mi dává. Je v hierarchii kvalit a výbav dál než Škoda, Škoda cílí na něco jiného. A musel jsem uznat, že se už vyrovnává komfortem a kvalitou 10let starému Audi :-D O Audi se dočtete brzy...

Možná udělám časem recenzi, pokud o to čtenáři projeví zájem, ale dá se to shrnout :
Klady :
1. Komfort a kvalita jízdy je vynikající, bude těžké vymyslet lepší nový 8.čkový GOLF
2. Interiér je klasika a příjemné místo, sedačky R-line mi sedly dobře a fakt jsem nenašel nic, co by mi vadilo nebo nevyhovovalo
3. Motor 1.4 TSI 110kw je poměrně výkonný a převodovka DSG velmi kultivovaná

Zápory
1. Plyn má špatnou odevzu na přidání pro rozjezd na standartní D mód. V "DS" se to lehce zlepší
2. Plyn má letargickou reakci na přidání v D módu, v DS módu ožije, vyrazí zpočátku mohutně kupředu, pak již se moc neděje
3. Auto je dlouho neutrální, lehce nedotáčivé, neuměl jsem dobře najít míru přilnavosti, která se nakonec ukázala jako hodně dobrá, jenže pocit "hledání" limitů přilnavosti není moc čitelný. Zadní náprava drží jak přilepená, patrně až do velmi vysoké rychlosti nebo hodně cílené provokace.
4. nechtěl bych elektrickou ruční brzdu ( ale to jsem já ...)

Dobrý, ale kdo si R-Line 1.4 případně nyní nově 1.5 TSI 110kw objedná jako "juniorské" GTI asi bude nakonec zklamaný. Jenže, pokud k němu přistupuje jako k pořízení kvalitního auto pro všechny příležitosti, bude nadšený a znovu nadšený..

Možná , bychom ho mohli časem srovnat s Mazdou 3. I když víte, že mě zajímají hlavně klasiky a zajímavé bazarovky, tohle srovnání bych si docela asi užil.

reagovat
Kryton2X4B-523P
03. července 2017, 07:27
0

Vojto, trochu mi tady chybí ještě zhodnocení pohonné jednotky. To že je to nafta je tu možná proti srsti více lidem, ale spíš by mě zajímalo jak je to s kultivovaností chodu, odhlučněním a celkovým jízdním komfortem. Přece jen u auta za milion budu očekávat trochu něco víc než u standartních TDi, abych si nepřipadal jak v drahém traktoru ;-)

reagovat
SEMRY
03. července 2017, 08:04
0

Ne nekoupil bych to. Ani kdybych to měl mít 10let. Zlaté céčko bez vybavy...

reagovat
re
retoberra
03. července 2017, 09:17
1

Ach jo. Mrzí mne, že testy tady na Autíčkáři mají sestupnou tendenci. I3, Expedition, Golf. Jsou to sice květnaté texty plné zamyšlení, ale o autě jsem se nikde nedozvěděl zhola nic. A recenzi si du přece přečíst kvůli tomu abych se o tom autě dověděl konkrétní informace. doufám že na tom zapracujete

reagovat
M P
03. července 2017, 16:30
5

OMLUVA čtenářům JayK91 a krab:
Pánové, přijměte mou omluvu, že jsem svou nešikovností zapříčinil zmizení vašich komentářů. Opravdu jsem nechtěl, leč jsem nedopatřením, užívaje tablet, kliknul na tlačítko smazat a celé vlákno asi 4 nebo 5 příspěvků zmizelo.

Není to žádná cenzura, žádný úmysl, jen pouhá, leč záludná nešikovnost. Budu si dávat větší pozor, slibuju!
Ještě jednou se omlouvám, vypadá to fakt blbě.

reagovat
st
stirling
04. července 2017, 08:51
0

Na golfe jazdim celkom dost,skusal som 2,0 tdi,1,6 tdi,1.4 tsi ,1.2 tsi. Podvozok je fakt spicka,v tej triede urcite najlepsie, focus je mozno stabilnejsi vo vyssich rychlostiach a svojim sposobom dospelejsi ale pride mi ze s Golfom je vacsia sranda. Mal som teraz na 2 tyzdne faceliftovanu verziu s DSG 1,6 tdi stravili sme spolu 2 tyzdne a asi 2000 km. Po 200 km zacala drcat palubna doska,prislo mi to fakt amaterske,jazdim dost vela aut ale stalo sa mi to iba na Golfe. Taktiez na DSG by som si asi dlhodobo nezvykol,to cukanie a vahanie by mi fakt liezlo na nervy.Navigacia chaoticka,tri krat som zle odbocil. Golf nie je zle auto,urcite patri k spicke triedy,ale uz je na nom vidiet vek,urcite by som radsej pockal 2 roky na novu verziu.

reagovat
Vavris Vavrisovic
04. července 2017, 09:30
0

Presne tyto tri veci me stvou i na domacim sluzebnim Superbu, plus jeste bouchani pri prejezdu nerovnosti. Lec v testovacim Golfu jsem je vubec nezaznamenal. Obzvlaste DSG bylo jak z jineho sveta. No a evidentne jeden Golf muze byt jiny, nez jiny Golf... Takze se mi ted na mysl opet vkradaji myslenky o rozdilne kvalite novinarskych a beznych aut.

krab
04. července 2017, 11:00
0

My Golf VII. máme doma. Je to jak jsem nahoře popsal 1.4 TSI R line 110kw. Teď má akorát najeto 7000km. Je to v programu operativního leasingu, jezdí s tím služebně otec. Já minimálně, jenom náhodou teď o víkend jsem ho řídil, někam jsem rodiče vezl a tak jsem se s tím chtěl chvíli svézt. Otec to vychvaluje. Já si kvalitativně taky na nic nemohl stěžovat. Jestli něco, tak drobounce na nerovnostech cosi jemně začalo povrzávat, ale málo. Takže jediný negativum co jsem našel bylo jak jsem napsal o vlákno výš.

Ale já nemam perfektní přehled a porovnání s celým zbytkem nižší střední trídy. jen s něčím tu a tam když mám např. služebně z půjčovny atd....

st
stirling
04. července 2017, 13:44
0

Tiez som si to nevsimol drncanie predtym v golfoch,neviem ja VW nepovazujem ze velmi prototyp kvality ale toto ma prekvapilo. Ale ten podvozok bol paradny, skoda ze je to take drahe auto.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem