načítám data...

Velký plán, kterým chce Tesla ovládnout svět. Může to fungovat?

Elon Musk včera představil druhou část svého 'Velkého plánu', podle kterého chce postupovat při ovládnutí (automobilového) světa. Pojďme se podívat, jestli může fungovat a co nám může přinést...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Když Elon Musk prodal svoji první velkou firmu, platební systém PayPal, a rozhodl se použít získané peníze (mimo jiné) k založení automobilky, představil svůj ‘Velký plán’,  který ho měl dovést mezi uznávaná jména automobilového průmyslu. Cílem prý bylo osvětlit veřejnosti, co se chystá udělat a proč, aby lidé nevnímali jeho kroky jako nelogické či zmatené. Plán byl docela jednoduchý:

  1. Postavit sportovní auto, které nevyhnutelně musí být drahé.
  2. Využít zisky z jeho prodeje k vývoji dostupnějšího auta vyráběného ve středních počtech.
  3. Vzít peníze utržené za auto z bodu (2) a postavit za ně dostupné, velkosériové auto.
  4. Nabídnout řešení pro výrobu elektřiny ze slunce.

Musk tak chtěl vysvětlit, proč Tesla vyrábí drahá auta, která si jen málokdo může dovolit. Jen do drahých aut bylo totiž možné zabalit průkopnickou technologii. Funkční elektromobil by byl drahý tak jako tak a nikdo nechce Hondu Civic za milion. Proto je lepší postavit ekvivalent Mercedesu CLS. To dává smysl.

O nějakou dekádu po představení první části Velkého plánu už víme, že jeho většina zafungovala a zbytek, tedy bod (3) se realizaci blíží, i když stále není jisté, že Tesla dokáže skutečně vyrobit plánovaných půl milionu aut ročně.

Takže přichází řada na jeho druhou část. I ta má čtyři části a každá z nich slibuje velké věci. Pojďme se podrobně podívat, co by realizace každé z nich znamenalo pro nás automobilisty. Má Tesla opravdu šanci změnit svět? Takže, tady je:

  1. Vyvinout úžasné střešní solární panely (pro domy) a úložiště elektrické energie.
  2. Rozšířit modelovou řadu tak, aby zahrnovala všechny hlavní segmenty.
  3. Vyvinout pomocí masivního “flotilového učení” automatické řízení, které bude 10x bezpečnější než manuál.
  4. Naučit vaše auto vydělávat peníze, když ho nepoužíváte.

Některé z těchto plánů zní snadno a pochopitelně, jiné už jsou komplikovanější a další poněkud záhadné. Pojďme se tedy podívat, co že to má vlastně Musk a v plánu a zamyslet se nad tím, jakou má šanci na úspěch.

1. Solární střechy a baterie

První bod velkého plánu vysvětluje, proč Tesla změnila své doménové jméno z teslamotors.com na tesla.com – a proč se pravděpodobně chystá i změna samotného názvu společnosti. Tesla očividně chce být něčím víc než jen výrobcem elektrických aut. Již dnes dodává domácí baterie pro ukládání solární energie, známé jako Powerwall. Spojení s další Muskovou firmou Solar City je tak jen logické. Cílem je nabídnout kompletní energetické řešení, s jednou objednávkou, jednou mobilní aplikací a jednou instalací. Zní to rozumně. Solární články pro rodinné domy fungují a pořádné baterie jsou tím hlavním, co potřebujete k tomu, aby se váš dům stal skutečně soběstačným. Jen motoristům to asi příliš nepomůže – málokdo má střechu dost velkou na to, aby mohl doma dobíjet automobil. Snad jen kdyby jezdil opravdu velmi zřídka, nebo potřeboval jen energii na cestu k nejbližšímu Superchargeru…

Půjde to? Téměř určitě

Změní to svět? Těžko říct, ale revoluce to asi nebude.

2. Rozšíření modelové řady

Tento bod je pro motoristy už mnohem zajímavější. Ve svém plánu mluví Musk o tom, že by Tesla měla pokrýt všechny klíčové segmenty trhu s automobily, respektive se silničními dopravními prostředky.

První kroky jsou jasné a snadno pochopitelné. Po Modelu 3 by mělo následovat kompaktní SUV, pravděpodobně odvozené stejným způsobem jako Model X z Modelu S. Logický krok, vzhledem k dnešní popularitě aut na chůdách. A přidat jako další nový model nějaký druh pickupu je téměř nevyhnutelné hned z několika důvodů. Prvním je americká  posedlost tímto typem vozu, druhým je fakt, že malá užitková auta jsou zkrátka potřeba. A rozvozy po městě jsou pro elektromobil jedním z ideálních využití. Zatím nic, co by nás překvapilo.

Nijak převratný není ani odstavec o tom, že je zapotřebí navýšit objem výroby a že samotná továrna na auta má být produktem Tesly. Pokud v tom tedy nechceme vidět plány na licencování produktů jiným automobilkám – tedy něco na způsob technologie iStream od Gordona Murraye. U Tesly by takový přístup měl svoji logiku, pokud je cílem uspíšit nástup elektromobility, není snazší cesta než dovolit ostatním, aby na technickém základě automobilů Tesla stavěli svoje vlastní vozy. Zvlášť když je platforma s “plackou” tak přátelská vývoji alternativních karoserií.

Možná o něco zajímavější je poslední část tohoto bodu, která mluví o tom, že Tesla má v plánu pustit se i mimo pole osobních automobilů. V plánu je prý tahač, který by měl “výrazně snížiit náklady na nákladní přepravu, zvýšit bezpečnost a udělat ovládání zábavným”. Přesně nechápu, co může být na řízení autonomního či poloautonomního tahače “zábavné”, ale budiž.

Posledním dílkem skládačky by pak měl být malý autobus. Proč malý? Protože díky autonomnímu řízení nebude nutné na jednotlivé cestující přenášet mzdové náklady řidiče, místo kterého prý bude něco jako “flotilový manažer”. Navíc by prý měly zmizet uličky a prostory u dveří – takže by Muskovy autobusy měly nejspíš vypadat jako staré americké letištní taxíky se spoustou dveří. Nejzajímavější pro nás motoristy je ale vedlejší efekt tohoto plánu. Autobusy by totiž měly být schopné akcelerovat a brzdit stejně jako ostatní auta. Dokážete si představit město, kde se vám nebudou autobusy plést a zdržovat vás?

Teď se možná ptáte, kde jsou nějaká malá auta? Čím nahradíme naše malé hatchbacky a kompaktní sedany? Muskova odpověď je poněkud zvláštní. Malá a levná auta prý nebudou potřeba kvůli třetí a čtvrté části plánu. Nebo možná čtvrtá část plánu vznikla jako způsob, jak se vyrovnat s neřešitelným problémem elektrických aut – totiž že jsou drahá a něco jako “elektrickou Fabii” prostě není možné ekonomicky smysluplně vyrobit…

Půjde to? Bezpochyby.

Změní to svět? Svět automobilů určitě. Každodenní svět? Nijak převratně.

3. Autonomie

V tuto chvíli pro Teslu poněkud ožehavé téma. Model S v režimu autopilota boural a zdůraznnil tak, že stále nejde o finální produkt a je nutné dávat na řízení pozor. Elon Musk tvrdí, že autopilot přestane být “betaverzí” až jím vybavená auta najezdí miliardu mil (1,6 miliardy kilometrů) a odhaduje, že bude potřeba zhruba 6 miliard mil (10 miliard kilometrů), aby se podařilo dosáhnout celosvětové legalizace plně autonomního řízení.

V současné době prý “fleetové učení” probíhá tempem 5 milionů kilometrů denně, potřebných 10 miliard kilometrů by tedy mělo být naježděno někdy kolem roku 2021, nepočítaje v to nárůst počtu Tesel na silnicích.

Musk také vysvětluje, proč narozdíl od ostatních automobilek spustil autonomní řízení již v “beta” fázi – prý i částečné autonomní řízení je bezpečnější než žádné a pomáhá zachraňovat životy. Na základě nedávného testu Modelu S s Autopilotem, který zanedlouho zpracujeme do finální podoby a vydáme, máme sklony souhlasit.

Půjde to? To se ještě uvidí.

Změní to svět? Zásadně.

4. Sdílení

Až dosud nebylo ve Velkém plánu vlastně nic moc překvapivého a svým způsobem ani kontroverzního. Teprve poslední bod pořádně zamíchá našimi představami o podobě individuálního automobilismu – pokud ho tedy budeme považovat za přijatelný a ihned ho nezavrhneme.

Jeho cílem je totiž naplnit vizi, že levnější auto než Model 3 není potřeba. Jak je možné, aby si mohl skoro každý dovolit auto za milion? Jednoduše. Auto si na sebe vydělá samo.

Ve chvíli, kdy bude legální plně automatické řízení, které vám umožní přivolat vaše auto odkudkoliv, má totiž být možné jediným stisknutím tlačítka v mobilní aplikaci poslat svůj automobil do světa coby taxík. Podle Elona Muska by tak účast vašeho auta v nějakém systému sdílení/pseudotaxislužby měla přinejmenším snížit měsíční splátku, nebo ji dokonce celou vynulovat a ještě vydělat. Jen si to představte – odjedete svým autem do práce, vypustíte ho do města a ono vydělává také, aby vás potom zase vyzvedlo a odvezlo domů. Krásné, že? 

Samozřejmě to však má jisté mušky. Kromě objektivních problémů na straně administrativy (jak se to bude danit?) tu je jeden problém psychologický. Pro většinu z nás je kabina našeho automobilu vysoce soukromým prostorem, do kterého neradi vpouštíme cizí lidi. Natož abychom je tam nechali jezdit, když u toho nejsme. I pro nás, motoristické novináře, zvyklé nakaždotýdenní (a někdy častější) střídání aut je představa, že si v našem vlastním, osobním autě dělá někdo jiný víceméně co chce, poněkud děsivá.

Ale na druhou stranu, peníze jsou mocná motivace – a pokud bude Tesla alespoň vybavena uzamykatelnými schránkami v interiéru, aby se vám pasažéři nemohli hrabat ve věcech, tak vlastně proč ne…

Pokud se ale tato myšlenka podaří, bude to víc než jen průlom v automobilismu. Automatické auto je robot. A pokud budete jako vlastník Tesly nechávat své auto vydělávat, stanete se z běžného motoristy majitelem ekonomicky aktivního robota.Takovým moderním industriálním otrokářem. To by mohlo stát u počátku naprostého přerodu lidské společnosti…

Půjde to? To je otázka.

Změní to svět? Totálně…

Co si o Velkém plánu společnosti Tesla myslíte vy? Láká vás představa autonomních aut? Byli byste ochotni nechat své auto taxikařit? Těšíte se na malé a rychlé autobusy? Dokážete si představit, že by ovládání automatického náklaďáku mohla být “zábava”? Tolik otázek… zkuste na ně odpovědět v komentářích!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

David Marek
22. července 2016, 02:56
0

já muskovi prostě fandim

reagovat
Máří
22. července 2016, 12:18
0

Neříkám že je to špatný plán, ale mám z něho obavu. Obavu, že se tohoto trendu nechytnu, protože mi přijde zvrácený v už tak dost zvrácené společnosti postavené na požitkářství a postoji "nechám peníze pracovat za mě". Ano, bojím se že většina lidí upřednostní tohle před klasickou prací. A ti lidi se budou mít ještě lépe :)

reagovat
Ma
Marshal
22. července 2016, 12:48
3

Zastavte Teslu, než Tesla zastaví nás.

reagovat
KristianSK
22. července 2016, 12:51
1

Nie som zástanca aut bez vodiča,inak značka tesla je zaujímava. Celkovo si neviem predstaviť na Cz/Sk cestách autonomne riadenie. a predstava že v mojom aute sa po celý den vozia uplne cudzí ludia,už vidím ten zničený interier. A to nehovorím ake dane by sa museli z toho odvádzať..

reagovat
Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. července 2016, 14:32
1

Redakce Autíčkáře nepokrytě miluje dvě věci. Miatu a Eola Muska. Nu což. Každej jsme nějakým způsobem pošahanej. Což o to, plány jsou to sice zajímavý, ale pro normálního smrtelníka tak trochu mimo. Neříkám, že se některý věci z těchhle plánů nestanou skutečností, ale osobně tomu dávám tak 20-50 let. A tím myslím nějakou větší či menší autonomii provozu auta, nebavím se o tom, že by moje auto fungovalo jako taxík pro všechny. To je naprostá utopie. Kdo bude platit pojistku? Kdo zajistí servis a opravy? Koho to auto vlastně bude a na koho bude napsaný? Kdo za něj bude zodpovídat? Stát? To asi těžko. Fyzická osoba? Kdo z vás nechá svoje auto, ať si s ním jezdí kdo chce, jak chce? Jak potom budete vymáhat případné škody na majetku a na zdraví? Bude v každým autě Velký Bratr, aby identifikoval řidiče? Děkuji nechci. Už teď je mi z těchhle představ na blití a pevně doufám, že se toho nedožiju.

reagovat
M P
22. července 2016, 16:20
1

Redakce je naštěstí natolik heterogenním souborem lidí, že se dokonce stane, že někteří Elona až tak nemusí... Mně třeba jeho osoba vyloženě sere, není mi ani za mák sympatický. Některé nápady má skvělé, to ano, ale nesouhlasím se vším.

A s tou miatou je to podobné. Chápu, že na trhu neexistuje přímý konkurent, ale když už, tak jednoznačně volím Fiat 124.

Ale jinak jo, a ještě pětistovky, milujeme pětistovky.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. července 2016, 17:25
0

Jo, je fakt, ze Fiat 124 a 500 jsou alespon hezky auta. :-)

martin_100
22. července 2016, 20:18
0

Mě se líbí tesla model S jako normálně vypadající a normálně použitelný auto akorát že je na elektriku. Tim to u mě celý končí. Nechci autopiloty v autech, nechci sdílený auta!

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. července 2016, 23:09
0

Nerikam, ze je Tesla vzhledove spatna, ale nic moc svetobornyho na jejim designu nevidim. Nebyt te techniky, tak je to celkem tuctovy auto.

martin_100
27. července 2016, 01:49
0

no to je právě ono... přesto že to je elektromobil a ještě k tomu velmi pokrokovej tak vypadá jako normální auto a celekm splývá s davem.... většina jejích konkurentů pokud nejsou v kastli nějakýho konvenčního povozu je tvarově za každou cenu odlišná až je to hnusný vesměs....

Jenyk
22. července 2016, 16:54
2

Považuju to za čiré fantasmagorie, stejně jako jeho dosavadní výsledky. Tesla nemá zisk, ale ve velkém pálí státní dotace a investice akcionářů. Baterie si už do baráku můžete u nás docela běžně koupit, jen bude návratnost 50 let a to bez započítání údržby a výměny opotřebených součástí. Neboli za peníze Američanů Musk oblbuje svět. Kdyby se ty peníze nechaly těm, kdo je vydělali, ti by je použili na něco rozumného, kde jsme mohli být.

reagovat
BobAsh
23. července 2016, 17:08
1

Viz můj komentář níže - Tesla je na Modelu S v zisku, ve "ztrátě" je proto, že se rozšiřuje. To je u začínajícího byznysu normální. Když budeš mít hospodu a začnete stavět druhou hospodu, protože ti ta první vydělává, tak se taky ocitneš "ve ztrátě", protože sis první hospodou vydělal jen na půlku druhý hospody a zbytek si musel půjčit.

martin_100
22. července 2016, 20:16
0

Když se začaly objevovat v provozu eSka líbily semi a fandil sem jim... cim víc ale dostávam o Muskovi informace tim víc mu chci vzkázat : Jdi do pr***e č****u !!!
Konec svobody... nic jinýho. Auto je o svobodnym pohybu, o radosti z jízdy o možnosti cestovat ve vlastním soukromym prostoru.
Známej dřív taxikařil. Měl moc pěknej mercedes 124 ale na dovolený do chorvatska nebo i s dětma k doktoru jezdil otlučenou rezatou felinou. kdžy sem se divil proč nejezdí aspoň na ty dovolený merglem mi řek zajímavou větu: "Když vidim co se na těch sedačkách během noci vystřídá a co se tam kolikrát děje tak bych si na ně nesed sám v monterkách... natož abych na ně pustil svoje děti."

Takže tolik k představě že mym autem bude jezdit kdoví kdo kdoví kde zatim co já sem v práci nebo spim.
Nasrat nasrat nasrat... auto má ovládat řidič! Kdo nechce ovládat auto ať jezdí sockou nebo tágem.

reagovat
BigBang
22. července 2016, 21:58
0

A přesně o tom to je - on si zavolá „tágo“ a přijede třeba tvoje autopilotážní tesla. Hezká utopie. Netvrdím, že to v horizontu dejmě tomu 50 let nebudenereálné, ale fungovat to může jen mezi lidma, který nejsou prasata. Neříkám, že tenhle sebeplatící carsharing nebude fungovat, ale my se ho pravděpodobně nedožijeme a už vůbec nebude založenej na elektromobilech, přinejmenším ne na takových jaké známe dnes...

BobAsh
23. července 2016, 17:10
0

Jakej konec svobody? Když nebudeš chtít, aby tvoje auto taxikařilo, tak ho taxikařit neposílej, to je jednoduchý.

Mě se naopak líbí svoboda opít se kdekoliv mimo pěší dosah od domova, protože si můžu přivolat svoje auto. Na to se těším. Stejně tak jako na to, až mě moje auto doveze kamkoliv po dálnici a já ho (nebo nějaký jiný, který budu mít jako hračku) budu řídit jen někde, kde je to zábava.

martin_100
27. července 2016, 01:53
1

Vojto buď jsem řidič nebo pijan ale slučovat tyto role není vhodné.... Patrně stejně nebude možný vozit se autem s autopilotem když budeš na kaši.
To bys taky mohl chtít samostřílející zbraň abys mohl pít a zbraň za tebe sama střílela. Protože pokud piješ tak nejen že nesmíáš strílet ale dokonce nesmíš ani zbraň nosit u sebe pod vlivem.

bitner
22. července 2016, 22:42
0

Tesla je klasicke letadlo (navic dotovane statem), do ktereho sypou investori prachy, protoze nevi, co s nima a protoze veri, ze je z toho dostanou driv, nez to spadne.

reagovat
ro
rowan
23. července 2016, 13:39
0

To víš, že jo. A Američani na náš pouštějí chemtrails a Marťani dělají pokusy na lidech, 11/9 má na svědomí CIA. Hele fakt není pravda všechno co si přečteš v bulváru.

BobAsh
23. července 2016, 17:06
0

Jo, letadlo, který vyrábí 50 tisíc aut ročně. To, že je Tesla "ve ztrátě" je daný tím, že investuje do vývoje nových věcí, rozšiřování výroby apod. - na Modelu S normálně vydělává, jen prostě od Modelu 3 a Gigafactory nacpe víc.

sp
spooon
23. července 2016, 22:18
0

a byl by Model S v zisku i kdyby nebyl dotován?

Autopilot super věc, pár let se to ještě budou učit, ale myslím že 10 let je reálných, aby to fungovalo spolehlivě.

PepaSFI
24. července 2016, 09:26
0

určitě jsou za tím ropné lobby, světové židovstvo, ilumináti, zednáři a spojené vdolkárny.


To je úžasný kolik toho někteří lidi vědí o ekonomicedivné automobilky kdesi za oceánem. Já mít takový znalosti tak bych asi měl v garáži nejspíš RR Wraith na machrování, něco od Paganiho na hraní, nějakej traktůrek na velkých kolech, třeba Bentley Bentayga a na takový to normální jezděná tak čtyři Tesly, to aby byla vždycky některá nabitá.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
24. července 2016, 10:29
1

Ja jestli muzu, tak bych se prihlasil k tem vdolkárnám. To zni jako slibna znacka. :-D

BobAsh
24. července 2016, 15:09
0

spooon: To je otázka, protože nikdo neví, kolik by se jich bez daňového zvýhodnění prodalo - osobně si ale myslím, že by se jich na většině trhů prodalo cca stejně. Zrovna v ceně Modelu S je těch pár tisíc dolarů v daňových kreditech relativně zanedbatelných.

Pokud bychom měli počítat i emisní povolenky, dotace resp. daňové úlevy na stavby nových továren a podobně, tak to bude složitější - ale potom to bude složitější i u normálních automobilek, protože nejrůznější státní pobídky využívají všichni.

Nemluvě o tom, že vývoj spousty technologií v současných autech byl stejně zaplacený ze státních peněz, jen to bylo ve formě vojenského vývoje a výzkumu.

bitner
24. července 2016, 22:27
0

LOL. O Tesle jsem se toho nejvic dozvedel z tohoto clanku. A z tohoto clanku vyvozuju, ze je to letadlo. Protoze takova snuska nehoraznych picovin muze fungovat jedine v tomhle modu. Proste cim vetsi debilovinu nekdo vymysli, tim spis mu budou lidi verit. A je videt, ze to funguje a siritele tohoto nabozenstvi by me nejradsi postavili na hranici.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG Nová bomba  1kč/km 2008
Chevrolet Aveo LPG Nová bomba 1kč/km

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR 2011
Ford Crown Victoria P71 POLICE INTERCEPTOR

2011 rok výroby
300 koní výkon
4 600 ccm objem

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem