načítám data...

Toyota Yaris GR Sport: Sportovec s duší ekologa

Toyota ani u nejmenšího modelu nezapomíná na sportovnější variantu, která se zaměřuje hlavně na vyladěný podvozek. Dává ale smysl sportovat s úsporným hybridem?

zobrazit celou galeriiFoto:   Lukáš Naske

Aby bylo hned ze začátku jasno – dnes nebude řeč o tom třídveřovém WRC speciálu, který dostal SPZ a brázdí naše okresky bokem za doprovodu vytočeného tříválce. Ten se jmenuje GR Yaris. Dnes to bude o Yarisu GR Sport, a to slovo Sport je tam důležité. Znamená totiž, že přede mnou stojí klasický pětidveřový hatchback s běžným motorem, ale upraveným podvozkem. A jaký je?

Pojďme se na Yaris podívat pěkně od začátku. Nyní je v prodeji již čtvrtá generace tohoto malého městského auta, které sklízí úspěchy doslova po celém světě. Ve všech minulých generacích se jednalo spíš o takové roztomilé autíčko, které bylo vzhledově vždy trochu vyšší a užší kvůli praktičnosti. To se s poslední generací rozhodně mění a malá Toyota (tak jako většina modelů tohoto výrobce) přechází na dost agresivní design. V přední části kromě mračících se světlometů poutá pozornost určitě „tlama“ přední masky, která by chtěla snad sežrat všechno kolem. Na bocích zaujme hodně stoupající linie oken a především výrazné zadní blatníky, které jako by vystupují z obrysu vozu a vytvářejí velmi svalnatý dojem. Trochu zamrzí, že mezi zadními světly nesvítí červená linka, která je naznačená, ale to je drobnost. U výbavy GR sport ještě dojem umocňuje ubrání chromu, místo kterého se nastěhovala černá, rozšířené prahy, výraznější koncovka výfuku, 18palcová kola s tenkou vrstvou černé gumy a po celém voze rozeseté červenočerná loga GR. Ne ne, Yaris už nechce být nevýrazným autem. Naopak se stává jedním z nejagresivnějších vozů segmentu, a i když já popravdě tento styl nemám moc rád, tady to na mě prostě funguje. Takový malý naštvaný bobek. Za mne se to zkrátka povedlo. Možná pomáhá, že všichni víme, že pravý Yaris GR vypadá ještě víc nazlobeně.

Foto: autickar.cz

K interiéru ale už tak přívětivý bohužel nebudu. I tady je spousta pozitivních věcí. Třeba skvělý malý a kulatý (to už dnes taky není pravidlo) volant, výborná kožená sedadla s alcantarovým středem a logy v opěrkách hlavy, která hezky podepírají i ramena, nebo třeba pěkně svižný a přehledný infotainment (po našem radiomapa). Jenže je tu taky dost věcí, které tak fajn nejsou. Třeba celý spodek středového tunelu je z nějakého tenčího plastu a zkrátka se snadno prohýbá. Neřešil bych to, ale právě o tenhle kus se opírá moje koleno při jízdě a v každé levotočivé zatáčce zkrátka cítíte, jak se ten panel prohne. S ním se pohne i celý rámeček okolo řadicí páky a příjemné to není. Pokud se zas levou nohou opřete o dveře, ucítíte, že i jejich výplň se silně prohýbá. Vím, že Yaris startuje na dost příznivých pořizovacích cenách, ale i jiná levná auta mají toto řešené lépe. Dost mě taky rozčilovala opěrka na dveřích pro levý loket, pod kterou není jakákoli vrstva měkčeného čehokoli. Prostě se loktem dotýkáte hrubé látky nalepené na tvrdém podkladu. Zbytek kabiny je takovou variací spousty šedých ale většinou kvalitních plastů a místa na zadních sedadlech není nadbytek. Pro dospělé je to spíš jen nouzovka  – a taky by tam mohlo být alespoň jedno světýlko. Nejsou to věci, kvůli kterým byste si měli koupi Yarise rozmyslet, ale dalo se to zkrátka udělat lépe. Přesto je tu spoustu detailů, co potěší. Všechny displeje (a že jich tady je, jen přístrojový štít má tři) jsou kvalitní, klimatizace se dá pohodlně ovládat samostatnými tlačítky a točítky pod displejem, nad nimi je super polička přesně na telefon, z auta je výborný výhled ven a nakonec se s ním prostě žije fajn. Tomu jistě pomáhá taky množství výbavy, které Yaris nabízí. Ano, panoramatické střešní okno nebo vyhřívaná sedadla už umí i malá auta, ale vyhřívaný volant nebo barevný head-up displej stále standardem rozhodně nejsou. Stejně tak třeba adaptivní tempomat a množství dalších bezpečnostních asistentů.

Foto: autickar.cz

A teď konečně k jízdě. Yaris GR Sport nemůžete mít s litrovým tříválcem, jenž zůstává vyhrazený nižším výbavám. Čeká vás tedy tříválcová atmosférická patnáctistovka. Můžete si ale vybrat, jestli bude pracovat v autě sama – v takovém případě poskytuje slušných 92 kW a má manuálně ovládanou převodovku, nebo jestli jí v práci bude pomáhat roky pilovaný hybridní systém, kterým je Toyota proslulá. A právě hybridní verzi jsem měl k testu půjčenou já. Maximální výkon celé soustavy je 85 kW a plynulou změnu převodů zajišťuje převodovka e-CVT. Právě tento pohon byl asi hlavním důvodem, proč jsem se k testu přihlásil. Hybridy mám docela rád, ale zrovna „toyotí“ systém se mi zatím vyhýbal. Přitom je to asi to nejběžnější, co si běžný motorista pod slovem hybrid představí. Jak na mě tedy působil?

Autíčkář.cz

Nejvíce jsem byl překvapený, jak často dokáže Yaris především ve městě a po pomalejších okreskách jezdit pouze na elektrický pohon. Pod zadními sedadly se ukrývá baterie s kapacitou pouze 0,8 kWh, což opravdu není mnoho. Přesto si vždy najde každou příležitost k rekuperaci, a když bylo město ucpanější, byl podíl jízdy v EV režimu i hodně nad 60 %. Pravděpodobně se tam započítává i doba stání v koloně, protože jinak nechápu, jak by to bylo možné. Mimo město už nadvládu přebírá spalovací motor. Při normální jízdě je slušně odhlučněný. Zapnutí sice poznáte, ale otravné to není. Hodně oceňuji, že je otáčkoměr vidět na head-up displeji, a tak mám stále přehled, na co zrovna jedu. Problém nastává, pokud chcete jet trochu rychleji, a tím vůbec nemyslím nějakou sportovní jízdu. Zkrátka takový svižný běžný provoz. Jak asi očekáváte, na vině je především použitá převodovka. Je cítit, že díky elektromotoru dokáže auto bez problémů svižně zrychlit, ale systém k tomu posílá motor do vyšších otáček pro lepší efektivitu a tam ho drží a drží a drží… Prostě přichází klasický monotónní zvuk, který zkrátka uchu moc nelahodí. Reálné zrychlení je ale slušné a brzdou auto rozhodně není. Hlavní devizou tohoto hybridu je ale především efektivita. Hodnoty spotřeby, které udává výrobce (4,4 litru v kombinovaném provozu) se tady totiž dá opravdu bez nějaké velké námahy dosahovat. Pokud se budete snažit, dá se dokonce dlouhodobě jezdit i lehce pod nimi. Nad pět litrů se mi zvýšila spotřeba jen na dálnici.

Foto: autickar.cz

To, kvůli čemu si ale budete výbavu GR Sport pořizovat, bude jistě podvozek. Doteď se totiž vlastně jedná o úplně normální Yaris Hybrid, kterých můžete denně potkat několik. Právě podvozek je tím místem, které (snad) ladil tým Gazoo Racing a který mě na tomto autě opravdu dostal. Jako první totiž převládaly nejdříve obavy, když jsem na malém autě viděl velká osmnáctipalcová kola s pneumatikami 215/40. Té gumy tam zkrátka moc není. Ale obavy byly zbytečné. Podvozek Yarisu GR Sport je skvěle trefeným kompromisem. Nevyklepe z vás duši a nemáte pocit, že jedete nějakým tvrdým žebřiňákem, ale při rychlé jízdy dovede opravdu podržet. Krásně je cítit, co právě auto dělá a jak daleko je od limitu. Jistě na tom bude mít velkou zásluhu velmi tuhá karoserie a taky nízká hmotnost auta kolem 1100 kg. Byla zábava zjišťovat, kde jsou hranice, a pokud by mi většinu týdne nepršelo a neměl bych zimní pneumatiky, jistě by to bylo ještě o něco lepší.

Upřímně ale musím napsat, že nadšení ze skvělého kompromisu jsem měl u nás – v jižních Čechách. Myslím si, že stavem silnic jsme na tom nadprůměrně dobře. Když jsem se pak objevil v Čechách středních a hlavně v Praze, najednou už jsem věděl o dírách více, než by se mi líbilo, a především krátké ostré nerovnosti (spáry a nepovedené napojení asfaltů) občas uměly způsobit nepříjemné zvuky.

Foto: autickar.cz

Závěr

Toyota Yaris je příjemné malé auto. Sem tam je vidět, kde se šetřilo, ale celkově se s ním žije hezky. Hybridní systém pohonu je opravdu perfektně vyladěný, a pokud umíte ocenit efektivitu, jste na správné adrese. Podvozek je pak zkrátka výborný, pokud hledáte svižnější svezení. Každá z těch částí je samostatně fajn, ale vlastně mi moc nejdou dohromady. Pro výbavu GR Sport bych asi raději zvolil motor bez hybridu. Měl bych o devět koní víc, na stovce bych byl rychleji (9 vs. 9,7 s), ušetřil bych nemalých 90 tisíc a hlavně bych dostal manuální převodovku. Pokud totiž chcete jezdit rychle (a když jste si vybrali GR Sport, tak jistě chcete), bude pro tento motor právě díky ručnímu řazení určitě vhodnějším náčiním, i když bude jezdit s vyšší spotřebou. S hybridem bych spíš spojil některou z výbav, které se hodí na každodenní městské soužití.

Foto: autickar.cz

 

Technické údaje:
Motor: atmosférický zážehový tříválec 1.5 litru + elektromotor
Výkon motoru / elektromotoru / soustavy: 68 kW / 58 kW / 85 kW
Toč. moment motoru / elektromotoru / soustavy: 120 Nm / 141 Nm 
Hmotnost: 1090 Kg 
Objem zavazadlového prostoru: 258 litrů
Objem nádrže: 38 litrů
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s 
Cena Yaris 1.5 Hybrid: 485 000 Kč
Cena Yaris 1.5 Hybrid GR Sport: 600 000 Kč
Cena testované vozu: 657 000 Kč (příplatky: paket Skyview, paket VIP, lak) 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
31. října 2022, 13:04
0

Celé to auto mi přijde plné protikladů. Podvozek super ale motorizace nic moc, zvuk atd. Převodovka nevhodná pro rychlejší jízdu. Jenže s GR Sport chcete jezdit svižně. Panorama a spousta hovadin. Opěrka lokte z plastu a hadru. Měkký středový tunel. Jako auto je to povedený obecně. Nakonfigurovat se to dá určitě líp a levněji. Navíc ta skyview snižuje tuhost karoserie ne? Plus musí v tom všechno strašně mlátit a vrzat na takhle velkých kolech. S takovou kvalitou plastů...

Otázka: Myslíš si že by to bylo zábavné auto v kombu manuál a atmo bez hybrid? Menší kola a vycházet věci. Na občasné malé okruhy a řádění na okreskách druhé třídy?

reagovat
Be
Beran
31. října 2022, 17:47
0

Zalezi jak presne to maji udelane. Ale obecne je sklenena strecha tuzsi nez plechova, vyztuhy jsou shodne a meni se jenom "slupka". Hlavni nevyhoda je ale vysoko polozena hmotnost (tudiz vyssi teziste) tabule plechu je mnohem lehci nez tabule autoskla.

Jakub Pospíšil
31. října 2022, 18:10
0

Měl jsem GR sport v předchozí generaci a to auto bylo geniální v tom, že šlo furt stát na plynu a prakticky nemohla přijít krizovka.

Lukáš Naske
01. listopadu 2022, 06:06
1

Tuhost karoserie rozhodně netrpí. Je to malé auto, které váží prd. S tím problém není.

Jenže s těma motorama je to těžký – věřím, že s nehybridem a hlavně manuálem to bude lepší. Minimálně pocitově. Aspoň si budeš moc ovlivňovat kdy to opravdu vytočit chceš. Ale reálně … Atmo tříválec prostě nemá krouťák, takže to musíš držet v otáčkách. O něco zábavnější to bude, ale myslím, že hybridu to o moc neujede. On ten hybrid totiž umí zatáhnout docela hezky, ale poslouchat to nechceš.

Pokud hledáš malého japonského čiperu, asi bych se kouknul spíš u Suzuki na Swift Sport.

beastar
01. listopadu 2022, 09:56
0

Tak to je odpověď která mi přesně stačí:)) Měl sem na to první Ibizu Cupra. U toho Swiftu mám problém s tím vzhledem. I když na tyhle účely by mi to mělo být jedno. Nicméně chápu.

je
jerry
05. listopadu 2022, 09:37
0

Swift Sport má velkou výhodu malou hmotnost a dobrý podvozek. Tady porovnání s výkonově silnějšími MX-5 a Fiesta ST. Na horské silničce byl Swift přesto nejrychlejší. Tobě nebude vadit, že je to v deutsch.

Jimi
31. října 2022, 13:54
0

Trochu mi to připomíná možnost výbavy M-Sportu u BMW 116i (109PS), sice třída víš, ale výkonu ještě méně za skoro meloun. Kdo chce tam... asi je poptávka.

reagovat
Lukáš Naske
01. listopadu 2022, 06:31
1

Jenže u BMW je to tvoje volba, prostě jsi si to blbě nakonfiguroval sám, ale měl jsi možnost to udělat líp. Tady vlastně boucháš auto v konfigurátoru úplně na max a výsledek je takový rozporuplný. Cítíš, že to mohlo být fakt super, ale …

Příplatek je jen 20 tisíc. Pokud bych měl kolem bydliště slušné asfalty a nebydlel v centru Prahy na kočičích hlavách, tak je to fajn možnost. Otázka ale taky je, kolik těchto malých aut se prodává v maximální výbavě.

sheogh
31. října 2022, 20:55
0

Ten interier teda vypada horsi nez Dacia, lacineji uz to neslo... A dat na to plaketu GR s touto motorizaci .. nemluve o 115k navic v cene proti obyc hybridu. Nic moc

reagovat
Lukáš Naske
01. listopadu 2022, 05:56
1

Zas k Dacii bych to nepřirovnával. Reálně opravdu štve ta loketní opěrka, protože z toho prostě bolí loket. Že se prohýbají plasty na spodku středového tunelu a výplň dveří … Je to blbý ale tak funkčně to ničemu nevadí. Naopak vršek palubní desky je sestavený dobře a je i z hezkého materiálu…

Není to jen znáček GR. Tady je vyladěný podvozek opravdu znát. Jenže Yaris jaksi nemá žádný lepší motor, který by do toho šel dát. Škoda.

Ceny – je potřeba srovnávat porovnatelné. Za verzi GR Sport se připlácí 20 tisíc Kč. Vychází totiž z plně vybavené verze Selection Style. To zas tak velký rozdíl není a příplatky už jsou možné jen 3 – přesně ty co mám u ceny. Panoramatická střecha za 10 tisíc, paket VIP (head-up, vyhřívaný volant a bezpečnostní systémy) za 30 tisíc a lak. To je vše.

sheogh
02. listopadu 2022, 15:49
0

Mozna tomu fotky krivdi, prave tu palubku jsem primarne myslel, ze je strasna...
S tou cenou mas pravdu, ja porovnal ty dve uvedeny za zakladni hybrid a GR, ale pokud je v tom jeste hromada vybavy, tak je to ok samozrejme

Re
RedX
01. listopadu 2022, 18:19
0

Měl jsem půjčenou 1.5 atmo s manuálem a byla to strašná švanda. Nechala se točit do omezovače snad skoro v sedmi tisících a jela pak jak střela. Velice dobře brzdila, zatáčela a řadila. Auto působilo velice solidně i na boulovaté silnici. Jakmile jsem ubral plyn, spotřeba šla pod pět litrů.
Jediný, co mě mrzelo, byl zemědělský projev motoru na volnoběh a v nízkých otáčkách.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Caprice 9C1 Police 1992
Chevrolet Caprice 9C1 Police

1992 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Chevrolet Tahoe Z71 4x4 2007
Chevrolet Tahoe Z71 4x4

2007 rok výroby
320 koní výkon
5 300 ccm objem

Cadillac Escalade ESV 2010
Cadillac Escalade ESV

2010 rok výroby
403 koní výkon
6 200 ccm objem

Chevrolet Camaro  1998
Chevrolet Camaro

1998 rok výroby
203 koní výkon
3 791 ccm objem