načítám data...

Toyota Yaris 1.5 Dynamic: Málem jsem zapomněl, že se ještě dělají nehybridy

Toyota je s hybridními pohony spjata natolik, že by jeden čekal, že ty čistě benzínové budou v nabídce jen do počtu a nebude o co stát. Opak je pravdou.

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Toyota Yaris 1.5 Dynamic: Málem jsem zapomněl, že se ještě dělají nehybridy

Mám rád veselé historky a o to více, když jsou spjaty s auty. Můj týden s Yarisem vypadal jako každý normální den, kdy si jedu pro testovací vůz. Ano, děkuji za optání. Honza Křečků měl zrovna čas a dobrou náladu, tak mě zavezl do Toyoty, kde jsem si hned jako první stoupl do kopy sněhu, vedle které Honza zaparkoval. V teniskách. No, určitě to neudělal schválně… V Toyotě dostanu bílý Yaris a jako typický majitel Yarisu se začínám rozvážně proplétat Prahou. První dojmy jsou veskrze pozitivní (Což má znamenat, že dobré, víme?). Interiér sice trochu vypadá, jako by jej navrhoval někdo pod vlivem halucinogennů a na první pohled se zdá, že rozmístění úložných prostorů a ovládacích prvků nedává smysl, ale je to přesně naopak. Tak praktické! A ten pohon je milý! Jen si to tu potichu popojíždí na baterky, prostě hezké. Uběhlo pár minut, během pojíždění v koloně jsem si s Yarisem zkamarádil telefon a ejhle, mám hovor. Volá mi Viola. Mám průser?

Ti, co se dívají na fotky, ale přitom pozorně čtou, už asi něco tuší. Na fotkách je bronzovozelený (ano, takhle se ta barva vážně jmenuje) Yaris a co jsem to sakra psal o ježdění na baterky? Ano, mých prvních patnáct minut týdne s Yarisem bylo se špatným Yarisem. A ano, Viola mi volala, aby mi tuto radostnou novinu sdělila. No, tak čelem vzad a šup pro správné auto! Když jsem vracel bílý Yaris, tak pán v Toyotě pronesl větu v nadpise. A nebyl sám. Mně taky vůbec nebylo divné, že jsem dostal hybrid. Zasmáli jsme se a život šel dál. Naskočil jsem do bronzovozeleného Yarisu a zase vyrazil vstříc dalším dobrodružstvím. A byl překvapen. Hybridní Yaris na mě působil tak nějak vyklidněně a snad trochu nudně. Ale tady… je něco jinak.

Tak neasi, Františku, tamto byl hybrid, tohle je konvenční pohonná jednotka bez všech složitostí.

No jo, pod kapotou Yarise je stále ten stejný motor, jeden a půl litrový tříválec, tady má ovšem výkon 92 kilowattů. A když není pod tvrdou vládou elektrických obvodů, které chtějí, aby náš pohyb po planetě byl co nejúspornější, může projevit svůj charakter. V nižších otáčkách nijak nenadchne, ale jakmile se roztočí nad tři tisíce, začne svůj spurt k omezovači. Za volantem hybridu jsem si kontemploval o podzimu života, za volantem konvenčního vozu jako bych omládl, bylo mi osmnáct a tu pizzu v kufru bylo potřeba doručit co nejdřív, hrajeme přeci o dýška…

Vlastně jsem nikdy v životě nerozvážel pizzu.

Spurt k omezovači. Dobře, to jsem se nechal trochu unést. Tak či tak, motoru je nejlépe, když se pořádně točí a má možnost dodávat svůj plný výkon. Pocit z jízdy je umocněn nejenom bručením tříválce, ale i převodovkou. Žádná hra „Najdi si svůj kvalt“ pro začátečníky, ale příjemné, tuhé a přesné řazení. A to není všechno. Vůbec to není všechno.

Foto: Hana Matyášová

Pak je tu totiž ještě řízení a podvozek. Nevím, jak to koho napadlo, ale je to boží! Yaris na nové platformě má nižší těžiště než jeho předchůdci a v Toyotě udělali tu správnou magii při nastavení podvozku. Odpružení je trochu měkčí, tlumiče trochu tužší. Podvozek je naladěný tak, aby nechal řidiče krásně pracovat s vahou auta, a přitom si poradí s nástrahami světa. Městské nerovnosti a výtluky? Žádný problém. Okreska, které zima dala zabrat? Žádný problém! A k tomu hezky citlivé řizení.

Yaris v režimu provozu ‚Rozvoz pizzy, 30 minut a méně‘ funguje naprosto úžasně a za jeho volantem jsem se vážně dost bavil. A vždycky jsem si pomyslel něco ve stylu „Tohle by se líbilo Jeníkovi.“ On má totiž poddajné podvozky, přesné řazení a uřvané tříválce rád. I když nám pořád tvrdí něco o tom, že jeho Camaro má třistakoní a akorát ta zadní náprava není co bejvala. A je mi jasné, že když dostal Yarise na vrácení, tak s ním přinejmenším jednu okresku vymetl. Zpoza horizontu vyletěl Yaris, sesekal to o tři kvalty dolů a se skřípěním pneumatik zase zmizel za zatáčkou. Inu, proč ne.

A málem bych zapomněl, není tady start-stop.

No, ale není to jen o jízdních vlastnostech. Mírně kontroverzní může někomu připadat jeho vzhled. Kam se poděl design, který navrhoval účetní před důchodem? No, asi odešel společně s těmi lidmi, co ladili jeho jízdní vlastnosti. A nahradil ho někdo lepší. Někomu se určitě nebude líbit. Mně připomíná takového toho sumečka, co v akváriích žije někde u dna a většinou není moc vidět. Je to legrační a bude mi trvat, než se to okouká. Zboku není co řešit, je to malé pětidveřové auto a jeho boční silueta vyniká jen v zadní části, kde jsou vystouplé světlomety. Což je mimochodem dost praktické a dobře se na to odkládá kelímek s kávou. Nesmíte ji tam ale zapomenout.

Foto: Hana Matyášová

O mnoho let dopředu se v Yarisu posunul i interiér. Hlavě po stránce zpracování. Když se po něm rozhlédnu, už mi přijde, že nekoukám na levné plasty, mezi kterými jsou zabudovány hodinky Casio. Zachovává si svou praktičnost. Je tu spousta míst, kde si můžete odložit telefon, peněženku, přístupové karty, brýle na čtení… No, fakt hodně. Stálo by za to zapracovat na infotainmentu, který se sice posunul do ke konci minulého desetiletí a podporuje Android Auto, ale přecejen působí trochu mimo. A pak tu máme budíky. Toyota se vydala cestou displejů, což není úplně špatné, ale někomu by mohlo připadat, že na dvou malých kulatých displejích je to všechno moc titěrné a kdo má za jízdy hledat ty brýle na čtení. Kam jsem je jenom dal…

Pochvalu si zaslouží posez vepředu. Sedačky jsou nastavitelné tak, že si v nich najde svou pozici jak mladý člověk plný energie a snahy hledat řidičskou pozici a následně řidičskou nirvánu, tak postarší člověk, který si rád sedne trochu výš. Vzadu je to ale stejné jako ve všech Yarisech. Za trest. Jen s jedinou výjimkou. Je tu víc místa na hlavu.

Verdikt

Postavit auto tak, aby se líbilo jak starší generaci, tak mladší generaci je kumšt a nepodaří se to každému. Ale nový Yaris to podle mě zvládá na jedničku. Má sice o něco menší kufr a pro každého dospělého člověka bude sezení vzadu stejně za trest, jako v každém jiném malém autě, ale za to má charakter. Charakter, který bychom od Yarise jako etalonu automobilu pro důchodce nečekali. Jeho podvozek si poradí se vším, co ho může v rámci našeho kusu střední Evropy potkat, ať je to retardér nebo retard za volantem. Jezdit v něm bylo překvapivě radostné a neštítil bych se jej doporučit každému, kdo potřebuje malé auto. Je fakt fajn.

Technické údaje

Motor: zážehový tříválec 1490 ccm
Výkon: 92 kW (125 koní) v 6600 ot./min.
Točivý moment: 153 Nm v 4800-5000 ot./min.
Převodovka: šestistupňová manuální
Maximální rychlost: 180 km/h 
Zrychlení 0–100 km/h: 9 s 
Provozní hmotnost: 990kg 
Průměrná spotřeba dle výrobce: 4,8 l/100 km kombinovaná
Průměrná spotřeba v testu: 6,6 l/100 km kombinovaná
Základní cena (Yaris Active 1.0VVT-i): 352 500,- Kč
Cena testovaného vozu (Yaris 1.5 Dynamic Force): 417.000,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

lu
lumix
06. dubna 2021, 12:25
0

Vypadá to na celkem rozumné auto, až zvlastne mě na dnešní dobu. Vážně to nemá SS, paráda. Bez turba asi je to i neprimovstrik a co GPF má nemá? Jako auto do města a na důchod paráda.

reagovat
bkralik
06. dubna 2021, 12:56
0

Pokud koukám správně, tak to přímovstřik má - mělo by to být tohlencto: https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Dynamic_Force_engine#M15A-FKS
Vcelku mě překvapilo (příjemně, samozřejmě), že se ještě dá koupit atmo motor s takovým výkonem v takovém autě, myslel jsem že ta doba už je pryč (když i Dacie přešla z 1.6 na 1.0t)...
Jinak pěkná recenze!

lu
lumix
06. dubna 2021, 13:54
0

Skoda toho primovstriku, takže to má i GPF filtr.

Zajda
06. dubna 2021, 14:08
-1

Přímovstřiku není škoda, viz níže. GPF už potřebují dnes i MPI motory jako Renault 1.0 TCe, kterému to snížilo výkon o 10 koní na nynějších 90. Pouze LPG verze si zachovala 100 koní a jestli filtr má nevím.

bkralik
06. dubna 2021, 15:55
0

Zajda: Jseš si opravdu jistý? Podle https://toyota-club.net/files/faq/20-08-01_faq_df_r3_en.htm má M15A-FKS pouze přímovstřik a naopak M15A-FXS pouze nepřímovstřik. A vzhledem k úrovni detailů na té stránce bych jim to celkem věřil...

Zajda
06. dubna 2021, 22:55
-1

Možná máš pravdu, v tom případě se omlouvám za mystifikaci :-) V rozkresech v tvém odkazu to vypadá jasně, každá verze má jen jeden druh vstřikovačů. Ale uvádí tam jiné výkonové parametry, což nechápu. Možná jsem vycházel ze zavádějících informací a přání bylo otcem myšlenky. Někde totiž ten motor byl označený jako 1,5 D4S, např. i na odkaze z Wiki. Což by právě mělo značit kombinované vstřikování jako u Toyobaru. A v brožuře Toyoty u něj píšou "Přímé vícebodové vstřikování", což je očividně špatný překlad, ale asi jinak než jsem myslel :-) Tak nevím.

bkralik
07. dubna 2021, 08:24
0

V pohodě, mě to alespoň donutilo vygooglit ten odkaz :-D. Každopádně ten motor vypadá technicky zajímavě, jen se bojím třeba těch laserem-deponovaných sedel ventilů, to je věc která se nedá zgenerálkovat a přijde mi to úplně zbytečné...

Zajda
06. dubna 2021, 14:00
0

Je to kombinace nepřímovstřik/přímovstřik jako Toyobaru, tj. to nejlepší z obou světů. Oldschool vstřikování do sacího potrubí (MPi) vs. moderní emise = ospalé reakce a zejména "revhang". A vyšší spotřeba. Obojí s výjimkou Suzuki Dualjet s dvojitými vstrikovači. Řešení Toyoty je ale to nejlepší možné.

reagovat
RRRampapapa
07. dubna 2021, 09:06
0

Františku, ta nejvyšší rychlost je el. omezená, nebo je to dané zpřevodováním? Zpřevodování bych moc nečekal, skrz co nejnižší otáčky na dálnici - kolik to mimochodem točilo při 130km/h? Asi to moc potenciálních majitelů vzrušovat nebude, ale z technického hlediska mě to zaujalo.

reagovat
František Čáslavský
07. dubna 2021, 09:12
0

Při 130 km/h to točilo něco málo nad tři tisíce. Omezovač je elektronický, teda aspoň mi přišlo, že auto by ještě trochu elánu mělo.

briza
07. dubna 2021, 13:56
0

Mi to tak připadá, že ten omezovač prostě nechali společný s hybridem, protože, pokud se nepletu, tak všechny hybridní Toyoty jsou omezeny právě na 180km/h a to včetně Camry a Highlanderu, které výkon na vyšší rychlost mají.

Csaba
10. dubna 2021, 16:15
0

Velice kvituji poh. hmotnost 990 kg, na tu hodnotu se moc příjemně dívá.

reagovat
gramo
11. dubna 2021, 22:04
0

jo, to mě taky příjemně překvapilo. I to, že se dnes ještě do normálního auta dáva takto točivý motor. Sice nevím, který důchodce ocení maximum krouťáku až ve skoro 5000 otáčkách, ale mě se tahle kombinace malého lehkého auta s točivým motorem a schopným podvozkem líbí. Asi že mi to připomíná moji někdeší corollu z roku 1990, auto se kterým mě řízení začalo bavit.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Lincoln Town Car  1985
Lincoln Town Car

1985 rok výroby
150 koní výkon
5 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1979
Chrysler Cordoba

1979 rok výroby
150 koní výkon
5 898 ccm objem

Chevrolet Corvette C3 L-82 1979
Chevrolet Corvette C3 L-82

1979 rok výroby
225 koní výkon
5 700 ccm objem

Pontiac Firebird  1995
Pontiac Firebird

1995 rok výroby
150 koní výkon
3 353 ccm objem

Chevrolet Suburban C10 Ambulance  1970
Chevrolet Suburban C10 Ambulance

1970 rok výroby
200 koní výkon
5 700 ccm objem