Toyota Aygo je v našich končinách poměrně známý automobil. Především kvůli tomu, že jeho výroba probíhá u nás. Dost možná si pamatujete všechny ty politické tanečky, které probíhaly před dvaceti lety, když se vybírala vhodná lokace, pro umístění výrobního závodu. A to nemluvím o věcech, jako byly investiční pobídky. Mnoho lidí mělo na věc jasný názor, který byl samozřejmě úplně mimo, jak se později ukázalo, ale to už tak někdy bývá, při takových velkých akcích. Predikce o tom, jak tu joint venture automobilek PSA a Toyoty jen shrábne peníze, zanedlouho továrnu zavře a zmizí, se evidentně nenaplnily. Je to už nějakých 20 let, továrna pořád stojí a stále v ní jede výroba.
Něco se však přeci změnilo. Automobilový trh prochází jistými změnami, které mají za následek například fakt, že kdysi velmi oblíbená kategorie mini vozů, dnes poměrně citelně chřadne. V současnosti máte na výběr asi mezi devíti vozy této kategorie, přičemž celá třetina z nich jsou víc než deset staré modely. Tento ústup z pozic znamenal, že se Peugeot a Citroen ze společného kolínského podniku stáhli a přenechali výrobní kapacity jen a pouze Japoncům. Z výrobní linky v Kolíně dnes sjíždí úspěšný a oblíbený Yaris a také novinka z nejmenší kategorie v podobě Ayga X, které si dnes představíme podrobněji.
Toyota Aygo prošla proměnou. A poměrně velkou, přidané písmeno X v názvu tu není jen tak. Zatímco původní Aygo bylo typickým malým vozem, bez přidaných kudrlinek, novinka na to jde docela jinak. Už na první pohled je jasně vidět, že Aygo X po všech stránkách narostlo. Mám-li být konkrétnější, tak na délku narostlo o 25 cm, na šířku o 13 cm a na výšku se přidalo asi 5 cm. To je opravdu rapidní nárůst rozměrů, že? Asi nepřekvapí, že ono písmeno X v názvu, značí Cross. Toyota z malého hatchbacku vytvořila malý crossover. A víte co? Ono to vůbec nevadí, naopak. Z nárůstu vnějších rozměrů totiž těží posádka uvnitř. Zatímco předchůdce byl klasickým minivozem, do kterého se nic moc nevešlo, novinka na to jde jinak. Využívá větších rozměrů pro dobro posádky uvnitř. Zároveň se také dá říct, že Aygo svým způsobem dospělo. Jasně, pořád má takový ten relativně roztomilý kukuč, ale už na něm třeba nenajdete tu funky čelní masku s velkým X uprostřed. Zmizel ten dojem jisté papírovosti, kterým trochu trpěl předchůdce a místo toho tu máme sebevědomé auto. Mně osobně se tahle proměna líbí a považuji ji za dobrý krok.
Za povedený považuji také vnitřek vozu. Je to sice místo, kde nejvíc poznáte, že sedíte v malém a především levném voze, ale Toyota to zvládla se ctí, díky čemuž si uvnitř nepřipadáte nepatřičně. Asi se shodneme, že nemůžete očekávat měkčené plasty nebo jiné prémiové materiály, ale to vůbec nevadí. Toyota si pomohla zajímavým designem interiéru, díky čemuž si ani nevšimnete odhalených míst, kde zůstal třeba jen plech. Prostě to všechno hraje tak nějak příjemně do sebe a ve výsledku nemáte z vnitřku špatný dojem. A to říkám jako člověk, který je na kvalitu interiéru docela háklivý. Vnitřní prostornost je překvapivě solidní, na předních místech je dostatek prostoru v každém směru. Plusem jsou i bohatě dimenzované sedačky, do kterých se pohodlně usadí i člověk s mírně nadstandardními rozměry. Vzadu je to samozřejmě horší a dospělého člověka tam asi trápit nebudete. Přesto se dozadu dají nouzově umístit i dvě dětské sedačky a lze tam přežít kratší cesta. Připravit se musíte jen na horší manipulaci skrze zadní dveře, které jsou opravdu malé a otevírají se v menším úhlu, než by bylo milé. Kufr samozřejmě postačí tak akorát pro menší nákup, litry nahání především solidní hloubkou. Nicméně na poměry dané kategorie je Aygo X rozhodně prostorným vozem, který dobře využívá omezený prostor.
Pod kapotou máte na výběr přesně jednu motorizaci. Je jí atmosférický litrový tříválec o výkonu 72 koní a točivém momentu 93 Nm. Nic, co bychom neznali z minula. Z těchto čísel je však asi jasné, že se nebude jednat o žádného velkého závodníka. Navíc, Aygo X oproti svému předchůdci trochu přibralo a motor byl lehce udušen kvůi emisím. Výsledek je, že v městských rychlostech, na první tři rychlostní stupně, funguje tenhle prcek z Kolína až překvapivě svižně. Motor se pěkně vytáčí, autíčko nabírá rychlost s příjemným elánem, prostě je to celé až nečekaně fajn. Do toho vám hraje roztomilý tříválcový chrapláček, který se k charakteru auta skvěle hodí. Horší je to až pak dál, ve vyšších rychlostech. Zhruba od 90 km/h začínáte cítit výkonový deficit a chybějící newtonmetry mnohem výrazněji. Ta tam je relativní živost agregátu. Je vidět, že s každým přibývajícím kilometrem se malá Toyota trápí a necítí se komfortně. Samozřejmě, že se dá pohybovat i na dálnici a Aygo X udrží cestovní sto třicítku, to problém není. Nicméně každý výlet do levého pruhu musíte pečlivě plánovat, protože výkonová rezerva tam chybí. Rozparádit se umí až na téměř 170 km/h, když najdete dostatečné klesání, ale po chuti mu to teda rozhodně není. Nezapomínejme však, že primární prostředí pro tohle auto je město. A tam je všechno v pořádku.
Příjemným překvapením pro mne byl podvozek. U malých aut asi nemůžete čekat přehnanou sofistikovanost, ale Toyota si s laděním tohoto prcka očividně dala opravdu záležet. V prvé řadě mu nechybí typická hravost mini aut. Musím přiznat, že jsem se celý týden opravdu bavil. Aygo X se vrhá do zatáček s nadšením a radostí. Reaguje na každé otočení volantu s chutí a celé se to pohybuje po silnici tak nějak vesele a s hravostí sobě vlastní. Je to takový ten způsob jízdy, který vám větší a těžší auta nedokážou nabídnout, protože jim chybí ta upřímná bezprostřednost, jíž Aygo X přirozeně oplývá. Tohle umí jen minivozy a Toyota není výjimkou.
Překvapením však pro mne byla úroveň komfortu, kterou tenhle prcek rozhodně potěší. Toyota na to šla chytře. Využila vyšší světlé výšky k instalaci tlumičů s delším chodem, které však nejsou přehnaně měkké, takže podvozek má dost prostoru zpracovat nerovnost, zároveň to však není celé rozbředlé jak bahno. Vyšší náklony sice poznáte, ale zároveň zůstává ta pocitová jistota, kde se nebojíte, že by se mohlo něco pokazit. Malým trikem je také použití velkých 18 palcových kol s rozumným profilem, které fungují jako jakýsi filtr všemožných děr a silničních výtluků. Častým problémem malých aut jsou totiž mini kolečka, která do větších děr prostě zapadnou a nedá se s tím nic moc dělat, jen musíte vydržet tu tupou ránu, co přijde. Velké kolo Toyota tohle netrápí, prostě se do díry nevejde a jen ji přejede, což samozřejmě velmi pozitivně přispívá k jízdnímu komfortu. Ne vždy jsou větší kola na škodu. Připravit se jen musíte na to, že tenhle rozměr pneumatiky není tak docela standardní a při placení nové sady to poznáte v peněžence. A také se musíte připravit na to, že akustický komfort není zrovna silnou stránkou. Jo, to už je úděl mini vozů.
Verdikt
Toyota Aygo X dospěla. O tom se nemusíme přít. Nemluvím teď jen o nárůstu vnějších rozměrů. Jde mi především o dospělejší chování na silnici a také o překvapivé množství pokročilých jízdních asistentů, kterými je malá Toyota doslova prošpikována, a o kterých si většina blízkých konkurentů může nechat zdát. Námátkou třeba takový adaptivní tempomat, který dostanete už v té nejzákladnější výbavě, kterou si můžete koupit, zcela bez příplatku. K tomu se můžete spolehnout na online infotainment a podobné příjemné fíčury. Aygo X už není tím roztržitým autíčkem, které bylo vhodné v podstatě jen jako vůz rozvozových služeb. Naopak, stalo se plnohodnotným vozem, se širokým polem působnosti. Ani Toyotě se však nevyhnulo zdražování a tady je to vidět docela dost. Aygo X už nekoupíte za nějakých 220 tisíc, jako jeho předchůdce, nýbrž budete potřebovat aspoň o 100 tisíc víc. Pořád se jedná o nejdostupnější auto v nabídce Toyoty, ale ten odstup od Yarisu už není tak velký, jak býval. Přesto si myslím, že nárůst ceny je vykompenzovaný velkým zlepšením, kterým Aygo X prošlo. Je to opravdu skvělé autíčko, a já si umím živě představit, že bych jej měl doma jako druhé auto do rodiny.
Technické údaje
Motor: atmosférický zažehový tříválec 998 cm3
Výkon: 53 kW (72 k) v 6 000 ot./min
Točivý moment: 93 Nm v 4 400 ot./min
Převodovka: pětistupňová manuální
Provozní hmotnost: 940-995 kg
Maximální rychlost: 158 km/h
0-100 km/h: 15,6 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 4,7 l/100 km
Spotřeba v testu: 5,1 l/100 km
Základní cena modelu (Active): 327 000 Kč
Cena testovaného kusu (Limited): 434 000 Kč*
*Tato výbava jiz neni k dispozici, odpovídající je Selection, pro kterou platí uvedená cena
25. srpna 2022, 09:27
0
Městskej stylovej bobek, co vlastně nemá moc konkurence. A když už nějaká je (v podstatě mne napadá jenom Suzuki Ignis a Swift), tak vlastně není o nic levnější.
25. srpna 2022, 09:59
1
Ano, Ignis je asi nejbližší soupeř.
25. srpna 2022, 14:15
1
Do jen o 15cm delšího Swiftu se nicméně vlezou 4 průměrní dospělí bez problémů, využití prostoru je příkladné.
4válec 1,2 i po posledním snížení výkonu bude také trochu jinde.
Za stejnou cenu je třeba ještě Hyundai i20 1,2.
Aygo se zvětšilo, ale plnohodnotným autem pro 4 pořád není.
A po cenovém dorovnání výše jmenovaných větších modelů už mi nedává moc smysl.
Pokud v tom někdo vidí stylovku, pak možná.
25. srpna 2022, 14:43
2
Ten Swift možná, ale i20 už je o 30 čísel větší auto. Když budu chtít malýho šprčka do města a budu mít v hledáčku 3,7 m Aygo X, tak docela dospělá i20, která má > 4m, tomu úplně konkurovat nebude. To už spíš i10 nebo Space Star od Mitsubishi.
A ano, mně na pohled přijde, že se Toyota snaží nabídnout něco víc. Ale to je vysloveně subjektivní pocit.
25. srpna 2022, 16:09
2
Tuhle Toyotu máme doma asi 3 měsíce. Akorat s automatem. Koupila si ji panimama. O druhém autě do rodiny nemůže být řeč. Vzadu prostě nikoho neodvezes. Ani starší děti. A je to totalni lenoch. Já mám problém vůbec projít zadními dveřmi. :) automat je taky kapitola.... ze dvora je to asi 3 km do mírného kopce, takže studený auto vyrazí ze dvora a vysavač točí 4,5 tisíce a šine si to 50 :)))
25. srpna 2022, 16:23
0
Ten motor má na malé auto slušný výkon. Respektive dostatečný. Ten krouťak to je ale dost výsměch. Jak tady popisuje kolega Curdin. Tak tomu celkem věřím. Za studena to musí být ještě víc vidět. Prostě opravdu jen pro klidné řidiče a zejména do města.
25. srpna 2022, 21:42
0
rock> jasně, pokud člověk hledá co nejmenší půdorys, i20 si nevybere. Já to bral co do užitné hodnoty.
V předchozí generaci Ayga a jeho kolínských sourozenců platila rovnice o co jsou menší, o to jsou levnější.
Nejdostupnější cesta k novému autu, esence motorismu s minimálními náklady na všechno. Zapomenutou skladovku C1 mi prodali před nosem, jinak bych ho měl jako druhé auto. Nové Aygo se chce profilovat jinak a člověka jako já naprosto míjí. Třeba i zmiňovaným rozměrem pneu. Kupovat sadu na automobilový ekvivalent mopedu za víc než Pilot Supersporty pro hothatch by mi fakt nepřišlo adekvátní.
26. srpna 2022, 07:25
0
Na užitnou hodnotu se Hyundaie překonávají těžko, ať už i20 nebo o další třídu výš i30 (i ten by šel koupit za cenu Aiga).
29. srpna 2023, 12:11
0
@Curdin: Manželka měla první generaci Ayga, konkrétně tedy verzi se znáčkem Citroen na kapotě (C1). A v automatu. Tehdy tam byl robotizovaný manuál, což byla malá pohroma pro ty, kteří nepochopili, že řadit ve správný okamžik lze jemným přidáním nebo ubráním plynu. S trochou cviku se pak dalo jezdit plynule a bez zbytečného vytáčení motoru jako s normálním pětikvaltem. Jenže suchá hmotnost toho vozítka tehdy byla 805kg!!! Dnešní Aygo X má o víc než dva metráky více (+25%), což se nutně muselo projevit na bídné dynamice. CVT obecně nemusí být špatná volba, jen musí být k dispozici i nějaké ty newtonmetry. A ty atmosférický litr 1,0 VVTi z přelomu století bohužel nemá, 93Nm je na tunu hmotnosti auta zoufale málo. Manželka má CVT v Sanderu a dá se s tím velmi pohodlně jezdit, ovšem foukaný tříváleček 1,0TCe má proti Toyotě 50Nm navíc. Ve výsledku pak maželka jezdí dokonce se stejnou spotřebou, jako měla předtím v miniautě Citroen C1.
29. srpna 2023, 12:26
0
Ještě doplním: Kdysi jsem s kámoši u piva definoval "Honzovo motorové pravidlo" (HMP), které říká: Hmotnost v kg poděl deseti. Získáš potřebný počet koní. Ten vynásob 1,5 x (klidný řidič) až 2x (nervní řidič). Získáš potřebný počet newtonmetrů. Takže na tunu hmotnosti je třeba zhruba 100k a 150Nm, jinak to s velkou pravděpodobností bude "líná mrcha". HMP platí dodnes, jen jsem ho po drtivém nástupu SUV doplnil o dovětek: Pokud je to vysoká krabice nebo 4x4, přidej 20% koní i Nm.
25. srpna 2022, 09:29
0
Pro autora:
na výšku to narostlo o 28 cm? Určitě?
25. srpna 2022, 09:51
1
Samozřejmě, že ne. Nové narostlo o 5 cm. Vůbec nevím, kde se mi tam vzalo takové numero a za mystifikaci se omlouvám :)
26. srpna 2022, 05:29
-2
Jen malá technická. Není mě tak úplně jasné, proč porovnáváte Aygo X s vozy, které nejsou jeho přímým konkurentem. Bohužel nemáte možnost vidět videa z porovnávacích testů, vývojového centra kde přímý konkurenti byly VW UP, H. i10, KIA Picanto a Fiat 500. A ty, dle videí různých jízdních testů na zkušebním polygonu, nechávalo Aygo X za sebou. Swift nebo i20 jsou přímým konkurentem Yarise a k nim tedy Aygo X není rovnocenným soupeřem. To je stejné jako by jste porovnávali Octavii s Fabií. Aygo X bylo od 1. dne vyvíjeno primárně jako auto do města a druhý vůz do rodiny. A přitom má být i takovou "stylovkou" více méně na nákupy a pod., kde se předpokládá jízda ve dvou lidech a nouzově ve čtyřech. Vzpomínáte na 1. Ford Ka z r. 1996? To razilo prakticky stejnou ideologii.
27. srpna 2022, 08:41
1
Jasně Aygo X spadá do kategorie miniaut, ale jejich problém všeobecně je cena hodně blízko na dostřel o třídu větším malým vozům (Yaris není o mnoho dražší a u Suzuki je dokonce Ignis snad dražší, než větší Swift). Proto všichni budou porovnávat, co za své peníze dostanou. A zrovna zmiňovaná i20 nebo Kia Rio jsou s cenou na podobné úrovni. Jejich konkurence (i10/Picanto) je o nějakých 50.000 čechokreditů níž. Jasně je to H/K, ne Toyota, ale ten rozdíl je značný.
26. srpna 2022, 05:38
0
Moc se všem OMLOUVÁM! nějakým "šikovným" způsobem jsem do příspěvku (a hned 2x) implantoval logo Ka, které tam nepatří aniž by to mě být cíl, které jsem uviděl až po odeslání příspěvku a nenašel jsem způsob, jak to napravit. Ještě jednou OMLUVA.