načítám data...

TopGear se ještě nevysílá, a už se zbaběle omlouvá za první faux-pas

14. března 2016, 19:32 19 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Ken Block a Matt LeBlanc si vybrali špatné místo na driftování. Natočený materiál půjde do koše a Chris Evans se za své ‚podřízené‘ omluvil.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Kontroverze k TopGearu patřily téměř odjakživa. Nebo alespoň od doby, kdy se pánové stali natolik úspěšnými, aby si mohli dělat víceméně cokoliv. Třeba legraci z druhé světové války, když mluvili o tom, že navigace v Mercedesu ukazuje vždycky jen na Polsko, natočili televizní reklamu, podle které Volkswagen Scirocco TDI „can go from Berlin to Warszaw in one tank” nebo na přátelské soupeření s německými kolegy přiletěli na palubě trojice stíhaček Supermarine Spitfire.

Většina topgearovských excesů, tedy samozřejmě pokud odhlédneme od Jeremyho sklonů změnit se v protagonistu reklamy na Snickers, však měla pár věcí společných. Třeba to, že měly vtip a přes svoji provokativnost byly svým způsobem chytré a promyšlené. Většinou bychom je alespoň my méně politicky korektní mohli považovat za vkusné. A především, byla v nich nějaká myšlenka. Třeba jako u všech fórů o válce (respektive válkách – nezapomeňme na potíže v Argentině), ve kterých se odráží hrdost trojice gentlemanů (či hovad, chcete-li) na slavnou historii své země. Když si pustíte některý z Clarksonových dokumentů o druhé světové válce, třeba ten o nájezdu na přístav v St. Nazaire nebo obhajobu inženýra Isambarda Kingdoma Brunella v soutěži Greatest Britons, dojde vám, že za Clarksonovým humorem je víc než jen buranství kudrnatého orangutana se zálibou pálit drahé gumy a řvát u toho POWAAAAAAAA!!

Jakkoliv může pro mnoho lidí být urážlivá a pohoršující, má Clarksonova politická nekorektnost svůj smysl. Vyrůstá z jeho přesvědčení, že přemíra politické korektnosti může představovat ohrožení toho, co v jeho očích znamenala slavná minulost Británie. Není to jen tupý humor, je to spíše zvolání: „Podívejte se! Před 70 lety jsme vyhrávali bitvu o Británii a dobývali pláže Normandie, naše země vyráběla Spitfiry a Glostery Meteor, a jak vypadáme dnes?” Člověk ani nemusí být obyvatelem země, která bývala světovým impériem a po několik let i poslední evropskou výspou svobodného světa, aby chápal myšlenku za všemi těmi vtípky.

Právě to je nepochybně jeden z důvodů, proč jsou Clarksonovy fórky tak populární a proč se za ně on ani zbytek TopGearu vlastně nikdy neomlouval. Je snadné s ním nesouhlasit, ale je těžké ho obvinit z toho, že by provozoval bezduchý humor.

Což se nedá říct o situaci, kdy posadíte do otuněného Fordu Mustang stárnoucího amerického komika spolu s nepříliš úspěšným americkým rallye jezdcem, který se proslavil natáčením virálních YouTube reklam, a necháte je driftovat a dělat burnouty na Whitehallu. To samo o sobě by tradicionalistické Brity přinejmenším rozladilo, ale vy jdete ještě dál, a necháte dvojici amerických zpovykanců pálit gumy před Cenotaphem – tedy monumentem obětí první světové války (českým ekvivalentem by byl obligátní ‚hrob neznámého vojína‘). V místech, kde se pokládají věnce, jsou teď černé stopy od pneumatik Mustangu.

V takové věci je samozřejmě těžké hledat nějakou hlubší myšlenku, vtip či cokoliv jiného. Je to celé velmi americké. Tedy až na to, že kdyby TopGear USA provedl nějaký ekvivalent a například by se s terénními čtyřkolkami vydal na Arlingtonský vojenský hřbitov, dopadli by jeho protagonisté nejspíš ještě hůř než britský TopGear v Argentině či na americkém Jihu.

A je to velmi netopgearovské, protože jestli mělo původní trio k něčemu úctu, byla to právě britská vojenská historie. Co je ale ze všeho nejvíc netopgearovské, je reakce Chrise Evanse, který se okamžitě a bez pokusu obhájit kroky svých podřízených omluvil a prohlásil, že natočený materiál by neměl být vůbec odvysílán. Od člověka, který je prý známý svými sklony k micromanagementu i těch nejmenších detailů, je to poměrně zvláštní postoj – těžko předpokládat, že o tak zásadní věci nevěděl.

Ve výsledku tak Evansova omluva působí asi tak stejně chlapsky jako jeho kalhoty. A pokud jsme dosud vkládali nějaké naděje do budoucnosti TopGearu na BBC, můžeme se jich s klidem vzdát. Existuje rozdíl mezi chytrou provokací a hloupým popraskem za každou cenu, a Evansův TopGear dal velmi jasně najevo, kterým směrem se patrně hodlá ubírat…

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

JayK91
14. března 2016, 19:43
0

Hlavně je to další velmi významný hřebík do rakve TopGearu, protože teď už na to nebudou koukat ani britové (pochybuji že by jim omluva stačila, protože ikdyž maji problém se znalostmi historie, jsou určitá období o kterých vědí mnoho a nenechají si je nijak pohanit, a když tak to hanitele přijde dráž než si myslí) :D ... ale ne že by to někomu vadilo ... stejně to totiž bude fraška :D

reagovat
briza
14. března 2016, 20:48
1

První díl sledovanost mít bude, pak to bude pomalu upadat, ale v bíbísí se bude dělat, že je to všechno na pohodu a svěží, až to najednou skončí, bude se mluvit o změně konceptu, týmu... votevr a pak už to nikdy nezačne. Prostě taková šou Leoše Trapeše po anglicku :) Ostatně ono taky co s tím? Seriózní pořad o autech to bude dost těžko, už vzhledem k obsazení. Navíc ikdyby chtěl být, tak proč? V Anglii je jich hromada a epesních. Čili se budou držet původního směru a tam už nemají šanci vůbec, byť jsou krásně genderově namíchaní. Prostě originál, je originál. Je to asi to samé, jako kdyby mi v noci skočila do postele hambatá Skarleta Žohansnů a já bych jí vyhnal s tím, že díky, ale radši bych prosil Halinu.

reagovat
Adam
14. března 2016, 22:33
0

Co to je za šit? Proč nebuzerujou městskou radu, která jim to povolila a nechala si za to tučně zaplatit? A ten zrzavej kokot mě sere eště dřív, než TG vyjde... :D

reagovat
Adam
14. března 2016, 22:38
0

BTW: Je to škoda, protože zrovna na Harrise sem se těšil

BobAsh
15. března 2016, 00:40
0

Prý měli povolené tam jezdit, ale ne gumovat..

bitner
15. března 2016, 10:04
0

Nebo meli povolene tam jezdit a narizene gumovat a vzapeti se omlouvat. Ta umelohmotnost z toho primo cpi.

BobAsh
15. března 2016, 14:14
0

Od úřadů byl povolený jen průjezd. Jak to bylo interně v TG je otázka, a Evans se chová jako idiot.

To
Tomáš
15. března 2016, 13:33
-2

Faux-pas Autíčkáře.cz. V lednu tu bylo v pozitivně laděném článku představeno "sedm statečných" moderátorů nového Top Gear. Stejně tak pozitivně byl předveden Honnicorn coby "úchylná driftovací hračka" a "o Mustanga se příliš nejedná". Ken Block byl tehdy ještě driffter a rallye závodník.
Střih! O dva měsíce později...
Z Hoonicornu je pouhý otuněný Mustang. Ken je najednou nepříliš úspěšný Američan. Chris Evans není dost chlap. Ale nejznepokojující je ovšem reakce čtenářstva. Pod kladně vyznívajícím článkem pozitivní ohlasy. Pod odsuzujícím textem pohrdavé komentáře.
Hele, prd vím o novinařině - nebudu vynášet lajcké odsudky. Ale drazí čtenáři - nebuďte ovečky.

reagovat
BobAsh
15. března 2016, 14:08
1

A v čem je problém? Na vysvětlenou bych si dovolil dvě nebo tři poznámky:

1) Autíčkář není homogenní bytost, ale jeho redakce se skládá z (poměrně výrazných) individualit, které mají svoje názory.

2) Existuje něco jako nadsázka. Mě osobně sice Hoonicorn nijak neuráží, ale rozhodně to je "otuněný Mustang", a jakkoliv jsou Gymkhany dost cool (i když už ne tak cool jako na začátku), nemění nic na faktu, že Ken Block není moc úspěšný rally jezdec. Nikdy bych se o něm ale neodvážil tvrdit, že je "nepříliš úspěšný američan". Jako prodejce bot a oblečení je Ken Block veleúspěšný.

3) V novou sestavu TopGearu jsem dlouho vkládal naděje a nevěřil jsem, že by to muselo být nutně špatné jen proto, že tam nebudou "ti tři". Ale driftovat kolem Cenotaphu je nevkusné. A omlouvat se stylem "já za nic nemůžu a nic o tom nevím, ale stejně se radši omluvím", jak to předvedl Evans, je trapné. Evans tím ukázal, že není dost chlap na to, aby něco udělal a pak si za tím stál, a ještě je nejspíš mizerný šéf, protože nechal své podřízené udělat něco, s čím nesouhlasí.

Yatka
15. března 2016, 14:59
2

@Tomáš: nevím jak kdo, ale já za čtení Autíčkáře, ani za registraci tady na serveru, nic neplatím, tudíž neočekávám informace kvality ČTK. Čekám zábaný čtení, diskuzi a názory, čehož se mi dostává vrchovatě. Subjektivita je ten důvod, proč to není nudný čtení. Pokud teda, co aut týče, vůbec může nějáká objektivita existovat, o čemž dost pochybuju a každý podobný server, který se tváří, že je objektivní, si zřejmě trošku lže do kapsy.

Ap
Apache
15. března 2016, 14:53
0

Asi sem divnej, ale mně se zdá, že tam blbnou na normální silnici, kde jsou namalovaný pruhy a svítí semafory, ne na nějakém vyhrazeném plácku jen pro kladení věnců. Bylo by nevkusné driftovat na magistrále, mezi Národním muzeem a sochou svatého Václava? Neřekl bych. Na dlážděném plácku před Žižkou na Vítkově? Ano.

reagovat
PepaSFI
15. března 2016, 17:42
3

ona to skutečně je normální silnice a ten památník je na ostrůvku. Asi tak jako když před léty byl Václavák normální rušnou ulicí s plným provozem. Což ale nijak nesnižuje význam památníku. Bohužel, my to trošku nechápeme. Bolševik nás naučil neznat svou minulost. První světovou válku známe jen ze Švejka. Zato jsme se hodne učili o Velké říjnové socialistické revoluci a ještě k tomu lži. O vzniku Československa taky nic moc. Masaryk byl nevhodná figura. Druhá světová válka, to zas byla glorifikace sovětských hrdinů. Že velkou část našeho území osvobodili Američani, o tom se nemluvilo a že se 8 května pohybovala US kavalerie po Východočeském kraji, o tom i dnes nejspíš ví jen pár amerikofilních trampů a military nadšenců. Následující režim udělal z hrdinů zločince, pak se likvidovali sami mezi sebou, lhali všude kam se podíváš. A my jsme se s tím nedokázali vypořádat a podle toho to tady vypadá. Vlajky a hymnu známe jen z hokeje. Památníky nikoho nezajímají. Leda zloděje kovů. Na těch pár nových se realizujou podivní umělci kteří musí vysvětlovat co tím chtěli říct protože to nejde poznat. Nedávno jsem zahlíd v televizi jak nějací umělečtí chytrolíni kritizovali památník letců se sochou okřídleného lva. Bohužel ty plky nedokážu reprodukovat. A naopak, líbil se pomník cyklisty ignoranta Bouchala. Jo, ten rezavej bicykl na sloupu lampy tam co ten blb ignoroval všecky pravidla včetně pudu sebezáchovy a zaútočil hlavou na auto.
Můžeme my chápat význam památníku někde uprostřed Londýna?.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
15. března 2016, 18:07
0

O cyklistovi nic nevim, ale pod zbytek bych se klidne podepsal.

M P
15. března 2016, 20:10
0

Cyklista Bouchal je hotová legenda. Tenkrát s tím pomníkem byla jakási legrace ve smyslu, že to mělo mít povrchovou úpravu z palladia a ještě kolem toho bylo nakonec docela pozdvižení ohledně financování. Prostě pumpičkáři:)

bitner
15. března 2016, 21:58
0

S nadsazkou se da rict, ze svetovymi valkami jsme propluli po Cimrmanove zpusobu: neni dulezite se zucastnit, ale zvitezit. Svet musi byt v uzasu, jak jsme pokazde pri naprosto minimalni ucasti (tim spis tech nasich nekolik malo hrdinu vynika, az z toho ma koblihova vetsina trauma) dokazali pokazde stat na konci na strane vitezu.
Kdo cetl Tolkiena, da mi zapravdu, ze jsme narod Hobitu.

briza
15. března 2016, 22:42
0

Kristova noho, neznat legendu, zakladatele Auto*matu a pravděpodobně největšího idiota v dějinách cyklistiky... tumáš
http://dfens-cz.com/jmena-hloupych-na-vsech-sloupich/
a doplň si vzdělání ;)

pi
pickozudovozu
15. března 2016, 22:43
0

Bitner: Dovolím si nesouhlasit. Myslím si, že ohledně WWII. si jako národ nemáme co vyčítat.

bitner
16. března 2016, 07:55
0

Vsak ja taky narodu nic nevycitam, co se tyce WWII. Horsi je to s tim, co se delo se zapadnimi piloty po navratu do republiky a hlavne po roce 46 (48 uz byl jen logicky dusledek). To, ze jsme jim nebyli schopni postavit ani blbej pomnicek, to je ostudne dodnes.

da
davesss
18. března 2016, 00:49
1

Evans je posera, místo toho aby si z toho dělal prdel tak se připosral... Neodsuzuju nový top gear, ale ta trojka co tam byla dřív uměla prostě vtipně si stát za svým a nenechat se pochcat..

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem

Ford F150 XLT Singlecab Longbed 1994
Ford F150 XLT Singlecab Longbed

1994 rok výroby
200 koní výkon
5 002 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem