načítám data...

To nám vnoučata neuvěří!

Mnohé věci, které dnes považujeme za normální či dokonce pokrokové, v budoucnosti nevyhnutelně propadnou do kategorie retro.

zobrazit celou galeriiFoto:   Archiv Značek

Možná to znáte z různých setkání veteránistů a obecně lidí, které spojuje nadšení pro staré časy. Spousta podivínů, co dělá podivné věci, neustále se v něčem hrabe, něco šteluje. Každý se tomu svému pokladu věnuje s takovým nasazením, že vám to připadá až trošku úchylné. A celý ten roj působí oku náhodného diváka jako cosi na rozhraní masového woodoo rituálu a maškarního plesu. Člověk je tak nějak ochotný to přijmout jako vesměs nevinnou kratochvíli, která však má své limity. V neděli večer se všechno to harampádí uklidí do kůlny, zamkne na dva západy a s pondělním ránem je podivín už zase zcela plnohodnotným členem západní civilizace 21. století.

Foto: Wikipedia

Jenže v době vzniku oněch historických vozidel tohle nebylo chování podivínů, to byla prostě normální praxe. Každá jízda automobilem začínala důkladnou předstartovní přípravou, jízda samotná potom vyžadovala ze strany řidiče mnohem více pozornosti, než na kolik jsme zvyklí dnes. I odstavení stroje mělo své povinné postupy, které rozhodně nebylo radno přehlížet. A ani tím to ještě nekončilo, potom tu totiž byla údržba.

My, kteří si dnes prohlížíme tyto úchvatné stroje, svědky časů dávno minulých, na různých srazech veteránistů či v muzeích, si vlastně už ani neumíme představit, jaké to muselo být v dobách, kdy takto zkrátka vypadalo to nejmodernější auto, jaké bylo lze pořídit. Není nám už dávno vlastní podstupovat tolik úkonů čistě z povinnosti a nikoli pro zábavu.

Foto: Škoda Auto

My totiž máme naše moderní vozy, auta, která zvládají už lecos sama. Řídící jednotky motorů provádí veškeré seřizování za nás, dnešní řidič už nemusí umět správně používat sytič, netuší, co je předstih, nikdy neslyšel o seřizování ventilové vůle. A když sedneme do některé z automobilových novinek, potom se nám otevírá svět, který by nám naši dědové asi jen tak neuvěřili – auta sama parkují, sama zatáčí, sama zrychlují. A do toho samozřejmě plně samočinně udržují na palubě správnou teplotu, zajišťují správné osvětlení vozovky a tak dále…

Přijde však doba, kdy se ta dnešní auta stanou veterány. Kdy to, jak dnes používáme automobil, bude už jen tou podivínskou kratochvílí na slunné letní víkendy. Na srazu veteránů bede hrdě stát Škoda Karoq rok výroby 2022 v krásném stavu po celkové renovaci a otcové budou říkat synům: “Vidíš? Tak v takových autech děda jezdil do práce, představ si to!”

Foto: Porsche

A to nám přináší jedinečnou příležitost si zaspekulovat. Přichází tedy pravidelně nepravidelná rubrika, ve které já říkám, jaká bude budoucnost, abychom se za pár let měli čemu smát, protože se samozřejmě budu ve všem příšerně mýlit. Ale tak co, hlavně, že je to zábava, ne? Takže na co budou naše vnoučata koukat jako na parádní retro?

 

Předstartovní procedura

Dnešní auta jsou co se uživatelské přívětivosti mnohem dál, než co si i já pamatuji z dětských let. Centrální zamykání s keyless systémy už dnes nevyžaduje prakticky žádnou pozornost, vezmete za kliku, nastoupíte, nastartujete, odjíždíte.. Ale i tady si troufám tvrdit, že je prostor pro další zlepšení. Tlačítka pro zapnutí a vypnutí auta se například v budoucnu stanou úplně zbytečná. Ostatně už některé dnešní elektromobily je nemají. Mobilní telefon přece také nevypínáme, když ho zrovna nepoužíváme, prostě automaticky přejde do nějakého stand-by režimu. 

Foto: BMW

Takže jak bude vypadat předstartovní procedura aut budoucnosti? No vlastně vůbec žádná nebude. Žádné postupné pohasínání kontrolek, žádné startování motoru, žádné sledování teploty, žádné řazení, žádné povolování ruční brzdy. Nic takového. Nasednete a pojedete. A potom prostě zastavíte, vystoupíte a půjdete si po svém. Jen veteránisti budou ukazovat dětem s vykulenýma očima, že tady za tu páku se muselo zatáhnout, jinak by zaparkované auto mohlo samo od sebe odjet..

 

Řazení

Teď si říkáte, že s tou předstartovní procedurou to není zas tak odvážná vize, vždyť některá auta tak víceméně fungují už dnes. A že s řazením to bude podobné – zkrátka budou jen automatické převodovky, zařadíme D jako dopředu a pojedem. Jenže já si myslím, že i to je zbytečně složité. Elektrická auta převodovku v tom smyslu, jako ji známe dnes, nebudou potřebovat vlastně vůbec, ale i u konvenčního auta s konvenční převodovkou vidím prostor pro zlepšení. Třeba to samotné D - k čemu je vlastně dobré? 

Foto: JLR

Automobilky se dnes předhání v tom, kdo navrhne originálnější řešení voliče převodovky. Mercedes nabízí retro v podobě páčky pod volantem jako z Wartburgu, Ford používá otočný ovladač a potom tu máme širokou škálu různých šoupátek či páček a celá řada je zakončena tradiční masivní pákou, na které může v poklidu spočinout ruka řidiče – frajera a zůstat tu celou cestu.

Foto: Ferrari

Ale k čemu ten celý cirkus? Nevystačíme si s jedním tlačítkem zpátečky? Přepínání směru jízdy je přece to jediné, co od moderní převodovky uživatel chce. Vyřazení na neutrál či parkovací režim – to snad auto zvládne samo, k tomu nás nepotřebuje.

 

Konektivita

I tady už jsou dnešní auta hezky daleko. Palubní systémy nabízí nepřeberné množství funkcí a k tomu se umí přes bluetooth propojit s mobilním telefonem a třeba i zrcadlit jeho funkce přímo v systému. To je přece skvělé, pokročilé a nesmírně uživatelsky přívětivé! Nebo není? 

Foto: Mercedes-Benz

Já mám pocit, že ač se nám třeba moderní systémy, jaké dnes používá třeba Tesla či Mercedes, zdají pokročilé a hodně vychytané, pořád jsme tak trochu na začátku. Pořád je tu pevná bariéra mezi autem a jeho okolím. Proč bych měl chtít zrcadlit funkce telefonu, když veškeré své individualizované nástroje, které svět IT nabízí, můžu mít v autě přímo? 

Když dnes nasednu do nového mladoboleslavského výrobku, mám tu skutečně komplexní uživatelské rozhraní, které v sobě ukrývá všechno od nastavení klimatizace po vlastní navigační či zábavní systém. A kdyby mi ani to nestačilo, je tu možnost přes Apple Car Play nebo Android Auto zobrazit vybrané funkce z mého telefonu. Zní to jako spousta možností, ale není to zbytečně složité? Online mapy od Googlu budou vždy o krok napřed před těmi, které auto dostalo od výrobce, ale zrcadlení telefonu má také své limity – je pro něj jasně dedikovaný prostor, nezobrazí se vám v přístrojovém štítu či na head-up displeji, nepropojí se s dalšími funkcemi auta jako třeba tempomat.

Foto: Volvo

Ale proč vlastně ne? V budoucnosti očekávám, že se zbavíme všeho toho balastu a konektivitu povýšíme o další stupínek. Přestaneme zrcadlit aplikace uzpůsobené pro mobilní telefon a začneme využívat ty určené skutečně pro auto. Proč by auto nemohlo využívat stejné cloudové řešení, které už dnes používáte ve svém počítači, telefonu, tabletu, hodinkách a co já vím v čem ještě? Proč bychom si nemohli stahovat přímo do auta aplikace, jak to děláme v telefonu? Namísto pouhého zrcadlení propojíme auto přímo s naším účtem Googlu nebo Apple ID. Otevřou se tím zcela nové možnosti individualizace a schopnosti auta vycházet vstříc našim potřebám.

 

Údržba

Dnešní auto už pravda mnoho údržby nepotřebuje. Hlavním naším úkolem je udržovat hladinu paliva v nádrži, čas od času se v motoru vymění olej, a potom je tu nějaký spotřební materiál. Inspekční prohlídky a údržba jsou již dnes věcí pro specialisty, z hlediska uživatele tu tedy k řešení nezbývá téměř nic. A i interval, po kterém musíme svůj vůz přistavit do specializované dílny, se neustále prodlužuje. 

Foto: Alfa Romeo

Když jsem však před časem listoval technickými specifikacemi důlního nakladače Cat R1700 XE, tedy plně elektrického důlního stroje Caterpillar, zaujal mě údaj o servisním intervalu. Ten je zde stanoven na 15 000 motohodin. A to je hodně. Pokud bych to měl přirovnat k osobnímu autu, je to asi jako kdybyste měnili olej jednou za půl milionu kilometrů. A já si říkám, že to možná čeká i auta. 

Foto: Caterpillar

Elektrické motory mnoho údržby nepotřebují, brzdy díky rekuperaci vydrží také mnohem déle. Limitující tak i nadále zůstanou pneumatiky, tam se asi jen tak bezúdržbového stavu nedočkáme, a také stav silnic a jeho schopnost vytřást z podvozku duši. Znamená to, že do servisu budeme jezdit třeba jednou za 150 000 kilometrů? A že lidé z budoucnosti budou žasnout, jak jsme mohli být takovými otroky svých aut?

 

Bourání

Už dnešní auta jsou vybavena celou plejádou asistentů a bezpečnostních systémů. Hlídají nás. Kontrolují mrtvé úhly, kondici řidiče, umístění vozu mezi čárami na vozovce, odstup od ostatních aut či obecně předmětů v okolí. Existují už i nějaké náznaky autopilota, komplexního systému, který skutečně dokáže za určitých podmínek převzít řízení celé. Ale to všechno je vlastně teprve v plenkách.

Foto: Marcedes-Benz

Mnozí nadšenci do řízení se obávají, že tyto trendy povedou ke ztrátě možnosti řídit. Že autopilot se ukáže jako bezpečnější a úřady nakonec řidiče odstaví na druhou kolej. Ale já jsem v tomto směru optimistou. Řízení je nejen způsobem přepravy z místa na místo, je to i radost a zábava. A lidé nechtějí přicházet o radosti. Dokáží auta budoucnosti řídit sama? Docela určitě ano. A já se tomu rozhodně nebráním. Poskakování v dopravní zácpě či monotónní dálniční přesun ve skutečnosti není až taková zábava a já vlastně budu docela rád, když mě této povinnosti někdo zprostí. A až budu chtít, tak převezmu otěže a užiju si trochu té správné motoristické radosti.

Foto: Volvo

Jenže co ten argument, že lidský řidič bude v té záplavě autonomně ovládaných aut vlastně rizikem? Ale proč by měl být? Vždyť nemusíme bourat. Už dnes auto dokáže do značné míry samo zabránit kolizím. Systémy se vyvíjí úžasně rychle, počty falešných poplachů jsou už dnes minimální, hladkost fungování těchto zařízení je nesrovnatelná s tím, co jsme zažívali ještě pár let nazpátek. Takže nevidím důvod, proč by řidič nemohl sám sobě řídit vůz i v budoucnu. Jen se při tom nezabije, protože kdyby něco skutečně pořádně pokazil, auto si s tím poradí. A to vlastně vůbec není špatná vyhlídka. Dokonce si myslím, že nás za mnoho let budou přístí generace považovat tak trochu za dobrodruhy a blázny, že jsme jezdily auty, ve kterých stačila malá chyba a člověk byl na kaši…

 

Pedály

A úplně poslední věcí, kterou chci zmínit, jsou pedály. Že nebudou tři už je dnes asi jasné a já už se těším, jak jednou jako starý kmet budu užaslé mládeži vykládat, jak se ty tři pedály používaly, k čemu to bylo dobré a jak mohl člověk se dvěma nohama obsáhnout hned tři pedály. Jenže vývoj ukazuje, že ony vlastně nebudou ani dva. 

Foto: VW

Některé moderní vozy (a nejen elektromobily, tento prvek už se objevuje i v hybridu, jeden takový právě testujeme, stay tuned) už je možné ovládat ve většině případů už jen jedním pedálem. Čím víc mačkáte, tím víc jedete. Pokud je systém dobře odladěný, ani kvůli semaforům není nutné sahat na brzdu, levý pedál se tak stává spíše nouzovou brzdou. Zní to možná trochu krkolomně, ve skutečnosti je to však dokonale návykové, ovládat auto takto je úžasně komfortní a zároveň to dává pocit lepší kontroly nad strojem, reakce auta na povely jsou bezprostřednější a čitelnější. Auto, které po odlehčení pedálu akcelerátoru nezačne ihned brzdit, jednou naše potomky pěkně vyděsí…

 

Tak to jsou moje vize. Už teď se těším, až si tento text za pár let přečteme a budeme se smát tomu, jak moc při zemi jsem byl a jak moc jsem se mýlil. A ještě víc se těším na vaše komentáře pod článkem. Napište nám, jak vidíte budoucnost automobilů vy? Ať v tom nejsem sám..

 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
12. března 2022, 09:12
7

Spousta věcí asi bude tak nějak. Mě jen přijde úsměvné že z větší části je to postavené na tom, že zs 30 let třeba. Skutečně bude hlavní technologie elektromobil. To se spíš obávám aby se děti nedivili jiným věcem.

Víš Mehmetku tohle za nás bylo něco čemu tehdejší politici v dnes již rozpadlé EU věřili. Tesla byla tehdy hodně trendy. Našli se někteří kteří si mysleli že tím zachrání planetu. A dnes se podívej. Jezdíme furt na benzín a elektřina je drahá jako prase. Ještě že jsme součástí Císařství Německa a Francie. Těch 78 jaderných elektráren nám stačí. Podívej se ale jak chudáci v Norsku trpí. Není dost slunce ani vody. Skoro nikdy nefouká.

Koukni zrovna jede hlídka policie. Když se bude dařit po patnácti letech šetření si taky koupíme auto. Sice to bude jen Severokorejská Dacia Summer IV. Postavená z odpadu a motorem na syntetická paliva z brambor o obsahu 250 ccm, ale co. Budeme jezdit vlastním. Zpátky k Tesle. Žjuuuvaa a tatínku to fakt umělo takový zrychlení? To dnes neumí ani Tata Imola Grande s litrovým turbem. Inu pozůstatek emisních norem ze staré EU. Ještě že máme ten vodík. Snad za pět let už bude dostatečná infrastruktura. Abychom si mohli koupit takové auto. Zatímco tyhle nabíječky zarustaji mechem. A tati co je tohle? To je displej tam si mohl zrcadlit věci z mobilu... A tati co je to mobil? To dnešní auta nepotřebují. Z recyklovaného kokosového ořechu totiž nejde udělat displej víš. Proto je dnes v autě akorát volant. A pane jaký má ta Tesla dnes dojezd... Haha chlapče myslíš že kradu? Baterie má na dnešní totálně vybrakovane planetě cenu 100 žen a 50 velbloudu.. Vypadám snad jako Stalin Fidel Musk? Dovezl jsem to sem tamhle na tom vojenském nakladači na starý dobrý dřevoplyn. Pozůstatek z války proti Rusku. To je panečku stroj ten umí zježit kulky. Tuhle Teslu sem zachránil ještě než EU vydala výnos o zničení všech vozidel pro osobní přepravu. Těsně před rozpadem té utopie. Koukni mladej tady sem ti chtěl ukázat Škodu Octavia tdi. To byl stroj panečku.. Jakým jezdili masy hlavně v Čechách. Jee tati ono to hraje. Tomu jsme chlapče říkali rádio a mělo to skoro každé auto.

Pak smutně nasednou na svůj Elektro skútr a jedou domu. Uf dnes máme štěstí máme tady trochu nočního proudu na dobití nemusím zítra 5km pěšky. Už abych měl ten Summer. V tom jede kolem 4 tunova císařská limuzína Maybach Imperial Marauder 6000 s v8 biTDi hybridem pod kapotou. Zrovna se připravuje k letu... V tom Mehmmet řekne.. A tati proč jste byli takový kreteni? Proč? Teď sem tu nemusel stát v pantoflich z recyklovaných petek a do školy jezdit na korbě náklaďáku co rozváží náhradní baterie centrál pro vytápění. Mohl si mě vozit naším krásným autem. To víš synu před válkou, rozpadem EU, válkou a vznikem Čínské Afriky jsme mysleli že osobní přeprava nebude třeba. Možná jednou půjdeme pěšky do Rabatu když nám dají vízum. A já ti ukážu tyhle muzealni auta ve skutečném provozu.

reagovat
krab
12. března 2022, 12:18
1

Jako máš recht, že dělat dneska nějaký predikce jak budou věci za x let je trochu nemožný ... Nějak bude prostě A jak se říká až bude úplně nejhůř, tak se to zas otočí od tý chvíle už bude zas jedině líp.

A s těma autama - já třeba jako veterána vnímám už od malička pořád jen auta vyrobený od počátku automobilizmu až do cca půlky 70. let. To mě přišlo starý už před 30 lety, kdy jsem se tak nějak poprvé pořádně o auta zajímal a trošku už z toho měl rozum a připadá mi to tak furt. Když řídím dneska nějaký cca 30 let starý auto, teda to co se vyrábělo v éře 85-95 tak mi to přijde dobrý ve smyslu, že to na mě nostalgicky působí, ale beru to jako moderní stroje, tahle auta přece fungují úplně normálně, ovládání není nic složitýho nebo výrazně odlišnýho od toho co se vyrábí dneska. A pak jsou auta o dekádu novější, mají chtě cca 20 let stáří , taková ta éra 95-05 a ty už beru úplně jako moderní káry. A vlastně je často upřednostňuju před tím co se dělá dneska, protože na ty auta z let kolem milenia mám fakt už reálný vzpomínky, když byly nový a některý auta jsem si tehdy přál už když byly nový a tak mě to baví po stránce jak svezení, tak přeci jen taky tý nostalgie. Ale nemyslím si, že se tahle produkce stane za dalších 20 let vysloveně veteránem, protože to jsou všechno pohodlná auta, jednoduchá na ovládání, hraje tam rádio na CD, mají klimošku, vyhřívaný sedačky atd.. Ostatně to mají i ty auta z těch 80. tek už často taky. I starší ... Ale je to asi generační věc. Já budu brát jako veterána auto z 50-60. let , tuhle éru vidím jako nejhezčí automobilovou z hlediska designu a celkově zážitku ze svezení takovým autem, ale mám rád i ty éry potom, protože taky mají co nabídnout, ale už to nemám v hlavě, jako že to budou veterány. A nový auta nevím, určitě bude dost zajímavých aut, třeba i těch co se vyrobilo fakt v omezenejch sériích, že to bude sběratelsky zajímavý, ono už je to i teď , ale říkat tomu veterán? No třeba naše děti a pak vnukové to tak mít budou... ale jestli budou mít benzin aby se svezli, toť otázka

Mechanik
13. března 2022, 14:26
1

Souhlasím, pro mě končí veterán tak kde nastupuje plastovej nárazník.

Trinom
12. března 2022, 12:48
3

A teď si vem, že jsou auta, co mají pedály 4...

reagovat
Ra
Ragnarok
13. března 2022, 09:15
-1

Já bych se docela vsadil, že z dnešních běžných vozů veterány nikdy nebudou, neb se veteranského věku nedožijí.

reagovat
Mechanik
13. března 2022, 14:24
-3

Souhlas, už dneska jsou desetiletý auta, který nejdou opravit.

Trinom
15. března 2022, 09:51
3

Tohle je pánové kec. Spolehlivost dnešních aut zpravidla dalece přesahuje jejich předchůdce. A pokud se opravdu stane, že po 10 letech přestane být nějaká součást k sehnání, tak nikomu nebrání si tu součást nechat vyrobit na zakázku. Jasně, není to zadarmo, ale co je zadarmo ve světě veteránů, že?
Otázkou je spíš, co moderní infotaintmenty, které vyžadují připojení k nějakému serveru. Tam si dovedu představit, že po mnoha letech prostě přestane něco fungovat, to jo.

Mechanik
15. března 2022, 18:51
-3

Ale to není otázka spolehlivosti, respektivě životnosti. Tady jde o to že nejsou dostupné náhradní díly. Přečti si třeba blok tady na autickari o udržování C5 poslední generace, díly prostě nejsou a je to deset let starý auto. A jak chceš vyrobit tak složitý součástky, to jsi asi kouzelník nebo milionář.

Ra
Ragnarok
15. března 2022, 22:18
-1

Trinom: nejde o spolehlivost, ale o trvanlivost, kvalitu materiálů a nekomplikovanost. Já už se starými a současně i s novými auty docela dlouho žiju. A jasně, na těch starých je třeba občas něco opravit, ale většinou to není nic, co by to auto zastavilo, nic co by potřebovalo složitou diagnostiku. Když se nedá díl koupit, jde se na vrakáč. Když se posere nové auto, kolikrát je to větší problém. A co se týká trvanlivosti nových aut... vždyť je to dneska všechno fórový, napěchované háklivou elektronikou. Prvních 10, možná 15 let to bude fungovat, pak si to nedovedu představit.

Autíčkový Jelen
16. března 2022, 10:14
2

S nedostupností dílů souhlasím. Co se týče trvanlivosti atd., tam už si myslím, že to není tak špatné. Říká se to už tak posledních 20 let, že současná auta nic nevydrží kvůli elektronice, a ono i ty nejkomplikovanější auta stále jezdí. Třeba velmi komplikovaná vozidla jako Phaeton, Mercedes W220 nebo BMW E65 jsou tu stále, a to některé jezdí i přes prakticky nulovou snahu majitelů. Ironicky zrovna u E65, jedno z prvních aut s integrovaným infotainmentem jako dnes, kde by se člověk nejvíce bál elektroniky, je nejčastější důvod proč jdou na vrakáč kvůli problémům s jejich atmo V8. Tím vším nechci říct, že se o dnešní auta bude starat lehčeji než o ta minulá, to vůbec, ale nemyslím si, že ta elektronika je až tak háklivá jak mnozí rádi říkají. Větším problémem je třeba již zmíněná nabídka dílů.

PepaSFI
13. března 2022, 17:52
2

někdy v devadesátých letech vyšla sbírka amerických scifi povídek "Rychlý jako gepard a řvoucí jako lev". Povídka podle které se sbírka jmenuje je o automobilní budoucnosti, akorát že byla napsaná možná někdy v šedesátých letech, takže to není o záchraně planety a zeleném tentononcu ale o šetření strategickým materiálem. Všichni jezdí v malých, úsporných prdlavkách, jen jeden chlápek se prohání po městě s velikým řvoucím vozem, prudí uvědomělé sousedy, ti na něj posílají policajty a kontroly, jenže bezvýsledně. Auto vyhovuje. Protože po každé projížďce se musí v garáži vzít veliká klika a dvě hodiny natahovat péro.

reagovat
af
afro-r1
14. března 2022, 17:53
-2

Ujet 150tkm takrka bez udrby by melo jit tak nejak uz dnes. Ujet druhych 150tkm bez udrzby (a koroze) je asi nemozne.

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR! 1969
Ford Mustang Manual, Convertible, V ČR!

1969 rok výroby
260 koní výkon
5 000 ccm objem

Buick Riviera  1974
Buick Riviera

1974 rok výroby
220 koní výkon
7 450 ccm objem

Lincoln Town Car  1977
Lincoln Town Car

1977 rok výroby
220 koní výkon
7 500 ccm objem

Chevrolet Suburban K10 , 4x4 1984
Chevrolet Suburban K10 , 4x4

1984 rok výroby
300 koní výkon
5 700 ccm objem