Co se vám vybaví, když někdo vysloví jméno Volvo? Někomu možná nezdolnost, jinému bezpečnost a dalšímu třeba kvalita. Já si ale představím hlavně klid. Jsou to právě auta značky Volvo, která považuji za etalon pohody za volantem. Možná nejsou tak houpavá jako hydropneumatické citroëny, ale pokud chci cestovat v co možná nejlepším duševním rozpoložení, těžko budu hledat příjemnějšího partnera.
I když jsem vám ještě o žádném Volvu nepsal, znám je dobře. První Volvo, ve kterém jsem v roce 2014 jel, bylo S80 první generace s výborným dieselovým pětiválcem. To se mi moc líbilo. Pak jsem ještě jel lecčím dalším, od malých V40 a XC40, přes hned několik XC60 a otevřené C70 obou generací, až po dva velké koráby s nápisem S90 a XC90 na zádi. Všechna se mi líbila stejně. Ona totiž byla stejná: tichá, útulná, konejšivá a hřejivá.
Akorát jsem doposud měl všechna vyzkoušená jen v ideálních podmínkách střední Evropy. Vlastně jsem v žádném nejel dál než k Vídni, přičemž to nejhorší, co mě na těchto cestách potkalo, byl déšť. Trochu slabota, že? Před několika dny se mi ale naskytla zajímavá příležitost vyzkoušet si vozidla diskutované značky v podmínkách mnohem náročnějších: na zasněžených, ledových cestách a zamrzlém jezeru severního Švédska.
Konkrétně jsem se vydal do okolí města Luleå, centra nejsevernějšího švédského regionu Norrbotten, kde bylo mým úkolem prověřit schopnosti tří posledních modelů výrobce: čerstvě představeného Volva EX30 Cross Country, nedávno faceliftovaného bestselleru, Volva XC90 a zcela nové a konečně na trh vstupující vlajkové lodi s názvem Volvo EX90. Na dalších řádcích vám řeknu, co jsem zjistil.
Protože jsem ale za těch několik dní v krásné zasněžené přírodě tohoto skandinávského království nasbíral dojmů poměrně hodně, rozhodl jsem se, že vám z mého výletu vytvořím články hned dva. Dnes se budu zabývat menším EX30 Cross Country a nestárnoucí XC90, jelikož ty jsme měli k dispozici pro kratší dobu, a elektrickou vrcholnou EX90, v níž jsme strávili zdaleka největší množství času a mám tak k ní nejvíc poznámek, si nechám na příště. Dejme se do toho.
Vnější dojmy: „Prcek” v pohorkách a starý známý bez jediné vrásky
Nejprve vám nejnovější přírůstky do nabídky výrobce stručně představím staticky. Začnu malým SUV EX30 Cross Country, protože to je nejmladší. Je dokonce tak mladé, že ho představili teprve minulý týden a já jsem reálně jedním z vůbec prvních lidí na světě, kteří se s ním směli potkat.
Verze Cross Country samozřejmě vychází z klasické EX30, jež jsme už pro vás otestovali v jednomotorové i dvoumotorové verzi. K ní ale přidává plastové ochranné prvky podél celé karoserie (vepředu mezi světlomety se zdobením v podobě topografické mapy švédského pohoří Kebnekaise), 19 mm světlé výšky navíc, měkčí odpružení, standardní pohon 4x4 s elektromotory o celkovém výkonu 315 kW a volitelně střešní zahrádku, aby auto bylo dobrodružnější a zvládlo i divočejší cesty necesty. Je to vlastně takový prcek v pohorkách. I když prcek, ono zas tak malé vozítko to není. Ale Volvo je to nejmenší.
XC90 žádnou přidanou ochranu nemá, což však vůbec nevadí. Je především krásné. Až tak, že bych mu nehádal jedenáct křížků na krku. Elegantní základ vylepšený opticky zeštíhlujícím a zjemňujícím vzhledovým faceliftem z přelomu roku i po všech těchto letech dokonale funguje. Byla radost koukat, jak auto doplňuje dřevěné červené a žluté domečky, jež jsou pro švédský venkov typické.
Interiér: Zarytý ekolog a hrdý nositel nejlepších tradic
Navážu zastávkou uvnitř, jelikož právě interiéry volv jsou ta místa, kde jsem se vždy cítil blaženě a opečovávaně. Všechny jakoby pokaždé chtěly, aby mi v nich bylo prostě dobře. Byly kvalitní, pohledné, tiché a opticky čisté, jakoby uklizené. Zvlášť v béžových odstínech uměly vytvořit dojem obýváku na kolech. Dočkal jsem se stejného zážitku i v popisovaných přírůstcích?
No, musím přiznat, že v případě EX30 si tím úplně jistý nejsem. Je hrdě udržitelné, takže je plné strohých tvarů a černých plastů bez výraznější povrchové úpravy. Kabinu sice oživuje hezké čalounění sedadel, avšak já osobně bych si představoval přece jen něco trochu jiného. Ale pánové z Volva mi vysvětlili, že holt nejsem cílovka. S EX30 míří na mladou uvědomělou klientelu, jež dá k přírodě šetrným materiálům přednost před neetickým pozlátkem. Dobrá. Ostatně pravdou je, že když pominu materiály, toto Volvo se o mě vevnitř staralo tak, jak by dle svého jména mělo.
V ostrém kontrastu s tím XC90 v rámci modernizace dostalo palubní desku kopírující současnou generaci spalovacích modelů, což je asi ta nejlepší zpráva, kterou jsem vám mohl říct, protože právě tyto vozy byly a jsou útulné až na půdu. Když sedíte vevnitř a koukáte na ty jemné tvary, kvalitní materiály, elegantní ambientní osvětlení bez viditelného zdroje světla a decentní dekory použité v přesně tom množství, aby zdobily, ale ještě nepůsobily jako pěst na oko, je vám prostě dobře. Tady se mi moc líbilo.
Jízda
Nyní již přikročím k tomu nejdůležitějšímu, k pohybu. Tak jak nová Volva jezdí v poněkud drsnějších oblastech, než je česká kotlina? No přece krásně klidně. Co jiného byste čekali? Jak jsem si ověřil při jízdě po švédském venkově a na jezeru Björnträsket, kde se nacházel jeden z highlightů výletu — ledová dráha, auta jsou na tuhou zimu výborně připravená. Ono je to logické, ze zdejších koutů pochází.
Reálně to vypadalo asi tak, že venku bylo mezi mínus pěti a mínus deseti stupni, po setmění i míň, místy docela dost sněžilo, po čistém asfaltu jsme jeli jen na začátku, pak už následoval uježděný sníh, a já bych o tom o ničem vůbec nevěděl, nebýt bílé krajiny za okny. Přesně jak si pamatuji ze všech automobilů popisované značky z dřívějška, i tyto nejnovější mě maximálně rozmazlovaly. A že byla venku třeskutá zima? Copak to je nějaký argument?
EX30 Cross Country: Překvapivě zábavný prcek
Už základní EX30 při běžné jízdě příjemně filtruje vnější podmínky, aby vás netrápily. Bohužel jsem sice v jejím případě neměl možnost svézt se mimo oblast jezera, ale i na jeho nekonečné rovné ploše s více než metr silnou vrstvou ledu bylo znát, že se i přes svou velikost a zaměření na nižší segment poměrně úspěšně snaží jezdit jako Volvo.
K tomu se však ukázalo, že na ledu se pro svůj zadní elektromotor a možnost omezení funkčnosti ESP ještě umí i zábavně sklouznout bokem. Vážně, auto je schopné zprostředkovat drobný, ale radostný powerslide. Takto, jistě, dojde-li k překročení určité rychlosti nebo úhlu, elektronika zasáhne, odebere výkon a auto vrátí do stopy (a pokud si řidič nedá pozor, může se dostavit i nedotáčivost), takže majitelé zadohnaných kupé můžou být v klidu. Ale už jen to, že něco podobného jde udělat s SUV značky Volvo, je docela překvapivé.
XC90: Důstojný cestovatel
XC90 míří tradičnějším směrem a je přesně tím konejšivým místem k životu, na jaké jsem z volv zvyklý. Inovovaný vzduchový podvozek krásně filtruje nerovnosti, aniž by nechával kabinu rozhoupávat; odhlučnění dělá svou práci znamenitě, pneumatikám s hroty, jimiž byla testovací auta vybavená, navzdory; plug-in hybridní pohon T8 s přeplňovaným dvoulitrem, dvěma elektromotory a celkem 335 kW decentně a přitom energicky žene auto vpřed; a skvělá aparatura Bowers & Wilkins potěší i náročného posluchače hudby. Že prý jsem byl ve švédské divočině. Ani bych neřekl.
U tohoto Volva jsem si, naneštěstí, zase nemohl vyzkoušet, jak funguje na ledové dráze, ale při jízdě po zasněžených a zledovatělých silnicích “na konci Švédska” jsem si spolu s kolegy z ostatních redakcí aspoň decentně pár plánovanými ztrátami adheze ověřil, že je sice pro řidiče odtažité (což u Volva není chybou), avšak zůstává velmi dlouho jisté a pokud už náhodou začne klouzat, tak spíš nedotáčivě a hlavně předvídatelně. Navíc jej velmi rychle elektronika srovná zpátky. Tím pádem tady zábavu moc nečekejte, relaxovat však můžete bez problému, XC90 se o vás a vaše bezpečí postará.
Verdikt
Musím říct, že jsem z nového Volva EX30 Cross Country a XC90 byl opravdu nadšený, což ale není způsobeno tím, jak krásný výlet nám automobilka vymyslela. Nebýt interiéru EX30, jenž je stejně spíš věcí vkusu, vlastně bych mu asi neměl co oprávněně vytknout, stačí si jen nějak mentálně obhájit jeho cenovku od 1 309 000 Kč. XC90 pak funguje přesně tak, jak by jako velké cestovné Volvo mělo. Obě auta se tím pádem právem hlásí k tradici konejšení své posádky za všech okolností, zima nezima. To je super.
Příště se můžete těšit na dojmy ze zcela nového, plně elektrického Volva EX90. Do té doby mi řekněte, co si o novém EX30 Cross Country a XC90 myslíte vy. Diskuze je vaše.
Tip pro cestovatele
Přáli byste si vidět švédskou přírodu na vlastní oči? Chtěli byste uniknout z ruchu střední Evropy do klidu Laponska? Rádi byste si vyzkoušeli nové Volvo EX30 Cross Country v přesně těch samých podmínkách jako já? Není problém. Stačí navštívit stránku Landfolk a zarezervovat si zážitkové nocování pro až tři osoby na až dvě noci v nádherné osamocené chatě na břehu zamrzlého jezera v doprovodu popisovaného Volva, jež vám bude po celou dobu plně k dispozici. Nabídka platí od 21. února do 21. března. Pokud můžete, neváhejte, stojí to vážně za to. :-)
Technické údaje
Volvo EX30 Cross Country Twin Motor Performance
Motor: elektromotor na každé nápravě (pohon 4x4)
Nejvyšší výkon: 315 kW (115 kW vpředu, 200 kW vzadu)
Nejvyšší točivý moment: 543 Nm
Převodovka: jednostupňová automatická
Provozní hmotnost: 1960 kg
Maximální rychlost: 180 km/h
0-100 km/h: 3,7 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 18,7 kWh/100km
Tabulkový dojezd: 425 km
Kapacita baterie celková/využitelná: 69/65 kWh
Doba nabíjení AC/DC: 4h (0-100%)/26,5 min (0-80%, až 175 kW)
Cena za verzi Cross Country: od 1 309 000 Kč
Volvo XC90 T8 AWD
Motor: Přeplňovaný zážehový čtyřválec 2,0l, plug-in hybrid
Nejvyšší výkon spalovacího motoru: 228 kW při 6000 ot/min
Nejvyšší točivý moment spalovacího motoru: 400 Nm při 3000 – 4800 ot/min
Celkový nejvyšší výkon soustavy: 335 kW
Převodovka: osmistupňová automatická
Pohon: pohon všech kol eAWD (zadní náprava hnaná pouze elektromotorem)
Maximální rychlost: 180 km/h
Zrychlení 0–100 km/h: 5,4 s
Provozní hmotnost: 2297 kg
Průměrná spotřeba dle výrobce: 1,6 l/100 km, WLTP
Základní cena: 1 949 900 Kč
Cena za verzi T8: od 2 164 900 Kč

















































VK
21. 2. 2025, 21:19U EX30 je baterka LFP?
Honza Hamster Křeček
22. 2. 2025, 12:20V EX30 jsou dle konfigurace možné dvě baterie. Základní zadokolka (SINGLE MOTOR) má LFP baterii o kapacitě 51 kWh, pro vyšší úrovně (zadokolka SINGLE MOTOR EXTENDED RANGE a čtyřkolka TWIN MOTOR PERFORMANCE) je tam NMC o kapacitě 69 kWh. Verze Cross Country se nabízí jen jako čtyřkolka a tedy výhradně s NMC.
S.h.I.t.
22. 2. 2025, 10:17XC90 se mi vzdy libila, ale kdyz vidim klegu s jeho XC90, ktera je pomalu vic v servisu nez na silnici a pravidelne ho necha nekde stat a vraci se domu na podvalu, nejak k tom nemam moc duveru :D
Bono_
22. 2. 2025, 15:34Trvám na tom, že od příchodu 2. generace XC90 (bez adekvátně velkých motorů) a pokračování v podobném designu u zbytku portfolia, se celá značka VOLVO plynule profiluje jako bezpečnostní paradox. Rádoby nejbezpečnější auta (víme že už tak moc neplatí), zato rozhodně jedni z nejnebezpečnějších "řidičů" za jejich volantem. Co znám tři uživatele EX30, ti jsou v tomhle top kategorie sama pro sebe. Jak Jaguár udělal exuberantní salto a pak nic, VOLVO si exuberantní život žije dávno, ať to slovo znamená cokoliv...=)
Autíčkový Jelen
23. 2. 2025, 08:48Taky tento trend pozoruji u řidičů co mají Volva v poslední době až podezřele často. Trochu to zapadá do těch ostatních klišé, které jsou i částečně pravdivé, jako závodníci ve firemních Fábiích a Octáviích, důchodci v Hyundaiích a francouzech, nebo blbečci v BMW a Audi. Ale značkám bych to za vinu zase tolik nedával.