načítám data...

TEB: Čínský zázrak za miliardy

Možná vám autobus levitující nad dopravní zácpou připadá na první pohled jako skvělý nápad, ale zamyslete se nad tím pořádně...

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Po zhlédnutí titulní fotky si možná říkáte, co že dělá tahle podivnost v sérii o autobusech, leč její oficiální název je Transit Elevated Bus (odtud zkratka TEB). A pokud vám to už na první pohled přijde jako úplná hovadina, gratuluji. Jste chytřejší než celá řada nadšených investorů, kteří byli ochotni poslat neznámé čínské společnosti skoro dvě miliardy dolarů. A to mluvíme jen o těch, kdo se k tomu přiznali, spousta dalších asi raději mlčí…

Ale nezačínejme od konce. První zprávy o projektu TEB se objevily někdy na sklonku roku 2010. Na pekingském Expu se totiž ukázal první “prototyp”. Inu, pokud je to tak, pravděpodobně máme inovativních prototypů plné školky. Byla to totiž jakási modelová železnice doplněná o pár angličáků.  Autorem je prý pan Song Youzhou který vystudoval…základní školu.

A tady by příběh pravděpodobně skončil, kdyby si Songovy modelové železnice nevšiml podnikavec Bai Zhiming. Ten založil firmu pojmenovanou originálně “Transit Elevated Bus Project” a na téma netradičního něco-jako-autobusu nechal vytvořit pár vcelku zdařilých animovaných vizualizací. Samotný Zhiming nebyl jen důvěřivým mecenášem lidových inženýrů, ale i majitelem i fundrasingové platformy (jakéhosi Startovače/Kickstarteru z Wishe) nazvaného Huaying Kailai. A právě to byla hlavní motivace, proč se o TEB vůbec zajímal.

Celé to bylo trochu Perpetuum Mobile. TEB Project se zaštiťoval tím, že peníze nevybírá sám, ale stojí za ním investiční platforma, Huaying Kailai naopak lákal případné další zákazníky tím, že zastupuje i věhlasný projekt z Pekingského Expa. To že obě firmy vlastnil jeden majitel bylo evidentně šikovně schované kdesi hluboko v dokumentech psaných drobnými písmenky.

Co se stalo dál pravděpodobně nečekal ani pan Bai. Pěkné vizualizace se dostaly na sociální sítě a ze “zvýšeného autobusu” se stala virální senzace. Co na tom, že samotný projekt nebyl vůbec odladěný, navíc nešlo ani o originální nápad, ale o recyklovanou futuristickou vizi ze sedmdesátých let (vytvořenou jako jakési teoretické cvičení architekty Craigem Hodgettsem a Lesterem Walkerem), média nám už zase hustila ověřené zprávy o tom, jak “jsou ti číňani hrozně napřed”. Pokud jste nežili v jeskyni, pravděpodobně si na oslavné články o TEBu taky pamatujete. ,

 

Hype je třeba živit, proto už začátkem roku 2016 začíná stavba první linky ve třímilionovém přístavním městě Čchin-chuang-tao na východě Číny. Amatérismus z toho crčel na všechny strany. Na místní hlavní komunikaci TEB postavil velkou plechovou halu, ve které začaly práce na prototypu vozu. Vedle zatím dělníci narychlo postavili nástupiště a koleje. Které nebyly tak úplně koleje, ale spíš žlaby, protože nadšeným konstruktérům této netradiční hovadiny brzy došlo, že postavit kolejové vozidlo je docela kumšt, zatímco na pneumatikách to bude celé o dost tolerantnější k určitým nepřesnostem. Takže nakonec “autobus” jezdil po normálních kolech, doplňovala je ale ještě pryžová kolečka, co pomáhala držet směr. Celý systém měl jen jednu vadu. Neuměl zatáčet. Ale toho si nikdo z investorů evidentně nevšiml…

Celá linka měla dechberoucích 300 metrů a vedla samozřejmě rovně. “Autobus” zplácaný v plechové hale byl sice o poznání méně futuristický než na obrázcích, ale po tom, co se pod ním povedlo opatrně zaparkovat dvě dostatečně nízká auta (průjezdná výška vozů pod TEB byla maximálně 2,2 metru), bylo na čase zavolat novináře a celý projekt oficiálně spustit. 

Bai Zhiming nešetřil superlativy, sliboval, že linky TEBu začne stavět mimo Čínu během příštích dvou let. Strženi nadšením z geniality čínských soudruhů tak projevili zájem i zástupci několika evropských a amerických měst. Zálohy létaly na účet společnosti, investoři se předháněli a čínští novináři jezdili společně s několika nastrčenými “cestujícími” (na snad všech fotkách od spousty zdrojů vidíte vždycky stejné čínské babičky a děti) po tři sta metrové trati tam a zpět. Důležití hosté si připíjeli, pásku rozstříhala vážená delegace a pak se šlo určitě někam slavit. 

Přišel další den a TEB ověnčený zbytky ozdobných stuh stál osamělý a vypnutý na důležité silnici. Za ním se kvůli zúžení tvořila zácpa. Nikdo kolem něj už radostně neposkakoval, jen na něj pršelo. A tak to bylo i další den, týden i měsíc. Z vozu vytékaly rozličné kapaliny, občas z něj něco upadlo a kovové části začaly reznout. Nástupiště zarůstalo trávou. Do kolejí napadal bordel, celý prostor obklopily ploty. Moc fotek toho, jak to s TEBem bylo po slavné premiéře nenajdete – což v Číně asi nikoho nepřekvapí. Několik fotek zachycujících výmluvně kvalitu zpracování se ale přeci jen objevilo a najdete je v galerii. 

Příběh TEBu tak nakonec končí žalobou a zatčením dvaatřiceti lidí, investice necelých dvou miliard dolarů se pravděpodobně již nikdy nezhodnotí. Historie je to ale velice poučná a ukazuje nám hned několik zásadních pravd. Třeba skutečnost, že vypadá-li něco jako úplná pitomost, pak to pravděpodobně pitomost bude. Ať už je to tunelový autobus, hyperloop, speciální metro na Tesly, nebo třeba unikátní investice slibující zhodnocení 300% za půl roku. Jiná pak praví, že i když si něco přečtete na internetu, nemusí to být tak úplně pravda. V roce 2016 věštili TEBu všichni zářnou budoucnost. “V Číně už jezdí!” psalo se všude. Přebírání tiskových zpráv napříč zdroji funguje v tomhle jako lavina – pokud mi něco neuteklo (a myslím, že jsem hledal docela dlouho), neviděl TEB při slavnostním otevření žádný zahraniční novinář ani investor. Všichni vycházeli jen ze zprostředkovaných informací, přesto se o tom psalo všude.

Inu, až vám bude příště zase někdo (třeba importér čínských aut nebo web stojící na clickbaitovém přepisování tiskových zpráv) tvrdit, že “Nový čínský elektromobil jezdí jako Taycan a stojí jako Sandero”, případně že "nové autonomní taxíky už konečně vyřeší dopravu ve městech", vzpomeňte si na to, že touhle dobou měly TEBy už brázdit Paříž i Berlín a raději si počkejte na to, jak to celé dopadne. 

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Raspby
11. ledna 2024, 17:59
0

On to nápad zase není tak špatný, ovšem provedení klasicky čínské a hlavně by takový projekt vyžadoval kompletní rekonstrukci všech cest a silnic, kde by se to mělo pohybovat.

reagovat
Sa
Sato
12. ledna 2024, 09:50
9

No jo, klasika, každý kto na tom prišiel o peniaze si to plne zaslúži.

BTW, vie redakcia ako vyzerá reklama na tej to stránke (na desktope)? Cháme, že to máte asi outsourcované ale doporučoval by som vám to zistit, je to na hranici vydržatelnosti na článku, v galérii už za hranicou. Po každom jednom obrázku sa spodný lištový banner znova vysunie aby vám nacpal TEMU alebo nejakú podobnú sračku a zakryje tak asi 15% obrázku... Chápem že z niečoho žiť musíte, preto mám vypnutý addblock, ale toto nebudem dlhodobo akceptovať (a predpokladám že nie som jediný).

reagovat
bkralik
12. ledna 2024, 13:12
8

Taky mi to přišlo jako už docela solidní masakr, ale provedl jsem zhodnocení, ze kterého mi vyšlo že autíčkáře mám rád a tak jsem to pořešil VIP členstvím.

Jakub Pospíšil
12. ledna 2024, 14:23
9

Dík Králíku. Přecházíme z Skliku na Adsense a dost to drhne. Je-li pro vás magazín nečitelný, pochopíme chvilkové nasazení adblocku. Do budoucna to snad vyladíme, David na tom docela maká, ale není to úplně věc na jedno odpoledne. Ale fakt s tím něco děláme, čestný slovo.

to
tomaass2
16. ledna 2024, 16:22
0

Tak ony všechny možné služby to mají buď jako subscription (placeno pár Eur měsíčně tebou), nebo zadarmo s reklamou (takže jen placeno odjinud), což je možná takový trochu výpalný, ale třeba na mne to dost funguje :D

Vapno92
15. ledna 2024, 09:27
3

Hmmm ten web, v článku nazvaný ako "web stojící na clickbaitovém přepisování tiskových zpráv" - som jediný komu napadlo autoforum.cz? xD
Vlastne nie, na to tam ešte chýba slovo "bulvárny"...

reagovat
Vavris Vavrisovic
16. ledna 2024, 07:34
6

...taky tam chybí "retardovaný"

Vapno92
16. ledna 2024, 10:40
3

Keby aspoň slepo prejímali tlačové správy ale... no, to je tak, keď tvdíš aký máš originálny obsah, pritom ti médium stojí na tom, že slovne (s riadnou porciou zbytočnej slovnej vaty) opisuješ videá z Youtube, ktoré sme už všetci videli (Doug DeMuro, Aging Wheels, Engineering Explained atd.), nenecháš si ujsť nikdy šancu kopnúť si do čohokoľvek elektrického, samozrejme ak je možnosť tak doje*bať Daciu/Renault ako sa len dá, samozrejme Čína a Rusko, výživné témy... to nie je žiadny originálny obsah, to je proste bulvár...
Jediná ako-tak vlastná tvorba je to, že niekto prečesáva mobile.de a o ak sa tam objaví na predaj niečo zaujímavé, napíše o tom ale aj to si myslím, že reálne sa to už predtým muselo preberať niekde na Reddite a pod.
Najlepšie na tom je to, že im nikto nie je ochotný dať ani len autá na testovanie.

Mates
23. ledna 2024, 08:58
2

Bohužel no, zrovna nedávno jsem o tom přemýšlel, jak hluboko ještě může klesnout... Protože před nějakými 12lety, kdy vycházely jejich testy jsem tam chodil rád...

krab
15. ledna 2024, 13:28
1

Moc zajímavej článek. A je to fakt, že z něj jasně vyplývá jak málo zapojujeme nějakou logickou úvahu při přejímání informací z internetu. Je až až neuvěřitelný, kolik peněz v tom projetku vlastně dokázaly ti aktéři zpronevěřit, resp. že je na něco takovýho vážně vybrali.

Základní problém takovýho řešení MHD je přeci jasně ta bezpečnost. Jedno auto vjede do toho kolejiště, který vypadá vyloženě odkrytý a ten kolos to auto převálcuje, světlá výška pod tím "busem" 2.2 metru ... to by rvalo střechy nejen menším náklaďákům, ale dost dobře i Sanitce nebo jakýkoli dodávce s vyšší střechou

reagovat
Vavris Vavrisovic
16. ledna 2024, 07:36
3

To je krásný příběh... Stačí nápad a nadšení a trochu virálního sdílení... a včas utéct :D

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB 1997
GMC Sierra 1500 4x4 TRUCK V8 KING CAB

1997 rok výroby
350 koní výkon
5 733 ccm objem

Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ  2004
Škoda Octavia AUTOMAT,NOVÁ STK,SERVISKA, CZ

2004 rok výroby
147 koní výkon
1 800 ccm objem

Ford Expedition EL Limited 2013
Ford Expedition EL Limited

2013 rok výroby
305 koní výkon
5 400 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6 2003
Chevrolet Camaro Chevrolet Camaro 3,8 V6

2003 rok výroby
190 koní výkon
3 791 ccm objem