Elektromobilita je dnes nevyhnutelná a ani Subaru neuteče. Můžeme tu polemizovat o tom, proč nedostane tak malá automobilka, jakou Subaru je (ano, v absolutních číslech je z u nás zastoupených japonských automobilek tou nejmenší), nějakou výjimku, ale o tom to dnes není. Dnes tu máme první elektromobil této značky. Teda, abychom byli úplně přesní – první celosvětově prodávaný elektromobil, prvenství totiž patří kei hatchbacku Stella z nultých let, který byl prodáván v čistě elektrické verzi na domácím trhu.
Pokud je vám Solterra nějak povědomá, není to jen tak. Subaru se při nákladném vývoji spojilo s největší japonskou automobilkou Toyota, jak už to tak při velkých projektech dělává (vzpomeňme si na nové BRZ nebo Crosstrek Hybrid pro severoamerický trh, který kombinuje šikovný toyotí hybrid s typickým boxerem a pohonem všech kol), a společnými silami vyvinuly elektromobil. Díky společnému vývoji a ne jen pouhému přeznačkování již hotového auta tak Solterra nabízí symetrický pohon všech kol a schopné terénní vlastnosti – ale o tom později. Za sebe musím říci, že jsem asi výjimkou, ale mně se Solterra líbí. Boční oplastování, které se tváří jako nenalakovaný blatník, elegantně navazuje na přední světlomety, a Solterru ani bZ4X si tak nespletete s jiným autem na silnici.
Vevnitř nepřekvapí takřka identický interiér jako u sourozence z prefektury Aichi. Nové tvary kokpitu jsou však velmi individuální záležitostí a názor na něj se může lišit. Osobně jsem si na něj velmi rychle zvykl, volant si takříkajíc posadil do klína a neměl jsem za celou dobu testu jediný problém, ale našli se i tací, kterým to prostě nesedlo, a když se jim sedělo pohodlně, měli problém s výhledem na přístrojový štít. Velkou výhodou je snad nejlepší infotainment, který z Japonska kdy přišel – nový systém od Toyoty a Lexusu je skvěle přehledný, dobře rozvržený, vypadá dobře a navíc funguje svižně a bez zasekávání. Doslova vyzdvihnout musím funkci bezdrátového CarPlay, drátové tu totiž funguje pouze přes starý USB-A kabel, který jsem samozřejmě nechal ve svém autě a nezbylo mi nic jiného, než fungovat celý týden pouze s bezdrátovým. Solterra bylo snad první auto, kde jsem za celou dobu nepoznal nějaké omezení – CarPlay fungovalo bez záseků, bez zpomalení, bez padání.
Menší zádrhel (který je samozřejmě o zvyku, ale já si za celou dobu nezvykl) vidím ve voliči směru jízdy – kolečko je třeba vždy zatlačit dolů a pak otočit doleva pro zpátečku, nebo doprava pro D jako davaj. Myslím si, že kdyby si ve vývoji protlačili klasický toyotí ovladač známý třeba z nedávno testované Toyoty Mirai, použitelnost a rychlost volby směru jízdy by byla trochu dál. Osobně mě taky mrzí absence přihrádky před spolujezdcem, pokud s sebou vozíte třeba desky s á-čtyřkami, nejsou moc kam dát, jedině na palubní desku, ale tam zas při jízdě cestují a to je docela rušivý element. Jinak je úložných prostor samozřejmě dost, potěší i schovaná přihrádka na telefon ve středovém tunelu mimo pohled řidiče, takže při jízdě neruší a nenutí vás brát jej do ruky.
Prostornost kabiny je v případě těchto vozů palčivé téma . Nejsou totiž malé, nejsou ani stísněné, ale je znát, že při vývoji hrál prim design. Středový tunel je za mě zbytečně široký a ubírá tak prostor pro posádku, zejména pro řidiče s delšími dolními končetinami. Na zadních sedačkách mají cestující sice dost místa na nohy, ale nejspíš kvůli vysoké baterce v podlaze vozu je sedák docela nízko, a posez tak není ideální. Alespoň je nad hlavou dostatek místa i přes svažující se záď.
Kolega Soukup si u testu Toyoty stěžoval, že je podvozek tvrdý. Za Subaru však tento dojem nemám. V nižších rychlostech si zadní náprava jen decentně poskočí, ale jakmile zrychlíte, dostaví se ono již tradiční vyhlazování nerovností. Ne že byste o nich nevěděli, to ne, podvozek předává dostatečnou zpětnou vazbu, ale Solterra je požírá, jak kdyby byly mnohem menší. Na hezčí silnici se pak Solterra nezastaví, stačí jí do zatáčky hezky nasměrovat, ona zaklekne a zatočí. Primárně je samozřejmě bezpečně nedotáčivá, ale víte o tom dostatečně včas. Škoda jen, že řízení je přeposilované (u elektromobilu na primárně příměstské poskakování ani nejde čekat nic jiného, že) a neposkytuje přílišvzpětné vazby, ale podvozek to zkrátka vynahradí.
Jako každé správné Subaru, i Solterra má stálý symetrický pohon všech kol. Umí tedy při ustálené jízdě pohánět pouze přední nápravu pro ušetření cenné elektřiny, ale při jakékoliv potřebě akcelerace zabírají oba elektromotory umístěné na jednotlivých nápravách. Minulé jaro jsem si na motokrosovém polygonu v Sosnové měl příležitost vyzkoušet, jak dobře pohon všech kol u Solterry funguje, a byl jsem překvapený, že auto na běžných pneumatikách dokáže tak skvěle proklouzávat bahnem a dokonce se v těch rozbahněných podmínkách vydrápat na docela příkrý svah. Těšil jsem se tedy, že si vyzkouším schopnosti čtyřkolky na sněhu, ale bohužel nenasněžilo, tak jsem se Solterrou aspoň zajel na soukromé pole jednoho kamaráda. Ani zde se mi nepovedlo zapadnout. Pokud hledáte elektromobil a zároveň často jezdíte do horších podmínek (tím fakt nemyslím polňačku k chatě tety, kam jezdíte, jen když je hezky a jednou za rok), Solterra je pravděpodobně ten nejschopnější adept. Baterie je navíc chráněna silným hliníkovým plechem, takže ani v opravdu špatných podmínkách by nemělo dojít k žádnému poškození.
Kámen úrazu však u Solterry přichází, jakmile přijde řeč na ty věci, které dělají auto dobrým elektromobilem. Solterra je postavena na 400 V platformě a chlubí se rychlostí nabíjení až 150 kW, 71 kWh baterie by tak měla být nabita na 80% za 30 minut. Bohužel však zatím nedisponuje možností předehřevu před rychlým nabíjením, a tak jsem většinu testu strávil na nabíječkách podstatně déle. U vysokého SUV by nikdo nečekal, že bude jezdit superúsporně, ale při teplotách okolo nuly je výsledná spotřeba 26,5 kWh na sto kilometrů dost vysoká. Lze to omluvit v podstatě stálou čtyřkolkou, na druhou stranu, výsledný reálný dojezd okolo 200-250 kilometrů (podle toho, jak moc je řidič odvážný vyjíždět baterii do nuly) není něco, čím by Solterra mohla oslnit.
Závěr
Solterra je pravé Subaru, i když jí pod kapotou nebije boxer. Skvěle vyladěný pohon všech kol, výborné terénní vlastnosti, parádně naladěný podvozek, to vše z ní dělá možná ten v terénu nejschopnější elektromobil na trhu. Kvalitně sestavený interiér ani na horších nerovnostech nezavrže, z možná nejlepšího japonského infotainmentu spolehlivě hraje hudba, Solterra dělá mnoho věcí správně. Stačí jen doladit předehřev baterie, trochu zvýšit efektivitu elektromotorů a ze Solterry by se mohl stát šikovný elektromobil schopný i delších cest.
Technické údaje
Motor: dva synchronní elektromotory eAxle s permanentním magnetem
Výkon: 160 kW (218k)
Točivý moment: 337Nm
Převodovka: jednostupňová automatická
Provozní hmotnost: 2085 kg
Maximální rychlost: 160 km/h
0-100 km/h:6,9 s
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem: 16 kWh/100 km
Spotřeba v testu: 26,5 kWh/100 km
Tabulkový dojezd: 465 km
Dojezd v testu: 250 km (teploty kolem nuly, mix město – dálnice – okresky)
Kapacita baterie celková/využitelná: 71,4/68 kWh
Doba nabíjení AC/DC: 10 h (0-100%, 6,6 kW) / 30 min (10-80%, až 150 kW)
Základní cena modelu / cena testovaného vozu: 1 580 000 Kč
rock
12. 1. 2024, 11:50 9 reagovatReálný dojezd 250 km u auta za mega a půl.
Tím se dal začít test, pak odstavec nějaké vaty uprostřed na téma tradice Subaru a ukončit to konstatováním, že jestli to má být elektromobil, tak o 5 let (přinejmenším) zaspal dobu a to je v současné době mezi EV stejný průšvih jako u spalováků 20 let.
sheogh
13. 1. 2024, 11:33 2 reagovatTen dojezd je bez moznosti vlastniho nabijeni doma uplne k nicemu
VK
13. 1. 2024, 13:50 1 reagovatToho primárně předního náhonu je škoda. Vlastně moc nechápu, proč to výrobci u přímo pro EV dedikovaných platforem dělají.
Bernard L.
16. 1. 2024, 15:29 0Třeba VW to tak dělá. Trochu zamrzí, že BEV Toybaru to takto nemá, souhlasím
Frodo
13. 1. 2024, 14:33 3 reagovatJako majitel Imprezy WRX STi 2006 jsem marně přemýšlel jak to autor testu myslí když napíše, že testované auto je pravé Subaru. Vždyť je to napůl Toyota, nemá to Boxer, je to primárně předokolka, není to modré, nemá to zlatá kola, nejezdí to jako starší Subárka, nedělá to hluk když se na to šlápně, chybí tomu to krásně mechanické řízení, navíc je to hnusný. Tak jsem si dal den pauzu, přečetl ještě jednou a hurá. Už mi to došlo. Jen nevím, jestli společný znak vysoké spotřeby je to správné pojítko s Subaru DNA. Já vím, opět kyselé hrozny.....
Marek Brunner
13. 1. 2024, 18:48 4:D tak dobrý, aspoň někdo to pochopil:) ne, Solterra je primárně fakt čtyřkolka oproti Toyotě, navíc jezdí v tom terénu fakt dobře, tak jsem to myslel. Já nechci být zlej teda, ale pro mě Subaru fakt není boxer, modrý a zlatý kola, jako spíš právě skvělá čtyřkolka, ale v tom se můžeme lišit každý jedinec.
Jasně že to není STIčko, ale to se vždycky jízdně docela lišilo od normálního Subaru, že jo. Naopak (a teď mě teda asi dost lidí včetně tebe ukamenuje), ale Solterra mi přijde jako docela solidní duchovní nástupce základní Imprezy/Forestera - fajn přepravník pro každý den se skvělou čtyřkolkou. Taky to nebyly vysloveně úsporný ekoauta, za to měly aspoň fajn podvozek.