načítám data...

Subaru Impreza 2,0e-Boxer: Kdo potřebuje SUV?

Vážně je SUV synonymem pro zdolání nepřízně počasí a nástrah nezpevněných cest? A co takhle Impreza?

zobrazit celou galeriiFoto:   František Čáslavský

Stala se nám v Brně taková věc, co tady zrovna často nebývá. Napadl sníh a mediální kanály začaly plnit zprávy o kalamitě a konci světa. Ne, fakt, tentokrát to bylo vážně dost sněhu. V redakčním chatu se objevila možnost testu Subaru. Hmm, Impreza plus sníh, to je takřka dokonalá konstelace plejád… hehe, chápete? Jakože je má Subaru ve znaku? No tak nic.

Nadešel ten den, celý nadšený uháním do Prahy pro auto. Teda byl bych nadšenější, kdyby se skoro všechen ten sníh nerozpustil. No snad se mi ještě zadaří nějaký vyšťourat. O tom až později, jako první mě čeká řidičská nirvána, Praha-Brno po D1. To je ve znamení experimentování s nějakými elektronickými pomocníky. Adaptivní tempomat drží tempo, i když na můj vkus je až přehnaně opatrný. Normálně nejezdím tzv. „v kufru“ autům přede mnou a odstup si udržuju, ale běda jak ostříží „EyeSight“ zrak Subaru detekuje kamion, okamžitě „odstaví plyn“ a to mi k němu zbývá snad ještě dvě stě metrů. Než se stihnu mrknout do zrcátka, zda je čisto, už začíná brzdit. Trochu mě to sžívání s ním rozčiluje, a to mám nastaven nejmenší rozestup. Ten lze nastavit ve čtyřech stupních. Okamžitě zkouším i největší (a zase zpátky, kamionů cestou potkáte hodně), ale necítím v tom velký rozdíl. I když se to snažím časem předpovědět sebelíp, tu a tam mě ta adaptivní úzkost překvapí. K tomu si můžete nastavit udržování v pruhu, člověk už pak v tom autě moc dělat nemusí.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Nemusí, ale může, spousta věcí tu jde nastavit či vypnout, ale není to jen tak. Je tu na to spousta čudlíků. Jsou naprosto všude, čudlíky vlevo pod volantem, na volantu, na středové konzoli, na stropě. Když jsem nastoupil, tak jsem si je všechny pomačkal. U těch, které mi nebyly, jasné, jsem si dohledal, co znamenají. Později, když jsem si chtěl něco vypnout, byl jsem si na 99 % jistý, že to jde, ale vůbec jsem netušil, kde to najdu. Palubní počítače tu jsou dva, v obou se listuje pomocí tlačítek na volantu. Jak říkal můj matematikář na střední, šance 50 na 50, to znamená vždycky špatnou odpověď, nikdy jsem netrefil napoprvé ten, co jsem chtěl. Hele, nepopulární názor, sám bych nečekal, že to kdy řeknu: nasypal bych to všechno do jedné dotykové obrazovky.

foto: František Čáslavský, autickar.cz

Do rukou se mi dostala nejvyšší možná specifikace. To už bohužel není ani STI ani WRX. Vystačit si musím s atmosférickým dvoulitrem e-Boxer, kterému lehce dopomáhá elektromotor. Ten má pouze 13 kW, ale umožní nenápadné plížení se po parkovišti, zhruba do 20 km/h. Jeho hlavní nápní práce je ale pomáhat při akceleraci a vylepšovat spotřebu. Kombinovaný výkon pak činí 110 kW (150 HP), což je v dnešní době přeplněné přeplňováním poněkud konzervativní hodnota. Pro důstojný pohyb po silnici je naprosto dostačující. Spárován je s bezestupňovou převodovkou CVT. S tímhle řešením jsem ještě nikdy nejel, takže mě zajímalo, jak to bude fungovat. No a tady jsem na rozpacích, moc se mi to nelíbilo. Hodíte cihlu na plyn, otáčky vyletí vysoko, ale zrychlování se dostaví až po chvilce. Je to takový zvláštní pocit, jako kdyby prokluzovala spojka. Jsou tu i „virtuální stupně“ a pádla pod volantem, aby to v člověku vyvolalo ty pocity z klasické převodovky, ale ani to mi moc nevonělo. Onen „prokluz“ je cítit tak nějak pořád, chce si prostě zvyknout na to, že tady to funguje jinak. Naprosto skvělý doplněk by podle mne bylo turbo, a nemyslím teď nějakou STI variaci se spoustou koní, ale čistě z praktického hlediska. Jednou při rozjezdu nafouknout a až do dalšího úplného zastavení z toho těžit efektivitu a reakce bez lagu. Další situace, ve které jsem s převodovkou bojoval, bylo couvání/parkování. Když pustíte brzdu, tak se začnete plazit, ale pomalu a bezpečně; za vámi ale stojí další auta a chtějí projet, tak přišlápnete lehce plyn, ať si jako pohne, načež se to rozjede zase moc rychle. Tak nějak nevím; více citu a méně plynu?foto: František Čáslavský, autickar.cz

Zato podvozek se mi líbil moc. Tuhá karoserie v kombinaci s měkčími pružinami umožní pohodlné cestování, dokonce i po naších takzvaných silnicích. Drobnější nerovnosti požírá nadšeně a vy můžete být v klidu. Větší sice znamenají hluk, ale taktéž vás moc nerozhodí. Když na to přijde, tak při brzdění v nájezdu umožní hezky cítit přenos váhy. Pak už na vás čeká jen spousta jistoty pramenící ze zadní víceprvkové nápravy a pohonu všech kol.

No jo, čtyřkolka, bez ní by to nešlo. Kdysi kdesi jsem četl, že se Subaru se člověk dostane do problému častěji při sjíždění s kopce, protože vyjede bez problémů všude. To je ale kravina. Pro jistotu si ale dělám výlet do speciální testovací lokace, kde se nachází polňačka se zbytky tajícího sněhu. Zkouším se vyškrábat nahoru. Vlastně to jde až překvapivě snadno, snažím se auto nachytat a dostat do úzkých zastavením v polovině  vypnutím protiprokluzu, ale cesta nahoru je prostě bez problémů. Cestou dolů mám nutkání si trochu přibrzdit, vzhledem k povrchu okamžitě začne protestovat ABS. Žádné extrémní drama, ale asi na tom něco bude, nahoru to byla pohodička bez váhání. Leckterá SUV by mohla být překvapena, snad až zahanbena 

foto: František Čáslavský, autickar.cz

O víkendu pak Franta potřebuje taxík do Nového Města na Moravě. To je asi nejblíže od Brna, kde se dá spolehlivě ke sněhu přijít. No tak teda dobře. Vysazuju Františka a jedu se podívat ke sjezdovce. Kdysi kdesi jsem totiž četl, že offroadové schopnosti různých vehiklů se měří tím, zda zvládnou vyjet po sjezdovce. Ne, tohle už jsem netestoval, protože mám rozum, nebylo to tím, že tam byli lyžaři nebo tak něco. Opodál si nacházím příjemně odlehlý zasněžený plácek a konečně si můžu zablbnout a otestovat, co ty symetrické AWD systémy dokážou. Rozjezdy jsou skutečně za všech situací efektivní, bohužel z elektroniky jde vypnout pouze protiprokluz, stabilizace nikoli. Teda ona vypnout samozřejmě jde, jen se to nedočtete v návodu k použití. (ale na internetu jo, nejdřív zařadit D, až pak tahat pojistku, v nouzáku vás to pak nenechá přeřadit, údajně). To jsem si také odpustil, prý není OK vrátit testovačku s palubkou rozsvícenou jako vánoční stromeček; posledně co jsem se ptal, pro kamaráda. I přesto se dá aspoň lehce sklouznout a pobavit. Je potřeba to rozhoupat a po zatočení rychle srovnat volant. Pak stabilizace nechá pár newtonmetrů proklouznout skrz a zábava se koná, nikoli pubertální, spíš taková dospělá a bezpečná.

Verdikt

Impreza už není, co bývala, resp. jak si ji pamatuji z obrázků a televize. Už nemá turbo, boxer sice ano, ale už má stejně dlouhé svody, takže žádné brap. Už to není ta modrá střela s Peterem Solbergem za volantem letící přes horizont. Ano, Solberg nebo Richard Burns jestli je vám přes třicet nebo Colin McRae jestli přes čtyřicet. Celé je to nějaké dospělé a civilizované, jako by se to dalo používat každý den. Impreza prostě dospěla dřív než já. Pohon všech kol a podvozek má pořád parádní. Do města mi toho přijde škoda, tam to pořádně nevyužijete. Pro někoho, kdo musí pravidelně zdolávát náročnější či neupravenou cestu, by tohle mohla být dobrá volba. Někoho, kdo bydlí na Vysočině nebo na horách a silničáři na něho zapomněli. S tímhle bych se nebál, že nevyjedu.

Technické údaje

Motor: zážehový čtyřválec 1995 ccm + elektromotor
Výkon: 110 kW (150 koní) při 5600-6000min-1
Točivý moment: 194 Nm při 4000 min-1
Převodovka: ano – stupňová
Maximální rychlost:  197 km/h 
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10 s 
Pohotovostní hmotnost: 1550 kg 
Průměrná spotřeba udávaná (v testu): 7,7 (10,5) l/100 km
Zakladní cena (se stejným motorem): 620 000 (800 000),- Kč
Cena testovaného vozu: 912 000,- Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

beastar
23. ledna 2022, 10:31
3

Už sem to tu psal. Cvt mi přijde obecně trochu jízda v motorovém člunu. Cokoliv uděláš má prodlevu. Musíš a tím pořád počítat. Čili i to podřízení a následně brzdění motorem je pocitově zpožděné. Auto odpovídá standardu doby. Nijak si neumím představit, že bych si to koupil.

Cena ujde, design průměr, interiér vypadá docela pěkně, ergonomicky asi zázrak nebude. Výkon to má běžný díky Cvt to asi řidičský zážitek nebude. Trochu mi to připomíná kdysi Lancer. Krom Evolutionu to bylo takový auto pro důchodce se slušnou spolehlivostí.

reagovat
Be
Beran
24. ledna 2022, 11:55
0

Lancera si kdysi kupoval kamos desitku sedana jako nove auto s benzinem 1,6. Za tu cenu to moc hezka nabidka.

A tuhle imprezu vnimam jako navrat ke korenum. Kdyz jsem bydlel pod horama, tak jsem casteji vidal pani stredniho veku v nenapadne a nudne impreze kombi nez mlade kluky v ostrych verzich.

Ha
Habakukk
24. ledna 2022, 13:52
0

No povídání je takové přibarvené. Normální Impreza v devadesátkách bývala 2,0 a 1,5 tam myslím byla. Modrou WRX STI se zlatými koly jsou viděl poprvé reálně někdy v roce 2004 v Aténácj od té doby jen v inzerci až do dnešních dnů ,kdy v okolí má poslední WRX jako daily nějaký maník co jej každý den potkávám.

Vl
VladaS75
23. ledna 2022, 12:54
3

Kdo potřebuje SUV ? Ten kdo nechce do auta při nastupování zapadat a kdo nechce při jízdě sedět prdelí u země, nehledě na vystupování, tak přesně ten má raději SUV :-)

reagovat
Initial C
23. ledna 2022, 13:38
4

0-100 za 10 a spotreba taky za 10. To je tedy nic moc kombinace. Kdyz uz Toyota kus Subaru vlastni, proc neudelaji nejaky HSD boxer? Ostatne nizsi emise by Subaru v EU potrebovalo jak sul.

reagovat
je
jerry
25. ledna 2022, 11:45
0

Na to, jak to "nejede", tak spotřeba 10? Jako milovníku klasiky se mi líbí klasické budíky na palubce. Toť tak vše.

reagovat
Jimi
25. ledna 2022, 12:09
1

Je to už na atmo s e-berličkou dost těžké. CVT může být zajímavé v terénu, možná ještě ve městě, jinak je to na nic. Spotřeba reál tak 8-9 s citlivější nohou. Daň za pravou 4-kolku (asi jedinou ve třídě).

reagovat
David Střítežský
25. ledna 2022, 14:20
0

Ne, že bych jezdil bůhvíjak úsporně po čas testu, ale ani při předpisové (do 140) dálniční rychlosti se spotřebě moc nechtělo spadnout na jednocifernou hodnotu :/ (i30N, se skoro dvojnásobkem koní za 8) za míň by sice šlo, ale ...
Něco má na svědomí to AWD, něco ten brzdící tempomat, ale mě se na tom stejně nejvíc nezdá ta převodovka. Nebo s ní teda prostě neumím jezdit?

beastar
25. ledna 2022, 15:31
0

Vždyť s tím se nedá umět. To je prostě svéhlavá věc. Šlapeš hodně žere to, jezdíš pomalu taky to žere. Ono to totiž nezná nic jako ideální otáčky. Já samozřejmě nevím jak přesně to je v tomto Subaru. Moje dosavadní zkušenosti s těmi převodovkami jsou tristní. Plus ten motor na dnešní standardy taktéž žádná hitparáda. Je tam velmi nízký krouťák a výkon sic 150ps ale jako až tak nahoře že využít to rozumně nepůjde. Vražedné cvt kombo dovršeno. Prostě jak píšu nahoře Lancer 1.6:))

ro
rock
26. ledna 2022, 12:09
0

K tomu nadpisu:
normální hatchback × (bez možnosti volby) AWD+CVT?

No nevím, kdybych zatoužil po normalitě, půjdu ji hledat jinam...

reagovat


Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !! 2003
Ford Fiesta kupéčko v super tech. stavu !!

2003 rok výroby
68 koní výkon
1 300 ccm objem

Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio 2000
Chrysler Stratus 2.5V6 cabrio

2000 rok výroby
160 koní výkon
2 500 ccm objem

Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW, 2017
Ford Mustang Convertible GT 5.0 V8 310kW,

2017 rok výroby
420 koní výkon
5 000 ccm objem

Toyota Corolla TS 2003
Toyota Corolla TS

2003 rok výroby
192 koní výkon
1 795 ccm objem