načítám data...

S Toyobaru na okruhu v Písku

Mají Toyota GT86 a Subaru BRZ opravdu problémy s nedostatkem výkonu, nebo jde jen o pocit? A co na tom změní trocha tuningu?

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: S Toyobaru na okruhu v Písku

Být na okruhovém ježdění pořadatelem má svá negativa (třeba že na okruh dorazíte dodávkou plnou jídla a ne obratným sporťákem), ale přicházejí s tím i pozitiva. Třeba že se občas najdou laskaví čtenáři, kteří vás ochotně pustí za volant svého miláčka. Taková věc udělá člověku zvláště velkou radost v případě, že jde o volant auta, o kterém všichni mluví, každý na něj má svůj názor, ale dotyčný člověk s ním jaksi nikdy nejel. Což byl přesně můj případ na našem prvním okruhovém ježdění v Písku. Po přečtení zhruba jednoho milionu článků na téma Toyobaru, z čehož se přibližně 999 tisíc věnovalo otázce, jestli jsou sportovní dvojčata od Toyoty a Subaru příliš pomalá nebo naopak nabízejí geniální vyvážení výkonu a přilnavosti, už jsem měl skoro pocit, jako bych tohle auto znal. Vlastně jsem jím začínal být téměř znuděný. Ale pořád mi chyběla osobní zkušenost.

Naštěstí však na naše trackdaye jezdí partička milých majtelů těchto zábavných vozítek a někteří její členové byli ochotni se o radost ze svých mazlíčků podělit. Takže se nějakou záhadou stalo, že jsem najednou držel v ruce klíčky od červené Toyoty (nebo to bylo Subaru?) a zatímco jsem bojoval se sportovními čtyřbodovými pásy, vypočítával mi majitel bujného oře, co vše se na něm změnilo oproti sériové podobě. Nejspíš si nevzpomenu na celý seznam, ale v hlavě mi utkvěl kompletní výfuk Cosworth spolu s motor managementem od stejné firmy, obligátní vzduchový filtr, diferenciál se zkráceným stálým převodem, stavitelné tlumiče, jiné pružiny a samozřejmě také pozměněná geometrie a pneumatiky, které nepocházejí z Toyoty Prius.

Když vyjíždím na okruh, vybavuji si všechny ty stesky o “líném” Toyobaru – tohle že má být ono? Maličká Toyota se nadšeně vrhá vpřed, doprovázena ostrým, řezavým zvukem z výfuků. Ručička otáčkoměru letí k červenému poli a já si říkám, že bych v tomhle autě asi úplně nechtěl trávit dlouhou dálniční cestu. Na stísněném okruhu v Písku se ale cítí jako doma, dokonce díky strmému převodu řízení téměř v žádné zatáčce nemusím přehmatávat. Tedy alespoň do té doby, než ujedu pár kol a osmělím se dost na to, abych občas nechal zadek trochu se sklouznout. A klouzání je s Toyobaru opravdu snadné – plyn je lineární, vyvážení auta optimální a výkonu dost na to, aby se čistá stopa dala změnit v mírný drift jen lehkou změnou polohy plynového pedálu. Že chyběl výkon? Ani omylem.

Jenomže tahle GT 86 není sériová. Motor má díky řídící jednotce a výfukům od Cosworthu pár koní navíc a hlavně zmizela ona pověstná “díra” v průběhu výkonu. A navíc tu jsou zkrácené převody, které zvláště v malých rychlostech dokáží vyvolat pocit, jako byste měli opravdu pořádnou porci výkonu navíc. Když se k tomu přidá ostřejší podvozek, může z toho ve výsledku být úplně jiné auto – a nemůžu tudíž vyloučit, že kolegové měli pravdu, pokud jde o “sériovku”.

Naštěstí nad tím nemusím hloubat dlouho. Když si odjezdím svůj “stint” a vracím se do depa, probíráme chvíli Toyobaru, jeho  schopnosti a rozdíly mezi tímto kusem a jeho sériovou podobou. Po mém přiznání, že jsem sériovou verzi nikdy neřídil, se brzy objevuje řešení v podobě opodál stojícího BRZ, které je až na lepší brzdy (které v Písku opravdu nevyužijete na maximum) úplně sériové. Dokonce včetně úsporných pneumatik z Priusu.

Vyrážím na okruh a opravdu mám pocit, jako bych seděl v jiném autě. Ale mnohem víc než rozdíl ve výkonu cítím menší přilnavost pneumatik a měkčí podvozek, který dělá Toyobaru méně stabilním, ale také krotším na limitu. Ani na druhý pokus si netroufám na vysoké tempo v táhlých zatáčkách (únikové zóny v Písku téměř neexistují a poslat cizí auto do lesa bych opravdu nechtěl), ale v techničtějších pasážích je cítit mnohem větší hravost. Je možná o něco pomalejší, ale přinejmenším pokud jste začátečník – ať už v řízení obecně nebo s  konkrétním autem – užijete si ho mnohem víc. A ani teď nemám pocit, že bych snad měl toužit po větším výkonu.

Samozřejmě, náš krátký improvizovaný test neřekl nic o tom, jak se auta chovají ve vyšších rychlostech. V nejrychlejším místě okruhu se Toyobaru v mých rukou dokázala rozjet na necelých 120 km/h, přičemž červené se svým majitelem za volantem se prý dostane až na stotřicítku. Což na tak malý okruh není špatné, ale nevypovídá to vůbec nic o tom, jestli vám náhodou nezačne chybět výkon na dálnici či při ostrém tempu na okreskách.

Hlavním zjištěním ale je, že Toyobaru je očividně předurčeno k ladění. Zatímco základní verze je relativně krotký, hravý a přístupný sporťák, který umožní téměř každému cítit se jako hrdina, stačí pár úprav a máte jiné auto. Červený exemplář jezdí, jako by šlo o jiné auto a ne jen o sadu lehkých úprav. Je mnohem ostřejší, mnohem pohotověji reaguje na plyn i řízení, jeho limity jsou posunuté citelně dále a jsou také znatelně ostřejší. Nemyslím, že byste s ním mohli trpět pocitem, že nemá výkon, ať už se pohybovat kdekoliv (možná s výjimkou velkých okruhů). Je ale upravené auto nutně lepší? Nemusí být. Já jsem se tedy rozhodně bavil více se sériovým kusem…

Takže, jak zní verdikt? Toyobaru je opravdu tak dobré, jak se o něm říká – a pokud vám přijde příliš krotké a tupé, není to nic, co by se nedalo řešit. Stačí si ho trošku přizpůsobit k obrazu svému…

A nezapomeňte, že naše trackdaye pokračují po celou sezónu. Příště si s námi můžete zajezdit 10. července na Autodromu Vysoké Mýto. Využijte našeho registračního formuláře a zajistěte si výhodnější cenu – již od 999,- Kč za celý den ježdění!

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. června 2016, 08:16
1

Nikdy jsem s tim nejel, ale i tak si myslim, podle toho, jak jsem videl ty auta jezdit a co jsem cetl o jejich vykonnovych parametrech, ze pro vetsinu normalnich lidi bude vykon vice nez dostacujici.

reagovat
BobAsh
28. června 2016, 20:38
0

Pokud jde o to driftování, tak čím víc koní, tím je bezpečnější a naopak. Nebezpečný je driftovat s Miatou, protože ta se musí poslat přes rychlost. Přes výko se (se správným autem) dá jet bokem v hlemýždím tempu.

Osobně považuju za nebezpečnější rychlý podvozky než spousty koní.

Pólin
23. června 2016, 08:41
1

Mám stejný názor. Reálně člověk stejně na silnici více jak cca 250 koní nevyužije. A jak se říká: je větší zábava jezdit s pomalým autem rychle, než s rychlým pomalu. U mě to uspokojení z řízení, ať auta, nebo i motorky, přichází s tím, jak cítím, že je trochu tlačím k horní hranici schopností.

reagovat
jc
23. června 2016, 08:57
0

Diky za clanek, prvni dojmy a realisticke srovnani serie a upravy. Hodne zalezi na tom, co od toho clovek chce a ani jedno neni spatne.

Ja jsem s tim na okruhu jeste nejezdil (jen polygon v Pachfurtu), ale na okreskach nebo dalnici nedostatek vykonu nepocituji. Je pravda, ze je problem to na suchy silnici utrhnout plynem (aspon teda po vymene pneu), ale tomu se da a) ruzne pomoci a za b) driftovani na okreskach pro mne stejne neni aktualni tema. Kazdopadne vyhody koncepce, vyvazeni atd. si clovek velmi uzije i pri ciste stope. Budu se asi opakovat, ale pro predokolkare je chovani tohodle s trochou plynu v zatacce proste magie :-)

Vr
Vrooom
23. června 2016, 15:06
0

Pólin: Ale jo vic nez 250 se urcite da vyuzit. Pokud je k tomu nejaky ten adaptivni podvozek, chytry differencial. Pak jsou limity opravdu vysoko.

Ev
Evlo
24. června 2016, 11:55
0

Tak nevyužije do doby než chce někoho předjet, pak těch 700 dává najednou hodně smyslu.

BobAsh
24. června 2016, 13:13
0

Víc než 250 koní (ideálně tak 400+) se dá nejlíp využít v něčem jako je Mustang, který rád jezdí bokem. Jezdit bokem je tím bezpečnější, čím větší je přebytek výkonu. A Mustang, zvláště ten minulý s tuhou nápravou, je ideálním autem na bezpečnou zábavu v malých rychlostech se spoustou kouře.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
24. června 2016, 15:25
0

Mustang byl na kraviny perfektní, to je fakt. :-) Navíc se na něm v podstatě nemá co rozbít. :-D

Londoner
24. června 2016, 16:35
0

Trochu nechapu tu odrhovacku, ze se neda vyuzit xxx koni. Proc jen nanapises "JA vic nez xxx koni vyuzit neumim, takze vic nepotrebuju"?

Ko
Komín
24. června 2016, 20:28
2

A ty bys dokazal vyuzit 250 koni na takovem malem okruhu? A 400koni na silnici vyuzivas asi taky uplne celych co. Nerikaji ti treba Niki lauda?

Pólin
27. června 2016, 11:21
1

Spíše to bylo myšleno tak, že 250 koní je strop, pokud si člověk chce zachovat ŘP a hlavně zdraví. Jasně, dá se lítat po dálnici 350km/h v novém 700koňovém Ferrari, ale otázka je, jestli to udělá normální člověk a nebo jen trouba, který vůůůbec nepomýšlí na následky svého jednání. S tím driftováním s 400hp auty- na okruhu, případně na parkovišti snad i ano, ale na okreskách je to vždycky hrozně moc o držku. Nejsilnější auto, se kterým jsem jel bylo BMW 7 předchozí generace. Byl to ten hybrid s osmiválcem- asi 450 koní... pěkně to bublalo, pěkně to jezdilo, ale na silnici si neumím představit, že bych ten výkon využíval ve více než promili času stráveného na silnici. Prostě z mého pohledu je trochu zbytečné, že by to auto jelo bez omezovače 300km/h a že zrychlí 0-100km/h za cca 4 sekundy, když to využiji jednou za uherský rok. Zkrátka jízda na plno v takhle silném autě po veřejných cestách mi nahání strach...a myslím, že v rámci nějaké bazální bezpečnosti to tak má každý (i když to někteří nikdy nepřiznají)...

jc
28. června 2016, 09:23
0

tak!

gt86.cz
23. června 2016, 10:37
0

Diky za clanek, pripadne zajemce o tyhle uzasny dvojcata srdecne zvu 6.8.2016 do Sosnovy na mezinarodni sraz 86, bude tam na co koukat a urcite Vas nekdo i sveze. www.enjoy86.eu

reagovat
CerVus
23. června 2016, 11:15
1

Je pěkné tu gt86 vidět i v jiné než oranžové barvě.

reagovat
Mírus
23. června 2016, 14:18
0

Prosím, je známý nárůst výkonu po úpravách nebo ideálně graf(y) ze zkušebny?

reagovat
gt86.cz
23. června 2016, 14:22
1

Je, ale je to tak malo, ze se to neukazuje :-) Kazdopadne se da uplne vyrusit ten proklinanej propad ve strednim pasmu, to bud(te) v klidu.
#buttdynorulez



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Pontiac Grand Prix 1966 1966
Pontiac Grand Prix 1966

1966 rok výroby
325 koní výkon
6 400 ccm objem

Tesla Ostatní SEAGRAVE fire truck 1923
Tesla Ostatní SEAGRAVE fire truck

1923 rok výroby
122 koní výkon
18 100 ccm objem

Volkswagen Golf Variant 2018
Volkswagen Golf Variant

2018 rok výroby
110 koní výkon
1 400 ccm objem

Dodge Challenger  2011
Dodge Challenger

2011 rok výroby
305 koní výkon
3 604 ccm objem

Proton 315 C9 1999
Proton 315 C9

1999 rok výroby
114 koní výkon
1 597 ccm objem