Věřím, že Teslu Cybertruck na zdejších stránkách příliš důkladně představovat nemusím. Už od svého uvedení v podobě konceptu v roce 2019 totiž jitří emoce snad ještě víc než ostatní modely kalifornské značky a ví o ní každý. Pro ty nejzapomnětlivější z vás však připomenu, že se jedná o vzhledově nesmírně specifický velký pick-up, který za velkou louží stojí proti legendám se jmény Ford F-150, Chevrolet Silverado nebo třeba RAM 1500.
Také zmíním, že design není zdaleka jedinou věcí budící vášně. Spíš bych řekl, že na autě budete těžko hledat něco, co kontroverzní není. Ostatně už prodleva mezi představením a uvedením na trh zvedá nejedno obočí. Tesle trvalo celých pět let, než se jí povedlo auto dostat na silnice. Zase ale na rozdíl od prakticky všech konkurentů neudělala jediný vzhledový kompromis, produkční auto se od původního konceptu téměř neliší.
I samotné odhalení Cybertrucku bylo skandální. Možná si někteří pamatujete, že automobilka tehdy tvrdila, že je vysoce odolný a má nerozbitná okna. Tuto vlastnost šéfdesignér Franz von Holzhausen demonstroval vržením ocelového míče do bočních oken, která se…rozbila. No. Diskutovaný truck jednoduše polarizuje jako máloco.
Proč vám ale o něm píšu dnes, celých šest let od představení? Protože se udála velká věc. Cybertruck, jehož si už v Americe přebral nejeden zákazník, nyní konečně zavítal také na půdu starého kontinentu. Zatím tu bohužel pořád nemůže jezdit, protože ještě neprošel homologací, avšak už se ukázal aspoň jako výstavní vozidlo. A já se tohoto slavnostního odhalení zúčastnil.
Auto (v kamionu) křižuje Evropu v rámci akce s názvem Cybertruck Odyssey a se mnou se potkalo v metropoli mému domovskému městu nejbližší, v rakouské Vídni. Zde bylo hlavní hvězdou dealerství na celé čtyři dny. Určitě si dovedete představit, jak velké pozornosti se mu zde dostávalo. A protože jsem se rád přidal, tak vám můžu přinést úplně první dojmy z osobního setkání s tímto automobilem. Jaký je?
Jak už naznačuje nadpis, naživo je snad ještě neuvěřitelnější než na fotkách. Vím, že se to těžko chápe, ale je to tak, protože až při setkání tváří v tvář teprve naplno vyzní všechny kontroverze, o nichž jsme tolikrát četli. Jedině takto si člověk uvědomí, že oproti Cybertrucku jsou všechny ostatní tesly konvenční, nezajímavá a všední vozidla.
Jistě, už z dálky udělá na člověka dojem velikost. Auto měří 5,7 metru na délku, dva metry na šířku a 1,7 metru na výšku. Ale zrovna to není překvapením, protože americké pick-upy jsou velké úplně všechny. Třeba oproti zmíněné F-150 je tato Tesla dokonce o něco menší. K neuvěření je tu spíš design. Je bez přehánění zarážející, že vůbec dostal v továrně zelenou.
Ono je tedy pravda, že trochu působí jako čmáranice malého kluka, ale rozhodně mu nelze upřít, že je zcela jedinečný. Mě nejvíc zaujal nepřerušený pás předních denních/obrysových světel, který jakoby vypadl z hollywoodského sci-fi filmu, kratičká přední kapota následovaná naopak dlouhatánským čelním oknem, ostrý zlom nad hlavou řidiče a ještě delší splývavá střecha.
Dojem ale vyvolávají i detaily. Auto na sobě nemá jedinou kliku, takže se všechny dveře otevírají přes mikrospínače ukryté ve sloupcích, přední stěrač dosahuje délky více než 1,6 metru, okna u otevřených dveří nikdy nezajedou až dolů, i když jim to konstrukce umožňuje, aby zdůraznila špičaté prvky designu auta a tvar bočního zasklení kopíruje proporce celého vozu pro další zvýraznění už tak dost ostré karoserie.
Samostatnou kapitolou je vnější plášť automobilu. Tesla není lakovaná. Namísto toho je celé její tělo vyrobeno z odhalené, vysoce odolné nerezové oceli, která brání drobným mechanickým poškozením a, dle logiky věci, by neměla zreznout. Těžko říct, jestli tomu tak vážně je, na internetu už kolují zprávy o diskutabilní nátuře těchto tvrzení. Co jím ale taky nekoluje, že? Nicméně je pravda, že působí velkolepě.
Jako správná nerez mírně odráží své okolí, což je opravdu zvláštní. Lakovaná auta to sice dělají také, ale tady je zážitek přece jiný. Tesla kromě siluet blízkého i vzdálenějšího okolí poměrně věrně odráží i barvy a do jisté míry poslouží jako takové pseudo zrcadlo. Nic to ale není ve srovnání s tím, když si na ni sáhnete vás nechají si na ni sáhnout.
Tak hladký pocit žádné jiné auto neumí zařídit. Prst po oceli sametově klouže, nenaráží na sebemenší nerovnost. Je to jako hladit vodu. Působí to vlastně až trochu perverzně. Úplně vidím, jak si někdo v USA svou Teslu denně hladí. Chcete-li poznat, jaké to je, utíkejte do svých skříní, vytáhněte staré Nokie 6300 a sáhněte si na zadní ocelový kryt. Takové nějaké to je, akorát pevnější.
Na druhou stranu je pravda, že nerez má i stinnou stránku. Kromě faktu, že bez laku jsou všechny Cybertrucky jaksi stejné, je tu problém předně v tom, že na ní hrozivě ulpívají otisky prstů. Tento efekt je navíc ještě znásoben už zmíněným designovým výstřelkem, a sice absencí bočních klik. Všechny dveře byly tak upatlané, že to šlo vidět až z ulice. A to je otevírali jen prodejci, my ne. Až se mi chce říct: zlatý klavírní lak.
Když už jsme u nevýhod karoserie, také jsem si všiml některých nepřesností ve slícování. Rozhodně to nebylo ani z dálky tak smutné divadlo jako první kusy Tesly Modelu S, ale je znát, že se výrobce stále kapku učí Cybertruck vyrábět. Jenže víte co, to, že díly mají zdánlivě jednoduché pravidelné tvary není samospásné. Dokonce to může být kontraproduktivní, každá nedokonalost spíš vynikne.
Interiér rozvíjí filozofii nastolenou Modelem 3 ve faceliftovaném provedení Highland, takže je pro něj charakteristická designová čistota, jednoduché, ale neurážlivé materiály a veliký centrální displej. Kabina je také vzdušná a prostorná. Víc vám však neřeknu, protože sednout nás bohužel nepustili. Směli jsme jen nahlédnout. Holt show car, jediný v Evropě, nemůžeme, znáte to.
Jen doplním technické informace, které jsou také wow. Auto vzniká celkem ve třech specifikacích, přičemž nejzajímavější je vrcholná třímotorová verze Cyberbeast, která dosahuje maximálního výkonu 630 kW a z nuly na sto je schopná zrychlit za 2,7 vteřiny. To je úctyhodné číslo na skoro šestimetrovou stodolu s více než třítunovou hmotností. Neméně sympatické číslo stojí i u hodnoty maximální váhy taženého přívěsu: 4 990 kg.
Prostě platí, že Tesla Cybertruck dělá dojem. Neřekl bych, že je hezká. Ale emotivní a expresivní je určitě. Je autem pro ty největší extroverty v širokém okolí, protože si ji opravdu s ničím jiným nikdo nikdy nesplete a všude, kam přijede, bude dělat povyk. Tak uvidíme, jestli homologaci v EU dostane. To by mohlo být zajímavé. Moc bych ji chtěl spatřit třeba stát u Octavie, neb ta bude vedle Cybertrucku i přes svůj vlastně povedený moderní design okamžitě za dinosaura.
I když jsem věděl, jak neobvyklá je, stejně mě Tesla Cybertruck naživo v lecčemž znovu překvapila. Ať už to byl při osobním setkání ještě víc šokující design, pocity z nerezové karoserie nebo čísla výkonů, tento vůz je i přes své kontroverze (nebo možná právě pro ně) jednoduše neuvěřitelný. A to jsem v ní nejel. Její řízení musí být ještě o řád intenzivnější zážitek. Tak snad to jednou vyjde.
Mimochodem, pokud byste chtěli, můžete si popisovanou kontroverzní Teslu prohlédnout i vy. Nyní je dokonce blíž než se zdá, mezi pátým a osmým červnem bude v Praze. Tak se můžete stavit a přesvědčit se o překvapivosti živého setkání s autem sami. Registrovat se můžete tady. Užijte si to.
Technické údaje:
Tesla Cybertruck Cyberbeast (americká specifikace)
Motor: tři elektrické motory, pohon 4x4
Výkon: 630 kW (845k)
Točivý moment: 1396 Nm
Převodovka: jednostupňová automatická
Provozní hmotnost: 3104 kg
Maximální rychlost: 209 km/h
0-100 km/h: 2,7 s
Normovaný kombinovaný dojezd: 515 km
Kapacita baterie 123 kWh
Maximální výkon nabíjení DC: 250 kW
Zdroj informací o autě: Tesla Česko
Woyta
31. 5. 2024, 19:01 2 reagovatSe slovem neuvěřitelný souhlasím. Jen za něj doplním ještě slovo krám. Venku je sotva pár aut a už se ukazuje jak neuvěřitelně odflaknutý byl vývoj. Obzvláště ta část kdy se testuje. To říkám jako člověk, který se vývojem aut živil. Naprosto nechápu jak někdo něco takového může vypouštět na trh.
Tomáš Strach
01. 6. 2024, 13:59 2Teslu tohle netrápí evidentně již nějakou řadu let a jak je vidno, tak to ti lidi kupují. Tohle taky budou kupovat už jenom pro ten vzhled...
James
31. 5. 2024, 20:10 0 reagovatMně osobně se to líbí, narozdíl od všech ostatních Tesel. Oceňuji na tom konkrétně, že se fakt nebáli a je to opravdu jiné. Kéž by si z toho ostatní automobilky vzaly příklad, pokud si to tedy můžou dovolit.
Co jsem tak kde zatím zachytil, tak po technické stránce je to složitý klasicky po Teslovsku nedotažený a nekvalitní krám. Kdejaká blbost je tam vyřešená schválně jinak a složitěji, než by bylo nutné. To se určitě nebude sypat...
ransom
31. 5. 2024, 22:45 2 reagovatTohle si nikdo nekoupí aby to používal, ale aby s tím všecky sral. Což je mi sympatické.
Opelfahrt
01. 6. 2024, 20:43 0Ale při řízení z toho vůbec nemůže být vidět do boku, což myslím, že zase bude srát toho excentrika, co to bude řídit. Prostě facepalm nejfacepalmovatější.
Staromil
01. 6. 2024, 21:32 0 reagovatNějak mi uniklo, pro natáčení jakého sci-fi o nezářné budoucnosti lidstva s bojem o přežití se tohle posvařovalo...:-))...a těch pár záběrů to přeci vydrží, tak nač řešit nějakou kvalitu?
pidi
02. 6. 2024, 02:42 1 reagovatTohle projde homologaci jedine jako traktor, bagr nebo traktorbagr… Rozhodne ne NCAPem. Jako auto to nema v Evrope co delat…
Beran
02. 6. 2024, 12:31 0S ohledem na hmotnost predpokladam homologoaci jako nakladak. Traktory maji omezenou v-max a tusim nesmi na dalnice.
Bylo by zajimave znat pozadi homologace a jak se vyporadali s kterym pozadavkem.
ENCAP je spotrebitelsky test, neni povinny a pocet hvezd nijak neovlivni zda auto muze na silnice.
Woyta
03. 6. 2024, 11:44 0No s moderním traktorem těsně můžeš. Mají maximalku 80kmh, kterou nemají problém držet a na dálnici je 80kmh minimum.
Beran
03. 6. 2024, 14:43 0Blbe jsem to napsal. Na dalnici nesmi primarne, protoze je to traktor. I kdyz umi jet 80
Irwinek
07. 6. 2024, 12:55 0hmm, není to tak dlouho, co se okolo mne na dálnici prohnal traktor ve +110 km/h - vypadal tak trochu jako ten škodovácký, co měl všechna kola stejně velká a patřil myslím nějaké dálniční údržbě, pokud jsem to dobře přečetl
Woyta
10. 6. 2024, 21:58 0Vím, že jedna autodoprava takhle fungovala.Traktory nemají tachografy, takže takhle obchazeli předpisy o přestávkách. Nemluvě o tom, že existují vozidla typu tatractor a ty na dálnici nejsou tak nápadná.