načítám data...

Renault Master 2.3 dCi 4x4: Fakt dobrá dodávka

Renault Master se dříve vyznačoval hlavně tím, že byl levný. Současná generace ale útočí na etalon třídy.

zobrazit celou galeriiZobrazit galerii

Dnes popisovaný Renault není žádná žhavá novinka. Tuto verzi, kterou někteří označují jako čtvrtou a jiní jako facelift třetí generace, potkáváme na silnicích už od roku 2019. Mně se ale zatím vyhýbala. A protože mam “najetou” vlastně všechnu ostatní konkurenci, byl jsem na Mastera dost zvědavý. Kulatá druhá generace byla navíc první velká dodávka, kterou jsem ve svých osmnácti dostal do rukou – a měl jsem ho docela rád. 

Od dob, kdy jsem vyjukaně s mokrými papíry krotil omlácenou bílou dodávku už ale uplynulo víc než desetiletí a současný Master už svého předchůdce nepřipomíná prakticky v žádném ohledu. Působí mnohem hodnotněji a propracovaněji, za čež může do určité míry zajisté i spolupráce s, v oboru dodávek snad nejpovolanějším partnerem, Mercedesem. Po týdnu a bezmála tisícovce kilometrů mám dokonce pocit, že v některých ohledech žák přerostl učitele, ale o tom později. 

Stran vzhledu není na Masteru moc co hodnotit – pořád je to hlavně dodávka, čili kvádr na kolech se zkoseným předkem. Ten ozvláštňuje na poměry třídy poměrně dost chromovaná maska a světlomety s typickou renaultí grafikou denního svícení. Na Concours d Ellegance to není, ale neuráží mě to. Testovaný kousek byl navíc nalakovaný hlubokou černí nazvanou Nacré, která sice vypadá efektně (což ví i UPS, která v ČR kupuje výhradně černé Mastery), ale stojí poměrně výrazných 17 tisíc. 

 S výbavou se u testovaného kousku zkrátka nešetřilo, pohled do konfigurátoru ukazuje, že až na libůstky typu žebříček na zadních dveřích a pochozí zahrádka tu mám k dispozici veškerý dostupný luxus. To je znatelné hlavně v interiéru, kde mě houpe sedačka na měchu, mám k dispozici Android auto a u spolujezdce mi udělal radost velký vyjížděcí stolek a stojan na kelímek jako stvořený k občerstvovacím zastávkám. Kabina je posetá množstvím odkladacích schránek a poliček, jak to má ve velké dodávce být. Manévrování pak usnadňuje dvojice kamer vzadu – jedna klasická couvací u poznávací značky a ta druhá, umístěná nad zadními dveřmi, tu s pomocí displeje supluje prostřední zpětné zrcátko. Tohle řešení mi moc vyhovovalo i u o poznání menšího Kangoo a pochvalu si zaslouží i zde. 

Pozornosti znalců neunikne, že v prostřední části palubní desky, tam, kde obvykle bývá praktický odkladací “kyblík”, se nachází jakýsi displej s pár tlačítky. V interiéru působí nesourodě, skoro až jako nějaký dodatečný tuning. Což vlastně není daleko od pravdy. Testovaný Master je, jak už konec konců prozradil nadpis, čtyřkolka. Standardně má verze L4H2 poháněnou pouze zadní nápravu, ale jak poznal asi každý, kdo někdy s prázdnou zadohnanou dodávkou vyjel na morkou louku, tato na silnici veskrze praktická koncepce má mimo zpevněné trasy velice zásadní limity. 

Renault se rozhodl úpravu Mastera na všehrab outsourcovat německé firmě Oberainger, což není zas tak nezvyklé – třeba Peugeot podobně spolupracuje s Dangelem. Němci francouzskému vozu nadělí vyšší světlou výšku, zakrytují zespodu motor, palivové a brzdové potrubí, přidají pohon předku a redukci. Čtyřkolka je symetrická s mezinápravovým samosvorným diferenciálem, funguje do 25 km/h a automaticky se vypne, pokud jedete rychleji, případně pokud otočíte volantem víc než o 240 stupňů (tj. tři čtvrtě otáčky). Dle manuálu se smí používat pouze na kluzkém povrchu. Redukce redukuje výstupní převod zhruba o polovinu, exaktní tabulkový údaj se mi bohužel nepovedlo dohledat. 

Takhle napsané to možná působí trochu nedomrle, ale nenechte se mýlit. Je to skvělé, fenomenální a výborně funkční. Prázdným Masterem jsem vjel na svažitou mokrou trávu a zastavil. Ze zkušenosti vím, že podobně velký zadohnaný Sprinter by se tady už nerozjel, jen by bezmocně házel zadkem ze strany na stranu. Master se rozjel bez zaváhání a plynule. Stejné to bylo i na polní cestě zbrázděné vyjetými kolejemi od bagru po dešti. Jasně, není to offroad, limituje vás hlavně obří zadní převis a dlouhý rozvor, takže na nějaké dračení v terénu to není, ale na stavbách, loukách a podobných místech, kam řemeslníky nevyhnutelně čas od času nějaká ta zakázka zavede, je Master ve čtyřkolce fakt skvělý. 

Potěšila mě i skutečnost, že zástavba čtyřkolky nijak neovlivnila užitečnou hmotnost. I tehle vůz tak odveze 950 kg nákladu jako jeho zadohnaná verze. Nezměnila se ani maximální váha přívěsu, která činí slušné tři a půl tuny. Pohon všech kol je ale k dispozici jen u delších verzí – L3 a testovaná L4. 

Líbí se mi i obložení nákladového prostoru vyvedené pěkně “postaru” z nelakované překližky, která je narozdíl od levnějších plastových desek, jež poslední dobou hojně používá některá konkurence, mnohem pevnější. Rozličné fleky a šrámy v kombinaci s vysokým nájezdem naznačovaly, že tenhle Master už má něco odtaháno, ale všechny kusy, včetně “krabiček” nad podběhy, byly celistvé a bez jindy běžně přítomných děr a promáčklin. 

Abych jen nechválil – trochu mě zamrzela absence zádržných lišt, nebo aspoň několika vázacích bodů ve střední výšce stěn. Pohled do konfigurátoru naštěstí ukazuje, že bych si za ně mohl připlatit. V "mojí" verzi můžu chytit náklad pouze do šesti ok v podlaze. Také pérové zarážky pantů zadních dveří, které je nutné vycvakávat při potřebě otevření dveří v úhlu větším než 90 stupňů jsou už překonané a ergonomicky nepraktické.

Černá dodávka byla vybavena nejsilnější verzí 2,3 litrového přeplňovaného dieselového čtyřválce o výkonu 165 koní. Výkon stačí i naloženému vozu a díky dlouhé šestce se netrápí ani na dálnici, kde při tempomatových 130 žere asi osm a půl litru na sto. Po naložení půl tuny ocelových profilů jsem si nevšiml nijak znatelné změny chování auta a zvýšení spotřeby bylo také zanedbatelné, možná v řádu jedné, dvou desetin litru na sto. Jízdně Master nijak nevybočuje oproti konkurenci, prázný se vyznačuje dodávkově typickou uskákaností zadní nápravy, kterou ale šikovně tlumí sedačka na měchu. 

 

Verdikt

Vždycky jsem tvrdil, že etalonem velké dodávky je Mercedes Sprinter. To stále platí, ale Renault svého koncernového kolegu celkem šikovně dotahuje. Narozdíl od předchozích generací se mnohem více soustředí na pohodlí řidiče – je lépe odhlučněný, posez je více osobákovitý, nabízí slušný infotainment, pohodlnou sedačku, množství výbavy a příjemnou ergonomii. Kabina sice není tak pěkná jako v Mercedesu, ale už to není tvrdě plastový holobyt. Čtyřkolka od německého specialisty je pak jedním slovem skvělá. Pohled do ceníku pak ukazuje další důležitou skutečnost. Zatímco cena za podobně velký a vybavený Sprinter by přelezla dva miliony bez daně, za Renault zaplatíme jen lehce přes jeden a čtvrt. A to už je skutečně velký rozdíl. 


 

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 2298 cm3
Výkon: 120 kW (155 k) 
Točivý moment: 380 Nm 
Pohon: 4x4, standardně zadokolka s připojitelnou přední nápravou a mezinápravovým samosvorem
Převodovka: šestistupňový manuál s redukcí
Provozní hmotnost: 2535 kg 
Zatížení: 965 kg (do 3500 kg)
Délka x Šířka x Výška: 6875 x 2070 x 2527 mm
Objem nákladového prostoru: 14,9 metru krychlového
Kombinovaná spotřeba udávaná výrobcem (v testu): 8,6 l/100 km (9,1 l/100 km)
Cena testované konfigurace (L4H2 4x4 Energy dCi 165) : 1 261 000 Kč bez DPH

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

mariov8
10. února 2023, 10:32
1

Ta čtyřkolka od Oberaigneru váží asi 150kg, takže o to se určitě užitečné zatížení sníží. Firma je to spíše Rakouská, sedí v Nebelbergu a mají pěkný Off-road areál. Projel jsem se tam v Oberiagneru 6x6 (to je přestavba Sprinteru). Jinak pohon je schopný a cena za auto dobrá. Také konečně to auto je docela spolehlivé a i trochu vypadá, předchůdce byl katastrofa. Sprinter je stále jinde, ale již ne o parník. Jenom ta černá pro dodávku... v létě bude na sluníčku vzadu trvale 60-70°c... jenom dojít pro balík a budete splavený.

reagovat
af
afro-r1
11. února 2023, 19:30
0

Neni ta hmotnost z vetsiny na predni naprave? Tim by pruziny nesly jen diferencial a pulku predni kardanky. S tim, ze nosnost na zadku by nebyla az tak ovlivnena.

Wa
Wakantanka
12. února 2023, 18:35
1

Ale to nie je o hmotnosti na náprave ale o celkovej hmotnosti a následnej nosnosti. Ak niečo pridáš tak na nosnosti ti to uberie ak zase neuberieš niečo niekde inde.

af
afro-r1
13. února 2023, 07:13
0

Kvuli skupine B?

mariov8
13. února 2023, 08:39
0

Rozdělovací převodovka je uprostřed pod autem, ano, vepředu přibude pomocný rám a diferenciál s pohonem os, ale jak Wakantanka poznamenal, limit je 3500kg a ten je "pevný", takže když auto již neváží 2300kg, ale 2450kg, co se sníží? Užitečné zatížení! Ale to je tak v technice vždy, něco za něco...

Fr
Frodo
10. února 2023, 10:43
1

Škoda že není foto zespoda auta. Zajímala by mě kvalita zpracování dodělávané 4x4.

reagovat
af
afro-r1
11. února 2023, 19:31
0

To i me. Ted po testu je ale na fotky pozde...

mariov8
13. února 2023, 08:36
1

Buďte v klidu, nejvyšší automotive standardy. Ve fabrice jsem byl a snese to vevnitř srovnání s výrobní linkou automobilek. Když to dělali pro Mercedes-Benz, tak těch kitů bylo i přes 12 000 ročně, montujou si to automobilky samé. Oberaigner to jenom vyvíjí, testuje a dodává jako kity automobilkám. A ty si také hlídají kvalitu, kontrolní procesy a dokumentaci. Tohle není žádný Achleitner nebo dokonce pomalu garážový Iglhaut zbastlený z rozdělovací převodovky Toyoty.

Fr
Frodo
13. února 2023, 20:45
1

Pokud by to splňovalo nejvyšší automotive standardy Tesly, tak bych asi v klidu nebyl :D
Každopádně děkuji za odpověď. Ale i tak škoda že ty fotky nejsou. Chtěl bych to vidět i z hlediska technického řešení. Jdu Googlit.

mariov8
15. února 2023, 11:06
0

Tesla a automotive standardy, to opravdu nejde dohromady. To je pořád takový start-up, co se z nějakého důvodů rozjel a pořád si s tím levelem nějak vystačí. Nevím proč, ale ne a ne chcípnout. Nevím, jestli tam je to samé, co ve Sprinterech 906, ale asi ano. Lehce kontroverzní je dvoustupňový přední převod, ale potřebovali udělat malý přední diferenciál pod motor. Jinak to celé opravdu nemá problémy. Není to trvalá 4x4, takže se ten malý diferenciál tak nepřehřívá jako u starého Vita a Viana a jeho životnost netrpí.

mariov8
15. února 2023, 11:08
0

Ale přimlouvám se také u tak zajímavého pohonu, aby autor článku příště zkusil sehnat hever nebo rampu a udělal nám foto hnacího traktu.

GanGreen
11. února 2023, 05:48
0

To užitný zatížení šlo s tou čtyřkolou pěkně do sta*ek :-/ Ale jinak pěknej stroj, chtěl bych to zkusit s 1200kg+ na hrbu, někam na horskou chatu :)

reagovat
beastar
11. února 2023, 12:35
0

Jaký to je na okruhu? Stačí ty koně?

reagovat
Jakub Pospíšil
11. února 2023, 17:57
0

O tom se chci rozepsat v dalším testu dodávky. Že je to nejvíc petrolheadská věc. Poslouží mi k tomu L2H2 Movano v bílé.

af
afro-r1
11. února 2023, 19:22
0

Na to jsem zvedav.
Marne resim, kde vzit na Scudo tuzsi stabilizatory. Mekke pruziny bych jeste zkousl, ale ten naklon v kazde zatacce je protivny. Kdyby nekdo vedel...
V techto otazkach zlaty bavorak. :-)

beastar
11. února 2023, 19:42
0

Tentokrát čtyřkolka. To podle mě není úplně pro petrolheady. Hádám že Movano bude zadokolka. Takže o mistrné výjezdy ze zatáček nebude nouze.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Buick Skylark GS 1972
Buick Skylark GS

1972 rok výroby
250 koní výkon
5 700 ccm objem

Ford Mustang V8 289 CUI, automat 1966
Ford Mustang V8 289 CUI, automat

1966 rok výroby
220 koní výkon
4 700 ccm objem

Chevrolet Aveo LPG,KLIMA 2008
Chevrolet Aveo LPG,KLIMA

2008 rok výroby
92 koní výkon
1 400 ccm objem

Chevrolet Blazer K5 1981
Chevrolet Blazer K5

1981 rok výroby
100 koní výkon
6 200 ccm objem