načítám data...

Peugeot Traveller 2.0 HDi 4x4 Dangel: Rallye dodávka

Co má společného nejlevnější plněpohonná dodávka a dakarový kamion? To vše a konvolut náhodných spotřebitelských rad navíc!

zobrazit celou galeriiRecenze & testy: Peugeot Traveller 2.0 HDi 4x4 Dangel: Rallye dodávka

S Peugeotem Traveller i s jeho koncernovým dvojčetem od Citroënu jste se na našich stránkách již mohli setkat, proč se tedy vrací? Popravdě jsme se neshodli, nakolik skvělé to auto je, a protože zrovna já byl skeptik ohánějící se potřebnou praktičností, dostal jsem zvýšený model se čtyřkolkou. Je možné, aby pohonné ústrojí zásadně změnilo dojem z vozu?

Začněme suchými daty: Verze Compact je nejkratší ze tří nabízených délek a svými rozměry blízce připomíná půdorys Octavie. Na pohled působí úzce, vysoce a především krátce, zejména díky zvýšenému podvozku. Pod kapotou se skrývá vznětový přeplňovaný čtyřválec 2.0 HDi, poskytující 110 kW ve 4000 otáčkách. Maximum krouticího momentu 370 Nm je dostupné od 2000 ot/min. V běžném městském provozu je motor dobře utlumený a ani studené počasí v jeho projevu neprobouzí agrární tóny známé z německých jednotek. Zajímavý je průběhem výkonu. Oproti většině naftu spalujících motorů nenabízí vlnu točivého momentu od volnoběhu. Turbodmychadlo se skutečně nadechne až těsně před 2000 otáček. Ne že by došlo na smrtící turbo kopanec jako v prvním Focusu RS, spíše si dmychadlo řekne něco jako: ‚To už je tolik otáček? To bych sebou mělo hodit!‘ a lineární náběh zátahu se citelně zlomí vzhůru. Ačkoliv se automobilky kvůli downsizingu snaží turbolag zabít těmi nejkomplikovanějšími možnými způsoby, k terénní dodávce se mi takový projev hodí a působí spíše jako příjemné překvapení než otravné ‚nic-nic-TURBÓÓ!‘ známé z prvních TDi.

Svou spotřebou dokáže vůz příjemně překvapit. Vyzkoušel jsem všechny možné způsoby zacházení a hodnoty se pohybovaly kolem 7 l/100 km s odchylkou do půllitru na obě strany, podle toho, jak moc jsem vůz naložil nebo proháněl. Pokud budu pokračovat logicky po toku hnací síly, dostanu se k převodovce. Šestistupňový manuál má spíše delší převody a i na dodávku gumově nepřesnou kulisu řazení, doplněnou o delší dráhy. Hlavice převodovky je po vzoru osobních Peugeotů kovová. Po týdenním používání na začátku jara, kdy se teploty mezi jednotlivými dny liší o více než dvacet stupňů, se mi k ní podařilo jak přimrznout, tak připéci. Na převodovku navazuje mezinápravová viskózní spojka a rozvodovky přední a zadní nápravy. Zadní je za příplatek uzamykatelná a obložená kovovými ochrannými kryty. Ty jsou zde namístě, jelikož prostorové řešení skříně mezi zadními koly nezapře, že ji dodělávali dodatečně a v jiné firmě. Pokud se rozhodnete pro verzi 4x4, v Peugeotu vůz pro zástavbu připraví, odešlou do firmy Dangel, kde přibyde mezinápravová spojka, kardan, rozvodovka s uzávěrou a všechny ty drobnosti, díky kterým se i zadní kola umí zapojit do akce. Akce kulový blesk pak přidá k čekací lhůtě 6-8 týdnů.

Dosti bylo popisů, Autíčkář je tu od toho, aby vám předal pocit z jízdy, přiblížil duši stroje a dnes i nezvykle nějaké ty praktické poznatky. První seznámení tradičně probíhá v pražském hustém provozu a terénní povaha vozu se okamžitě projevila. Po sto metrech jsem podle pokynů navigace dojel na polňačku. Skutečně jsem netušil, že i blízko středu Prahy naleznu hrubý štěrkový povrch a neprůjezdnou silničku. V této eskapádě je vůz samotný trochu nevinně. Jeho mapové podklady nikdo neaktualizoval a já sám jsem přesně ten typ člověka, který podle navigace vjede do moře. Nakonec jsem si vzpomněl na svůj vzor automobilové žurnalistiky a počkal, až kolem pojede autobus s nápisem ‚Černý most‘. Jen čekání za Karosou na zastávkách bylo trochu rozpačité. Motor tiše klepal kdesi pod chodidly, převodovka se příliš nevzpírala a já si najednou uvědomil, jak moc samozřejmé je řízení téhle dodávky. Všechny ovladače jsou přesně tam, kde je čekáte, a dělají to, co od nich chcete. Tohle bývá výsada Volkswagenů. U dodávky od Peugeotu čekám, že blikat se bude čudlíky na volantu, zatáčet pedály a světla se rozsvítí po zatleskání, ale co do ovládání vozu samotného jsem nenašel ani jeden jediný přešlap či kompromis.

Zato navigace mi dávala zabrat. Současný infotainment by se mi moc líbil, nebýt neschopnosti komunikovat v češtině. Nač si pak připlácet za hlasové ovládání, když vám anglicky sdělí, že jeho funkce nejsou v daném regionu podporovány? Zajímavý je i hlas předčítající pokyny navádění. Nejspíše si české zastoupení v jedenáct hodin večer vzpomnělo, že něco ještě chybí a jediný člověk ochotný se úkolu zhostit byl poslední štamgast U Pinkasů. Dotyková obrazovka je šikovně obklopena tlačítky s kategoriemi, avšak display samotný míří kamsi doprostřed zadní řady sedadel a zadávat na něm za jízdy nový cíl navigace nebo listovat telefonním seznamem (funkce hledat se brání diakritice) je otrava… Ale to vše jste si mohli přečíst už v mém předchozím článku. Soustřeďme se tedy na ony odlišnosti. Zanechávám pokusů o nastavení navigace a konečně nechávám žluto-červený kloubový autobus (s řidičem ťukajícím si na čelo) ve zpětném zrcátku. Jízda po dálnici představuje první zásadní rozdíl oproti testované předokolce se silnějším tubodieselem a především automatickou převodovkou. Od kol se dovnitř dere citelný hluk a atmosféra soukromého tryskáče se tentokráte nekoná. Dokonce již nad hlavami nevede rozvod klimatizovaného vzduchu a bohatě prosklená karoserie se i v jarním sluníčku začíná nepříjemně prohřívat. Sjíždím z nájezdu a odhaluji další výraznou změnu: Kvůli zvýšené světlé výšce a jinému, měkčímu naladění tlumičů se celý vůz citelně nakloní do boku. Zásluhu na nenadálém pohybu má i hodně vysoký posaz řidiče, jehož hlava pak při náklonu opisuje oblouk o velkém poloměru. Podvozku nesvědčí černomostecká roleta a měkké pružiny nestíhají vracet kola do potřebné hloubky.

Dovolte, abych se u naladění podvozku na okamžik zastavil. Dosavadní zkušenosti s terénními vozy a nejrůznějšími SUV velí, že vysoká karoserie a potřeba suverénně se pohybovat terénem vyžaduje až nepohodlně tuhé pružiny. Peugeot sice podvozek od asfaltu oddálil, avšak ve srovnání s předokolkou do tuhosti podvozku výrazně nezasáhl. Auto je tak vysoké, má dlouhé dráhy zdvihu tlumičů a má i relativně měkké pružiny. Peugeot se v předpisovém tempu na běžných silnicích druhé třídy neustále pohupuje a příčné nerovnosti přejíždí s poskočením vpřed-vzad, což věrně připomíná poskakování kůzlátek. Na první dojem pak může podvozek působit až lehce otravně.

Jenže to bychom mu hodně křivdili. Kdesi v té čtyřkolce a neúnavně pulzujících tlumičích je skryt nečekaný talent; tahle věc totiž umí mód ‚dakarský kamion‘. Jak takový zážitek vypadá? Nejprve otočíte ovladač vlevo od volantu (tam co měla ‘stodváca’ a pak další VW vypínač světel) do polohy AUTO a následně vypálíte vstříc obzorům okresek nejhrubší kvality nesmyslně vysokou rychlostí. Z neustálého poskakování se stane nečekaně plavná jízda a díry, kterým byste se normálně vyhýbali obloukem, nyní překonáte neslušnou rychlostí. Zadek již nepumpuje nahoru a dolu, celé auto se drží vodorovně a pod ním kmitají nápravy. Viděli jste někdy, jak se kočka plíží za svou kořistí? Tělo jako by se nehýbalo, jen se kolem míhají packy,  a přesně tak funguje i dakarský kamion od Peugeotu. Celé to připomíná problém ne nepodobný pokusu projet zatáčku ve formuli pomalu. Gumy zchladnou a monopost nedotáčivě vylétne. Až ta správná rychlost probudí pravý talent tlumičů. Nakonec jsem překřtil Traveller na ‚indický náklaďáček‘, a nebýt důsledně nepobaveného výrazu mé drahé na vedlejší sedačce, pustil bych si k pohupování se dopravou a všeobecnému prasení na indický způsob i odpovídající hudbu.

Nebyl bych to snad ani já, kdybych testovaný vůz nevzal do terénu. Konečně 40 mm světlé výšky navíc spolu s uzamykatelným zadním diferenciálem slibují slušné schopnosti. Vyrazil jsem tedy na nejméně náročnou testovací trasu. Jen co jsem se zanořil do lesů, poznal jsem první z terénních limitů. Dodávka, byť v nejmenší možné délce, je na offroadové radovánky zkrátka příliš velká. Čtyřkolka ani jedenkrát nezaváhala a příkladně hrnula téměř dva metry vysokou krabici kupředu, ale co to bylo naplat, když jsem se nevešel mezi stromy a kvůli dlouhému rozvoru nepřejel terénní zlomy? Zkrátka mimo-silniční radovánky jsem rychle opustil a jal se zkoumat ztížené adhezní podmínky s absencí terénních zlomů. Vzhledem k teplotám kolem dvaceti stupňů jsem musel na sníh zapomenout, ale dobře posloužil alespoň břeh zatopeného povrchového dolu na písek a štěrk. I přes snahy se zahrabat jsem s relativně lehkou dodávkou přejel cokoliv v dosahu a po debatě s Vojtou jsme došli k závěru, že tohle je spíše takové dovolenkové auto. Takové, které se bude cítit dobře na rozpadajících se cestách kolem Plitvických jezer nebo na italském venkově.

Praktický Traveller zkrátka moc není. Ať už kvůli neuvěřitelně těžkým sedačkám, které musí vyndávat dva rostlí muži, opravdu komplikovanému přístupu na třetí řadu sedadel (verze Compact má zkrácené posuvné dveře) nebo kvůli nepříliš odolným, zato perfektně slícovaným panelům v interiéru. Snahu odstěhovat sklep po babičce jsme vzdali v půlce, jelikož interiéru testovacího vozu hrozily nesmazatelné šrámy. A taky se začínalo stmívat a my museli ještě vrátit všech šest těžkých a neskladných sedaček a neustále překážející plnohodnotnou rezervu. Její místo pod vozem totiž nahradil diferenciál a tak vyplňuje téměř celý zbytek nákladního prostoru před pátými dveřmi. Velmi francouzské. Vlastně ono ‚velmi francouzské‘ Traveller vystihuje dobře. Je to pořádný kus auta za slušně nízký obnos. Když budete chtít, může být vybaven masážními sedačkami (bederní podpěra, co umí pulzovat), koženkovým čalouněním a velkou dotykovou navigací. Nikdo mu také nevezme, že v testované variantě jde o nejlevnější dodávku střední velikosti s pohonem 4x4. Jak si budu verzi Dangel pamatovat já? Jako dakarový indický náklaďáček s rozverným podvozkem, lehce náklaďákovitým dojmem z ovládání a především neopakovatelným způsobem, jakým požírá nejrozbitější okresky neslušným tempem bez ztráty kontroly.

Technické údaje

Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec 1 997 cm3
Výkon: 150 koní (110 kW) v 4 000 ot./min
Točivý moment: 370 Nm v 2 000 ot./min
Převodovka: manuální šestistupňová
Pohotovostní hmotnost: 1 672 kg 
Maximální rychlost: 170 km/h
0-100 km/h:  10,8 s 
Průměrná kombinovaná spotřeba (udávaná): 5,5 l/100 km 
Cena v základní výbavě: 1 052 700 Kč
Cena testovaného vozu s příplatky: 1 479 467 Kč

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.


Související články

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

_M
_Michal
22. dubna 2018, 16:57
-12

Přesně takto, dement, nechá otočený volat při focení.To jsem opravdu ještě neviděl, takže pane redaktor, pro příště!

reagovat
krab
22. dubna 2018, 17:34
6

Sorry, ale my si tu na Autíčkáři nikdy do dementů nenadávali. Kór za fotku blbě natočenýho volantu. Jestli chceš šířit moudra, doporučuji k tomu vhodnější web ....

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. dubna 2018, 17:49
3

No, hochu, na to, ze jsi tu zaregistrovanej sotva dve hodiny, jsi zatim inteligence a slusnyho chovani moc neprojevil. Krab ma pravdu. Bud to chce zmenit pristup a nebo lokál.

GanGreen
22. dubna 2018, 23:57
1

Není nad to, když se člověk dobře uvede do kolektivu, hned je jasný jak s ním jednat... :)

beastar
23. dubna 2018, 01:38
1

Tebe bych chtěl mít doma Míšo. Akorát bych tě pořád bil do hlavy. Normální člověk takovou věc na fotkách takovýho hnusnýho auta přehlídne. Nenormální retardovaný, zamindrákovaný sociopat nadává jiným do dementů. Takhle si kamarády neuděláš.

GanGreen
23. dubna 2018, 03:51
0

Tohle doma nechceš, bys to musel zabít...

mariov8
23. dubna 2018, 08:43
0

Za ty peníze je móóóc pěkné Vito Tourer Select 119CDI 4x4 se 190PS, 440Nm a poctivým měničovým 7G-Tronickem a i v kratším provedení má 8 míst k sezení a dokonce i použitelný kufr. V dlouhém i tu rezervu pod podlahou. Němec možná nedá takovou slevu jako Francouz, ale i když jsou tyto Francouzsko-Japonská trojčata velice povedená, je i nadále Vito o třídu jinde. Howgh.

saage
22. dubna 2018, 18:08
-1

Koukam na fotky a rikam si hezky auto udelali ty zabozrouti, kouknu na tech. specifikaci a a ono to ma i normalni motor a zadnej podmerecnej trivalec.. dokonce 4x4..?! V hlave se mi rozjeli myslenky bazarovyho snilka.. Ze by vymena za obstarozniho makace - Vito.? A pak cenovka... To se soudruzi pos**i ne? Co by za ten vergl jeste nechteli? Jsem jedinej komu ta cenovka prijde uplne mimo?

reagovat
saage
22. dubna 2018, 18:09
-1

Jeste ten nadpis..? Tahle dodavka stoji pakatel.? :-D Co tam v redakci hulite? Krabe to ses nezminil. :-)

krab
22. dubna 2018, 18:21
1

Bazarovej snílku, tobě stačí určitě Kia Karneval :-D , o jedný i vím ...

Ale cena mě taky vyrazila dech, když jsem článek před chvillí četl. Jsem si řilkal něco podobnýho, co ty.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
22. dubna 2018, 19:10
0

Já si říkal to samý. Mega a půl za malou dodávku od Pažouta? To je blbá sranda.

saage
22. dubna 2018, 21:54
0

Kia Carnival rikas jo? Ale to bych ti nemohl udelat, vim jak se tesis ze do ni budes hazet ty tvoje mountain biky a vyrazet na cyklo vylety misto autickarskejch akci.

beastar
23. dubna 2018, 01:41
0

Ta cena je stanovená tak, že když prodají jedno do roka bude to úspěch. U nás ve Francii možná další dvě. A takhle to půjde napříč světem. No a nakonec to udělá třeba 2000 kusů v takový specifikaci celkem. :)) Je to jedno z nejdražších aut z testů i blogů poslední doby a to je dost paradox.

Nezn.uživatel
Nezn.uživatel
23. dubna 2018, 07:38
1

Všimni si ale, že nesmyslný ceny jinak vcelku obyčejných aut, se v poslední době vidí docela často. Dvakrát se tu teď objevila Kia za milion nebo i přes, tenhle Peugeot a dalo by se pokračovat. Začíná to být dost nepěknej trend, že i výrobci masových aut neví, co by si za ně řekli.

PepaSFI
22. dubna 2018, 20:02
0

ten problém s rezervním kolem bývá u AWD častý. Obvykle jde o změnu proti původní konstrukci a prostě se to tam nevejde. Zvláštní je že u osobáků, včetně tak malých jako je Panda nebo Swift se to daří. Jeden můj známý měl kdysi Kangoo 4x4 a měl stejný problém, rezerva v kufru na podlaze. Jenže on v tom potřeboval vozit chleba a jezdit bez rezervy nechtěl. Vyřešili jsme to tak že jsem mu vyrobil držák na střešní nosič takže to spolu s dlouhou anténou vysílačky vytvořilo docela akční vzhled.

reagovat
Ma
Machy
23. dubna 2018, 12:22
-1

V prospektu Dangel psali, ze u křídlových dveri bude drzak na rezervu na dveřích...

Ma
Machy
23. dubna 2018, 08:53
1

Dakarská dodávka je jen jedna a to Delica D5 ;-)

reagovat
GanGreen
23. dubna 2018, 12:18
0

a dokonce je i pěkná :)

beastar
23. dubna 2018, 12:34
0

Názorná ukázka toho že i minivan může vypadat jako auto.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Imperial Le Baron 1975
Chrysler Imperial Le Baron

1975 rok výroby
218 koní výkon
7 206 ccm objem

Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP 1973
Buick Electra 225 CUSTOM 4 DR.HARDTOP

1973 rok výroby
211 koní výkon
7 456 ccm objem

Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V 1995
Chrysler Vision EAGLE ESI 3.3 6V

1995 rok výroby
121 koní výkon
3 299 ccm objem

Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw  2013
Chevrolet Camaro Chevrolet CAMARO 3.6 V6 241kw

2013 rok výroby
328 koní výkon
3 600 ccm objem

Mercedes-Benz Třídy C c280 1995
Mercedes-Benz Třídy C c280

1995 rok výroby
193 koní výkon
2 799 ccm objem