V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky.
Zdravím, už nějákou dobu si hledám své první auto. Problém je v tom, že i když se mi strašně líbí záležitosti jako je např. Miata, vzhledem k tomu, že mám prakticky 2 metry, by něco takového pro mě určitě nebylo. Tak bych se rád zeptal, jestli máte nějáký typ na zábavné, spolehlivé auto (Neměnit převodovku po první projížďce na okresce by bylo taky fajn.. :) ) s přijatelnou spotřebou ? A když myslím zábavné, je pro mě hlavní aby byla radost s ním jezdit, nemusí mít nutně pod kapotou obrovské stádo koní.. :-) Rozpočet mám do 100 tisíc kč. Díky za odpověď, Matt.
Nad touto otázkou bych určitě dlouho uvažoval a přemýšlel, jestli pro tebe bude vhodnější BMW E36, Nissan 200SX či některá jiná z menších, obratných zadokolek, nebo jestli budeme nakonec muset hledat mezi hot hatchi, jako je třeba skvělý Peugeot 306 S16 – či jestli nakonec obětujeme úspornost a sáhneme po pětkovém BMW.
Potom jsem si ovšem vzpomněl na druhé pravidlo petrolheada (pro jistotu uvádím i s prvním):
- Odpověď je vždycky Miata.
- Pokud odpověď není Miata, platí pravidlo číslo 1.
A navíc jsem si kromě tohoto pravidla vzpomněl také na mého dlouholetého novinářského kolegu Honzu Koubka, který má tři věci: jeden metr, druhý metr, a Miatu NB facelift. Nebýt toho, že jsem ho na vlastní oči viděl, jak svou vytáhlou kostru do té maličké věci skládá, nikdy bych tomu nevěřil.
Tajemství se skrývá v upravené sedačce (ideální je použít závodní skořepinu posazenou přímo na zem) a prodloužené tyči řízení, takže si člověk může dát kolena vedle volantu.
Alternativami ze světa roadsterů pak mohou být Fiat Barchetta a MG F, obě prý uvnitř prostornější než Miata, což prý může být zásadní, pokud máš delší trup a kratší nohy (já se svými 179 cm však těžko posoudím a tedy se musím omezit na JPP zdroje).
09. července 2015, 19:57
0
Barchetta oproti NBčku až zas tak prostornější není - pro dvoumetrového člověka to bez nějakých menších úprav taky nebude to pravé ořechové. V NBčku jsem jen seděl, ale s Barchettou jsem i cosi nalítal, měřím 187cm a takřka skoro úplně ideální řidičskou pozici za volantem jsem v Barchettě měl, když už jsem měl sedačku posunutou až úplně dozadu. Takže za mě osobně - NBčko + upravit tak, aby se tam i dvoumetrový člověk vešel...
09. července 2015, 20:13
0
Ahojte,
tato tema ma zaujala, kedze mam obdobny problem ako Matt. Pokial ide o Miatu - mozem potvrdit, ze vymenena sedacka v kamaratovej Miate spravila cca 10cm rozdiel voci originalu vdaka comu som sa uz nepozeral do ramu predneho okna, ale konecne cez predne okno :) Problemom su ale nohy, ktore sa jednoducho na dlzku nezmestia a tak mozem namiesto ruk soferovat pokrcenymi kolenami. (na sirku totiz uz miesto na ruky nezostava)
MG F mam problem vobec stretnut na ceste, nieto ho este vyskusat ale s Barchettou mam podobny problem - miesto na nohy. Viem, ze to je cez Mattov rozpocet, ale zatial z podobnych aut u mna miestom vyhrava jednoznacne Porsche Boxster, ktore ma az nepochopitelne vela miesta vpredu.
Ocenim akekolvek dalsie tipy a skusenosti aj pri dalsich modeloch :)
09. července 2015, 20:20
0
Ono záleží na verzi auta a poměru nohy/tělo. Do svýho MGF jsem se se 191cm o kousek nevešel, ale seděl jsem i ve faceliftu kterej má jiný sedačky, stavitelnej volant a tam jsem se vešel úplně bez problémů. Do MX5 NB se vejdu bez problémů, pokud nemá vyhřívaný sedačky. NB je rozhodně prostornější, než MGF předface.
09. července 2015, 20:37
0
Jedine MX5, mam skoro 195cm. V me mx5 jsou nejake zakladni kozene sedacky a nad hlavou mam par cm volneho mista (asi jen 5cm)
Budu davat nove sedacky, to to jeste snizi. Nejlepsi je to vyzkouset, nic lepsiho nez MX5 proste neni, a NC-ND jsou na nic, NB nejlepsi :)
A mozna novy volant, bez odsazeni, kvuli kolenou :D
09. července 2015, 21:36
0
Miatu (NBFL) jsem poridil pred cca 1,5 mesicem, merim 192cm a bez uprav sedacky ev volantu se vejdu. Sedacku mam uplne na doraz vzadu, trochu skolpenou (spise sedim vzprimene nez lezim). Nad hlavou mam cca 3cm, kolena se obcas tlucou s volantem (pri vetsich zatackach ale jde si je srovnat). Pri zavirani dveri, obcas koleno zapomenu dat nize (nohu vedle spojky) a pricvaknu si nohu mezi dvere a volant.
09. července 2015, 22:07
0
195cm a moc dlouhe nohy. Nepasuju do MX5, RX7, Pumy a spousty dalsich aut. Vlastnim S13. Sedacka az vzadu, volant + 7cm a celkem to jde. Sice porad to neni ideal ale nestezuju si.
09. července 2015, 23:38
0
Ono je hlavně třeba uvést, jestli ty dva metry jsou vychrtlé, normální postavy nebo s kily navíc. V MG-F na stodevadesát cm místo je. Ale jak se píše, každá má nohy vs trup jiné. U MG-f je ale málo místa dole od pasu dolů. Palubní deska je nesmyslně mohutná, nutí to posunovat sedadlo nadoraz a potom řidičská pozice není dobrá a je i horší výhled. Kdo dvoumetrový se tam s úpravami napasuje a udělá si z toho něco na okresky, prosím. Ale třeba jako auto na víkendovou kochačku je to podle mě pro dvoumetrového nesmysl.
10. července 2015, 08:10
0
Mám podobnou postavu chlapy a i když je určitě Miata super a jednou si ji koupím, šel bych do BMW e30 318is. Do 100 000,- bude krásná a myslím, že je to výborné vyvážené auto už s kultovním nádechem. Jen názor.
10. července 2015, 12:47
0
Ale kdyz chce cabrio (coz asi chce, kdyz kouka po Miate) tak E30 do 100 000 moc nenakoupi.
12. července 2015, 07:58
0
V dotazu není napsáno, že se musí jednat o cabrio. Miatu uvedl jako příklad.
14. prosince 2015, 09:23
0
Dovolím si oživit tuhle diskuzi: samozřejmě se taky zamýšlím nad dovozem Miaty. Mě, jakožto jedinému majiteli a řidiči, velikost naprosto problém nedělá - naopak, měřím 155cm, ovšem můj manžel a spolujezdec měří dva metry a tak se ptám, jak je to s tím druhým místem?
14. prosince 2015, 12:22
0
Moje zkušenost (190cm): vavrisova NB v pohodě i s těmi sedačkami s jednodilnou opěrkou, fernieho NA ještě lepší, ale je fakt, že při venkovní teplotě 8 nebo kolik stupňů už se mi trošku chladil vrch lebky, takže mi na ní asi foukalo. Ale u sedadla spolujezdce není problém sedačku hodit na zem, stejně je jedno, že se nedá posunovat.
14. prosince 2015, 12:40
0
Dík :) No já bych nerada, aby muž čuměl do rámu čelního skla, měl mouchy v ofince, nebo mi nedej bože udělal ďolík v natažené střeše .. :D
14. prosince 2015, 17:17
0
Kdybyste si to potřebovali vyzkoušet, tak stačí dojet na Kafe&Káry v Brně, až zase budou :)
14. prosince 2015, 17:24
0
měřím 190, a v NB na místě řidiče mi lehce fouká na vršek hlavy, když jedu na spolujezdcoj, tak je to o dost lepší. Tedy spolujezdec má sedačku o kus níž. A navíc jde případně hodit na zem, má to dvě výhody: 1. sedačka bude ještě níž, 2. odlehčení o kolejničky sedačky :-D
14. prosince 2015, 17:31
0
weight reduction, bro! :D
14. prosince 2015, 18:30
0
A pak se ještě stávají situace, že si člověk mého vzrůstu, frustrován prostorem v NB sedne že zvědavosti do NC a připadá si, že se v tom prostoru ztrácí. Sedět v autě, místo na něm, je totiž pocit, který se podceňuje:D
15. prosince 2015, 07:56
0
@Fernie: ale to já se moc ráda zastavím, děkuji přeuctivě za nabídku!! Jenom pochybuju, že muž by se stavil se mnou. On nemá auta rád :D
15. prosince 2015, 12:09
0
Tak to pak musíš vhodně motivovat. Třeba mu můžeš říct, že jedeš na sraz, kde ti budou muži padat k nohám. A kdyby to nefungovalo, tak kafe a muffiny. To nemůže nezabrat :D
15. prosince 2015, 12:29
0
Aaale :) On už je zvyklej, že se stýkám jenom s drsnejma chlapama s rukama od šmíru :) Zatím nic nezabralo. Ale vzhledem k tomu, že moji motorku nenávidí ještě víc, než auta a já mu chci zprostředkovat jízdu s větrem ve vlasech, myslím, že Miata je vhodná volba. Ale to je fuk, kdyby mu moc foukalo do účesu, pořídím mu klasckou koženou čapku a goggles :)
15. ledna 2016, 17:58
0
Porsche 924 a 944 sú vraj výborné pre vyššie postavy.