Rubrika Ptejte se Vojty bohužel vzala za své spolu s mým oblíbeným českým časopisem britského původu. Všetečné dotazy čtenářů mi ale začaly chybět a tak se stará známá rubrika vrací.
Zdravím redakci!
Před časem jsem se Vás ptal, jaké auto by pro mne bylo nejlepší. Výsledkem byl článek "Můžete si dovolit levné auto?" kterým jste mi pořádně otevřeli oči a konečně zbourali mé (v některých ohledech naivní) představy, za což Vám ještě jednou děkuji.
Dnes mám na Vás další otázku, která možná bude ještě záludnější. Uvnitř ale tuším, že zvládnete odpovědět jednou větou.
Na nejmenovaném webu se objevil článek na téma aut pro začínajícího chudého petrolheada. Článek samotný není až tak podstatný, jádro mého dotazu se skrývá ve "fejsbůkové debatě" kterou to rozpoutalo v jednom koutu téhle sociální sítě.
Původně šlo o to, zda-li lze auto za 100 000 Kč nazývat autem pro chudého petrolheada, pak se to ale zvrhlo v dokazování "pravé definice petrolheadství" a nakonec se to otočilo na vydělávání peněz po skončení školy. Nejvíce mě zaujal (a zarazil) názor, že pokud člověk nedá za auto 100 tisíc tak není petrolhead, protože za míň se auto vhodné pro takového člověka nedá sehnat.
(Když nad tím tak přemýšlím, myslím že jsem pochopil jeden z důvodů vzniku článku "proč už nechci být petrolhead". Nebo jsem našel další, to už nechám na Vás.)
Jak redakce Autíčkáře dokazuje, tak auto pro nadšence do aut které bude radost řídit se dá sehnat za pár kaček, (viz. PlechCup a redakční garáž) a tak tento názor prostě nechápu. Jistě, nadšenec do aut je ochotný žít po blíže nespecifikovanou dobu o vodě a jídle z výprodeje, jen aby mohl zaplatit za své vysněné auto. Nebo něco, co se mu blíží. Nebo alespoň cokoliv, s čím bude po nějakou dobu spokojený. Ale vážně je možné měřit hodnotu zapálení do aut podle toho, kolik jsme ochotní utratit?
Podle mně je to čirá hloupost. Zní to jako názor "dokud si nekoupíte tryskáč, nejste správný milionář". Člověk přeci může být nadšenec do aut a zároveň jezdit z osobních důvodů něčím úplně jiným, co je přímo v rozporu s jeho názory. To, že ty peníze utratit chceme přece neznamená, že je utratíme. V jistém smyslu si tím prošel asi každý majitel vozu. Srdce si žádá něco, ale rozum s okolnostmi donutí koupit vozidlo zcela odlišné. Řeči typu "když se chce, tak to jde" mi přijdou jen jako výkřik člověka zahnaného do kouta.
V té debatě asi nebyl problém ani tolik v tom, kolik za auto petrolhead má utratit, aby si tak mohl s čistým svědomím říkat. Spíš je to v tom, kdo je onen chudý petrolhead? Vážně se někdo, kdo zaplatí za auto 100k může nazývat chudým?
Tento dopis je spíše takové vyjádření osobního názoru a žádost o ten Váš. Pokud shrnu ten svůj, bude to znít asi následovně:
Někdo, kdo dá za auto 100 000 Kč není chudý. Chudý člověk je ten, který žije z výplaty do výplaty a auto si vůbec nemůže dovolit. Chudý petrolhead nebo nadšenec do aut je takový, který si sice auto dovolit může, ale jeho cenovka nesmí mít více než 5 cifer a první číslice není vyšší než 4.
Být petrolhead je teď "in" a tak si teď říká každý druhý kdo má auto. Jen málokdo řekne "jsem fanda do aut".
Nepletu li-se, tím anglickým slovem se původně označoval blázen do aut, akorát to znělo víc "cool". Pak se to přeneslo na fandy a majitele neobvyklých aut. která leckdy ani nikdo nechce. Zdá se, že teď je to výraz používaný v souvislosti s majiteli zajímavých(?) aut s cenovkou nad onou magickou hranicí.
Co si o tomto vývoji názorů a označení myslíte Vy v redakci? A jaký je Váš názor na ono auto pro chudého nadšence? Skutečně nestačí jezdit v něčem za 10 000Kč a snít o supersportech za X-násobek?
Děkuji za odpověď a přeji Vám spolehlivé stroje!
VoFi
Z téhle otázky mám upřímnou radost – nejen proto, že někdo sdílí mé pocity (tuším dokonce, o který koutek sociálních sítí jde a v zájmu svého duševního zdraví jsem ho již opustil), ale také proto, že mohu zase po dlouhé době odpovídat na něco jiného, než je prosba o radu s výběrem auta. Vybírání aut je fajn, ale Ptejte se potřebuje občas i trochu oživit.
Takže, pojďme to vzít postupně a začněme hraniční hodnotou vlastněného vozu, od které se člověk může považovat za petrolheada. Dlouho jsem nad tím přemýšlel, počítal a vyvíjel precizní vzorce a dospěl jsem k naprosto přesnému a preciznímu číslu, které naprosto přesně ohraničuje rozdíl mezi petrolheady a všemi ostatními.
kdo tvrdí, že petrolhead musí utratit x korun, dolarů nebo třeba bitcoinů, je idiot
To číslo je 0,-. Taková je minimální hodnota auta, jaké musíte mít, abyste se mohli považovat za petrolheada, nadšeného motoristu nebo třeba automobilového enthusiastu. A nezáleží dokonce ani na tom, jestli máte skutečné auto, které vás stálo nula korun, protože vám ho někdo daroval nebo jste ho třeba vyměnili za láhev kořalky, která vám ležela ve skříni, nebo prostě a jednoduše žádné auto nemáte. Kdo tvrdí, že petrolheadem se stanete, teprve až utratíte X korun, dolarů nebo třeba bitcoinů za auto, je idiot.
Čímž se dostáváme k druhé otázce – rozdílu mezi "chudým petrolheadem" a "bohatým petrolheadem". Jak už asi tušíte z předchozí části mé odpovědi, nemyslím si, že by taková hranice existovala. Ani existovat nemůže, protože být "chudý" nebo "bohatý" je relativní a závisí to jen a pouze na tom, s kým se srovnáváte. Když bychom to dovedli do důsledku, tak by nemohlo existovat žádné auto pro "chudého petrolheada". Pokud by kritériem pro "chudého petrolheada" bylo to, že je to doopravdy chudý člověk, tak by, z globálního pohledu, jeho autem mohla být tak maximálně plechovka od sardinek s víčky od PET lahví coby kolečky.

Chudí lidé, z globálního pohledu, nemají auta. Opravdu chudí lidé nemají ani důležitější věci, jako je pitná voda nebo střecha nad hlavou. I na poměry naší poměrně bohaté země je schopnost pořídit si a především provozovat jakýkoliv automobil známkou toho, že nejste úplně chudí. Pokud si můžete dovolit utrácet peníze za benzín, pneumatiky, pojištění, servis, aniž byste museli přemýšlet, jestli vám zbude na jídlo nebo nájem, jste přinejhorším nemajetní, ale rozhodně ne opravdu chudí.
Takže musíme, v souvislosti s auty, používat termín "chudý petrolhead" nebo "chudý motorista" relativně. Relativně vzato můžete být "chudý majitel Ferrari", protože máte jen Mondial za milion a ne novou Californii za pět. Kdybychom byli magazín o letadlech a ne o autech, mohli bychom nepochybně psát o "bizjetech chudého aviatika". I člověk, který přemýšlí, jestli si může dovolit čtvrt století starý, olétaný LearJet nebo Cessnu Citation za usmolený milion dolarů, nebo jestli ho takový nápad finančně zruinuje, je totiž "chudý" ve srovnání s tím, kdo si objednává zbrusu nový Gulfstream nebo dokonce Boeing Business Jet. A je vlastně docela jedno, že takový "chudý aviatik" vydělá nejspíš za rok víc, než většina z nás za celý život.

Chudoba je velmi relativní. A v rámci nakupování aut určité kategorie může "chudý motorista" znamenat jen jedno – člověka, který by si, pohledem běžného člověka, takové auto nemohl dovolit. Pokud si koupíte "luxusní sedan chudého motoristy", nemusí to znamenat, že jste doopravdy chudí. Znamená to, že jste si koupili velký americký sedan za peníze, které běžný člověk dává za jízdní kolo nebo ojetou Felicii (viz redakční Chrysler LHS), nebo že jste si koupili třeba osmiválcovou M5 , i když běžný člověk by si ve vaší finanční situaci koupil raději novou Fabii nebo Hyundai.
chudý motorista se nepozná podle stavu konta
Náš mýtický "chudý motorista" není ohraničen tím, kolik vydělává nebo kolik má na účtu. Není dokonce limitován ani tím, kolik si může dovolit utratit za auto nebo za jeho provoz. Od "normálního motoristy" nebo "bohatého motoristy" se liší tím, že si za vůz dané kategorie nemůže (nebo nechce) dovolit dát tolik peněz, kolik je běžné. Nedostatek financí ale nahrazuje přehledem na trhu, schopností najít levná řešení a sehnat díly za hubičku. Dokáže tak provozovat dané auto mnohem levněji, než by se neinformované veřejnosti mohlo zdát možné.
Proto může být leckdy "automobil chudého motoristy" dražší, než "automobil normálního motoristy" v jiné kategorii. Citroën C4 Cactus na operativní leasing? To je takové "řešení bohatého motoristy" který raději obětuje o něco víc peněz za klid a pohodlí toho, že se o všechno postará někdo jiný. Dekádu starý Jaguar s kompresorem? Jak krásně by se vyjímal třeba na seznamu "supersedanů chudého motoristy".
Jinými slovy, jak už to tak bývá, není to o penězích, je to o přístupu.
Máte dotaz, se kterým si nevíte rady? Potřebujete poradi s nákupem auta? Rozsoudit hospodský spor? Nebo si prostě jen myslíte, že by daná otázka zajímala i ostatní? Pište na redakce@autickar.cz!






VoFi
15. 4. 2015, 14:03Děkuji za odpověď!
Těší mě, že jsem někomu udělal radost. A taky mě těší odpověď. Je to vlastně kultivované a ucelené vyjádření mého vlastního názoru sloužící jako potvrzení mého názoru.
Souhlasím i s relativitou pojmu "chudý" ..přirovnání k letadlům je vážně trefné.
Vlastně, to je snad poprvé co bez sebemenších výhrad souhlasím. Ještě jednou díky za odpověď :)
KS
15. 4. 2015, 14:32S odpovědí maximálně souhlasím. Když vezmu v potaz mé aktuální názorové rozpoložení, tak mít k dispozici větší rozpočet (o hodně :-) ), tak by mým potřebám nejvíc vyhovovala v X4 35i, což by hodně "petrolheadů" odsoudilo, ač se sám považuji také za fandu aut. I když mám moc rád italská auta, tak v současnosti nic podobného nabízet nebudou a jistým "kompromisem" by mohlo být Levante V8 :-) (negativa: hlavně moc velké do garáže a zbytečně velká spotřeba atd...). Případným kritikům by mohl zavřít fakt, že SUV by bylo v benzínu a možná současné vlastnictví Alfy GT 3,2 na víkendové projížďky...
KS
15. 4. 2015, 14:36zavřít ústa
C70C
15. 4. 2015, 14:57Super článek. podle mně, třeba na videích z Petrolicious je dobře vidět, že petrolhead je každý, kdo je fanda do svého auta. Bez ohledu na to, jestli řídí starou CRX, nebo 250Lusso.. jde o ten vztah k tomu autu (skútru, čemukoliv na kolech..)
a mimochodem potřebuju ten dřevěný model z obrázku v článku. :-D kde jste ho vykutali?
JLK
15. 4. 2015, 16:17Definice jako "petrolhead je každý, kdo je fanda do svého auta" neni spravna, protoze ne kazdy fanda do aut (ok, petrolhead) nejake auto ma. Ja se povazuji za fandu do aut od mych cca 7 let, auto ale nevlastnim. Jednoduse proto, ze do meho studentova (i kdyz pracujiciho) rozpoctu se zatim nevejde takove auto, jake chci (resp. vejde se, ale uvest jej do stavu, ktery povazuji za prijatelny, zatim nezvladnu).
Obcas mam takovy pocity, ze si musim nejake levnejsi/jednodussi auto koupit, abych byl ten spravny fanda. Mnohokrat jsem byl uz skoro rozhodnuty, ze si koupim pro zabavu nejake, o kterych se tu casto pise pri vyberu levne zabavy, ale pokazde jsem si uvedomil, ze ty alternativy, ktere si mohu dovolit, az tak moc nechci. Kdybych auto potreboval, tak to koupim, ja ale auto v podstate nepotrebuju. Pro me by to byla hracka, konicek. Ale docela drahy, a zkousnout ty naklady bych dokazal u auta ktere ve mne vyvola emoce jiz jen tim jak mi parkuje pod okny. Koupit si stareho splaseneho Peugeota, jen abych se mohl povazovat za spravneho petrolheada? Ne, diky. Radeji pockam. To je jak s holkou - kdyz chcete jednu, na kterou "zatim nemate", tak je vam jedno, ze muzete sbalit sousedku od vedle. I kdyby ta sousedka nebyla vubec spatna. Jen neni ta spravna.
KS
15. 4. 2015, 19:55Tak tak. Ono se může stát, že někdo je petrolhead hned jak se narodí :-). Já prý už v kočáru vrčel, než jsem usnul :-)). Pak ve 3 letech v Bibione jsem počítal autům výfuky, myslím ale, že u takové F355 jsem se asi nedopočítal :-) . Pak jsem byl fandou trucků a v nějakých 14 letech jsem se přepnul na osobáky - 1. koupený Autocar (tam byly samý bomby jako test 535D, Enzo, TVR Tuscan atd., časák mám poctivě schován). A ségry domů nosily Světy motorů z PNS, které se neprodaly v trafikách. A už to se mnou jelo.....což znamenalo i 4 roky utrpení, než jsem se dostal k řidičáku.
Pro redakci: co napsat své příběhy, jak jste se stali autíčkáři? ...ty zlomy, které vedly ke stavu, ve kterém se nacházíte teď :-). Myslím, že i diskutující by se přidali a byla by to supr diskuse. Příběhy si pamatuje každý, v tom je síla.
Vavris Vavrisovic
15. 4. 2015, 20:33KS: dobrý nápad :-) uvažuju, jestli byl v životě nějaký zlom, ale zřejmě ne, protože jsem se s tím už narodil... do zcela neautářské rodiny .
BobAsh
15. 4. 2015, 21:44Vavris: U mě podobný. Totálně neautařská rodina (naopak, rodina umělců, intelektuálů, mladých botaniků a tak) a v ní já, kterej když jsem se učil mluvit a měl dohromady slovní zásobu asi 30 slov, tak 10 z nich byly různý typy a druhy aut a náklaďáků. Když mi byly tři, tak jsem prej poznal skoro všechny auta, co u nás tehdy jezdily i po zvuku.
Pak mě asi v 5-6 letech chytly letadýlka, pak jsem se v cca 13-14 vrátil zpátky k autům, a pak už mi to zůstalo.
Vavris Vavrisovic
15. 4. 2015, 21:51hehe, letadýlka... já auta na chvilku zradil kvůli dinosaurům :-D
BobAsh
15. 4. 2015, 21:52Na dinosaury jsem byl taky. Ale letadýlka mi zůstaly, akorát o tom pilotním průkazu posledních 15 let jen žvaním :)
František Čáslavský
16. 4. 2015, 00:39Tak asi jen já jsem se nenarodil jako autař. Odmala jsem měl strašně rád vlaky. Ale fakt hodně. Do toho všelijaká vojenská technika, ale auta? Koho by to zajímalo! Vlaky mě pak tak trochu opustily (ikdyž dodnes si pamatuju spoustu užitečných věcí, označení a dalších kravin), z vojenský techniky zůstaly letadýlka a k autům jsem se dostal tak trochu náhodou díky kamarádovi, kterej mě dostal na sraz amerik. A pak už to bylo ztracený... :)
VoFi
16. 4. 2015, 13:25Fernie: jsme na tom skoro stejně. Můj zájem o vlaky trval někdo do 3. třídy (aby ne, táta byl strojvůdce) ale po rozvodu rodičů to zmizelo.. Hlavním zájmem se stala auta (otec mě nakazil amerikanismem, ale na rozdíl od něj mám raděj novější ročníky, začínající 5,6,7 a hlavně muscle car) .. V poslední době se zajímám o japosnké sporťáky z obodbí 90-tých let a starší a konečně jsem došel k závěru, že nezáleží, na jakém kontinentu se auto vyrobí, nemá to vliv na to jak dobré je..
KS
16. 4. 2015, 14:14To je zajímavý, jak jste "všici" z neautařských rodin. Ještě jsem zapomněl na poměrně důležitý moment, bylo jím nalezení SM z 88 roku a v něm parádní test Oltcitu, který vlastnil děda. Takový testy už asi nebudou, ono když se prodávalo v ČSFR všehovšudy 10 modelů, tak každému autu byla věnovaná mimořádná pozornost. Děda si rval vlasy, Olda žral 10 a problémů habaděj, za pár měsíců přišly Fáva a ty jezdily do roztrhání těla :-) . Mimo jiné, děda byl 1. a posledním majitelem, holt jiná doba. Jinak táta byl standardní škodovkář, až na tříletou Vectru B 2,5 - ta taky žrala 10-12, ale aspoň jela, na 90. léta "jak píchlá svině" :-)). Pak do toho dal LPG, ale bál se případné exploze při nárazu (směšovač skoro v nárazníku, jinde místo nebylo), tak šla brzo z domu :-( . Teď je řada na mě ;-), zatím mám ryze praktické, usedlé a pomalé auto (Elantra lift 06). Jo, a nikdy jsme NEMĚLI diesel a mít nebudem!
Jak tedy postihl naftový mor vás, popř. vaše blízké? :-))
Trinom
16. 4. 2015, 21:31Vofi: Konečně někdo, kdo není úzce zaměřenej a na všechno ostatní neplive.
VoFi
16. 4. 2015, 23:11Trinom: No vidíš..a přitom je to částečně i Tvá zásluha (jestli teda po českém netu není někdo další, kdo používá jméno Trinom).
Když to vezmu ve zkratce. Na 1. stupni ZŠ jsem měl rád BMW a E30 M3 bylo top auto. Na 2. stupni jsem vlivem otce začal tíhnout k amerikám..v tom období jsem získal svůj sen - 1970 nebo 1969 Chevy Chevelle SS.
Na SŠ jsem se klikatou cestou dostal k českému překladu Initialu D a bylo hotovo. Následovalo období, kdy jsem porovnával co je nej, až jsem došel k názoru výše uvedenému.
Každý typ má něco do sebe..ale štve a mrzí mě nevraživost mezi příznivci..
C70C
15. 4. 2015, 18:18ok, upřesňuji, podstatná tam byla ta část "jde o ten vztah k tomu autu (skútru, čemukoliv na kolech..)" a ten lze mít i bez auta. zase se nemusíme chytat za slovo né? :-D Znám člověka co má sbírku cca 100 naprosto zásadních legend, a neřekl bych že je petrolhead, protože ty auta jen stojí - ani nejsou vystavená, jen jsou ve skladu a některá nejela ani nebyla nastartovaná už roky.. oproti tomu je spoustu týpků co by dali ruku za to, aby se mohli posadit např. do E-Type a těm věřím vztah k autům mnohem snáz..
JLK
15. 4. 2015, 19:07nene, nechytam se, jen jsem chtel napsat prispevek o tom, ze je spousta fandu do aut co auta z ruznych duvodu nemaji, uvidel jsem tvuj prispevek s citovanou formulaci tak jsem na ni navazal. Jinak s tebou souhlasim, rozhoduje vztah, ne vlastnictvi.
Michal88
15. 4. 2015, 22:38On někdo poměřuje benzínohlavectví podle toho, kolik kdo utratí za auto? :O No to mě teda vohni... :O Každopádně, s článkem souhlasím, já tu definici petrolheadství vždy bral tak, že petrolhead/Autíčkář je člověk, který má velkou zálibu v tom se hrabat v jakémkoli druhu aut/řídit je a je to pro něj zábava. Proto se třeba považuji za autíčkáře, protože se hrabu ve všem možném, co má kola ze zábavy, baví mě se v tom dál jakkoli vzdělávat a učit se novým věcem nejen co se týče vědomostí a řídit mě to taky baví a to i když jsem do svých aut narval podstatně méně, než otcův známý, který má sbírku veteránů a otevřené muzeum, do aut sype neskutečný prachy, ale jediné, co si na tom udělá je akorát sem tam něco dozatřít, jinak veškerou karosařinu, motory, převodovky a další věci si dává všechno dělat... Tak samozřejmě, lakování, chromování a jiné relativně nákladné věci pro dobrý výsledek si taky neudělám, ovšem kdyby to vybavení pro to nestálo statisíce, tak už ho mám taky doma a dělám si to doma. :)
Jinak, mám to podobně jako klucí redaktorský, autíčka jsem poznával už od útlého dětství, časopisy jsem si kupoval hned jak jsem uměl smysluplně číst... Je ale fakt, že mě k tomu trochu vedl otec, 10 let jezdil závodně motokáry (skončil tedy v mých asi dvou letech) s motorem z ČZ 516/125 a když to šlo, pomáhal jsem mu v garáži... Každopádně mě do toho ale netlačil, jen jsem v něm měl vzor. :)
bobo23
15. 4. 2015, 22:41Skvěle napsáno. Mám rád auta, rád jezdím, ale přesto mám "jen" zcela běžné auto, které využívám denně, ale mám ho rád. Chtěl bych si pořídit něco "na zábavu", ale zatím si to nemůžu dovolit. Snad se to jednou povede.
Ale jinak souhlasím s výše napsaným. Fanda do aut nutně nemusí auto vlastnit. Když si ho nemůže dovolit, či ho nepotřebuje a přijde mu zbytečné auto "živit", nutně to neznamená že není "petrolhead.
Jirka
16. 4. 2015, 10:41Nechápu proč by to mělo souviset s částkou utracenou za auto, přesně souhlasím s článkem. Navíc sám jsem se třeba svezl v mnoha dražších autech, ale žádný mě nepřesvědčilo natolik, že bych se kvůli němu chtěl zbavit svojí S8. Buď to vždycky bylo celkově horší auto (a jel jsem i objektivně horším autem za mega, tzn. za 10x tolik), nebo bylo o kousek lepší, ale pořízení a především provoz byly na mnohonásobku toho, na co jsem zvyklej a zase nejsem úplnej magor, že bych strávil rok života prací jen kvůli tomu, abych měl auto co má o pár desetin sekundy lepší zrychlení, nebo lepší kůži na sedačkách. To radši budu ten rok prolejzat inzerce, kupovat podceněný auta za pár korun, vrtat se v nich a jezdit s nima. Navíc maj levný auta tu výhodu, že o ně člověk nemá strach. Neni třeba příjemný dostávat na limit něco, u čeho mam neustále na mysli "jestli to vodřu, tak budu do ledna 2020 žrát čínský polívky".
riprex
16. 4. 2015, 14:38Koukám, že v teda nejsem petrolhead, protože hodnota mých aut a částí, které vlastním je celkem dost záporná :-D
martin8
16. 4. 2015, 21:56A co takhle SAAB 9000 s turbem, nevim jestli I. gen, ci II. gen, SAABY po roce 1994 (9000) se mi libi, rovnez Saab 900 z 80. let (klasicke tvary) se mi libi, NG se nelibi, byl by nejaky 20 let stary Saab auto se kterym by se dala projezdit cela evropa v lete ? uvazoval jsem o techto anebo MB (ktery ma ale kazdej) ci Volvu, ci 528i E39, mam vysku 2 metry ala 100 Kg a nejlepsi by bylo najit takove auto, ve kterem by se dalo pohodlne nouzove prespat, ale krome jezdeni do zahranici bych jej chtel i na zabavu zde, na to by Saab mohl byt vhodny, nebo BMW, slysel jsem ze Saab 9000 dokazal s turbem deklasovat tehdejsi Ferrari (na rovnem useku), je to pravda ? jen tak z legrace jsem uvazoval o nejakem Town Car, ci GMC, ale na to nejsou penize a jeste jsem zvazoval Rover 827 ? (800 kupe - Vitesse myslim), kdyz clovek vzdycky zabrouzda na stranky nejakeho klubu a jejich majitelu, tak vzdycky najde veci typu ,,vsechno co se spatneho rika tak neni pravda, dily se daji levne sehnat a je to nenarocne na provoz a svezeni je zazitek" - tohle si clovek muze precist na strankach o US autech, Roverech 800, Saab, BMW, MB190 atd atd
Woyta
20. 4. 2015, 01:20Jako magor do aut samozřejmě vlastním vícero aut a některá jen jako hromadu nahradních dílů v polici. S13 jsem koupil za 55tis a během renovace jsem do ní už takových 200tis nasypal. To už jsem mohl mít Supru, NSX, RX8,... Slr blbnutí na okruhu si stejně víc užívám v Protonoj, kterej mě stál 10tis. Proč? Protože se o něj vůbec nebojím! Nějaké škrábance mě jsou ukradené a když se to rozbije, tak se koupí jiné. Nemluvě o tom, že když nasadím slicky, tak proháním mnohem dražší auta. Ten pocit bezstarostnosti kdýž letím do zatáčky, všemi koly ve smyku je k nezaplacení. S S13 si jízdu užívám ale už se o ni bojím, protože je v ní moc peněz. Levné auto, velkej motor a šlapat tomu na krk. To je podle mě cesta jak si to pořádně užít.