V rubrice Ptejte se Vojty šéfredaktor Vojta Dobeš (a občas i ostatní členové redakce) každý týden radí čtenářům s palčivými otázkami života nadšeného motoristy – ať už jde o výběr příštího vozu, rozsouzení hospodských debat nebo odpovědi na filosfofické otázky. Máte nějakou vlastní? Pište na redakce@autickar.cz!
Dobrý den milá redakce,
autíčkáře jsem začal číst cca 2 měsíce zpět. Narazil jsem na článek "10 aut, která se vás pokusí zabít". Naprosto mě dostal, lidé v autobuse se několikrát otáčeli za mým smíchem. Od té doby rád každý den zavítám na váš web.
Nyní k předmětu:
Před 12 měsíci přistála u nás doma Octavie III kombi, 1.6 TDI, 77kw. Snad hned neodložíte tento email stranou..
Důvod koupě byl celkem průhledný – začal jsem jezdit dlouhé dálniční nájezdy (za přehradami na windsurfing) a bylo potřeba auto s velkým kufrem. Po městě moc nejezdím, pražská mhd pravidelně cupuje mé nervy.
Za ten rok se leccos změnilo/událo.
1, Na škodovky jsem se naštval, protože jsou neúměrně drahé. Jsou to jistě dobrá auta, ale nikoliv za takové peníze.
2, Shodou náhod se v garáži objevila vedle octavie i Corvette C4. Do té doby jsem si myslel, že i řízení octavie s vlečnou nápravou může být zábava. Bohužel (vážně mě to mrzí, nemusel bych teď řešit takové dilema), 400 koníků s náporovým sáním a výfukem hlučnějším než trajekt mě přesvědčilo o opaku.
3, Opakovaně jsem nemohl najít své auto před obchoďákem.
Inu začal jsem snít o tom, že i s rodinným autem (nikoliv rodinou, jezdíme většinou dva), by mohla být zábava. Tedy, to jsem věděl, ale předpokládal jsem, že to stojí za každou cenu kopec zelených papírků. Všechny Octavie RS, co si tak nesmyslně drží cenu, nebo dlouhý Leon cupra, který je asi skoro totéž.
To jsem tedy snil. Cca před týdnem si tak čekám na autobus a kolem projede alfa 159 (kombík, rajcujou mě kombíky). Vytáhnu smártfoun a mrknu na tipcars, za kolik se dají sehnat (ty) dvoulitrové jtdm. Asi vám došlo, že bych nepsal, kdyby stály stejně jako oktávky. Jenže najednou čubrním na obrázkově zachovalý auťák za 180 000. To mě tedy dostalo. I kdybych měl vrazit do auta ze začátku dalších 50, bude to stále v naprostém nepoměru s naší koktou, která má najeto 80 000 (zmíněná alfa "prý" podobně) a jako rok stará nebyla daleko k půlmilionové hranici. (Zmíněný alfa-kousek byl jen příklad)
Rozum mi toho moc neradí, protože o alfách pramálo vím. Co vím je, že se škodovkou se dalo jet za 4 litry (noční prahu jsem jednou projel za 2.7), k jadranu s prknama na střeše za 6 a kus (Kdyby alfa jezdila za 7, nijak by mi to žíly netrhalo), rádio ve se ve škodovce nedá poslouchat a v zatáčce zadek poskakuje jak čamrda.
Roční nájezd 25 000, 75% dálnice, ale jezdit mě baví.
Můžete mi, milý autíčkáři, ospravedlnit fakt, že chci vyměnit ještě rok v záruce koncern za Itálii?
Kdybyste přihodili pár zkušeností, bylo by to prima!
PS: Pamatuji si na článek Vavrise o Vettě C4, kde si stěžoval na nedostatek výkonu. Nemám problém svézt vás podobným ošuntělým krámem, avšak s dvakrát větším výkonem, aby bylo porovnání. Článek z toho asi nevycucáte. A kdyby jo, alespoň budou pěkné fotky. :)
--
Pavel Janda
Ty máš v plánu pořídit si Alfu Romeo. Na tom není třeba nic ospravedlňovat. Najdi si hezký a zachovalý kus a kup ho, protože ti bude dělat radost. Předpokládám, že rozhodně větší než současná Octavia. Je to krásné auto s charakterem a naprosto chápu, že ti tahle sličná Italka tolik učarovala. Život je příliš krátký na to, abychom jezdili v nudných autech a odepírali si to, po čem toužíme, ne? Říkáš, že nevíš na co se v případě AR159 připravit, že nevíš co očekávat. Tak snad ti následující řádky aspoň trochu pomohou.
Bohužel nikdo z redakce nemá se stopadesátdevítkou dlouhodobé zkušenosti. Většinou se naše zkušenosti omezují na týdenní testování, po kterém dokážeme posoudit schopnosti podvozku a motoru, ale spolehlivost už neodhadneme. Máme však ve svém okolí přátele, které to štěstí mají a 159 úspěšně provozují. Musím říct, že většina z nich se shoduje v jedné věci. AR159 je velmi odolné auto. Na rozdíl od předchozí 156 už nehnije a podvozek vydrží víc než jednu cestu ze servisu domů. Údajně není problém dosáhnout 200 tisíc kilometrů na původním podvozku. Kvalita v interiéru také rapidně vzrostla. V téhle oblasti si dala Alfa opravdu hodně záležet a dává tak zapomenout na oblíbené hospodské povídačky o chronické nespolehlivosti Alf.
Co se týče motoru, děláš dobře, že koukáš na naftu. Benzinové motory, byly až do příchodu TBi velkou slabinou téhle krásky. Přestože obvykle diesely v oblibě nemám, tohle je výjimka. Rovnou ti doporučím, abys koukal po dvoulitrovém čtyřválci, ideálně se 170 koníky pod kapotou. Je úsporný, s příjemným projevem a dá se označit za spolehlivý. Starší 1.9 JTD mívají problémy s filtrem pevných částic. U pětiválce se obávám, že spotřeba bude vyšší než tebou požadovaných 7 litrů a navíc je s tímto motorem Alfa už hodně těžká. Což se nedobře odráží na jízdních vlastnostech. A to je další věc, která si zaslouží komentář.
Jízdní vlastnosti byly vždy hlavní důvodem proč kupovat Alfu. 156 jezdila skvěle ve své době, 166 jakbysmet. O starších Alfách ani nemluvě. Jak si v téhle oblasti vede 159? No, je trochu jiná. Ne, že by se neuměla na silnici pohybovat rychle, to vůbec. Svižná je až dost. Jen už to není taková zábava jako dřív. Chybí tomu lehkost. 159 od začátku bojovala s obezitou a na silnici se to citelně projevuje. Není to vyloženě špatné, v řízení najdeme dostatek citu a podvozek s lichoběžníky vpředu je také velmi schopný. Na poměry třídy je to lehký nadprůměr a určitě tě to bude bavit víc jak Octavia. Jen mi pořád někde vzadu v hlavě zní, že Alfa to umí líp. Což je trochu škoda.
Závěrečné shrnutí? Koupit či nekoupit? Já osobně bych se přikláněl k první variantě. 159 je velmi příjemné auto, které trochu obrátilo hodnoty Alfy Romeo naruby. Obětovala špetku ze svých schopností na silnici, za velkou dávku spolehlivosti a to se mi zdá jako férový obchod. Pokud by se ti nepoštěstilo najít žádný hezký kousek, ale přesto bys trval na zábavnějším autě, než je Octavia, doporučím ti ještě dvě alternativy. Tou první je šestková Mazda druhé generace. Podvozkově bývala na vrcholu třídy a silná naftová 2.2 pod kapotou také dělala jen samou radost. Když se dá pozor na korozi, je to zajímavá volba. Druhým tajným tipem je další bojovník ze země vycházejícího slunce. Honda Accord 8. generace. Skvěle jezdící auto s neprůstřelnou spolehlivostí a téměř prémiovým interiérem. Rozhodně stojí za pohled.
PS: Vette C4 rozhodně chceme…
15. září 2016, 08:14
0
S tim accordem musim souhlasit. V rodině ho mame 2.2 i-dtec 170tisic a auto fakt bez problémů. Kvalitně postavené auto a taky si drží cenu.
15. září 2016, 08:17
0
Pokud bych chtěl zábavnej kombík za rozumnou cenu, rozhodně bych nevolil mastodontní AR 159, ale něco modernějšího. Mým favoritem by byl Ford Focus (2 nebo 3) 2.0TDCi, (popř. Mondeo) který se podvozkově Alfě nejen rovná, ale zároveň ji i možná překonává, je to jeden z nejsportovněji zaměřených kombíků. Na straně druhé bych klidně nezanevřel na Oktávku, je to výborný auto, jen je potřeba nesoudit podle jedné motorizace a modelu, ale zaměřit se i na další produkty, konkrétně O3 RS TDi. Přepracovaný podvozek, skvělý motor, s tím by se výlety k Jadranu daly zpříjemnit. A nebo vůbec nelovit ve vodách koncernu nebo Fordu a jít do naftového BMW (330d), Audi A4 (2.0., 3.0TDi) apod.
15. září 2016, 10:11
1
Focus je fajn ale docela nuda (myslim vzhledem a jakousi 'vyjimecnosti'), v tom se nemuze s 159 rovnat. Mondeo kdyz je v nejakem tom paketu muze vypadat pekne, i kdyz je taky dost tuctove.
15. září 2016, 10:52
0
Proč mu doporučuješ Ofci když tam jasně píše že podle něj nesmyslně držej cenu... nemyslíš že jí tim jednoznačně vyřadil z výběru?
15. září 2016, 10:54
-1
no a ještě další perla: "A nebo vůbec nelovit ve vodách koncernu" a na závěr mu napíšeš Audi A4 :D sory, ale fakt se ti musim smát :D
15. září 2016, 14:22
0
Mno nevím kde furt brete ty kecy o mastodontní AR159, všichni papouškujou novináře, který se s tím svezli před deseti lety. Jezdím s AR159 před facelift, ano té mastodontní verzi s 1.9JTD 110KW, která má v TP 1660kg a jezdí skvěle, má super pevný podvozek a řezat okrsky se s tím dají náramně. Výkon tomu nechybí ani na dálnici. To nezmiňuji sportovní verzi Ti s 1.7TB !! Spolehlivost je naprosto v průměru, mám najeto 300 tisíc a pořád jezdí jak šlak i s původním DPF. Jasný EGR je potřeba občas vyčistit a klapky v sání zaaretovat, ale stale to jezdí za pusu tj. dlouhodobej průměr za 10 000km mám 6.3 (dálnice, město) A hlavně mi to nesrovnávejte s Focusem 2FL s 1.6i (vlhký sen zde na autíčkáři) s tím mám bohužel tu čest také jezdit a je mi z toho nevolno, lacinej reznoucí bakelit, bez výkonu a odhlučnění, jedině podvozek se tomu bliíží, ale tu sportovní noblesu se kterou se AR159 přenáší přes výmoly je stejně lepší než ubouchaný fokus. Ano s Mazdou 6 druhe generace je to srovnatelné, ta má měkčí podvozek dokonce i ve sportovní verzi s motorem 2.5i. Takže neposlouchejt řeči JPP a běžte se v tom projet, jinak je to plácání prázdné slámy. HOW to jsem se rozvášnil :o))
15. září 2016, 15:39
0
Ty kecy vznikly hlavne z porovnani s predchozi 156, tam 159 opravdu pusobi tezkopadneji. A s Focusem 1.6 to snad nikdo nesrovnava, nevim proc to vytahujes. Je tam rozdil 1-2 trid, nemuzes Focusu vycitat, ze ma horsi odhlucneni =D
15. září 2016, 21:14
0
Kdo si koupí Octavii, tak má asi málo peněz a moc se v tom nevyzná, mnohdy kupuje v bazaru - OK to chápu. Kdo utratí mailand za verzi RS je i.iot, protože v té ceně je už výběr mnohem kvalitnějších aut a ty motory neodpovídají schopnosti auta.
16. září 2016, 09:28
1
octavii rs si nekupují lidé, co se vyznají v autech. Octavia rs je pro ně takový společenský status a cítí se pak jako nadlidé... Protože co jiného může být lepšiho než nejlepší auto na světě? :)
15. září 2016, 09:21
0
Taky jsem kdysi chtěl pořídit 159 v kombíku, ale dlouhé zkoumání ohledně tohoto auta a čtení všeho možného na alfistech, mě docela odradilo. Na můj vkus je tam až moc věci, na které je potřeba dát si pozor, pak je to moc těžké auto (což se vylučuje se zábavou), sehnat dobrý kus v ČR není úplně jednoduché (je tu moc stočených skládaček). Je to krásné auto, ale jen když je ve verzi Ti (jako v galerii), když to nemá ty devatenácti palcové kola, tak už to vypadá tak nějak "normálně"...
Já osobně bych volil Accorda, ačkoliv Mazda 6 sport se mi vzhledově líbí víc :)
15. září 2016, 09:37
0
No, pokud sportovní kombík, tak za mě Legacy IV (OutbackIII) s H6kou v LPG :)
15. září 2016, 10:43
0
Bohužel, co jsem slyšel, tak H6 se s LPG moc nemusí. Už jen kvůli tomu, že se při seřizování musí vyvalit motor ven to není ideální... V rodině jsme měli 2,5 170hp s LPG. Kombinace častá a doporučovaná... Bohužel se to nějak nekamarádilo a věčně hlásilo chyby na lambdě / katu :(... Nakonec šel z domu
15. září 2016, 12:19
0
Jednou za 50t km motor ven a projet/seřídit ventilové vůle na sání. Ještě mi zbývá 25t km do další kontroly :D
15. září 2016, 13:59
0
Vidíš a já měl mylně za to, že seřizování se dělá častěji cca 30k km
15. září 2016, 09:44
1
Jen doplním, že 159 s motorem 2.0 JTDm (nebo 1750 TBi) znamená auto po faceliftu, tj. auto značně odlehčené, takže jeho jízdní vlastnosti jsou o level jinde, než co sme všichni četli o prvních novinářských testovačkách (většinou 3.2 V6 Q4). Jistě, podobnou zábavu za volantem a az podobné peníze možná dokáže nabídnout i Ford, ale opravdu chcete jezdit Fordem, když můžete mít Alfu Romeo?
15. září 2016, 10:41
0
Já o 159 ve sportwagonu a TBi pod kapotou zrovna přemýšlím. Jen se bojím toho, že mi po pár tisících km klekne turbo. Tu trochu vyšší spotřebu neřeším. Když jsem minule kupoval auto tak mi jedna s 2,2 proklouzla a i dnes po 4 letech se mi 159 strašně líbí. Kam se na ten vzhled hrabe 99% současné produkce.
15. září 2016, 12:29
0
No stát se to samozřejmě může, byť sem zatím umřelý turbo u TBi neviděl. Ale za sebe bych z TBi měl mnohem menší obavy než z JTS.
15. září 2016, 11:34
0
A nebo na to můžeš jí úplně jinak a koupit si další americkej šuplík, tentokrát Chrysler 300C Touring ve verzi SRT-8 s motorem 6,2L V8 HEMI nebo se slabším 5,7L HEMI. Co to auto ztrácí na váze, to dohání na výkonu. :-)
15. září 2016, 11:35
0
Fotka se opět nenahrála, tak odkaz:
http://s1.cdn.autoevolution.com/images/gallery/CHRYSLER-300C-Touring-SRT8-2172_24.jpg
15. září 2016, 11:38
0
Když to hodíš do plynu, tak budou náklady srovnatelný s normálním benzínem.
15. září 2016, 23:05
0
Jj 300c je fajn mám sedan 5.7 a svezení super a kombik taky vypadá dobře. A do plynu časem půjde.
15. září 2016, 11:35
0
Jo a na ten test tvojí C4 bych byl opravdu taky moc zvědavý. :-)
15. září 2016, 16:54
0
Mám doma ještě tohle, funguje skvěle, ale moc s ní nejezdím
http://album.volny.cz/show_image.php?file=/m/mgrover/1203be32fa9f9f8119eee721e0c38688_print
15. září 2016, 19:12
1
Odkaz bohuzel nefunguje.
15. září 2016, 19:13
0
Odkaz bohuzel nefunguje.
15. září 2016, 14:18
0
Tohle auto sem hrozne chtel, ale vozim velkyho psa. Kufr neni zase tak hroznej, ale vstupni otvor je tragedie. Sere me to do ted
15. září 2016, 14:19
1
.. no já měl možnost rok jezdit/servisovat 156 sportwagon s 2.4 jtdm 20v s 6-ti kvaltem (co vím tak stejný dávali pak do 159) a můžu říct že když alfu (a né busso) > tj. nafťák .. tak jedině 5-ti válec. Je pravda že co se týče servisování (v motorovém prostoru místa poskromnu) mi za tu dobu vypadalo spoustu vlasů (výměna pitomého olejového filtru = downpipe pryč, výměna spojkových válců ani nemluvit). Největší slabinu jsem viděl asi ve vedení elektriky (ty kabley byly chatrné až běs > na spoustě místech šlo vidět jak je vydřená izolace = fačování fačování). Taky ta převodovka nebyla nic moc (odstupňování ok,ale to řazení aj) Na druhou stranu to auto jelo a jelo pekelně. Ten zvuk v 3000 + zátah snad do 4200 mmm. Mám vůči traktor=dieslům docela averzi, ale když naftu tak 5 val jo. Poslouchat ho při každodení cestě do práce joo šlo (otec má 1.9 jtdm 16v a zvukově prostě běs). Spotřebu jsem měl dlouhodobě 6.2l/100 .. takže spokojenost. Když si ale člověk spočítal co ho čeká na opravách/repasích do budoucna (setrvák, vstřiky ...) a vzhledem k pozdějšímu malému nájezdu po městě musela z domu ...
15. září 2016, 15:32
0
Opravdu? Opravdu chcete oznacit podvozek AR159, který v dobových testech často předčil trojkové BMW a Céčkový mercedes, jako lehký nadprůměr?
15. září 2016, 20:50
1
Jako majitel jedné téhle krásky, se takovému hodnocení také divím. Ten podvozek je totiž dost podprůměrný. Nestačí ani na nejlepší auta z mainstreamu, natož z prémie. Ale jinak slouží věrně a bez potíží už osm let. Za mě spokojenost. Jen od ní nečekej radost za volantem
15. září 2016, 15:35
0
a co volba BMW 320d (E91), hezke, spolehlivé, kombi, zabava zahrnuta, kusy uz za zajimave ceny..
15. září 2016, 20:09
0
Lol jasne
Protoze ctyrvalcova nafta od bmw je tak skvela a spolehliva a jednoduse servisovatelna lol
Ps sestivalec ma tco nizsi, nejlip na tom je 325d
15. září 2016, 16:51
0
Ve své době rozhodně první Audi A6 Allroad 2.7 biturbo.
http://www.google.de/search?q=audi+allroad+2.7+biturbo&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwir_OG5zpHPAhVILMAKHTGMAcYQ_AUICCgB&biw=1024&bih=471#tbm=isch&q=audi+A6+C5+allroad
15. září 2016, 20:35
1
Doufam ze si delas srandu, protoze jediny za co te tohle auto muze chytit je akorat penezenka. Zajimavy je to asi stejne jako manual k lednicce v japonstine. Doporucovat takovy bazmek ktery aspiruje na jedno z nejhorsich aut poslednich dvaceti let, to je hodne odvazny
15. září 2016, 17:09
0
Co te zarucene nejvic pobavi takle ve ctvrtek odpoledne? Kdyz si precetes diskuzi a vidis jak se alfisti muzou posrat ze si jim nekdo dovolil sahnout na ty jejich italsky srace:)
k tematu: co zkusit lexus is?
15. září 2016, 18:28
-1
Lexus kombi je fajn a malo vidany. Jak se neustale vypichuje ta smesna spotreba... nedokaze si koupit jine auto, nema na to koule a chodi pri zdi. Problem skodovkaru je, ze nedokazi prekrocit svuj stin. V Nemecku rikame, ze kso ma skoda, v hlave mu to spravne netika a tady se to do puntiku naplnuje... ve skoda ejezdi ani fluchtlinge... utecenci.
Videl jsem jak sli fluchtlinge po ulici a prohlizeli s udivenim... Octavii. Neco si mumlali pod nos...
... rekli bomba wagen :) radeji jsem mizel, dalo by se to vylozit ruzne... :-)
15. září 2016, 21:16
0
Lexus je dobrá volba a u nás v bazarech je v pěkném stavu levnějšíá než nová Fábie !
15. září 2016, 18:17
-1
Co na to google.de?
Gutes kombi autos
http://www.google.cz/search?q=gute+kombi+autos&prmd=isvn&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjZt4O-4pHPAhXlD8AKHQxKAPIQ_AUIBygB&biw=640&bih=312
15. září 2016, 19:23
0
tak opet se tu nasel nejaky onanysta co jen ceka aby moch prudit.obstastnil nas svym velice inteligentim komentarem.proste v cechach to nejde normalne
15. září 2016, 19:35
0
very good, konecne nejaky objektivni clanek bez kecu co chtej cechacci slyset.ale tak jak to skutecne je. mel sem tu cest v ni parkrat jet a je to moc povedene auto.vedle ridice,na zadnich sedadlech i jako ridic (to samozrejme hlavne) se v alfe 159 citim moc dobre.bych se v ni citil dobre snad i kdyby me vozily v kufru a co se tak koukam kolem sebe tak vidim ze zacina byt dost oblibene i u nas.
15. září 2016, 21:11
0
Taky jsem uvažoval AR Sport Wagon, ale po přečtení tisíce fór s řešením poruch, bylo poslední kapkou fórum o prorezlých brzdových trubičkách v blatnících. Kopil jsem Wagon do Mazdy (šestku) a nelituji, podvozek špička, jízdní vlastnosti super, cena dobrá a servis vidím jen jednou za rok při pravidelné prohlídce. Přitom zábavy mraky a pořád.
16. září 2016, 09:36
0
No nevim, ta fora jsem prolezaval taky a tam se porad resi nekolik typickych veci, na ktere si treba dat pozor. Nejake zajimavejsi veci se tam nevyskytuji casteji, nez u jinych aut. Celkove jsem z toho nemel dojem ze je to nejak poruchove.
16. září 2016, 13:17
0
Osobně jako japoncofil bych zvolil Accorda nebo 6-ku v benzínu,ty považuju za takřka dokonalá auta (i když jsem ani jedno neřídil :-) ).
Na druhou stranu,ta Alfa vypadá skvěle,zrovna nedávno si ji koupil kolega z práce.Motor přesně nevím,ale nějaký turbo benzín,2009 za 140 tisíc..Jel pro ni od nás z jižní Moravy až někam k Mostu :-)
17. září 2016, 19:29
0
Osobně bych k alternativám asi přihodil ještě Volvo V70R :)
18. září 2016, 01:18
0
Kdyz uz je rec o starych ci drahych benzinech s prumerkou 15l na sto
Proc rovnou ne mercedes amg ci vrcholne sesti ci osmivalcove kombiky z mnichova ktere si s v70 slusne a mirne receno tezce vytrou prdel to i po strance provoznich nakladu?
Pripadne z uzranejch tanku co se nestydi si ve meste rict i pres dvacet nejake subaru?
19. září 2016, 07:36
0
By mě zajímalo, kde jsi byl na průměru 15l u V70R. Možná pokud ho drtíš furt plnej kotel, ale to ti bude žrák kterýkoliv z ve článku uvedených aut. Provozní náklady? Pokud pominu Four-C tlumiče, který holt něco stojí, tak opravdu meleš hodně z vody...
18. září 2016, 19:04
0
Už víc jak rok jezdím s Megane GT220 a na každou jízdu se těším. Dalo by se tedy říct, že je to kombík co mě chytl za srdce...