načítám data...

Průvodce výběrem automobilu pro začátečníky: Díl třetí - jaký motor vybrat?

Zvolit si správnou motorizaci je jedním z klíčových momentů výběru vašeho příštího vozu. Pojďme se podívat na to, co by měl začátečník vědět o volbě motoru. Máloválec, nebo víceválec? Turbo, nebo bez? A na co dalšího si dát pozor?

Bazarový snílek: Průvodce výběrem automobilu pro začátečníky: Díl třetí - jaký motor vybrat?

Z dotazů, které nám chodí do redakčního mailu, je zcela jasné, že výběr automobilu patří mezi palčivé otázky nejen v životě nadšence do aut, ale i v životech těch ostatních, ‚normálních‘ lidí. Proto jsme se rozhodli oživit a doplnit sérii článků o výběru auta pro začátečníky, kterou budeme dále rozšiřovat a přidávat do ní aktuální poznatky a informace. Každý z následujících tří týdnů přibude jeden z archivu vytažený a aktualizovaný, případně zcela nový díl. A potom budeme v nastoleném směru pokračovat a věnovat se i otázkám spojeným s výběrem ‚pokročilejším‘. Znáte někoho, kdo vybírá auto? Pošlete mu link na tento článek!

Vítejte na Autíčkáři. Odkaz na tento článek jste nejspíše dostali od někoho ve svém okolí, koho jste žádali o radu s výběrem auta, o pomoc s ujasňováním, co vlastně od svého příštího vozu chcete. Je to důležité – většina z nás, skutečných bláznů do aut, si totiž pro vlastní potřebu vybírá úplně jiná auta, než jaká bychom poradili svým příbuzným nebo kamarádům, kteří auto pojímají jako dopravní prostředek a nikoliv jako koníček. Tím se lišíme od ‚fanoušků‘, kteří vám vždy a za všech okolností poradí svoji oblíbenou modlu. Ať už je to ‚Octávka f tédéíčku f kombíku‘, sportovní Honda, která je zajímavá hlavně tím, že točí devět tisíc otáček, nebo třicet let starý Mercedes, který sice bude jezdit i po nukleární válce, ale do té doby několikrát zrezne a jeho dynamika může soupeřit leda se zemědělskou technikou.

Nemůžeme vám poradit žádné univerzální řešení, protože taková neexistují – byť jsou auta, která se jim alespoň blíží. Potřebujeme vědět, co od auta chcete, co od něj očekáváte a co jste za to ochotni obětovat.

Takže, začínáme!

V minulém díle jsme prošli výběrem správného paliva. Teď je na řadě další důležitá součást – motor, který bude váš vůz pohánět…

5) Motor

Pokud už máte přibližnou představu, jak auto budete používat, a na základě předpokládaného nájezdu a typu cest jste se rozhodli pro určitý druh pohonné jednotky, je na čase vybrat konkrétní agregát. Naprostá většina modelů na trhu je vyráběna s několika motorizacemi o různém výkonu – přinejmenším u benzínových a naftových motorů si tak musíte kromě paliva vybrat i konkrétní pohonnou jednotku. Tady je nutné dívat se na několik kritérií:

Objem

Pro většinu motoristů se jedná o základní údaj, který má zcela zásadní vliv také na velikost jejich sebevědomí, ega a mnoha dalších věcí. Pro mnoho lidí je otázka, jestli jezdí mrzkou ‚dvanáctistovkou‘ nebo mají ‚vole třílitr‘, otázkou přímo kruciální. Takže, jak si v té změti čísel vybrat, pokud nejste automobiloví experti?

Tady nastává chvíle, kdy je vhodné požádat o radu někoho, kdo má s daným modelem zkušenosti a zná konkrétní pohonné jednotky – nejen pokud jde o jízdní vlastnosti a dostatečný výkon, ale také o spotřebu a servisní náklady.

Paušální hodnocení jako „to je dvoulitr, to bude žrát jako tank" nebo „to je jenom dvanáctistovka, to bude líné", nebo dokonce „tříválec, to bude nespolehlivé" bývají do jisté míry podložena obecnými zkušenostmi, ale nemusí vždy platit. Přesto existuje pár zásad, na které je dobré nezapomínat:

Základní motorizace bývá dostačující jen pro nenáročné řidiče. Pokud se daný model vyrábí s pěti motory a vy si vyberete ten nejslabší, bude vám nejspíše stačit, pokud jezdíte sami nebo ve dvou, nevyužíváte dálnice a nevozíte těžké náklady. Může se pak ale snadno stát, že se například předjíždění nákladních automobilů stane značně nebezpečným podnikem (toto samozřejmě platí jen pro ‚běžná‘ auta – u Bentley Continental se základním osmiválcem nemusíte mít z nedostatku výkonu strach).

Větší motor vždycky neznamená větší spotřebu a naopak. Malé motory jsou úsporné, jen pokud se nepřetěžují. Pokud si pořídíte supermini s nejmenším benzínovým motorem v nabídce, a následně ho začnete používat k cestování po dálnici v plném obsazení, je dost pravděpodobné, že ve výsledku spotřebujete mnohem víc benzínu, než kdybyste si pořídili větší motor. A někdy dokonce víc, než by spotřebovalo o třídu nebo dvě větší auto.

Větších motorizací se navíc velká část zákazníků z iracionálních důvodů obává (může za to představa, že spotřeba je přímo úměrná objemu), takže se u ojetých vozů snadno stane, že za cenu čtrnáctistovky můžete mít třeba dvoulitr - a jako bonus i větší výbavu. Pokud si nejste jistí, kterou motorizaci vybrat, sáhněte raději po té větší. Oceníte ji při předjíždění, kdykoliv pojedete s plným autem lidí a plným kufrem a nejspíš vás nebude stát o mnoho víc ani na palivu, ani na pojistce.

Oblíbeným tématem poslední doby je downsizing, tedy nahrazování velkých atmosférických motorů malými přeplňovanými. S tím je spojeno mnoho obav a také mýtů. Asi nejčastější obavou je to, že malé turbomotory jsou složitější (což je pravda) a více namáhané (což pravda být nemusí), a tedy budou náročnější na servis. To může teoreticky platit, ale není to zákonitost. Zcela lichou obavou je pak to, že by snad downsizované motory znamenaly nutnost motor více ‚vytáčet‘. Naopak, malé turbomotory jsou obvykle průběhem výkonu i točivého momentu mnohem podobnější motorům ještě větším než ty, které nahrazují. Jednoduše řečeno, díky tomu, že mají turbo, tak ‚táhnou odspodu‘. Pro běžného uživatele je tak downsizovaný motor obvykle příjemnější jak díky své pružnosti, tak díky schopnosti operovat v nižších otáčkách (což znamená tišší chod) a celkové kultivovanosti. Atmosférický motor má stále výhodu ve své jednoduchosti a pro staromilce také v typickém ‚živějším‘ projevu – tedy alespoň u motorů, které ještě neudusily normy Euro 5 či Euro 6.

Počet válců

Počet válců, zejména pokud je vyšší než čtyři, má pro mnoho motoristů téměř magický význam. Když v Evropě řeknete, že máte pod kapotou ‚vé šestku‘, většina lidí uznale pokýve hlavou. Osmiválec už je v našich zeměpisných délkách považován za poněkud výstřední a přehnaný, dvanáctiválec je pak projevem buržoazní opulence. Naopak tříválec bývá terčem vtipů a v některých řidičích může jeho vlastnictví vzbuzovat pocit nedostatečnosti.

Co pro vás ale počet válců znamená doopravdy? Vlastně o hodně míň, než si lidé představují, a rozhodně míň, než bývalo zvykem. Není tak dávno doba, kdy byl motor v autech nejvýznamnějším zdrojem hluku a vibrací. A protože víceméně platí (drobné výjimky můžeme zatím přejít), že čím víc válců, tím kultivovanější chod a příjemnější zvuk, víceválce byly nezbytností, pokud jste chtěli opravdový jízdní komfort. 

Dnes už ale technologie odhlučnění i kultivovanost motorů samotných pokročily mnohem dál a hluk motoru bývá ve většině jízdních režimů utopen valivým hlukem od kol a aerodynamickým hlukem kolem karoserie. Dostává se to tak daleko, že výrobci zvuk uměle zesilují a upravují, abychom měli pocit, že krotíme silný stroj. Motory samotné dokáží být téměř neslyšné, i když mají málo válců.

Spolehlivost a servisovatelnost

Tato část se týká vícméně jen těch z vás, kteří se rozhodnou kupovat auto z druhé ruky. Výběr té správné motorizace, která není synonymem pro katastrofu, je velmi důležitým krokem. Obecné pravidlo říká, že čím jednodušší a běžnější motor (ideálně tedy benzínový a atmosférický), tím méně problémů, a čím exotičtější a komplikovanější motor (typicky tedy naftový a s turbem), tím více šedivých vlasů. Ale není to univerzální poučka, protože třeba atmosférické dvoulitry T.S od Alfy Romeo byly z hlediska spolehlivosti děsivé a naopak dieselová řadová pětka D5 od Volva vykazovala vysokou odolnost a spolehlivost i přes vysokotlaké vstřikování a turbodmychadlo. Proto je důležité zjistit si dopředu informace o konkrétních modelech a jejich motorizacích. Každé auto může mít vhodné motory, stejně jako nedoporučení hodné agregáty.

Vyhledáním informací o konkrétním autě eliminujete i nenadálé překvapení z vysokých cen servisních úkonů čí komplikovanosti konkrétních servisních zásahů. Zjistit po koupi zdánlivě nenáročného auta, že kvůli výměně rozvodů musí celý motor ven a že běžná těsnění či čidla jdou sehnat pouze u původního výrobce za nesmyslné ceny, může nehezky zamíchat psychikou i osobními financemi. Přitom už letmé googlení vám docela spolehlivě napoví, která že pohonná jednotka je ta pravá, a naopak, od které prchnout tisíc mil…


Mohlo by Vás také zajímat

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte

Komentáře

kv
kvakosh nocni
23. října 2015, 17:34
0

ad spotřeba: jako nejobjektivnejsi zdroj misto obvyklych (internetovych) povidacek doporucuju server spritmonitor.de.......

reagovat
Vojta Nekvapil
23. října 2015, 18:25
0

Co se tyce motoru, tak uprednostnuju atmo pred downsize turbem. Atmo ma pomerne plynuly narust vykonu. Male turbo obcas nema dostatek vykonu pro popojizdeni v kolone, pripadne pak zabere turbo a vykonu je zbytecne moc.
Praxe rika, ze turbo motory by se meli pomalu zahrivat a pak take dochlazovat. Takze ocekavam bazary plne aut s nemocnymi turby.
Pro male auto mi dnes prijde optimalni vykonove minimum 70kw. To je tak akorat na bezpecne predjizdeni v dnesnim provozu. S mensim vykonem bud riskujete, nebo cekate na vhodnou prilezitost.

reagovat
Irwinek
23. října 2015, 22:14
0

Snad jen drobnost - větší a silnější motor promine začátečníkovi spoustu chyb, které by ho jinak mohli vyvét z míry a dělal by jiné, horší, nebezpečnější. HTP se prostě na trojku nerozjede a 50 km/h na 5 je vhodné jen při jízdě s kopce , ač v návodu je psáno, že to motoru nevadí :-D

reagovat
An
Andre
24. října 2015, 00:03
0

Tak to nemusí být vždy pravda. Začátečník by si takové chyby měl vyzkoušet, protože jezdit na pětku 50 km/h je hovadina i v silném, dvoulitru. Možná nějaký 400-koňový V8 to pobere v klidu, ale stejně.

A rozjezd na trojku v klidu zvládne fakt málo aut, možná silné disely a zkušený řidič.

Souča
24. října 2015, 11:16
0

Já první rok po řidičáku jezdil se 40kW HTP a jezdilo se s tim naprosto v pohodě, prostě nad jízdou přemejšlim a kromě paralelního parkování se chyby při normální jízdě nestávaly... ale chápu, že člověk nezajímající se o řízení na to kouká jinak a předvídavost či fyzikální zákony mu nic neřikaj :)

Irwinek
24. října 2015, 12:33
0

To máš těžký, já se teď peru s tím, abych rozjezdil manželku, která za volantem neseděla od autoškoly, a vidím, že v HTP jí to furt chcípe, čímž se stává nervoznější a dělá další a další chyby, zatímco řadový 6 V 2,5 l se i na tu trojku prostě rozjede a ona se nemusí věnovat novému startu a troubení za ní stojících " profesionálů ", ale provozu, což je asi duležitější. S automatem bych na to koukal jinak, ale nemám ho :-D
jinak s tím vyzkoušením souhlasím, ale asi jinde, než v Praze :-D
No já jezdím na pětku 50 celkem běžně, a mám jen 125 kW, motor se válí okolo 1700 otáček, pravdou je, že přidávám nebo přeřazuji, když vidím, že se něco blíží ( kopec, provoz,...)
začínal jsem se 403 Moskvičem, po autoškole s dědovou Škodou 100 S ( 37 koní ? ) a díky garážmistrovi ( tedy pardon, manažerovy dopravy :-D ) jsem nucen se pohybovat v 1,2 HTP a to jak Fabiema, tak Roomstery . Zatraceně cítím každé kilo navíc :-( o to víc si pak cením Mazlíka a pohodové jízdy :-D

Irwinek
24. října 2015, 12:36
0

Jo, a těch 50 na pětku je fakt napsáno v návodu, s tím, že to motoru nevadí, a taky šipka ukazuje, že by jste jí tam měl dát :-(
otáčky se sníží na cca 15 - 1600, motor je slyšet jak v posledním tažení, prostě každej normální člověk se na to vykašle a prostě podřadí :-D

Vojta Nekvapil
24. října 2015, 12:45
0

Malej, lehkej proton se svoji 85kw 1.6 nema s 50kmh na 5 problem ani do mirneho kopce.Samozrjeme se mu moc zrychlovat nechce ale otacky jsou 2000 takze neni podtacenej. To je pomalu jak jezdit s automatem. :)

Irwinek
24. října 2015, 15:52
0

Proton s 85 kW, jasně, ale já mluvím o ŠKODOVCE! 1,2 l HTP nebo TSi, tam prostě 85 kW není :-D máme 5 místné - má dvě turba a celkem živý, ale s větší vahou maj co dělat, a pak Praktiky v žebrácké výbavě - ani seřizování sedaček, mlhovky, prostě nic ( tedy klimoška jo, ale zapni si jí, když Ti z toho mála ještě ubere ), vzadu " nákladovej prostor " kam se nevejdou 2 metrový koryta, a když něco naložíš, tak prostě nejedeš. 85 kW by s tou váhou zacvičilo jinak, pak by asi i ta pětka při 50 nebyla problém :-D

An
Andre
24. října 2015, 22:43
0

Irwinek, Souča: zaáleží i na převodovce, no. Já jen, že můj dvoulitr se při 50 km/h na trojku točí ani ne 2500 ot/min. Takže tam cpát pětku je blbost. Má to dlouhou převodovku a navíc 16V chce vyšší otáčky.

Tomáš "Vavris" Vavrečka
25. října 2015, 07:50
0

Samozřejmě záleží hlavně na převodovce a ochotě motoru sbírat se odspodu, výkon žádnou roli nehraje, ale pokud si dobře pamatuju, tak zrovna 1.2 TSI zvládají 50 km/h na pětku úplně v pohodě :-)

Irwinek
25. října 2015, 08:07
0

Fajn, kde se vyskytuješ v týdnu? Můžeš mi předvézt, jak je motor v pohodě a Ty nebudeš trpět za něj :-D

Tomáš "Vavris" Vavrečka
25. října 2015, 08:15
0

Takže to byla čtyřka? :-) Je to už nějaká doba, co jsem naposledy s 1.2 TSI jel.. No zkrátka jsem tím chtěl říct, že 1.500 ot./min. je pro ten motor zcela pohdová oblast.

Irwinek
25. října 2015, 08:21
0

Jo, 4 jo, tam to jde, ale stejně už se Ti ten zvuk moc nelíbí. Pětka je skutečně katastrofa.
Ještě je tu možnost, že budou převodovky ve Fabii ( předpokládám, že jsi řídil tu, nebo snad Rapida? ) a v Roomstru Praktik rozdílné, pak by samozřejmě byla tato diskuze bezpředmětná :-D

Irwinek
25. října 2015, 11:37
0

Andre -využil jsem přesunu času a jel se projet, tak jen tak pro zajímavost:
na pětku 2500 ot/min - 87 km/h, 1500 ot/min - 56 km/h, 1300 ot/ min -50 km/h ( těch 1300 se špatně odhaduje, možná o něco víc )
motor B6254 S - řadový 6 V, 125 kW/ 5700 ot/min, toč. moment 230 Nm, obsah 2473ccm, váha auta 1490 kg + 2 osoby, teplota cca 7°C, natural 95, manuální převodovka, zimní pneu vepředu 185/65/R15, vzadu 195/65/R15
nepotřebuješ 400 koní, ani V8 :-D

peca
26. října 2015, 02:05
0

HTP se na trojku nerozjede? Ale kdeze. Celkem v pohode i s trema lidma na palube. :-)

Irwinek
26. října 2015, 08:07
0

No rozjel jsem se na čtyřku se škodou 1100 MB De Luxe, dokonce i vícekrát, protože se mi po cestě vysypala převodovka a ta čtyřka byla kromě neutrálu jediná, co šla zařadit, ale že bych to provozoval rád, pravidelně a hlavně dobrovolně, tak to tedy ne. A Ty to taky určitě neděláš tak, že tam šoupneš trojku omylem a prostě se rozjedeš :-D

peca
27. října 2015, 01:09
0

To jsme jen zkouseli, co to da :-) Pravidelne bych tuto kratochvili vazne neprovozoval.

Irwinek
27. října 2015, 12:41
0

tak tak, nezkusíš, nevíš :-D
snad jediný auto s manuálem, který jsem řídil , kterýmu bylo úplně jedno, co je zařazeno za rychlost a rozjelo se, byla carevna

Aleš
24. října 2015, 06:52
0

Můžu se zeptat čistě ze zvědavosti co je lepší na normální ježdění? Turbo nebo kompresor? Vím že absolutně nejlepší je atmo ale zajmá mě jestli je potom turbo nebo kompresor.

reagovat
An
Andre
24. října 2015, 10:40
0

IMHO kompresor, plynulý průběh výkonu a krouťáku v celém spektru otáček. Skoro jako atmosféra. Ale kompresorovaných auto moc není, aspoň těch levných, nějaké Mercedesy byly a potom snad i VW Golf GT měl snad turbo a kompresor? Tím si ale jistý nejsem.

Tomáš "Vavris" Vavrečka
24. října 2015, 10:52
0

Jak se to vezme, u kompresoru sice většinou odpadají problémy s dochlazováním, na druhou stranu není při obyčejné jízdě tak úsporný. Ale kompresory jsou už dneska tak raritní, že se o nich pomalu nemá význam bavit. Čistě z uživatelského hlediska jsou ale moderní soft-turba pro běžného (ne)řidiče naprosto vyhovující - umí táhnout už dole a není třeba je pro získání solidní dynamiky vytáčet.

Aleš
24. října 2015, 11:28
0

Jasně díky za odpovědi. Z těch relativně levných(tj do 150 tisíc) jsem pak ještě viděl Jaguara XJR(X308).
Například zde.
http://www.mobile.de/cz/Osobn%C3%AD-v%C5%AFz/Jaguar-XJR-4.0-X300-British-Racing-Green/vhc:car,cnt:de,pgn:1,pgs:10,srt:price,sro:asc,mke:12400,mdl:14/pg:vipcar/213576182.html
Ano Jaguary nejsou auto pro normální lidi,ale pro nadšence.

Irwinek
25. října 2015, 08:47
0

Doporučuji pořádné repro :-D
http://www.auto.cz/video-deset-kompresorem-preplnovanych-aut-se-skvelym-zvukem-84490
s žádným z nich jsem bohužel nejel :-(

sheogh
22. prosince 2016, 13:43
0

Pokud bych mel na vyber mezi turbem a kompresorem, urcite beru kompresor. Z duvodu lepsiho projevu motoru (nema lag), odolnosti (vetsinou na nem odejde jen lozisko) a jednoducha uprava otacek vymenou kladky

St
Standa
28. října 2015, 10:21
0

Moje 20 let stara Vette potrebuje jet na petku minimalne 75km/h a na sestku 110km/h, jinak se motor vylozene trapi. Ale chapu, ze v HTP to bude trosku jinak. :-)

reagovat
iv
ivan Drastich
13. srpna 2016, 10:10
0

prosím o radu ,moc toho nenajezdím a opravdu bych od Vás potřeboval poradit jaký by byl motor pro mne lepší ,diesel nebo benzínový ,nabízejími Renault Fluence 1,5dci a prý budu moc spokojený ikdyž málo jezdím.Děkuji moc

reagovat
Tomáš "Vavris" Vavrečka
13. srpna 2016, 11:27
0

Na malý nájezd jednoznačně benzín.

sk
skoto
11. září 2016, 18:12
1

Do Fluence bych volil při málém nájezdu 1,6 benzín. Ten motor už něco pamatuje a ceny ND jsou velmi přijatelné (druhovýroba)

PeterLuk
11. září 2016, 19:36
0

Mám skúsenosť s dízlom, a nieje to zlé, ale ako už predo mnou bolo napísané, volil by som pri malo mnájazde tiež benzín. Ten rozdiel v spotrebe tam nieje až tak citeľný, ale motor bude určite kultivovanejší a príjemnejší.



Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Ford Explorer 4.0 XLT 2001 LPG 2001
Ford Explorer 4.0 XLT 2001 LPG

2001 rok výroby
204 koní výkon
4 011 ccm objem

Chevrolet K30 CHEVY VAN 1992
Chevrolet K30 CHEVY VAN

1992 rok výroby
1 koní výkon
6 200 ccm objem

Hummer H3 3.5 164kw LPG r.v.2008 2008
Hummer H3 3.5 164kw LPG r.v.2008

2008 rok výroby
223 koní výkon
3 500 ccm objem

Buick Century 1974 1974
Buick Century 1974

1974 rok výroby
222 koní výkon
6 000 ccm objem

Chrysler Cordoba  1978
Chrysler Cordoba

1978 rok výroby
200 koní výkon
6 551 ccm objem