reklama
načítám data...

Proč si ne každé auto zaslouží zachránit

08. července 2016, 08:32 17 komentářů Vojta Dobeš Editorial

Často bývám za škarohlída. Ale některá auta je lépe nechat tiše zemřít, než vám zruinují psychiku i peněženku...

Editorial: Proč si ne každé auto zaslouží zachránit

Určitě tu scénu znáte ze spousty válečných nebo katastrofických filmů. Lékař se zasmušile podívá na pacienta na válečném poli nebo místě katastrofy, prohlédne ho, změří tep či tlak, s vážnou tváří pronese, že “tenhle to stejně nezvládne” a pošle ostatní věnovat se nadějnějším případům. V tu chvíli to vypadá krutě a cynicky, ale je to jediná cesta, jak zachránit co nejvíce lidí.

A se starými auty je to občas podobné. Už mnohokrát jsem byl za škarohlída a cynika, když jsem kamaráda nadšence nepodpořil v jeho svatém odhodlání zachránit starý vůz a namísto toho jsem začal cíleně podlamovat jeho odhodlání a přesvědčovat ho, že dotyčný exemplář patří do benzínového nebe.

Ve světě mnoha automobilových entuziastů totiž platí, že každé staré auto je třeba zachránit za víceméně jakoukoliv cenu. Nadšení spravovat staré věci je vždycky dobré a nikdy nemůže být ke škodě věci. Čím víc zachráněných aut, tím lépe – a když se projekt ukáže být složitějším, alespoň se majitel něco naučí a stráví čas zajímavým hobby, nebo ne?

Jenomže realita bývá méně růžová. Každý, kdo už se do nějaké opravy či renovace pouštěl, tuší, jak to probíhá. Na začátku bývá odhad ceny a časové náročnosti renovace. Se začátkem prací se začnou objevovat další a další problémy, a rozpočet i časový odhad se nafukují. Z počátečního nadšení se často strává frustrace, deprese a leckdy to končí polorozebraným autem v krabicích, inzerovaným hluboko pod sumou, která v něm byla utopena.

reklama

Špatně vybraný projekt tak může napáchat škody nejen na vaší psychice a peněžence. Ve výsledku může uškodit dokonce i “obecnému dobru”, za které většina nadšenců považuje záchranu co nejvíc starých aut. Proč? Protože pokud zrovna není řeč o autech, na která existuje bohatá druhovýroba náhradních dílů, pochází většina tolik potřebných a tak složitě sháněných náhradních dílů právě z aut, která nemělo smysl zachraňovat.

Samozřejmě, existují případy, kdy má sentiment své místo a má smysl pouštět se i do renovace, která z racionálního hlediska žádný smysl nedává. Třeba když jde o auto, ke kterému máte citový vztah, nebo o rodinnou památku. Utratit půl milionu za opravu dědečkova starého Žigulíku? Možná neracionální, ale může to stát za to.

Ale u většiny starých aut by měla platit parafráze na oblíbené přísloví – Dvakrát počítej a jednou renovuj. A pokud přemýšlíte, jestli to stojí za to, můžete si být skoro jistí, že nestojí. Prvotní nadšení nasazuje člověku růžové brýle. Než utratit za záchranu tuctového veterána nebo youngtimera násobek jeho hodnoty, je lepší zvolit si nadějnější exemplář, který vás nezruinuje a tím vám třeba umožní zachránit v budoucnu i další auta.

Proto zůstanu hnusným škarohlídem. A pokud se mě budete ptát, jestli máte to či ono auto renovovat, nejspíš řeknu ne – protože nadšení pro věc se v takových případech vyplatí spíše krotit, než podporovat. Svět nepotřebuje BMW E30 318i za čtvrt milionu korun ani deset let trvající projekty prodávané v krabicích. Raději dotáhněte lepší kus k dokonalosti…

A co si o tom myslíte vy, stalo se vám někdy, že jste se pustili do “projektu” a potom toho litovali?


Mohlo by Vás také zajímat

Nový komentář

Komentář úspěšně přidán.

Komentáře

Ji
Jirka K.
08. července 2016, 08:42
0

Ja sam bych se v blizke dobe moc rad venoval renovaci E34 v motorizaci 2,5i. Zatim se mi dle pruzkumu trhu nejevi tenhle "prrojekt" jako blbost. Dily jsou dostupne. A to jak z bouranych aut, tak z druhovyroby. Ted ale nastava vetsi problem. A to sehnat neshnily kus, ktery ma vubec cenu renovovat. A to nejlepe do cenovky 40-50 000. Verim, ze renovace E34 muze byt i zajimavou investici.

reagovat
Matěj Podhorský
08. července 2016, 09:12
0

Nesouhlasím. Zrovna v případě 525i. Jednoho takového neshnilého jsem prodával, a můžete se zeptat současného majitele, co ho stálo jenom vyřešit zásadní problémy bez toho, aby se na autě cokoli vylepšilo stran vzhledu nebo funkce, šlo pouze o opravy vynucené stářím vozidla. E34 by mohla byt zajímavá snad jen ve velmi obsáhlé výbavě, s některým z osmiválců, nebo M5, ale tam je cenovka podstatně jinde. No a nebo kdyby se podařilo najít extrémně zachovalý kus, uloženku, s nízkým nájezdem a ve vyjímečném stavu. Ten však i v případě nulové výbavy nebude stát 50 tisíc.

Skipper
08. července 2016, 10:33
1

Jednoduchá orientace - koukni se, kde jsou teď ceny E28. Aby auto bylo dobrou investicí, tak musí být něćím vzácné, raritní. Třeba M5 E34 by byla investice perfektní. Ale 525i je pořád spousta a ještě dlouho bude. No a dokud bude existovat právě M5, tak její cena nikdy závratné neporoste. Klidně si ji pořiď, zrenovuj, ale nečekej, že se Ti investice nékdy finančné vrátí.

fr
franc
08. července 2016, 21:41
1

e34 525 je nesmysl
velky obycejny sedany nikdy nerostou tak jako maly kupe

radejc si par desitek pridej a kup posledni vejskrab 325 ci 328i e36 coupe za normalni cenu, protoze ty uz v nemecku na cenach rostou uz nakej rok, v cr uz tenhle trend taky nastal.. za pet let budou cca na cenach dnesnich sestivalcovejch e30 kupe.. za par let je lidi oceni az zmizi vraky ze silnic, protoze to je fakt krasny auto
posledni vejskrab do kteryho bych se pustil ja osobne je e24 635csi... to auto ma potencial za par let stat cca 2-3nasobek resp. uz dnes stoji tento nasobek co se dal sehnat pred par lety treba za pade..
presne jak kluci pisou, e34 pouze m nebo alpina, mozna hezkej 540i touring v plny s manualem by moh bejt zajimavej..
525 sedan fakt ne

Ma
Machy_CZ
08. července 2016, 09:52
0

No čeká mě to jak u Z32, L400 tak i u Libera a že bych nad tím byť jen chvíli váhal, to ne ;-)

reagovat
De
Dejv
08. července 2016, 09:52
0

Případ všech dědiců starej škodovek a facek

reagovat
PeterLuk
09. července 2016, 15:54
0

Holt keď sa o to nevedia (nechcú?) postarať, potom to tak a vyzerá... Len tak auto niekde odstavia a čakajú, že ho o niekoľko rokov lacno dajú dokopy alebo draho predajú...

Jenyk
08. července 2016, 10:58
0

Je i pohled na věc z druhého břehu.. Než hledat fáro k renovaci tak vybírat vlastní DD tak, aby byly v budoucnu něčím zajímavé a starat se o ně tak, aby měly šanci dožít youngtimer / veteran věk v dobrém stavu. Když třeba dnes vidím Mondeo ST220 tak si říkám, že to by za tu péči stálo. I když je to zatím mlaďoch a je to běh na dlouhou trať. Mimochodem, přijde mi to i finačně o dost efektivnější, než kupovat nová auta.

reagovat
be
benny
08. července 2016, 11:03
0

Já pořád nevím proč má Mondeo ST220 kolem sebe takovou auru výjimečnosti. Vždyť to auto není ničím zajímavé a ještě k tomu je dost problémové

Tomáš Vavrečka
08. července 2016, 11:16
0

Tohle může dobře fungovat třeba v Itálii, na jihu Francie, Španělska... Tady DD znamená i zimu a sebeudržovanější auto je na prd, když je zrezlé na kašu.

Ji
Jiří
08. července 2016, 14:11
0

To jsme si takhle koupil krásný benzínový Peugeot 607. Myslel jsme si, o jaké skvělé a pohodlné auto jde. Byl jsem si vědom nějakých počátečních investic. Ale čím se do toho člověk ponořil hlouběji, zjistil jak byly ty opravy v Rusku, kam se s autem také jezdilo, strašně zfušované... a tak by to pomalu chtělo kompletní generálku. Jenomže... To Peugeot 607 jako auto není ani zábavný a ani tak pohodlný, jak jsem od něj čekal. Tenhle konkrétní kus byl navíc hodně napaden moskevským servisem (jednoplášťový vlnovec, odlučovač oleje zalepený chemoprenem...), že to auto prostě nestálo za to. Připravil jsme ho tedy na STK a pak raději pod náklady prodal. Představa, že budu komplet opravovat ne moc dobrý kus ne moc vyjímečného auta mě frustrovala.

reagovat
BigBang
08. července 2016, 14:19
0

To si takhle jednou kamarád dotáhl jedničkový scirocco. Stavem velice blízkým MGB v úvodu článku...

reagovat
Ma
Master
08. července 2016, 14:20
0

Dobrý tip je Alfa Romeo 164 nebo 166 3.0 Busso. Toto zajímavé auto s charismatickým 6 válcem se už prodává za cenu šrotu. Přitom není problém sehnat neshnilý kus (antikorozní úprava příkladná). Také náhradních dílů z druhovýroby i z bouraček je dost...

reagovat
Knightrider
08. července 2016, 14:54
0

Problem je, ze tyhle auta budou za cenu srotu i za 20 let.

Vojta Dobeš
08. července 2016, 15:06
0

Na jednu stranu je 164 3.0 Busso opravdu zajímavé auto (a určitě za 20 let nebude za cenu šrotu), na druhou stranu je to přesně příklad auta, které se nevyplatí "dávat do kupy", protože za 50 tisíc se u nás pořád ještě dá koupit opravdu hezký kus.

Sám jsem si u své 164 2.5 TD zakázal jakkolv řešit vzhled a detaily, protože by to stálo peníze a bylo by to k ničemu, protože hezké auto z toho stejně už nikdy nebude.

Knightrider
08. července 2016, 15:04
3

Tenhle clanek mi naprosto mluvi z duse. Spoustu aut opravdu nema smysl zachranovat, protoze je to financni sebevrazda. Kdo nikdy kompletne nerenovoval auto, tak vubec netusi, co vsechno to obnasi. Kdyz jsme se pustili do Mustanga, tak jsme meli nejakou predstavu o cene a case, na nem stravenem a podotykam, ze uz tahle predstava byla ve statisicich. A kdyz se pak zacalo, tak se pomalu zjistovalo, co vsechno je v pr.. a potrebuje bud renovaci nebo koupi noveho dilu, kolik stoji novy celolak na kompletne odstrojenou, vybrousenou a vykitovanou kastli, kolik je tam ruznych silentbloku nebo sroubu na zinkovani, dilu na chromovani, strzenych zavitu, kolik je dilu v motoru, na podvozku, atd., atd., atd. Finalni cena byla trojnasobna a cas na tom straveny jakbysmet. Popravde, hodne bych se dneska rozmyslel, jestli chci jit do podobnyho projektu znova. Neni to fakt zadna sranda a clovek se tim opravdu lehce dostane do totalniho financniho pruseru, ze kteryho se muze potom lecit i nekolik dalsich let.

reagovat
Romus
08. července 2016, 21:45
0

Jo tohle je pěkně napsaný. Bohužel jak je člověk nechutnej realista, tak si neužije tolik radostí ale možná ani starostí. Taky mě asi mezi místníma Alfistma nemaj úplně rádi pro můj realistickej pohled na jejich 20 let starý prorezlý JTD "klenoty" :-)

reagovat


reklama

Poslední komentáře

Poslední inzeráty

Chrysler Sebring  2004
Chrysler Sebring

2004 rok výroby
203 koní výkon
2 736 ccm objem

Ford Mustang Convertible V6 3.7 2014
Ford Mustang Convertible V6 3.7

2014 rok výroby
305 koní výkon
3 700 ccm objem

Renault Mégane Grandtour 2000
Renault Mégane Grandtour

2000 rok výroby
105 koní výkon
1 600 ccm objem