logo logo
Autíčkář.cz

Buďte VIP

Staňte se VIP čtenářem a užijte si Autíčkáře bez reklam a se spoustou vychytávek!

VIP člensví
logo logo
Recenze & testy

Peugeot 308 GTI: První test na okruhu v Mostě

Peugeot byl vždycky expertem na rychlé hatchbacky. Vrátí se s novou 308 GTI na vrchol? To jsme vyzkoušeli na okruhu v Mostě

Divoký a místy až neurvalý Peugeot RCZ-R byl jedním z mých největších řidičských zážitků minulého roku a možná jednou z nejzábavnějších předokolek, které se mi kdy dostaly do rukou. Byl jsem proto tak trochu zklamán, když jsem se dozvěděl, že šarmantní francouzská placka končí, a to (prozatím) bez nástupce. Na jednu stranu se to dá pochopit – RCZ-R bojovalo v segmentu, do kterého teď s americkou pompou vtrhl nový Mustang, na který nestačí ani jeho 270 koní, ani stárnoucí interiér. Ale jeho neurvalý charakter mi bude přesto chybět. Americký pony car je ve srovnání s ním spíše uhlazené a místy trochu odtažité gétéčko, zatímco bezprostřední, za volant tahající Peugeot vás přinutil opravdu sáhnout do hlubin vašich řidičských schopností.

Ještě než se nám ale začalo doopravdy stýskat, u Peugeotu vzali to nejpodstatnější z RCZ-R, tedy jeho motor a samosvorný diferenciál, a namontovali to do modelu, který řeší dva největší problémy stylového kupé, totiž cenu a zastaralý interiér. Přichází nový král hothatchů se lvem ve znaku, Peugeot 308 GTI. Nabízí stejných 270 koní, podobně naladěný podvozek a skvělé monoblock brzdy, které byste ještě před pár lety čekali spíše na Porsche než na rychlém hatchbacku. A my jsme dostali příležitost si ho poprvé vyzkoušet na okruhu v Mostě. Bude lepší než slabší 308 GT , kterou už známe?

Když se do GTI posadíte, připadáte si zprvu jako v kterémkoliv jiném Peugeotu 308. Všemu dominuje atypické rozložení kabiny s přístroji pod čelním sklem a maličký volant, který by se měl uvelebit ve vašem klíně a dopřát vám nerušený pohled na budíky. Mnozí toto řešení kritizují, pro nás, kteří rádi řídíme s volantem proklatě nízko, je to docela příjemné. Že nesedíte v naftovém kombíku vašeho strýčka poznáte podle červného prošívání, hliníkové řadičky a sedadel s výrazným bočním vedením, ale jinak se nic zásadního neděje.

Tedy alespoň do chvíle, kdy stisknete startovací tlačítko a vyrazíte na trať. Jako první si všimnete toho, že zvuk tu není nasimulovaný elektronikou nebo utlumený tak jako u minulé generace 208 GTI, i když nedosahuje dramatičnosti RCZ-R. Potom se prosmýknete technickou pasáží za startovní rovinkou a všimnete si, že stejně jako jeho štíhlejší předchůdce se i 308 GTI dokáže díky samosvornému diferenciálu přímo zakousnout do trati a namísto nedotáčivosti se nechá plynem “vtáhnout” do zatáčky. Hezké.

Po pár kolech si všimnete i dalších věcí. Brzdy jsou opravdu fenomenální a člověk si skoro klade otázku, k čemu je vlastně hot hatch – byť rychlý – může doopravdy využít. Maličký volant je fajn, jakmile si na něj zvyknete, ale elektrickému posilovači řízení chybí cit. Podvozek je, stejně jako celý zbytek auta, o něco “dospělejší” a méně hardcore než chuligánská RCZ-R. Ale celek je jen o trochu méně intenzivní a sotva pomalejší než šarmantní kupé. Jen ke svému tempu přidává více praktické použitelnosti i komfortu.

(prozatímní) Verdikt

Po krátkém testu na mosteckém okruhu nemůžeme předložit definitivní verdikt a musíme se spolehnout spíše na první dojmy. Už teď jsou však jisté dvě věci – Peugeot se v plné síle vrací do světa “seriózních” hot hatchů, a RCZ-R má svého důstojného nástupce. Je o něco uhlazenější, dospělejší a na pohled možná nevzbudí tolik pozornosti, ale zato je levnější a dokáže fungovat jako rodinný automobil. A co je nejdůležitější, je stále stejně rychlý a zábavný.

Nelíbí se Vám reklamy, ale líbí se vám články?
Podpořte nás, pořiďte si VIP členství a užijte si autíčkáře bez reklam.

Mohlo by Vás také zajímat

Komentáře

0 reagovat
jc
11. 5. 2016, 14:02

RCZ-R a Mustang ve stejnem segmentu... v kterem vesmiru? :-) Za volant prece taha prave proto, ze je odjinud... Takhle jak je to napsane to zni jako nejvetsi vyhoda Peugeotu nad Mustangem a ono je to uplne obracene. Jinak nic proti autum, ktera je nutne ridit, ale ta nutnost by mela mit nejaky smysl.

Ten kral hothatchu je predpokladam myslen jen v ramci Peugeotu :-)

0
BobAsh
11. 5. 2016, 14:25

RCZ-R i Mustang jsou sportovní kupé/GT za zhruba milion. Přímá konkurence.

0
jc
11. 5. 2016, 17:51

No a taky to ma 4 kola :-) Vubec se mi nechce verit ze by tyhle auta mely stejnou cilovku.

1
Nezn.uživatel
11. 5. 2016, 22:38

Peugeot primou konkurenci Mustanga? Neblbni Vojto. Cilova skupina zakazniku se naprosto míjí.

0
M P
12. 5. 2016, 07:41

Když se odprostíme od striktního vidění světa automobilového nadšence, a podíváme se na to pohledem člověka, který chce nějaké pěkné coupe, tak si tahle dvě auta mohou konkurovat. Ano, mají každé jinou koncepci. Ano, jeden je francouzský elegán a druhý americký silák, ale jsou to coupe. Takže vlastně z pohledu marketingu to může dávat smysl. A nezapomeňte že lidé si občas kupují různé věci, aniž by věděli, co vlastně chtějí. Třeba ten příběh o paní s mini cooperem jcw...

1
Nezn.uživatel
12. 5. 2016, 08:28

Jak uz bylo napsano vyse, oboje jsou to coupe, obe maji ctyri kola a volant, ale to je asi tak jediny, co tyhle dve auta spojuje. Je mi jasny, ze vetsina lidi se o auta vubec nezajima a kupuje jen ocima, ale i tak si myslim, ze Mustang je natolik proflakly, ze ta cilovka bude proste uplne nekde jinde. Pocitam, ze Peugeot kupuje blondyna, ktera vylezla od kadernika a hleda neco, co se ji bude hodit ke kabelce. Mustang je porad macho auto pro chlapy. Alespon doufam. :-/

0
M P
12. 5. 2016, 08:32

V tomhle může Peugeot klamat tělem, ale ve verzi RCZ-R bude dost možná víc 'macho autem', než Mustang GT. Ano, je to kontroverzní myšlenka, ale na druhou stranu, on ani ten původní Mustang, hlavně se šestiválcem, žádným drsným autem vlastně nebyl.

0
Nezn.uživatel
12. 5. 2016, 09:09

Tak jasně, že s V6 nebyl, ale to se bavíme o 50 let starém autě. Ale že by byl RCZ-R víc macho autem, než současný Mustang GT? To asi sotva. Každý to vidíme jinak, ale proč ne. :-)

0
M P
12. 5. 2016, 10:31

Podle toho, co říkal Vojta, který obě věci řídil, je RCZ-R je dost drsný stroj.
Ale já bych teda samozřejmě chtěl taky Mustanga, byť je RCZ-R dle mého naprosto nádherný.

1
Vavris Vavrisovic
12. 5. 2016, 10:36

Souhlasím s knightriderem. Reálně si moc nedokážu představit situaci, že se někdo rozhoduje mezi RCZ-R a Mustangem. Přestože obě auta spadají do stejné kategorie... Kupce RCZ-R spíš tipuju na jedince, který pase po MRS, ale ten je pro něj moc obyčejný anebo onu zmíněnou paní, které se prostě líbí a "chce to nejlepší" :-)

0
M P
12. 5. 2016, 10:41

Tak jo, asi máte pravdu. Ale že je RCZ-R víc hardcore, než vypadá, to nepopírá.

0
BobAsh
12. 5. 2016, 12:24

Mustang GT rozhodně co do charakteru a jízdních vlastností není víc "macho" než RCZ-R. Mustang je uhlazené gétéčko, takový levný Jaguar. RCZ-R (netýká se obyčejného RCZ) je mnohem větší chuligán, musí se víc řídit a je s ním na okreskách intenzivnější zážitek. Jako "auto pro ženskou" je rozhodně mnohem vhodnější Mustang než RCZ-R.

Pozn.: Platí to v případě, že se člověk s Mustangem drží pod hranou přilnavosti, jakmile se začne jezdit driftem, tak se trocha chuligánského charakteru asi projeví, ale to se týká dost malého procenta majitelů.

0
BobAsh
12. 5. 2016, 12:26

A ad konkurence - Mustang GT si (zatím) kupuje jiný typ lidí. Mustang Ecoboost si jako přímou konkurenci představit dokážu.

0
Nezn.uživatel
12. 5. 2016, 14:45

Ano, ecoboost by už asi konkurencí byl, čistě teoreticky. Ale to je právě ono. Tam kde RCZ končí, Mustang začíná. Mustang ve verzi GT350 nebo Roush by byl úplně jiná liga, než RCZ, i ve svojí R verzi. Ale reálně se nejspíš zákazníci těchhle aut úplně míjí.

0
BobAsh
12. 5. 2016, 15:04

Tak samozřejmě, GT350 taky stojí asi jako dva ty Peugeoty. Ale GT nebo Ecoboost byl pro RCZ-R reálným ohrožením, protože bude určitě nenulový počet lidí, kteří si místo čtyřválcového Peugeotu radši koupí osmiválcový Mustang, nebo si koupí Mustang čtyřválcový a za ušetřené peníze jim zbude na Fiestu.

A Ecoboost je navíc RCZ-R podobný parametry.

0
Nezn.uživatel
12. 5. 2016, 15:38

Ani nevím, kolik stojí ten čtyřválcový Mustang.

0
jc
12. 5. 2016, 21:56

Btw koupit si predokolkove kupe je u mne promarnena sance :-) Leda tak pro ty blondyny, ale ty nas snad az tolik nezajimaji :-)

0
Nezn.uživatel
13. 5. 2016, 06:40

A to mne by ty blondyny zajimaly. :-D To predokolkovy coupe uz min. :-D

0
jc
13. 5. 2016, 17:15

:-D

0
BigBang
14. 5. 2016, 19:51

Mustang GT asi už ne, ale ecoboost už konkurentem rcz-r je/byl okem, dovolte mi výraz z jiného portálu, BFU (Běžný Franta Uživatel) přímý konkurent. Pokud se na to podíváme očima právě BFU, vidíme dvě kupé za podobnou cenu s podobným výkonem. Ano autíčkáři už je jako přímé konkurenty rozhodně nevidí, ale neopomínejme fakt, že s největší pravděpodobností stejně nebudeme těmi, kdo budou prvními majiteli těchto povozů.

PS: stejně je rcz designovou vykrádačkou TT :P

0 reagovat
habanero
11. 5. 2016, 23:03

V té bílé vypadá nádherně !

Pro přidání komentáře se přihlašte nebo registrujte